Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#37949 - 25/10/2004 09:49 Lovtrældom for åben skærm
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej folkens

Sad og så TV i går aftes. Der var en udsendelse fra "bibelbæltet" USA.

Vi så unge menneskers kamp for at undgå sex inden ægteskabet. Faktisk er det åbenbart det eneste bud!! der findes.....- i hvertfald blev der ikke talt om andet.

Der blev ikke talt om "hjertets hovmod, om lysten til at tale om sig selv og bagtale andre" - og i hvertfald fandtes der "no mercy" såfrem man nu havde haft sex.

Vi så således en mor, der græd på åben skærm fordi hendes datter havde haft sex - datteren HAVDE altså omvendt sig!

Vi så et par, der havde stor skyldfølelse fordi de engang havde rørt ved hinanden.

Mennesker gik rundt og følte sig "urene" fordi de havde haft sex inden de blev gift!!

Godtnok blev der talt om Jesus, men Evangeliet, den store sag - det glædelige budskab for fortabte syndere, lå lysår væk!!.

Der var ingen tale om syndsforladelse - der VAR ingen syndsforladelse, og der var ingen nådemidler....

Der var intet glædeligt budskab...der var ingen nåde.

Og man kunne gå rundt og være "uren" resten af livet!!....nå, ja med mindre da, at der tilfældigt skulle komme en lutheraner forbi, og kunne fortælle dem, hvad der står i Bibelen!.

Godtnok fordi pastoren var flink gav han (nogle af dem?) en ny chance, i fald de havde forsyndet sig - men altså ikke et ord om Guds nåde i Kristus, og i hvertfald medførte pastorens "ny chance" ikke at man stoppede med at være "uren"

Denne lære lå lige så langt fra kristendommen som Islam!

- ren lovtrældom indpakket et fernis af falsk åndelighed.

Stakkels unge mennesker!

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#37950 - 25/10/2004 10:28 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Ja, Malli, og I andre, jeg sad også og krøllede tæer så jeg fik helt krampe, for det var dog et forfærdende vrængbillede af, hvad evangeliet handler om. Som set i et troldspejl ..

Ja, enig, stakkels unge mennesker derovre hvor bibelbæltet strammer og gør ondt og ødelægger den livsglæde og velsignelse, som Gud vi give os!

Men også stakkels de mange kirke- og kristendomsfremmede TV-seere her fra vores del af verden, som har set udsendelsen og taget beretningen fra Texas for sand kristen lære.

De har sikkert rystet på deres hoveder, styrket i deres formodning om, at kristendom er en frygtelig misforståelse, som kun kan skabe dårlig samvittighed.
Lige modsat evangeliets sande befriende budskab.

Jeg kunne heller ikke finde hverken Vejen, Sandheden eller Livet i den glædesødelæggende udsendelse, som helt manglede udtryk for Guds grænseløse kærlighed til os syndere ...

Suk!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37951 - 25/10/2004 11:39 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Men også stakkels de mange kirke- og kristendomsfremmede TV-seere her fra vores del af verden, som har set udsendelsen og taget beretningen fra Texas for sand kristen lære.

Ja, ikke mindst !!

De har sikkert rystet på deres hoveder, styrket i deres formodning om, at kristendom er en frygtelig misforståelse, som kun kan skabe dårlig samvittighed.
Lige modsat evangeliets sande befriende budskab.

Ikke bare det, vi skal også høre Guds Lov - vi skal kende! Guds krav, så vi ikke går i den illusion - dels, at vi på nogen måder KAN overholde Guds Lov, dels at Gud kun kræver at vi afholder os fra utugt.

Guds Lov skal også høres. Hører vi aldrig Guds krav, da kender vi ikke Guds vilje med os...og vi begynder at skabe vore egne regler, og med dem sætter vi lid til vore egne gerninger og bestræbelser - vore gerninger og bodsøvelser bliver vore afguder.

Afguder for en falsk hellighed.
Med den står vi som farisæerne, og bliver skinhellige hyklere.

Men man må ikke stoppe ved Loven, for vi skal have Evangeliet med...som du er inde på.

Kun Guds Ord, Bibelens ord, hvor vi hører det sande Evangelium, kan sætte mennesker fri.

Vi skal igen og igen høre om Guds Lam, der på vores vegne blev ramt af Guds vrede over vore synder...hvorfor vi til enhver tid - ja, ALTID kan modtage syndsforladelse fra Gud.

Vi skal vide!, at Gud giver mennesker syndsforladelse i sine sakramenter, dåb og nadver, hvor Gud giver os en synlig vished i sit Ord - hvor Gud selv taler til os, når han gennem præsten rækker os syndsforladelsens ord - vores eneste synlige bevis på, at synden virkelig ER sonet og slettet, og det for tid og evighed!!

Det hjælper det jo ikke stort - det hjælper SLET IKKE, med mange store ord - fine og flotte bønner.... og dejlig lovsang, når nu sjælen er fanget i skyld og skam - hvad enten man så lige i et øjebliks henrykkelse kan mærke det eller ej!!.

Hører man aldrig syndsforladelsens ord, og er man ligeglad med Guds nådemidler, har man jo ikke selv modtaget syndsforladelse.

Man har ikke modtaget Guds tilgivelse!.

Har man ikke modtaget tilgivelse, hvordan kan man da leve i Guds nåde??

Er synden ikke blevet sonet,
- er regnskabet ikke gjort op, bærer Jesus ikke synden, da bærer vi den selv!!

- Helt fedt på Dommedag, ikke sandt?

Mkh Malli

Ændret af malli (25/10/2004 11:53)

Til toppen 
#37952 - 25/10/2004 20:23 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: malli]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Malli,

Jeg så ikke programmet, men min erfaring med amerikanske kristne (godtnok ikke fra bibelbæltet), er at de IKKE lever i lovtrældom.

Der er ingen grund til at udbrede sig om TVs evne til at fordreje sandheden, men det er da godt du kan få lidt vand på din sædvanlige mølle:

Det hjælper det jo ikke stort - det hjælper SLET IKKE, med mange store ord - fine og flotte bønner.... og dejlig lovsang, når nu sjælen er fanget i skyld og skam - hvad enten man så lige i et øjebliks henrykkelse kan mærke det eller ej!!.

Man kunne forestille sig, at der tales mere om afholdenhed i USA fordi de kristne faktisk er mange nok til at skabe en modkultur til den sækulariserede del af befolkningen.

Det er da lidt sørgeligt, at det er fuldstændig umuligt at skabe en synlig levende kristen kultur i Danmark (efter sigende verdens mest sækulariserede land?).

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#37953 - 25/10/2004 20:52 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: john316]
malli
Bruger

Hej Rolf

Der er ingen grund til at udbrede sig om TVs evne til at fordreje sandheden, men det er da godt du kan få lidt vand på din sædvanlige mølle

"Din sædvanlige mølle"

Jeg synes ikke at din indgang til mig er speciel venlig.

Når du har så meget imod det jeg siger, hvordan kan det da være, at du ikke holder dig til sagen, at du slet ikke kommenterer udsendelsen - ud over det generelle TV "fordrejer sandheden"

Dette undrer mig faktisk, Rolf.

Så du ikke udsendelsen??

Mkh Malli

Ændret af malli (25/10/2004 20:54)

Til toppen 
#37954 - 25/10/2004 23:15 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: john316]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Rolf, jeg spekulerer lidt på hvordan det kan være, at du kommenterer en TV-dokumentar, som du siger du ikke har set, og kalder den "vand på din (Mallis) sædvanlige mølle". Nå, ok, måske har du bare en dårlig dag ... men det er ikke let at få en konstruktiv samtale ud af det på den måde, synes jeg.

Hvis du mener, at vandmøllen maler forkert - og det må du åbenbart mene - kunne du så ikke skrive lidt om, hvordan du så hellere synes den så skulle dreje, og om hvordan din egen mølle maler?

På mig virkede udsendelsen som endnu et forsøg på at fremstille den kristne tro i et meget negativt lys, og jeg tror ikke den gav noget rimeligt billede af hvordan det kristne liv generelt kommer til udtryk i USA, men jeg kender ikke så meget til det - har aldrig været der ...

Du har helt ret i, at vi kan sørge over, at vores eget land er blevet så afkristnet ... det tror jeg da, at vi sagtens kan blive enige om. Måske er det rigtigt at vi bor i verdens mest sekulariserede land. Trist.

Men så er det så meget mere sørgeligt, at når der endelig kommer en udsendelse om kristendom, så er den af en sådan art (altså efter Mallis og min mening)
at den formentlig bidrager yderligere til afkristningen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37955 - 25/10/2004 23:58 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: malli]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej

Jamen, jeg så udsendelsen og kan da godt forstå malli`s og kristina`s udtryk.
Selv om TV "dokumentarfilm" sjældent viser hele sandheden og ofte fokuserer på det opsigtsvækkende var det pinligt at se og høre på.
Men at mene, at den TV visning er udtryk for alle kristne i USA er lige så pinligt, for det er de bestemt ikke.
Der er utallige eksempler på manipulative såkaldte "dokumentarfilm", som ved nærmere eftersyn og kontrol viser sig at være præget af journalistens holdning. Et tæt på eksempel er DR1`s dokumentarfilm om "den onde" dagplejemoder fra Mors, som slog et barn.
Det måtte DR erkende ikke var sandt, men klippet så det så rigtigt ud.

Man kan sige, at i USA har man noget af det bedste og også noget af det værste.

Ekstremisme er lige slem uanset om det er politisk eller religiøst og i hvilketsomhelst land, det tror jeg bestemt vi kan være enige om.

mvh
carl

Til toppen 
#37956 - 26/10/2004 00:17 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl,

"Men at mene, at den TV visning er udtryk for alle kristne i USA er lige så pinligt, for det er de bestemt ikke."

Nej enig! Men det er da vist heller ingen, der har hverken tænkt eller skrevet?

Formentlig gav udsendelsen ikke engang et fair portræt af bibelbælte-folket.
Det var udsendelsen som var pinlig, altså !

Ak ja, de medier har megen magt - mere end folketinget, er jeg bange for.

Det eneste vi kan gøre ved det er vel så tit som muligt at minde hinanden om, at vi skal forholde os skeptisk til alt hvad vi ser og hører i radio, tv, og aviser:
Måske er det sandt, helt eller delvis, måske ikke ...

Efterhånden er det vejrudsigten, jeg har mest tillid til ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37957 - 26/10/2004 00:55 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

"Men at mene, at den TV visning er udtryk for alle kristne i USA er lige så pinligt, for det er de bestemt ikke."

Nej, uha da. Det mener jeg nu heller ikke at have givet udtryk for, skrev jo at det foregik i Bibelbæltet i min indledning.

Mkh Malli

Til toppen 
#37958 - 26/10/2004 09:23 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli,

"Nej, uha da. Det mener jeg nu heller ikke at have givet udtryk for, skrev jo at det foregik i Bibelbæltet i min indledning."

Ja, det skrev du faktisk helt klart - mon ikke Rolf misforstod dig og tog dit indlæg for anti-amerikansk hetz.

Men, bortset fra det, udsendelsen kan sagtens være præget af en journalistisk udvælgelse af et antal mennesker i Bibelbæltet, som ikke en gang er repræsentative for de kristne mennesker der.

For sensationer er jo, hvad de meningsdannende medier især lever af, og "Tusindkunstneren" har mange kanaler, som han sender på, når han vil holde Guds skabninger fangne - borte fra deres Herre og Frelser.

Der var også en udsendelse her fra Danmark for nogen tid siden, som viste ekstatiske kristne - den udsendelse havde vi også oppe og vende her i debatten, og jeg tror at også den fik en del seere til at beslutte at holde sig langt borte fra kirke og kristendom ... i hvert fald hørte jeg reaktioner i den retning i min egen omgangskreds ..

Som på Jesu tid, så også nu: Kristendommen er til forargelse. Men som kristne mennesker må vi hver især gøre hvad vi formår for ikke at puste til den forargelse, som skyldes manglende viden. Paulus skrev jo også en del om, hvor vigtigt det er ikke af vække unødigt anstød.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37959 - 26/10/2004 10:20 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Men, bortset fra det, udsendelsen kan sagtens være præget af en journalistisk udvælgelse af et antal mennesker i Bibelbæltet, som ikke en gang er repræsentative for de kristne mennesker der.

Ja, såmænd. Hvorfor skulle det, når vi taler massemedier, være så meget anderledes dér end her.

For sensationer er jo, hvad de meningsdannende medier især lever af, og "Tusindkunstneren" har mange kanaler, som han sender på, når han vil holde Guds skabninger fangne - borte fra deres Herre og Frelser.

Og derfor ser vi på TV oftest kun kristne, der enten opfører sig, så det græser op til rablende (og dermed kan skræmme folk væk) eller skindkristne, der slet ikke tror på bibel, synd og nåde

...og finder man endelig en kristen, der ikke opfører sig ekstremt, og som tror på hvad der står skrevet i Bibelen - da skal det helst være en person, der absolut ikke har medietække, og/eller er dårlig til at formulere sig. Derfor var min overraskelse iøvrigt meget stor, da IMs formand tonede frem på skærmen i forrige uge i "Tal med Gud"
...men kunne atter ånde lettet op i denne uge...- man havde lavet en helgardering, nemlig en kvindelig præst, der skulle repræsentere "det glædelige budskab" men med en så sur mine, og manglende engagement - at man var 100% sikker på at INGEN kunne fristes til at gå i kirke, og som troede at "bibelen var skrevet af mennesker for mennesker" ...og som ikke troede at alt i Bibelen var sandt

- det var som det plejede at være

Mkh Malli

Ps. Hmm, ved nærmere eftertanke - det kunne da være, at man skulle bede for at det kristne budskab må vinde mere frem på TV, i stedet for bare at sidde her og brokke sig

Til toppen 
#37960 - 26/10/2004 10:38 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Malli skriver: Ps. Hmm, ved nærmere eftertanke - det kunne da være, at man skulle bede for at det kristne budskab må vinde mere frem på TV, i stedet for bare at sidde her og brokke sig

JA!
Lad os gøre netop det, lige nu, lige her!

(... og lige uden for mit vindue skinner solen på de mange smukke røde æbler på mit lille paradisæbletræ ... )

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37961 - 26/10/2004 20:34 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: malli]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København

"Din sædvanlige mølle"

Jeg synes ikke at din indgang til mig er speciel venlig.

Når du har så meget imod det jeg siger, hvordan kan det da være, at du ikke holder dig til sagen, at du slet ikke kommenterer udsendelsen - ud over det generelle TV "fordrejer sandheden"

Dette undrer mig faktisk, Rolf.

Så du ikke udsendelsen??

Nej, som sagt så jeg ikke udsendelsen.

Jeg beklager, at jeg kom med en indforstået og forholdsvis irrelevant kommentar, undskyld Det var vist mest en reaktion på, at jeg synes det var en omgang brok, som ikke rigtigt var rettet mod TV's evne til at formidle budskabet på en upartisk og saglig måde, men primært/alene mod de mennesker, som blev portrætteret.

Men det er jo blevet dækket så rigeligt i debatten efterfølgende .

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#37962 - 27/10/2004 15:51 Så vi samme udsendelse? [Re: malli]
BoKaJ
Bruger

Reg.: 08/04/2003
Hej Malli.

Når jeg har læst dit inlæg igennem, var min første umiddelbare tanke, "Så vi samme udsendelse?". Jeg synes dit billede du givet af udsendelse er noget forvrænget, så det er egentlig derfor jeg svarer for lige at give lidt modspil så folkene kan få en mere nøjagtig udgave af sandheden. Det er i hvert fald mit mål.

Vi så unge menneskers kamp for at undgå sex inden ægteskabet. Faktisk er det åbenbart det eneste bud!! der findes.....- i hvertfald blev der ikke talt om andet.

Der blev ikke talt om "hjertets hovmod, om lysten til at tale om sig selv og bagtale andre" - og i hvertfald fandtes der "no mercy" såfrem man nu havde haft sex.

TV programmet omhandlede den Amerikanske metode for prævention der bliver brugt i undervisningen, nemlig afholdenhed. Derudover prøvede den at give et indblik i hvordan det foregår i kirken og dens familier. Programmet handlede slet ikke om de 10 bud så klart nok er det eneste bud der bliver talt om, det der har relavans for emnet sex for unge og afholdenhed/prævention, nemlig det 6. Bud i loven. Men lad os se med "no mercy", hvordan det egentlig forholdte sig.

Vi så således en mor, der græd på åben skærm fordi hendes datter havde haft sex - datteren HAVDE altså omvendt sig!

En mor græder over sin datters fejl, skønt hun har fået tilgivelse, er det underligt? Hvis synden var mord, ville du så undre dig over at en mor ville kunne græder over den skader der var sket på hendes barn gennem hendes synd?

Vi så et par, der havde stor skyldfølelse fordi de engang havde rørt ved hinanden.

Det er vist ikke en helt nøjagtig gengivelse. Jeg ville nok nærmere formulere det, at parret havde lidt skyldsfølelse over at de var gået for lagt. Eller nærmere at de havde fortrudt at de var kommet til at gå "for lagt". Hvor langt det var fik jo egentlig ikke at vide, andet at det var noget med berørelser.

Mennesker gik rundt og følte sig "urene" fordi de havde haft sex inden de blev gift!!

Jeg har siddet og tænkt over det og kan ikke komme i tanke om hvad i TV-programmet du taler om. Den der bliver fokuseret mest på, som havde haft sex, var en pige som havde forstået tilgivelsen så meget at hun betragtede sig selv som "åndelig jomfru". Jeg kan tro at det du taler om, er noget af det som pastoren bruger som argument for afholdenhed. At hvis man først har haft sex er der sket noget som vil påvirke én. At det har en negativ påvirkning, noget som en journalist der stillede spørgsmål kaldte "bagage". Og selvom at vi har fået tilgivelse for en ting, vil der altid være en rest af den hændelse, med mindre Gud også sletter det fra vores hukommelse så man slet ikke kan huske det. Dette gælder især forhold mellem mennesker. Ofte er det noget der skal mellem mennesker der har været kærester. Når de så ikke længere er det og mødes er der en akavet stemning, og det er ikke helt muligt at have det samme venne forhold som før. På samme måde har synden sex før ægteskabet en konsekvens, som både kan tilgives og helbredes, men det er ikke altid det sker på 5 sec.

Godtnok blev der talt om Jesus, men Evangeliet, den store sag - det glædelige budskab for fortabte syndere, lå lysår væk!!.

Der var ingen tale om syndsforladelse - der VAR ingen syndsforladelse, og der var ingen nådemidler....

Der var intet glædeligt budskab...der var ingen nåde.

Som jeg vist allerede har nævt handlede programmet jo ikke om evangeliet, men om et tema, sex og unge, fokuseret på tale om prævention, hvor der dette sted blev brugt en metode i skolen, afholdenhed. Når en TV-program hovedsageligt handler om kristne vil der naturligvis altid i en eller anden grad være noget fra evangeliet med da det er en del af den kristnes liv, men det var jo ikke det programmet handlede om, det skal du huske på, det var jo ikke en prædiken hvor man kan diskutere om der skulle blive brugt mere eller mindre lov/nåde til at optimere forkyndelsen.

Og man kunne gå rundt og være "uren" resten af livet!!....nå, ja med mindre da, at der tilfældigt skulle komme en lutheraner forbi, og kunne fortælle dem, hvad der står i Bibelen!.

En dum kommentar, jeg vil blot sige, pas på med at komme med sådanne, det bringer intet godt med sig og er for lavt til at blive kommenteret.

Godtnok fordi pastoren var flink gav han (nogle af dem?) en ny chance, i fald de havde forsyndet sig - men altså ikke et ord om Guds nåde i Kristus, og i hvertfald medførte pastorens "ny chance" ikke at man stoppede med at være "uren"

Citat fra pastoren i programmet, med forbehold for mindre fejl.
There is always a second chances. You can always start over.
Hvis det ikke er fuldstændig tilgivelse ved jeg ikke hvad.

Denne lære lå lige så langt fra kristendommen som Islam!

Jeg vil vove at påstå, at du ud fra programmet ikke kan give et nøjagtig billede på den lære der bliver forkyndt på dette sted, så at kommentere deres lære vil aldrig være sobert, men er nærmere manipulation fra de siden.

Ikke bare det, vi skal også høre Guds Lov - vi skal kende! Guds krav, så vi ikke går i den illusion - dels, at vi på nogen måder KAN overholde Guds Lov, dels at Gud kun kræver at vi afholder os fra utugt.

Guds Lov skal også høres.

Du siger vi ikke på nogen måde kan overholde Guds Lov.
Gud siger: "Enhver, som er født af Gud, gør ikke synd; for Guds sæd bliver i ham, og han kan ikke synde, fordi han er født af Gud." (1. joh 3:9)

Uden at ville ind i en stor diskution om lutheraners påstand om at kristne kun kan leve i synd, vil jeg blot sætte et spørgsmåltegn ved dette, jeg siger ikke at vi kan være fuldkomne, blot ikke gøre bevidst synd på nogen måde.

Vi skal igen og igen høre om Guds Lam, der på vores vegne blev ramt af Guds vrede over vore synder...hvorfor vi til enhver tid - ja, ALTID kan modtage syndsforladelse fra Gud.

Du siger det ALTID er muligt at få tilgivelse.
Gud siger: "For synder vi med vilje, efter at vi har lært sandheden at kende, findes der ikke længere noget offer for synder, tilbage er kun en frygtelig forventning om dom og en brændende nidkærhed, som skal fortære modstanderne." (Hebr 10:26-27)

Det virker til at en af dine ynglings skriftsteder hvor du føler dig bedst tilpas er:

Rom 7: v14 Vi ved, at loven er af ånd. Men jeg er af kød, solgt til at være under synden. v15 For jeg forstår ikke mine handlinger. Det, jeg vil, det gør jeg ikke, og det, jeg hader, det gør jeg. v16 Men når jeg gør det, jeg ikke vil, giver jeg loven ret i, at den er god. v17 Men så er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

v18 Jeg ved, at i mig, altså i mit kød, bor der intet godt. Viljen har jeg, men udføre det gode kan jeg ikke. v19 For det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke, men det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg. v20 Men når jeg gør det, jeg ikke vil, er det ikke længere mig, der handler, men synden, som bor i mig.

v21 Jeg finder altså den lov, at jeg, skønt jeg vil gøre det gode, kun evner det onde. v22 For jeg glæder mig inderst inde over Guds lov. v23 Men jeg ser en anden lov i mine lemmer, og den ligger i strid med loven i mit sind og holder mig som fange i syndens lov, som er i mine lemmer.

v24 Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? v25 Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov.

At vi som Paulus skriver her skal leve på samme måde fanget i synden unden at kunne slippe. Se os selv gøre det vi ikke vil, og ikke gøre det vi vil. Men her vil jeg bare opfordre dig til at læse næste 4 vers.

Rom 8: v1 Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus. v2 For livets ånds lov har i Kristus Jesus befriet mig fra syndens og dødens lov. v3 Det, som loven ikke kunne, fordi den kom til kort på grund af kødet, det gjorde Gud: Han sendte sin egen søn i syndigt køds lighed og for syndens skyld og fordømte dermed synden i kødet, v4 for at lovens krav skulle opfyldes i os, som ikke lever i lydighed mod kødet, men i lydighed mod Ånden.

Så, det var alt det jeg ville sige. Jeg håber at det lykkedes som målet var, at få korrigeret dig, så vi kunne komme tættere på sandheden.

Velsignelser

Til toppen 
#37963 - 07/11/2004 07:27 Re: Lovtrældom for åben skærm [Re: malli]
Agenten
Bruger

Reg.: 07/11/2004
Hej (ny bruger)

Måske er det relateret til en _kultur_ snarere end til kristendommen i sig selv. Måske er det svært at ryste gamle normer og værdisæt af sig og så kan det være nemmere at lade de gamle normer forme troen i stedet for at give helt eller gradvist slip så troen kan forme et nyt fælles værdisæt.... sådan en slags "byg selv" fortolkning har altid været populær, specielt i tidligere tider hvor sådanne ting som 'nåde', 'tilgivelse' m.m. ikke var så udbredt. I USA hører man ofte visse kristne bruge sætningen "bleeding heart liberals!".... tingene fungerer anderledes derovre

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær