Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#37947 - 24/10/2004 14:31 Fuglen der hakkede røveren,
Anonym
Anonym

Der var en passage, hvor der var en fugl der hakkede den ene røver i hovedet, er det et billede på noget, eller står der noget om det i bibelen? For eksempel i GT???

Til toppen 
#37948 - 24/10/2004 21:54 Re: Fuglen der hakkede røveren,
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Det kunne være en henvisning til Ordsp 30,17:

Øjet på den, der spotter sin far
og lader hånt om lydighed mod sin mor,
skal ravnene i dalen hakke ud,
ørnene skal æde det.

I sammenhængen virker det det måske mere sandsynligt, at der er en parallel til beretningen om hofbageren i 1 Mos 40, 16-19:

v16 Da hofbageren så, at Josef gav en god tydning, sagde han til ham: »Det var på samme måde i min drøm: Jeg havde tre kurve med bagværk på hovedet. v17 I den øverste kurv var der al slags bagværk til Farao; men fuglene åd af kurven på mit hoved.« v18 Josef sagde: »Sådan skal drømmen tydes: De tre kurve er tre dage. v19 Om tre dage vil Farao løfte dit hoved og hænge dig på et træ, og fuglene skal æde kødet på dig.«

Der er under alle omstændigheder ikke noget i den nytestamentlige beskrivelse af korsfæstelsen, der inkluderer en ravn, som æder øjet på ene tyv. Og heller ikke de øvrige traditioner, som Gibson trækker på i sin film.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær