Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#37941 - 23/10/2004 09:14 Hjælp med testamente
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Jeg ved, at der er mange af jer herinde på JESUSNET, der er ret kloge!

Jeg ville så gerne have lidt hjælp omkring ordet testamente.

Når en person skriver testamente, ved vi jo alle, at det er personens sidste vilje..... og de fleste skriver vel ikke testamente, før de ser, hvor det bærer hen.

På en måde er det vel skørt at vente så længe, for døden kan jo pludselig indtræffe, og hvis man så ligger inde med alt for meget jordisk gods,
så får staten en rigelig stor bid af kagen! Det er vel ikke rimeligt?! /farve]

Er der nogen af jer, der har taget stilling til det, og allerede har fået disse ting bragt i orden?

Jeg ved, at mange ældre mennesker egentlig gerne vil hjælpe en organisation med deres penge, men de hverken tør tage skridtet fuldt ud eller har overskud til det på et sent tidspunkt i livet.

Og så er der jo også det med børnene. Man er nok lidt bange for, at de skal regne med, at der er lidt på kistebunden til dem.

Men hvorfor det?

Hvorfor ikke give dem noget, mens man lever, så slipper børnene for at skulle betale arveafgiften, og man ser deres glæde over pengene. Det gør man jo af gode grunde ikke, hvis man først er død!

Er der nogen af jer, der har gjort erfaringer i den retning?

Og hvad med bibelens Gamle Testamente og Nye Testamente - er der en af jer, der ved, om det har nogen som helst lighed med et almindeligt testamente?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#37942 - 28/10/2004 10:51 Re: Hjælp med testamente [Re: ærten]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Ærten

Jeg har ikke personligt skrevet testamente, men jeg er også dækket godt nok af arveloven.

Du kan læse om arveregler her:
hjemmeside (jeg har ingen aktier i Danica, men det var det første der dukkede op, da jeg søgte).

Så skriver du:

Hvorfor ikke give dem noget, mens man lever, så slipper børnene for at skulle betale arveafgiften, og man ser deres glæde over pengene. Det gør man jo af gode grunde ikke, hvis man først er død!

Det er en fin ide, men hvis det skal være afgiftsfrit, skal det overholde beløbsgrænserne (for børn er det i 2004 51.500 kr. pr. barn).

Du kan læse mere hos ToldSkat om gaver

Mht ordet "testamente", så er dets bibelske betydning i følge Nudansk Ordbog opstået som en oversættelse til latin af det græske ord "diatheke;" (Luk 22,20), der både kan betyde "testamente" og "overenskomst". I oversættelsen fra 1948 oversættes det til "pagt".

Ordet deler stamme med det engelske "testify", vidne, og er i øvrigt beslægtet med "testikel". I forne tider svor mænd ved det helligste, de havde.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær