Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#37902 - 22/10/2004 18:28 Guds almægtighed
101jonas
Bruger

Reg.: 20/08/2002
Hej alle..

Er Gud almægtig, hvis Han ikke kan tåle synd?

mvh 101

Til toppen 
#37903 - 22/10/2004 19:54 Re: Guds almægtighed [Re: 101jonas]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Det er en noget uheldig formulering, at Gud ikke tåler synd. Desværre er den forholdsvis almindelig. Dit spørgsmål mindede mig om en artikel af Leif Andersen, hvor det bl.a. hedder:

Ofte har jeg hørt Guds hellighed beskrevet sådan, at "Gud ikke tåler synd" - besynderligt udtryk! Det skaber følelsen af en snerpet intolerance, en jomfrunalsk knibskhed, der bliver dårlig af at se synd, ligesom andre bliver dårlige af at se blod. Nej, Gud hader synd!
Leif Andersen: "Kærlig hellighed?" i "Er der hul i himlen? og andre artikler", København (Credo) 1997

Man kunne også sige det sådan, at Gud ikke tolerer synd. Jørgen Sejergaard kommer ind på det samme i et svar i svararkivet.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#37904 - 22/10/2004 19:56 Re: Guds almægtighed [Re: 101jonas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej 101 Jonas, du spørger om Gud er almægtig, hvis han ikke kan tåle synd.

Joh, det kommer jo an på, hvordan vi forstår ordet almægtig.
Jeg forstår det sådan, at Gud kan alt hvad han vil kunne.

Hvis Gud kunne tåle synd, ville han ikke mere være helllig (= ren = adskilt fra det onde) og ville dermed ikke mere være Gud - han ville faktisk annullere sig selv!

Det tror jeg også at han kunne - hvis han altså ville. Tak og lov og pris at han ikke vil det!

Der er noget andet, som Gud ikke kan (eller vil!) , se 2. Tim 2, 11-13:

For er vi døde med ham, skal vi også leve med ham;
holder vi ud, skal vi også være konger med ham;
fornægter vi ham, vil han også fornægte os;
er vi utro, forbliver han dog tro,
thi fornægte sig selv kan han ikke.

Altså: fornægte sig selv kan han ikke!

Det kan vi også kun glæde os over. Gud er kærlighed, og hvis han fornægtede sig selv, var det ude med os!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37905 - 23/10/2004 14:10 Re: Guds almægtighed [Re: øhlenschlæger]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Tak for det, Øhlenschlæger. Jeg er også godt træt af den mærkelige (og i øvrigt helt ubibelske) misforståelse, at Gud ikke kan tåle synd.

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#37906 - 23/10/2004 15:06 Re: Guds almægtighed [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj, du skriver

"Jeg er også godt træt af den mærkelige (og i øvrigt helt ubibelske) misforståelse, at Gud ikke kan tåle synd."

Ja, enig, hvis man lægger det i ordet "tåle" at der er noget, som Gud kunne tage skade af ...

Det er noget andet, når vi bruger det i betydningen "tolerere" - noget Gud ikke vil tåle = ikke vil finde sig i.

I den betydning er ordet brugt i Sl 101, 4-5 hvor Gud siger:

Det falske hjerte skal vige fra mig,
den onde vil jeg ikke vide af.
Den, der hemmeligt bagtaler sin næste,
vil jeg bringe til tavshed.
Øjnes stolthed og hjerters hovmod
vil jeg ikke tåle.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37907 - 23/10/2004 18:12 Re: Guds almægtighed [Re: kristina]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina

Jeg synes, at Jørgen Sejersgård har fat i en fin pointe her:

"Det, du og jeg nok lægger i dette udtryk er, at Gud ikke kan have et fredeligt forhold til synden, dvs. Ondskaben. Men andre, som ikke er fortrolige med den prædiketradition, der anvender dette udtryk, hører det sådan, at Gud er ligesom en svag person, der ikke kan tåle træk. "

Det er jo hvordan budskabet bliver tolket/opfattet vi skal grunde over..lidt på samme måde, er det jo heller ikke et godt ord (længere) at kalde sig "fundamentalist". Hvordan bliver ordet opfattet. Det er jo ikke godt at modtageren af budskabet kunne tolke "tåle" i den betydning, at Gud er en sart lille nips, der har brug for lugtesaltet, når der er synd i nærheden af ham. Det er faktisk det jeg læser mellem linjerne ud fra det første spørgsmål (fra 101 Jonas):

Er Gud almægtig, hvis Han ikke kan tåle synd?

Ihvertfald har jeg taget JS udsagn gevaldig til mig, og slår mig selv over fingrene hver gang jeg er ved at skrive at Gud ikke kan "tåle" synd.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#37908 - 24/10/2004 00:27 Re: Guds almægtighed [Re: 101jonas]
Mentoren
Bruger

Reg.: 09/10/2004

Da Jehova er almægtig, kan han hjælpe os. Han beskriver sig selv som „en barmhjertig og nådig Gud, sen til vrede og rig på loyal hengivenhed og sandhed, som bevarer loyal hengivenhed mod tusinder, tilgiver misgerning og overtrædelse og synd, men på ingen måde fritager for straf“. — 2 Mosebog 34:6, 7; 1 Samuel 2:6, 7.

Til toppen 
#37909 - 24/10/2004 15:09 Re: Guds almægtighed [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Kære Kristina

N: Jeg er også godt træt af den mærkelige (og i øvrigt helt ubibelske) misforståelse, at Gud ikke kan tåle synd.

K: Ja, enig, hvis man lægger det i ordet "tåle" at der er noget, som Gud kunne tage skade af ...

Det er noget andet, når vi bruger det i betydningen "tolerere" - noget Gud ikke vil tåle = ikke vil finde sig i.

Der er jo netop også en verden til foskel på ikke at kunne tåle synd og ikke at ville tåle synd.
Så jeg tror egentlig, at vi dybest set er helt enige på det punkt.

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#37910 - 24/10/2004 15:20 Re: Guds almægtighed [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj

Der er jo netop også en verden til forskel på ikke at kunne tåle synd og ikke at ville tåle synd.
Så jeg tror egentlig, at vi dybest set er helt enige på det punkt.

Det er vi nemlig, helt enige!
Dejligt søndagsafslappende at være enig med nogen - bare en gang imellem!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær