Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#37898 - 21/10/2004 20:41 Religionslæreren?!
Fiskeren
Bruger

Reg.: 30/08/2004
Sted: Jeg bor hjemme endnu, men håbe...
Hej.
Jeg har et lille problem!! Jeg er ikke enig med min religionslærer. Faktisk gik det galt lige fra første dag. Han kom meget friskt ind i klassen, smilede, præsenterede sig og sagde: 'Hej, jeg skal have jer til religion, og jeg er personligt kristen. Jeg er oprindeligt præst, men da jeg havde været det i 7 måneder, vidste jeg mit kald var som lærer'...og ca derfra er det gået galt!

For det første bander han i stort set hver sætning han siger, og selv de andre ikke-kristne i min klasse, synes det er ved at være for meget. Det lyder for det meste som om han kun gør det for at komme ind til os, men det hjælper altså ikke! For det andet siger han nogle ting som for mig at se, ikke er helt rigtige; bl.a: 'Man kan ikke tro på alt i Bibelen! Hvis man siger, man gør det, er man for glad for sig selv, og vil bare se bedre ud i andres øjne'. Hans argument er at Bibelen modsiger sig selv ved bl.a. 'Øje for øje, tand for tand' / 'Vend den anden kind til'. Han har sagt: 'Gud er ikke almægtig!' -til det har han ingen forklaring. Han har sagt: 'Bønnens eneste formål er at jamre til Gud over vi ikke har nok, og derfor bede ham om mere.' Han mener ikke den 'moderne kristen'(som han siger) tror på helvede, for det er der ikke plads til i vores hverdag...og jeg kunne blive ved!

Han gør mig ikke i tvivl, for jeg ved hvad jeg tror på, og står fast ved det. Men hver gang jeg vil sige ham imod, og forklare hvorfor jeg mener han er forkert på den, vil han ikke høre på mig, og lader de andre elever snakke. Mit problem med det er, at hvis han siger han er personligt kristen, men, efter min mening, giver det forkerte budskab til mine klassekammerater, vil de så ikke tro jeg mener det samme? Det er så svært når de stiller mig spørgsmål efter timen, for når de gør det, bliver jeg altid usikker, og får ikke sagt hvad jeg gerne vil. Bagefter har jeg så en masse jeg synes, jeg kunne have sagt, og så synes jeg, jeg forspildte min chance. Jeg har bedt Gud om han vil hjælpe mig til bedre svar...det håber jeg han vil!!

Det irriterer mig at min lærer giver det forkerte billede af den personligt kristne, og jeg kan ikke gøre andet end bare at se til. Han får de kristne til at ligne små robotter der ikke aner hvad de selv mener, men som bare går rundt, og regner med at Gud vil hjælpe dem, uden de selv skal løfte en finger. Han får os til at se dumme og naive ud, men fordi han kan - og vil - fortælle dem 'sandheden' om de kristne, er mange fra min klasse begyndt at synes han er alletiders. (Det er han sikkert også, men jeg er bare MEGET uenig med ham! Det får mig til at overse det gode ved ham, og efterhånden er jeg slet ikke glad for faget religion, som ellers plejer at være et af de bedste jeg ved.) Jeg føler mig hjælpeløs, når jeg tænker på hvad mine klassekammerater tænker om kristne nu. Jeg ville så gerne fortælle dem om det jeg forbinder med at være kristen, men får aldrig udnyttet muligheden når den er der. Har du et råd...kunne virkelig godt bruge det!

Hilsen Fiskeren.

Til toppen 
#37899 - 25/10/2004 22:44 Re: Religionslæreren?! [Re: Fiskeren]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Fisker

At være kristen bliver desværre aldrig populært. Det er let at hænge kristne ud, når man benytter sig af løgn og fordomme for at nedgøre os.

Mit råd til dig skal være, at du stille og roligt finder dig i din religionslærers hån. Det bedste vidnesbyrd du kan give, er at du frimodigt bevarer din tillid til Bibelen og din glæde ved at tro på Jesus. Det kan ingen nemlig tage fra dig.

Når din lærer giver et forkert og fordrejet billede af kristne og af kristendommen, så kan du frimodigt nøjes med at sige, at den kristendom han beskriver ikke er noget du kan genkende og ikke er noget du tror på. Din lærer synes sikkert det er sjovt, når han får dig på glatis, men indrøm du bare, at du ikke kan svare på alting. Fortæl blot hvad du selv tror på. På den måde er du selv det bedste svar.

For en kristen er det vigtigste ikke at kunne argumentere for sin tro og at kunne vinde en diskussion eller have de rette svar. Det vigtigste er dels at bevare sin egen tro og dels at være et godt vidnesbyrd for de andre. På din måde er du altid "vinderen".

Mht. de påstande du nævner at din religionslærer kommer med, så kan du finde svar på mange af dem her på JesusNet.dk. Fx om modsætningerne mellem GT og NT, om bønnen og om helvede. Brug tid på at finde disse svar.

Mon ikke dine kammerater kan gennemskue, at hans udgave af en "personligt kristen" ikke er helt den samme som din?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær