0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#37773 - 19/10/2004 16:13
Gør det selv frelse eller ?
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
Jeg laver et nyt emne her, da tråde om jul mv lader til at være uddebateret. Alle vægtige argumenter kom vist på bordet, og det er selvfølgelig op til folk selv at søge i deres indre og finde frem til svaret.
Jeg svarer på Kristinas mail her:
Divine skriver:
"Mat 5 v48 Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen! Det er Kristus, der taler her!! Kristus siger, at vi kan blive fuldkomne, nej han endda befaler os det, som vores himmelske fader er fuldkommen. Tror du, at Kristus lyver? Tror du, at det er muligt?"
Jesus befaler os at være fuldkomne, ja, og det kan lade sig gøre, ja, men kun, absolut kun, ved at vi iføres Kristi retfærdighed vundet til os på korset, bestemt ikke ved vor egen kraft!
Og hvordan iføres vi Kristi retfærdighed? Ved at forstå og følge Kristi eksempel. Kristus spørger et sted, hvor de kalder ham herre, men ikke gør, hvad han siger. Det er tydeligt, at man skal gøre noget, før noget andet kan ske. Det er ikke noget, der kommer dalende ned fra himlen så at sige.
Og egen kraft? Hvem sagde egen kraft? Al kraft kommer fra Gud, så hvordan kan det være egen kraft? Se dig omkring. Alt hvad du ser, tilhører Gud. Der er intet, der er dit. Du får lov til at bruge det, og hvis du gør det, så vær taknemlig for det.
"Jeg er godt klar over, at de fleste kristne gerne så, at Kristus kommer ned og henter dem, men det er ikke, hvad der står i biblen."
Jo, det er, hvad der står i Bibelen: Joh 3,16 (også kaldet "den lille Bibel"): For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Hvordan forholder du dig egentlig til versene i samme kapitel fx:
v17 For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Frelses VED ham.
v19 Og dette er dommen, at lyset er kommet til verden, og menneskene elskede mørket frem for lyset, fordi deres gerninger var onde. v20 For enhver, som øver ondt, hader lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gerninger ikke skal afsløres.
Onde gerninger resulterer i mørke. Hvis man vil ud af mørket og ind i lyset, skal man tro på Kristus og gøre som han siger.
v21 Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.
Og her har vi det igen. Den, der gør sandheden... og hvem er sandheden? Kristus er sandheden!
Joh 14 v6 Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig."
"ved mig(Kristus)"
Og vers 21 nævner også gerninger gjort i Gud.
Og hvis man tror, så gør man også gerningerne. Det er os påbudt og hvis vi virkelig tror, så gør vi dem. Se her:
Mat 7 v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
Dette indebærer, at de, som ikke tror, fortabes. På dommedag, hvor Jesus kommer igen og dømmer levende og døde ...
Se også Rom 10-17: Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Altså det, der høres (ikke det, der gøres!)
Det er rigtigt, de, der ikke tror, fortabes. Det er vi enige om.
Og ja, det er rigtigt, at tro kommer af det, man hører. Men det, man hører skal adlydes!! I selv samme Romerbrev står der:
Rom 10 v16 Dog var det ikke alle, der adlød budskabet;
Det betyder, at hvis man tror, så adlyder man også budskabet!! Hvis man ikke tror, så adlyder man ikke budskabet!!
Det er da til at forstå. Romerbrevet kap 10 siger netop noget om, at man skal adlyde, hvis man tror.
"Hvis du ikke forstår Lærdommene, hvordan kan du så vide, om jeg er vildfaren eller ej?"
Lærdommene er faktisk ganske logiske, ligesom alle andre dermed beslægtede kosmologier, og slet ikke så svære at forstå, hvis man bruger noget tid på sagen. Det har jeg faktisk gjort. (Desværre, vil jeg sige, for af samme grund har jeg tilbragt det meste af mit liv i åndelig fattigdom - men det ses kun i bakspejlet!)
Du kender ikke Maitreyamissionens Lærdomme! De bygger på den hellige skrift. Men selvfølgelig er det kun de, der er åbne for sandheden, der vil være istand til at se den.
Enhver der har nok i sig selv og det som de tror de ved, vil ikke være istand til at modtage budskabet. Selv Kristus talte om det, da han prædikede.
Mat 9 v17 Man fylder heller ikke ung vin på gamle lædersække; for så sprænges sækkene, og vinen går til spilde, og sækkene ødelægges. Nej, man fylder ung vin på nye sække, så bevares begge dele.
Hvad betyder dette? Det betyder, at kun de som er villige til at åbne sig og prøve om, det, de tror de ved, mon er sandt. Kun hvis de er villige til at lægge alle dogmer fra sig, så de fremstår som rene og modtagelige, vil være istand til at modtage det nye budskab.
De har alle indbygget filosofien om gør-det-selv-frelse for enhver og er i fin overensstemmelse med vores medfødte natur. Men bestemt ikke med Guds frelsesplan ..
Vi kan ikke frelses, hvis vi ikke tror (Joh 3,16). Hvis vi tror, så gør vi også gerningerne og først når vi gør Guds vilje (Mat 7,21), vil vi modtage Guds nåde og barmhjertighed. Men det er selvfølgelig ikke noget, vi bestemmer, hvornår vi modtager Guds nåde og barmhjertighed. Det er helt op til Gud.
" Er vi ikke allerede som Gud? Tag fx skabelsesberetningen nu vi allerede er der: 1 Mos 1 v26 Gud sagde: "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!"
Nej, vi er ikke allerede som Gud. Vi er stadig syndere - allesammen.
Jamen, du bliver da nødt til at forklare, hvad Gud så mener med, "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!".
Jovist er vi syndere. Vi er jo ikke fuldkomne som Gud faderen i himlen. Det er jo det, der er målet.
Men det kræver en stor indsats at nå målet!! Vi kan ikke sidde og se passivt til i den tro, at "bare" man tror, så er alt godt.
Kristus fastede i fyrretyve dage før djævelen kom. Djævelen er den lavere natur. Det er den, vi skal sejre over.
Joh Åb 3 v21 Den, der sejrer, vil jeg give sæde hos mig på min trone, ligesom jeg har sejret og har taget sæde hos min fader på hans trone.
Mennesket (Adam og Eva) blev skabt i Guds billede, med frit valg til at forblive hos ham eller gøre oprør mod hans vilje. Valget blev fatalt, mennesket faldt for fristelsen til selv at ville være Gud. Katastrofen (syndefaldet) indtraf derfor. Gud, som er hellig, kan ikke forenes med synd, og mennesket forvistes fra Hans rige.
Det er sandt, Gud er hellig og kan ikke forenes med synd. Det er der, vi er stadigvæk. Men hvis vi vil forenes med Gud, så skal rense os selv. Vi skal blive hellige. Vi skal sejre over djævelen jvf Joh Åb v21.
" Gud har skabt slangen også! Hvorfor mon?"
Djævelen (tusindkunstneren!) havde her skikkelse af en slange. Djævelen (= løgneren = denne verdens fyrste) er Guds modstander. Gud har ikke skabt ham ond, men som en engel, fri til at gøre oprør, ligesom mennesket blev skabt frit til at undlade at følge Guds vilje. ... Gud er kærlighed, som ikke tvinger nogen til noget, heller ikke til at forblive i livsfællesskabet med sig selv.
Gud vidste, at hvad der ville ske. Så jeg spørger igen, hvorfor skabte Gud slangen/djævelen?
"Der står ingen steder, at Kristus vil gøre arbejdet for os. Kristus gjorde, hvad han gjorde, så vi har muligheden for at blive frelst ved Kristus. Ikke af Kristus! Der er derfor, Kristus sagde, at han er Vejen... Hvad gør man med en Vej? Man følger vejen!!"
Jo, der står faktisk, at vi frelses ved Guds nåde og barmhjertighed, jfr. fx. Titusbrevet 3,4-8:
Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv – troværdigt er det ord!
Det er da sjovt, at du ikke lige tager det sidste af vers 8 med!
v8 – troværdigt er det ord! Og det vil jeg, at du skal indprente, så de, der er kommet til tro på Gud, lægger vægt på at handle godt og rigtigt; det er godt og gavnligt for mennesker.
Kun hvis vi handler godt og rigtigt, kan vi gøre os forhåbninger om at modtage Guds nåde og barmhjertighed!!
Det er umuligt at tro Kristus og gøre onde gerninger. Hvis man tror, så gør man også gode gerninger og renser sig selv, gør sig selv fuldkommen. Og ved Guds nåde, så vil man blive frelst. Det er ikke noget, vi kan bestemme. Vi kan ikke sige, "Så... nu er frelst!" Det er helt og aldeles op til Gud.
"Hvordan finder man tro? Ved at søge!"
Lukas 19,10: Menneskesønnen (Jesus) er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.
Vi kan ikke komme til tro på Jesus ved egen kraft ej heller gerninger eller beslutning eller søgen. Det kan kun ske ved Helligåndens indgriben, og det er et under hver gang det sker ...
Det er ikke, hvad biblen siger! Jeg har skrevet mange skriftsteder. Mange af dem kommenterer du aldrig. Det er jo ikke mine ord, men Guds ord!
Mat v7 Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. v8 For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for.
v12 Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne.
Igen kan vi se, at vi skal gøre noget, hvis vi vil gøre os forhåbninger om at blive frelst.
v13 Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. v14 Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
"der er få, som finder den!"
v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
v24 Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen.
Der kan altså ikke være tvivl om, at vi skal gøre gerninger, hvis vi altså gør os forhåbninger om at blive frelst.
Hvis man tror, så gør man gerningerne. Tro og gerninger følges ad.
Mat 5 v16 Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene.
Mat 16 v24 Da sagde Jesus til sine disciple: »Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. v25 Den, der vil frelse sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv på grund af mig, skal finde det. v26 For hvad hjælper det et menneske at vinde hele verden, men bøde med sit liv? Eller hvad kan et menneske give som vederlag for sit liv? v27 For Menneskesønnen skal komme i sin faders herlighed sammen med sine engle, og da vil han gengælde enhver efter hans gerninger. v28 Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige.«
Joh 14 v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen;
Jeg spørger, hvordan man kan være i tvivl?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37774 - 19/10/2004 20:33
Re: Gør det selv frelse eller ?
[Re: divine]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej divine Du skriver: "Du kender ikke Maitreyamissionens Lærdomme! De bygger på den hellige skrift. Men selvfølgelig er det kun de, der er åbne for sandheden, der vil være istand til at se den." Jeg kender godt Maitreyamissionens Lærdomme og må sige, at de ikke bygger på den hellige skrift som helhed, kun på nogle udpluk af Bibelen, tilsat en del andre spirituelle teorier, som ikke har det mindste med kristendommen at gøre. Se 1. Kor,5-6: Ved I ikke, at den mindste smule surdej gennemsyrer hele dejen? Rens den gamle surdej ud, for at I kan være en ny dej. Du er - som jeg ser det - i skrivende stund ikke i stand til at modtage evangeliet om, at enhver, som tror på Jesus, er retfærdiggjort ved ham alene , og at enhver som for deres frelses skyld vil tilføje egne gerninger til Jesu fuldkomne gerning for os, er på afveje. Jeg vil foreslå dig at læse Galaterbrevet! "Djævelen er den lavere natur. Det er den, vi skal sejre over." Nejda, det kan vi ikke, og det skal vi heldigvis heller ikke. Djævelen er blevet besejret af vor Frelser, så hans dage er talte, og når vi holder os til Jesus, har vi slet intet at frygte, selv om Djævelen stadig er aktiv og i sin ondskab og ønsker at forføre flest mulige af Guds skabninger - bort fra Jesus. Har du læst " Det er kristendom" af C.S. Lewis? Kan varmt anbefales. Også hans underfundige "Fra Djævelens blækhus". " Jeg har skrevet mange skriftsteder. Mange af dem kommenterer du aldrig." Nej - det kan jeg slet ikke overkomme. Og som jeg skrev: Det bliver alt, alt for langt! Lange redegørelser og citater ikke befordrende for en konstruktiv debat. I vores Debatvejledning står der bl.a.: "Skriv kort, klart og præcist Jo længere indlæg du skriver, des færre gider at læse dem!" Du skriver til sidst: "Jeg spørger, hvordan man kan være i tvivl?" Dertil må jeg svare, at selv om jeg er i tvivl om mange ting, så er jeg i hvert fald helt sikker på, at du desværre ikke har modtaget evangeliets befriende budskab. Det vidner din meget alternative bibelfortolkning om ... Jeg håber rigtig meget, at du med et åbent sind vil læse Lewis' "Det er kristendom". kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37775 - 20/10/2004 01:39
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej divine
Du skriver:
"Du kender ikke Maitreyamissionens Lærdomme! De bygger på den hellige skrift. Men selvfølgelig er det kun de, der er åbne for sandheden, der vil være istand til at se den."
Jeg kender godt Maitreyamissionens Lærdomme og må sige, at de ikke bygger på den hellige skrift som helhed, kun på nogle udpluk af Bibelen, tilsat en del andre spirituelle teorier, som ikke har det mindste med kristendommen at gøre.
Du kender godt Maitreyamissionens Lærdomme?
Det er da fantastisk! Det er da dejligt.
Hvad er Maitreyamissionens Lærdomme?
Jeg går ud fra, at du ikke har noget imod at vise, at det er sandt, at du kender dem.
Se 1. Kor,5-6: Ved I ikke, at den mindste smule surdej gennemsyrer hele dejen? Rens den gamle surdej ud, for at I kan være en ny dej. Du er - som jeg ser det - i skrivende stund ikke i stand til at modtage evangeliet om, at enhver, som tror på Jesus, er retfærdiggjort ved ham alene , og at enhver som for deres frelses skyld vil tilføje egne gerninger til Jesu fuldkomne gerning for os, er på afveje.
Jeg vil foreslå dig at læse Galaterbrevet!
"Djævelen er den lavere natur. Det er den, vi skal sejre over."
Nejda, det kan vi ikke, og det skal vi heldigvis heller ikke. Djævelen er blevet besejret af vor Frelser, så hans dage er talte, og når vi holder os til Jesus, har vi slet intet at frygte, selv om Djævelen stadig er aktiv og i sin ondskab og ønsker at forføre flest mulige af Guds skabninger - bort fra Jesus.
Hvad betyder Joh Åb 21, 7?
Har du læst " Det er kristendom" af C.S. Lewis? Kan varmt anbefales. Også hans underfundige "Fra Djævelens blækhus".
" Jeg har skrevet mange skriftsteder. Mange af dem kommenterer du aldrig."
Nej - det kan jeg slet ikke overkomme. Og som jeg skrev: Det bliver alt, alt for langt! Lange redegørelser og citater ikke befordrende for en konstruktiv debat.
Overkomme? Jamen, det er da ok. Nu er det jo bare det, at du kommer med synpunkter, som ikke altid er funderet i biblens ord. Fx mener du ikke, at vi skal gøre gerninger for at finde frelse. Det er der flere skriftsteder, der klar og tydeligt siger, at den der tror gør også gerningerne.
I vores Debatvejledning står der bl.a.: "Skriv kort, klart og præcist Jo længere indlæg du skriver, des færre gider at læse dem!"
Det er sikkert rigtigt, men det er jo så deres valg. Jeg skriver her ikke for at underholde. Det drejer sig om frelse. Hvis jeg skulle skrive 1000 breve til hvert menneske i verden for at de bliver frelst ville jeg gøre det.
Du skriver til sidst: "Jeg spørger, hvordan man kan være i tvivl?"
Dertil må jeg svare, at selv om jeg er i tvivl om mange ting, så er jeg i hvert fald helt sikker på, at du desværre ikke har modtaget evangeliets befriende budskab. Det vidner din meget alternative bibelfortolkning om ...
Jeg er også i tvivl om mange ting. Der er også mange ting, som står klart og tydeligt for mig.
Jeg håber rigtig meget, at du med et åbent sind vil læse Lewis' "Det er kristendom".
kristina
Tak for anbefalingen. Jeg håber også, at du vil finde mod til virkelig at teste Maitreyamissionens Lærdomme. Åben dit hjerte!
|
|
Til toppen
|
|
|
#37776 - 20/10/2004 08:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen divine
Du skriver:
"Nu er det jo bare det, at du kommer med synpunkter, som ikke altid er funderet i biblens ord. Fx mener du ikke, at vi skal gøre gerninger for at finde frelse. Det er der flere skriftsteder, der klar og tydeligt siger, at den der tror gør også gerningerne."
Nej, divine, det har du misforstået, og da det er det vigtigste i dit indlæg, vil jeg kommentere det, og lade alt det øvrige ligge.
Det er rigtigt, at vi ikke skal gøre gerninger for at finde frelse.
Vi skal opgive selv at finde frelse, for det kan vi ikke.
Men vi kan modtage den, uforskyldt, af ren nåde og barmhjertighed, fordi Jesus på sit kors har gjort fyldest og betalt for alle vores synder.
Det er fuldbragt!
Punktum!
Joh. 3,16.
Det er ligeledes rigtigt, at den der tror på Jesus og følger ham, også (ved ham) vil komme til at bære troens frugter ("gerninger"). Det er en konsekvens af at have Gud (og ikke Djævelen) til far og ikke en forudsætning for at blive det. Ved sin hellige ånd arbejder Gud i os og med os! Jesus er vintræet, vi er grenene. Jesus er hele vintræet, ikke bare roden eller stammen!
Så det er ikke til at sige, hvor Jesus holder op, og vi begynder, og det skal vi heller ikke bekymre os det mindste om. Når vi er i Jesus, i al vores begrænsning og syndighed, vil vi bære frugt - måske uden overhovedet selv at lægge mærke til det. Grenen kender ikke sine egne frugter, men vingårdsejeren gør!
En kristen skal ikke gøre sig selv ren og syndfri i Guds øjne - det har Jesus allerede gjort ved sit ord og sin gerning.
Jesus siger - mange gange - " bliv i mig! ". Så går resten så at sige af sig selv!
Så længe jeg er i Jesus, og Jesus er i mig, så ejer jeg alt: Guds venskab og omsorg, glæden over, at Jesus altid er der, hvor jeg er. At mine sorger og glæder også er hans sorger og glæder.
Kun hvis jeg kommer bort fra Jesus, er alt tabt, så ham klynger jeg mig til i alle livets kampe - hele resten af mit liv.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37777 - 20/10/2004 11:03
Lign en klog mand - hør ordene og handl efter dem!
|
Bruger
|
Jamen, så lad os tage et par vers af gangen. Så kan du jo forklare, hvad Kristus mener med dette:
v24 Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem, skal ligne en klog mand, der har bygget sit hus på klippen.
Det er altså er forudsætninger at høre og handle efter dem !
v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen;
Vær så venlig at kommentere disse to vers. For mig er det da tydeligt, at vi også skal gøre gerningerne. Hvordan kan vi ellers påstå, at vi tror?
Ændret af divine (20/10/2004 11:05)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37778 - 20/10/2004 11:41
Re: Lign en klog mand - hør ordene og handl efter dem!
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Divine
Det er den ny tro, der er skabt alene ved Ordets hørelse, der skaber gerningerne. Guds Ord SKABER, således skabte Gud verden ved sit Ord, og således skaber Gud troen ved at vi hører Ordet. Gennem tro og dåb giver Gud os en række gaver, bla. Helligånden, men også det at de kristne gør gode gerninger - alene som konsekvens af Guds indgriben.
Sikkert og vist er det at også hedninge kan gøre gode gerninger, men disse gerninger behager ikke Gud, »Jeg elskede Jakob, men hadede Esau.« Esau havde jo solgt sin førstefødselsret for mad. Dette er et billede på en forkastelse af kristentroen. Og så kan Esau da forresten gøre så mange gerninger, der nu passer ham - overfor Gud tæller de ikke.
Jesus siger at er vi i ham vil vi bære mange frugter, og uden ham kan vi intet gøre. Jesus er det sande vintræ, der virker i de kristne, så de vil bære frugt - ikke fordi de skal, men fordi de ikke kan andet.
Vi skal ikke "bevise" at vi er kristne gennem gerninger, for gerninger hverken frelser eller retfærdiggør. Hvem skulle vi da bevise det overfor? Gud VED om vi tror, og det er med sikkerhed ham, der får det sidste ord.
Når Jesus siger at vi skal bygge på klippen, er det ikke andet end han siger andetsteds "bliv i mig", eller Paulus siger "udsluk ikke Ånden" - det betyder at vi skal være hvor Jesus er, og Jesus er i Ordet, dåben og nadveren.
Vi skal således ikke bygge på andet end Jesus, hverken egen åndelighed - vi skal ikke hive Gud ned fra himlen - eller bygge på menneskelære, og endnu mindre en lære, der ikke er 100% i overensstemmelse med Bibelen, der er Guds Ord.
Når Jesus siger "Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen" er det igen ikke VORE gerninger, men Gud selv der virker de gode gerninger i mennesket. Jesus knytter jo selv forudsætningen "for JEG går til Faderen". Det er således Gud, der bærer - er "Vintræet", og som konsekvens af at være gren på vintræet, VIL man bære endda mange frugter, dette er Jesu løfte.
Det er således Vintræet, der bærer frugterne - og ikke frugterne, der bærer Vintræet.
Mkh Malli
Ændret af malli (20/10/2004 11:59)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#37779 - 20/10/2004 16:55
|
Bruger
Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
|
Hej kristina og de øvrige debatører
Jeg mener, at det kan siges ganske enkelt: Vi frelses ikke gennem gode gerninger. Troen frelser, men når vi tror, gør vi gode gerninger. Vores gode gerninger er Åndens Frugt, som vi kan læse om i Gal. 5.22. Det er også det Jesus vil se på, når han i Verdensdommen i Mat. 25.31-46 deler flokken i to.
Stor tro = mange frugter Lille tro = få frugter Ingen tro = ingen frugter
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
xanadu2000
|
|
Til toppen
|
|
|
#37780 - 20/10/2004 19:07
Faderens Vilje?
[Re: xanadu2000]
|
Bruger
|
Man kan se på frugterne/gerningerne, om man tror eller ikke. Er man vilige til at tage korset på nakken og følge Kristus, eller er man ikke?
Troen frelser, ved Guds nåde. Det er sandt. Men det er så nemt at bilde sig ind, at man tror. Det er ingenlunde let at tro. Vejen til livet vil kun få finde.
Mat 7 v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
Det er ret tydeligt her, at man skal gøre Faderens Vilje for at komme ind i Himmeriget. Det er ikke nok at proklamere med munden, at Kristus er Herren! Man skal også efterleve det.
Luk 6 v46 Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger?
Hvad sagde Kristus? Og hvad er Faderens Vilje?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37781 - 20/10/2004 19:10
[Re: malli]
|
Bruger
|
Et træ, der ikke bærer gode frugter, kommer slet ikke ind i Himmeriget. v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud! Vær meget sikker på, at dit træ bærer gode frugter. Det er sådan man skal kendes!
|
|
Til toppen
|
|
|
#37782 - 20/10/2004 20:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej divine, du skriver: "Vær meget sikker på, at dit træ bærer gode frugter. Det er sådan man skal kendes!" Nix!  "Mit" træ hedder Jesus Kristus. Han er træet, han kender nok sine egne frugter, og det er ikke min opgave at spekulere på, hvad mine medskabninger synes om dem! Vi bliver ikke bedt om at bekymre os om frugterne, kun om at følge Jesus. "Følg mig" siger han nemlig, og "Bliv i mig". Jesus siger (Joh 15,7-8) "Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad I vil, og I skal få det. Derved herliggøres min fader, at I bærer megen frugt og bliver mine disciple." kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37783 - 20/10/2004 20:48
[Re: xanadu2000]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Zanadu2000, du skriver:
"Vores gode gerninger er Åndens Frugt, som vi kan læse om i Gal. 5.22. Det er også det Jesus vil se på, når han i Verdensdommen i Mat. 25.31-46 deler flokken i to.
Stor tro = mange frugter
Lille tro = få frugter
Ingen tro = ingen frugter"
Åndens frugter er defineret i Gal 5,22-23:
kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.
Men det handler jo ikke direkte om de deraf følgende eventuelle gerninger!
Og kender en gren sine egne gernings-frugter?
Ved den om de er gode, eller rådne indeni?
Ved de andre grene det?
Det tror jeg faktisk ikke.
Men vingårdsejeren kender dem helt bestemt, helt igennem ...!
Og ja, som du skriver: Jesus vil se på frugterne (Matt. 25,31-46)
Der kommer nok overrraskelser for mange ved Verdensdommen, jfr. Matt 76,22-23:
Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
Stor eller lille tro? Hvem kommer med tommestokken og måler efter?
Det står skrevet (Matt. 17,20): Sandelig siger jeg jer: Har I en tro som et sennepsfrø, kan I sige til dette bjerg: Flyt dig herfra og derhen! og det vil flytte sig.
Det siger noget om, at det er så som så med vores tro.
Og hvad er tro? Det er at have tillid til at Jesus er den, han siger han er, at følge ham!
Og, som der står i Hebr. 11,1: Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses.
Det er nok ikke vores mere eller mindre vaklende tros varierende størrelse, det kommer an på, men på hvem vi tror! Det er jo nemlig Jesus der frelser os, og tak og lov for det!
kristina
Ændret af kristina (21/10/2004 09:04)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37784 - 20/10/2004 22:20
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Divine
"Vær meget sikker på, at dit træ bærer gode frugter. Det er sådan man skal kendes! "
Mit træ hedder Jesus, hvad hedder dit?
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#37785 - 20/10/2004 23:02
Re: Faderens Vilje?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Divine skriver: Mat 7 v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
Det er ret tydeligt her, at man skal gøre Faderens Vilje for at komme ind i Himmeriget. Ja, enig!  Og hvad er så Faderens vilje? Det kan vi læse i Joh 3,16, også kaldet "Den lille Bibel": Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. " Så Faderens vilje er altså, at vi skal tro på hans enbårne søn, Jesus Kristus, og følge ham, hverken mere eller mindre. Der er betalt for vores frelse, og prisen var ufattelig høj. Det ville være overordentlig hovmodigt af os at forestille os, at den ikke var høj nok, at vi selv skulle tilføje noget som helst. Så højt elskede Gud verden ... Alt hvad vi har at gøre er at komme med vores helt tomme hender og modtage det, som er fuldbragt! Vi skal blive i Ham, så bærer vi megen frugt, for det har Han lovet. Men frugten er ikke af vores egen avl. Ikke engang troen på, at det virkelig er sandt, er vores egen beslutning ... Alt af nåde! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37786 - 21/10/2004 20:25
Ikke frelst ved, men til gode gerninger.
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Divine.
At vi gør vor himmelske Faders vilje, er jo også en frugt af troen. Læg mærke til, at de som siger: "Herre, Herre, har vi ikke..." netop fremhæver alle deres gode gerninger ud fra den tanke, at med alt det, de har gjort, må de da være selvskrevne til en plads i Himmeriget! Men Jesus afviser dem og siger: jeg har aldrig kendt jer!
Et meget godt ord om sammenhængen mellem tro, frelse og gerninger finder vi i Ef. 2,8-10: "For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud lagde til rette, for at vi skulle vandre i dem."
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
|