0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#37697 - 16/10/2004 23:41
Re: selvmodsigelser
[Re: Xenofanes]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Kunne man forestille sig et konkret eksempel på en sådan selvmodsigelse?
Hvis man oplever, at to tekster i Bibelen umiddelbart modsiger hinanden må man jo gøre det, at man forsøger at tolke dem så de begge giver mening uden at være i modstrid med hverken hinanden eller andre bibelsteder. Jeg har så vidt jeg erindrer endnu ikke oplevet en situation, hvor dette ikke med rimelighed kunne lade sig gøre.
Men hvis du har et konkret eksempel kunne vi jo diskutere det.
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37698 - 17/10/2004 11:56
Re: eksempel: gudssønner
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 20/03/2004
|
Der omtales flere gange i det gamle testamente om eksistensen af gudssønner - flere sønner af gud. I det nye testamente understreges flere gange af Jesue er enbåren - altså enebarn. Det kalder jeg da en selvmodsigelse.
Xenofanes
|
|
Til toppen
|
|
|
#37699 - 17/10/2004 13:16
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Xenofanes
Det er faktisk ingen selvmodsigelse, for der er stor forskel på Gud og "guder" - med lille g!
Se fx. Joh 10,34-38, hvor Jesus selv bekræfter dette:
Jesus svarede dem: »Står der ikke skrevet i jeres lov: ›Jeg har sagt: I er guder‹? Når loven kalder dem guder, som Guds ord er kommet til – og Skriften kan ikke rokkes – siger I så til ham, som Faderen har helliget og sendt til verden: Du spotter Gud! fordi jeg sagde: Jeg er Guds søn? Gør jeg ikke min faders gerninger, skal I ikke tro mig. Men gør jeg dem, så tro gerningerne, selv om I ikke vil tro mig, for at I kan fatte og forstå, at Faderen er i mig og jeg i Faderen.«
Altså: dem, som Guds ord er kommet til, kaldes her i Skriften (= Det gamle Testamente) for guder, og Jesus selv bekræfter, at Skriften er urokkelig sandhed.
Se også 5. Mos 42: Du himmel, bryd ud i jubel med ham, tilbed ham, I gudssønner, og Jobs bog 38,7: ... mens alle morgenstjerner jublede, og alle gudssønner råbte af fryd? og i Davids salme 29,1: Vis Herren, I gudssønner, vis Herren ære og hæder! .
Her betyder "gudssønner" Guds børn - eller bare Guds skabninger.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37700 - 17/10/2004 13:30
Født som Én
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Den enbårne/Født som én, skal nok ikke så meget læses som den eneste, for det er noget vrøvl. Dette refererer ikke nødvendigvis til Jesus, men til Menneskesønnen, i hvem vi alle er én eneste og forbundne med hinanden.
At tolke det som en enkelt person; Jesus; det er dér mistolkningen kommer ind og dét er med til at lave modsigelse i det man læser. For man kan ikke forestille sig denne person, uden den bliver revet ud af sin kontekst og det bliver "forestillingerne om personen" der træder i stedet.
Når der er tale om Menneskesønnen, som er Menneskets fælles gudgivne grundstruktur, den sande identitet, så kan vi også meget bedre forstå, når Jesus taler om; I skal være ét [EN]; for Gud er Én.
Jeg mener altså ikke at der er en uoverensstemmelse i teksten, hvis man altså ser bort fra afskrift, tolkning og oversættelse, som et lag der lægger sig uden om den essentielle kerne.
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#37702 - 17/10/2004 14:21
Re: Født som Én
[Re: Vandrer]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vandrer skriver:
Den enbårne/Født som én, skal nok ikke så meget læses som den eneste, for det er noget vrøvl. Dette refererer ikke nødvendigvis til Jesus, men til Menneskesønnen, i hvem vi alle er én eneste og forbundne med hinanden.
Ja her er vi jo er vi grundlæggende helt uenige: Ifølge kristendommen er Jesus Kristus, Guds enbårne (= eneste) søn = Menneskesønnen, som han kalder sig selv, fordi han, foruden at være Gud også er menneske.
Kun i sin egenskab af at være såvel Gud, fuldt og helt, som menneske, fuldt og helt, kan han frelse os fra fortabelsen ved på korset at have sonet alle menneskers synder og derved for os overvundet djævelen - og ved sin opstandelse også for os overvundet syndens konsekvens (døden) og banet vej til evig salighed i Guds rige. Uforskyldt og gratis for enhver, som vil følge ham!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37703 - 17/10/2004 15:55
|
Bruger
|
Kære Vandrer
Dette refererer ikke nødvendigvis til Jesus, men til Menneskesønnen
Jeg mener nu ikke, man kan være i tvivl om, at "Menneskesønnen" er et udtryk, Jesus bruger om sig selv eksklusivt.
Det er da dejligt, at du er uenig med Xenofanes, ligesom jeg og mange andre er, men det gavner ikke at servere en gang spekulativt nonsens (undskyld udtrykket). Den tolkning, du står for, indebærer utrolig mange selvmodsigelser.
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37704 - 17/10/2004 18:23
Re: visdom og dårskab ...
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nikolaj, du skriver (til Vandrer): Det er da dejligt, at du er uenig med Xenofanes, ligesom jeg og mange andre er, men det gavner ikke at servere en gang spekulativt nonsens (undskyld udtrykket). Tjaaa - nu bliver man jo ikke en kristen af at være uenig med Xenofanes  .. og om det er spekulativt nonsens, det som Vandrer skriver, joh, det er det jo, udfra et bibeltro kristent synspunkt, men ... nu har Vandrer så vidt jeg husker heller aldrig bekendt sig som værende bibeltro kristen, men derimod som fritænker med Paulus som en af sine yndlingsaversioner .. ... så overordnet vil jeg hellere mene, at Vandrers betragtninger snarere må være et resultat af meditativt at søge Gud i sit eget indre og der finde sit eget guddommelige selv. For nonsens (= dårskab), det er evangeliet jo sådan set også, hvis det anskues med den begavelse/indsigt/visdom, som, kommer fra menneskes eget medfødte sindelag, den menneskelige natur, som fra dets første begyndelse efter syndefaldet, allerede i moders liv er bortvendt fra Gud. Vi er alle af Adams slægt og fødes i synd. Jfr. 1. Kor. 1,18-25: For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft – der står jo skrevet: De vises visdom vil jeg ødelægge, de kloges klogskab vil jeg tilintetgøre. Hvor er de vise henne, hvor er de skriftkloge, hvor er denne verdens kloge hoveder? Har Gud ikke gjort verdens visdom til dårskab?
For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om. For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger; men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom.
For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker. Så hvis vi kigger indad, finder vi vores egen gud (lille g!) Kun ved at se hen til den korsfæstede i erkendelse af, at vi er håbløst fortabte uden ham, kan vi - om Gud vil - blive benådet med troen på Jesus alene , og Skriften alene ... Nu må du endelig korrigere mig, Vandrer, hvis jeg misrepræsenterer dig her ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37705 - 17/10/2004 18:30
|
Bruger
|
Jeg mener nu ikke, man kan være i tvivl om, at "Menneskesønnen" er et udtryk, Jesus bruger om sig selv eksklusivt. ... Den tolkning, du står for, indebærer utrolig mange selvmodsigelser. Det nu ikke rigtigt hvad du siger og hvis du i praksis fattede dybten af hvad Jesus siger om Menneskesønnen, vil du forstå at hvad jeg siger er ovenfra.
Når du mener min tolkning indebærer mange selvmodsigelser, er det så ikke snarere fordi jeg siger noget du ikke kender. Det vil undre mig meget, hvis du har efterprøvet det ud fra dets egne forudsætninger, uden det men vold og magt skal presses ind i kristendommens spekulative dødvægt, som gør det nærmest umuligt at iklæde sig Kristus, men lader kristenlivet forblive "snak". Den som har Menneskesønnen, vil også kunne forstå, man ikke kan sige; det er ham, eller her er han.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37706 - 17/10/2004 22:29
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Hvis man oplever, at to tekster i Bibelen umiddelbart modsiger hinanden må man jo gøre det, at man forsøger at tolke dem så de begge giver mening uden at være i modstrid med hverken hinanden eller andre bibelsteder.
Hvorfor egl. det? Hvis to tekster virker selvmodsigende så er det vel ret nærliggende at antage, at de også er selvmodsigende?
Jeg har så vidt jeg erindrer endnu ikke oplevet en situation, hvor dette ikke med rimelighed kunne lade sig gøre.
Nu er "rimelighed" vel også en ret subjektiv størrelse?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37707 - 18/10/2004 01:05
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kære Kristina
nu har Vandrer så vidt jeg husker heller aldrig bekendt sig som værende bibeltro kristen, men derimod som fritænker med Paulus som en af sine yndlingsaversioner Vandrer har, så vidt jeg ved, sørget for at tale åbent og har ikke lagt skjul på noget.
De betragtninger jeg kommer med, er primært kommet ved at følge Jesus og erfare i praksis hvad han siger. Altså, jeg giver af det som jeg har modtaget, jeg giver ikke af noget, som jeg ikke har smagt på, prøvet og fundet brugbart. Ikke for min egen skyld, men for at undgå selvmodsigelserne, har jeg givet afkald på alt for at holde mig til Vejen.
Meditation kan være meget godt, men jeg mener de virkelige erfaringer kommer ved at virke blandt mennesker og være med til at plante håb og stifte fred. Medtation er ikke ukendt i bibelen. Natanael, som Jesus kaldte en Israelit, i hvem der ikke er svig, mediterede under Figentræet. Han havde gennem meditationen oplevet noget, som ikke bare var hans egen [lille g]ud, men havde erkendt Menneskesønnen. Han kalder Jesus Rabbi, Guds Søn og Israels konge, fordi han har brug for Mesteren, som viser hvordan Menneskesønnen realiseres og ikke blot bliver en indre oplevelse, men i praksis leves hver dag. For gennem at være i Menneskesønnen, er Troen ikke længere gisninger og teologi, eller bibeltroskab, men det Liv som bor i os og lever af, at gøre Faderens vilje.
Hvad er det Jesus siger; den som tror på mig, det er den som gør hvad jeg siger.
Således kan vi skelne mellem det gamle menneske og det ny i Kristus. Alt det som forbliver ved snakken og ikke rummer Guds Kraft til at forvandle os i Hans lignelse, er vel efter denne definition af tro, blot en skygge af sig det som tilhører det gamle menneske.
Derfor; elsk hinanden og tøv ikke med at gøre Guds Vilje, for Mennesker må se, at Gud er god og han vil os noget godt.
Fred & Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37708 - 18/10/2004 09:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer Tak for dit indlæg med kommentarer til noget af mit. Jeg prøver at skrive lidt mere for at vi om muligt kan få endnu klart for os, hvor vi er enige, og hvor vi ikke er. "... jeg giver ikke af noget, som jeg ikke har smagt på, prøvet og fundet brugbart. Ikke for min egen skyld, men for at undgå selvmodsigelserne, har jeg givet afkald på alt for at holde mig til Vejen." "Fundet brugbart ...? " - joh, men ikke alt der virker er af Gud! "For at undgå selvmodsigelserne .. ?" Jeg tror ikke, at der er nogen selvmodsigelser i Guds Ord i Bibelen. Ikke en eneste. Der er en del paradokser, men det er noget andet, nemlig tilsyneladende selvmodsigelser. Nogle af de tekster, der for mig har været paradokser, er det ikke mere, andre er det stadig. Det kan jeg fint leve med. Jeg kommer aldrig til at fatte Guds visdom. Hvis jeg kunne, hvis min begrænsede hjerne, og mit endnu mere begrænsede hjerte, kunne rumme og begribe Gud, ville han være alt for lille til at være Gud. ... Rom. 11,33-34: O dyb af Guds rigdom og visdom og kundskab! Hvor uransagelige er hans domme, og hvor usporlige hans veje! For »hvem kender Herrens tanker, eller hvem kan være hans rådgiver? og 1. Kor. 3: For denne verdens visdom er dårskab for Gud ... Herren kender de vises tanker, han ved, at de er tomme. "Meditation kan være meget godt, men jeg mener de virkelige erfaringer kommer ved at virke blandt mennesker og være med til at plante håb og stifte fred." Det er lidt uklart for mig, hvad du mener dermed. Plante håb om hvad? Om frelse fra fortabelsen, eller om et lykkeligere liv her? Eller begge dele? Og "stifte fred"? Ja, Jesus siger i Bjergprædikenen: "Salige er de, som stifter fred". Men ikke fred for enhver pris, for det er ligeså sandt hvad han siger i Matt 10,34-39: Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor, og en mand får sine husfolk til fjender. Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. Og den, der ikke tager sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. "Derfor; elsk hinanden og tøv ikke med at gøre Guds Vilje, for Mennesker må se, at Gud er god og han vil os noget godt." JA! Amen til det!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37709 - 18/10/2004 16:26
|
Bruger
|
Kære Vandrer!
Når du mener min tolkning indebærer mange selvmodsigelser, er det så ikke snarere fordi jeg siger noget du ikke kender.
Nej, Vandrer, jeg har hørt det masser af gange, det er det, Bibelen kalder for "filosofi og tomt bedrag" (Kol. 2,8; hovsa, det var vidst Paulus ...). Man finder noget i Bibelen man kan bruge og blander det med ens egne idéer og lidt østlig religion, og det er ikke kristendom. Apostlen Peter siger: "Og der er ikke frelse i nogen anden (end Jesus, red.), ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved" (Apg. 4,12).
Det vil undre mig meget, hvis du har efterprøvet det ud fra dets egne forudsætninger, uden det men vold og magt skal presses ind i kristendommens spekulative dødvægt
Hvordan skulle man ellers efterprøve Bibelens ord uden gennem kristendommen (og dertil hørende "spekulativ dødvægt")?. Jeg vil dog gætte på svaret også, det er jo nok, at man skal gøre ligesom dig (?).
Egentlig er det jo ærgeligt at være uenig med én som dig Vandrer, som skriver så mange sympatiske og velovervejede ting ...
|
|
Til toppen
|
|
|
#37710 - 18/10/2004 16:45
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Kære Ateist!
Hvis to tekster virker selvmodsigende så er det vel ret nærliggende at antage, at de også er selvmodsigende?
Ja, det er nærliggende at antage, men ikke nødvendigvis den rigtige konklusion. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg meget, meget nødig vil se bibelsteder som modstridende. Det har noget at gøre med det "paradigme" jeg har som bibellæser. Mit paradigme er, at jeg er det, man kalder bibeltro. Dit paradigme er (formentlig) at du er bibelkritisk. Vi har altså interesse i at udlægge teksten på forskellig måde, så det passer ind i vores egen argumentation. Man ser lidt det samme i debatten mellem kreationister og darwinister. De kan drage vidt forskellige konklusioner ud fra de samme videnskabelige data, fordi de har forskellige paradigmer, forskellige udgangspunkter.
Nu er "rimelighed" vel også en ret subjektiv størrelse?
Når jeg skrev, at det altid med rimelighed kan lade sig gøre, at udlægge bibeltekster, så de ikke er modstridende, så betyder det, at det kan lade sig gøre uden at fordreje forfatterens intention, uden at overfortolke, uden at se bort fra noget og uden at det er i strid med hverken Bibelen eller med fakta.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37711 - 18/10/2004 23:32
|
Bruger
|
A: Hvis to tekster virker selvmodsigende så er det vel ret nærliggende at antage, at de også er selvmodsigende?
N: Ja, det er nærliggende at antage, men ikke nødvendigvis den rigtige konklusion.
Vi kan sagtens blive enige om, at den umiddelbare antagelse ikke nødvendigvis er den rigtige konklusion.
Men jeg mener dit udgangspunkt ("Hvis man oplever, at to tekster i Bibelen umiddelbart modsiger hinanden må man jo gøre det, at man forsøger at tolke dem så de begge giver mening uden at være i modstrid med hverken hinanden eller andre bibelsteder.") savner begrundelse.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg meget, meget nødig vil se bibelsteder som modstridende. Det har noget at gøre med det "paradigme" jeg har som bibellæser. Mit paradigme er, at jeg er det, man kalder bibeltro.
Altså dogmatik.
Dit paradigme er (formentlig) at du er bibelkritisk.
Jeg er såmænd ikke specielt "bibelkritisk" - jeg er blot ligeså kritisk overfor Bibelen som overfor andre tekster. Det jeg ikke er villig til at acceptere i andre tekster, accepterer jeg heller ikke i Bibelen.
Vi har altså interesse i at udlægge teksten på forskellig måde, så det passer ind i vores egen argumentation.
Jeg udlægger Bibelen som jeg gør fordi det virker som den mest oplagte og hæderlige måde at læse Bibelen på - ikke for at passe den ind i min egen "argumentation".
Man ser lidt det samme i debatten mellem kreationister og darwinister. De kan drage vidt forskellige konklusioner ud fra de samme videnskabelige data, fordi de har forskellige paradigmer, forskellige udgangspunkter.
Ofte drager kreationisterne nu deres konklusioner på trods af de videnskabelige data og ikke ud fra dem.
A: Nu er "rimelighed" vel også en ret subjektiv størrelse?
N: Når jeg skrev, at det altid med rimelighed kan lade sig gøre, at udlægge bibeltekster, så de ikke er modstridende, så betyder det, at det kan lade sig gøre uden at fordreje forfatterens intention, uden at overfortolke, uden at se bort fra noget og uden at det er i strid med hverken Bibelen eller med fakta.
Tjah... jeg har nu ofte været efterladt med det indtryk, at apologeter har fordrejet forfatterens intention, overfortolket og set bort fra fakta.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37712 - 19/10/2004 01:44
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom...
Hvis man nu ikke accepterer Paulus udtalelser, hvad så?? Jeg mener, der er jo efterhånden flere og flere, der ikke kan acceptere Paulus udtalelser, da de både er strid med visse af Jesus udtalelser og GT som helhed...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#37713 - 19/10/2004 02:13
|
Bruger
|
Kære Nikolaj
Man finder noget i Bibelen man kan bruge og blander det med ens egne idéer og lidt østlig religion, og det er ikke kristendom. Her mener jeg nu, du forudsætter en anden proces end den, jeg har erfaret i mit arbejde med Bibelen, idéer og religioner. Jeg forstår godt du kan mene det, men det ligger langt fra mig at lave en sådan mixtur. Det er såmænd ikke nødvendig at blande tingene sammen, for at få flere nuancer frem i den kristne arv vi har modtaget. For mig at se, er der ikke noget væsentligt i andre religiøse traditioner, som vi ikke også har og kan matche ud fra Bibelen og med kristen praksis; om man kan sige så.
Når jeg har studeret idéer, videnskab og filosofi, og religiøse traditioner, har jeg gjort det med dét i tanke. For de søger alle, at gribe det vi rummer og afdække mysterierne, for at nå frem til Sandheden. Derfor vil det være formålstjeneligt, at sætte sig ind i; hvad det er de har fundet og hvordan de søger at udtrykke det. Eksempelvis har jeg studeret pædagogik, med fokus på Menneske og Læringsmiljø. Jeg går i dybten med fundamentale pædagogiske principper og teorier, for at finde paraleller til den viden der er bygget op inden for de bibelske traditioner. De religiøse traditioner har gjort mange værdifulde erfaringer og rummer ældgammel og ny viden, som pædagogikken bør anerkende og trække på, i langt højere grad end de gør i dag, hvor mange nærmest afskyr det religiøse. Jeg mener også, at kristne og kirkelige i særdeleshed, kan lære meget af at forstå, hvordan man pædagogisk set kan formidle sit budskab. Det vil rydde mange af de hindringer af vejen, som kristne selv er med til at sætte op for sig selv og Mennesker de vil nå, men støder bort i stedet.
Jeg siger ikke vi skal blande tingene sammen, men have evnen til at overføre eller transformere viden, fra et vidensområde til et andet.
Ved at sætte sig ind i andre traditioner end vor egen, kan vi blive mere opmærksom på, hvad vi har i vor egen tradition som Kristne. Det gør at vi bedre kan mødes med Mennesker på deres betingelser og følges med dem nogen mile, uden selv at miste orienteringen, eller hele tiden søge tilbage til vort eget lille træ i skoven.
Jeg mener, at vor forståelse for og indsigt i hvad andre værdsætter [ikke mindst at vise anerkendelse], er forudsætningen for, vi som Kristne kan nå ud til alle tungemål med Evangeliet.
For mig er der en forskel i dette, i forhold til det mix du forudsatte. (Som om jeg har behov for at kopiere noget..:)
Jeg er overbevist om, at meget af det selvmodsigende, nogen virkelig oplever omkring Bibelen og for den sags skyld kristendommen, kommer af; at kristne insisterer på en meget snæver endimentionel tolkning. De er nærmest ikke til at komme i dialog med, fordi de gør en dyd af at være uvidende og dårer for Gud, for dermed at fortælle de er på rette vej og altså har fat i den sande Visdom. Ak, Ak! Ville de dog bare leve den ud og lære den at kende i praksis. Hvis Ordet, eller Navnet, ikke omsættes og praktseres, hvad har vi så fået det for. Er det til snak og for at vi kan stille krav til Mennesker og hinanden.
Lad os lige se på et lille eksempel og finde ud af, hvad det er jeg mener med - at der er flere nuancer i det vi har fået:
Jesus sagde; Bed om hvad som helst i mit Navn og jeg vil gøre det.
Hvordan forstår vi dette. Mange vil nok forstå det således, at vi kan bede om hvad som helst, bare vi til sidst eller først sikrer os, at vi siger "i Jesu navn" eller sådan noget lignende. Ja nogen mener ligefrem det gavner at sige "Jesus" så mange gange som muligt...
Det kommer an på, hvad vi forstår ved Navnet, og hvilken magisk kraft vi tillægger det.
En anden måde at forstå ordene på, indbefatter at Navnet ikke så meget er et udtalt ord, J-e-s-u-s, men i bund og grund dét, som Menneskesønnen ér. Altså, vil dét at bede om noget i Navnet, være det samme som, at bede om Han vil tage Bolig i os, og med Ånd og Kraft at virke igennem os.
Når I altså erkender hvad der er i Fylden af Navnet, ved at Han giver sig til kende, skal I bede om det og Han vil gøre det. Således tales vi over i Navnet af denne ene.
Man kan altså tilegne sig forståelse gennem Skriften på flere niveauer[ikke sagt for nogen skal hænge sig i udtrykket]. Det ene behøver ikke at udelukke det andet, men kan også ses som stadier i Kristen Livet, frem imod at Menneskesønnen bliver Alt i Alle.
De store selvmodsigelser og modsætninger, som denne tråd måske vil have godt ved at komme omkring, kan vise sig kun at findes, så længe kristne ikke forstår at udforske hvad de har fået.
Følg Menneskesønnen!
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37714 - 19/10/2004 16:42
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas Ben-Adam!
Jeg vil nok henvise dig til tråden "Paulus" under "Etik og samfund". Der vil du kunne få en del forskellige syn på den sag. Bl.a. Vandrers.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37715 - 19/10/2004 17:04
|
Bruger
|
Kære Ateist!
Vi kan sagtens blive enige om, at den umiddelbare antagelse ikke nødvendigvis er den rigtige konklusion.
Tak, så er der da noget, vi er enige om 
Men jeg mener dit udgangspunkt ("Hvis man oplever, at to tekster i Bibelen umiddelbart modsiger hinanden må man jo gøre det, at man forsøger at tolke dem så de begge giver mening uden at være i modstrid med hverken hinanden eller andre bibelsteder.") savner begrundelse.
Begrundelsen er, at jeg har et positivt syn på Bibelens ord, hvis jeg havde et neutralt (er det muligt?) eller et kritisk syn på Bibelen ville jeg givetvis drage andre konklusioner af det, jeg læser i Bibelen.
Ofte drager kreationisterne nu deres konklusioner på trods af de videnskabelige data og ikke ud fra dem.
Jeg mener nu, at hverken kreationister eller darwinister drager konklusioner på trods af videnskabelige data. Derimod mener jeg, at begge parter har et bestemt udgangspunkt. De har allerede bestemt konklusionen ud fra det, der passer ind i deres respektive teorier, før de laver den videnskabelige undersøgelse. Er forsøget ikke i overensstemmelse med hypotesen glemmer de alt om det og forsøger at sandsynliggøre teorien på en anden måde (det er i parentes bemærket på grænsen til videnskabelig uredelighed). At jeg selv er kreationist gør altså ikke, at jeg ser kreationistiske videnskabsmænd som fejlfrie eller bedre end andre. Det er jo også kendt, at både kreationister og darwinister bruger argumenter, som den anden part har tilbagevist.
... jeg har nu ofte været efterladt med det indtryk, at apologeter har fordrejet forfatterens intention, overfortolket og set bort fra fakta.
Det er bestemt muligt, at dette kan forekomme. Men det er nu mit indtryk, at der bliver gjort et meget stort arbejde inden for bibeltro kredse for at forstå Bibelens ord så godt som muligt i forhold til den enkelte teksts kontekst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37716 - 19/10/2004 17:21
|
Bruger
|
Kære Vandrer!
For mig at se, er der ikke noget væsentligt i andre religiøse traditioner, som vi ikke også har og kan matche ud fra Bibelen og med kristen praksis; om man kan sige så.
Jeg er enig i, at kristendommen ikke "mangler noget" i forhold til andre religioner, hvis man kan udtrykke det sådan. Men det lugter lidt af, at du mener, at alle religioner dybest set er et udtryk for det samme, og at det i princippet kan være lige gyldigt om man vælger kristendommen (som du og jeg) eller en anden religion. Ret mig, hvis jeg tager fejl.
Jeg mener også, at kristne og kirkelige i særdeleshed, kan lære meget af at forstå, hvordan man pædagogisk set kan formidle sit budskab.
Jeg er helt enig.
Ved at sætte sig ind i andre traditioner end vor egen, kan vi blive mere opmærksom på, hvad vi har i vor egen tradition som Kristne. Det gør at vi bedre kan mødes med Mennesker på deres betingelser og følges med dem nogen mile, uden selv at miste orienteringen, eller hele tiden søge tilbage til vort eget lille træ i skoven.
Her giver jeg dig også ret. Hov, det begynder at lugte af enighed ... 
Det kommer an på, hvad vi forstår ved Navnet, og hvilken magisk kraft vi tillægger det.
En anden måde at forstå ordene på, indbefatter at Navnet ikke så meget er et udtalt ord, J-e-s-u-s, men i bund og grund dét, som Menneskesønnen ér.
Her er vi nok igen inde på det, jeg tidligere har kaldt for spekulativt nonsens, hvormed jeg mener, at der ikke er basis for en sådan tolkning i Bibelen, altså er det en overfortolkning, og dermed spekulativ.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37717 - 19/10/2004 19:46
|
Bruger
|
A: Men jeg mener dit udgangspunkt ("Hvis man oplever, at to tekster i Bibelen umiddelbart modsiger hinanden må man jo gøre det, at man forsøger at tolke dem så de begge giver mening uden at være i modstrid med hverken hinanden eller andre bibelsteder.") savner begrundelse.
N: Begrundelsen er, at jeg har et positivt syn på Bibelens ord, hvis jeg havde et neutralt (er det muligt?) eller et kritisk syn på Bibelen ville jeg givetvis drage andre konklusioner af det, jeg læser i Bibelen.
Det ændrer sådan set ikke det store, da det jeg jo i bund og grund mener at dit "positiv[e] syn på Bibelens ord" savner begrundelse. For mig at se lader du til blot at antage det som en præmis.
Iøvrigt mener jeg det er fuldt ud muligt at have et neutralt syn på Bibelen.
A: Ofte drager kreationisterne nu deres konklusioner på trods af de videnskabelige data og ikke ud fra dem.
N: Jeg mener nu, at hverken kreationister eller darwinister drager konklusioner på trods af videnskabelige data.
Der har vi så vidt forskellig opfattelse af kreationisterne - hvilket ikke overrasker mig.
Derimod mener jeg, at begge parter har et bestemt udgangspunkt. De har allerede bestemt konklusionen ud fra det, der passer ind i deres respektive teorier, før de laver den videnskabelige undersøgelse. Er forsøget ikke i overensstemmelse med hypotesen glemmer de alt om det og forsøger at sandsynliggøre teorien på en anden måde (det er i parentes bemærket på grænsen til videnskabelig uredelighed).
Vi har også vidt forskellig opfattelse af videnskabens arbejdsmetoder - hvilket heller ikke overrasker mig det mindste.
Hvis du havde ret i dine fordomme, så tvivler jeg dog på, at så mange videnskabsfolk - endda på tværs af dicipliner - ville være så enige, som tilfældet er. Det du lægger op til er jo, at de hver især forfølger deres egne fikse ideer uanset sandhedsværdien. Og, det ville da være underligt, hvis der var så stor overensstemmelse mellem deres fikse ideer.
At jeg selv er kreationist gør altså ikke, at jeg ser kreationistiske videnskabsmænd som fejlfrie eller bedre end andre.
Findes der "kreationistiske videnskabsmænd"? Hvad kvalificerer dem som "videnskabsmænd"? Hvori består deres forskning? I at lede efter Noas Ark?
Det er jo også kendt, at både kreationister og darwinister bruger argumenter, som den anden part har tilbagevist.
Kreationister bruger i hvert fald ofte nok argumenter, der er tilbagevist af videnskaben.
A: ... jeg har nu ofte været efterladt med det indtryk, at apologeter har fordrejet forfatterens intention, overfortolket og set bort fra fakta.
N: Det er bestemt muligt, at dette kan forekomme.
Det er det helt bestemt.
Men det er nu mit indtryk, at der bliver gjort et meget stort arbejde inden for bibeltro kredse for at forstå Bibelens ord så godt som muligt i forhold til den enkelte teksts kontekst.
Ja, "i forhold til den enkelte teksts kontekst" - ikke i forhold til den virkelighed, der kan observeres omkring os. Deri ligger jo hele problemet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37718 - 19/10/2004 21:28
|
Bruger
|
Kære Ateist!
Det ændrer sådan set ikke det store, da det jeg jo i bund og grund mener at dit "positiv[e] syn på Bibelens ord" savner begrundelse.
Begrundelsen er, at jeg er en troende kristen, og et kristent syn på Bibelen er vel et positivt syn (med mindre du spørger de kulturkristne naturligvis). Det er altså ikke fordi jeg først har betragtet Bibelen kritisk og undersøgt forskellige muligheder, hvorefter jeg har opstillet den teori, at Bibelen er Guds ord. Det er fordi, jeg tror.
Der har vi så vidt forskellig opfattelse af kreationisterne - hvilket ikke overrasker mig.
Nej det overrasker nok næppe nogen ...
Vi har også vidt forskellig opfattelse af videnskabens arbejdsmetoder - hvilket heller ikke overrasker mig det mindste.
Du må ikke tro, at jeg generelt har et negativt syn på naturvidenskab, men jeg har observeret, at inden for debatten om skabelse kontra makroevolution bliver der ret ofte brugt usaglige argumenter. Det er gensidigt, og det er ikke til at sige, hvem der er værst. I øvrigt har jeg et positivt syn på naturvidenskab, som jeg finder meget interessant. Især matematik og videnskabsteori, men også videnskab generelt.
Findes der "kreationistiske videnskabsmænd"? Hvad kvalificerer dem som "videnskabsmænd"?
Ph.D.-grader, doktorgrader m.v. Hvorfor tror du dog ikke, at der findes kreationistiske videnskabsmænd?
N: ... der bliver gjort et meget stort arbejde inden for bibeltro kredse for at forstå Bibelens ord så godt som muligt i forhold til den enkelte teksts kontekst.
A: Ja, "i forhold til den enkelte teksts kontekst" - ikke i forhold til den virkelighed, der kan observeres omkring os.
Der er jeg (selvfølgelig) helt uenig. Hvad er det, der kan observeres omkring os, som er i modstrid med Bibelen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37719 - 19/10/2004 23:18
|
Bruger
|
A: Det ændrer sådan set ikke det store, da det jeg jo i bund og grund mener at dit "positiv[e] syn på Bibelens ord" savner begrundelse.
N: Begrundelsen er, at jeg er en troende kristen, ...
Ikke alle troende kristne har dit syn på Bibelen, så det kan ikke være den fulde begrundelse.
Iøvrigt, så er din begrundelse her jo blot en anden måde at sige det samme som jeg gjorde: "For mig at se lader du til blot at antage det som en præmis."
... et kristent syn på Bibelen er vel et positivt syn (med mindre du spørger de kulturkristne naturligvis).
Jeg ser det skam heller ikke som noget positivt, så vi behøver ikke gå til de kulturkristne.
Det er altså ikke fordi jeg først har betragtet Bibelen kritisk og undersøgt forskellige muligheder, hvorefter jeg har opstillet den teori, at Bibelen er Guds ord. Det er fordi, jeg tror.
Netop: Det er ikke begrundet - du antager det blot som en præmis.
Du må ikke tro, at jeg generelt har et negativt syn på naturvidenskab, men jeg har observeret, at inden for debatten om skabelse kontra makroevolution bliver der ret ofte brugt usaglige argumenter. Det er gensidigt, og det er ikke til at sige, hvem der er værst.
Mener du at biologerne bruger usaglige argumenter for evolution?
I øvrigt har jeg et positivt syn på naturvidenskab, som jeg finder meget interessant. Især matematik og videnskabsteori, men også videnskab generelt.
Er det så blot i spørgsmålet om skabelse vs. (makro)evolution at du mener at videnskaben bruger "usaglige argumenter"?
Eller afviser du også - at Jorden er milliarder af år gammel? - at livet er milliarder af år gammelt? - at mennesket er 150.000 år gammelt? - at der aldrig har været nogen global Syndflod?
A: Findes der "kreationistiske videnskabsmænd"? Hvad kvalificerer dem som "videnskabsmænd"?
N: Ph.D.-grader, doktorgrader m.v. Hvorfor tror du dog ikke, at der findes kreationistiske videnskabsmænd?
Det kommer an på, hvad vi taler om, når vi siger "kreationistiske videnskabsmænd".
Jeg afviser ikke, at der findes videnskabsfolk, der er kreationister i den forstand, at de tror det er Gud, der står bag Big Bang, evolution etc. Folk, der accepterer videnskabens resultater og blot bruger Gud til at udfylde de huller som videnskaben (endnu) ikke har besvaret.
Jeg afviser heller ikke totalt, at der findes videnskabsfolk, der er ungjordskreationister etc. og altså afviser de videnskabelige resultater indenfor visse fagområder. Blot lader deres fagområde til at være mindre relevante, hvorfor de blot er amatører, når de udtaler sig om kreationisme.
Jeg har ikke kendskab til at der er seriøse biologer, der forkaster evolutionen. Jeg har heller ikke kendskab til at der er seriøse geologer, der accepterer en ung jord.
Endelig så har jeg ikke kendskab til folk, der forsker seriøst i kreationisme - og det var egl. sådanne "kreationistiske videnskabsfolk" jeg tænkte på, da jeg spurgte til, hvorvidt de overhovedet eksisterede og hvad der i givet fald kvalificerede dem til betegnelsen.
N: ... der bliver gjort et meget stort arbejde inden for bibeltro kredse for at forstå Bibelens ord så godt som muligt i forhold til den enkelte teksts kontekst.
A: Ja, "i forhold til den enkelte teksts kontekst" - ikke i forhold til den virkelighed, der kan observeres omkring os.
N: Der er jeg (selvfølgelig) helt uenig. Hvad er det, der kan observeres omkring os, som er i modstrid med Bibelen?
Det kommer jo helt an på, hvordan man udlægger Bibelen.
Men fx ungjordskretionismen, syndflodsberetningen, pi=3 etc. er i modstrid med det, der kan observeres omkring os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37720 - 20/10/2004 15:21
|
Bruger
|
Kære Ateit!
A: Det ændrer sådan set ikke det store, da det jeg jo i bund og grund mener at dit "positiv[e] syn på Bibelens ord" savner begrundelse.
N: Begrundelsen er, at jeg er en troende kristen, ...
A: Iøvrigt, så er din begrundelse her jo blot en anden måde at sige det samme som jeg gjorde: "For mig at se lader du til blot at antage det som en præmis."
Jamen så er det vel en præmis. Ligesom det er en præmis for dig, at du som ateist ikke tror, at der findes nogen gud eller noget som helst andet overnaturligt. Vi har begge ikke noget bevis for vore påstande, men vi tror fuldt og fast på dem.
N: ... et kristent syn på Bibelen er vel et positivt syn (med mindre du spørger de kulturkristne naturligvis).
A: Jeg ser det skam heller ikke som noget positivt, så vi behøver ikke gå til de kulturkristne.
Jeg er ikke sikker på hvad du mener; du har vel heller ikke et kristent syn på Bibelen, eller hvad?
Mener du at biologerne bruger usaglige argumenter for evolution?
Af og til overfortolker biologer sine observationer. Naturligvis findes der gode og saglige argumenter for (makro)evolution (og for skabelse), men de skæmmes desværre, når nogen ekstrapolerer en observation i helt urimelig grad og bruger det som "bevis". Desuden finder jeg udtalelser som "Der må have været andre naturlove, da livet opstod" dybt tåbelige. Men der findes darwinister, som siger sådan noget vås.
Eller afviser du også - at Jorden er milliarder af år gammel? - at livet er milliarder af år gammelt? - at mennesket er 150.000 år gammelt? - at der aldrig har været nogen global Syndflod?
Ja, det afviser jeg. Og der findes jo heller ingen konkrete beviser for nogle af disse ting. Blot har man opstillet forskellige teorier, som passer med observationer i naturen, og dermed har man sandsynliggjort disse ting, som du har listet op. Men det behøver jo ikke at være rigtigt.
Jeg afviser ikke, at der findes videnskabsfolk, der er kreationister i den forstand, at de tror det er Gud, der står bag Big Bang, evolution etc. Folk, der accepterer videnskabens resultater og blot bruger Gud til at udfylde de huller som videnskaben (endnu) ikke har besvaret.
De findes bestemt, ja, men hverken du eller jeg er vel enige med dem.
Jeg afviser heller ikke totalt, at der findes videnskabsfolk, der er ungjordskreationister etc. og altså afviser de videnskabelige resultater indenfor visse fagområder. Blot lader deres fagområde til at være mindre relevante, hvorfor de blot er amatører, når de udtaler sig om kreationisme.
Er biologi ikke relevant for at tale om livets opståen og udvikling? Fysik eller astronomi for at tale om universets beskaffenhed? Matematik for at tale informationsteori og sandsynlighed?
Jeg har ikke kendskab til at der er seriøse biologer, der forkaster evolutionen. Jeg har heller ikke kendskab til at der er seriøse geologer, der accepterer en ung jord.
Endelig så har jeg ikke kendskab til folk, der forsker seriøst i kreationisme - og det var egl. sådanne "kreationistiske videnskabsfolk" jeg tænkte på, da jeg spurgte til, hvorvidt de overhovedet eksisterede og hvad der i givet fald kvalificerede dem til betegnelsen.
Men de kunne jo godt findes, selvom du ikke har kendskab til dem. Jeg har f.eks. kendskab til sådanne videnskabsmænd. Se f.eks. Skabelse.dk, hvis du vil vide mere om dem.
N: Hvad er det, der kan observeres omkring os, som er i modstrid med Bibelen?
A: Det kommer jo helt an på, hvordan man udlægger Bibelen.
Men fx ungjordskretionismen, syndflodsberetningen, pi=3 etc. er i modstrid med det, der kan observeres omkring os.
Ungjordskreationismen er ikke modbevist, syndflodsberetningen heller ikke og pi=3 er en tilnærmelse, som nok kan accepteres. Bibelen er jo ikke en lærebog i matematik.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37721 - 20/10/2004 17:59
|
Bruger
|
Jamen så er det vel en præmis. Ligesom det er en præmis for dig, at du som ateist ikke tror, at der findes nogen gud eller noget som helst andet overnaturligt.
Min ateisme er skam ikke nogen præmis - det er en konsekvens af, at jeg ikke er blevet præsenteret for en god grund til at tro på nogen gud.
Vi har begge ikke noget bevis for vore påstande, men vi tror fuldt og fast på dem.
Min ateisme er skam ingen tro - det er fraværet af en tro.
N: ... et kristent syn på Bibelen er vel et positivt syn (med mindre du spørger de kulturkristne naturligvis).
A: Jeg ser det skam heller ikke som noget positivt, så vi behøver ikke gå til de kulturkristne.
N: Jeg er ikke sikker på hvad du mener; du har vel heller ikke et kristent syn på Bibelen, eller hvad?
Nej, men det lagde du jo op til, at de kulturkristne heller ikke havde.
A: Mener du at biologerne bruger usaglige argumenter for evolution?
N: Af og til overfortolker biologer sine observationer. Naturligvis findes der gode og saglige argumenter for (makro)evolution ..., men de skæmmes desværre, når nogen ekstrapolerer en observation i helt urimelig grad og bruger det som "bevis".
Hvad "helt urimelig grad" vil sige, er der jo nok mange meninger om.
Desuden finder jeg udtalelser som "Der må have været andre naturlove, da livet opstod" dybt tåbelige. Men der findes darwinister, som siger sådan noget vås.
Hvilke "darwinister" siger sådan - og i hvilken sammenhæng?
Mit indtryk er, at det er kreationister, der taler om "andre naturlove", når de forsøger at forklare uoverensstemmelser imellem Bibelens beretninger og det observerbare. Fx når de bortforklarer tegnene på Jordens/Universets høje alder, når de forklarer de fysiske mekanismer i forbindelse med den påståede Syndflod eller når de forklarer, hvordan det kunne undgås, at der var regnbuer før Syndfloden. Så viger de (visse af dem i hvert fald) ikke tilbage fra at foreslå at tiden er gået i et andet tempo, at lysets brydning i vand var anderledes etc. etc.
A: Eller afviser du også - at Jorden er milliarder af år gammel? - at livet er milliarder af år gammelt? - at mennesket er 150.000 år gammelt? - at der aldrig har været nogen global Syndflod?
N: Ja, det afviser jeg. Og der findes jo heller ingen konkrete beviser for nogle af disse ting. Blot har man opstillet forskellige teorier, som passer med observationer i naturen, og dermed har man sandsynliggjort disse ting, som du har listet op. Men det behøver jo ikke at være rigtigt.
Dit såkaldte "positiv[e] syn på naturvidenskab" klinger altså mere og mere hult desto flere grene af videnskaben du forkaster. Nu er det ikke blot biologien men også geologien og kosmologien. Indirekte også fysikken og kemien, som disse andre videnskabelige grene bygger på. Hvad er det helt konkret for områder af videnskaben du har "et positivt syn på"? Det kan vist ikke være nogle af naturvidenskabens grene?
Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "beviser", men hvis det involverer 100% sikkerhed, så er det jo ikke noget videnskaben beskæftiger sig med (da må du nøjes med matematikken). Men der er jo masser af konkret underbyggelse af de ovennævnte teorier, hvilket er grunden til, at de har opnået almen udbredelse og anerkendelse.
A: Jeg afviser ikke, at der findes videnskabsfolk, der er kreationister i den forstand, at de tror det er Gud, der står bag Big Bang, evolution etc. Folk, der accepterer videnskabens resultater og blot bruger Gud til at udfylde de huller som videnskaben (endnu) ikke har besvaret.
N: De findes bestemt, ja, men hverken du eller jeg er vel enige med dem.
Det er nu de kreationister, jeg er mest enig med.
A: Jeg afviser heller ikke totalt, at der findes videnskabsfolk, der er ungjordskreationister etc. og altså afviser de videnskabelige resultater indenfor visse fagområder. Blot lader deres fagområde til at være mindre relevante, hvorfor de blot er amatører, når de udtaler sig om kreationisme.
N: Er biologi ikke relevant for at tale om livets opståen og udvikling? Fysik eller astronomi for at tale om universets beskaffenhed? Matematik for at tale informationsteori og sandsynlighed?
Jo, men det er heller ikke mit indtryk, at det i kreationistiske kredse er biologer, der udtaler sig om livets opståen eller fysikere/astronomer, der udtaler sig om universets beskaffenhed.
A: Jeg har ikke kendskab til at der er seriøse biologer, der forkaster evolutionen. Jeg har heller ikke kendskab til at der er seriøse geologer, der accepterer en ung jord.
N: Men de kunne jo godt findes, selvom du ikke har kendskab til dem. Jeg har f.eks. kendskab til sådanne videnskabsmænd. Se f.eks. Skabelse.dk, hvis du vil vide mere om dem.
Måske du kunne liste de fremmeligste eksempler på sådanne videnskabsfolk og deres videnskabelige specialer?
Ungjordskreationismen er ikke modbevist, ...
Det er den - i det omfang noget som helst lader sig modbevise - i og med at den videnskabelige forskning samstemmende viser en gammel jord.
... syndflodsberetningen heller ikke ...
Den er måske ikke direkte modbevist - det er jo svært at bevise, at noget ikke har fundet sted - men eftersom der ikke er spor efter en nogen global oversvømmelse og eftersom de gængse kreationistiske påstande bryder med den etablere fysik, geologi og biologi, så må det være yderst rimeligt at afvise påstandene. At hævde at der var andre naturlove gældende før den påståede syndflod vil vel være noget "dybt tåbelig[t]" "vås"?
... og pi=3 er en tilnærmelse, som nok kan accepteres. Bibelen er jo ikke en lærebog i matematik.
Lærebog eller ej: 30/10 kan da ikke accepteres som tilnærmelse, når nu der ligeså godt kunne stå 31/10. Den bedste forklaring er da, at forfatteren troede at pi var = 3.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37722 - 21/10/2004 01:29
Hvad med religionerne
|
Bruger
|
Kære Nikolaj
det lugter lidt af, at du mener, at alle religioner dybest set er et udtryk for det samme, og at det i princippet kan være lige gyldigt om man vælger kristendommen (som du og jeg) eller en anden religion.
Jeg vil forsøge at beskrive mit syn på religionerne. Gud oprejser sine profeter blandt alle Folkeslag, til at vejlede, retlede eller revse Menneskene i deres søgen efter Guden. Det er mennesker som ved deres eksempel, har været hyrder for deres Folk, når de aller mest havde brug for det. Alle Folkeslag har således modtaget retningslinier, råd og anvisninger, som med tiden er samlet og gjort tilgængelig for eftertiden i form af religionen. Sammen med religionen, vil der være alle de almindelige mennesker, som råber til Himlene, hvis bønner når igennem skyerne og bringes ind for Guds Åsyn. Det er mødre og fædre, slaver og udstødte, som bliver hørt i deres nød. Deres tro er med til at gøre religioen til mere end blot teologi og teknikker. Den bevirker, at der altid vil være kommunikation mellem Himlene og Folkeslagenes indre liv.
Jeg mener det er af stor betydning vi viser respekt overfor dét andre værdsætter og i særlig grad, når det handler om deres forhold til Gud og det som hører Ånden til, at vi søger at se hvad Gud gør i vor næste.
Alle religionerne, inklusive kristendommen, er som bjerge og høje, der hver især kendetegnes ved dere egne karaktertræk. Religionen passer til det folk der bære den og den afspejler eksempelvis folkets temperament. En religion med meget strenge regler, kan medvirke til at modvirke og undgå situationer der kommer helt ud af kontrol.
Det lille skrift; Mikas Bog 4, 1.-5.; handler om alle folkenes religioner og omtaler dem som disse bjerge og høje, mennesker færdes op ad, i deres søgen efter at få overblik og styr på Tilværelsen. Det første vers slår fast; at Herrens huses bjerg, grundfæstet på bjergenes top, skal løfte sig op over højene. Det viser; hvad Gud gør, gælder for alle højene og nærmest forøger dem med et højere Mål; for did skal alle folkeslag strømme. Det femte vers kaster tilbage på det første ved at sige; Thi alle folkeslag vandrer hvert i sin guds nan, men vi vil vandre i Herren vor Guds Navn for evigt og altid. Det slår fast, at Guden er al Jordens Gud. Til trods for de forskelle der er; at folkeslagene vandrer hvert i sin guds navn; vil VI, gennem at vi nærmer os hinanden, vandre i Herren vor Guds Navn for evigt og altid.
Mener jeg så, at alle religioner dybest set er udtryk for det samme. Religionerne udtrykker hvad der passer til folkeslagene, og de associerer alle navne med gud; som Den Altseende og Den Bamhjertige, Kærlighed o.s.v. Navnene er hvad de sætter på erfaringer de har, hvor de oplever Guds indgriben i deres hverdag. Navnene betegner hvad gud ér for dem. Gennem at fordybe mig i religionerne, særlig deres respektive mystiske traditioner, har jeg måttet erkende, at jeg finder store ligheder mellem dem. Her mener jeg vi skal se bort fra det særlige kulturelle og være opmærksom på de indre processer, eller funktioner, som de elementer deer findes i religionerne handler om. Eksempelvis er der overensstemmelse mellem De ti Bud, inden for Jødedom og Kristendom, og Middelvejen, den ottefoldige vej, som findes inden for Buddismen.
Mener jeg så, at det i princippet kan være ligegyldigt om man vælger kristendommen eller en anden religion. Eftersom jeg ser kristendommen, som den er blevet og har udviklet sig, på samme vilkår som andre religioner, vil jeg mene afgørende er, at man i den religion man vælger, vandrer i Herren vor Guds Navn.
Den som vandrer i Den Salvede Frelse, tager ikke religionen fra sin næste og pålægge ham sin egen religion, men har modtaget Visdom fra Gud til at vise, hvorledes Herrens huses Bjerg er det ophøjede Mål, for alle religionerne. Det kommer til udtryk i fjerde vers; Da sidder hver under sin Vinstok og sit Figentræ, og ingen skræmmer dem, så sandt Hærskares Herres mund har talt.
Fred & Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37723 - 21/10/2004 09:49
Re: Hvad med religionerne
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer - jeg vil lige indskyde et enkelt spørgsmål her:
Hvad stiller du så op med missionsbefalingen, jfr. Matt. 28,18-20:
Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
Alle folkeslagene ... !
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37724 - 21/10/2004 19:17
|
Bruger
|
Kære Ateist
Min ateisme er skam ikke nogen præmis - det er en konsekvens af, at jeg ikke er blevet præsenteret for en god grund til at tro på nogen gud.
Men din ateisme er muligvis også en konsekvens af, at du altid har fået at vide af mennesker, du havde tiltro til og anså som kloge og erfarne, at der ikke findes en gud, og at verden kommer af, at ingenting pludselig eksploderede og blev til alting. Ligesom det er for mig med kristendommen.
Min ateisme er skam ingen tro - det er fraværet af en tro.
Om man ikke tror, at der findes en gud, eller om man tror, at der ikke findes en gud, er vel et spørgsmål om ordkløveri.
N: Jeg er ikke sikker på hvad du mener; du har vel heller ikke et kristent syn på Bibelen, eller hvad?
A: Nej, men det lagde du jo op til, at de kulturkristne heller ikke havde.
For nu bare at gøre forvirringen større, vi jeg indføre lidt flere udtryk: Jeg har et religiøst bibelsyn, de kulturkristne har et kulturhistorisk bibelsyn, hvad du har er jeg i tvivl om, men en kombination mellem et videnskabeligt og et kulturhistorisk bibelsyn vil jeg gætte på.
N: Desuden finder jeg udtalelser som "Der må have været andre naturlove, da livet opstod" dybt tåbelige. Men der findes darwinister, som siger sådan noget vås.
A: Hvilke "darwinister" siger sådan - og i hvilken sammenhæng?
Det er såmænd Dr. Robert E.D. Clark, som skriver således: "Lad det så blive sagt åbent og ærligt, ... at evolutionen er foregået direkte imod alle naturens love." Dr. Clark er vel at mærke darwinist, og sammenhængen er hans bog "Darwin - Before and After", hvori han gør status over den evolutionære videnskabs resultater siden Darwins tid.
Mit indtryk er, at det er kreationister, der taler om "andre naturlove", når de forsøger at forklare uoverensstemmelser imellem Bibelens beretninger og det observerbare. Fx når de bortforklarer tegnene på Jordens/Universets høje alder, når de forklarer de fysiske mekanismer i forbindelse med den påståede Syndflod eller når de forklarer, hvordan det kunne undgås, at der var regnbuer før Syndfloden. Så viger de (visse af dem i hvert fald) ikke tilbage fra at foreslå at tiden er gået i et andet tempo, at lysets brydning i vand var anderledes etc. etc.
Hvis jeg står med en bold i hånden og kaster den op i luften foreskriver tyngdeloven, at den vil falde til jorden. Det gør den også, med mindre jeg griber ind i naturens gang og griber bolden. Ligesådan er det med Skaberen, naturens love fungerer, med mindre han griber ind.
Dit såkaldte "positiv[e] syn på naturvidenskab" klinger altså mere og mere hult desto flere grene af videnskaben du forkaster. Nu er det ikke blot biologien men også geologien og kosmologien. Indirekte også fysikken og kemien, som disse andre videnskabelige grene bygger på. Hvad er det helt konkret for områder af videnskaben du har "et positivt syn på"? Det kan vist ikke være nogle af naturvidenskabens grene?
Jeg mener altså ikke, at man forkaster en hel naturvidenskabelig gren, blot fordi man ikke tror på en bestemt hypotese, som et større eller mindre antal videnskabsmænd indenfor dette felt opererer med. Evolutionsteorien er ikke en forudsætning for biologien, biologien er en forudsætning for evolutionsteorien. Ligesådan er Big Bang ikke en forudsætning for astrofysikken, det er omvendt.
Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "beviser", men hvis det involverer 100% sikkerhed, så er det jo ikke noget videnskaben beskæftiger sig med (da må du nøjes med matematikken).
For en ikke-falsificerbar teori såsom darwinismen giver det slet ikke mening at tale om bevis. Ligesådan for skabelse. I øvrigt, hvorfor tror du jeg elsker matematik? Matematik er jo fuldkommen logisk, og man kan bevise en teori 100%.
Men der er jo masser af konkret underbyggelse af de ovennævnte teorier, hvilket er grunden til, at de har opnået almen udbredelse og anerkendelse.
Sandt nok, men jeg mener nu langt fra, at disse indicier er i nærheden af at gøre darwinismen overvejende sandsynlig.
A: Jeg afviser ikke, at der findes videnskabsfolk, der er kreationister i den forstand, at de tror det er Gud, der står bag Big Bang, evolution etc. Folk, der accepterer videnskabens resultater og blot bruger Gud til at udfylde de huller som videnskaben (endnu) ikke har besvaret.
A: Det er nu de kreationister, jeg er mest enig med.
Ja, men de tror jo på en Skaber, det gør du ikke.
Jo, men det er heller ikke mit indtryk, at det i kreationistiske kredse er biologer, der udtaler sig om livets opståen eller fysikere/astronomer, der udtaler sig om universets beskaffenhed.
Jeg er ret træt af at høre om dit indtryk af, hvad der foregår i kreationistiske kredse. Jeg ved formentlig mere om dette en du, så stol dog på mig, når jeg siger, at disse videnskabsmænd findes.
Måske du kunne liste de fremmeligste eksempler på sådanne videnskabsfolk (som forsker i kreationisme, red.) og deres videnskabelige specialer?
Som sagt, de tilknyttede til Skabelse.dk og tidsskriftet Origo, som er en gruppe af danske og norske videnskabsmænd, som bl.a. tæller fire cand.scient.er, to cand.real.er (en norsk titel for en kandidat i matematik og naturvidenskab), en Ph.D.-studerende i biologi, to dr.scient.er, en dr.med., tre universitetsprofessorer og en række andre. Herudover skal det nævnes, at langt det meste kreationistiske forskning foregår på den anden side af Atlanten.
N: Ungjordskreationismen er ikke modbevist, ...
A: Det er den - i det omfang noget som helst lader sig modbevise - i og med at den videnskabelige forskning samstemmende viser en gammel jord.
Det er muligvis rigtigt, at på dette geologiske område har de, der tror på en gammel jord, de stærkeste indicier, i hvert fald hvis man antager, at de processer, som nu kan observeres i naturen, er de samme, som dem, der foregik i forhistorisk tid (såkaldt aktualisme eller uniformitarianisme). Men at hævde, at en gammel jord er sandsynliggjort i en sådan grad som du hævder, det er ikke korrekt.
N: ... syndflodsberetningen heller ikke (modbevist, red.) ...
A: Den er måske ikke direkte modbevist - det er jo svært at bevise, at noget ikke har fundet sted - men eftersom der ikke er spor efter en nogen global oversvømmelse og eftersom de gængse kreationistiske påstande bryder med den etablere fysik, geologi og biologi, så må det være yderst rimeligt at afvise påstandene.
Uden at skulle gøre mig til ekspert i katastrofisme vil jeg dog hævde, at der findes tegn i naturen på, at landskaber er dannet på kort tid ved en katastrofe (såsom en global oversvømmelse). Desuden forklarer syndfloden forskellige problemer med de geologiske lagserier. På hvilken måde bryder kreationiske påstande vedr. syndfloden med etableret fysik, geologi og biologi?
At hævde at der var andre naturlove gældende før den påståede syndflod vil vel være noget "dybt tåbelig[t]" "vås"?
Jeg vil nu ikke hævde, at der gjaldt andre naturlove før syndfloden, men selv hvis jeg gjorde ville jeg også have en begrundelse: Den almægtige Skabers indgriben.
N: ... og pi=3 er en tilnærmelse, som nok kan accepteres. Bibelen er jo ikke en lærebog i matematik.
A: Lærebog eller ej: 30/10 kan da ikke accepteres som tilnærmelse, når nu der ligeså godt kunne stå 31/10. Den bedste forklaring er da, at forfatteren troede at pi var = 3.
Ja selvfølgelig ville det have været lidt mere korrekt, hvis forfatteren havde skrevet 31/10 (eller 31,4159265/10 for den sags skyld). Men den konkrete tekst fra 1. Kong. 7,23 og 2. Krøn. 4,2 (de to vers er identiske), som beskriver et større bronzekar i Jerusalems tempel, handler som sagt ikke om matematik, og pi=3 var sandsynligvis den almindelige opfattelse på den tid. Jeg mener ikke, at en sådan ubetydelig unøjagtighed rokker det mindste ved Bibelens autoritet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37725 - 21/10/2004 19:41
Re: Hvad med religionerne
|
Bruger
|
Kære Vandrer
Hvis det er sådan, at alle religioner i sidste ende fører til frelse (og at "enhver bliver salig i sin tro"), hvordan forklarer du så følgende bibelvers?: "Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig ..." Joh. 14,6 og "Fyldt af Helligånden svarede Peter dem: ... der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved." Apg. 4,8-12.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37726 - 21/10/2004 22:05
|
Bruger
|
A: Min ateisme er skam ikke nogen præmis - det er en konsekvens af, at jeg ikke er blevet præsenteret for en god grund til at tro på nogen gud.
N: Men din ateisme er muligvis også en konsekvens af, at du altid har fået at vide af mennesker, du havde tiltro til og anså som kloge og erfarne, at der ikke findes en gud, og at verden kommer af, at ingenting pludselig eksploderede og blev til alting. Ligesom det er for mig med kristendommen.
Jeg har skam ikke "altid har fået at vide af mennesker, [jeg] havde tiltro til og anså som kloge og erfarne, at der ikke findes en gud, ..." Jeg har blot heller ikke fået nogle gode argumenter for at tro, at det var tilfældet. Derfor er jeg forblevet ateist, sådan som jeg i sin tid blev født.
A: Min ateisme er skam ingen tro - det er fraværet af en tro.
N: Om man ikke tror, at der findes en gud, eller om man tror, at der ikke findes en gud, er vel et spørgsmål om ordkløveri.
Der er da en væsentlig forskel:
Ikke at tro på de religiøses påstande, er det naturlige udgangspunkt. Dette standpunkt behøver ikke at blive underbygget - det er de positive udsagn, der kunne lede bort fra standpunktet, der kræver at blive underbygget.
At tro på, at der ikke findes guder rummer derimod selv et positivt udsagn, der kræver at blive underbygget.
Denne forskel består ligeledes imellem min mangel på tro og så din kristne tro!
N: Desuden finder jeg udtalelser som "Der må have været andre naturlove, da livet opstod" dybt tåbelige. Men der findes darwinister, som siger sådan noget vås.
A: Hvilke "darwinister" siger sådan - og i hvilken sammenhæng?
N: Det er såmænd Dr. Robert E.D. Clark, som skriver således: "Lad det så blive sagt åbent og ærligt, ... at evolutionen er foregået direkte imod alle naturens love." Dr. Clark er vel at mærke darwinist, og sammenhængen er hans bog "Darwin - Before and After", hvori han gør status over den evolutionære videnskabs resultater siden Darwins tid.
Kunne du evt. citere hele sætningen samt konteksten, hvori dette er blevet sagt?
Jeg bliver altid lidt skeptisk når kreationister ganske kort citerer videnskabsfolk.
A: Mit indtryk er, at det er kreationister, der taler om "andre naturlove", når de forsøger at forklare uoverensstemmelser imellem Bibelens beretninger og det observerbare. Fx når de bortforklarer tegnene på Jordens/Universets høje alder, når de forklarer de fysiske mekanismer i forbindelse med den påståede Syndflod eller når de forklarer, hvordan det kunne undgås, at der var regnbuer før Syndfloden. Så viger de (visse af dem i hvert fald) ikke tilbage fra at foreslå at tiden er gået i et andet tempo, at lysets brydning i vand var anderledes etc. etc.
N: Hvis jeg står med en bold i hånden og kaster den op i luften foreskriver tyngdeloven, at den vil falde til jorden. Det gør den også, med mindre jeg griber ind i naturens gang og griber bolden. Ligesådan er det med Skaberen, naturens love fungerer, med mindre han griber ind.
Så du er tilsyneladende en kreationist, der ikke mener naturlovene har været anderledes (selvom du dog sår lidt tvivl nedenfor). Men nu er der jo temmelig mange, vidt forskellige kreationistiske 'forklaringer'.
Mht. at "Skaberen" griber ind og ophæver naturens love, så er det vel heller ikke væsentligt anderledes end at hævde at naturens love tidligere har været anderledes. Man kunne jo, som du selv antyder, på samme vis hævde, at naturens love ikke ændrer sig over tid - med mindre "Skaberen" griber ind og ændrer dem. Så snart et almægtigt væsen introduceres i forklaringsmodellen, så kan alt jo tænkes og intet dermed underbygges. Viden bliver altså umuliggjort.
A: Dit såkaldte "positiv[e] syn på naturvidenskab" klinger altså mere og mere hult desto flere grene af videnskaben du forkaster. Nu er det ikke blot biologien men også geologien og kosmologien. Indirekte også fysikken og kemien, som disse andre videnskabelige grene bygger på. Hvad er det helt konkret for områder af videnskaben du har "et positivt syn på"? Det kan vist ikke være nogle af naturvidenskabens grene?
N: Jeg mener altså ikke, at man forkaster en hel naturvidenskabelig gren, blot fordi man ikke tror på en bestemt hypotese, som et større eller mindre antal videnskabsmænd indenfor dette felt opererer med. Evolutionsteorien er ikke en forudsætning for biologien, biologien er en forudsætning for evolutionsteorien. Ligesådan er Big Bang ikke en forudsætning for astrofysikken, det er omvendt.
Tingene hænger jo sammen i den videnskabelige verden og man kan - afhængigt af, hvor central en teori er - ikke blot forkaste enkelte teorier efter forgodtbefindende.
Hvis man fx forkaster en gammel jord, så må man jo nødvendigvis forkaste de dateringsmetoder, der alle underbygge en gammel jord. Når man så forkaster dateringsmetoderne, så må man forkaste diverse fysiske, biologiske og meterologiske teorier, der ligger bag dateringsmetoderne. Og efterhånden når man så derud, hvor man må postulere at tiden er gået i et andet tempo, at lysets brydning har været et andet osv. Problemet er så, at disse ting er så centrale for så mange videnskaber, at hele korthuset ramler.
Men de apologeter jeg har læst holder sig imidlertid ikke tilbage for at bringe sådanne ad hoc argumenter på banen uden overvejelser om, hvilke konsekvenser det ville have for helheden.
Andre apologeter bruger almægtige væseners indgriben, som forklaring, men dermed ophører enhver mulighed for en rationel diskussion altså.
A: Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "beviser", men hvis det involverer 100% sikkerhed, så er det jo ikke noget videnskaben beskæftiger sig med (da må du nøjes med matematikken).
N: For en ikke-falsificerbar teori såsom darwinismen giver det slet ikke mening at tale om bevis. Ligesådan for skabelse.
De enkelte elementer i evolutionsteorien lader sig nu nok falsificere - i modsætning til skabelse.
I øvrigt, hvorfor tror du jeg elsker matematik? Matematik er jo fuldkommen logisk, og man kan bevise en teori 100%.
Jeg fornemmer, at du godt kan lide 'absolutte sandheder', der bygger på definitioner og ikke observationer.
A: Det er nu de kreationister, jeg er mest enig med.
N: Ja, men de tror jo på en Skaber, det gør du ikke.
Vi er selvfølgelig ikke helt enige, men da de ikke lader deres tro på en Skaber bremse deres accept af naturvidenskabens resultater, så har vi nok alligevel store dele af vores verdensbillede til fælles. De sætter viden over tro - ikke omvendt.
A: Måske du kunne liste de fremmeligste eksempler på sådanne videnskabsfolk og deres videnskabelige specialer?
N: Som sagt, de tilknyttede til Skabelse.dk og tidsskriftet Origo, som er en gruppe af danske og norske videnskabsmænd, som bl.a. tæller fire cand.scient.er, to cand.real.er (en norsk titel for en kandidat i matematik og naturvidenskab), en Ph.D.-studerende i biologi, to dr.scient.er, en dr.med., tre universitetsprofessorer og en række andre. Herudover skal det nævnes, at langt det meste kreationistiske forskning foregår på den anden side af Atlanten.
Har de ingen navne?
Og, hvori består deres kreationistiske forskning?
N: Ungjordskreationismen er ikke modbevist, ...
A: Det er den - i det omfang noget som helst lader sig modbevise - i og med at den videnskabelige forskning samstemmende viser en gammel jord.
N: Det er muligvis rigtigt, at på dette geologiske område har de, der tror på en gammel jord, de stærkeste indicier, i hvert fald hvis man antager, at de processer, som nu kan observeres i naturen, er de samme, som dem, der foregik i forhistorisk tid (såkaldt aktualisme eller uniformitarianisme). Men at hævde, at en gammel jord er sandsynliggjort i en sådan grad som du hævder, det er ikke korrekt.
De geologiske dateringsmetoder viser det alle. Andre dateringsmetoder (årringe, iskerner etc.) viser også, at Jorden i hvert fald er ældre end de få tusinder af år, som ungjordskreationister hævder. Så jo, teorien om en gammel jord er i høj grad sandsynliggjort.
Og mht. dit uudtalte forbehold vedr. at "man antager, at de processer, som nu kan observeres i naturen, er de samme, som dem, der foregik i forhistorisk tid (såkaldt aktualisme eller uniformitarianisme)", så antager jeg, at du tænker på Guds indgriben eller evt. at Gud har skabt en ung jord, så den ser gammel ud. Det er der jo ikke så meget at sige til. Som tidligere nævnt, så kan alt jo tænkes, hvis man accepterer det almægtige væsen som forklaring. Så kunne verden jo ligeså vel tænkes skabt sidste torsdag.
N: ... syndflodsberetningen heller ikke (modbevist, red.) ...
A: Den er måske ikke direkte modbevist - det er jo svært at bevise, at noget ikke har fundet sted - men eftersom der ikke er spor efter en nogen global oversvømmelse og eftersom de gængse kreationistiske påstande bryder med den etablere fysik, geologi og biologi, så må det være yderst rimeligt at afvise påstandene.
N: Uden at skulle gøre mig til ekspert i katastrofisme vil jeg dog hævde, at der findes tegn i naturen på, at landskaber er dannet på kort tid ved en katastrofe (såsom en global oversvømmelse).
Hvilke tegn?
Desuden forklarer syndfloden forskellige problemer med de geologiske lagserier.
Hvilke?
På hvilken måde bryder kreationiske påstande vedr. syndfloden med etableret fysik, geologi og biologi?
Det afhænger jo i aller højeste grad af, hvilken af de mange fantasifulde apologetiske forklaringer på Syndfloden, vi taler om. Men typisk kommer de i karambolage med fysikken, når de forsøger at forklare mekanismerne bag vandets opdukken og forsvinden. Når de forsøger at forklare aflejringernes lagdeling kommer de i karambolage med både geologien og biologien. Biologien giver dem også problemer med dyrenes velfærd ombord på arken samt spørgsmål om hvordan dyrene blev udbredt efter syndfloden. Jeg savner også en overbevisende biologisk forklaring på, hvordan fx både salt- og ferskvandsfisk kunne overleve, når alt vand var ét stort hav. Osv. osv.
A: At hævde at der var andre naturlove gældende før den påståede syndflod vil vel være noget "dybt tåbelig[t]" "vås"?
N: Jeg vil nu ikke hævde, at der gjaldt andre naturlove før syndfloden, men selv hvis jeg gjorde ville jeg også have en begrundelse: Den almægtige Skabers indgriben.
Nej, den 'forklaring' kommer aldrig til kort. Det gør den meningsfulde debat derimod, såsnart denne 'trumf' spilles - så kan alt jo tænkes.
A: Lærebog eller ej: 30/10 kan da ikke accepteres som tilnærmelse, når nu der ligeså godt kunne stå 31/10. Den bedste forklaring er da, at forfatteren troede at pi var = 3.
N: Ja selvfølgelig ville det have været lidt mere korrekt, hvis forfatteren havde skrevet 31/10 (eller 31,4159265/10 for den sags skyld). Men den konkrete tekst fra 1. Kong. 7,23 og 2. Krøn. 4,2 (de to vers er identiske), som beskriver et større bronzekar i Jerusalems tempel, handler som sagt ikke om matematik, og pi=3 var sandsynligvis den almindelige opfattelse på den tid. Jeg mener ikke, at en sådan ubetydelig unøjagtighed rokker det mindste ved Bibelens autoritet.
Det viser jo tydeligt, at Bibelens indhold afspejler "den almindelige opfattelse på den tid" fremfor tingenes korrekte sammenhæng. Det tyder altså på, at Bibelen ikke er guddommeligt inspireret men blot er forfattet af et menneske med oldtidens begrænsede viden. Og, hvis det er tilfældet disse to steder, så er det nok også tilfældet for resten af bogens vedkommende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37727 - 22/10/2004 01:46
missionsbefalingen
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kære Kristina
Jeg gav udtryk for, hvorledes jeg ser på religionerne og hvordan jeg læser Mikas Bog 4, 1.-5. som jeg mener, giver os en fast grund at stå på, for vi kan møde hinanden med respekt og anerkendelse, på tværs af alle folkeslagenes religioner. Jeg giver udtryk for, at kristendommen ikke i sig selv adskiller sig fra andre religioner. Den er som en blandt flere for Gud, hvorfor det heller ikke er passende at pålægge folkeslagene at konvertere til kristendommen. Faktisk ser jeg det, som en modsigelse af Evangeliet og brud blandt andre i forhold til det andet Bud; ikke noget billede; at sætte kristendommen i stedet for en anden religion og pålægge mennesker denne kulturfrembringelse, som adgangsbetingelse til Guds Rige og det evige Liv.
Du indskyder et relevant spørgsmål: Hvad stiller du så op med missionsbefalingen, jfr. Matt. 28,18-20
Det er væsentligt at forstå; missionsbefalingen har aldrig legitimeret kristendommen, som en religion der skal søge sin egen udbredelse på bekostning af andre religioner. Denne ønsketænkning, om den fremragende religion, kan komme til udtryk i ren ondskab, som virker ved frygt og undertrykkelse.
Hvorledes forholder jeg mig så til missionsbefalingen og hvordan kan jeg bruge den.
gør alle folkeslagene til mine disciple Alle folkeslagene skal have del i Den Salvede Frelse, så de kan lære Den Højestes Veje at kende og vandre i Herren vor Guds Navn. Derfor skal vi bringe Evangeliet til alle folk og tungemål, i praksis. Vi må selv være disciple og lære Vejen at kende, så vi i Tanke, Ord og Handling, realiserer Menneskesønnens Legeme i Verden.
Folkeslagene gøres til disciple; idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Læg mærke til, der overhovedet ikke tales om vand i fysisk forstand, men om; at mennesker skal døbes i Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn.
Navnet skal også her, ligesom de fleste andre steder, forstås som den de ér og ikke som kaldenavne, men hele deres Væsen, Kraft, hvordan de kommer til udtryk og kan erkendes.
Faderen skal således gøres kendt, som den Gud vi tilbeder, hvis stråleglans kastes på Sønnens Ansigt, så at vi ligner Ham i Sind og Gerning.
Sønnen skal gøres kendt, som Menneskesønnen, der ér i alle Mennesker og ér den, ved hvem vi alle er forbundet med hinanden og har vor plads hos Faderen.
Helligånden skal gøres kendt, som den Ånd, der bliver[Fast] over den, som gør Faderens gerning og har Hans velbehag. I Helligånden stiger Guds Engle op og stiger ned over Menneskesønnen, for at gøre ham kendt.
At døbe i Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn, er det samme som og finder sted; idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Den nedgivne Lære, tilegnes gennem aktivt at begribe/gribe den og forene sig med den, så der er overensstemmelse mellem det ydre og det indre Menneske.
Hvad har han befalet? At elske hverandre, at I må være fuldkommen ét!
Det indebærer ikke nødvendigvis udbredelse af kristendommen og ophøret af andre religioner. Det kan også sagtens ske, uden man behøver at konvertere til kristendommen.
Jeg finder sandelig der er meget at stille op med missionsbefaingen.
Fred & Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37728 - 22/10/2004 08:57
Striden mod Navnet
|
Bruger
|
Kære Nikolaj Jeg har tidligere omtalt Joh. 14,6 i en anden tråd om hvad kristendommen er kommet af. Jeg mener det er en fejl at fokusere på navnet som kaldenavn, hvilket også er i modstrid med Jesu egen anvendelse af Navnet. Navnet udtrykkes i Sind og Gerninig Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37729 - 22/10/2004 10:34
Re: missionsbefalingen
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vandrer, mange tak for dit gode og omhyggelige og relevante svar, som jeg godt kan forstå, men - som du nok har gættet - ikke kan regne for sandt.
Det er jo nemlig udtryk for den totale, altfavnende sandhedsrelativisme, som, når det kommer til stykket, svigter ikke bare kristendommen, hvis grundlag er Bibelen
(som du må rive ganske mange sider ud af, for at få den passet ind) men også alle andre religioner.
Jeg havde en gang en god samtale med en muslim. Vi var naturligvis uenige, men blev dog, efter et kvarters tid, enige om dette ene:
Enten har du ret, eller også har jeg ret!
Vi skiltes i stor og gensidig respekt.
Dette kunne ikke være sket, hvis en af os havde givet udtryk for, at når det kommer til stykket er der lige meget, om man tror på det ene eller det andet, det ville vi begge regne for at være total mangel på anerkendelse og respekt.
Hvis alle religioner på højeste plan er lige gode og lige sande så findes der principielt hverken det gode eller det onde, ejheller sandhed eller løgn.
Du skriver: "Jeg giver udtryk for, at kristendommen ikke i sig selv adskiller sig fra andre religioner. Den er som en blandt flere for Gud, hvorfor det heller ikke er passende at pålægge folkeslagene at konvertere til kristendommen."
Selvfølgelig skal/kan ingen "pålægges" at blive kristen - men alle kristnes opgave er, som jeg ser det, at fortælle om evangeliet, om Jesus, Guds udstrakte frelserhånd, så at ingen er ukendt med Bibelens frigørende budskab, og enhver kan tage stilling og frit sige ja eller nej. Et valg på vi alle tage. At nægte at vælge er også et valg.
Kristendommen tilbyder os ikke at være - eller blive - Gud.
Men vi er Guds skabninger, og tilbudet lyder på livsfællesskab med Gud ... og det er ikke så ringe endda
At kristendommen i princippet ikke adskiller sig fra andre religioner, ser jeg som udtryk for manglende accept af det kristne evangelium.
Samtlige religioner bortset fra kristendommen bygger nemlig på åndelig selvudvikling, på gerninger, som skal gøres, og ikke på Guds helt frie nåde og barmhjertighed - den gratis gave som er skænket os frit og ufortjent: Frelsen for intet: At vi bare skal komme til Ham med vores helt tomme hænder, fordi alt er gjort rede af Gud, som elsker os så grænseløst, at han selv har betalt den ufattelig høje pris for os. (Joh. 3,16)
Jeg har ikke noget spirituelt gen og regner egentlig ikke min kristne tro for "en religion", men for sandhed. Historisk og geografisk.
Min tro forudsætter, at Gud findes og kan gribe ind i sit skaberværk, og også bryde de naturlove, han selv har skabt.
Og det kan jeg godt acceptere.
Det kaldes undere.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37730 - 22/10/2004 12:49
Re: missionsbefalingen
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
|
Hej vandrer
Du skriver:Citat: Sønnen skal gøres kendt, som Menneskesønnen, der ér i alle Mennesker og ér den, ved hvem vi alle er forbundet med hinanden og har vor plads hos Faderen.
Svar:Jesus er IKKE i alle mennesker. Jesus sagde til Nikodemus i Johannes Evg. kap. 3 vers 1-8: "I må fødes påny" og det betyder så, at der skal en omvendelse til. Som da Apostlen Peter talte på pinsedagen og svarede folket på spørgsmålet: "Hvad skal vi gøre ? OMVEND JER og lad jer døbe i ........
Du skriver videre: Citat Helligånden skal gøres kendt, som den Ånd, der bliver[Fast] over den, som gør Faderens gerning og har Hans velbehag. I Helligånden stiger Guds Engle op og stiger ned over Menneskesønnen, for at gøre ham kendt. Citat slut.
Svar: Nej, både Jesus og Paulus siger, at den skal bo i den troende. Som Paulus siger i 1. Kor. kap. 3 vers 16: " Ved I da ikke, at I er Guds tempel, og Guds ånd bor i jer? "
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#37731 - 23/10/2004 12:17
|
Bruger
|
Kære Ateist
Ikke at tro på de religiøses påstande, er det naturlige udgangspunkt. Dette standpunkt behøver ikke at blive underbygget - det er de positive udsagn, der kunne lede bort fra standpunktet, der kræver at blive underbygget.
At tro på, at der ikke findes guder rummer derimod selv et positivt udsagn, der kræver at blive underbygget.
Vil du da benægte, at du tror, at der ikke findes en gud?
N: Det er såmænd Dr. Robert E.D. Clark, som skriver således: "Lad det så blive sagt åbent og ærligt, ... at evolutionen er foregået direkte imod alle naturens love." ...
A: Kunne du evt. citere hele sætningen samt konteksten, hvori dette er blevet sagt?
Jeg bliver altid lidt skeptisk når kreationister ganske kort citerer videnskabsfolk.
Jeg forstår da godt din skepsis, og jeg ville da også gerne give dig et længere citat, men jeg ejer desværre ikke selv bogen, men jeg kan oplyse dig, at det står på side 163-137 i "Darwin: Before and After" af Dr. Robert E.D. Clark.
Siger dette citat i øvrigt ikke klart nok, at der er en voldsom konflikt mellem makroevolution og fysik?
N: Hvis jeg står med en bold i hånden og kaster den op i luften foreskriver tyngdeloven, at den vil falde til jorden. Det gør den også, med mindre jeg griber ind i naturens gang og griber bolden. Ligesådan er det med Skaberen, naturens love fungerer, med mindre han griber ind.
A: Mht. at "Skaberen" griber ind og ophæver naturens love, så er det vel heller ikke væsentligt anderledes end at hævde at naturens love tidligere har været anderledes. Man kunne jo, som du selv antyder, på samme vis hævde, at naturens love ikke ændrer sig over tid - med mindre "Skaberen" griber ind og ændrer dem.
Ændrer jeg da naturens love (i dette tilfælde tyngdeloven) ved at gribe førnævnte bold før den falder til jorden? Nej, jeg ændrer ikke tyngdeloven, men jeg omgår den. Ligesådan (blot på en meget større skala) har Skaberen magt til at omgå enhver naturlov, og for den sags skyld også ændre den. Jeg ser dog ikke nogen tegn på, at naturens love er blevet ændret.
Så snart et almægtigt væsen introduceres i forklaringsmodellen, så kan alt jo tænkes og intet dermed underbygges. Viden bliver altså umuliggjort.
Det er jo dybest set korrekt. Dog er jeg uenig i, at viden er umuliggjort. Hvad begrunder du den påstand, at "viden bliver umuliggjort", med?
N: Jeg mener altså ikke, at man forkaster en hel naturvidenskabelig gren, blot fordi man ikke tror på en bestemt hypotese, som et større eller mindre antal videnskabsmænd indenfor dette felt opererer med. Evolutionsteorien er ikke en forudsætning for biologien, biologien er en forudsætning for evolutionsteorien. Ligesådan er Big Bang ikke en forudsætning for astrofysikken, det er omvendt.
A: Tingene hænger jo sammen i den videnskabelige verden og man kan - afhængigt af, hvor central en teori er - ikke blot forkaste enkelte teorier efter forgodtbefindende.
Men når nu teorien ikke er bevist, ja, den kan ikke engang tænkes bevist, er det så ikke rimeligt, at det er op til den enkelte at tage stilling til den? Eller skal man udelukkes fra at drive videnskab, blot fordi man er uenig med det videnskabelige etablissement? Hvis ikke f.eks. Kopernikus havde fastholdt sin tro på det heliocentriske verdensbillede, som var stik imod det almindeligt accepterede aristoteliske geocentriske verdensbillede (som vel at mærke var en meget central teori i datidens astronomi), så ville vi jo stadig have troet, at solen og planeterne drejer omkring jorden.
N: For en ikke-falsificerbar teori såsom darwinismen giver det slet ikke mening at tale om bevis. Ligesådan for skabelse.
A: De enkelte elementer i evolutionsteorien lader sig nu nok falsificere - i modsætning til skabelse.
Det kunne vel ikke tænkes, at du kunne komme med eksempler på sådanne falsificeringer og/eller verificeringer af evolutionsteoriens enkelte elementer?
Vi er selvfølgelig ikke helt enige, men da de (kristne forskere, der bruger Gud som forklaring til evolution, Big Bang m.m., red.) ikke lader deres tro på en Skaber bremse deres accept af naturvidenskabens resultater, så har vi nok alligevel store dele af vores verdensbillede til fælles. De sætter viden over tro - ikke omvendt.
Sætter jeg min tro over min viden?
N: Som sagt, de tilknyttede til Skabelse.dk og tidsskriftet Origo, som er en gruppe af danske og norske videnskabsmænd, som bl.a. tæller fire cand.scient.er, to cand.real.er (en norsk titel for en kandidat i matematik og naturvidenskab), en Ph.D.-studerende i biologi, to dr.scient.er, en dr.med., tre universitetsprofessorer og en række andre. Herudover skal det nævnes, at langt det meste kreationistiske forskning foregår på den anden side af Atlanten.
A: Har de ingen navne?
Foredragsholdere med tilknytning til Skabelse.dk ORIGO's redaktion Jeg håber, at dette kan hjælpe dig.
Og, hvori består deres kreationistiske forskning?
En vigtig gren indenfor kreationistisk forskning i biologi er forskningen i grundtyper, dvs. oprindelige dyrearter, som nutidens store diversitet af arter og racer har udviklet sig fra siden verdens skabelse. Desuden forskes der bl.a. i tegn på en global oversvømmelse og ikke mindst i de problematiske dele af evolutionsteorien.
De geologiske dateringsmetoder viser det alle (at jorden er milliarder af år gammel, red.). Andre dateringsmetoder (årringe, iskerner etc.) viser også, at Jorden i hvert fald er ældre end de få tusinder af år, som ungjordskreationister hævder. Så jo, teorien om en gammel jord er i høj grad sandsynliggjort.
Den vigtigste geologiske dateringsmetode, C-14-metoden, forudsætter, at man kender det oprindelige indhold af C-14 i det organiske materiale, man undersøger, man forudsætter nemlig, at indholdet er det samme, som i nulevende organismer, men dette er en antagelse. Hvis denne antagelse viser sig at være forkert falder C-14-metoden som dateringsmetode for materiale ældre end ganske få tusinde år helt til jorden. Desuden ved geologerne allerede ca. hvilket resultat de ønsker, før de benytter C-14-metoden, fossiler dateres nemlig først og fremmest vha. de geologiske lagserier. Jeg har aldrig hørt om, at dendrokronologien skulle have vist, at jorden er mere end få tusinde år gammel. Mht. iskerner så har jeg desværre ikke nogen særlig viden om denne dateringsmetode, men du kan måske udfylde min uvidenhed?
Og mht. dit uudtalte forbehold vedr. at "man antager, at de processer, som nu kan observeres i naturen, er de samme, som dem, der foregik i forhistorisk tid (såkaldt aktualisme eller uniformitarianisme)", så antager jeg, at du tænker på Guds indgriben eller evt. at Gud har skabt en ung jord, så den ser gammel ud.
Ja, det kan da tænkes, at Gud har skabt jorden, så den ser gammel ud, det er faktisk ret sandsynligt i forhold til Bibelen, idet f.eks. Adam og Eva jo også blev skabt som voksne, altså med alder, og ikke som spædbørn.
Det er der jo ikke så meget at sige til. Som tidligere nævnt, så kan alt jo tænkes, hvis man accepterer det almægtige væsen som forklaring. Så kunne verden jo ligeså vel tænkes skabt sidste torsdag.
Og "lastthursdayismen" er da også en ret morsom, men også reel, teori. Og den kan jo absolut ikke modbevises, på samme måde som skabelsen.
N: Uden at skulle gøre mig til ekspert i katastrofisme vil jeg dog hævde, at der findes tegn i naturen på, at landskaber er dannet på kort tid ved en katastrofe (såsom en global oversvømmelse).
A: Hvilke tegn?
Som sagt er jeg ikke ekspert i katastrofisme, som er teorien om en global katastrofe, f.eks. en oversvømmelse, men jeg ved dog, at der er tegn på, at visse flodlejer og kløfter (f.eks. Grand Canyon)er blevet skabt i løbet af meget kort tid snarere end ved milliarder af års erosion.
N: Desuden forklarer syndfloden forskellige problemer med de geologiske lagserier.
A: Hvilke?
Det er jo velkendt, at der er rod i de geologiske lagserier, og desuden er det jo mærkeligt (med mindre man tror på syndfloden) at store grupper af dyr kan findes begravet samme sted i stillinger, som mere end antyder, at de kollektivt var på flugt fra noget, f.eks. en oversvømmelse.
Men typisk kommer de i karambolage med fysikken, når de forsøger at forklare mekanismerne bag vandets opdukken og forsvinden. Når de forsøger at forklare aflejringernes lagdeling kommer de i karambolage med både geologien og biologien. Biologien giver dem også problemer med dyrenes velfærd ombord på arken samt spørgsmål om hvordan dyrene blev udbredt efter syndfloden.
Ja det hjælper mig jo ikke så meget, vil du være så rar at udbygge disse ret løse påstande?
Jeg savner også en overbevisende biologisk forklaring på, hvordan fx både salt- og ferskvandsfisk kunne overleve, når alt vand var ét stort hav.
Forklaring: Evolution. Alle de fisk, som overlevede syndfloden, kunne tåle vandets saltindhold, som formentlig var en mellemting mellem salt og fersk pga. blandingen af havvand og ferskvand. Herefter har de fisk, som kom til at leve i havet, udviklet sig til saltvandsfisk (eller rettere mistet evnen til at leve i ferskvand), og de, som kom til at leve i søer og vandløb har udviklet sig til ferskvandsfisk. Enkelte arter, eksempelvis laksen, har beholdt evnen til at leve i både saltvand og ferskvand.
N: Ja selvfølgelig ville det have været lidt mere korrekt, hvis forfatteren havde skrevet 31/10 (eller 31,4159265/10 for den sags skyld). Men den konkrete tekst fra 1. Kong. 7,23 og 2. Krøn. 4,2 (de to vers er identiske), som beskriver et større bronzekar i Jerusalems tempel, handler som sagt ikke om matematik, og pi=3 var sandsynligvis den almindelige opfattelse på den tid. Jeg mener ikke, at en sådan ubetydelig unøjagtighed rokker det mindste ved Bibelens autoritet.
A: Det viser jo tydeligt, at Bibelens indhold afspejler "den almindelige opfattelse på den tid" fremfor tingenes korrekte sammenhæng. Det tyder altså på, at Bibelen ikke er guddommeligt inspireret men blot er forfattet af et menneske med oldtidens begrænsede viden. Og, hvis det er tilfældet disse to steder, så er det nok også tilfældet for resten af bogens vedkommende.
Det er, hvad jeg kalder en forhastet konklusion.
Hvordan vil du helt konkret forestille dig, at det så skulle være skrevet? Det ville jo heller ikke være korrekt, hvis der havde stået 10 alen i diameter og 31 alen i omkreds.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37732 - 23/10/2004 12:22
Re: Striden mod Navnet
|
Bruger
|
Kære Vandrer
Det er jo helt håbløst at diskutere med en sværmer, som nægter at forholde sig til Bibelens helt konkrete ord og istedet sætter sin lid til sine egne ideer, f.eks. at Navnet ikke er Jesu navn, men blot et udtryk for "Sind og Gerninig", hvad det så end skal betyde. Det har i hvert fald intet med et navn at gøre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37733 - 23/10/2004 18:52
|
Bruger
|
Kære Nikolaj
Jeg synes godt nok I er dygtige til at vende om på mine ord og tolke ud fra egne misforståelser. Jeg kan sagtens bære, at blive kaldt en sværmer, Jesus er blevet kaldt det som er værre.
Jeg sagde: Navnet udtrykkes i Sind og Gerninig
Du påstår jeg skulle have sagt: at Navnet ikke er Jesu navn, men blot et udtryk for "Sind og Gerninig",
Hvis du ikke kan høre der er en væsentlig forskel, og du bilder dig ind at du har med en sværmer at gøre; jamen så kan jeg godt forstå du oplever det som en håbløs diskussion. Det jo så ikke mig du taler med, men dig selv....!
Så velbekomme og god fornøjelse
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37734 - 23/10/2004 19:08
|
Bruger
|
Hej Nikolaj!
A: Ikke at tro på de religiøses påstande, er det naturlige udgangspunkt. Dette standpunkt behøver ikke at blive underbygget - det er de positive udsagn, der kunne lede bort fra standpunktet, der kræver at blive underbygget.
N: Vil du da benægte, at du tror, at der ikke findes en gud?
Det ved jeg egl. ikke om jeg gør - hvordan kan man med nogen sikkerhed afgøre om man blot mangler tro på Gud eller om man tror han ikke findes?
Jeg mener nu også det er temmelig irrelevant, da jeg nemlig er helt sikker på at jeg ikke tror og udelukkende argumenterer ud fra dette standpunkt. Et filosofisk standpunkt, der ikke er nogen tro.
N: Det er såmænd Dr. Robert E.D. Clark, som skriver således: "Lad det så blive sagt åbent og ærligt, ... at evolutionen er foregået direkte imod alle naturens love." ...
A: Kunne du evt. citere hele sætningen samt konteksten, hvori dette er blevet sagt?
N: Jeg forstår da godt din skepsis, og jeg ville da også gerne give dig et længere citat, men jeg ejer desværre ikke selv bogen, men jeg kan oplyse dig, at det står på side 163-137 i "Darwin: Before and After" af Dr. Robert E.D. Clark.
Siger dette citat i øvrigt ikke klart nok, at der er en voldsom konflikt mellem makroevolution og fysik?
Som det er citeret her, siger det at Dr. Robert E. D. Clark mener at der er en modstrid mellem evolution og naturens love.
Men for det første er jeg ikke overbevist om at citatet loyalt fremstiller hans holdning (der er klippet i det sagte og konteksten mangler helt).
Og, selvom det skulle være mandens holdning, så fremstår det her blot som en enkelt mands postulat, der vel ikke nødvendigvis skal tillægges nogen større værdi.
Så konklusionen må være et nej - citatet siger ikke "klart nok, at der er en voldsom konflikt mellem makroevolution og fysik".
A: Mht. at "Skaberen" griber ind og ophæver naturens love, så er det vel heller ikke væsentligt anderledes end at hævde at naturens love tidligere har været anderledes. Man kunne jo, som du selv antyder, på samme vis hævde, at naturens love ikke ændrer sig over tid - med mindre "Skaberen" griber ind og ændrer dem.
N: Ændrer jeg da naturens love (i dette tilfælde tyngdeloven) ved at gribe førnævnte bold før den falder til jorden? Nej, jeg ændrer ikke tyngdeloven, men jeg omgår den. Ligesådan (blot på en meget større skala) har Skaberen magt til at omgå enhver naturlov, og for den sags skyld også ændre den. Jeg ser dog ikke nogen tegn på, at naturens love er blevet ændret.
Du ændrer ikke tyngdeloven ved at gribe en bold - og du omgår heller ikke naturlovene ved at foretage dig noget, der er i modstrid med naturlovene. Du udnytter blot selv naturlovene til at opnå det resultat du ønsker.
Derfor er dette også er et rigtigt dårligt billede at bruge. Gud skulle jo netop skulle have foretaget sig noget i modstrid med naturlovene. Og det lader sig kun gøre ved at acceptere, at naturlovene, som vi kender dem, ikke altid gælder. Og netop derfor mener jeg ikke at antagelsen om en ageren i modstrid med naturlovene er væsentligt forskellig fra antagelsen om at naturlovene engang har været anderledes. I begge tilfælde antages det nemlig at der har været et tidspunkt, hvor de nuværende naturlove ikke havde gyldighed. Og, er det "vås" i det ene tilfælde, så er det vel også i det andet?
A: Så snart et almægtigt væsen introduceres i forklaringsmodellen, så kan alt jo tænkes og intet dermed underbygges. Viden bliver altså umuliggjort.
N: Det er jo dybest set korrekt. Dog er jeg uenig i, at viden er umuliggjort. Hvad begrunder du den påstand, at "viden bliver umuliggjort", med?
Viden må kunne underbygges. Kan alt tænkes at være sandt og intet underbygges kan viden ikke eksistere. Hvis alt kan tænkes og intet underbygges, hvordan vil du da afgøre, hvad der er sandt og falsk?
Men når nu teorien ikke er bevist, ja, den kan ikke engang tænkes bevist, er det så ikke rimeligt, at det er op til den enkelte at tage stilling til den? Eller skal man udelukkes fra at drive videnskab, blot fordi man er uenig med det videnskabelige etablissement?
Nu er intet indenfor videnskaben jo "bevist" med 100% sandsynlighed - og det lader sig heller ikke gøre. Det vi taler om er derfor, at noget kan være mere eller mindre underbygget. Og at evolution finder sted er ganske godt underbygget. At de forskellige arter er mere eller mindre nært beslægtet er også ganske godt underbygget. At jorden er gammel er ganske godt underbygget. At livet er gammelt er ganske godt underbygget.
En global oversvømmelse er derimod ikke troværdigt underbygget.
Hvordan du kan undgå at se en modstrid mellem din ungjordskreationisme og det, der lader sig underbygge videnskabeligt fatter jeg simpelthen ikke. Og, hvori din erklærede respekt for videnskaben kan ligge, fatter jeg så heller ikke.
Sætter jeg min tro over min viden?
Hvorvidt du sætter din tro over din viden skal jeg lade være usagt, men du sætter da din tro over den viden, der er tilgængelig.
Når flere forskellige dateringsmetoder uafhængigt af hinanden peger på en gammel jord, så er det da at sætte troen over viden, at insistere på en ung jord. Også selvom du ikke skulle mene, at denne viden om en gammel jord ikke er "[d]in viden".
A: Og, hvori består deres kreationistiske forskning?
N: En vigtig gren indenfor kreationistisk forskning i biologi er forskningen i grundtyper, dvs. oprindelige dyrearter, som nutidens store diversitet af arter og racer har udviklet sig fra siden verdens skabelse.
Hvordan forsker man i det?
Ja, det kan da tænkes, at Gud har skabt jorden, så den ser gammel ud, det er faktisk ret sandsynligt i forhold til Bibelen, idet f.eks. Adam og Eva jo også blev skabt som voksne, altså med alder, og ikke som spædbørn.
Som tidligere fastslået kan alt tænkes, hvis man introducerer almægtige væsener. Og intet kan underbygges - der kan blot postuleres.
A: Det er der jo ikke så meget at sige til. Som tidligere nævnt, så kan alt jo tænkes, hvis man accepterer det almægtige væsen som forklaring. Så kunne verden jo ligeså vel tænkes skabt sidste torsdag.
N: Og "lastthursdayismen" er da også en ret morsom, men også reel, teori. Og den kan jo absolut ikke modbevises, på samme måde som skabelsen.
De to postulater er ganske rigtigt lige grundløse.
Som sagt er jeg ikke ekspert i katastrofisme, som er teorien om en global katastrofe, f.eks. en oversvømmelse, men jeg ved dog, at der er tegn på, at visse flodlejer og kløfter (f.eks. Grand Canyon)er blevet skabt i løbet af meget kort tid snarere end ved milliarder af års erosion.
Tegn, der underbygger, at den skulle være skabt i løbet af ca. et års tid? Hvilke tegn er det?
A: Jeg savner også en overbevisende biologisk forklaring på, hvordan fx både salt- og ferskvandsfisk kunne overleve, når alt vand var ét stort hav.
N: Forklaring: Evolution. Alle de fisk, som overlevede syndfloden, kunne tåle vandets saltindhold, som formentlig var en mellemting mellem salt og fersk pga. blandingen af havvand og ferskvand. Herefter har de fisk, som kom til at leve i havet, udviklet sig til saltvandsfisk (eller rettere mistet evnen til at leve i ferskvand), og de, som kom til at leve i søer og vandløb har udviklet sig til ferskvandsfisk. Enkelte arter, eksempelvis laksen, har beholdt evnen til at leve i både saltvand og ferskvand.
Så alle de nuværende saltvands-/ferskvands-fisk har i løbet af blot et par tusinde år udviklet sig fra fisk, der kunne tåle både salt og ferskvand? Kan det lade sig gøre så hurtigt?
Og, hvorfor har de egl. stort set alle mistet evnen til at leve i begge dele efter syndfloden - når nu de åbenbart klarede sig fint med evnen inden syndfloden? Hvis den nævnte evene er en ulempe for dem, så burde de vel have mistet evnen allerede tidligere?
Og, havde Gud så iøvrigt ikke også skabt dem på en måde, der ikke var optimal? Med mindre selvfølgelig han havde planlagt Syndfloden allerede i tidernes morgen og skabt dem så de kunne overleve den. Men hvis Syndfloden var planlagt inden skabelsen, så passer det jo ikke, at det var menneskene, der fik Gud til at udløse den.
A: Det [pi=3] viser jo tydeligt, at Bibelens indhold afspejler "den almindelige opfattelse på den tid" fremfor tingenes korrekte sammenhæng. Det tyder altså på, at Bibelen ikke er guddommeligt inspireret men blot er forfattet af et menneske med oldtidens begrænsede viden. Og, hvis det er tilfældet disse to steder, så er det nok også tilfældet for resten af bogens vedkommende.
N: Det er, hvad jeg kalder en forhastet konklusion.
Jeg synes nu det er den konklusion, der ligger lige for.
Hvis bogen afspejler datidens mennskers unøjagtige/fejlagtige opfattelse, så lugter det da af, at den også er forfattet af datidens mennesker.
Hvordan vil du helt konkret forestille dig, at det så skulle være skrevet? Det ville jo heller ikke være korrekt, hvis der havde stået 10 alen i diameter og 31 alen i omkreds.
31/10 ville da have været korrekt udtrykt - afrundet til hele tal.
30/10 derimod er først korrekt udtrykt afrundet til hele 10'ere, hvilket ikke giver mening, når nu det rent faktisk udtrykkes i hele tal.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37735 - 24/10/2004 14:13
|
Bruger
|
Kære Vandrer
Grunden til min misforståelse må jo være, at jeg ikke forstår, hvad du mener med, at "Navnet udtrykkes i Sind og Gerning". Vil du ikke forklare det, så alle kan forstå det?
Jeg mangler stadig svar på, hvordan du forklarer dette ord af Jesus, i forhold til din påstand om mulighed for frelse gennem en hvilken som helst religion:
"Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig." Joh. 14,6.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37736 - 24/10/2004 15:03
|
Bruger
|
Kære Ateist
N: Vil du da benægte, at du tror, at der ikke findes en gud?
A: Det ved jeg egl. ikke om jeg gør - hvordan kan man med nogen sikkerhed afgøre om man blot mangler tro på Gud eller om man tror han ikke findes?
Jeg mener nu også det er temmelig irrelevant, da jeg nemlig er helt sikker på at jeg ikke tror og udelukkende argumenterer ud fra dette standpunkt. Et filosofisk standpunkt, der ikke er nogen tro.
Jeg er enig i, at det er irrelevant, for mig at se er det jo netop det samme, ikke at tro på, at Gud findes, og at tro, at Gud ikke findes.
Du ændrer ikke tyngdeloven ved at gribe en bold - og du omgår heller ikke naturlovene ved at foretage dig noget, der er i modstrid med naturlovene. Du udnytter blot selv naturlovene til at opnå det resultat du ønsker.
Nej, jeg ændrer ikke tyngdeloven ved at gribe en bold, det er jo netop det, jeg siger. Men jeg ophæver tyngdekraftens virkning på bolden og oplagrer den i stedet som potentiel energi, ved det at bolden vil falde mod jorden i det samme jeg slipper den.
Gud skulle jo netop skulle have foretaget sig noget i modstrid med naturlovene. Og det lader sig kun gøre ved at acceptere, at naturlovene, som vi kender dem, ikke altid gælder. Og netop derfor mener jeg ikke at antagelsen om en ageren i modstrid med naturlovene er væsentligt forskellig fra antagelsen om at naturlovene engang har været anderledes. I begge tilfælde antages det nemlig at der har været et tidspunkt, hvor de nuværende naturlove ikke havde gyldighed. Og, er det "vås" i det ene tilfælde, så er det vel også i det andet?
For det første mener jeg ikke, at det at omgå naturlovene fordi man har magten til at ophæve deres virkning er det samme som at ændre dem permanent. For det andet er det ikke "vås", hvis en kristen siger, at Gud har magt over naturlovene, da Gud jo per definition er almægtig. Derimod er det noget "vås", hvis en ateist siger det, for ateister opererer jo ikke med nogen som helst guddom eller andet overnaturligt, og derfor må naturlovene vel for en ateist betragtes som værende evigt gyldige.
Viden må kunne underbygges. Kan alt tænkes at være sandt og intet underbygges kan viden ikke eksistere. Hvis alt kan tænkes og intet underbygges, hvordan vil du da afgøre, hvad der er sandt og falsk?
Alt, hvad der foregår nu og som kan observeres, kan jo betragtes som viden. Jeg ved f.eks., at jeg har sorte strømper på i dag. Hvorfor ved jeg det? Fordi jeg kan erfare det ved blot at kaste et blik ned mod mine fødder.
Hvordan verden er blevet til kan ikke erfares, for den er jo blevet til og intet menneske har en chance for at kunne huske, hvordan den blev til.
Nu er intet indenfor videnskaben jo "bevist" med 100% sandsynlighed - og det lader sig heller ikke gøre. Det vi taler om er derfor, at noget kan være mere eller mindre underbygget.
Men noget er dog mere end underbygget. F.eks. tyngdeloven, den må vel betragtes som værende så bevist, som noget overhovedet kan være. Darwins teori er derimod kun underbygget af observationer, som tolkes på en bestemt måde, men den kan hverken falsificeres eller verificeres, da det jo iflg. teorien foregik for mange år siden og over millioner af år.
Og at evolution finder sted er ganske godt underbygget.
Bestemt, og ikke blot underbygget, for naturligvis finder evolution sted, det kan jo observeres, at f.eks. hunde er udviklet fra få forholdsvis ens racer til en voldsom diversitet af alt fra Grand Danois til Chi Hua Hua, og det endda over få hundrede år. Det, man mangler bevis for, er at denne observation kan ekstrapoleres så det underbygger det postulat, at alle dyrearter er udviklet fra samme urcelle.
At de forskellige arter er mere eller mindre nært beslægtet er også ganske godt underbygget.
Ja, heste og zebraer er nok beslægtede, kameler og dromedarer er nok beslægtede, men er myg og elefanter beslægtede, det mangler jeg underbyggelse for.
N: Sætter jeg min tro over min viden?
A: Hvorvidt du sætter din tro over din viden skal jeg lade være usagt, men du sætter da din tro over den viden, der er tilgængelig.
Nå, nu skal man ligefrem påstå, at modparten er uvidende; ja hvis man ikke har noget fornuftigt at sige, kan man jo altid sige noget fornærmende ...
N: En vigtig gren indenfor kreationistisk forskning i biologi er forskningen i grundtyper, dvs. oprindelige dyrearter, som nutidens store diversitet af arter og racer har udviklet sig fra siden verdens skabelse.
A: Hvordan forsker man i det?
Man undersøger de beslægtede arters ligheder, og så forsøger man selvfølgelig også at begrunde, hvorfor ikke-beslægtede arter ikke kan være beslægtede.
N: Og "lastthursdayismen" er da også en ret morsom, men også reel, teori. Og den kan jo absolut ikke modbevises, på samme måde som skabelsen.
A: De to postulater er ganske rigtigt lige grundløse.
Ligeså grundløse som darwinismen, som jo blot er et udtryk for de ideologiske strømninger i det 19. århundrede.
Så alle de nuværende saltvands-/ferskvands-fisk har i løbet af blot et par tusinde år udviklet sig fra fisk, der kunne tåle både salt og ferskvand? Kan det lade sig gøre så hurtigt?
Ja, det er min påstand, og det er vel ikke mere utroligt, end f.eks. hundenes eller kattenes udvikling over blot et par hundrede år.
Og, hvorfor har de egl. stort set alle mistet evnen til at leve i begge dele efter syndfloden - når nu de åbenbart klarede sig fint med evnen inden syndfloden? Hvis den nævnte evene er en ulempe for dem, så burde de vel have mistet evnen allerede tidligere?
De mistede ikke nødvendigvis evnen, fordi den ikke var nødvendig for dem, men fordi de ikke havde brug for den længere. Det er dog utroligt, at jeg skal forklare dig evolutionens principper.
Men hvis Syndfloden var planlagt inden skabelsen, så passer det jo ikke, at det var menneskene, der fik Gud til at udløse den.
Spørgsmålet er jo, om Gud ikke allerede havde forudset, at syndfloden ville blive nødvendig, da han skabte verden. Gud er jo som bekendt også alvidende.
A: Det [pi=3] viser jo tydeligt, at Bibelens indhold afspejler "den almindelige opfattelse på den tid" fremfor tingenes korrekte sammenhæng. Det tyder altså på, at Bibelen ikke er guddommeligt inspireret men blot er forfattet af et menneske med oldtidens begrænsede viden. Og, hvis det er tilfældet disse to steder, så er det nok også tilfældet for resten af bogens vedkommende.
N: Det er, hvad jeg kalder en forhastet konklusion.
A: Jeg synes nu det er den konklusion, der ligger lige for.
Hvis bogen afspejler datidens mennskers unøjagtige/fejlagtige opfattelse, så lugter det da af, at den også er forfattet af datidens mennesker.
Det ændrer jo ikke et hak på Guds mening med teksten, om et bronzekars mål er beskrevet 100% korrekt eller blot tilnærmelsesvis korrekt.
31/10 ville da have været korrekt udtrykt - afrundet til hele tal.
30/10 derimod er først korrekt udtrykt afrundet til hele 10'ere, hvilket ikke giver mening, når nu det rent faktisk udtrykkes i hele tal.
Så du kunne altså aldrig finde på at sige, at du f.eks. lige havde købt ny computer for 7.000 kr, hvis du i virkeligheden havde betalt 6.995 kr, eller hvad?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37737 - 13/11/2004 08:36
Skabelse contra evolution
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
Sted: Fridley, MN, USA
|
Hej Ateist tak for dine lange indlaeg det lyder som om du har taenkt over tingene jeg vil lige smide et link in som maaske kan vaere dig til behjaelpelse, de er godt nok engelske men det haaber du kan leve med: Creation Science w/Dr.Walt Brown AiG selv bryder jeg mig ikke saa meget om AiG, men de har et paar pointer som du nok kan faa noget ud af, Walt Brown er rigtig intressant, og han er mere end villig til at tage en skreven discussion med evolutionister, hvis de er villige. mvh. Daniel
Sola Fides Sola Scriptura
|
|
Til toppen
|
|
|
#37739 - 13/11/2004 10:35
Re: Skabelse contra evolution
|
Bruger
Sted: Fridley, MN, USA
|
Hej Ateist
ja AiG...jeg ved ikke mht. deres integritet, jeg bryder mig bare ikke saa meget om Ken Hams facon. selvom jeg nok er enig med mange af hans synspunkter
Sola Fides Sola Scriptura
|
|
Til toppen
|
|
|
#37740 - 20/11/2004 22:21
|
Bruger
|
Jesus havde ikke både en jordisk fader og en jordisk moder, som alle vi andre har. Hans jordiske mor var Maria, men hun blev ikke frugtsommelig på almindelig vis med en jordisk mand. Jesus Kristus blev undfanget ved den Helligånd. I kraft af dette unikke fader/søn forhold er han Guds enbårne Søn i kødet. Han arvede kraften til at udvirke den evige Forsoning, fra sin himmelske Fader.
Mht. eksistensen af flere gudssønner, som det omtales nogle steder i skriften, så er dette et andet emne. Iflg. Job var gudssønner til stedet da Gud skabte jorden (altså før der blev skabt mennesker med fysiske legemer på denne jord):
"Hvor var du, da jeg grundede jorden?...mens morgenstjernerne jubled til hobe og alle gudssønner råbte af glæde?" (Job 38:4,7)
Der er forskellige meninger om dette i forskellige kirker, men jeg personligt tror på, at vore ånder (vort indre menneske) har levet hos Gud før de fremstod i fysiske legemer på denne jord, og at vi dér var Guds sønner og døtre. Ligesom Jesus talte om sin himmelske Fader, så har også vi en himmelsk Fader og er brødre og søstre til ham i ånden. Uden at jeg på nogen måde ellers vil sidestille os med ham, pga. hans unikke mission, som denne verdens Frelser.
Apostlen Paulus sagde:
"Thi dem, han forud har kendt, dem har han også forudbestemt til at blive hans Søns billede lige." (Rom. 8:29)
I Salmernes Bog i GT står der:
"Jeg har sagt, at I er guder, I er alle den højestes sønner." (Salme 82:6)
Jesus selv sagde:
"Har jeg ikke sagt, at I er guder?" (Johs. 10:34)
Jeg tror således på, at Jesus har mange brødre og søstre i ånden, men at han mht. dette jordiske liv er den eneste af os, som har dette unikke Fader/Sønne forhold til Gud.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#37741 - 22/11/2004 00:49
[Re: Buus]
|
Bruger
|
Kære Buus
Du siger: vore ånder (vort indre menneske) har levet hos Gud før de fremstod i fysiske legemer på denne jord, og at vi dér var Guds sønner og døtre.
Det er helt rigtigt. Vi ér sandelig hos Gud forud for at vi nedstiger i kødet, hvor vi iføres skindklæder. I Mos. 3, 21.
På grund af glemslen, vil nogen hævde mennesket først bliver til når det fødtes og altså; at mennesket ikke har nogen præeksistens. Sådanne udsagn kan selvfølgelig ikke tages anderledes end vi tager en ateists fornægtelse af Gud, da ingen af dem jo i sagens natur, er vidende om hvad det er de ikke kender, eller er blevet vidende om. Rent fysisk, er der i forbindelse med fødslen en særlig funktion, som får os til at glemme hvor vi kommer fra. Det er et stof som udløses i blodet under fødslen. Kom denne glemsel ikke til os, er det overordentlig smertefuldt og forbundet med stor sorg, at komme ind i denne verden og opdage vi er i kødet. Kødet danner sin egen bevidsthed, ud fra den kropslige intelligens, som har basis i en personlighed, karakter og temperament, hvorom mange vil sige; dette er mig! Det er mennesket, som fødes af kødet. Vi må medgive de mennesker, som taler ud fra kødet, at de i sagens natur vil have svært ved at forstå en præeksistens. Fornægtelsen af præeksistensen, må vi lade omhandle hvad de er kendt med, nemlig kødets menneske.
Men nu er vi født af Ånden og taler ud fra erfaringen om dét, som hører Ånden til. Nogen har errindringen med igennem fødslen, for andre bliver det langsomt mere tydelig, for mange kommer det som noget nyt og befriende, at de er født af Ånd.
Du siger: Jeg tror således på, at Jesus har mange brødre og søstre i ånden,.. JA, AMEN; Jesus har mange brødre og søstre i ånden. .. men at han mht. dette jordiske liv er den eneste af os, som har dette unikke Fader/Sønne forhold til Gud; det er til gengæld ikke min oplevelse længere. Jesus viste os det som er vort, men som vi havde glemt. Jesus synliggjorde Fader/Sønne forholdet i Menneskesønnen og det ikke som den eneste, men nok som den første.
Fred & Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37742 - 23/11/2004 03:47
|
Bruger
|
Kære vandrer,
Tak for dine ord. Ja, jeg tror også på at vi har levet før vi fremstod i fysiske legemer, og at der fra fødslen blev lagt et glemslens slør over os så vi intet kan huske om hvad der skete før fødslen. Jeg tror også at det skete i den hensigt at prøve/teste os med vores egen handlefrihed, for at se om vi ville vælge godt eller ondt (ud fra vores egen frie vilje) i en verden hvor der er en modsætning imellem godt og ondt, lys og mørke, sundhed og sygdom osv. Jeg tror på, at Gud på denne måde ville prøve os hermed, for at se om vi af egen fri vilje ville vælge at holde Herrens befalinger, og derigennem kvalificere os til at komme ind der, hvor Gud og Kristus er.
Jeg tror også på, at mennesker vil genkende den evige Frelsesplan når de bliver præsenteret for den her på jorden, dersom de er oprigtige af hjertet. Den som ser Guds finger i skaberværket, ser også Guds finger i de hellige skrifter som vidner om Ham og vil ikke lade sig binde, eller begrænse, af menneskers traditioner.
Hav en fortsat god dag.
Mvh
John
|
|
Til toppen
|
|
|
#37743 - 23/11/2004 08:56
|
Bruger
|
Jeg tror på, at Gud på denne måde ville prøve os hermed, for at se om vi af egen fri vilje ville vælge ...
Så du mener ikke at Gud er alvidende? Men at han ikke på forhånd ved, hvad vi vil vælge og derfor er nødt til at lave en test?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37744 - 27/11/2004 22:20
|
Bruger
|
Så du mener ikke at Gud er alvidende? Men at han ikke på forhånd ved, hvad vi vil vælge og derfor er nødt til at lave en test?
Jo, jeg mener at Gud er alvidende, og at han sikkert kan forudse hvilken kurs vi vil vælge i vort liv. Men jeg tror også på, at Gud har givet os handlefrihed - evnen til at træffe egne beslutninger i alle livets forhold, og når vi bliver påvirket af godt og ondt. En skolelærer ved, f.eks., godt hvilke af hans elever der er flittige med deres lektier, og hvilke der for det meste dovner den af. Han har naturligvis mest tillid til at de der arbejder med lektierne vil nå deres mål (eksamen). Alligevel får de alle lov til at prøve. Sådan er det også med os og jeg tror på, at Gud respekterer vores handlefrihed, men at han også håber at vi af egen fri vilje, vil vælge at lytte til den vejledning, som han har givet os igennem profeterne og hans Søns store eksempel.
Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#37745 - 28/11/2004 12:24
|
Bruger
|
Jo, jeg mener at Gud er alvidende, og at han sikkert kan forudse hvilken kurs vi vil vælge i vort liv.
Når du skriver "forudse" mener du så 1) at han, så nogenlunde, kan forudsige, hvad vi vil vælge men at han tager fejl i en vis andel forudsigelserne? 2) at han, sikkert og ufejlbarligt, kan forudsige, hvad vi vil vælge?
Men jeg tror også på, at Gud har givet os handlefrihed - evnen til at træffe egne beslutninger i alle livets forhold, og når vi bliver påvirket af godt og ondt.
Men kan vi vælge noget andet end det Gud har forudset vi ville vælge jvf. ovenfor?
En skolelærer ved, f.eks., godt hvilke af hans elever der er flittige med deres lektier, og hvilke der for det meste dovner den af. Han har naturligvis mest tillid til at de der arbejder med lektierne vil nå deres mål (eksamen). Alligevel får de alle lov til at prøve.
Nu er en skolelærer jo ikke alvidende og hans forudsigelser er altså i bedste fald af ovennævnte type 1. Derfor behovet for en prøve. Eksemplet er derfor kun brugbart, såfremt Gud ikke er almægtig.
Sådan er det også med os og jeg tror på, at Gud respekterer vores handlefrihed, men at han også håber at vi af egen fri vilje, vil vælge at lytte til den vejledning, som han har givet os ...
Spørgsmålet er ikke så meget om han respekterer vores handlefrihed men om vi overhovedet har nogen. Hvis Gud nemlig helt ufejlbarligt kan forudsige vores valg, så har vi reelt ikke noget valg.
Når du skriver "håber" så ligger der heri et udsagn om at Gud ikke ved, hvad vi vil vælge. Ellers er der jo ikke tale om håb. Men, hvis Gud ikke ved det og blot håber på det, så er Gud vel ikke alvidende?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37746 - 03/12/2004 04:00
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
Der er ingen modsigelse. Når der tilsyneladende er modsigelser er det, fordi menneskene har misforstået Guds ord.
Alle har mulighed for at blive Guds søn(uanset køn), det er faktisk derfor vi er her.
Se her:
Åb 21, v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.
Med hensyn til Kristus så var han den første, der sejrede. Dette skete inden skabelsen og Kristus har da også været her flere gange siden(den første og den sidste) for at guide menneskeheden hen til den rette sti.
For større forståelse se også:
Joh 14 v11 Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne. v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen;
Der er dog et krav:
Mat 7 v24 Derfor: Enhver, som hører disse ord og handler efter dem...
Det er ikke nok at høre disse ord, men man skal også handle efter dem. Det var og er nemlig ikke alle, der gør det.
Luk 6 v46 Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger?
Mat 7,21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
|
|
Til toppen
|
|
|
#37747 - 03/12/2004 10:29
[Re: divine]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej divine, du skriver:
"Alle har mulighed for at blive Guds søn(uanset køn), det er faktisk derfor vi er her."
Hvis du dermed mener, at vi skabninger kan blive (som) Gud, er det ikke i overensstemmelse med den kristne lære.
Jesus er Guds enbårne, dvs. eneste, søn. Uskabt, men født af Faderen. Vi skabninger, som tror på Jesus, er Guds børn men vi bliver i tid og evighed ved men at være skabninger, som også englene er skabninger.
Det var netop Djævelen/Løgneren/Fristeren, der havde held til at bilde de første mennesker ind, at de kunne blive guddommelige. Deraf katastrofen - syndefaldet.
"Med hensyn til Kristus så var han den første, der sejrede. Dette skete inden skabelsen og Kristus har da også været her flere gange siden(den første og den sidste) for at guide menneskeheden hen til den rette sti."
Inden skabelsen? Flere gange siden ??? Nej, Jesus Kristus er selv Guds Ord, ved hvem alt blev skabt.
Ifølge den kristne tro er Jesus Guds søn, som var hos Faderen fra begyndelsen. Alt blev skabt ved ham. Han blev også menneske ved at inkarnere i kød og blod som Marias søn her på jorden for ca. 2000 år siden, han døde på korset, genopstod fra de døde, og sidder nu ved Faderens højre hånd.
Sand Gud og sandt menneske.
Hans genkomst forventer vi - han skal komme igen og dømme levende og døde. Kun Faderen ved hvornår.
kristina
Ændret af kristina (03/12/2004 11:40)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37748 - 04/12/2004 03:48
|
Bruger
|
Kære divine
Jeg har fulgt lidt med i hvad du skriver og jeg kan se du har nogen pointer, som det kan være svært at få forståelse for her. Her vil jeg gerne give dig mulighed for lige at sætte nogen begreber på plads.
Du siger om modsigelserne: Når der tilsyneladende er modsigelser er det, fordi menneskene har misforstået Guds ord. Det kan du godt have ret i; misforståelser bliver det jo i reglen til, når man får en meget snæver og ensidig forståelse, hvor den forståelse man har, bliver en hindring for man kommer til forståelse ud fra andre synsvinkler. Sætter man sig over for hinanden og blæser ensidige forståelser op som modsætninger, kommer de til at udelukke hinanden, så det kan være svært at se de måske handler om den samme sag.
Du siger: .. menneskene har misforstået Guds ord. Fortæl mig, om du med Guds ord hentyder til Skriften, eller det Guds Ord, som er indplantet i os, jævnfør Jakobsbrevet 1, 20. og Joh. 1, 14.
Grundtvig sagde; Guds ord bor ikke i bøger; dermed sagde han helt klart fra, overfor en ydre forståelse af Guds Ordet, som værende iklædt bogstaver i en bog.
Medens mange hæfte sig ved modsigelserne i deres tolkning af en bog, er det få, som ænser at hele denne Bog, handler om det som bor i Mennesket selv.
Er det dét du vil frem til at sige, når du fortsætter: Alle har mulighed for at blive Guds søn(uanset køn), det er faktisk derfor vi er her.
Se her: v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.
Så vidt jeg forstår dig her, vil du frem til; at vi som Mennesker er her i denne verden, for at blive oplært af Gud; som en Fader oplærer sin Søn.
Du siger; Guds søn(uanset køn) Det er selvfølgelig billedsprog det hele og begrebet Søn, skal rigtig nok ikke ses i forhold til et særskilt køn. Men det er ikke alene det mandlige og det kvindelige der forenet, det er også foreningen af alle Mennesker. Sønnen, eller Menneskesønnen som vi jo taler om, er det basale udelte Menneske, i hvem vi er fuldkommen ét. De Mennesker jeg har mødt, som har Menneskesønnen, har alle vidnet om en oplevelse, hvor de har fundet sig Selv i mødet med Menneskesønnen. Det giver mening til budet: Du skal elske din næste, som dig Selv. Svarer det, til din egen mening med det du siger?
Så kommer vi til noget, som kan få en kirkelig til at springe op af stolen: Med hensyn til Kristus så var han den første, der sejrede. Dette skete inden skabelsen og Kristus har da også været her flere gange siden(den første og den sidste) for at guide menneskeheden hen til den rette sti.
Du siger en masse, uden rigtigt at komme nærmere ind på det her, fordi det har du fundet lejlighed til andre steder. Men for mig at se, bliver det til en lidt tåget snak her, selvom jeg nok kan følge dig og forstå hvad du vil sige. Du skifter over til at tale om Kristus, men i forhold til det du slap, forekommer det mig at du mere oplever det med Kristus, som noget ydre og dermed kommer væk fra det du havde gang i.
Jeg vil gerne vide, hvordan du vil forklare Kristus begrebet, sådan som du bruger det her, set i forhold til den måde du bruger begrebet Guds søn.
Hvordan bruger du ordene; Messias og Guds Salvede.
Fred & Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37749 - 04/12/2004 10:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vandrer, du skriver (til divine): Jeg har fulgt lidt med i hvad du skriver og jeg kan se du har nogen pointer, som det kan være svært at få forståelse for her. Jeg tror, at det du har i tankerne her, bl.a. kan være det jeg selv skrev til divine i denne tråd. Og vil bare lige nævne, at det ikke er forståelse der mangler - i hvert fald ikke fra min side - men derimod enighed. Forståelsen kniber det ikke med, for jeg kender divines spirituelle ståsted ualmindelig godt, indefra faktisk, og har tilbragt mange år af mit liv i tilsvarende åndelighed. Men, som du nok har set, det var inden jeg blev omvendt til kristen tro ... Jeg bestræber mig på, så godt jeg kan, at definere hvad der er kristendom, og hvad der ikke er, for det finder jeg vigtigt. Alle veje fører muligvis til Rom, men ikke alle veje fører til evig salighed, kun den smalle!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37750 - 04/12/2004 11:02
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Xenofanes Der er nu ikke en modsætning, når NT taler om "Guds enbårne søn", og GT taler om "Gudssønner" - der er ikke tale om et og samme. Jesus er Gud, den 2. persob i Guddommen, der lod sig inkarnere som menneske, og undfanget ved Helligånden. Gudssønnerne er derimod enten engle eller konger el. lign, der er magtsyge despoter Fra svararkivet: http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=182Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#37751 - 04/12/2004 12:22
|
Bruger
|
Hejsa Divine
Alle har mulighed for at blive Guds søn(uanset køn), det er faktisk derfor vi er her.
Se her:
Åb 21, v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.
Med hensyn til Kristus så var han den første, der sejrede. Dette skete inden skabelsen og Kristus har da også været her flere gange siden(den første og den sidste) for at guide menneskeheden hen til den rette sti.
Øh, vi har mulighed for at blive Guds børn, men det alene i kraft af at Gud ved Ordets hørelse har skænket os troen på Kristi forsoning på Korset, - ikke ved at vi går ud og slår drager ihjel (sejrer løs) eller iøvrigt foretager os noget særligt.
Jesus er således ikke en "guide", han er Gud, der har ofret sit liv for os, og gennem sit fuldbragte værk har besejret synd, død og djævelen
- guiden er bibelen, som Gud har indblæst.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37752 - 04/12/2004 15:17
Øh
[Re: malli]
|
Bruger
|
Kære Malli
Jeg fandt lige denne lille ting, som jeg har nogen spørgsmål til dit Øh: Øh, vi har mulighed for at blive Guds børn, men det alene i kraft af at Gud ved Ordets hørelse har skænket os troen på Kristi forsoning på Korset, - ikke ved at vi går ud og slår drager ihjel (sejrer løs) eller iøvrigt foretager os noget særligt.
Ud af det du her svarer divine, kan jeg ikke undgå at tænke på følgende: Hvad er det for forestillinger du gør dig og hvordan du kommer frem til dem, når du taler om drager og at sejre løs? Hvad det er for noget særligt vi kan foretage os?
Der er tydeligvis ofte stor forskel i, hvad divine og flere andre debattører udtrykker omkring eksempelvis; at sejre, gøre eller handle; og dét du udtrykker og giver dig til at argumente imod. Som om de siger ét og du giver dig til at bekæmpe noget andet, inde i dit eget Øh.
Det kunne være rart, at få selvmodsigelserne helt frem i lyset og du fortæller, hvad det er du kæmper mod?
Fred & Alt Godt
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#37753 - 04/12/2004 16:02
Re: Øh
|
Bruger
|
Hej Vandrer
Ud af det du her svarer divine, kan jeg ikke undgå at tænke på følgende: Hvad er det for forestillinger du gør dig og hvordan du kommer frem til dem, når du taler om drager og at sejre løs? Hvad det er for noget særligt vi kan foretage os?
Jeg skriver netop, at vi ikke kan gøre noget særligt .
Det, der skal gøres har Jesus jo gjort, da Gud erklærede ofret på korset for fuldbragt, vort bevis er det, at han opstod på 3. dagen.
Dette var Guds gerning alene.
Det er Guds gerning, at vi kommer til tro, ved at han kalder os ved Evangeliet, ligesom det er Guds gerning, at han bevarer os i troen gennem sine nådemidler...og virker de gode gerninger i os.
Det eneste vi kan gøre, og det er desværre ikke noget "særligt", for det er meget naturligt for os, - det er, at vi kan stå Gud imod.
Dette er min tro.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
|