0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#37632 - 12/10/2004 22:44
Anti-Religiøs fanatisme
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Som følge af aftenens nyheders forfærdende indslag om en italiensk politiker i EU, der til stor forargelse og med massive chokvirkninger i hele nord-vest europa har udtalt, at "måske er homoseksualitet en synd" - og de efterfølgende udbrud af dyb undren i Italien over nord-vest europa med en aldeles rammende betegnelse - Anti-Religiøs Fanatisme - har jeg, også set i lyset af de sager der har været i Danmark mod nogle muslimer, spekuleret på, om det egentlig er dét, der sker.
Altså om vi er ved at få en langsom men ustoppelig diskriminering af religiøse mennesker og ikke mindst deres religiøse holdninger?
Ud over naturligvis at nogles holdninger er noget betænkelige (eks. muslimens udtalelse, der diskuteres i tråden "Religiøs voldtægt") er jeg alligevel blevet næsten lamslået over den måde, en forhadt og direkte løgnagtig steppebrand har spredt sig igennem medierne på forbløffende kort tid. Dertil en direkte hetz mod de grupper, der tilsyneladende har en holdning, der ikke lige passer med dem, der råber højest. Eksempelvis omkring kirkelig vielse af homoseksuelle, kirkens fundament, ytringsfrihed og religionsfrihed.
Da guantanamo-fangen beskendtgjorde, at det i krig er tilladt at forsøge at få ramt på statsoverhovedet på det land man er i krig med (hvilket alle ved er det, krig først og fremmest går ud på), løb et ramaskrig gennem landet. Ikke fordi det fangen sagde var forkert; næ nej, hvis han havde sagt at det i en krig mod Irak var tilladt at ramme Hussein, så havde ingen løftet et øjenbryn. Heller ikke hvis han sagde det var tilladt at gå efter de serbiske statsledere. Eller Hitler. Eller hvem man nu kan benævne fra fortidens krige. Men uheldigvis var han muslim og kom til at sige sandheden. Hvad var danskerne bange for? Virkeligheden?
Nu har en kristen italiensk politier i EU så udtalt, at ham "måske" tror homoseksualitet er en synd, men at det ikke har nogen indflydelse på hans politik. Alligevel løber samme ramaskrig igennem landet - ja faktisk igennem flere lande. Hvad er europa bange for? Gud?
Sammenholdt med Plan B og deres planer om at omskrive Bibelen for at gøre Gud til en socialdemokrat, så virker politikens italienske korrespondents udtalelse rammende: Der er anti-religiøs fanatisme i europa.
Hvis det virkelig er rigtigt, er vi ikke - som de anti-religiøse ellers påstår - på vej mod et friere samfund renset for ekstreme holdninger. Derimod er vi på vej mod et samfund hvor enhver holdning, der ikke er defineret som accepteret ved lov af et ministerie, kan koste en hovedet. Også selv om man mener, at en eller anden ved navn Moses et-eller-andet engang for 2500 år siden var så tåbelig at hævde, at en eller anden gud igen kan navnet på syntes at homoseksalitet er noget skidt.
Underlig verden.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#37634 - 13/10/2004 02:15
Re: Anti-Religiøs fanatisme
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ateist
I hvert fald ser jeg ikke nogen generel modvilje mod religion - blot mod religiøse synspunkter, der er i modstrid med, hvad man vel kan kalde 'humanismen'.
Og hvori består så forskellen?
Som jeg læser det du skriver, er den del af kristendom/islam m.m. der er i overensstemmelse med humanismen acceptabel - altså at vi skal være gode ved hinanden. Men der hvor humanismen og religionen skiller, nemlig primært på området synd, her skal de troende holde bøtte! Man er tilsyneladende, trods egen påberåbelse af tolerance, hamrende intolerant!.
Og i bl.a. politik er det selvfølgelig ikke karrierrefremmende, hvis man har synspunkter, folk finder stødende.
Det er ikke fremmende nogen steder at tale om synd, folk bliver mopsede. Sådan har det altid været. Men har vi religionsfrihed eller har vi ikke?
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#37635 - 13/10/2004 18:34
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Hej Malli!
A: I hvert fald ser jeg ikke nogen generel modvilje mod religion - blot mod religiøse synspunkter, der er i modstrid med, hvad man vel kan kalde 'humanismen'.
M: Og hvori består så forskellen?
Som jeg læser det du skriver, er den del af kristendom/islam m.m. der er i overensstemmelse med humanismen acceptabel - altså at vi skal være gode ved hinanden. Men der hvor humanismen og religionen skiller, nemlig primært på området synd, her skal de troende holde bøtte!
Nu er der vel ingen, der har sagt at man skal holde bøtte - vi har jo ytringsfrihed. Men det er da klart, at når man giver udtryk for upopulære holdninger, så reagerer folk på det. Pia Kjærsgård kunne sikkert heller aldrig blive kommissær.
Man er tilsyneladende, trods egen påberåbelse af tolerance, hamrende intolerant!.
At tillade folk, at have deres meninger, betyder jo ikke, at man ønsker deres meninger ind i magtens korridorer.
A: Og i bl.a. politik er det selvfølgelig ikke karrierrefremmende, hvis man har synspunkter, folk finder stødende.
M: Det er ikke fremmende nogen steder at tale om synd, folk bliver mopsede. Sådan har det altid været.
I visse kirkelige kredse er det da sikkert ret fremmende. Det er nok mest et spørgsmål om at vælge rette tid og sted.
Nu ved jeg heller ikke om "mopsede" er dækkende, men jeg vil tage dit ord for det, da jeg jo ikke selv har erfaringer med at tale om synd. Personligt bliver jeg dog ikke mopset. Generelt reagerer jeg nok mest med mild overbærenhed, når jeg hører ordet "synd". Der, hvor det bliver fordømmende, diskriminerende eller begynder at begrænse andre folks frihed, da stopper min tolerance imidlertid.
Men har vi religionsfrihed eller har vi ikke?
Det har vi da, men det betyder på ingen måde, at folk behøver at kunne lide jeres (eller andres) tro.
At tillade noget er ikke nødvendigvis nogen sympatitilkendegivelse. Det kan blot være et udtryk for (en vis) tolerance.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37637 - 14/10/2004 00:20
|
Bruger
Reg.: 18/08/2003
|
Jeg synes ikke man kan tale om nogen "Anti-Religiøs Fanatisme". I hvert fald ser jeg ikke nogen generel modvilje mod religion - blot mod religiøse synspunkter, der er i modstrid med, hvad man vel kan kalde 'humanismen'.
Hvis der er "generel modvilje mod synspunter der strider mod humanisme", så er der også en generel modvilje mod kristendom.
Om man så vælger at kalde det modvilje, modstand eller "anti-religiøs fanatisme"..... kan vel være hip som hap.
Hvis kristne ikke allerede har instillet sig på det, så skal vi bare lære, at vi i Danmark (og Vesteuropa) tilhører et lille mindretal, som ikke kan forvente at verden stryger os med hårene. Modstand og modvilje er helt i orden - sådan tror jeg faktisk det skal være......
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37638 - 14/10/2004 00:51
[Re: john316]
|
Bruger
|
Generelt reagerer jeg nok mest med mild overbærenhed, når jeg hører ordet "synd"
Joh8v21 Atter sagde han til dem: »Jeg går bort, og I skal lede efter mig, men I skal dø i jeres synd; hvor jeg går hen, kan I ikke komme.«

|
|
Til toppen
|
|
|
#37639 - 14/10/2004 10:32
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Hej John316 Du skrev:
At: Jeg synes ikke man kan tale om nogen "Anti-Religiøs Fanatisme". I hvert fald ser jeg ikke nogen generel modvilje mod religion - blot mod religiøse synspunkter, der er i modstrid med, hvad man vel kan kalde 'humanismen'.
jo: Hvis der er "generel modvilje mod synspunter der strider mod humanisme", så er der også en generel modvilje mod kristendom.Hmmm, jeg er uenig for så vidt, at når du skriver ” en generel modvilje mod kristendom”, leder det tanken hen på modvilje mod hele kristendommen fordi den er kristendom. Det findes sikkert også. Men en generel modvilje mod synspunkter, der strider mod ’humanismen’ er ikke det samme. Dels er det ikke mod hele kristendommen, dels er det ikke i kraft af at kristendommen er kristendom, men fordi specifikke synspunkter er i strid med et generelt verdensbillede. Vi har alle (i et vist omfang) en ”generel modvilje mod” synspunkter, der går stik mod vore egne; det turde være indlysende. Ikke-kristne er nærmest pr. definition ikke synderligt interesseret i kristendom. Hvis ikke-kristnes synspunkter går i mod kristnes er det altså ikke nødvendigvis et udtryk for en anti-kristen holdning! jo: Om man så vælger at kalde det modvilje, modstand eller "anti-religiøs fanatisme"..... kan vel være hip som hap.Langt fra!!! Modvilje/modstand er én af de vigtigste hjørnesten i et pluralistisk samfund! ”Fanatisme”, i hvilken som helst forklædning er det pluralistiske samfunds fjende… jo: Hvis kristne ikke allerede har instillet sig på det, så skal vi bare lære, at vi i Danmark (og Vesteuropa) tilhører et lille mindretal, som ikke kan forvente at verden stryger os med hårene. Modstand og modvilje er helt i orden - sådan tror jeg faktisk det skal være......Ja, sådan er vilkårene i verden -- ikke kun for kristne. Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#37640 - 14/10/2004 14:23
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
Som følge af aftenens nyheders forfærdende indslag om en italiensk politiker i EU, der til stor forargelse og med massive chokvirkninger i hele nord-vest europa har udtalt, at "måske er homoseksualitet en synd" - og de efterfølgende udbrud af dyb undren i Italien over nord-vest europa med en aldeles rammende betegnelse - Anti-Religiøs Fanatisme - har jeg, også set i lyset af de sager der har været i Danmark mod nogle muslimer, spekuleret på, om det egentlig er dét, der sker.
Altså om vi er ved at få en langsom men ustoppelig diskriminering af religiøse mennesker og ikke mindst deres religiøse holdninger?
Ud over naturligvis at nogles holdninger er noget betænkelige (eks. muslimens udtalelse, der diskuteres i tråden "Religiøs voldtægt") er jeg alligevel blevet næsten lamslået over den måde, en forhadt og direkte løgnagtig steppebrand har spredt sig igennem medierne på forbløffende kort tid. Dertil en direkte hetz mod de grupper, der tilsyneladende har en holdning, der ikke lige passer med dem, der råber højest. Eksempelvis omkring kirkelig vielse af homoseksuelle, kirkens fundament, ytringsfrihed og religionsfrihed.
Da guantanamo-fangen beskendtgjorde, at det i krig er tilladt at forsøge at få ramt på statsoverhovedet på det land man er i krig med (hvilket alle ved er det, krig først og fremmest går ud på), løb et ramaskrig gennem landet. Ikke fordi det fangen sagde var forkert; næ nej, hvis han havde sagt at det i en krig mod Irak var tilladt at ramme Hussein, så havde ingen løftet et øjenbryn. Heller ikke hvis han sagde det var tilladt at gå efter de serbiske statsledere. Eller Hitler. Eller hvem man nu kan benævne fra fortidens krige. Men uheldigvis var han muslim og kom til at sige sandheden. Hvad var danskerne bange for? Virkeligheden?
Nu har en kristen italiensk politier i EU så udtalt, at ham "måske" tror homoseksualitet er en synd, men at det ikke har nogen indflydelse på hans politik. Alligevel løber samme ramaskrig igennem landet - ja faktisk igennem flere lande. Hvad er europa bange for? Gud?
Sammenholdt med Plan B og deres planer om at omskrive Bibelen for at gøre Gud til en socialdemokrat, så virker politikens italienske korrespondents udtalelse rammende: Der er anti-religiøs fanatisme i europa.
Hvis det virkelig er rigtigt, er vi ikke - som de anti-religiøse ellers påstår - på vej mod et friere samfund renset for ekstreme holdninger. Derimod er vi på vej mod et samfund hvor enhver holdning, der ikke er defineret som accepteret ved lov af et ministerie, kan koste en hovedet. Også selv om man mener, at en eller anden ved navn Moses et-eller-andet engang for 2500 år siden var så tåbelig at hævde, at en eller anden gud igen kan navnet på syntes at homoseksalitet er noget skidt.
Underlig verden.
Altså: Mener du så også at kristendommen burde indskrives i den europæiske forfatningstraktat – eller er du ”Anti-Religiøs” fanatist?
Mvh.
Michael
|
|
Til toppen
|
|
|
#37641 - 14/10/2004 14:29
|
Anonym
Anonym
|
Hvis der er "generel modvilje mod synspunter der strider mod humanisme", så er der også en generel modvilje mod kristendom.
Kristendommen tilhører vel, som alle andre religioner, dem, som tolker religionen.
Jeg tror fx at det er svært at finde det humanistiske islæt i de kristne fundamentalister, der mener at være berettiget til at dræbe abortlæger i USA.
Mvh.
Michael
|
|
Til toppen
|
|
|
#37642 - 14/10/2004 14:37
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Michael
Jeg tror fx at det er svært at finde det humanistiske islæt i de kristne fundamentalister, der mener at være berettiget til at dræbe abortlæger i USA.
Jeg har endnu vanskeligere ved at finde det kristne islæt!
Det synd så det batter.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#37643 - 14/10/2004 17:25
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Michael
Jeg har endnu vanskeligere ved at finde det kristne islæt!
Det synd så det batter.
Mkh Malli
Hej Malli
Det kan du godt have ret i. Men disse mordere har nu stadig legitimeret deres handlinger med henvisning til deres tro.
Kh.
Michael
|
|
Til toppen
|
|
|
#37644 - 14/10/2004 19:49
|
Bruger
|
Kristendommen tilhører vel, som alle andre religioner, dem, som tolker religionen.
Og i det indlæg du citerer tolker JEG kristendom i forhold til humanisme og kommenterer, at hvis man piller det ud af kristendommen, som ikke harmonerer med humanisme, så er det ikke længere kristendom, men humanisme.
Derfor er "generel modvilje mod synspunkter der strider mod humanisme", det samme som generel modvilje mod kristendom.
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37645 - 14/10/2004 20:00
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Men en generel modvilje mod synspunkter, der strider mod ’humanismen’ er ikke det samme. Dels er det ikke mod hele kristendommen, dels er det ikke i kraft af at kristendommen er kristendom, men fordi specifikke synspunkter er i strid med et generelt verdensbillede. Vi har alle (i et vist omfang) en ”generel modvilje mod” synspunkter, der går stik mod vore egne; det turde være indlysende.
Jeg skal ikke bestride din analyse, men understrege min pointe:
Udtalelsen: "I hvert fald ser jeg ikke nogen generel modvilje mod religion - blot mod religiøse synspunkter, der er i modstrid med, hvad man vel kan kalde 'humanismen'.", er intetsigende ved en vurdering af modviljen mod religion, eftersom kristendom og religioner i al almindelighed har mistet identiteten, hvis det skal barberes ned til "det der ikke er i modstrid med 'humanismen'. Så ER det 'humanisme'!
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#37646 - 14/10/2004 21:50
|
Bruger
|
... hvis man piller det ud af kristendommen, som ikke harmonerer med humanisme, så er det ikke længere kristendom, men humanisme.
Eller 'kristen humanisme' eller 'humanistisk kristendom' måske?
Jeg tror, der er mange, der betragter sig som både kristen og humanist. En del folkekirkepræster tror jeg sågar. At du måske ikke er villig til at acceptere dem som kristne, ændrer ikke ved, at de i egne - og formentlig i flertallets - øjne er kristne.
Derfor er "generel modvilje mod synspunkter der strider mod humanisme", det samme som generel modvilje mod kristendom.
Kun, hvis du definerer kristendom snævert. Hvis du accepterer ovennævnte humanistiske kristendom som kristendom (hvilket mange gør), så er det ikke berettiget at tale om nogen "generel modvilje mod kristendom". Hvis der er nogen generel modvilje, så tror jeg den begrænser sig til fundamentalistisk/konservativ/"dommedags"-kristendom.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37647 - 14/10/2004 23:35
|
Bruger
|
1. Joh.v15 Elsk ikke verden og heller ikke det, som er i verden. Hvis nogen elsker verden, er Faderens kærlighed ikke i ham; v16 for alt det, som er i verden, kødets lyst og øjnenes lyst og pral med jordisk gods, er ikke af Faderen, men af verden. v17 Og verden og dens begær går til grunde, men den, der gør Guds vilje, bliver til evig tid.
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#37648 - 15/10/2004 01:01
|
Bruger
|
1. Joh.v15 Elsk ikke verden og heller ikke det, som er i verden. Hvis nogen elsker verden, er Faderens kærlighed ikke i ham; v16 for alt det, som er i verden, kødets lyst og øjnenes lyst og pral med jordisk gods, er ikke af Faderen, men af verden. v17 Og verden og dens begær går til grunde, men den, der gør Guds vilje, bliver til evig tid.

|
|
Til toppen
|
|
|
#37649 - 15/10/2004 11:09
|
Bruger
|
Jeg skal ikke bestride din analyse, men understrege min pointe:
Udtalelsen: "I hvert fald ser jeg ikke nogen generel modvilje mod religion - blot mod religiøse synspunkter, der er i modstrid med, hvad man vel kan kalde 'humanismen'.", er intetsigende ved en vurdering af modviljen mod religion, eftersom kristendom og religioner i al almindelighed har mistet identiteten, hvis det skal barberes ned til "det der ikke er i modstrid med 'humanismen'. Så ER det 'humanisme'!
Beklager, men jeg forstår ikke, hvad der er din pointe?
Jeg mener ikke, ovenstående udtalelse er intetsigende, i og med, at det ikke er religionen, der er genstand for modviljen, men blot specifikke synspunkter, der ikke stemmer overens med den pågældende persons egne. Så kan du lige så vel sige, at der er en generel modvilje mod jyder, fordi folk er uenige med jyder.
Jeg forstår yderligere ikke logikken i sidste del af dit indlæg: -religion barberes ned til "det der ikke er i modstrid med 'humanismen' -det (religion?) ER humanisme
Det virker selvmodsigende på mig. Kan du uddybe?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#37650 - 16/10/2004 02:07
|
Bruger
|
Hej Michael.
Mener du så også at kristendommen burde indskrives i den europæiske forfatningstraktat – eller er du ”Anti-Religiøs” fanatist?
Jeg mener det er enhver religions ret at blive beskyttet mod vandalisme, på samme måde som demokratiet beskytter sig selv ved at ophæve ytringsfriheden, forsamlingsfriheden og friheden til at mene hvad man vil.
Dét, der for mig måske er positivt ved denne betegnelse - "anti-religiøs fanatist" er, at man (jeg) pludselig går op i at være en religiøs fundamentalist.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#37651 - 16/10/2004 02:15
|
Bruger
|
Hej igen Michael
Både og. Der er jo to ting der er gældende: Den praktiske definition og den teoretiske definition. Hvis eksempelvis ny-nazisme overtog den danske regering og afskaffede det, VI kalder demokrati og i stedet indførte det, de nu vil indføre, men stadig kaldte det demokrati - så ville det jo ikke være demokrati, selv om de kalder det for det. Teoretisk - altså rent verbalt - ville det være det. Men teknisk set ville det ikke. Det svarer jo til at kalde et æble for en agurk.
Derfor er dem, der siger de "tolker" kristendommen heller ikke nødvendigvis kristne eller tolker nødvendigvis i kristendommen. Hvis der nu står i definitionen af kristendom, at man ikke må slå ihjel - hvad siger det så om de "kristne" der myrder abortlæger i USA? Det er det samme eksempel som nazisterne: de har opfundet noget, de kalder kristendom - men det er det ikke.
Selv om beslutninger ændrer nogle ting, bevirker det ikke at tingene i sig selv ændres. Gud er ikke demokratisk, så en folkeafstemning kan ikke på nogen måde ændre Gud. Derimod kan en folkeafstemning opfinde en ny afgud. Men det er jo noget helt andet.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#37652 - 16/10/2004 02:21
|
Bruger
|
Og igen ... disse mordere [kristne der myrder abortlæger] har nu stadig legitimeret deres handlinger med henvisning til deres tro. Men det er jo ikke kristendommens skyld? I færdselsloven står der, at man skal bruge et fodgængerfelt hvis man skal krydse en vej og der er mindre end 50 meter til fodgængerfeltet, fra det punkt hvor man vil krydse vejen. Nogle bilister kan så vælge direkte bevidst at køre folk ned, der ikke er i et fodgængerfelt, og aflive eventuelle overlevende ved at køre dem over igen. Men det er vel ikke færdselslovens skyld, hvis bilister vælger at gøre sådan?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#37653 - 16/10/2004 21:17
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Så kan du lige så vel sige, at der er en generel modvilje mod jyder, fordi folk er uenige med jyder.
Jeg tolker udtalelsen: "I hvert fald ser jeg ikke nogen generel modvilje mod religion - blot mod religiøse synspunkter, der er i modstrid med, hvad man vel kan kalde 'humanismen'."
Som analog med: "Jeg har ikke nogen generel modvilje mod jyder, så længe de tænker og ligner københavnere".
Der er ikke modvilje mod enkelte synspunkter men mod kristendommens identitet! Angrebet mod identiteteten er grundlaget for den kommentar du bad mig uddybe:
"hvis det skal barberes ned til "det der ikke er i modstrid med 'humanismen'. Så ER det 'humanisme'!"
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#37654 - 18/10/2004 10:45
|
Bruger
|
Za: Så kan du lige så vel sige, at der er en generel modvilje mod jyder, fordi folk er uenige med jyder.
jo: Jeg tolker udtalelsen: "I hvert fald ser jeg ikke nogen generel modvilje mod religion - blot mod religiøse synspunkter, der er i modstrid med, hvad man vel kan kalde 'humanismen'."
Som analog med: "Jeg har ikke nogen generel modvilje mod jyder, så længe de tænker og ligner københavnere".
Der er ikke modvilje mod enkelte synspunkter men mod kristendommens identitet!
I min optik lyder det snarere: Jeg har ikke nogen generel modvilje mod jyder, men jeg er uenig med en del af deres argumenter, og disse argumenter vil jeg kæmpe imod. Især fordi jyderne påstår at have ret fordi de er jyder.
jo: Angrebet mod identiteteten er grundlaget for den kommentar du bad mig uddybe:
"hvis det skal barberes ned til "det der ikke er i modstrid med 'humanismen'. Så ER det 'humanisme'!"
Ja, selvfølgelig, nu kan jeg se det. Jeg var kommet til at bytte rundt på det inde i mit hoved.
Mvh Zaphod
|
|
Til toppen
|
|
|
#37655 - 21/11/2004 03:50
|
Bruger
Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
|
mht Rocco Buttiglione - jeg er enig med ham i at homoseksualitet er en synd og han er imod abort. Men udover det har han sagt nogle ting om ugifte kvinder, som han ikke tager alvorligt (noget i den stil), som jeg blev chokeret over. Europa-parlamentet er ikke valgt for at stå til. Hvis socialdemokraterne er imod hans holdninger, er det klart at de stemmer imod kommisionen. Man for det til at lyde som om alle var imod ham, men den konservative/kristendemokratiske gruppe stemte for ham, hvis ikke Barosso trak sit kommisær-hold tilbage kort før afstemningen. Og så har flere socialdemokrater også sagt, at nu var planen at Buttiglione skulle være retskommisær, og dermed kæmpe for menneskers retssikkerhed, og man kunne være bange for at ugifte kvinder og homoseksuelle kunne komme i klemme, en bekymring, jeg deler. De sagde at de sagtens kunne stemme for ham hvis han fx skulle være miljø- eller landbrugskommisær.
Jeg tror ikke Buttiglione ville blive et problem, men omvendt er det enkelte EU-parlamentsmedlem valgt på sine holdninger, og det er parlamentet der skal godkende kommisionen, og jeg synes det er et sundhedstegn at man ikke godkender hvad som helst.
Guantanamo-fangens udtalelser: Ja, jeg vil heller ikke kritisere dem der var gået personligt efter Saddam, Hitler eller Milosevic. Det synes jeg faktisk giver mere mening end at skyde en soldat. Men vi har givet Guantanamo-fangen dansk statsborgerskab, og så står han derefter og siger man bare skal dræbe folk fra regeringen... Den regering der har lagt pres på USA for at levere ham hjem til Danmark. Håber der findes en returret i loven, og den ikke er overskredet.
Men udover det kan jeg godt følge dig. I takt med at man mener at alt skal accepteres, kommer der også den med at de, der har en ekstrem holdning skal man helst tage afstand fra. Og så et det jo ikke demokrati længere. Vi må stå fast på Bibelens sandhed, uanset hvad folk synes om os.
Rasmus
Jesus er den største :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37656 - 27/11/2004 18:30
[Re: Rasmus]
|
Bruger
|
Hej Rasmus.
Jeg er enig i din argumentation i dit indlæg. Men stejler lidt her:
Men vi har givet Guantanamo-fangen dansk statsborgerskab, og så står han derefter og siger man bare skal dræbe folk fra regeringen...
Jeg vil gerne slå fast, at hvis vi skulle smide alle ud af landet, der delte Guantanamo-fangens synspunkt på det spørgsmål han blev stillet, ville Danmark kun bestå af børn og militærnægtere. Som jeg skrev andet sted, er regeringen ikke bare ET mål i de fleste krige - det er MÅLET. Og det er vel ikke ulovligt at oplyse om dette. Faktisk kan jeg ikke komme i tanke om en eneste krig, der ikke har haft som mål at nedlægge regeringen i det land man er i krig mod.
Så hvordan vil du da ellers formulere det? At intet land i verden må gå efter den danske regering, men at Danmark må gå efter hvilken som helst regering det passer Danmark? Jeg forstår ikke helt man kan rase imod en, der blot oplyser spillets regler, som alle i forvejen er bekendt med. Hans udsagn bliver jo ikke mindre rigtigt, at man forsøger at tie det ihjæl.
Så her kommer det: Hvis Danmark går i krig mod et muslimsk land som for eksempel Irak, så vil Fjog Rasmussen være et legitimt mål for det land, vi er i krig imod. Ligesom den irakiske regering er et legitimt mål for Danmark. Kan man ikke acceptere dette, skal man ikke føjte i krig.
Så nu sagde jeg det også. Men hvor jeg skal sendes hen for den udtalelse, ved jeg ikke. Jeg er fynbo, så måske skal jeg bare rejse tilbage til Fyn?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#37657 - 09/01/2005 00:36
|
Bruger
Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
|
Det er rigtigt nok at regeringer er målet i krige. Og hvis nogen fremmede magter anser den danske regering for at være en fjende er det vel naturligt de ser dem som mål i krigen, det giver jeg dig ret i.
Det er snarere at jeg er forarget over at han har fået dansk statsborgerskab (vil gerne være en del af Danmark), og da USA satte ham ind på Guantanamo har Danmark vist utilfredshed med at USA gjorde det, og USA har til sidst givet efter for det. Og de der har lagt pres for at få ham frigivet ønsker han dræbt. Og det vil jeg fastholde min forargelse over.
Jeg giver dig helt ret i spillereglerne for en krig, men i dette tilfælde fastholder jeg forargelsen, når nu vi har givet ham statsborgerskab og har kæmpet for hans frihed.
Rasmus
Jesus er den største :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
|