0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#37542 - 09/10/2004 22:49
Jul er en hedensk fest!
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
Yule er en hedensk fest, som har at gøre med, at man var bange for, at solen ikke ville komme tilbage. Dagene blev jo længere og længere, så derfor ofrede man til solen, så den kunne komme tilbage.
Der står ikke noget sted i biblen noget om, at vi skal fejre jul. Jøderne fejrer ikke jul. Og det burde de kristne heller ikke gøre.
Rent faktisk står der følgende, som egentlig direkte siger, at vi ikke bør fælde træer og tage dem med ind i stuen og sætte dem fast og dekorere træet med sølv og guld pyntegenstande.
Jeremias 10, 1-9 siger
Bemærk her at folkene kommer af ordet 'goy' som også har betydningen hedenske. : v1 Hør det ord, som Herren taler til jer, Israels hus: v2 Dette siger Herren: Lær ikke af folkene, frygt ikke himmeltegnene; dem frygter folkene, v3 men folkenes skikke er tomme! De fælder et træ i skoven, håndværkeren bearbejder det med øksen, v4 han smykker det med sølv og guld, han fæstner det med søm og hammer, så det ikke vakler. v5 Gudebillederne er som fugleskræmsler i en melonmark, de kan ikke tale, de skal bæres, de kan ikke gå. Frygt ikke for dem, de kan ikke gøre ondt, men de kan heller ikke gøre godt.
v6 Der er ingen som du, Herre, stor er du, stort er dit navn i styrke. v7 Hvem må ikke frygte dig, du folkenes konge, det er din ret! Blandt alle folkenes vismænd og blandt alle deres konger er der ingen som du.
v8 Alle som én er tåber og dårer, deres belæring er tom, de er kun træ, v9 beklædt med sølv, bragt hjem fra Tarshish, og med guld fra Ufaz, et stykke håndværk, guldsmedeværk klædt i purpur, blåt og rødt, alt sammen dygtigt arbejde.
Det er vel tydeligt nok?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37543 - 09/10/2004 23:56
Re: Jul er en kristen fest!
[Re: divine]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Divine
Tja, hvis du tog overskriften med i Jeremias ville det være helt tydeligt, her står der: "Den levende Gud over for de døde gudebilleder"
Her er tale om gudebilleder, ikke juletræer. Og sandt er det at vi ikke må tilbede andre end den hellige Tre-enige Gud, som der jo også står skrevet i det første bud. Men man kan altså godt fylde hele sit hjem op med juletræer, man må bare ikke elske, tilbede eller bede til sit juletræ.
Ja, julen var oprindelig en hedensk fest, faktisk stammer selve ordet jul derfra.
Men det er faktisk ikke derfor de kristne fejrer jul. Som kristne fejrer vi at lyset kom ind i mørket, vi fejrer Jesu fødsel. Selve Jesu fødsel lå mig bekendt om foråret...men så kunne det jo ramle sammen med Fastelavn (panik-panik) eller Maj-festen eller hvad der nu kunne være i løbet af året. Hedenskaben har haft fester hele året, så det ville være komplet umuligt ikke at få det til at ramme ind i en fest.
Men dertil skal det jo siges at kirkefædrene lavede den hedenske fest om, de planlagde julen så den lige præcis ramte denne dato - så man var altså dengang såvel som nu vidende om den hedenske fest. Men dette skyldtes at man så kunne vinde hedningene for Korset, og undgå for megen modstand - som man netop ville ved helt at fjerne deres fest i mørkets tid.
For at vende tilbage til juletræet. Har det noget som helst med kristendommen at gøre? Nej, det har ikke....og dog sætter i hvertfald vi en stjerne i toppen, for at symbolisere ledestjernen over Betlehem.
Men om vi dog fyldte vort juletræ med nisser, trolde, kosteskafte sågar små djævle, og alskinds utøj, ville det ikke ændre en tøddel på at Gud ved sin Helligånd bor i hjerterne på de der tror - og at vi er frelste ved Guds nåde i kraft af Kristi forsoning på Korset.
Og det kan hverken jul, juletræer eller nisser ændre på. Tror man dette bygger man sit liv på en ydre religiøs ramme i stedet for at leve i kraft af nåden ved syndernes forladelse.
Mkh Malli
Ændret af malli (10/10/2004 00:03)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#37544 - 10/10/2004 10:18
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 09/10/2004
|
Det er tydeligt at julen intet har med troen på Jesus at gøre!  Jeg har aldrig helt forstået hvad det betyder når nogen siger: "Når bare Gud bor i vores hjerte så...." er dette eller hint i orden. Vil du prøve at forklare mig det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37545 - 10/10/2004 13:38
[Re: Mentoren]
|
Bruger
|
Hej Mentoren
Hvorfor er det tydeligt at julen intet har med Jesus at gøre? Skal vi da når vi fejrer Jesu fødsel i stedet som katolikkerne kalde dette for Krist Mass (som de iøvrigt gør i de engelsktalende lande "christmas")?.
Det var da en elendig begrundelse jeg fik skrevet  , dette vil jeg gerne undskylde
Bibelen lærer os gennem Guds Lov hvad der er rigtigt og forkert, det forkerte er synd!.
Er der ikke bibelsk begrundelse for at kalde noget for synd, så kan vi heller ikke. Vi må ikke sådan selv gå rundt og fabrikere love og regler, og med vores mere eller mindre hjemmelavede regler dømme vores næste. Det var jo det Jesus bebrejdede farisæerne.
Men det duer altså heller ikke at begrunde synden med at man jo har Jesus i sit hjerte så er alting OK
Men har vi fred med Gud, kan vi gøre alt det Bibelen ikke taler om og benævner som synd (her juletræer og fejre Jesu fødsel)
Håber at det blev lidt mere klart hvad jeg mente.
Mkh Malli
Ændret af malli (10/10/2004 13:38)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37546 - 12/10/2004 21:00
Juletræet med sin pynt...
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Divine.
Det kan godt være, at solhvervsfesten oprindelig var hedensk, men hvorfor skulle man så ikke måtte fejre Jesu fødsel omkring solhverv som tegn på, at han er lyset?
Trods alt er solhverv jo skabt af Gud, og han skabte som bekendt sol og måne som tegn til at fastsætte festtider, dage og år. 1.Mos. 1,14.
Der står ikke, at vi skal fejre Jesu fødsel, men heller ikke, at vi ikke må. Og hvis noget er værd at fejre, så er det vel, at Gud blev menneske for at frelse os?
Mht. Jer.10. Som før nævnt handler den udtrykkeligt om gudebilleder, ikke juletræer.
Juletræer har ikke noget at gøre med dyrkelse af himmeltegn (med mindre du da tænker på stjernen i toppen?)  Det fremgår klart, at det er gudebilleder i v.5, ikke bare pyntede grantræer.
I øvrigt er der ingen der siger, man skal hænge "sølv og guld" på juletræet. Lys, hjerter mv. kan også bruges.
Mig bekendt er der ingen, der tilbeder deres juletræer eller venter sig hverken ondt eller godt af dem. Det bruges ganske enkelt som en dekoration og et symbol, ikke andet.
Så der er ingen grund til at have skrupler med juletræer overhovedet.
For at tage et par af de lidt mere morsomme detaljer:
Man bearbejder ikke et juletræ håndværksmæssigt (enhver amatør kan vist fjerne overflødige grene), ligesom jeg hellere ville sætte det i en fod end sømme det fast i gulvet!
Og hmm... så køber jeg heller ikke min julepynt så langt væk som i Tarshish eller Ufaz. Jeg nøjes med Århus!
Ja du må undskylde mig her tilsidst, jeg må ærligt indrømme at jeg ikke helt kunne lade være med at grine...
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (12/10/2004 21:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37547 - 12/10/2004 21:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mentor. Velkommen til!  Jeg er nu ikke enig med dig i, at julen ikke har noget med troen på Jesus at gøre, det er jo netop hans fødsel, vi fejrer. Omvendt kan man også sige, at jul for mange mennesker ofte går op i alt andet end at fejre Jesu fødsel - så går det hele kun ud på gaver, mad, penge, pynt mv., og mange forbinder ikke noget specielt kristent med julen. Det er selvfølgelig ikke godt. Men misbrug ophæver som bekendt ikke ret brug. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37548 - 15/10/2004 00:27
Re: Juletræet med sin pynt...
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Divine.
Det kan godt være, at solhvervsfesten oprindelig var hedensk, men hvorfor skulle man så ikke måtte fejre Jesu fødsel omkring solhverv som tegn på, at han er lyset?
Der er flere årsager til, at man ikke skal gøre det, men det største årsag bør vel være, at Gud ikke har sagt, at vi skal fejre Jesu fødsel. Hvor står der i biblen, at vi skal fejre Jesu fødsel? Ingen steder!! Fejrede Apostlene Jesu fødsel? Ja, holdt Jesus selv fødselsdag? Ja, opfordrede han nogensinde til noget der bare ligner en fødselsdag? Nej! Derfor:
Mat 7,21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!
Luk 6 v46 Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger?
Desuden ved ingen præcis, hvornår Jesus blev født, men det kan ikke have været i december! Der var jo hyrder på marken med deres får, det er ikke noget man normalt så i december. Senest den 15. oktober samlede hyrderne deres får og tog dem med op i bjergene. Undersøg det selv!
Desuden... hvis det var så vigtigt at fejre Jesus fødsel, hvorfor er der så ingen, der ved præcist, hvornår det skete? Ville Gud ikke have sørget for det, hvis det var så vigtigt? Du kender mit svar!
Trods alt er solhverv jo skabt af Gud, og han skabte som bekendt sol og måne som tegn til at fastsætte festtider, dage og år. 1.Mos. 1,14. Der står ikke, at vi skal fejre Jesu fødsel, men heller ikke, at vi ikke må. Og hvis noget er værd at fejre, så er det vel, at Gud blev menneske for at frelse os? 
5 Mos 12 v30 tag dig da i agt, at du ikke lader dig forlede til at gå i deres spor, efter at de er blevet udryddet foran dig; spørg ikke: »Hvordan dyrkede disse folk deres guder? Jeg vil gøre det samme.« v31 På den måde må du ikke dyrke Herren din Gud. For de har dyrket deres guder med alt, hvad Herren afskyr og hader. De har endog brændt deres sønner og døtre for deres guder.
Af en eller anden grund mangler vers 32. I min engelsk biblen er der 32 vers i dette kapitel. Mærkeligt! Nuvel, jeg bringer lige oversættelsen her.
v32Alt, hvad jeg pålægger eder, skal I omhyggeligt udføre. Du må hverken lægge noget til eller trække noget fra.
Selvom man vælger at se bort fra vers 32, så er det tydeligt, at Herren ikke ønsker,at vi skal følge andre "folks" måder at dyrke guder på til at dyrke Herren din Gud på.
Oversat betyder det helt klart, at vi ikke med god samvittighed kan fælde træer og give hinanden gaver for Jesu fødsels skyld. Det er ikke i overensstemmelse med biblen, det er noget tilføjet, det er hedensk, det er ugudeligt!
Mht. Jer.10. Som før nævnt handler den udtrykkeligt om gudebilleder, ikke juletræer. Juletræer har ikke noget at gøre med dyrkelse af himmeltegn (med mindre du da tænker på stjernen i toppen?) Det fremgår klart, at det er gudebilleder i v.5, ikke bare pyntede grantræer. I øvrigt er der ingen der siger, man skal hænge "sølv og guld" på juletræet. Lys, hjerter mv. kan også bruges.  Mig bekendt er der ingen, der tilbeder deres juletræer eller venter sig hverken ondt eller godt af dem. Det bruges ganske enkelt som en dekoration og et symbol, ikke andet. Så der er ingen grund til at have skrupler med juletræer overhovedet.
Du kører da bare afsted, hva?
Juletræer har ikke noget med dyrkelse af himmeltegn at gøre. Mit spørgsmål er så, hvad har juletræer noget med at gøre? Og hvordan har juletræer noget med kristendom at gøre?
v8 Alle som én er tåber og dårer, deres belæring er tom, de er kun træ,
Det drejer sig ganske rigtigt om afgudebilleder men det drejer sig også om træ. Hvilken værdi har det i grunden at fælde et træ det egen fornøjelses skyld? Kan det virkelig behage Herren at se sit skaberværk misbrugt på den måde? Det er vist tid til et citat mere... lad os tage et citat som oprindeligt er fra det gamle testamente, men som Jesus selv brugte:
Matt 22 v37 Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ v38 Det er det største og det første bud.
For at tage et par af de lidt mere morsomme detaljer: Man bearbejder ikke et juletræ håndværksmæssigt (enhver amatør kan vist fjerne overflødige grene), ligesom jeg hellere ville sætte det i en fod end sømme det fast i gulvet!  Og hmm... så køber jeg heller ikke min julepynt så langt væk som i Tarshish eller Ufaz. Jeg nøjes med Århus! 
Ja du må undskylde mig her tilsidst, jeg må ærligt indrømme at jeg ikke helt kunne lade være med at grine... 
Mvh. Anne.
Det er godt, at du morer dig! Så har du da fået noget ud af det. Men husk følgende:
Mat 7 v13 Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. v14 Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
|
|
Til toppen
|
|
|
#37549 - 15/10/2004 00:45
|
Bruger
|
Malli: Men om vi dog fyldte vort juletræ med nisser, trolde, kosteskafte sågar små djævle, og alskinds utøj, ville det ikke ændre en tøddel på at Gud ved sin Helligånd bor i hjerterne på de der tror - og at vi er frelste ved Guds nåde i kraft af Kristi forsoning på Korset.
Og det kan hverken jul, juletræer eller nisser ændre på. Tror man dette bygger man sit liv på en ydre religiøs ramme i stedet for at leve i kraft af nåden ved syndernes forladelse.
De som tror! Et citat dukker op i mit sind:
Joh 3,21 Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.«
Hvis man fejrer jul, som du ganske rigtigt bekræfter har meget lidt med kristendom at gøre, hvordan kan man så påstå, at man tror? Den, der tror, gør sandheden! Sandheden er ikke nisser, julegaver, og juletræer! Det kan vi vel blive ret enige om!
Jeg har selv fejret jul hele mit liv. Men da jeg opdagede, at det at fejre jul er en hedensk og ugudelig fest, ønsker jeg ikke længere at deltage. Min familie er ikke glad for det, men det er ganske enkelt ikke muligt for mig at deltage i julens "lyksagligheder" og følge det allerstørste og første bud: elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Jeg måtte vælge! Det er selvfølgelig op til hver enkeltes samvittighed at afgøre, hvad man gør. At tro er at følge Kristus! Fejrede Kristus jul? Nej! Så kan det ikke være vigtigt at fejre jul!
Tak for dit svar!
|
|
Til toppen
|
|
|
#37550 - 15/10/2004 10:43
|
Bruger
|
Hej Divine
"Det er selvfølgelig op til hver enkeltes samvittighed at afgøre, hvad man gør. At tro er at følge Kristus! Fejrede Kristus jul? Nej! Så kan det ikke være vigtigt at fejre jul! "
I Kol. 2 står der: "Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden: v21 Tag ikke, smag ikke, rør ikke! v22 – alt sammen noget, der skal bruges og forgå – det er kun menneskers påbud og lære. v23 Det går for at være visdom med selvvalgt gudsdyrkelse, falsk ydmyghed og skånselsløshed mod legemet, men det har ikke nogen værdi, det tjener kun til kødelig tilfredsstillelse"
Som kristen er man "død fra verdens magter", vi er begravede med Kristus og genopstået til et nyt liv - vi er løskøbte for at tilhøre Ham alene, vi er sat i frihed.
Som kristen fejrer vi Jesu fødsel, at Lyset, Jesus, kom ind i verden, den Herre og Frelser der genløste os fortabte syndere med sit dyrebare blod.
Tror du ikke at Jesu familie fejrede hans fødsel? (formodentlig på et andet tidspunkt, men alligevel). Det tror jeg de gjorde, og som en del af hans familie gør jeg også, og det med god samvittighed.
Jøderne i GT festet i mange anledninger, fx. Purimfesten, "Mordokaj skrev disse begivenheder ned og sendte breve til jøderne i alle kong Ahasverus' provinser, nære og fjerne, v21 for at forpligte dem på at fejre den fjortende og femtende dag i måneden adar år efter år v22 til minde om de dage, da jøderne fik fred for deres fjender, og om den måned, da deres klage blev vendt til glæde og deres sorg til fest; de skulle fejre dem med fest og glæde og med at sende hinanden madvarer og give gaver til de fattige. v23 Hvad de havde gjort for første gang, og hvad Mordokaj havde skrevet til dem om, antog jøderne da som en fast skik." (Es. 9,20-23)
Her fejrer man en sejr over fjenderne i borgen Susa, og det med fest og glæde - mad og gaver. At Jesus blev født er den næststørste begivenhed i verdens historie, Hærskarernes Herre blev menneske. Gud kom til os...er dette da en mindre anledning at fejre end Purimfesten? Ikke efter min bedste overbevisning.
At skulle undlade at fejre at Herlighedens Herre kom til os af hensyn til at nogle hedninge engang foretog noget andet er lovtrældom.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37551 - 15/10/2004 11:16
|
Bruger
|
Hej Divine Dine skriftsteder kan ikke underbygge din påstand, fx "Mat 7,21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!" Handler om mennesker der har været mere optaget af mirakler end af Guds lov!. Guds lov foreskriver intetsted at vi ikke må feste eller fejre Jesu fødsel, og derfor må vi ikke selv forbyde det - i hvertfald ikke i Guds navn!
5 Mos 12 v30 tag dig da i agt, at du ikke lader dig forlede til at gå i deres spor, efter at de er blevet udryddet foran dig; spørg ikke: »Hvordan dyrkede disse folk deres guder? Jeg vil gøre det samme.« v31 På den måde må du ikke dyrke Herren din Gud. For de har dyrket deres guder med alt, hvad Herren afskyr og hader. De har endog brændt deres sønner og døtre for deres guder.
Nej, vi må ikke dyrke andre guder - ej heller os selv!! Men vi skriver jo netop at vi fejrer Jesu fødsel, og vi fejrer ham godtnok ikke ved at brænde vores børn! eller andet Herren afskyer (utugt, beden til Thor, Odin eller Freja osv)
Oversat betyder det helt klart, at vi ikke med god samvittighed kan fælde træer og give hinanden gaver for Jesu fødsels skyld. Det er ikke i overensstemmelse med biblen, det er noget tilføjet, det er hedensk, det er ugudeligt!
For det første var det med træet jo som jeg skrev tidligere gudebilleder af træ - dette hænger meget nøje sammen med 1 bud "Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. v5 Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; v6 men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled." men dette hænger sammen med det sagte forinden "Du må ikke have andre guder end mig."
Det er sandt vi må IKKE tilbede og dyrke juletræerne som guder, men det er jeg ret sikker på at Annepande ikke gør og jeg gør i hvertfald ikke!
Til anden del omkring at give gaver, har jeg jo tilbagevist dette ved Purimfesten.
Det drejer sig ganske rigtigt om afgudebilleder men det drejer sig også om træ. Hvilken værdi har det i grunden at fælde et træ det egen fornøjelses skyld? Kan det virkelig behage Herren at se sit skaberværk misbrugt på den måde?
Planter (træer og blomster) og dyr (fugle, fisk, heste, hunde) er underlagt mennesket!, dette jvf. skabelsesberetningen - så vi må gerne fælde træer og plukke blomster, faktisk ser vi da Jesus rider ind i Jerusalem at befolkningen stod omkring ham med viftende palmeblade, det er altså ikke synd.
Mat 7 v13 Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. v14 Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!
Ja, det er sandt.
Vejen finder vi kun gennem Forsoningen.
Det lyder ikke til at du har fundet den endnu, men at du lever under trældoms åg ligesom jøderne og farisæerne.
Jesus har genløst og løskøbt dig på korset. På vegne af dig blev han ramt af Guds vrede og dom - og dette for at sætte dig fri fra Lovens forbandelse.
"Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed." 2. Kor. 3,17
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37552 - 15/10/2004 19:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Divine.
Nej, der er intet bud om, at vi skal fejre Jesu fødsel, men igen, heller intet forbud mod det.
Du spørger, om Gud ikke ville have sørget for, at vi kendte datoen, hvis det var så vigtigt.
Jeg vil vende den om og spørge: Hvis det var så vigtigt, at vi ikke måtte fejre Jesu fødsel, mon så ikke det var blevet nævnt? Vi har jo aldrig sagt, at det var synd, ikke at fejre den.
Jesus byder os at gøre, hvad han siger - men hvor siger han, at vi ikke må fejre hans fødsel? Han byder os ikke at gøre, hvad han ikke siger!
Nej, ingen kender datoen. Men den er heller ikke vigtig. Begivenheden er vigtig.
Er det også forkert af et adoptivbarn, som ikke kender sin nøjagtige fødselsdato, at fejre fødselsdag overhovedet? Eller må folk født 29/2 kun fejre fødselsdag hvert 4. år?
Det er ikke synd at fejre Jesus på en dag, hvor der tilfældigvis var en hedensk fest. De kristne overtog jo ikke den, men fejrede snarere Jesu fødsel som modvægt til den. Ligesom hvis kristne holder en alkoholfri nytårsfest som modvægt til verdens drikkegilder. Bliver den fest så til et verdsligt drikkegilde?
I GT stod der om fester, der var påbudte i loven, men også om fester, der opstod senere, fx. Purim i Esters bog, som Malli skrev. Den var heller ikke nævnt i loven, men heller ikke forbudt.
Med Jesu fødsel var der virkelig sket noget mange gange større: Gud blev menneske for at frelse os! Hvorfor skulle det være forbudt at fejre det?
Vi fejrer julen som Jesu fødsel, ikke som et ønske om at efterligne afgudsdyrkelse! Og børn brænder vi da slet ikke!
Der står ikke i Bibelen, at det strider mod Jesu fødsel at give gaver i den anledning (jf. de vise mænd), heller ikke at have juletræ.
Hvad har juletræer med at gøre? Nu er der jo ingen, der siger, at man skal have et. Men for mig er det et smukt symbol på det evige liv - Jesus, verdens lys - Guds gave til os - Bethlehemsstjernen - Guds kærlighed - englene, der forkyndte glæden mv. Jeg ser intet hedensk i det.
Ja, det handler om træ - afguder af træ. Ikke træ som sådan. Ellers kunne vi jo hverken have flagstænger eller potteplanter.
Juletræer er vist ikke værre misbrug af skaberværket end så meget andet.
Vi skal gå ind af den snævre port, men ikke ved at lave nye bud. Det hører snarere under den brede vej.
På din signatur og indlæg ser det ud til, at du tilhører New Age, tror på sammenblanding af religioner mv. Hvordan hænger det sammen med din glødende afvisning af afgudsdyrkelse og tillægning / fratrækning fra Skriften??
Du kan læse mere om jul vs. hedenskab her:
www.orlutheran.com/chrmas_pagan1.html
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (15/10/2004 20:19)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37554 - 15/10/2004 20:17
Jeremias juletræ
|
Bruger
|
Hej igen Divine For lige at tage den igen, står der jo i vers 5 at vi ikke skal frygte gudebillederne (juletræerne  ), og at de ikke kan gøre ondt eller godt. "Dette siger Herren: Lær ikke af folkene, frygt ikke himmeltegnene; dem frygter folkene, v3 men folkenes skikke er tomme! De fælder et træ i skoven, håndværkeren bearbejder det med øksen, v4 han smykker det med sølv og guld, han fæstner det med søm og hammer, så det ikke vakler. v5 Gudebillederne er som fugleskræmsler i en melonmark, de kan ikke tale, de skal bæres, de kan ikke gå. Frygt ikke for dem, de kan ikke gøre ondt, men de kan heller ikke gøre godt." Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37556 - 16/10/2004 10:11
|
Bruger
|
Hej AnnePande
Som bibellæser ved du godt at Jesus ikke blev født i december, men mere sikkert i oktober. Uanset datoen har Jesus på intet tidspunkt sagt at vi skulle mindes hans fødsel. Han har sagt at vi skal mindes hans død. Fårehyrderne går slet ikke ude på markerne i december. Det ved enhver der kender til temperaturene i Israel på dette tidspunkt.
Mange bruger også "lede" stjernen som et symbol på julen. Men tænk lige engang over begivenhederne.
Hvem havde sat stjernen på himmelen for at lede astrologerne? Husk at stjernen ikke ledte dem direkte til Jesus i Betlehem. De blev ført til Jerusalem hvor de kom i kontakt med kong Herodes, der ønskede at dræbe Jesus. Det ville også være lykkedes for ham, hvis ikke Gud havde grebet ind og advaret astrologerne mod at fortælle Herodes hvor Jesus befandt sig. Det var Guds fjende, Satan Djævelen, som ønskede at få Jesus dræbt, og han brugte denne stjerne i et forsøg på at gennemføre sin hensigt. Mattæus 2:1-12; Mika 5:2.
Julen er beviseligt hedensk og alle kristne bør undgå at blive besmittet. Kolossenserne 2:8 siger: "Pas på: måske vil der være nogen som vil føre jer bort som sit bytte ved den filosofi og det tomme bedrag der er i overensstemmelse med menneskers overlevering, i overensstemmelse med verdens elementære ting og ikke i overensstemmelse med Kristus."
|
|
Til toppen
|
|
|
#37557 - 16/10/2004 10:28
|
Bruger
|
Kære Malli
Vedr. julen kan du læse indlægget jeg i dag har sendt til AnnePande. Det vil give de fleste noget at tænke over.
Det undre mig at du siger, at alt hvad der ikke er nogen lov mod i Bibelen, er tilladt. Prøv lige at tænke på den lidt længere.
I Bibelen nævnes "maskingevær" eller "kanon" f.eks. ikke. Men bibelen siger: "Den der udgyder menneskers blod, ved mennesker vil hans eget blod blive udgydt, for i sit billede frembragte Gud menneskene.(1 Mosebog 9:6) og "Da sagde Jesus til ham: „Anbring igen dit sværd på dets plads, for alle der griber til sværd vil omkomme ved sværd." (Mattæus 26:52)
Det samme gælder julen. Paulus siger: "Pas på: måske vil der være nogen som vil føre jer bort som sit bytte ved den filosofi og det tomme bedrag der er i overensstemmelse med menneskers overlevering, i overensstemmelse med verdens elementære ting og ikke i overensstemmelse med Kristus."
|
|
Til toppen
|
|
|
#37558 - 16/10/2004 10:42
|
Bruger
|
Hej Mentoren
Du må som kristen gerne eje både maskingevær og kanoner - ifald du finder de kunne pryde dit hjem, du må bare ikke benytte dem til at "udgyde menneskers blod" eller have ønsket om det, ligesom du skal bevare dem i sikkerhedsskabe (for at undgå at friste børn og andre barnlige sjæle).
De mange advarsler imod ydre materielle ting fx juletræer er jo netop det Paulus sigter til når han siger "tag ikke, smag ikke, rør ikke" i Kol. 2
"Når I med Kristus er døde fra verdens magter, hvorfor underkaster I jer så påbud, som om I levede i verden: v21 Tag ikke, smag ikke, rør ikke! v22 – alt sammen noget, der skal bruges og forgå – det er kun menneskers påbud og lære. v23 Det går for at være visdom med selvvalgt gudsdyrkelse, falsk ydmyghed og skånselsløshed mod legemet, men det har ikke nogen værdi, det tjener kun til kødelig tilfredsstillelse."
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37559 - 16/10/2004 10:54
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Mentoren .. jeg kommer helt til at fryse ved at læse hvad du skriver, jeg synes det er så glædesløst.  Sig mig, kan du slet ikke glæde dig over, at Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed. , som der står skrevet i Joh 1,14.? I begyndelsen var Ordet, og ved Ordet, som er Jesus Kristus, blev alt skabt af det, som er. (Men jeg ved jo godt, at JV ikke mener, at Jesus selv er Gud, fuldt og helt, men at han er skabt af Gud, så det bliver vi nok ikke let enige om.) Det er sådan et smukt symbol, synes jeg, at vi kristne over hele jorden, tænder lys samler os om evangeliet. Her i vores del af verden, er det jo netop sådan, at vi tænder lys og holder jul, når det er allermest mørkt omkring os - så pyt med at det ikke lige var den dato, hvor Jesus blev født i Betlehem! Jeg er helt sikker på, at du ikke har bibelsk belæg for at skulle sætte dig ud i mørket, når vi andre tænder træet, tager hinanden i hånden og danser, giver hinanden gaver og synger vores dejlige julesalmer ...! Og glæder os over, at julen, som ganske rigtigt engang var en hedensk fest, nu slet ikke er det mere! For "Julen har bragt velsignet bud!"  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37560 - 16/10/2004 11:23
|
Bruger
|
Hej Mentoren
Uanset datoen har Jesus på intet tidspunkt sagt at vi skulle mindes hans fødsel
Han har heller ikke forbudt det. Når man tænker på med hvilken jubel Jesus modtages af Elisabeth,
og med hvilken jubel og begejstring Gud lader skinne igennem i Johannesevangeliet:
"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.
"Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed"
"Og vi så hans herlighed"!, da har vi al mulig grund til at fejre at Lyset kom ind i mørket - og det gør vi når vi fejrer jul.
Mange bruger også "lede" stjernen som et symbol på julen. Men tænk lige engang over begivenhederne.
For os i dag når vi hænger stjernen op i træet tænker vi på det som ledestjernen over Betlehem, men vi har også i dag sådan en ledestjerne, der leder os til Jesus Krist, nemlig Bibelen.
Men dengang var ledestjernen en opfyldelse af et profeti:
"Jeg ser ham, dog ikke nu,
skimter ham, men ikke nær.
En stjerne træder frem fra Jakob,
en herskerstav rejser sig fra Israel,
den skal knuse Moabs tindinger
og issen på alle Set-sønnerne." (4. Mos. 24,17)
Hvem havde sat stjernen på himmelen for at lede astrologerne?
Hvor får du fra at de alle var astrologer, hvad med hyrderne på marken? - Og det var selvfølgelig GUD, der havde sat den stjerne "Når jeg ser din himmel, dine fingres værk, månen og stjernerne, som du satte der" (Sl.8,4)...Skulle Satan være herre over stjerner og planeter?
Det er usundt, at give Satan så meget magt, og lade ham ødelægge fejringen af den Herre og frelser, der kom til verden.
Julen er beviseligt hedensk og alle kristne bør undgå at blive besmittet
Besmittet med hvad? Juletræsallergi? Nikkeleksem af julepyntet?
- Vi kan ikke blive besmittet åndeligt,"For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre."
- til gengæld kan vi måske smitte gnavpotterne, når vi læser Juleevangeliet og synger de salmer der hører julen til, - og det med glæde (og måske tro, når de hører Guds Ord).
Hvor er din tillid til Gud?
Jeg undrer mig iøvrigt over at du synes at det er OK at fejre påske men ikke jul - bl.a. med begrundelse i forfølgelsen?? At Satan var efter Jesus allerede fra start stoper han jo ikke med - lige til det sidste frister han jo Jesus med at forlade Korset, og det ved Påsken.
Mkh Malli
Ændret af malli (16/10/2004 11:32)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37561 - 16/10/2004 11:23
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kære Kristina
Du skal ikke have ondt af mig. Jeg har holdt jul i mange år inden det gik op for mig at det var en hedensk fest og ikke kristen. Kunne du forestille dig at Jesus og hans apostle har holdt saturnaliefest fordi det var hyggeligt i den mørke tid? Du har helt ret i at det da kan være hyggeligt, men det er vel ikke en begrundelse der holder.
Hvis du husker historien om Hanan´ja/Sja´drak, og Mi´sjael /Me´sjak, og Azar´ja/A´bed-Ne´go. Der skulle holdes fest med god mad, gaver og sikkert også hygge. Det eneste de skulle gøre var lige at bøje sig for Nebukadne´zar´s guldbilledstøtte - aldeles harmløs ville nogen sige. Men som sande tilbedere af Gud nægtede de. Gør du?
Og vedr. gaverne. Hvad synes du der er mest glæde ved? At få en gave fordi det er en bestemt dato eller fordi nogen vil glæde dig helt specielt? Vi holder gaveaften med passende mellemrum - flere gange om året. Det er vi glade for.
Jeg skal selvfølgelig ikke blande mig i om du eller andre vil holde jul. Det er en privatsag. Spørgsmålet gik på om festen er kristen og det er den "sandelige" ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37562 - 16/10/2004 11:28
|
Bruger
|
Kære Malli
Hvor kommer ordet "treenig Gud"? Jeg kan ikke finde det i Bibelen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#37563 - 16/10/2004 12:19
Re: Tre-enigheden
|
Bruger
|
Hej Mentor
Ordet "Tre-enig" står ikke i Bibelen, nej - du finder heller ikke ordet "nadver", ligesom der er en masse andre ord vi benytter, der ikke kan verificeres i bibelen.
Når Kirken taler om Tre-enigheden, skal man se på hvad ordet dækker. At mennesker forkaster Tre-enighedslæren er oftest ikke fordi selve ordet ikke indgår, men fordi de forkaster læren - nemlig at Jesus var og er Gud. At Jesus er Gud kan dokumenteres ved Bibelen:
Joh. 1,1-14: "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud… … Og "Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, …"
Joh. 20,28: "Thomas svarede [Jesus]: »Min Herre og min Gud!«"
Tit. 2,13: "mens vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes og vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, …"
Hebr. 1,8: "men til Sønnen [Jesus]: Din trone, Gud, står til evig tid, dit kongescepter er retfærdighedens scepter."
Det fremgår ligeledes af det Gamle Testamente at der er flere personer i Guddommen:
1 Mos. 1,26: "Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!«"
1 Mos. 11,7: "Lad os stige derned og forvirre deres sprog, så de ikke forstår hinanden."
Sl. 110,1: "Salme af David. Herren sagde til min herre: »Sæt dig ved min højre hånd, indtil jeg får lagt dine fjender som en skammel for dine fødder!«
Ordsp. 30,4: "Hvem steg op til himlen og steg ned igen? Hvem samlede vinden i sine hænder? Hvem snørede vandet sammen i kappen? Hvem fastsatte jordens ender? Hvad hedder han, og hvad hedder hans søn? Du ved det jo!"
...Es. 9,5: "For et barn [Jesus] er født os, en søn [Jesus] er givet os, og herredømmet skal ligge på hans [Jesus'] skuldre. Man skal kalde ham [Jesus] Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste."
Sidst men ikke mindst fremgår Treenigheden også klart af Matt. 28,19: "Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn,..."
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37564 - 16/10/2004 12:25
Re: Den athanasianske Trosbekendelse
|
Bruger
|
Lige en tilføjelse Vi har i kirken ( luthersk, katolsk, ortodoks m. fl.) den Athanasianske Trosbekendelse, der uddyber Tre-enighedslæren: " Skrevet mod Arianerne.
Enhver som vil frelses, må frem for alt have den almindelige tro. Enhver som ikke bevarer den hel og uforfalsket, vil uden tvivl gå evig fortabt.
Men dette er den almindelige tro, at vi ærer een Gud i en trehed og treheden i en enhed uden at sammenblande personerne eller adskille væsenet. Faderens person er nemlig en for sig, Sønnens en for sig, Helligåndens en for sig. Men Faderens Sønnens og Helligåndens guddom er een, deres herlighed er lige stor, deres majestæt lige evig. Som Faderen er, sådan er Sønnen og sådan er Helligånden. Faderen er uskabt, Sønnen er uskabt, Helligånden er uskabt. Faderen er umålelig, Sønnen er umålelig, Helligånden er umålelig. Faderen er evig, Sønnen er evig, Helligånden er evig. Og dog er der ikke tre, som er evige, men een som er evig, ligesom der ikke er tre, som er uskabte, eller tre, som er umålelige. I lige måde er Faderen almægtig, Sønnen almægtig, og Helligånden almægtig, og dog er der ikke tre som er almægtige, men een som er almægtig. På samme måde er Faderen Gud, Sønnen Gud og Helligånden Gud, og dog er der ikke tre guder, men een Gud. På samme måde er Faderen Herre, Sønnen Herre og Helligånden Herre, og dog er der ikke tre Herrer, men een Herre. For ligesom vi ifølge den kristelige sandhed nødes til at bekende hver enkelt person for sig som Gud og Herre, således forbyder den almindelige tro os at tale om tre Guder eller tre Herrer. Faderen er ikke dannet eller skabt eller født af nogen. Sønnen er af Faderen alene, ikke dannet eller skabt, men født. Helligånden er af Faderen og Sønnen, ikke dannet eller skabt eller født, men udgår fra dem. Der er altså een Fader, ikke tre fædre, een Søn ikke tre Sønner, een Helligånd, ikke tre Helligånder. Og i denne trehed er intet tidligere eller senere, intet større eller mindre, men alle tre personer er indbyrdes lige evige og lige store, således at i alle ting både treheden, som allerede forhen er sagt, bør æres i enheden, og enheden i treheden.
Den, som altså vil frelses, må mene således om treenigheden.
Men det er nødvendigt for den evige frelse, at han også ærligt tror på vor Herre Jesu Kristi menneskevordelse.
Det er altså den rette tro, at vi tror og bekender, at vor Herre Jesus Kristus, Guds Søn, er Gud og menneske, Gud, født af Faderens væsen før tiderne, og menneske, født af moderens væsen i tiden, fuldkommen Gud, fuldkomment menneske, bestående af en fornuftig sjæl og menneskeligt kød, Faderen lig efter sin guddommelige natur, ringere end Faderen efter sin menneskelige. Endskønt han er Gud og menneske, er han dog ikke to, men een Kristus, een, ikke ved den guddommelige naturs forvandling til kød, men ved den menneskelige naturs indoptagelse i Gud, i det hele een, ikke ved væsenets sammenblanding, men ved personens enhed, for ligesom den fornuftige sjæl og kødet er eet menneske, således er Gud og menneske een Kristus, som led for vor frelse, nedfor til helvede, opstod på tredje dag fra de døde, opfor til himlene, sidder ved Gud Faders den almægtiges højre hånd, derfra han skal komme for at dømme levende og døde. Ved hans komme skal alle mennesker opstå med deres legemer, og de skal aflægge regnskab for deres gerninger, og de, som har gjort godt, skal gå ind i det evige liv, men de, som har gjort ondt, til den evige ild. "Fra www.folkekirken.dkMkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37565 - 16/10/2004 12:41
|
Bruger
|
Jeg holder ikke påske - ved ikke hvordan du skal have fået fat i det?
mvh Mentoren
|
|
Til toppen
|
|
|
#37566 - 16/10/2004 13:01
|
Bruger
|
Bevidner det at Bibelen siger at Jesus Kristus er „en gud“ at han er Gud selv? Nej, for Bibelen bruger undertiden dette udtryk om mægtige skabninger.
Salme 8:5 lyder: „Du gjorde ham [mennesket] lidt ringere end de gudlignende [hebraisk: ’ælohim´],“ det vil sige englene.
Da Jesus forsvarede sig over for jøderne, som anklagede ham for at hævde at være Gud, bemærkede han at „loven har kaldt dem guder, som Guds ord kom til,“ nemlig jordiske dommere. (Johannes 10:34, 35, da. aut.; Salme 82:1-6)
Og Satan kaldes i Andet Korintherbrev 4:4 for „denne tingenes ordnings gud“.
Det argument med Thomas kan du heller ikke bruge.
Blot tre vers efter Thomas’ udbrud, i Johannes 20:31, kaster Bibelen yderligere lys over sagen med ordene: „Dette er blevet skrevet for at I kan tro at Jesus er Messias, Guds søn“ — altså ikke den almægtige Gud selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37567 - 16/10/2004 13:24
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shabbat shalom..
Du siger, at "elohim" skulle betyde "gudelignende"??
Det er så ikke sandt... Der er to udledninger af "elohim" (aleph, lamed, he, yod, mem), det er enten "guder" (altså gud i flertal, -im indikerer flertal af hankøn) eller formel tale om Herren...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#37568 - 16/10/2004 13:29
|
Bruger
|
Kære mentoren
Dette er blevet skrevet for at I kan tro at Jesus er Messias, Guds søn“ — altså ikke den almægtige Gud selv.
Har du læst mine indlæg? Har du ikke læst min henvisning til den Anathanasianske trosbekendelse?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37569 - 16/10/2004 15:21
|
Bruger
|
Hej Malli
Jo, jeg har læst det, men det bygger ikke på Bibelen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37570 - 16/10/2004 16:29
|
Bruger
|
Hej Mentoren
Hvor er den Anathasianske trosbekendelse i strid med BIbelen?
Men du kan deraf se at vi ikke fornægter at Jesus er Guds Søn.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37571 - 16/10/2004 18:28
|
Bruger
|
Hej Divine.
Nej, der er intet bud om, at vi skal fejre Jesu fødsel, men igen, heller intet forbud mod det. Du spørger, om Gud ikke ville have sørget for, at vi kendte datoen, hvis det var så vigtigt. Jeg vil vende den om og spørge: Hvis det var så vigtigt, at vi ikke måtte fejre Jesu fødsel, mon så ikke det var blevet nævnt? Vi har jo aldrig sagt, at det var synd, ikke at fejre den.
Du misser jo hele pointen. Jeg er på ingen måde imod, at man fejrer Jesu fødsel! Hvis man synes det er en god ide, ingen alarm fra min side. Det er under alle omstændigheder bedre end at fejre jul!
Pointen er egentlig ganske enkel. Der er nogle, der er hedenske, der har brugt den 25. december til at fejre solens tilbage komme. Dertil kommer brugen af at fælde et træ og pynte det og tage det med ind i hjemmet. Allerede to ting som er hedenske. Ingen af disse to ting blev i sin tid brugt til at fejre Gud eller Jesus(naturligvis var han der jo ikke på det tidspunkt).
Nu har man overtage både datoen og det at fælde et træ osv og mener så, at man kan kalde det en kristen fest, hvor man fejrer Jesu fødsel.
Hvorfor gør man det? Fordi man har lyst! Der er intet galt med at være sammen med familien og venner osv. Men der er noget galt med at overtage hedenske skikke!
Gud vil ikke have, at vi overtager hedenskes måder at fejre på! Læs det her!! Jer 10 v2 Dette siger Herren: Lær ikke af folkene, frygt ikke himmeltegnene; dem frygter folkene, v3 men folkenes skikke er tomme!"
Kan det blive mere tydeligt?
Lær ikke af folkene(de hedenske/ugudelige). Folkenes(hedningenes) skikke er tomme!
Jesus byder os at gøre, hvad han siger - men hvor siger han, at vi ikke må fejre hans fødsel? Han byder os ikke at gøre, hvad han ikke siger!
Nej, ingen kender datoen. Men den er heller ikke vigtig. Begivenheden er vigtig.
Igen hvis det var så vigtigt, ville Gud have sagt, at vi skulle fejre det. I det mindste Jesus vil have sagt, at vi skulle gøre det. Apostlene ville have gjort det!
Er det også forkert af et adoptivbarn, som ikke kender sin nøjagtige fødselsdato, at fejre fødselsdag overhovedet? Eller må folk født 29/2 kun fejre fødselsdag hvert 4. år?
Mat 6 v31 I må altså ikke være bekymrede og spørge: Hvordan får vi noget at spise og drikke? Eller: Hvordan får vi tøj på kroppen? v32 Alt dette søger hedningerne jo efter, og jeres himmelske fader ved, at I trænger til alt dette. v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift.
Søg først Guds rige og hans retfærdighed!
Det er ikke synd at fejre Jesus på en dag, hvor der tilfældigvis var en hedensk fest. De kristne overtog jo ikke den, men fejrede snarere Jesu fødsel som modvægt til den. Ligesom hvis kristne holder en alkoholfri nytårsfest som modvægt til verdens drikkegilder. Bliver den fest så til et verdsligt drikkegilde? I GT stod der om fester, der var påbudte i loven, men også om fester, der opstod senere, fx. Purim i Esters bog, som Malli skrev. Den var heller ikke nævnt i loven, men heller ikke forbudt. Med Jesu fødsel var der virkelig sket noget mange gange større: Gud blev menneske for at frelse os! Hvorfor skulle det være forbudt at fejre det?
Vi fejrer julen som Jesu fødsel, ikke som et ønske om at efterligne afgudsdyrkelse! Og børn brænder vi da slet ikke! Der står ikke i Bibelen, at det strider mod Jesu fødsel at give gaver i den anledning (jf. de vise mænd), heller ikke at have juletræ. Hvad har juletræer med at gøre? Nu er der jo ingen, der siger, at man skal have et. Men for mig er det et smukt symbol på det evige liv - Jesus, verdens lys - Guds gave til os - Bethlehemsstjernen - Guds kærlighed - englene, der forkyndte glæden mv. Jeg ser intet hedensk i det.
Ja, det handler om træ - afguder af træ. Ikke træ som sådan. Ellers kunne vi jo hverken have flagstænger eller potteplanter. Juletræer er vist ikke værre misbrug af skaberværket end så meget andet.
Vi skal gå ind af den snævre port, men ikke ved at lave nye bud. Det hører snarere under den brede vej.
På din signatur og indlæg ser det ud til, at du tilhører New Age, tror på sammenblanding af religioner mv. Hvordan hænger det sammen med din glødende afvisning af afgudsdyrkelse og tillægning / fratrækning fra Skriften??
Nej, jeg tilhører ikke New Age! Det er faktisk dig, der sammenblander uden egentlig at have undersøgt, hvad noget går ud på.
New Age betyder, at alle vil blive udviklet og blive bragt på et højere stadie. Dette sker hvad enten man vil eller ikke.
Det er ikke, hvad jeg støtter ganske enkelt, fordi det ikke er, hvad der står i skrifterne!
Jeg støtter Mission of Maitreya, Eternal Divine Path. Det gør jeg efter nøje at have undersøgt, hvad det går ud på og hvad Maitreya's Lærdomme er. Dermed ikke være sagt, at det er sandt, bare fordi jeg siger det.
I Joh Åb 10, 7 står der helt klart, at der vil komme syv engle og når den syvende engel kommer, så er Guds hemmelighed fuldbragt.
Dette betyder, at indtil den syvende engel kommer, vil ingen have hele sandheden om Guds plan for menneskeheden og universet i det hele taget.
Det er op til hver enkelt at søge og finde sandheden. Jeg gør på ingen måde krav på at have fundet den. Men jeg ved, hvad jeg har undersøgt, og hvad jeg har fundet frem til, hvad jul angår, så er det en hedensk fest, som ingen, der tror på Gud, bør følge.
Tak for linket.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37572 - 16/10/2004 20:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej divine ... i dit maitreya link står der bl.a.:
Det Syvende Segl(Ren Bevidsthed ()): Dette er det Syvende Segl, Målet. Det er Symbolet for Ren Bevidsthed (At Være Et Med Gud, At Være Guddommelig). Det er ikke opnåeligt ved kun at følge Mystiske Stier og øvelser (Meditation, chante, osv.) Det er opnåeligt ved at følge den Evige Guddommelige Sti. Ved Skabelse af Fællesskaberne Af Lys kan vi skabe et klima, hvor mange folk kan opnå dette stadie hurtigst muligt.
"..at være et med Gud .. "
Kære divine, hvor ville jeg dog ønske, at jeg kunne bringe dig ud af den vildfarelse, du er havnet i. Jeg kender godt den universalistiske spiriualitet (indefra!) og takker hver dag Gud, fordi han har grebet ind og reddet mig ud af denne dødelige vranglære.
Læs skabelsesberetningen i Bibelen, langsomt og eftertænksomt. I 1. Mosebog står der bl.a. ... men slangen sagde til kvinden: »Vist skal I ikke dø! Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud ... «
Ja, hvem vil ikke gerne være som Gud? Det vil enhver da hjertens gerne .. Men det var jo altså slangen, der sagde det ...
Vores eneste vej ud af den fortabelse, vi er født til, er at opgive alle bestræbelser på selvfrelse og lægge vores liv i hænderne på Jesus Kristus, vor Herre og Frelser, som på sit kors for os har sonet og gjort fyldest for alle vores synder og banet vejen til den evige salighed i Guds rige for enhver som vil følge ham ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37573 - 17/10/2004 23:34
|
Bruger
|
Hej divine ...
Hej og tak for dit oprigtige svar!
i dit maitreya link står der bl.a.:
Det Syvende Segl(Ren Bevidsthed ()): Dette er det Syvende Segl, Målet. Det er Symbolet for Ren Bevidsthed (At Være Et Med Gud, At Være Guddommelig). Det er ikke opnåeligt ved kun at følge Mystiske Stier og øvelser (Meditation, chante, osv.) Det er opnåeligt ved at følge den Evige Guddommelige Sti. Ved Skabelse af Fællesskaberne Af Lys kan vi skabe et klima, hvor mange folk kan opnå dette stadie hurtigst muligt.
"..at være et med Gud .. "
Er det ikke i overensstemmelse med Guds Ord? Hvis du er i tvivl, så kommer her nogle citat fra Esa (Jesus). Mat 5 v48 Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!
Det er Kristus, der taler her!! Kristus siger, at vi kan blive fuldkomne, nej han endda befaler os det, som vores himmelske fader er fuldkommen. Tror du, at Kristus lyver? Tror du, at det er muligt?
Jeg er godt klar over, at de fleste kristne gerne så, at Kristus kommer ned og henter dem, men det er ikke, hvad der står i biblen.
"...at være et med Gud.." - Tror du det er muligt? Tror du, at det ikke står i biblen? Endnu et citat fra Kristus egen mund.
Joh 10 v30 Jeg og Faderen er ét.
Så vel du måske mene, at det var jo Kristus, der talte der. Det er sandt. Men det er muligt for os alle...
Joh 17 v21 at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig.
At de alle må være ét og være i os (Faderen og Sønnen). Det næste vers og så kan man ikke være i tvivl!
v22 Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét
Det burde her være meget tydeligt, at Faderen har givet Kristus herligheden, som vi alle har mulighed for at modtage og dermed blive ét, som Kristus og Faderen er ét.
Det er ikke nok at bekende med munden:
Mat 15 v8 Dette folk ærer mig med læberne, men deres hjerte er langt borte fra mig, v9 forgæves dyrker de mig, for det, de lærer, er menneskebud.
Håber det giver mening, hvis ikke er det stadigvæk op til dig at søge og finde.
Kære divine, hvor ville jeg dog ønske, at jeg kunne bringe dig ud af den vildfarelse, du er havnet i. Jeg kender godt den universalistiske spiriualitet (indefra!) og takker hver dag Gud, fordi han har grebet ind og reddet mig ud af denne dødelige vranglære.
Du taler fra hjertet, det kan jeg se. Jeg takker for dine hjertelige ord. Hvis du virkelige mener det, så bør du læse Maitreyas Lærdomme, så du virkelig forstår, hvad de går ud på.
Hvis du ikke forstår Lærdommene, hvordan kan du så vide, om jeg er vildfaren eller ej? Hvor mener du, at jeg er faren vild? Kan du ikke se, at disse ord bygger på biblen? Jeg kan selvfølgelig lave fejl og vil gerne rette, når det sker, så enhver berettiget kritik tages gerne imod. Men argumenterne skal naturligvis være på plads!
Han kommer som en tyv i natten. Dvs han er her allerede, men vi ligger og sover. Kun hvis vi står op og tænder lyset, vil vi være istand til at se.
Læs skabelsesberetningen i Bibelen, langsomt og eftertænksomt. I 1. Mosebog står der bl.a. ... men slangen sagde til kvinden: »Vist skal I ikke dø! Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud ... «
Ja, hvem vil ikke gerne være som Gud? Det vil enhver da hjertens gerne ..
Er vi ikke allerede som Gud? Tag fx skabelsesberetningen nu vi allerede er der: 1 Mos 1 v26 Gud sagde: "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!"
Og hvad siger Kristus? " Joh 10 v32 Jesus sagde til dem: »Mange gode gerninger fra Faderen har jeg vist jer; hvilken af de gerninger vil I stene mig for?« v33 Jøderne svarede ham: »Det er ikke for nogen god gerning, vi vil stene dig, men for bespottelse, fordi du, der er et menneske, gør dig selv til Gud.« v34 Jesus svarede dem: »Står der ikke skrevet i jeres lov: ›Jeg har sagt: I er guder‹?"
Men det var jo altså slangen, der sagde det ...
Gud har skabt slangen også! Hvorfor mon?
Vores eneste vej ud af den fortabelse, vi er født til, er at opgive alle bestræbelser på selvfrelse og lægge vores liv i hænderne på Jesus Kristus, vor Herre og Frelser, som på sit kors for os har sonet og gjort fyldest for alle vores synder og banet vejen til den evige salighed i Guds rige for enhver som vil følge ham ..
kristina
Der står ingen steder, at Kristus vil gøre arbejdet for os. Kristus gjorde, hvad han gjorde, så vi har muligheden for at blive frelst ved Kristus. Ikke af Kristus! Der er derfor, Kristus sagde, at han er Vejen... Hvad gør man med en Vej? Man følger vejen!!
Mat 9 v22 Jesus vendte sig om, så hende og sagde: »Vær frimodig, datter, din tro har frelst dig.« Og fra det øjeblik var kvinden frelst.
Det er ved troen og ved at gøre det, som Kristus sagde, at vi har muligheden for at finde frelse!
Mark 10 v52 Jesus sagde til ham: »Gå bort, din tro har frelst dig.« Og straks kunne han se, og han fulgte med ham på vejen.
Igen ser vi, at det er troen, der frelste. Hvis vi virkelig tror!! Er det let at tro? Nej!
Der er få der finder den! Hvordan kan vi påstå, at vi har fundet den vej til livet?
Kristus troede også og han var Guds Søn, så han havde selvfølgelig kraften til at frelse på stedet, men man ser flere gange, at han opfordrer til, at vi selv skal finde tro og det er denne tro, der frelser!
Hvordan finder man tro? Ved at søge!
|
|
Til toppen
|
|
|
#37574 - 18/10/2004 13:28
|
Bruger
|
Hej Divine
"Det er Kristus, der taler her!! Kristus siger, at vi kan blive fuldkomne, nej han endda befaler os det, som vores himmelske fader er fuldkommen. Tror du, at Kristus lyver? Tror du, at det er muligt?"
Det tror du åbenbart selv - eller også er det den organisation, sekt? du er medlem af - siden du fornægter både Jesu forsoning gennem korsofferet og Jesu tilbagekomst hvor han henter alle de der hører ham til, selvom han bevidner dette i Bibelen. Til gengæld taler han intetsted om at vi ikke må fejre hans fødselsdag, ligesom han heller ikke blander sig i hvad vi pynter vort hjem med.
Ja, der står skrevet at vi skal være fuldkomne - Guds Lov kræver 100% hellighed. Hvad Gud kræver kan du læse om i Loven, der siger at "du skal elske din næste som dig selv". Prøv at holde det spejl op foran dig - bare en dag sammen med andre mennesker!! Den anden del af Loven hedder at "du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, hele din sjæl og hele din styrke" - dette er straks vanskeligere at måle. Men det her handler altså ikke om juletræer eller pyntestads i hjemmet - det handler om hjertets hovmod og trangen til evig og altid at sætte sig selv på førstepladsen - eller som Rosenius skrev "Men hovmodet, lysten til at tale om sig selv eller finde fejl hos andre sidder endnu tilbage" - det kan mennesket ikke stoppe med, for dette er den nedarvede synd, arvesynden . Hovmodet, lysten til at tale om sig selv eller finde fejl hos andre forhindrer os i at opfylde Guds Lov. Vores nedarvede synd forhindrer at vi kan være fuldkomne.
Menneskets indre urenhed gør at det udadtil synder - mennesket gør alene syndige ting, fordi det ER en synder!!. Var vor indre natur guddommelig - divine, da kunne vi ikke synde. Her vil du formodentlig indsige, at fuldkommenheden er derhen vi skal stræbe. Men dertil er at sige, at selv de største åndelige mennesker verden endnu har set, har ikke kunnet overholde Guds Lov, og dermed har de ikke været fuldkomne.
Kun én, der har været her har været fuldkommen, og det er Jesus Kristus. Gud selv der inkarnerede i menneskekrop, Gud bragte sig selv som sonoffer for vore synder. Den 3 person i Guddommen, Sønnen, blev ramt af Gud Faders vrede, han blev "straffet for at vi kunne få fred"(Es. 53). Jesus led vores stedfortrædende død, og herigennem forsonede han os med Faderen. Det vi ikke kunne, det vi ikke kan opfylde, dét opfyldte Jesus. Og så sandt som han er opstanden efterlod han intet, graven var tom. Jesus tog alle vore synder med sig.
JESUS elskede Gud af hele sit hjerte, hele sin sjæl og hele sin styrke, og han elskede sin næste som sig selv! Og dermed er Jesus vores retfærdighed - for de der tror!
Kan vi så dermed bare synde videre som intet var sket? Kan vi bare dermed stjæle, lyve, leve i utugt, slå ihjel osv.?
Gud har sendt sin enbårne Søn, sin elskede søn Jesus, der er blevet forfulgt, mishandlet, gået i døden og blevet ramt af Faderens vrede - for vores skyld!
Det kan vi med sikkerhed ikke uden at falde ud af nåden, såfremt synden ikke bliver sonet.
Falder vi ud af nåden i Kristus, hvilket betyder at vi fortaber frelsen, bliver vi dømt efter Loven, ligesom alle øvrige, der ikke har fået sonet deres synder, og det betyder helvedes flammer, hvilket vil sige totalt fravær af Guds nåde og kærlighed (som dog alle, trods stor syndighed nyder her) og totalt nærvær af Guds vredes ild.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37575 - 18/10/2004 15:40
Re: gør-det-selv-frelse ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Divine skriver: "Mat 5 v48 Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen! Det er Kristus, der taler her!! Kristus siger, at vi kan blive fuldkomne, nej han endda befaler os det, som vores himmelske fader er fuldkommen. Tror du, at Kristus lyver? Tror du, at det er muligt?" Jesus befaler os at være fuldkomne, ja, og det kan lade sig gøre, ja, men kun, absolut kun, ved at vi iføres Kristi retfærdighed vundet til os på korset, bestemt ikke ved vor egen kraft! "Jeg er godt klar over, at de fleste kristne gerne så, at Kristus kommer ned og henter dem, men det er ikke, hvad der står i biblen." Jo, det er, hvad der står i Bibelen: Joh 3,16 (også kaldet "den lille Bibel"): For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. Dette indebærer, at de, som ikke tror, fortabes. På dommedag, hvor Jesus kommer igen og dømmer levende og døde ... Se også Rom 10-17: Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord. Altså det, der høres (ikke det, der gøres!) "Hvis du ikke forstår Lærdommene, hvordan kan du så vide, om jeg er vildfaren eller ej?" Lærdommene er faktisk ganske logiske, ligesom alle andre dermed beslægtede kosmologier, og slet ikke så svære at forstå, hvis man bruger noget tid på sagen. Det har jeg faktisk gjort. (Desværre, vil jeg sige, for af samme grund har jeg tilbragt det meste af mit liv i åndelig fattigdom - men det ses kun i bakspejlet!) De har alle indbygget filosofien om gør-det-selv-frelse for enhver og er i fin overensstemmelse med vores medfødte natur. Men bestemt ikke med Guds frelsesplan .. " Er vi ikke allerede som Gud? Tag fx skabelsesberetningen nu vi allerede er der: 1 Mos 1 v26 Gud sagde: "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!" Nej, vi er ikke allerede som Gud. Vi er stadig syndere - allesammen. Mennesket (Adam og Eva) blev skabt i Guds billede, med frit valg til at forblive hos ham eller gøre oprør mod hans vilje. Valget blev fatalt, mennesket faldt for fristelsen til selv at ville være Gud. Katastrofen (syndefaldet) indtraf derfor. Gud, som er hellig, kan ikke forenes med synd, og mennesket forvistes fra Hans rige. " Gud har skabt slangen også! Hvorfor mon?" Djævelen (tusindkunstneren!) havde her skikkelse af en slange. Djævelen (= løgneren = denne verdens fyrste) er Guds modstander. Gud har ikke skabt ham ond, men som en engel, fri til at gøre oprør, ligesom mennesket blev skabt frit til at undlade at følge Guds vilje. ... Gud er kærlighed, som ikke tvinger nogen til noget, heller ikke til at forblive i livsfællesskabet med sig selv. "Der står ingen steder, at Kristus vil gøre arbejdet for os. Kristus gjorde, hvad han gjorde, så vi har muligheden for at blive frelst ved Kristus. Ikke af Kristus! Der er derfor, Kristus sagde, at han er Vejen... Hvad gør man med en Vej? Man følger vejen!!" Jo, der står faktisk, at vi frelses ved Guds nåde og barmhjertighed, jfr. fx. Titusbrevet 3,4-8: Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv – troværdigt er det ord! "Hvordan finder man tro? Ved at søge!" Lukas 19,10: Menneskesønnen (Jesus) er kommet for at opsøge og frelse det fortabte. Vi kan ikke komme til tro på Jesus ved egen kraft ej heller gerninger eller beslutning eller søgen. Det kan kun ske ved Helligåndens indgriben, og det er et under hver gang det sker ... Der er en del mere i dit indlæg jeg kunne kommentere, men så bliver det alt for langt ... Jeg har lavet om på overskriften, for ikke et ord mere om juletræer her - vi er jo også kun i oktober!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37576 - 18/10/2004 16:51
|
Bruger
|
Matt. 7:7-11 "Bliv ved med at bede, og der vil blive givet jer; bliv ved med at søge, og I vil finde; bliv ved med at banke på, og der vil blive lukket op for jer. For enhver der beder, får, og enhver der søger, finder, og for enhver der banker på, vil der blive lukket op. Eller hvem er den mand iblandt jer som, når hans søn beder om brød, rækker ham en sten? Eller når han beder om en fisk, rækker ham en slange? Hvis altså I, skønt I er onde, forstår at give jeres børn gode gaver, hvor langt snarere vil da ikke jeres Fader som er i himlene give noget godt til dem der beder ham!"
Esajas 55:6 "Søg Jehova/Jahve mens han kan findes. Kald på ham mens han er nær."
|
|
Til toppen
|
|
|
#37577 - 18/10/2004 16:51
|
Bruger
|
Hej Kristina/Divine
""Jeg er godt klar over, at de fleste kristne gerne så, at Kristus kommer ned og henter dem, men det er ikke, hvad der står i biblen."
Jesus siger det klart og konkret i Matthæus (24,24-31)
" Hvis nogen da siger til jer: Se, her er Kristus! eller: Her er han! så tro det ikke; v24 for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv de udvalgte vild. v25 Nu har jeg sagt jer det forud. v26 Siger de derfor til jer: Se, han er i ørkenen! så gå ikke derud. Eller: Se, han er i kamrene! så tro det ikke. v27 For som lynet kommer fra øst og lyser helt om i vest, sådan skal også Menneskesønnens komme være. v28 Hvor ådslet er, dér vil gribbene flokkes. v29 Men straks efter trængslen i de dage skal solen formørkes og månen ikke skinne og stjernerne falde ned fra himlen og himlens kræfter rystes. v30 Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed. v31 Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden.
Det er Jesus selv, der fortæller dette - og som du selv siger, Jesus lyver ikke.
Bemærk iøvrigt også at han forinden sin genkomst taler om "falske Kristus'er", der skal gøre store tegn og undere for at vildlede mennesker, Mattraya er en af dem.
Mkh Malli
Ændret af malli (18/10/2004 16:56)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37578 - 18/10/2004 18:21
|
Bruger
|
Blot for at nævne nogle få ting som ikke stemmer overens med Bibelen:
"Sønnen er uskabt" "Sønnen er Gud" "Faderens Sønnens og Helligåndens guddom er een" "Det er altså den rette tro, at vi tror og bekender, at vor Herre Jesus Kristus, Guds Søn, er Gud."
|
|
Til toppen
|
|
|
#37579 - 18/10/2004 18:44
|
Bruger
|
Hej Mentoren
"Sønnen er uskabt"
Ingen steder står der skrevet at Jesus er skabt "Sønnen er Gud"
"Det er altså den rette tro, at vi tror og bekender, at vor Herre Jesus Kristus, Guds Søn, er Gud."
Du har modtaget skriftstedsbegrundelser for at Jesus er Gud
"Faderens Sønnens og Helligåndens guddom er een"
Ja, vi opererer ikke med 3 guder - men én Gud i tre personer.
"Derfor har Gud højt ophøjet ham og skænket ham navnet over alle navne, v10 for at i Jesu navn hvert knæ skal bøje sig, i himlen og på jorden og under jorden, v11 og hver tunge bekende: Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære." (Fil. 2,9-12)
"Og jeg så: Jeg hørte røsten af mange engle i kreds om tronen og de levende væsener og de ældste – ti tusind titusinder og tusind tusinder i tallet. v12 De sagde med høj røst: Lammet, det slagtede, er værdigt til at få magt og rigdom og visdom og styrke og ære og lov og pris. v13 Og hver skabning i himlen og på jorden og under jorden og på havet, med alt, hvad de rummer, hørte jeg sige: Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder. v14 Og de fire væsener sagde amen, og de ældste kastede sig ned og tilbad." (Åb. 5,11-14)
At bede til - og tilbede en skabning, et menneske, er afgudsdyrkelse, vi må kun bede til og tilbede Gud!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37580 - 18/10/2004 18:47
Re:.......... Venter på vi får begyndt...
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli.  Jeg har faktisk slet ikke mit eget juletræ! Og den meste julepynt jeg har, er af pap og papir og plastic - menøh... der er da et par gyldne Georg Jensen ting, er de også på den sorte liste??  Nej, jeg søger ikke længere smuthullerne, for jeg har ingen kræmmerhuse, og køber ikke lysene i Ghetto Netto.  (det var vist et gammelt indlæg?) Nå, jeg skal desværre skynde mig ud af døren. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37582 - 19/10/2004 18:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mentor.
Jesus har ikke sagt, at vi skal mindes hans fødsel, men igen, heller ikke, at vi ikke må. Hvis man kun må fejre det, der er påbudt at fejre, hvordan forklarer du så, at jøderne begyndte at fejre Purimfesten pga. deres befrielse fra fjenden Haman, når nu der ikke står i Moseloven at man skal fejre en sådan redning? Og vores befrielse - vha. at Gud blev menneske - er jo en så meget større begivenhed! Jeg ville nærmest mene, at det er betænkeligt at forbyde at fejre en så "stor glæde"! Luk. 2,10. Men jeg ved godt, at JV ser anderledes på det.
Det er ikke rigtigt, at ledestjernen var fra Satan. Det er jo ikke ham, der styrer stjernerne, men Gud, som har skabt dem. Stjernen ledte ikke de vise mænd til Herodes. Det var deres egen misforståelse. De havde bare set jødernes nyfødte konges stjerne og regnede så selv ud, at de måtte lede i kongeslottet i Jerusalem. Stjernen begyndte først at gå foran dem bagefter - og den ledte dem til barnet. Det var Guds stjerne, der ledte dem - sammen med Mikas profeti.
Julen bliver ikke hedensk af, at nogle hedninger fejrede en fest samme dag. Det kommer an på, hvad man fejrer. Selvfølgelig kan megen sekulariseret julefejring blive til "tomt bedrag", men derfor bliver det ikke tomt bedrag at fejre Jesu fødsel.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37583 - 19/10/2004 19:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Divine. Det kan godt være jeg missede din pointe, det må du undskylde, men det er nok fordi det at fejre Jesu fødsel og at fejre jul ikke er to adskilte ting for mig. Bliver det forkert at fejre jul 24-26/12, bare fordi nogle hedninger engang gjorde det samme? Det er jo Gud, der har skabt dagen, ikke hedningerne. Grunden til, at det blev den dag, er som sagt nok et modtræk til den hedenske fest. Det er ikke det samme som en overtagelse, tværtimod: Fra nu af skal denne gudskabte dag ikke misbruges til at dyrke afguder, nu vil vi fejre den sande Gud, som blev menneske for at frelse os!  Er du sikker på, at man har hentet træer ind i stuen og pyntet dem som de juletræer, vi kender, i hedenskabets tid? Måske har man brugt træer i kulten, men det gør ikke juletræet til noget tilsvarende. Er blomsterdekorationer så også hedenske? Jeg troede at Maitreya var noget, der havde med New Age at gøre, men det kan godt være, jeg tog fejl. Men den filosofi, dit link taler om, er for mig at se ikke bedre. Der er klart tale om sammenblanding af religioner. Hvordan stemmer det med, at Jesus kalder sig vejen, sandheden og livet, og med budet: Du må ikke have andre guder? Åb. 10,7 handler om, at de hemmeligheder, som Gud har åbenbaret ved profeterne (dvs. noget enhver kan læse i Bibelen), fuldbyrdes - at det går i opfyldelse. Det handler ikke om, at vi endnu ikke kender den fulde sandhed. Den sandhed er Jesus. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37584 - 20/10/2004 22:58
|
Bruger
|
Hej Malli
Intet sted i Bibelen bruges ordet "treenighed".
Intet sted i Bibelen står der at Gud, Jesus og den Hellige ånd er én og samme person.
Intet sted siger Jesus at han er den almægtige Gud eller er Gud selv.
Tværtimod ser jeg det stik modsatte?
Hvis du ud fra Bibelen kan vise, at jeg har en fejlagtig tro om denne lære, er jeg selvfølgelig klar til at ændre indstilling! Tør du sige det samme?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37585 - 20/10/2004 23:06
|
Bruger
|
Hej Mentoren
"Hvis du ud fra Bibelen kan vise, at jeg har en fejlagtig tro om denne lære, er jeg selvfølgelig klar til at ændre indstilling! Tør du sige det samme? "
Jeg har jo allerede dokumenteret Tre-enighedslæren ved Bibelen, så det der med at du "selvfølgelig er klar til at ændre indstilling" vil jeg nu tillade mig at tage med et gran salt.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37586 - 20/10/2004 23:12
|
Bruger
|
Hej Malli
Tak for dit klare svar!
|
|
Til toppen
|
|
|
#37587 - 30/10/2004 19:57
|
Bruger
Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
|
Og hmm... så køber jeg heller ikke min julepynt så langt væk som i Tarshish eller Ufaz. Jeg nøjes med Århus
**GGGGGG** Nej jeg nøjes også med en tur ned ad strøget eller amagerbrogade. Der har vi nisser og julemænd i overflod
|
|
Til toppen
|
|
|
#37589 - 30/10/2004 20:12
|
Bruger
|
Men misbrug ophæver som bekendt ikke ret brug.
Så sandt så sandt. Abusus non tollit usum - Misbrug er ikke et argument mod ret brug.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37591 - 31/10/2004 07:44
|
Bruger
|
I De Hebraiske Skrifter eller „Det Gamle Testamente“ finder vi udtryk som „din hellige ånd“ og „min [Guds] ånd“. (Salme 51:11; Joel 2:28, 29) Vi læser at den hellige ånd kan fylde en person, komme over ham og iklæde sig ham. (2 Mosebog 31:3; Dommerne 3:10; 6:34) Gud kan tage noget af sin hellige ånd fra én person og give det til en anden. (4 Mosebog 11:17, 25) Den hellige ånd kan virke på et menneske og sætte det i stand til at gøre overmenneskelige gerninger. — Dommerne 14:6; 1 Samuel 10:6.
Hvad kan man slutte ud fra sådanne udtalelser? Bestemt ikke at den hellige ånd er en person! Hvordan kan man tage noget af én person og give det til en anden? Der er heller ingen vidnesbyrd om at jøderne, mens Jesus var på jorden, betragtede den hellige ånd som en person der var ligestillet med Faderen. De tilbad på ingen måde den hellige ånd. Deres gudsdyrkelse var udelukkende rettet mod Jehova, ham som Jesus kaldte „min Fader“ og „min Gud“. — Johannes 20:17.
I den del af Bibelen der betegnes De Kristne Græske Skrifter eller „Det Nye Testamente“, får vi ligeledes at vide at den hellige ånd kan ’fylde’ en person eller være „over“ ham. (Apostelgerninger 2:4; Lukas 2:25-27) Den hellige ånd blev ’givet’, ’udgydt over’ og ’tildelt’ mennesker. (Lukas 11:13; Apostelgerninger 10:45; Hebræerne 2:4) På pinsedagen i år 33 e.v.t. modtog disciplene „noget af“ Guds ånd. (Apostelgerninger 2:17) Bibelen taler endvidere om at man kan blive døbt eller salvet med hellig ånd. — Mattæus 3:11; Apostelgerninger 1:5; 10:38.
Disse bibelske udtalelser viser at den hellige ånd ikke er en person. Dette bekræftes yderligere ved at den hellige ånd bliver omtalt på linje med upersonlige begreber. For eksempel beretter Bibelen at Stefanus var „fuld af tro og hellig ånd“. (Apostelgerninger 6:5) Og apostelen Paulus anbefalede sig som en Guds tjener „ved renhed, ved kundskab, ved langmodighed, ved venlighed, ved hellig ånd, ved kærlighed uden hykleri“. — 2 Korinther 6:4-6.
Det er sandt at Bibelen visse steder personificerer den hellige ånd. For eksempel sagde Esajas om nogle opsætsige mennesker at de ’bedrøvede Guds hellige ånd’. (Esajas 63:10) Også Paulus sagde at ånden kunne bedrøves. (Efeserne 4:30) Og i en række skriftsteder tales der om at den hellige ånd underviser, vejleder, taler og vidner. (Johannes 14:26; 16:13, 14; 1 Johannes 5:7, 8) Men Bibelen personificerer også begreber som visdom, synd og død. (Ordsprogene 1:20; Romerne 5:17, 21) Dette er blot et sprogligt virkemiddel, en måde at levendegøre tankerne på.
Faktisk bruger vi samme udtryksform når vi taler om at Bibelen ’siger’ et eller andet. Naturligvis mener vi ikke dermed at Bibelen er en person. Bibelen antyder derfor heller ikke at den hellige ånd er en person når den udtrykker sig på lignende måde.
Hvad er så den hellige ånd? Den er ikke en person, men Guds virksomme kraft som han benytter til at gennemføre sin vilje.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37592 - 31/10/2004 08:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Mentoren skriver:
Det er sandt at Bibelen visse steder personificerer den hellige ånd. For eksempel sagde Esajas om nogle opsætsige mennesker at de ’bedrøvede Guds hellige ånd’. (Esajas 63:10) Også Paulus sagde at ånden kunne bedrøves. (Efeserne 4:30) Og i en række skriftsteder tales der om at den hellige ånd underviser, vejleder, taler og vidner. (Johannes 14:26; 16:13, 14; 1 Johannes 5:7, 8) Men Bibelen personificerer også begreber som visdom, synd og død. (Ordsprogene 1:20; Romerne 5:17, 21) Dette er blot et sprogligt virkemiddel, en måde at levendegøre tankerne på.
"... blot et sprogligt virkemiddel, en måde at levendegøre tankerne på ..."
Det kalder jeg sandelig at tale udenom! Hvis vi skal tage Bibelen alvorligt, kan vi ikke tillade os at vælge og vrage imellem teksterne og degradere de tekster, der ikke lige passer til det, vi har lagt os fast på at tro på, til bare at være "sproglige virkemidler"!
Den form for bibellæsninge levendegør kun de tanker, som man kunne have i forvejen, og bestemt ikke Guds klare ord!
Prøv at fordybe dig i Ez 37,9:
Så sagde han til mig: »Du skal profetere om livsånden. Du skal profetere, menneske, og sige til livsånden: Dette siger Gud Herren: Kom, livsånde, fra de fire verdenshjørner, og blæs ånde i disse dræbte, så de bliver levende.«
Og også Bibelens sidste ord i Åb 22,17:
Og Ånden og bruden siger: "Kom" og den der hører, skal sige "Kom" ..
kristina
Ændret af kristina (31/10/2004 17:39)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37593 - 31/10/2004 10:19
|
Bruger
|
Jeg kan ikke lige se at der står sådan i Ez 7,9: Så sagde han til mig: »Du skal profetere om livsånden. Du skal profetere, menneske, og sige til livsånden: Dette siger Gud Herren: Kom, livsånde, fra de fire verdenshjørner, og blæs ånde i disse dræbte, så de bliver levende.« Er din henvisning en fejl?
Den anden henvisning til Åbenbaringen må være 22:17!
Nuvel.. Læren om at den hellige ånd er en person og en del af Gud, blev først et officielt kirkedogme i det 4. århundrede e.v.t. De tidlige „kirkefædre“ førte ikke en sådan lære; Justinus Martyr lærte i det 2. århundrede at den hellige ånd var Guds indflydelse eller virkemåde; Hippolytos tilskrev heller ikke den hellige ånd nogen personlighed. Bibelen selv viser at Guds hellige ånd ikke er en person, men Guds virksomme kraft hvormed han udfører sin vilje og gennemfører sin hensigt.
Det bør allerførst nævnes at ordene „i Himlen: Faderen, Ordet og den Hellig Aand; disse tre er eet“ (R-L), som findes i ældre oversættelser af 1 Johannes 5:7, i virkeligheden er en uægte tilføjelse til grundteksten. En fodnote i den katolske Jerusalem-Bibel siger at disse ord „ikke findes i de gamle græske håndskrifter, i de ældre oversættelser og i de bedste håndskrifter af Vulgata“. (Bibelkommentar, København 1968, bd. II, s. 331) Den uægte passages historie er grundigt behandlet i værket A Textual Commentary on the Greek New Testament af Bruce Metzger (1975, s. 716-718). Det oplyses her at passagen første gang dukkede op i en afhandling med titlen Liber Apologeticus fra det 4. århundrede, og at den forekommer i gammellatinske håndskrifter og Vulgatahåndskrifter fra og med det 6. århundrede. Nyere katolske og protestantiske oversættelser anerkender at ordene er uægte, og medtager dem ikke i hovedteksten. — DA92, RS, NE, NAB.
Det er sandt at Jesus omtalte den hellige ånd som en „hjælper“ og sagde at denne hjælper ville „lære“, „vidne“, ’give overbevisende vidnesbyrd’, „lede“, „tale“, ’høre’ og „få“. Det fremgår også af den græske grundtekst at Jesus i nogle tilfælde brugte det personlige stedord i maskulinum om denne „hjælper“ (paraklet). (Jf. Joh 14:16, 17, 26; 15:26; 16:7-15.) Det er dog ikke usædvanligt at upersonlige begreber personificeres i Bibelen. Visdommen personificeres i Ordsprogenes Bog (1:20-33; 8:1-36), og i den hebraiske tekst står det personlige stedord for visdom i hunkøn, ligesom det gør i nogle danske oversættelser. (DA92, Li) Visdommen personificeres også i Mattæus 11:19 og Lukas 7:35, hvor det siges at den både har „gerninger“ og „børn“. Apostelen Paulus beskrev både synden, døden og den ufortjente godhed som „konger“. (Ro 5:14, 17, 21; 6:12) Han sagde at synden „fik en anledning“, ’udvirkede begær’, „forførte“ og „dræbte“. (Ro 7:8-11) Til trods herfor mente Paulus tydeligvis ikke at synden var en person.
På samme måde må Jesu ord om den hellige ånd som de er gengivet i Johannesevangeliet, ses i deres sammenhæng. Jesus personificerede den hellige ånd ved at omtale den som en „hjælper“, og eftersom det græske ord for „hjælper“ (para´kletos) er hankøn, er det helt korrekt at Johannes i gengivelsen af Jesu ord bruger personlige stedord i hankøn. Når den hellige ånd i samme sammenhæng betegnes med det græske ord pneu´ma, bruger Johannes derimod et stedord i intetkøn, da pneu´ma selv er intetkøn. At stedordene i forbindelse med para´kletos i Johannesevangeliet står i hankøn, skyldes altså grammatiske regler og udtrykker ikke en religiøs lære. — Joh 14:16, 17; 16:7, 8.
Eftersom Gud selv er en ånd og er hellig, og eftersom alle hans trofaste engle er ånder og er hellige, skulle man, hvis „den hellige ånd“ var en person, forvente at finde et eller andet i bibelteksten som adskilte denne åndeperson fra alle de øvrige ’hellige ånder’. Det ville i det mindste være rimeligt at forvente at den blev nævnt i bestemt form alle de steder hvor den ikke kaldes „Guds hellige“ ånd eller forbindes med lignende udtryk. Dette ville i hvert fald skille den ud som DEN hellige ånd. Men nej — i mange tilfælde forekommer udtrykket „hellig ånd“ i den græske tekst uden kendeord, hvilket viser at den ikke er nogen person. — Jf. Apg 6:3, 5; 7:55; 8:15, 17, 19; 9:17; 11:24; 13:9, 52; 19:2; Ro 9:1; 14:17; 15:13, 16, 19; 1Kor 12:3; He 2:4; 6:4; 2Pe 1:21; Jud 20 i Int og andre interlineare oversættelser.
Hvordan man døbes i dens „navn“. I Mattæus 28:19 omtales „Faderens og Sønnens og den hellige ånds navn“. Ordet „navn“ betyder ikke altid et personnavn. Når vi på dansk siger „i lovens navn“ eller „i sandhedens navn“, tænker vi ikke på en person. Vi tænker på det som loven står for, dens myndighed, eller på det som sandheden står for, det den kræver. Det græske ord for „navn“ (o´noma) kan også bruges i disse betydninger. Mens nogle oversættelser (Li, Rø) i Mattæus 10:41 følger den græske tekst ordret og siger at „den, som modtager en Profet i en Profets Navn, skal faa en Profets Løn, og den, som modtager en Retfærdig i en Retfærdigs Navn, skal faa en Retfærdigs Løn“, siger andre oversættelser derfor: „tager imod en profet fordi vedkommende er profet,“ og: „tager imod en retfærdig fordi vedkommende er retfærdig,“ eller noget tilsvarende. (GD, DA31, DA92, Se, NV) Robertsons ordbog Word Pictures in the New Testament (1930, bd. I, s. 245) siger om Mattæus 28:19: „Denne brug af ordet navn (onoma) er almindelig i Septuaginta og papyrusserne som et udtryk for magt eller myndighed.“ Ved at blive døbt i „den hellige ånds navn“ anerkender man altså åndens myndighed, at den er fra Gud og virker i overensstemmelse med hans vilje.
Flere vidnesbyrd om at den er upersonlig. At den hellige ånd er upersonlig, fremgår også af at den sidestilles med upersonlige ting som vand og ild (Mt 3:11; Mr 1:8), og at kristne siges at blive døbt „i hellig ånd“. (Apg 1:5; 11:16) Man opfordres til at lade sig ’fylde med ånd’ i stedet for at fylde sig med vin. (Ef 5:18) Man kan være fuld af hellig ånd på samme måde som man kan være fuld af visdom, tro og glæde. (Apg 6:3, 5; 11:24; 13:52) Og i 2 Korinther 6:6 nævnes den hellige ånd på lige fod med en række egenskaber. Sådanne bemærkninger og udtalelser ville ikke forekomme hvis den hellige ånd var en person. Der siges ganske vist at ånden „vidner“ (Apg 5:32; 20:23), men det samme siges om vandet og blodet i 1 Johannes 5:6-8. Selv om Bibelen nogle steder siger at ånden vidner, taler eller siger noget, viser andre skriftsteder at den gør det gennem personer, og at den ikke selv har nogen stemme. (Jf. He 3:7; 10:15-17; Sl 95:7; Jer 31:33, 34; Apg 19:2-6; 21:4; 28:25.) Ånden kan i disse tilfælde sammenlignes med radiobølger der overfører et budskab fra en der taler i en mikrofon, til personer der befinder sig langt borte, idet radiobølgerne så at sige ’taler’ gennem radiomodtageren. Gud bruger sin ånd til at overføre sine budskaber og meddele sin vilje til sine jordiske tjeneres sind og hjerte, hvorefter de kan viderebringe budskaberne til andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37594 - 31/10/2004 13:41
|
Bruger
|
Hej igen Mentor Herren være med dig Jeg vil endnu en gang i al broderlighed henlede din opmærksomhed på at din uvidnhed er ganske stor (og jeg går stadig ud fra at der er tale om uvidenhed og ikke bevidst manipulation) hvad fædrene angår. Kort sagt. Du ved ikke hvad du snakker om når du citerer fædrene. De modsiger ikke sig selv eller hinanden.
Nuvel.. Læren om at den hellige ånd er en person og en del af Gud, blev først et officielt kirkedogme i det 4. århundrede e.v.t. De tidlige „kirkefædre“ førte ikke en sådan lære; Justinus Martyr lærte i det 2. århundrede at den hellige ånd var Guds indflydelse eller virkemåde; Hippolytos tilskrev heller ikke den hellige ånd nogen personlighed. Bibelen selv viser at Guds hellige ånd ikke er en person, men Guds virksomme kraft hvormed han udfører sin vilje og gennemfører sin hensigt.
Det er naturligvis ikke sandt og enhver med bare en lille smule indsigt ville vide at en sådan udtalelse er fuldstændig usand. Kære Mentor du taler som om du kender så meget til fædrene og deres lære men hvis du tænkte dig om så ville du også vide at bibelen som bog HELLER ikke fandtes før det 4 århundrede. Det var Pave Damasus I der beordrede en samling og vurdering af de hellige skrifter der var spredt ud over den kristne kirke. For eks blev pave Clements 1-2 brev læst op i flere hundrede år side om side med Paulus og Peters breve. Ingen af NT bøger påstår at være Gudsinspireret på den måde vi i dag mener det. Hellig Moderkirke har bestemt hvad der er bibel og hvad der ikke er. Og det gjorde den samtidig med at den formulerede en endelig fast formel for den kristne tro heribland talen om Treenigheden. Kirkemødet i det fjerde århundrede bragte INTET nyt på banen, det var nemlig et af kriterierne for selve mødet. Mødet omhandlede KUN det som man ALLEREDE troede og havde troet siden apostlenes dage. Hvis kirken kan (ved Guds hjælp naturligvis) bestemme hvad der er skrift og hvad der ikke er så kan den også udtale sig om Helligånden og treenigheden. For eks ved vi ikke hvem der har skrevet Hebræerbrevet men det er alligevel med i bibelen. Peters andet brev ar sandynligvis heller ikke skrevet af Peter men er alligevel med. man var i det hele taget vildt uenig i hvad der skulle være kanonisk skrift og ikke. Den bibel vi kristne har i dag er et kompromis som fædrene kom forhandlede sig frem til. Vi tror at Gud har styret det naturlgivis. Jeg vil nu tilbagevise dine manipulerede udtalelser ang fædrene. Jeg kan opklyse dig kære ven at jeg har læst fædrene flere gange. (på engelsk vel at mærke da de ikke som jeg ved findes på dansk endnu andet end i små stykker) Som du kan se kan du selv undersøge sagen hvis ikke du tager mig på ordet og jeg vil på det varmeste anbefale dig selv at undersøge sagen hellere end KUN at lytte til hvad andre fortæller dig. tag ved lære af dem der personligt kendte apostlene.
Ignatius af Antioch Johannes egen dicipel som kendte Peter og flere af de andre apostle personligt sige:
"[T]o the Church at Ephesus in Asia . . . chosen through true suffering by the will of the Father in Jesus Christ our God" (Letter to the Ephesians 1 [A.D. 110]).
"For our God, Jesus Christ, was conceived by Mary in accord with God’s plan: of the seed of David, it is true, but also of the Holy Spirit" (ibid., 18:2).
Justin Martyr som du selv nævner siger:
"We will prove that we worship him reasonably; for we have learned that he is the Son of the true God himself, that he holds a second place, and the Spirit of prophecy a third. For this they accuse us of madness, saying that we attribute to a crucified man a place second to the unchangeable and eternal God, the Creator of all things; but they are ignorant of the mystery which lies therein" (First Apology 13:5–6 [A.D. 151]).
Kære Mentor, enten er Justin skizofren eller også har du/jv direkte fejlciteret manden fordi han lærer igen og igen og igen at Jesus Kristus er Gud den almægtige. Derfor er det grinagtigt når du citerer flere af fædrene og påstår at de ikke lrer at treenigheden er Guds sande natur. Det er jo netop det de gør. Jeg begriber ikke at du/i kan have god samvittighed når du/i taler direkte usandt. I går måske ud fra at folk intet kender til de faktiske forhold. Måske kender du ikke selv til det men du skal vide, det du siger er helt ude på overdrevet. Hvis du vil gøre din sag bare en lille smule troværdig lad så være med at citere fædrene i det hele taget for det holder bare ikke en meter. Det samme gør sig gældende med Hyppolytus. Jeg har ikke haft tid at finde frem udtalelser fra hans side men da jeg har læst ham mere end to gange kan jeg med SIKKERHED sige at du taler usandt. Det er bare ikke rigtigt det du siger.
Det bør allerførst nævnes at ordene „i Himlen: Faderen, Ordet og den Hellig Aand; disse tre er eet“ (R-L), som findes i ældre oversættelser af 1 Johannes 5:7, i virkeligheden er en uægte tilføjelse til grundteksten. En fodnote i den katolske Jerusalem-Bibel siger at disse ord „ikke findes i de gamle græske håndskrifter, i de ældre oversættelser og i de bedste håndskrifter af Vulgata“.
Det er jo rigtigt at nogle gange må man i oversættelser tilføje ord for at tingene skal give mening. Ellers kommer vi endnu engang ind på spørgsmålet om hvem der kom først, hønen eller æget. Hvis fædrene der ratificerede NT (og GT forøvrigt) har taget de skrifter med som har "senere indføjelser" så er der jo en grund til det. Der står jo endog at der i visse tilfælde er tale om senere tilføjelser. Det gør der derimod ikke i jeres bibelversion som jeg naturligvis ikke anerkender overhovedet. Du kan ikke bruge det som argumenbt imod de kristnes lære at der i nogle tilfælde er tale om senere tilføjelser fordi du har ingen jordisk chance for at kunne vurdere hvorfor de har taget disse nmed-. I og med at du anerkender bibelens autoritet så MÅ du også anerkender den Katolske Kirkes autoritet til at kanonicere skrifterne. Ellers hænger det bare ikke sammen logisk. Hvorfor anerkender du den Katolske kirkes endelige beslutning ang bibelens skrifter men fornægter samtidg den lære, tro og praksis som gav dig den bibel og som eksisterede i næsten 400 år i kirken før bibelen overhovedet blev ratificeret og kanoniceret????? For nu at blive ved bibeloversættelser så kan det ellers undre at du argumenterer som du gør når jeres egen oversættelse på INGEN måde er konsistent i sin måde at oversætte på. For eks er ordet kurios (græsk for Herren) fejlagtigt oversat til Jehova men ok, lad gå med det hvis så bare de blev ved med gennem NT at oversætte kurios til Jehova. Men det gør de ikke. Faktum er at NT ikke skelner mellem Gud og Jesu guddommelighed fordi de er én og samme Gud. Derfor bruger NT kurios om både Jesus og Gud. Men når der for eks i Rom 10:9, 1 Kor 12:3, Fil 2:11, 2 Thess 2:1 og Åb 22:21 bruges Kurios om Jesus så står der ikke Jehova i vidnernes oversættelse hvilket jo er uforståeligt for enhver der beskæftiger sig med oversættelse. Hvis de første kristne kunne skelne mellen mellem Faderen, Sønnens og Helligåndens person selv om Kurios i NT bliver brugt om ALLE tre personer i Guddommen så kan vi vel også. Under alle omstændigheder har man ikke ret til at oversætte på en fortolkende måde.
Nyere katolske og protestantiske oversættelser anerkender at ordene er uægte, og medtager dem ikke i hovedteksten.
Kære Mentor. Det er FULDSTÆNDIG usandt. INGEN at disse oversættelser betragter dem som uægte men de bliver i dag ligesom altid betragtet som det de er, nemli tilføjelser som fædrene accepterede.
At den hellige ånd er upersonlig, fremgår også af at den sidestilles med upersonlige ting som vand og ild
Kære Mentor, du sammenligner pærer og Æbler. Helligånden er Gud den amægtige og derfor kan du ikke sige at Han er upersonlig. Mede fare for at gentage mig selv vil jeg undlade at gå ind på fædrene igen da indlæget heller ikke må blive uendelige. Kære Mentor, hvis du er uenig med dem der ratificerede bibelen, hvis du er uenig i den tro, praksis og lære som i århundreder gik forud for kanoniseringen af bibelen, jamen så er det din sag og det har du al ret i verden til at være uenig i. Men så skal JV ikke påstå at repræsentere oldkirken. Når i nu ikke engang kender det mindste til den tro og praksis som GAV DIG BIBELEN og Autoricerede den jamen så siger det sig selv at du ikke har en jordisk chance for at forstå den ret eller fortolke den korrekt. Venligst Pætur Bærentsen
|
|
Til toppen
|
|
|
#37595 - 31/10/2004 14:23
[Re: Katolikken]
|
Bruger
|
Hej Katolikken
Jeg kan så supplere med et link, der fortæller hvad kirkefædrene lærte om Tre-enigheden: http://www.catholic.com/library/trinity.asp
Selvom Bibelen ellers er klar nok på det punkt.
Mkh Malli
Ændret af malli (31/10/2004 14:24)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37596 - 31/10/2004 17:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg beklager fejlene i numrene på de to skriftsteder, jeg citerede, det skulle være Ez. 37,9 (og ikke 7,9) og Åb 22,17 (i st.f. 21,82). Jeg har rettet de to numre.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#37597 - 31/10/2004 19:35
|
Bruger
|
Shalom...
Jeg vil lige indskyde her, at ordet for "ånd" (på hebraisk: ruach) også kan betyde "vind"...
For eksempel kan "Guds Ånd" (ruach elohim") i starten af skabelsesberetningen ("og Guds Ånd svævede over afgrunden") også betyde "gudsstorme", altså meget kraftige og mægtige storme..
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#37598 - 31/10/2004 19:47
|
Bruger
|
Selvom Bibelen ellers er klar nok på det punkt
Ja mon ikke
|
|
Til toppen
|
|
|
#37599 - 01/11/2004 16:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mentor. Bare ganske kort: I Heb. 12,29 står der, at vor Gud er en fortærende ild. Vil det så også sige, at han ikke er en person, og at alt personligt der siges om ham, bare er billedsprog? Mon ikke det snarere er omvendt? Når Ånden udtrykkeligt kaldes Herren / JHVH (Jehova i jeres oversættelse), hvordan kan han så være upersonlig? Jeg har ikke noget problem med, at personen Helligånden også kan virke som en kraft, der står jo ingen steder, at det modsiger eller udelukker personligheden. Den almægtige Gud kan gøre, hvad han vil. I øvrigt, til alle: Prøv engang at skrive lidt kortere, så er det lettere for alle at følge med.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37600 - 03/11/2004 19:45
[Re: Katolikken]
|
Bruger
|
Har en kristen brug for åbenbaringer ud over Guds ord, som vi finder i Bibelen? Nej. Åbenbaringens bog advarer ligefrem imod at føje noget til den inspirerede beretning: „Hvis nogen føjer noget til dette, vil Gud til ham føje de plager der er skrevet om i denne skriftrulle.“ — Åbenbaringen 22:18.
Bibelen indeholder hele den kristne sandhed. (Johannes 17:17; 2 Timoteus 3:16; 2 Johannes 1-4) Og den rette forståelse af Bibelen afhænger ikke af verdslig filosofi. Angående mænd der brugte menneskelig visdom til at gøre rede for guddommelig åbenbaring, kan man passende gentage Paulus’ spørgsmål: „Hvor er den vise? Hvor er den skriftlærde? Hvor er debattøren i denne tingenes ordning? Har Gud ikke gjort verdens visdom tåbelig?“ — 1 Korinther 1:20.
Den kristne menighed er „en sandhedens søjle og støtte“. (1 Timoteus 3:15) Tilsynsmændene værner inden for menigheden om renheden i deres lære og forhindrer enhver form for afvigende lære i at snige sig ind. De holder menigheden fri for ’falske profeter, falske lærere og ødelæggende sekter’. (2 Peter 2:1) Kirkefædrene derimod tillod efter apostlenes død „vildledende inspirerede udtalelser og dæmoners lærdomme“ at slå rod i den kristne menighed. — 1 Timoteus 4:1.
Følgerne af dette frafald er tydelige i vore dages kristenhed, hvis lærepunkter og skikke er vidt forskellige fra Bibelens budskab.
Se nedenstående!
Tre hierarker fra Kappadokien
„Den ortodokse kirke . . . viser det fjerde århundredes forfattere særlig ærbødighed, navnlig dem som den betegner som ’de tre store hierarker’, Gregor fra Nazianz, Basilios den Store og Johannes Chrysostomos,“ skriver forfatteren og munken Kallistos. Baserede disse kirkefædre deres lære på Bibelen? Angående Basilios den Store hedder det i bogen The Fathers of the Greek Church: „Hans skrifter viser at han hele sit liv bevarede en nær tilknytning til Platon, Homer og historikere såvel som retorer, og de har afgjort påvirket hans skrivemåde. . . . Basilios var og blev en ’græker’.“ Det samme kan siges om Gregor fra Nazianz. „Efter hans mening kunne kirkens sejr og overlegenhed bedst komme til udtryk ved at kirken fuldstændig antog det antikke Grækenlands overlevering.“
Angående de tre hierarker skriver professor Panagiotis K. Christou: „Alt imens de nu og da advarer imod ’filosofi og det tomme bedrag’ [Kolossenserne 2:8] — for at være i harmoni med formaningen i Det nye Testamente — studerer de ivrigt filosofi og de dertil hørende regelsæt, og de anbefaler endda andre at studere dette.“ Det er tydeligt at disse kirkelærere ikke fandt Bibelen tilstrækkelig som støtte for deres tanker. Kunne det at de søgte andre autoriteter at støtte sig til, betyde at deres lære kom til at afvige fra Bibelens? Apostelen Paulus havde på forhånd advaret de kristne hebræere: „Lad jer ikke føre bort af forskellige og fremmede lærdomme.“ — Hebræerne 13:9.
[Kildeangivelse]
© Archivo Iconografico, S.A./CORBIS
Kyrillos af Alexandria — en omstridt kirkefader
En af de mest omstridte kirkefædre var Kyrillos af Alexandria (cirka 375-444). Kirkehistorikeren Hans von Campenhausen beskriver ham som „dogmatisk, voldelig og listig, og den storhed der lå i hans kald, og den værdighed der fulgte med hans embede, var steget ham fuldstændig til hovedet. Han anså aldrig noget for rigtigt medmindre han kunne bruge det til at fremme sin magt og myndighed . . . Den råhed og mangel på skrupler hans metoder bar præg af, voldte ham ingen kvaler.“ I sin tid som biskop af Alexandria gjorde Kyrillos brug af bestikkelse, injurier og bagvaskelse for at få biskoppen af Konstantinopel afsat. Man betragter ham som anstifter af det bestialske mord på den berømte filosof Hypatia i 415. Hvad angår Kyrillos’ teologiske skrifter, siger Campenhausen: „Han indførte den praksis at man, når trosspørgsmål skulle afgøres, ikke udelukkende støttede sig til Bibelen, men gjorde brug af formålstjenlige citater og citatsamlinger fra anerkendte eksperter.“
|
|
Til toppen
|
|
|
#37602 - 19/11/2004 00:22
Det er muligt at ændre traditioner!
|
Bruger
Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
|
Jeg er vokset op med at julen er en fest om Jesus, og det er mine forældre, bedsteforældre og oldeforældre også. Og hvem kan huske hvad solhvervsfesten handlede om, og hvor få af dem fejrer det?
Det var en hedensk tradition, men det er blevet ændret. At vi så har tendens til at fokusere på julemand, nisser og forbrugsfest, ændrer ikke ved at noget. Jeg, min familie og de kristne jeg ellers kender ser det som en fejring af Jesu' fødselsdag.
Rigtigt nok at ordet Jul ikke står i Bibelen, men vores britiske venner kalder det CHRISTmas.
Rasmus
Jesus er den største :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37603 - 30/12/2004 23:46
|
Anonym
Anonym
|
Der er mange skriftsteder, som jeg har svært ved at få til at passe med dogmet om at Gud, Sønnen og den Hellige ånd er én:
5. Mosebog 6:4 : „Hør, Israel: Jahve vor Gud er den eneste ene Jahve.“ (Jerusalem Bible)
Johannes 14:28 : "Faderen er større end jeg."
I Johannes 20:17 siger Jesus: "Jeg stiger op til jeres Fader og min Fader, og jeres Gud og min Gud." Jesus havde altså en Gud, og kunne ikke selv være den samme Gud, og dermed stige op til sig selv.
Johannes 7:16 "Den lære jeg fører er ikke min, men hans som har sendt mig."
Da Jesus ved begyndelsen af sin tjeneste steg op af dåbsvandet, lød Guds stemme fra himmelen: „Denne er min søn, den elskede, som jeg har godkendt.“ (Mattæus 3:16, 17) Sagde Gud at han var sin egen søn, at han havde godkendt sig selv, at han havde sendt sig selv? Nej, Skaberen sagde at han, som den overordnede, godkendte den underordnede, sin søn Jesus, til det arbejde der lå foran.
At Jesus blev skabt af Gud, Skaberen, fremgår bl.a. af: Kolossenserne 1:15 "[Jesus,] al Skabnings Førstefødte" (1907-oversættelsen), og Åbenbaringen 3:14 "Han var Guds Skabnings Begyndelse." (1907)
Jesus gjorde det klart at hans Fader var højere end han, da moderen til to af hans disciple kom og bad om at hendes sønner måtte få sæde ved hans højre og venstre side når han kom i sit rige. Jesus svarede: „Sædet ved min højre og ved min venstre side står det ikke til mig at bortgive; men det gives til dem, hvem det er beredt af min Fader.“ (Mattæus 20:23, DA) Havde Jesus været den almægtige Gud, ville det have stået til ham at bortgive disse pladser. Men det gjorde det ikke, for det stod til Gud, og Jesus var ikke Gud.
Kort før Jesus udåndede, råbte han: „Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?“ (Markus 15:34) Hvem råbte Jesus til? Til sig selv eller en del af sig selv? Dette råb, „min Gud“, kunne bestemt ikke lyde fra en der regnede sig selv for at være Gud. Og hvis Jesus var Gud, hvem var han så forladt af? Af sig selv? Det ville ikke give nogen mening. Jesus sagde også: „Fader, i dine hænder betror jeg min ånd.“ (Lukas 23:46) Hvis Jesus var Gud, hvorfor skulle han da betro sin ånd til Faderen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#37604 - 31/12/2004 00:39
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej Benjax Hvorfor skulle Jesus ikke kunne være Gud, og så anråbe på Gud Fader?. Jeg er da også selv mor, men det hindrer mig da ikke i at have en mor. Kan endvidere henvise til Svararkivet http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=289Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#37605 - 31/12/2004 16:03
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Benjax.
Velkommen til!
Forvirring omkring Treenigheden (og Jesu to naturer som Gud og menneske) opstår som regel, når man glemmer to ting: 1) At Faderen, Sønnen og Helligånden er én, og dog tre personer, som man hverken kan blande sammen eller skille ad. 2) At Jesus var både sand Gud og sandt menneske.
5.Mos. 6,4 siger, at Herren er én. Men her er det så vigtigt at bemærke, at dette navn Herren / Jahve bruges både om Faderen, Sønnen og Helligånden. Englen siger fx. om barnet i krybben at han er, ikke bare Kristus, men også Herren. Luk. 2,11. Og Paulus skriver, at denne verdens herskere korsfæstede herligheden Herre. 1.Kor. 2,8. Og mange flere eksempler kunne nævnes.
Helligånden kaldes Herren i 2.Kor. 3,16-18: "'Men hver gang en vender om til Herren (Jahve), tages sløret bort' - 'Herren' er Ånden." Så samtidig med, at Herren er én, bruges hans ´navn både om Faderen, Sønnen og Helligånden.
Jesus bøjer sig som Guds Søn for sin Fader i lydig kærlighed. Derfor siger han, at Faderen er større, og at han siger det, Faderen har givet ham at sige. Men det betyder ikke, at han ikke er ligeså guddommelig.
Kan Jesus være Gud, når han råber "min Gud!" på korset? Ja, det kan han, for han er også sandt menneske. Og som sådan kan han have en Gud. På korset blev han forladt af sin Fader på vegne af dig og mig, og tog den straf, som vi skulle have lidt. Hvad Jesu guddommelighed angår, så "forlader han ikke sig selv" på korset. Men én person i Treenigheden forlader en anden.
Ja, det er et paradoks og et mysterium. Men mon Gud ville være Gud, hvis vi helt og fuldt kunne forstå ham? Men vi kan tage imod dette mysterium i taknemlig tro og undrende tilbedelse.
Velsignet nytår. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37606 - 01/01/2005 18:19
|
Bruger
|
Og så var det man sagde, at Herren ikke var en forvirringens Gud  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#37607 - 03/01/2005 02:42
|
Bruger
|
Åb 21 v6 Og han sagde til mig: »Det er sket. Jeg er Alfa og Omega, begyndelsen og enden. Den, der tørster, vil jeg give af kilden med livets vand for intet. v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn. v8 Men de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne skal få deres lod i søen, der brænder med ild og svovl; det er den anden død.
Vi kan alle blive ét med Faderen. Se vers 7 ovenfor.
Guds mysterium/hemmelighed er fuldbyrdet.
Åb 10 v7 I de dage, da den syvende engel skal blæse og lade basunen lyde, er Guds hemmelighed fuldbyrdet, som han har forkyndt det for sine tjenere, profeterne.«
|
|
Til toppen
|
|
|
#37610 - 19/01/2005 03:25
|
Bruger
|
Hej Divine.
Ja, det vers du citerer. svarer til, når Johannes i sit evangelium skriver, at alle dem, som tror på Jesus, gav han ret til at blive Guds børn. Joh. 1,12. Men kun Jesus er Guds enbårne Søn fra evighed af, og af hans væsen. Vi bliver ikke "Guds sønner" på samme måde som Jesus er.
Mvh. Anne.
Det er jo klart, at vi ikke kan blive den først sådan som Kristus var det.
Men hvor får du fra, at vi vil være mindre end Kristus?
Den eneste forskel på os og Kristus eller for den sags skyld andre er forskel i bevidsthed.
Gud er Højest, men vi kan med Hans Nåde gå tilbage til Gud. Det er nemlig, der vi kommer fra.
Kristus(Jesus) viste os en del af Vejen, men ikke hele vejen tilbage til Gud. Joh 16,12
Og grunden til at det er vigtigt tro på Kristus er, at hvis vi ikke gør det, hvordan kan vi så gøre den ting, han sagde vil skulle gøre?
Hvis vi ikke tror på Gud, så vil vi være tilbøjelige til at tilføje noget eller trække noget fra, blot fordi det er os for omstændigt eller fordi det behager os at gøre det.
Er vi villige til at ofre alt for Gud? Tro ikke, at det ikke er nødvendigt. Vær villig til at "tage korset" og følge Kristus.
Hvis vi ikke er villige til at gøre det, så tror vi ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#37611 - 19/01/2005 11:13
|
Bruger
|
Hej Divine
Er vi villige til at ofre alt for Gud? Tro ikke, at det ikke er nødvendigt. Vær villig til at "tage korset" og følge Kristus.
Se, det er jo ikke det interessante, hvad VI kan gøre, dette er jo ikke andet end selv-dyrkelse, og gamle Adams narcisstiske navlepilleri, som vi jo alle af og til gør i, - for faktum er, at vi ikke kan gøre en dyt, for i vores natur står vi som fjender af Gud, står der skrevet.
Det mere interessante, er hvad Gud har gjort for os, og hvad han fortsat gør i sine nådemidler.
Mkh Malli
Ændret af malli (19/01/2005 11:17)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37612 - 21/01/2005 21:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Divine.
Du spørger: "Hvor får du fra, at vi vil være mindre end Kristus?"
Eftersom vi allerede er mindre end ham, og der ingen steder står, at vi skal blive lige så store som ham, så må det være op til dig at påvise, at vi skal blive lige så store.
Vi kan få del i guddommelig natur (2.Pet. 1,4), men ikke blive Gud!
Jo, Kristus viste os hele vejen, og ikke alene det, men var / er selv vejen og banede vejen for os til Gud.
Joh. 16,12 siger ikke, at Jesus ikke viste os hele vejen. Han siger til sine disciple: "Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu. v13 Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer til hele sandheden". Det er vigtigt at få v.13 med også.
Det er altså sandhedens ånd, der skal vejlede dem, og ikke en Lord Maitreya.
Det, Jesus her lover, blev opfyldt på pinsedagen, hvor Helligånden kom. Resultatet af hans "vejledning til hele sandheden" kan du se i Apostlenes Gerninger og i alle apostlenes breve.
Du skriver: "Og grunden til, at det er vigtigt at tro på Kristus, er, at hvis vi ikke gør det, hvordan kan vi så gøre den ting, han sagde, vi skulle gøre?"
Nej, det er bestemt ikke grunden til, at det er vigtigt at tro på ham!
Grunden er, at vi er syndere, som har brug for en Frelser. Hvis ikke vi tror på det, Kristus har gjort for os ved sin død og opstandelse, er vi fortabte, for da skal vi selv bære straffen!
Først når vi er kommet til tro på ham og hviler i det, han har gjort, kan vi - i taknemlig kærlighed og ved hans kraft - begynde at følge ham på korsets vej, som du nævner.
Den eneste rette måde at gøre det på er "på grund af mig og på grund af evangeliet", siger Jesus. (Mark. 10,29.)
Det hjælper os ikke, hvis vi tror, at essensen i troen er alt det, vi skal gøre eller være villige til!
Det må være det, Malli mener, når hun taler om selvdyrkelse og navlepilleri. Ikke om efterfølgelse i og for sig.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (21/01/2005 21:18)
|
|
Til toppen
|
|
|
#37613 - 22/01/2005 06:39
|
Bruger
|
Anne
Du spørger: "Hvor får du fra, at vi vil være mindre end Kristus?" Eftersom vi allerede er mindre end ham, og der ingen steder står, at vi skal blive lige så store som ham, så må det være op til dig at påvise, at vi skal blive lige så store.
Det er ikke jeg, der gør det, men det er biblen. Men det lader jo ikke til, at du tror på biblen!! Jeg har lavet det ene bibel-citat efter det andet... Til hvad nytte? Kan vi blive lige så store som Kristus? Kan vi blive lige så fuldkomne som Gud? Ja, svar selv på følgende citater. Det er ikke noget jeg finder på. Mat 5, v48 Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen! Hvis dette vers, som Kristus selv udtalte i Bjergprædiken, ikke viser, at vi kan blive lige så fuldkomne som Gud, hvad i alverden viser det så? Og hvad med Kristus? Kan vi blive lige så stor som han? Ifølge ham selv, kan vi gøre større gerninger end han. Hvordan skal man så fortolke det? Joh 14 v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; Det er da noget, der vil noget. Ja, jeg ved godt, at du er af en anden holdning, men så må jeg med beklagelse konstatere, at du er tilsyneladende er ligeglad med Kristi Ord. Her kommer endnu et citat af Kristus' egen mund: Luk 6, v40 En discipel står ikke over sin mester; men enhver, der er udlært, skal være som sin mester. Endvidere siger han selv, at vi skal følge ham: v46 Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger? v47 Enhver, som kommer til mig og hører mine ord og handler efter dem – hvem han ligner, vil jeg vise jer...
Anne skrev ydereligere: Jo, Kristus viste os hele vejen, og ikke alene det, men var / er selv vejen og banede vejen for os til Gud. Joh. 16,12 siger ikke, at Jesus ikke viste os hele vejen. Han siger til sine disciple: "Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu. v13 Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer til hele sandheden". Det er vigtigt at få v.13 med også. Det er altså sandhedens ånd, der skal vejlede dem, og ikke en Lord Maitreya. Det, Jesus her lover, blev opfyldt på pinsedagen, hvor Helligånden kom. Resultatet af hans "vejledning til hele sandheden" kan du se i Apostlenes Gerninger og i alle apostlenes breve.
Kristus siger i vers 12, at han har mere at sige, at du tolker det sådan, at han har givet os hele sandheden, når det i vers 13 tydeligt står, at sandhedens ånd komme og gøre det, det taler vist for sig selv.
Forresten er det ikke Lord Maitreya jeg understøtter men Maitreya fra Mission of Maitreya www.maitreya.org der er sikkert ikke nogen forskel for dig, men det er der altså.
Men du siger endvidere, at helligånden kommer og vejleder os i hele sandheden. Jeg fortolker dine ord, sådan at siden du er fyldt med helligånden( det er du vel, ikke?), så kender du hele sandheden. Hvis det er tilfældet, så vil jeg gerne tale med dig personligt. Hvis du kender hele sandheden og alle andre kristne også gør det, så vil jeg gerne tale med jer. For det er jeg ret sikker på, at I ikke gør, eftersom biblen selv siger, at ingen vil kende hele sandheden før den syvende engel kommer og lader sin røst og basun lyde, jvf Guds hemmelig.
Hvis Kristus allerede dengang videregav hele sandheden til de, som troede på ham, hvad formål har så den syvende engel?
Og husk nu på mine kære, at Johannes' Åbenbaring jo viser, hvad der er sket og hvad der vil ske. Og hvornår fik Johannes denne åbenbaring? Kunne Kristus "nå" at være den syvende engel?
Hvem er de syv engle i det hele taget? Ja, lad os tage hele Johannes' Åbenbaring for den sags skyld. Hvis I virkelig har hele sandheden, så må det jo være en smal sag at fortælle os andre uvidende, vers for vers hvad det hele skal ende i.
Essensen i tro, må være at man følger den, man tror på... at man tror på, at det som Kristus sagde er sandheden.
Så... hvis Kristus siger noget, så må det være det rigtige og det sande.
Kristus er frelseren. Men ikke på den måde, som I måske gerne ville ønske, at han kommer flyvende på en sky og henter alle kristne. Det er en ønskedrøm og det giver ikke mening, at det skal være så "let". Ikke fordi jeg ikke ønsker jer det bedste. Faktisk er jeg villig til at ofre mig selv, hvis der blot var det mindste håb om, at det skulle kunne gå i opfyldelse.
Jeg er interesseret i det Kristus sagde. Jeg er interesseret i Guds ord. Jeg ville gerne, at alle ser lyset og finder frelse.
Kald det navlepilleri. Kald det selvdyrkelse. Kald det, hvad I vil. Det bliver mellem Gud og jer, hvad I gør.
Divine
|
|
Til toppen
|
|
|
|