Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115502 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#37427 - 04/10/2004 19:52 Frelses dyr
xanadu2000
Bruger

Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
Jeg er forvirret! Salmernes Bog 36.7 siger: Herre, du frelser mennesker og dyr.
Vil det sige, at også dyr frelses? Hvis nej, hvad menes der så med teksten?

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
#37428 - 05/10/2004 01:08 Re: Frelses dyr [Re: xanadu2000]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Min fortrukne engelske bibeludgave, NET Bible, oversætter samme sted med: "you preserve mankind and the animal kingdom." Der har man altså valgt at bruge et ord, der nærmest svarer til det danske "bevarer". I Bibelen på Hverdagsdansk oversættes stedet med: "Du har omsorg for både mennesker og dyr."

Det hebraiske ord "yasha", som i den danske udgave er oversat med "frelser" bruges også i fx Dom 2,16, hvor der står: "Så lod Herren dommere fremstå, som frelste dem fra de folk, der udplyndrede dem." Der bruges ordet helt åbenlyst om en dennesidig, jordisk frelse og ikke om en evig frelse efter en genopstandelse.

Umiddelbart vil jeg derfor forstå verset som en lovprisning af Guds beskyttelse af hele skabningen mod destruktive kræfter i denne verden. På en måde det samme budskab som i Sl 145,16: "Du åbner din hånd og mætter alle skabninger med det, de ønsker."

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær