Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#37041 - 25/09/2004 14:55 Efter Folkekirken?
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Kære troende!

Vi må nok indse, at om få år er vi med al sandsynlighed i en situation, hvor vi ikke længere vil kunne se hinanden i øjnene og sige, at vi er glade for Folkekirken. Vi ser tegn på det nu: Det diskuteres om en ateist kan være præst i Kirken; mange mener at Kirken bør indføre ritualer for velsignelse og vielse af homoseksuelle partnere; man bliver fordømt, hvis man vover at sige, at man er betænkelig ved kvindelige præster og vielse af fraskilte.

Jeg håber, at i den situation vil en række organisationer sætte sig sammen og lave en "fælles plan". De organisationer, jeg tænker på er primært flg.: IM, LM og ELM samt frimenigheder og missionske valgmenigheder. Ud over disse vil jeg forestille mig, at f.eks. KFS, KSBB, MF og DBI samt de førnævnte organisationers ungdomsafdelinger vil blive inddraget.

Den "fælles plan" skal så gå ud på, at de deltagende organisationer opfordrer deres venner/medlemmer til at melde sig ud af Folkekirken og samtidig i samlet flok stabler enten én stor luthersk frikirke eller et stærkt forbund af lutherske menigheder på benene. Efterfølgende vil det for mig at se være naturligt, hvis IM, LM og ELM valgte at nedlægge sig selv.

Jeg glæder mig til at høre, hvad andre mener om dette emne. Hvad mener du, at vi bør gøre?

Til afslutning vil jeg nævne, at alt håb naturligvis ikke er ude for Folkekirken. Jeg vil selvfølgelig opfordre alle til at deltage i underskriftsindsamlingen mod et ritual for homoseksuelle vielser og til at bede for ny vækkelse i Danmark.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#37042 - 25/09/2004 15:51 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Hej Nikolaj.

Jeg tror det er ønsketænkning at håbe på at alle missionsorganisationer og bevægelser går fra fokekirken samtidig.

Virkeligheden er lidt en anden, tror jeg. Derfor vil jeg klart mene, at man burde give frihed til de lokale samfund, så de kan finde den bedste løsning for dem. Faktisk er der jo mange steder, hvor folkekirken fungerer ganske godt, og hvor den lokale folkekirke nærmest er en "selvstændig" kirke.

Hvis de store missionsorganisationer gav en sådan fuldstændig organisatorisk frihed i det lokale arbejde, så ville udviklingen komme af sig selv istedet for at man absolut skal presse frikirkeordningen ned over alle tilhængere på én gang!

Fra mit lokale område kan jeg da oplyse, at den bedste løsning sandsynligvis ville være "en kirke i folkekirken" således at man kunne nedsætte et ældsteråd e.l. som kunne stå for alt menighedsliv og -arbejde. Dette kunne foregå i samarbejde med vores to missionske præster og vores menighedsråd bestående af næsten udelukkende personlige kristne. Så kunne vi også til hver en tid rykke det hele ud og danne en frimenighed, hvis der opstod behov for det. Samtidig behøver man jo ikke være medlem af folkekirken for at være medlem i sådan et menighedsarbejde, som har den lokale folkekirke i form af præster og menighedsråd som samarbejdspartner.

Det er ikke nødvendigvis et enten .. eller! Der findes mange mellemløsninger.

Hvad jeg vil sige er: Lad os få noget LOKAL FRIHED og lad udviklingen vokse af sig selv. Måske står vi så med en organisation engang, som samler alle de lokale kirker!

KH og Guds fred
Søren Dalsgaard

Til toppen 
#37043 - 26/09/2004 03:21 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Nikolaj

Dine forslag er glimrende, men problematiske. Det største problem tror jeg bliver i at finde en forkyndelse, alle er tilfredse med. Om det kan lade sig gøre? Ja, det burde det.

Så JA, jeg skal gerne melde mig til at være blandt dem, der vil prøve, hvis kirken demokratiseres.

PS: Nedlægge IM? Underligt, at jeg føler det ville være lidt rodløst. For 10 år siden (før jeg blev kristen) syntes jeg IM skulle forbydes. Nu hvor jeg selv er IM'er, giver det i sig selv et tryghedsfundament. Men det er selvfølgelig det, man skal finde i frikirken.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#37044 - 27/09/2004 03:56 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Nikolaj
Jeg er ikke medlem af Folkekirken og skal derfor passe paa emd at blande mig i en debat om, hvad Folkekirkens hoejrefloej skal goere. Da jeg har haft min gang i Folkekirkekredse, herunder MF i Aarhus vaelger jeg alligevel at blande mig, dog i en mere analytisk end opfordrende form.

Du skriver:

Jeg håber, at i den situation vil en række organisationer sætte sig sammen og lave en "fælles plan". De organisationer, jeg tænker på er primært flg.: IM, LM og ELM samt frimenigheder og missionske valgmenigheder. Ud over disse vil jeg forestille mig, at f.eks. KFS, KSBB, MF og DBI samt de førnævnte organisationers ungdomsafdelinger vil blive inddraget.
Den "fælles plan" skal så gå ud på, at de deltagende organisationer opfordrer deres venner/medlemmer til at melde sig ud af Folkekirken og samtidig i samlet flok stabler enten én stor luthersk frikirke eller et stærkt forbund af lutherske menigheder på benene. Efterfølgende vil det for mig at se være naturligt, hvis IM, LM og ELM valgte at nedlægge sig selv

Problemet er, at det, der holder IM, LM, ELM, MF, DBI, KFS og KSBB sammen ikke er enighed om, hvad kristendom er, men alene uenighed om, hvad det ihvert tilfaelde ikke er. Kristen enhed bygges paa neighedom laeren og baade mellem og internt i disse bevaegelser er der dyeb uenigehder om vaesentlige spoergsmaal om kristendommen og lutherdommen. Der er gammeldags pietister, gammeldags lutheranere, folk med romersk-katolske tendenser, karismatikere, evangelikale willow-creek tilhaengere, tilhaengere og modstandere af kvindelige forkyndere, tilhaengere og modstandere af tvaerkirkelighed, tilhaengere og modstandere af laeren om verdensretaferdiggoerelse, folk med hoeje, lave og midt-imellem embedssyn, uenighed om bibelsyn osv. Det, der holder disse bevaegelser sammen er ikke enighed, men en faelles fjende, nemlig folkekirkens magthavere. Derfor er grunden til at de kaemper sammen at de er i folkekirkens struktur. Gaar de ud af folkekirken og dens struktur vil de for mig at se gaa i alle mulige retninger og vil have svaert ved at enes paa et faelles grundlag udover maaske en raekke moralske spoergsmaal og at man skal vaere "en personlig kristen"(hvad det saa end er) samt de mest grundlaeggende kristne dogmer og maaske en officiel tilslutning til de lutherske bekendelsesskrifter, men selv dette er jeg ikke sikker paa at man vil kunne finde fuld enighed om(snarere tror jeg man ville finde en ordnign med en betinget underskrift og aabenhed for alle de afvigelser hver bevaegelse nu matte syntes var i orden).

Det, jeg tror vil ske er at en del folk vil forlade folkekirken hver for sig og finde nye steder og maaske danne nye frimenigheder, men ikke foer man har fundet et faeles laeremaessigt grundlag vil man kunne lave en kirke, der holder. Oekumeni, hvor man har overset uenigehder har altid foert til flere kirkedannelser og mere splittelse, aldrig til sand enhed. Den sande enhed er grundet paa enighed i den apostolske laere og kun ved sand laeremaessig enhed kan man opbygge en kirkelig enhed.
Derfor formaner apostlen Paulus ogsaa til enighed og ikke blot enhed i ydre ting i 1. korintherbrev 1,10: Men jeg formaner jer, brødre, ved vor Herre Jesu Kristi navn, til at enes, så der ikke er splittelser iblandt jer, men så I holder sammen i tanke og sind.
Og i Romerbrevet kapitel 16,17 advarer han mod folk, der laerer i strid med den apostolske laere og siger at man ikke skal have faellesskab med dem. Det kireklige faelelsskab forudsaetter laeremaessig enighed.
Det samme goer et praktisk faellesskab, naar man skal staa paa egne ben om kirke uden at have den folkekirkelige struktur som ramme og en faelles fjende som samlingspunkt.

mvh. magnus

Til toppen 
#37045 - 27/09/2004 16:20 Re: Efter Folkekirken? [Re: chemnitz]
Nikolaj
Bruger

chemnitz skriver:

Problemet er, at det, der holder IM, LM, ELM, MF, DBI, KFS og KSBB sammen ikke er enighed om, hvad kristendom er, men alene uenighed om, hvad det ihvert tilfaelde ikke er.

Jeg er ganske enkelt uenig i det, du siger. IM, LM, ELM, MF, DBI, KFS og KSBB er i meget høj grad enige om, hvad kristendom er. De er nemlig alle konservativt evangelisk-lutherske og bibeltro. Og de bygger på præcis de samme bekendelsesskirfter.

At der så kan være nogle få uoverensstemmelser i forhold til f.eks. menighedssynet og embedssynet er efter min mening underordnet. Efter min mening skal menighederne i den nye kirke have en stor grad af organisatorisk frihed, så de f.eks. selv kan definere præstens/præsternes rolle, bestemme om forstanderen skal være teolog eller lægmand o.s.v.

Nogle ting er disse organisationer jo helt enige om, f.eks. at rollen som hyrde og lærer (i overensstemmelse med Bibelen) er forbeholdt mænd. Desuden har de samme dåbssyn og nadversyn, nemlig det lutherske.

Som jeg forestiller mig det, skal kirken på landsplan mere ses som en art paraply-organisation over menighederne. Dens rolle er at ansætte og aflønne biskopperne, hjælpe trængte menigheder økonomisk, afgøre centrale lærespørgsmål m.m.

Jeg vil gerne beklage, at jeg ikke fik nævnt Evangelisk-Luthersk Frikirke. I må selvfølgelig også godt være med

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#37046 - 27/09/2004 16:44 Re: Efter Folkekirken? [Re: Machine_A]
Nikolaj
Bruger

Machine_A skriver:

jeg skal gerne melde mig til at være blandt dem, der vil prøve, hvis kirken demokratiseres.

Denne sætning undrer mig, men som min matematiklærer ville sige, hvis en elev kom til at bruge en lidt skæv formulering: "Du mener det jo nok godt nok ..."
Hvad jeg mener er, selv om det ikke er særlig moderne at sige, at Folkekirken for tiden er ved at blive demokratiseret ihjel. Vi har nu i over 100 år haft demokratisk valgte menighedsråd, som har stået for det enkelte sogns økonomi og personale m.m. Det er en god ordning, som jeg mener skal bevares i én eller anden form i en ny kirke. Men indtil for få år siden havde politikerne på Christiansborg stort set ikke blandet sig i Folkekirkens "indre anliggender". Undtagelsen var, da kvinder fik adgang til præsteembedet. Sådan er det ikke længere. Det mest aktuelle eksempel på dette er diskussionen om homoseksuelle partneres ret til kirkelig velsignelse og/eller vielse.
Efter min mening skal Kirken være styret først og fremmest af Guds ord, og det skal ske gennem mennesker med et fornugtigt forhold til Bibel og bekendelser og lang erfaring i Guds riges arbejde.
Men igen vil jeg understrege, at praktiske, økonomiske og andre spørgsmål kan afgøres demokratisk, hvis der ikke kan findes noget bibelsk grundlag for at tage en bestemt beslutning.

Machine_A skriver også:

Nedlægge IM? Underligt, at jeg føler det ville være lidt rodløst. For 10 år siden (før jeg blev kristen) syntes jeg IM skulle forbydes.

1. Når jeg forestiller mig, at IM (og LM og ELM) nedlægger sig selv, er det fordi, de vil være overflødige. Disse bevægelser blev jo dannet bl.a. for at holde Kirken fast på sit grundlag. Men den nye kirke vil i sin natur være interesseret i at stå fast på sit grundlag, da de mennesker, som stod bag IM, LM og ELM nu vil stå bag denne kirke. Mission inden for Danmarks grænser kan så foregå ud fra denne nye kirke i stedet for ud fra en traditionel missionsforening.

2. Mente du virkelig, at IM skulle forbydes? Det er åbenbart ikke blot kristendommen, du har godtaget inden for de seneste 10 år, men også demokratiet og menneskerettighederne (herunder religions- og forsamlingsfrihed).

Til toppen 
#37047 - 27/09/2004 16:54 Re: Efter Folkekirken? [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

søgende skriver:

Faktisk er der jo mange steder, hvor folkekirken fungerer ganske godt, og hvor den lokale folkekirke nærmest er en "selvstændig" kirke.

Jeg er ked af at måtte informere dig om, at det desværre ikke er alle steder, hvor Folkekirken fungerer så godt, heller ikke selv om præsten er nok så dygtig og en Guds mand. Jeg tror ganske enkelt, det ville fungere bedre med en lændsdækkende organisation uafhængig af Folkekirken. Vi er stærkere, når vi er mange.

Til toppen 
#37048 - 27/09/2004 17:50 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg

Nogle ting er disse organisationer jo helt enige om, f.eks. at rollen som hyrde og lærer (i overensstemmelse med Bibelen) er forbeholdt mænd.

I princippet, ja. I praksis er der ret stor uenighed om, hvilken praksis det bør medføre.

I IM har man kvindelige forkyndere i alle dele af arbejdet, LM afviser kvindelige prædikanter (jf. http://www.dlm.dk/dok/dok/Tjdel-nov03), og KFS har måtte navigere imellem de to synspunkter med nogle til tider lidt underlige formuleringer. I min gymnasietid brugte man fx kvindelige forkyndere i gymnasiearbejdet, der blev betragtet som et børnearbejde(!) og ikke i studenterarbejdet. Nu skelner man mellem prædiken og oplæg (jf. KFS’ politik mht. tjenestedeling mellem mænd og kvinder: Om mandlige og kvindelige forkyndere i KFS).

Det kunne sagtens give problemer, hvis man skulle ud i en slags "sammenlægning" og udarbejdelse af en ny struktur fra bunden. Andre forskelle vil nok give mindre problemer. Forskellene i menighedssyn, der i dag gør, at LM har åbnet for nadver i missionshusenem og IM ikke har, vil nok forsvinde lidt ud i tågerne i lyset af den nye situation. Der kunne muligvis også opstå konflikter omkring bibelsynet (konservativt, ortodokst eller rum for begge?), men det kunne nok også klares. For en god ordens skyld bør forskellen i dåbssynet mellem IM og LM også nævnes, men det er virkelig for kendere, så det kan vel næppe skabe problemer.

Jeg er enig i, at de forskellige organisationer på den folkekirkelige "højrefløj" har noget fælles at bygge på, men det er en sammenbragt flok, som har sine uenigheder. Når der både er et Menighedsfakultet og et Dansk Bibel-Institut i dag skyldes det bl.a. disse uenigheder. Og her taler vi vel at mærke om en uenighed, der ikke ligger mere end godt 30 år tilbage i tiden. Kører vi længere tilbage, så blev det første Bibelværk for Menigheden fra Lohses Forlag (i 1940'erne) stærkt kritiseret af fx forstanderen på LMH. Og kort før 1900 blev der udgivet en kirkehistorie på Lohses Forlag skrevet af en af de ledende skikkelser i IM, hvor LM blev kaldt en sekt (og forøvrigt forholdsvis konsekvent kaldt "møllerianerne"). Den noget mere kærlige tone i dag skyldes dels en vis teologisk tilnærmning (mest i bibelsynet), og dels (overvejende) at man har fået nogle fælles "fjender" at skyde på.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#37049 - 27/09/2004 22:46 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
Machine_A
Bruger

Hej Nikolaj

Ja, din matematiklærer er ikke helt i skoven. Jeg mente noget med, at kirkens grundvold - Bibelen - skulle demokratiseres. Det er rigtigt at andre ting vedrørende kirken bør køre via demokratiske veje, men absolut med visse grænser.

Mente du virkelig, at IM skulle forbydes? Det er åbenbart ikke blot kristendommen, du har godtaget inden for de seneste 10 år, men også demokratiet og menneskerettighederne (herunder religions- og forsamlingsfrihed).

Ja, det er ikke engang løgn.
Sådan nogle kutteklædte kan vi jo da ikke have rendede rundt til fare for sig selv og alle andre, mens de fabler om ting som "ingen øl" og "ingen kvinder" og "ingen kage til kaffen .... hov, få lige kvinderne ind igen" og lignende...

Meeen, jeg har nu altid godtaget demokrati og menneskerettigheder på de præmisser, de normalt forstås - altså så demokratiet for at beskytte sig selv må være diktatorisk og menneskerettighederne være diskriminerende. Men religions- og forsamlingsfrihed er ikke en selvfølge i hverken et demokrati eller i menneskerettighederne. Det påstås godt nok af nogle, men passer ikke og har heller aldrig været meningen med nogen af dem - hvor selvmodsigende det end lyder. Hvordan dét hænger sammen, er en anden historie.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#37050 - 27/09/2004 23:38 Re: Efter Folkekirken? [Re: Machine_A]
Nikolaj
Bruger

Sådan nogle kutteklædte kan vi jo da ikke have rendede rundt til fare for sig selv og alle andre, mens de fabler om ting som "ingen øl" og "ingen kvinder" og "ingen kage til kaffen .... hov, få lige kvinderne ind igen" og lignende...

LOL

Til toppen 
#37051 - 27/09/2004 23:52 Re: Efter Folkekirken? [Re: øhlenschlæger]
Nikolaj
Bruger

I stedet for at skue tilbage mod de historiske forskelle ville det nok være bedre at glæde sig over den forholdsvis store enighed, der regerer nu. Er denne enighed til dels forårsaget af en "fælles fjende"? Hvad så? Lad os da bare glæde os over, at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Og huske på, at de teologiske forskelle mellem missionsforeningerne indbyrdes er langt mindre end mellem missionsforeningerne og andre kirkelige retninger.

Hvad angår spørgsmålet om kvinders rolle i menigheden, så giver du, Øhlenschlæger, mig jo selv ret i at princippet er det samme, blot er der forskel på hvordan det udmøntes i praksis. Jeg skriver jo også, at den enkelte menighed skal have en hvis organisatorisk frihed, og det kunne jo f.eks. også gælde, hvordan man vælger at lade dette princip fungere i praksis. Altså hvilke former for forkyndelse og undervisning man vil lade kvinder forestå.

Til toppen 
#37052 - 28/09/2004 00:15 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
chemnitz
Bruger

Hej Nicolaj
Du skriver:

Jeg er ganske enkelt uenig i det, du siger. IM, LM, ELM, MF, DBI, KFS og KSBB er i meget høj grad enige om, hvad kristendom er. De er nemlig alle konservativt evangelisk-lutherske og bibeltro. Og de bygger på præcis de samme bekendelsesskirfter.

Konservative, hvad ligger vi i det. For nogle vil det sige at man accepterer en konservativ moral, for nogen at man osgaa gerne vil have en aeldre gudstjenesteform, andre vil gerne have postmoderne sentimentale popsange der som er alt andet end konservavtive paa trods af at de fasthodler konservativ moral. Man eraltsaa ikke enig i, hvad det vil sige at vaere konservativ.

Evangelisk-lutherske.
Ja, man er nok enige om at kalde sig evangelisk-lutherske(selvom jeg ogsaa har hoert folk, der ikke er saa glade for udtrykket), og man kan nok blive enige om de foerste fire artikler i den augsburgske bekendelse(faktsik er man ogsaa uenig om artikel fire, hvorvidt den implicerer at Gud har erklaeret verden retfaerdig for to-tusind aar siden, hvilket baade ELM og ELFK laerer at han gjorde), men derefter ophoerer enigheden om, hvad lutherdom er.

I artikel fem er man uenige om hvorvidt dette betyder at boen ikke er et naademiddel, og man kan faktisk hoere folk udtrykke sig som om boennen er et naademiddel og tale om de fem b'er, hvilket andre, deriblandt jeg vil fordoemme som svaermeri og mene at CA 5 ogsaa fordoemmer dette. Dertil komme rat nogen mener at man skal tilfoeje nogle friske sange for at ordet virker frelse samt at andre holder fast ved en gammel pietistisk laere om vaekkelsen, hvor man mener at aanden kun vaekker folk, saa de kan beslutte sig for at foelge Jesus og ikke goer det hele, hvilket for mig at se ogsaa er i klar strid med resten af den Augsuburgske bekendelse.
Man er desuden uenig om, hvad ordet er, hvad det vil sige at praedike evangeliet, om dette noedvendigvis indebaerer en eksplicit forkyndelse af syndernes forladelse for Jesu forsonergernignsskyld, eller om alt muligt andet(f.eks. Gud har skabt dig saa du er go' nok) ogsaa kan kaldes evangeliet. Desuden er man i praksis ogsaa uenige om, hvorvidt loven skal praedikes foerst.
Under artikel 5 kunne ogsaa naenes spoergsmmalet om direkte aabenbaring og inspiration.
Saa allaerede artikel fem, der handler om, hvordan vi bliver frelst er der uenigheder om.
Artikel 6 er man nok enige om, da den handler om at vi skal goere gode gerninger.
Videre kunne man naevne artikel 7 og 8 hvor der ogsaa er forskellige holdninger til hvor man boer gaa til alters og deltage i gudstjenesten. Nogen mener at man ikke boer gaa til en vranglaerende(vantro kalder de de vist nogen steder) praest, andre at man ikke boer gaa til en kvindelgi og nogen er ligeglade.
artikel 9 er der uenighed om mellem tilhaengere af det norske daabssyn, almindelige lutheranere ogsaa folk,d er har IM's gamle daabssyn(Helligaanden sover bare i de frafaldne).
I artikel 10 er man ogsaa uenige. Jeg har saaledes set IM-litteratur, hvor det lutherske nadversyn beskrives som det calvinske(Her Staar Vi). Man er endvidere uenige om, hvorvidt man faar syndernes forladelse i nadveren, hvilket Vilhelm Beck benaegetde i strid med katekismens laere om nadveren.
Artikel 11 ved jeg ikke om der er saa stor uenighed om, det skulel da lige vaere myten om ubekendt synd, som artiekl 11 eksplicit udtaler sig imod. Der er forskel paa dette og saa ubodfaerdighed. Derudover er der en praktisk uenighed, om hvorvidt det ikke er nok bare at ebde til Gud, om man virkelig behoever absolutionen.
I artikel 12 er man i praksis uenige om angerens og lovens noedvendighed, men elelrs er man nok ikke saa uenige her.
I Artikel 13 er man i praksis uenige om, hvordan dette goeres i gudstjensten mht. former der enten understoetetr eller underminerer troen.
I artikel 14 er man uenige om spoergsmaalet om laegpraedikanter(hermed mener jeg ikke ikke-teologer, men folk som ikke r kaldede til at aver ehyrder og laerere), endvidere om kvindelige forkyndere.
I artikel 15 er man uenige om gudstjenesteformer og hvilke, der er imod det, denne artikel fordoemmer, f.eks. om karismatiske lovsangsfester er imod dette idet de proever ved entusiasme og ekstase at naerme sig Gud.
Artikel 16 kan der nok ogsaa vaere nogle mindre uenigehder om.
Artikel 17 er man dybt uenige om , da nogle paastaar at det er i orden at tro paa et tusindaarsrige og at joederne stadig er Guds folk og den slags.
Artikel 18. her er nogle uenigheder som jeg har beroert i forb. m. artikel 5.
artikel 19 er der vist engihed om.
Artikel 20 og 21 er man vist stort set enige om, men se min kommentar til art. 5 mht. art 20.
I Augustanas sidste del er det vit kun artikel 25 man er uenige om, da nogen gaar idn for at man kan uddele nadveren tl uoplaerte eller kaettere og aabenbare syndere.
Den Augsbursgek bekendelse kan ses paa: http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/CA.htm

Bibeltro. Her er man ogsaa uenige. De saakaldte konservative koeber bibelkritikken, naar den blot ikke angaar "Tro, liv og laere" altsaa dogmer og etik(hvornaar det ikke goer det ved jeg saa ikke, emn det er en anden sag). Vi ortodokse mener at SKriften er ufejlbar i alt, hvad den skriver. Indenfor de ortodokse er der saa uenigehder om skriftens klarhed i laerespoergsmaal, hvor nogen haevder at den er knap saa kalr og maa oplyses med ekstra-bibelsk mateirale andre at den er 100% klar i sig selv. Man er desuden uenige om en lang raekke fortolkngsmetoder, f.eks. om samme skriftsted kan have mere end en menign, som De roemrsk-katoslke og kalvinske kirke mener men som luther udtrykkeligt fordoemte, herunder ogsaa spoergsmaalet om direkte profeti og typologi.

At der så kan være nogle få uoverensstemmelser i forhold til f.eks. menighedssynet og embedssynet er efter min mening underordnet. Efter min mening skal menighederne i den nye kirke have en stor grad af organisatorisk frihed, så de f.eks. selv kan definere præstens/præsternes rolle, bestemme om forstanderen skal være teolog eller lægmand o.s.v.

Hvis man kigger paa kirkehistorien vil man se at hvor man har proevet at slaa to kriker sammen ueden forudgaaende uenigehd har man i stedet for en elelr to kirker faaet tre, den samled ekirke og saa to grupper af folk, der ikek vilel vaer e med. Falsk enhed skaber kun mere splitttehed.

Nogle ting er disse organisationer jo helt enige om, f.eks. at rollen som hyrde og lærer (i overensstemmelse med Bibelen) er forbeholdt mænd. Desuden har de samme dåbssyn og nadversyn, nemlig det lutherske.

MF, IM og delvist kfs mener godt at kvidner kan laere i praksis, de kan bare ikke ordieneres. mht. daab og nadver se min kommentar til Evangelisk-luthersk.

Som jeg forestiller mig det, skal kirken på landsplan mere ses som en art paraply-organisation over menighederne. Dens rolle er at ansætte og aflønne biskopperne, hjælpe trængte menigheder økonomisk, afgøre centrale lærespørgsmål m.m.

hvordan skal de kunne afgoere centrale laerespoergsmaal naar man ikek er engie om laeren til at begynde med.

Jeg vil gerne beklage, at jeg ikke fik nævnt Evangelisk-Luthersk Frikirke. I må selvfølgelig også godt være med

tak for invitationen, men jeg tror ikek vi er interesseret medmnidre der opnaas laeremaessig enighed foerst. Vores styrke ligger ikke i tal og ydre enhed, men i Guds ufejlbare ord.

mvh. Magnus

Til toppen 
#37053 - 28/09/2004 17:02 Re: Efter Folkekirken? [Re: chemnitz]
Nikolaj
Bruger

Hej chemnitz/Magnus!

Jeg kan jo desværre ikke komme med så flotte teologiske argumenter, som du kan. Derfor vil jeg ikke svare på enkelte dele af dit indlæg, men kommentere ud fra mit overordnede indtryk.

Min fornemmelse er, at du hænger dig meget i detaljer. Det er selvfølgelig et udtryk for, at du har en stor viden om emnet. Men for os andre dødelige (ikke-teologer), der ikke helt forstår de små enkelte problematikker, kan det nok være svært at forstå din pointe, og vi er måske også mere tilbøjelige til ikke at vægte disse problematikker så tungt.

Jeg har aldrig påstået, eller i hvert fald aldrig ment, at de forskellige bevægelser er fuldstændig enige om alt. Enighed er noget vi må arbejde for. Men om få år kan vi komme i en situation, hvor det bedste vi kan gøre er at arbejde meget hårdt på at lægge gamle stridsspørgsmål bag os og stå sammen i enhed, fordi vi ikke længere kan være med i Folkekirken. Det vil være et bedre alternativ end at stå alene.

Guds fred!
Nikolaj

Til toppen 
#37054 - 29/09/2004 11:58 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

Jeg er helt enig med dig. Men en landsdækkende organisation ville godt, i hvert flad i en overgangsperiode, kunne indeholde også "missionske" folkekirker så længe de på det lokale sted er enige om at det er den bedste løsning. Og, blot for at understrege, jeg er selv udmeldt af folkekirken, men ville godt som selvstændig "kirke i kirken" kunne samarbejde med en velfungerende folkekirke.

Man kan ikke bygge sådan noget op fra den ene dag til den anden. Overgangsperioder er velkomne.

Jeg mener stadig (som du også til dels giver udtryk for):

Maksimal organisatorisk frihed i de lokale kirker under paraplyorganisationen.

KH Søren.

Til toppen 
#37055 - 29/09/2004 17:03 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
chemnitz
Bruger

Hej Nikolaj
Du skriver:

Min fornemmelse er, at du hænger dig meget i detaljer. Det er selvfølgelig et udtryk for, at du har en stor viden om emnet. Men for os andre dødelige (ikke-teologer), der ikke helt forstår de små enkelte problematikker, kan det nok være svært at forstå din pointe, og vi er måske også mere tilbøjelige til ikke at vægte disse problematikker så tungt.

Jeg tror ikke det sepcifikt har noget at goere med om man er teolog eller ej. Jeg kender en del teologer der ikke interesserer sig for den rette laere, ligesom jeg kender en del laegfolk som faktisk interesserer sig for den. Der er snarere tale om et kulturfaenomen, postmodernismen, som ogsaa efterhaanden er traengt dybt ind i kristne raekker. Foer i tiden diskuterede laegfolk ivrigt teologi og var naemrest mere interesseret i dette end mange teologer. Det var det, der splittede ELm og LM, da man fandt ud af at man havde nogen grundlaeggende uenigehder og det var det, der fik IM til at kalde LM en sekt osv. IDag er man ikke saa interesseret i laeren og laereuenigehder, men mere i foelelser og oplevelser samt moral. Det har dels noget med postmodernismen og tiden at goere og dels har det rent faktisk noget at goere med accepten af evangeliakl og karismatisk teologi og praksis. De som er ligeglade med sand og falsk alere er efter mit idntryk oftest menensker som i forvejen er bukket udner for den falske laer ei karismatiken og evangelikalismen og som derfor heller ikek er intereserede i uenigehder mellem de folkekirkelige grupper.
Men netop paa dette punkt er der ogsaa en dyb indre splittesle i folkekirkens hoejrefloej. Der er faktisk grupper som holder fast ved deres bevaegelsers gamle standpunkter og afviser karismatik og Willow Creek.

Og det har faktisk praktiske konsekvenser. Jeg kende rmindst en LM-kreds, der er blevet splittet paa Willow Creek spoergsmaalet, jeg kender til lm'ere, der er udvandret under kvindelige forkyndere i kfs og jeg kender til KSBB'ere som ikek vil gaa til alters hos DBI'ere fordi de bruger saftevand i stedte for vin, som Herren har befalet i nadveren, for blot at naevne nogle praktiske eksempler paa at uenigehderne har konsekvenser for faellesskabet.

Men om få år kan vi komme i en situation, hvor det bedste vi kan gøre er at arbejde meget hårdt på at lægge gamle stridsspørgsmål bag os og stå sammen i enhed, fordi vi ikke længere kan være med i Folkekirken. Det vil være et bedre alternativ end at stå alene.

Dyb indre uenigehd som man forsoeger at daekke over og dermed daekke over menenskers samvittigheder vil vaere mere skadelig en gavnlig i en situation, hvor man ikke har en faelles fjende mere. Naar man skal til at definere sig positivt i stedte for blot negativt gaar det ikke emd saadanne dybe uenigheder.
Det er bedre at erkende dette foer man begydner at skabe falsk enehd end at se denne falske enehd oploeses og splittes og maaske oedelaegge chancen for dialog og sand enhed.

mvh. magnus

Til toppen 
#37056 - 29/09/2004 17:10 Re: Efter Folkekirken? [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren/søgende

Det glæder mig, at vi stort set er enige. Dog tror jeg vi taler en lille smule forbi hinanden på et enkelt punkt: Jeg frygter, at der kommer en dag, hvor vores (missionsfolkenes) synspunkter ganske enkelt bliver forbudt i Folkekirken. Lige som det f.eks. er sket i Sverige, hvor det er en officiel regel fra kirkens ledelse, at hvis man er imod ordination af kvinder kan man ikke blive ansat som præst. Det er et stort problem for de svenske missionspræster og for EFS, som er den svenske pendant til IM.

Det kan også ske i Danmark, hør bare på indflydelsesrige skikkelser såsom Jan Lindhart og Jens Rohde. Ikke bare modstand mod kvindelige præster kunne man forestille sig forbudt, forbud mod at nægte fraskilte vielse og mod at kalde homoseksualitet for synd kunne man også forestille sig.

Og hvis det sker i Danmark er det klart (for mig at se), at vi er nødsaget til at opgive Folkekirken. Så er det ikke sikkert, vi har tid til en længere overgansperiode. Men indtil da, vil det selvfølgelig være en fordel, hvis der skabes et godt netværk mellem missionske valgmenigheder, frimenigheder og almindelige missionsk dominerede menigheder. Det vil være et godt grundlag at starte på, hvis den dag kommer, hvor vi må forlade Folkekirken.

Guds fred!
Nikolaj

Til toppen 
#37057 - 29/09/2004 17:31 Re: Efter Folkekirken? [Re: chemnitz]
Nikolaj
Bruger

Hej Magnus/chemnitz

Du skriver i dit indlæg om "postmodernismen, som ogsaa efterhaanden er traengt dybt ind i kristne raekker". Jeg skulle så åbenbart være én af disse postmodernister, og dermed sandhedsrelativist. Men det opfatter jeg nu ingenlunde mig selv som. Vel mener jeg ikke, at jeg nødvendigvis er den eneste, der har ret, men jeg mener heller ikke, at alle har lige meget ret.

I nogen spørgsmål mener jeg, at det er bedst at gøre som man selv i sin egen menighed synes, at det er bedst, og lade andre gøre, som de synes det er bedst. Jeg er altså mere interesseret i at kunne have et fællesskab med f.eks. LM'ere, end jeg er interesseret i, at de skal mene præcis det samme som mig. Og jeg mener, at de uenigheder, der findes mellem IM og LM er til at leve med, selv om enighed naturligvis ville være det bedste.

Lige så meget, som jeg kan være uenige med f.eks. karismatikere, pinsefolk, katolikker og så videre, for nu bare at nævne nogle få, så må jeg indrømme, at de altså også er en slags kristne. Vi tror på den samme Gud og den samme Frelser, det håber jeg da, at du er enig med mig i. Og i øvrigt, i forhold til de teologiske forskelle mellem lutherdommen og andre kirkelige retninger er forskellene mellem IM, LM, ELM, KFS osv. altså til at overse.

Men igen, jeg kan ikke døje den mentalitet, der siger "Du har din tro og jeg har min" og "Enhver bliver salig i sin tro". Det er jo også simpelthen logisk set forkert. "Alt er relativt," sagde Einstein, og få citater er blevet misbrugt i den grad.

Til toppen 
#37058 - 29/09/2004 19:29 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Nikolaj - ja, jeg tænker også i samme baner.
Du skriver:
"Det kan også ske i Danmark, hør bare på indflydelsesrige skikkelser såsom Jan Lindhart og Jens Rohde. Ikke bare modstand mod kvindelige præster kunne man forestille sig forbudt, forbud mod at nægte fraskilte vielse og mod at kalde homoseksualitet for synd kunne man også forestille sig.

Og hvis det sker i Danmark er det klart (for mig at se), at vi er nødsaget til at opgive Folkekirken.

Joh ... Man kunne endda, hvis man vil udfordre sit gode humør til det yderste, forestille sig en situation, hvor også frikirker kom i lignende vanskeligheder.

Hvad nu hvis et flertal i folketinget en dag når frem til at mene - og lovgive om - at det er diskriminerende at forfordele fx. kvinder, som gerne vil være præster, og forkyndere fra helt andre trossamfund, incl. muslimer, ved stillingsopslag?

Så er det sådan set lige galt, om vores kirke er folke- eller ej.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37059 - 29/09/2004 23:14 Re: Efter Folkekirken? [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej Kristina.

Du skriver:

Hvad nu hvis et flertal i folketinget en dag når frem til at mene - og lovgive om - at det er diskriminerende at forfordele fx. kvinder, som gerne vil være præster, og forkyndere fra helt andre trossamfund, incl. muslimer, ved stillingsopslag?

Så er det sådan set lige galt, om vores kirke er folke- eller ej.

Hvis vi virkelig på et tidspunkt kom i den situation kunne vi jo så begynde at tale om ting som religionsfrihed. Og det er da ikke utænkeligt, at en regering (sandsynligvis en socialdemokratisk, ikke for at provokere nogen) en dag vil påtænke at indføre en sådan lovgivning. Det er dog mit håb, at mange danskere trods alt er så tilpas demokratisk mindede, liberale og tolerante, at de vil se, at dette vil være et alvorligt brud på religionsfriheden. Og vi vil jo gerne overholde menneskerettighederne i Danmark.

De forskellige frihedsrettigheder, såsom trosfrihed, ytringsfrihed, forsamlingsfrihed og trykkefrihed, er da også i mine øjne langt vigtigere og mere fundamentale for samfundet end ligestilling, hvad enten det så er mellem køn, etniske grupper eller trossamfund for den sags skyld.

Til toppen 
#37060 - 30/09/2004 02:14 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
chemnitz
Bruger

Hej Nikolaj
Du skriver:

I nogen spørgsmål mener jeg, at det er bedst at gøre som man selv i sin egen menighed synes, at det er bedst, og lade andre gøre, som de synes det er bedst. Jeg er altså mere interesseret i at kunne have et fællesskab med f.eks. LM'ere, end jeg er interesseret i, at de skal mene præcis det samme som mig. Og jeg mener, at de uenigheder, der findes mellem IM og LM er til at leve med, selv om enighed naturligvis ville være det bedste.

Her bliver vi nok ikke enige, men jeg regner heller ikke med at skulle vaere end del af projektet.

Lige så meget, som jeg kan være uenige med f.eks. karismatikere, pinsefolk, katolikker og så videre, for nu bare at nævne nogle få, så må jeg indrømme, at de altså også er en slags kristne. Vi tror på den samme Gud og den samme Frelser, det håber jeg da, at du er enig med mig i.

Jeg skal ikke udtale mig om andres personlige tro, hvorvidt de er sande kristne eller ej, men jeg tror der er kristne i disse trossamfund, dog tror jeg ogsaa der er ikke-kristne der som er ikke-kristne paa grund af den falske laere og forkyndelse der.

Og i øvrigt, i forhold til de teologiske forskelle mellem lutherdommen og andre kirkelige retninger er forskellene mellem IM, LM, ELM, KFS osv. altså til at overse.

Her er vi ikke enige. Det er sandt at de nogengange er mindre, men andre gang er de stoerre og jeg tror ogsaa det vil faa konsekvenser hvis I engang vaelger at forlade folkekirken, da det allerede nu har haft konsekvenser flere steder.

mvh. magnus

Til toppen 
#37061 - 30/09/2004 09:52 Re: Efter Folkekirken? [Re: chemnitz]
Nikolaj
Bruger

Hej chemnitz/Magnus

Du skriver:

Det er sandt at de (uenigheder ml. IM og LM m.fl., red.) nogengange er mindre (end ml. lutherdom og andre hovedretninger, red.), men andre gang er de stoerre og jeg tror ogsaa det vil faa konsekvenser hvis I engang vaelger at forlade folkekirken, da det allerede nu har haft konsekvenser flere steder.

Ja, det er klart, at det vil få konsekvenser, hvis vi vælger at forlade Folkekirken i samlet flok. Forhåbentlig flest positive konsekvenser, men det kan selvfølgelig heller ikke undgås, at der bliver rippet op i nogle gamle stridsspørgsmål. Det er en udfordring, men trods alt er uenighederne langt mindre, end uenigheden i Folkekirken om, hvorvidt en ateist kan være præst, hvorvidt homoseksuelle forhold kan få velsignelse eller om Bent Feldbæks dåbssyn er i orden. Men jeg går ud fra, at du ser andeledes på den sag.

Ja, chemnitz, vi bliver nok næppe enige, hvilket er ærgeligt, men igen, jeg er også mere interesseret i at kunne være i stue/café sammen med mennesker, jeg er lidt uenige med, end i at de skal mene præcis det samme som mig, og det gælder naturligvis også her på Café Thomas.

Guds fred!
Nikolaj

Til toppen 
#37062 - 30/09/2004 12:13 Re: Efter Folkekirken? [Re: chemnitz]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej Magnus
Jeg synes, du overser noget i forbindelse med forholdet mellem IM, LM, ELM osv. Disse foreninger har måske på det overordnede plan en masse forskelle i teologiske detaljer, men disse detaljer har lang mindre indflydelse, når vi kigger ned i de enkelte menigheder. Jeg selv er kommet i både LMU og KFUM i Vorgod, der er en lille flække, hvor jeg boede før... Der er KFUM stadig en del af IM-samfundet, og den eneste forskel på IM'erne og LM'erne der, som jeg oplevede, da jeg kom der, var at i LM-hjemmene lå LM's blade (jeg fik Ung og Kristen en del år), mens vi i IM-hjemmene fik Indre Missions Tidende. IM'ere og LM'ere deltog i hinandens møder i flæng, arrangerede fælles møder osv. Og sådan er det mange steder. Så selv om f.eks. LM opfatter sine foreninger som menigheder og IM opfatter sine som en del af den lokale menighed, der hvor de er, så har det ikke ret meget at sige for dem, der kommer i foreningerne. Ofte er der mere forskelle på det kulturelle plan end der er på det teologiske plan, og jeg har været i både LM-foreninger, der teologisk mindede mere om IM og omvendt. Det kan godt være, at ledelserne af de forskellige organisationer kan have nogle uenigheder, men nu består foreningerne jo primært af medlemmerne, og uenighederne er næppe større end de er blandt medlemmerne. Og på den baggrund vil jeg ikke tøve meget med at sige, at der ikke er store nok forskelle mellem de missionske foreninger inden for folkekirken til, at det ville give nævneværdige problemer ved et samlet udbrud fra folkekirken.

Til toppen 
#37063 - 10/11/2004 20:54 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
Nessie
Bruger

Reg.: 29/09/2004
Hej Nikolaj!

Du snakker om menneskerettigheder, om trosfrihed og udtryksfrihed (trykkefrihed), men på samme tid mener du at visse mennesker skal begrænses i brugen af denne frihed???
Hvordan kan det være, du er så sur på kvindelige præster?
Så vidt jeg husker er der mange betydningsfulde kvinder i bibelen. Ikke kun i det gamle testamente (Ruth, Rebekka, Sara, Esther for at nævne nogle), men også i det nye spiller kvinder en central rolle (Maria, Martha og nogle stykker der ikke har navn). Hvorfor skulle en kvinde så ikke kunne formidle det glade budskab lige så godt som en mand? Vi er trods alt alle lige for vor Herre.

Når det er sagt, vil jeg nævne, at jeres diskussion om hvad der skal ske hvis/når folkekirken har fået sin skilsmisse fra staten, ville være ganske interessant hvis jeres forslag galdt alle Danmarks kristne og ikke kun dem der tilfældigvis har meldt sig under de samme faner som jer selv.

Venlig hilsen
Nessie

venlig hilsen Nessie

Til toppen 
#37064 - 11/11/2004 01:29 Efter Nationerne? [Re: Nessie]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Hej Nessie m.fl.

Søgende vil se lokale kirker, med udgangspunkt i lokale menigheder, med organisatorisk frihed og selvforvaltning. Dette må være selvfølgelig være båret af præster med en mission[et kald] og et ældsteråd[menighedsråd] af personligt kristne.
Nikolaj ser gerne en organisation uden for folkekirken, for at være stærk samlet. For mange steder fungerer det ikke så godt, at det kan lade sig gøre at starte selvstændigt.
Det kan god fungere for Søgende, som dog insisterer på maksimal organisatorisk frihed under en sådan paraplyorganisation. Det kræver tid og samarbejde på tværs af kirkerne, at udvikle en helt ny organisations og deltager forståelse.
Nikolaj ser missionsfolket som en minoritet, en gruppe under pres, de skubbes ikke alene ud af folkekirken, men er også holdningsmæssigt presset fra det officielle samfunds side. Værdier og holdninger skifter i omverden. Fra det en gang var de missionske samfund der påvirkede lokalsamfundene, fordi de var en del af det sociale sikkerhedsnet, på godt og ondt, har de nu i vid udstrækning mistet opgaver. Kirkerne er ikke længere en almindelig del af det omgivende samfund, som alligevel blander sig og lægger bånd på, eller ændrer centrale kirkelige traditioner og [særligt missionske] holdninger. Derfor er det nødvendigt at være forudseende og begynde at organisere sig, om muligt på tværs af eksisterende netværk.
Kristina ser for sig, at kirken bliver alt for folke. At der måske endda, ikke bare er åbnet for kvindelige præster, men også vil være åbent for ansøgere til præstejob, for personer fra andre trossamfund, incl. muslimer. Det nok noget der vil kunne ødelægge Kristinas humør. Og Nikolajs; for det ville være et overgreb af format, imod religionsfriheden; som han nok så rigtigt konkludere på det: Frihederne må være vigtigere og mere fundamentale for samfundene end ligestilling.

Her kommer du meget forståligt ind Nessie og nærmest kløjs over snakken om selektive rettigheder og frihed. Meget rigtigt refererer du til Kvinder, som har vist, at Gud bruger Kvinder til at gøre store tilng. Det har gerne været, når der ikke fandtes nogen mand som var Mand, når mændene var fanget i deres egne handlingslammende snarer. Stærke Kvinder, som udstråler skønhed, ved at åbenbare et rent hjerte uden svig, trofasthed og omsorg, vil altid kunne finde en plads hvor de kan lyse for samtiden.

Du spørger, om de fremkomne forslag gælder alle Danmarks kristne og ikke kun dem, som med andre ord bærer hatten på samme måde.

For mig at se, lagde den Søgende ud med et syn, der går på tværs af alle kirker og omfatter alle troende. Det vigtige er den organisatoriske frihed, hvilket må være op til den lokale levende menighed. Hvad skal andre blande sig i det for, man søger jo bare at afspejle hinandens eller finde egene måder der dur blandt søskende. En anelse anarkisk holdning til den organisatoriske side. Vi aner også at det er den måde Jesus organiserer de første troende, ved at bringe Freden hvor han kom frem og lade Guds Riges nærvær og handlingsfællesskab vokse frem, af de Mennesker han bekræftede i deres Trosliv. Det er i det nære menighederne lever. Dette får nogen til at sige, at det kun er husmenigheder der kan lykkes, måske ligger de parat over alt og klar til at være et reelt bud at starte.

Men hvor meget er friheden for Troen...?

For en er friheden til at organisere sig, og her synes parplyorganisationen mig noget begrænset i kirkelig spredning, i hvert fald ud fra Nikolajs antydninger.

Hvem ville I invitere...

I øvrigt hænger denne opløsning og forandringsproces fuldstændigt sammen med opløsningen af Nationalstaten.

Fred & Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#37065 - 11/11/2004 17:02 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nessie]
Nikolaj
Bruger

Hej Nessie

Hvordan kan det være, du er så sur på kvindelige præster?
Så vidt jeg husker er der mange betydningsfulde kvinder i bibelen. Ikke kun i det gamle testamente (Ruth, Rebekka, Sara, Esther for at nævne nogle), men også i det nye spiller kvinder en central rolle (Maria, Martha og nogle stykker der ikke har navn). Hvorfor skulle en kvinde så ikke kunne formidle det glade budskab lige så godt som en mand?

Jeg er bestemt ikke sur på kvindelige præster, og jeg glæder mig naturligvis over alle, som ønsker at bruge sit liv på at tjene Gud.
En kvinde kan også sagtens forkynde det glade budskab, men samtidig er der en grænse for, hvilken rolle man (bibelsk set) kan tillade en kvinde at have i menigheden, bl.a. kan hun ikke have den rolle, som Paulus kalder for "lærer": ... at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde ... (1 Tim 2,12). "At optræde som lærer" betyder, tror jeg, det samme som at prædike, altså det, en præst eller prædikant gør over for menigheden. Derimod kan en kvinde sagtens forestå andre former for forkyndelse, eksempelvis vidnesbyrd, evangelisation og bøn.

Vi er trods alt alle lige for vor Herre.

Ja, vi er lige, men vi er ikke ens, og Gud har forskellige opgaver til forskellige mennesker.

Når det er sagt, vil jeg nævne, at jeres diskussion om hvad der skal ske hvis/når folkekirken har fået sin skilsmisse fra staten, ville være ganske interessant hvis jeres forslag galdt alle Danmarks kristne og ikke kun dem der tilfældigvis har meldt sig under de samme faner som jer selv.

For det første gik den oprindelige diskussion på, hvad vi missionsfolk ville gøre, hvis vi blev nødt til at melde os ud af Folkekirken, og havde altså ikke noget specifikt at gøre med diskussionen om forholdet mellem kirke og stat; bortset naturligvis fra, at vi mener, at staten blander sig for meget i kirkens indre anliggender.
For det andet ville det næppe være en god idé for os at forsøge at bestemme, hvad de, der ikke har "meldt sig under de samme faner som os", bør gøre. Det er "none of our business".

- Nikolaj

Til toppen 
#37066 - 11/11/2004 17:07 Re: Organisation og Helligånden [Re: Vandrer]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej vandrer

Du skriver:Citat
Vi aner også at det er den måde Jesus organiserer de første troende, ved at bringe Freden hvor han kom frem og lade Guds Riges nærvær og handlingsfællesskab vokse frem, af de Mennesker han bekræftede i deres Trosliv. Det er i det nære menighederne lever. Dette får nogen til at sige, at det kun er husmenigheder der kan lykkes, måske ligger de parat over alt og klar til at være et reelt bud at starte. Citat slut.

Kommentar:
De første menigheder blev først etableret efter Jesus var opsteget til sin Fader i himmelen- læs Apostlenes Gerninger.

Nej, det er ikke kun husmenigheder der lykkes, der er mange dårlige eksempler.
Så det er IKKE blot et spørgsmål om at mennesker organiserer en kirke eller en menighed.
Det er Gud som ved sin ånd fører troende kristne sammen og de bør så lade Guds ånd vejlede dem til hele sandheden. Der er mange eksempler på en forskellighed af folkekirker og menigheder udenfor disse kredse, som fungerer aldeles vidunderligt.
Som trods forskelligheder i personlige sociale baggrunde og meninger har en indbyrdes kærlighed og går i samme spor.
Salig Grundtvig mente, at en menighed er der hvor mennesker samles i en kirke og deltager i en gudstjeneste. Men SAK -Kirkegaard gik videre og mente, at en menighed er det først, når troen og Guds ånd er tilstede.
Og Kristi legeme/Guds kírke er ifølge skriften en enhed bestående af alle troende- de hellige- som er over hele jorden.

Med hensyn til ledelse af en menighed så er Pauli ord til Efesermenigheden i Efeserbrevet kap. 4. 1-11 godt at få inspiration fra.

mvh
carl

Til toppen 
#37067 - 11/11/2004 17:21 Re: Efter Nationerne? [Re: Vandrer]
Nikolaj
Bruger

Hej Vandrer

Først tak for en grundig og loyal analyse af min (og missionsfolkenes) syn på vores egen situation.

Dernæst:

For en er friheden til at organisere sig, og her synes parplyorganisationen mig noget begrænset i kirkelig spredning, i hvert fald ud fra Nikolajs antydninger.

Desværre er det jo sådan, at der mellem de forskellige retninger indenfor kristenheden findes vidt forskellige syn på eksempelvis dåb, nadver og forholdet mellem tro og gerninger. Derfor er det bedst, hvis vi søger menighedsfællesskab med nogen, med hvem vi er nogenlunde enige i disse og andre centrale lærespørgsmål; for at vi ikke skal komme så meget op at skændes, at det går ud over forkyndelsen af evangeliet.

- Nikolaj

Til toppen 
#37068 - 12/11/2004 11:08 Re: selvstændig kirke [Re: Nikolaj]
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej!

Lige et lille indpip herfra også.

For det første er jeg enig i, at det er/bliver nødvendigt at udskille IM m.fl. fra folkekirken.
Jeg mener ikke det længere lader sig gøre at fastholde folkekirken på sit grundlag.

Reelt mener jeg, at det burde være sket for længe siden. Dette ud fra, at mange bla. også IM-folk er faldet i søvn på kirkebænkene.
Jeg hører igen og igen.
- "Jamen det kunne da være værre".
- "Hun er da heller ikke så slem mere".
- "Vi får da sakramenterne og de er da gode nok trods præsten".
Osv. osv.
Når det siges om en præst der aldrig har nævnt Jesus Kristus fra prædikestolen. Og ellers ikke har noget som helst at komme med. Så er det jeg bliver bange for at vi er faldet i søvn.

Men jeg tror vi i givet fald, er nødt til at have bekendelsesskrifterne/grundlaget på plads, inden vi kan indgå et tæt menighedssamarbejde, på tværs af førnævnte missionorganisationer.
For at undgå senere uenighed og splittelse skal grundlaget være på plads.

Når det så er sagt, vil jeg mene at det skulle være rimeligt smertefrit.
Tænk på hvad vi har måttet "sluge" i folkekirken. Mon ikke det kan lade sig gøre at blive enige?!

MVH Helle

Ændret af loewendahl (12/11/2004 11:10)

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#37069 - 12/11/2004 16:35 Re: selvstændig kirke [Re: loewendahl]
Nikolaj
Bruger

Hej loewendahl

Jeg hører igen og igen.
- "Jamen det kunne da være værre".
- "Hun er da heller ikke så slem mere".
- "Vi får da sakramenterne og de er da gode nok trods præsten".
Osv. osv.
Når det siges om en præst der aldrig har nævnt Jesus Kristus fra prædikestolen. Og ellers ikke har noget som helst at komme med. Så er det jeg bliver bange for at vi er faldet i søvn.

Ja, hvis IM-folk siger sådan, så må de vidst være ved at være faldet i søvn. Men i øvrigt er der jo relativt mange missionspræster rundt om i hele landet, så det burde ikke være noget problem for nogen at komme til et sted, hvor de har en "ordentlig" præst.

Men jeg tror vi i givet fald, er nødt til at have bekendelsesskrifterne/grundlaget på plads, inden vi kan indgå et tæt menighedssamarbejde, på tværs af førnævnte missionorganisationer.
For at undgå senere uenighed og splittelse skal grundlaget være på plads.

Bekendelsesskrifterne har missionsforeningerne jo til fælles, så det tror jeg ikke bliver det store problem. Nadversynet er det samme, så der er heller ikke et problem. Menighedssynet, som jo er noget forskelligt fra IM til LM vil nok heller ikke skabe de helt store problemer, da alle nok vil være enige om at kalde den nye kirke for den primære menighed. Mht. vægtningen af dåb kontra omvendelse (hvor IM vægter dåben mere end omvendelsen og vice versa hos LM) så er det måske det største problem, men igen, jeg tror ikke, at det bliver et voldsomt problem i det daglige.
Ét af de steder, hvor missionsorganistationerne allerede er fælles, er Kristeligt Forbund for Studerende, og jeg har personligt kun positive erfaringer med LM'ere og ELM'ere fra denne sammenhæng.

Når det så er sagt, vil jeg mene at det skulle være rimeligt smertefrit.
Tænk på hvad vi har måttet "sluge" i folkekirken. Mon ikke det kan lade sig gøre at blive enige?!

Jo, det tænker jeg også, at det næppe kan blive værre end folkekirken, i hvert fald på nogle områder. Jeg er ikke sikker på, at det bliver en smertefri overgang fra folkekirke til luthersk frikirke, men når overgangen er overstået, er jeg sikker på, at det vil fungere meget bedre end i dag.

Kh Nikolaj

Til toppen 
#37070 - 12/11/2004 17:04 Re: selvstændig kirke [Re: Nikolaj]
loewendahl
Bruger

Reg.: 31/12/2003
Sted: Randbøl Hede
Hej Nicolaj!

Nej, umiddelbart skulle det ikke være et problem at komme til en bibeltro præst. Dem har vi jo da heldigvis stadig en del af.

Men mange især ældre IM´ere, er meget knyttet til deres egen sognekirke. Føler ikke de være bekendt at flytte kirke. Mit eksempel er fra "bøhlandet". Det kan være det er anderledes i byerne?!
Jeg selv har i de sidste 12 år kommet i nabosognet. Der har vi en bibeltro præst.
Derfor er det nemt at se forskellen på at komme i en kirke, hvor præsten ikke tror det hun burde prædike. Og så i en menighed, hvor der bliver prædiket Kristus.
Der er i bogstaveligste forstand, en verden til forskel.

At vi tilfældigvis i vores sognekirke har en kvindelig præst, har ikke direkte noget med vores beslutning at gøre. Havde hun været mand, havde vi også skiftet.
Jeg holder mig til Paulus, der siger at han ikke tillader en kvinde at være lærer.
Har dog været udsat for kvindelige præster der har prædiket evangeliet til omvendelse for mennesker. Kv. præster som tror på Jesus som deres personlige Frelser.

At IM vægter dåben mere end omvendelsen, er nyt for mig. Har aldrig oplevet det. Har kun oplevet ligevægt mellem dåb og omvendelse!

Ja, KFS fungerer fint både med IM, LM og ELM.
I min tid kunne vi såmænd da også være i stue med både pinse - apostolere - babtister og adventister.

Det bliver ikke en let overgang. Men intet i livet er nemt.
Inden der er gået en generation el. måske endda to. Så vil der stadig være en del, især ældre IM-folk, som bliver i folkekirken.
Det bliver en svær tid med megen uenighed. Men jeg tror det skal gøre ondt inden det kan blive godt!.

MVH Helle

"Jesus vandt og jeg har vúndet"!

Til toppen 
#37071 - 12/11/2004 18:16 Re: selvstændig kirke [Re: loewendahl]
Nikolaj
Bruger

Hej loewendahl

At IM vægter dåben mere end omvendelsen, er nyt for mig. Har aldrig oplevet det. Har kun oplevet ligevægt mellem dåb og omvendelse!

Forskellen er heller ikke særlig markant, men der er en tendens til, at man i IM betragter den barnedøbte som én, der i udgangspunktet bliver frelst, med mindre han/hun vælger Gud fra. I LM lægger man mere vægt på, at man som voksen/ung aktivt vender sig til Gud, også selv om man er døbt som barn. Som sagt er forskellen ikke stor, og man kan formentlig finde undtagelser fra denne ret generelle antagelse.

Ja, KFS fungerer fint både med IM, LM og ELM.
I min tid kunne vi såmænd da også være i stue med både pinse - apostolere - babtister og adventister.

Alle, som vil være med på KFS's præmisser, kan naturligvis være med, ikke blot folk med tilknytning til IM, LM eller ELM. Men omvendt er det ingen hemmelighed, at KFS har en klar luthersk profil og er knyttet til folkekirken.

Det bliver ikke en let overgang. Men intet i livet er nemt.
Inden der er gået en generation el. måske endda to. Så vil der stadig være en del, især ældre IM-folk, som bliver i folkekirken.
Det bliver en svær tid med megen uenighed. Men jeg tror det skal gøre ondt inden det kan blive godt!.

Det tror jeg, at du har helt fuldstændig ret i!

Kh Nikolaj

Til toppen 
#37072 - 21/11/2004 01:41 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Kære Nikolaj

Jeg syntes ærlig talt du er alt for radikal i dine udtalelser.
Selvfølgelig må du have en holdning, men at blive ved med at stille spørgsmåls tegn til noget som egentlig er op til den enkelte, syntes jeg er for meget.
Man kan godt tro og mene anderledes end dig og stadigvæk være kristen.

En kvindelig-præst kan være ligeså dygtig som dig og alle andre, hvad ved du egentlig om det?
Gud ved det.
At ulykkelige mennesker bliver skildt, er ikke din sag at gøre slemmere end det er i forvejen.
Guds sag er det.
At homoseksuelle bliver gift i kirken, har ligeså meget ret til at tage deres valg overfor Gud som du har, og det er ikke din sag at dømme.
Gud skal dømme.

Jeg syntes ærlig talt ikke man kan sætte folk i rammer ved at prædike om at andre som mener anderledes end det du remsede op, og jeg citer:
"

Vi må nok indse, at om få år er vi med al sandsynlighed i en situation, hvor vi ikke længere vil kunne se hinanden i øjnene og sige, at vi er glade for Folkekirken. Vi ser tegn på det nu: Det diskuteres om en ateist kan være præst i Kirken; mange mener at Kirken bør indføre ritualer for velsignelse og vielse af homoseksuelle partnere; man bliver fordømt, hvis man vover at sige, at man er betænkelig ved kvindelige præster og vielse af fraskilte."

...er på den forkerte side, hvilket du giver meget udtryk for.
Så den med "Kære troende" (dem som er: imod kvindelige præster, homo-vielser, skilsmisse)... den går ikke!
Det er op til den enkelte og Gud, det har vi ingen ret til at dømme, Gud kender ordet bedre end os. Gud, den retfærdige kærlige Gud skal dømme.

Og til sagen:

Folkekirken er folkets kirke. Dvs. at det endnu engang er sådan at befolkningen skal bestemme hvordan kirken formes. Hvis man er uenig syntes jeg man skal danne sin egen kirke, med sine egne værdier osv.
Og ja folkekirken, ja kirken i alt praksis, er GUDS kirke - enig! Men hvem siger at i er Guds folk mere end andre. Så Gud skal styrre kirken, enig, og alle mennesker kan læse og bedømme Guds ord selv. Derfor er alle mennesker, ligegyldig hvor syndige du end finder dem, ligeså meget ret til at være med til at påvirke kirken, Guds kirke.

Sådan er det endnu engang. Men vil gerne gøre det meget klart, at det er helt ok med mig du har de synspunkter du har helt OK!:)
Jeg mener det virkelig Nikolaj!

Derfor syntes jeg også at kirken skulle løsrives fra staten.

Kærligst Klaus Hundal

Til toppen 
#37073 - 21/11/2004 02:59 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Jeg er glad for du tager emnet op - for idéen om en folkekirke, altså at kirken og staten hænger sammen er helt umulig for mig at se. Der tales om at kirken går for vidt, men jeg har hørt i historie, at præsterne for 200 år siden var en salgs "kongens lakajer" ude i byerne, og en slags ledere, som borgmestrene efter demokratiet kom. Og det lyder meget mere skræmmende end i dag.

Men til nutiden. Kirkens leder, kirkeministeren, er valgt af folketinget, der jo ikke er en kristen institution. Hvilket det heller ikke skal være, det skal repræsentere dem der stemmer på dem. Og kirkerne bliver styret af menighedsråd, som alle der betaler ca. 1% af deres skat kan være med til. Med andre ord hvem som helst.

Kirken er nødt til at være en kæmpende kirke, der kritiserer hvor det bør gøres, populært eller ej. Og hvor hammeren bør falde prompte hvis der kommer Grosbøll-agtige udtalelser.

En fælles frikirke er en mulig idé. Jeg er med, hvis det bliver til noget. Og at få folk ud af folkekirken skulle være en del af det, er endnu bedre.

Jeg må sige til Magnus, at hvis alle i en kirke skal være enige i alle de trosartikler og teologi du nævner... det lyder ikke som en særlig lydhør kirke. Det er fantastisk du går meget op i din tro og vil gøre alt for at lære andre det, men at alle SKAL være enige i alt det, lyder som om I har en lille kirke. Går i rundt med spørgsmålsark til deltagerne?

Til slut vil jeg sige at jeg er glad for de troende præster der trods alt er, og glad på de der kommer der's vegne. Men hvis vi kigger på folkekirken som organisation må jeg erklære mig uenig med Nikolaj. Alt håb ER ude for folkekirken.

Rasmus

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#37074 - 21/11/2004 09:22 Re: Efter Folkekirken? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære alle på tråden her -

- jeg vil bare her indskyde den bemærkning, at uden vores skrøbelige folkekirke, hvis mange fejl og mangler jeg skal være den første til at begræde, havde jeg ikke siddet her som en troende, bekendende kristen.

Nu skal jeg hen i én af de temmelig mange folkekirkelige oaser og høre Guds ord, synge nogle dejlige salmer og modtage Herrens legeme og blod ...

Hav en velsignet søndag

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37075 - 21/11/2004 13:14 Re: Efter Folkekirken? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Hej Klaus (KunJESUS)

... og det er ikke din sag at dømme.
Gud skal dømme.

Jeg håber, du forstår, at jeg snart er træt af at blive dømt som "dømmende".

Så den med "Kære troende" (dem som er: imod kvindelige præster, homo-vielser, skilsmisse)... den går ikke!

Jeg burde måske her have skrevet "Kære missionsfolk" eller "Kære konservativt troende". Jeg beklager, hvis du har følt dig stødt.

Folkekirken er folkets kirke. Dvs. at det endnu engang er sådan at befolkningen skal bestemme hvordan kirken formes. Hvis man er uenig syntes jeg man skal danne sin egen kirke, med sine egne værdier osv.

Det er jo sådan set også det, jeg har lagt op til.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#37076 - 23/11/2004 02:28 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym

Nikolaj du siger at det "egentlig også var det du lagde op til" - og ja det er rigtig;)

Kærligst Klaus

Til toppen 
#37077 - 27/11/2004 01:22 Re: Efter Folkekirken? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Folkekirken er folkets kirke. Dvs. at det endnu engang er sådan at befolkningen skal bestemme hvordan kirken formes.

Mn, det passer faktisk ikke. Folkekirken er defineret i grundloven og er derfor ikke en instans, folk kan gå rundt og ændre på og omformulere som det nu passer.

I grundloven står, at § 4 "Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes som sådan af staten." Så folkekirken er ikke mere folkets kirke, end den er evangelisk-luthersk. Og for at få indført nye regler for kirken er det derfor nødvendigt enten a) ændre den evangelisk-luthersk trosretning, så denne passer på verdensplan med det, man indfører i den danske folkekirke, eller b) ændre grundloven, så folkekirken ikke længere tilhører den evangelisk-lutherske trosretning.

Begge muligheder er lige absurte. Men man kan spørge sig selv om, om folkekirken i det hele taget stadig retsmæssigt kan kalde sig evangelisk-luthersk.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#37078 - 27/11/2004 08:27 Re: Efter Folkekirken? [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Karsten,

Dejligt indlæg - med ord der ikke kan siges for tit i disse tider!

"Begge muligheder er lige absurde. Men man kan spørge sig selv om, om folkekirken i det hele taget stadig retsmæssigt kan kalde sig evangelisk-luthersk."

Det har jeg også spurgt mig selv om, mange gange, og også mange andre fornuftige! mennesker.

Og er - indtil videre - nået frem til, at det kan den godt, sålænge der ikke er lavet om på det læremæssige grundlag. Det er på plads og i orden, nemlig.

Praksis er under al tænkelig kritik masser af steder (tør ikke tænke på hvor mange!) men sådan har det vel været i kirkesamfundene i de sidste par tusind år. Guds kirke er og bliver den samme, om så alle tårne falder!

Der er, heldigvis, også en del oaser I vores syndige, skrøbelige folkekirke, og det skulle kunne lade sig gøre for enhver, med et minimum af ulejlighed, at finde én af dem og lægge sin skærv netop dér.

Og så helst bruge mere tid, og flere kræfter, på at kæmpe for end at kæmpe imod (selv om det også af og til forekommer mig at være nødvendigt at markere sit mod-synspunkt, når det kniber med at skaffe tilstrækkelig vand og gødning til oaserne ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37079 - 27/11/2004 09:50 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Nikolaj

Jeg har jo selv truffet konsekvensen af min evangelisk-lutherske tro (der ikke kan inkludere disse ting), og vil give dig og andre, der kæmper for en bibeltro kirke, hvorend den må befinde sig, min moralske støtte.

Jeg tænker da også, at i fald ritualet bliver vedtaget, da gælder det vel alle Folkekirker?

Eller føler I som medlemmer ikke, at det vedrører jeres egen lokale Folkekirke, i fald i evt. har en præst, der går imod ritualet?

Spørgsmålet står åbent.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#37080 - 27/11/2004 15:50 Re: Efter Folkekirken? [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Hej malli

Jeg har jo selv truffet konsekvensen af min evangelisk-lutherske tro (der ikke kan inkludere disse ting)

Mener du, at vi, som (ind til videre) bliver i Folkekirken, er bange for at tage konsekvensen af vores tro?

Jeg tænker da også, at i fald ritualet bliver vedtaget, da gælder det vel alle Folkekirker?

Eller føler I som medlemmer ikke, at det vedrører jeres egen lokale Folkekirke, i fald i evt. har en præst, der går imod ritualet?

Indførsel af et officielt ritual for velsignelse/vielse af homofile par ville jo betyde, at Folkekirken som helhed ganske åbenbart kom i modstrid med sit eget grundlag, hvilket nok ville betyde et alvorligt samvittighedsproblem for mange.
Desuden ville dette ritual komme til at stå i bl.a. salmebogen og ritualbogen. Det vil altså betyde, at den salmebog, som alle folkekirker bruger ville indeholde afsnit, som er i klar modstrid med den kristne tro. Og brugen af denne salmebog må vel også betyde, at man accepterer dens indhold.
Forresten, hvad synger i egentlig efter i Evangelisk-Luthersk Frikirke?
Folkekirken er jo både noget lokalt og noget nationalt. Selvom man måske lokalt går imod dette ritual vil man ikke kunne ignorere, at det på nationalt plan er blevet besluttet, at man accepterer homoseksuelle partnerskaber på lige fod med konventionelle ægteskaber.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#37081 - 27/11/2004 16:03 Re: Efter Folkekirken? [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej kristina

"... man kan spørge sig selv om, om folkekirken i det hele taget stadig retsmæssigt kan kalde sig evangelisk-luthersk."

Det har jeg også spurgt mig selv om, mange gange, og også mange andre fornuftige! mennesker.

Og er - indtil videre - nået frem til, at det kan den godt, sålænge der ikke er lavet om på det læremæssige grundlag. Det er på plads og i orden, nemlig.

Det er rigtigt, at det officielle grundlag for folkekirken stadig er, som det skal være, og jeg svært ved at forestille mig en situation, hvor der vil blive ændret på dette. Men problemet er, at mange i folkekirken i stigende grad bliver ligegyldige overfor dette grundlag, Bibelen og bekendelserne. Hvis grundlaget ikke længere har nogen reel betydning for folkekirken, giver det så mening at tale om, at folkekirken faktisk er en evangelisk-luthersk kirke (eller overhovedet en kristen kirke)? Jeg venter spændt på afgørelser i Grosbøll-sagen og i spørgsmålet om ritual for homofile vielser. Det vil formentlig give en pejling om, hvor folkekirken står, og hvorhen den går.

Der er, heldigvis, også en del oaser I vores syndige, skrøbelige folkekirke, og det skulle kunne lade sig gøre for enhver, med et minimum af ulejlighed, at finde én af dem og lægge sin skærv netop dér.

Ja, og Gud ske tak og lov for disse oaser, men spørgsmålet er, om disse lokale lyspunkter vil kunne opveje for en national beslutning, som bringer folkekirken i klar modstrid med dens grundlag.

- Nikolaj

Til toppen 
#37082 - 27/11/2004 16:18 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

For mig at se kan man have to forskellige syn på Folkekirken:
1) Man ser den som en kirke i sin helhed på landsplan,

eller

2) man ser den som en paraplyorganisation, hvor mange forskellige kirker er med. "Kirken" er da en betegnelse for den lokale kirke.

Hvis man regner med 1) er det meget svært at forklare, hvorfor man som bibeltro kristen er medlem af Folkekirken. De fleste melder sig da også ud, hvis de har sådan et syn (men ikke Indre Mission!)

Hvis man regner med 2) er der god grund til at være medlem af Folkekirken indtil der bliver rokket ved grundlaget, dvs. Bibel og bekendelse. Sålænge man har sin frihed til at gøre og mene som man vil lokalt, og bekendelsen bliver fastholdt, kan det forsvares at være medlem af Folkekirken.

En ændring i ritualbogen er ikke en ændring af fundamentet, og man er ikke forpligtet til at handle derefter (at vie homoseksuelle). Desuden er man ikke forpligtet på at bruge salmebogen (mange kirker bruger på nuværende tidspunkt ikke den nye salmebog). Derfor vil mange med synspunkt 2) ikke se nogen grund til at forlade folkekirken, hvis der bliver indført et ritual.

Dem, som har synspunkt 1), og er konsekvente i deres holdning og tro, har forlængst forladt Folkekirken (fx efter ændringen i 1997).

Findes der nogen mellemvej? Det drejer sig jo ikke om hvilke fordele og ulemper der er i Folkekirken, men derimod om hvad man kan stå inde for, eller ...? Så længe man er medlem af Folkekirken og ser den som en landsdækkende helhed, så længe er man en del af det hele, er ansvarlig for det, og udtrykker også, at man kan stå inde for det.

Der kan selvfølgelig være sekundære uenigheder inden for sådan en helhed, men ikke så centrale emner som Gud, fortabelse, opstandelse, synd (arvesynd) og mission.

Hvis man kan være medlem af Folkekirken uden at stå inde for en stor del, kan man vel også bruge en salmebog, som man ikke står inde for i sin helhed.

Er der nogen mellemvej?

Mvh Søren.

Til toppen 
#37083 - 27/11/2004 16:20 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
malli
Bruger

Hej Nikolaj

Mener du, at vi, som (ind til videre) bliver i Folkekirken, er bange for at tage konsekvensen af vores tro?

Nej, sådan var det ikke ment!! Jeg talte her alene om mig selv. Mennesker kan jo have forskellige bevæggrunde til at handle som de nu gør. For mit vedkommende fyldte Grossbøll-sagen utrolig meget, og jeg følte at jeg indirekte bidrog til hans og hans liges underhold ved at bidrage ved mit medlemsskab.

Omvendt er der så fx. min mor, ligeledes evangelisk-luthersk, der slet ikke oplever det på denne måde, men tværtimod siger, at det bare ikke kan passe, at sådan nogle gutter i den anden ende af landet skal få HENDE ud af den gode kirke, vores familie i generationer har benyttet! (og undgår dog behændigt den ene kvindelige præsts forkyndelse).
Så hun har også taget konsekvensen af sin tro.

Forresten, hvad synger i egentlig efter i Evangelisk-Luthersk Frikirke?

Vi synger under Gudstjenesten altid efter den gamle Salmebog.

Folkekirken er jo både noget lokalt og noget nationalt. Selvom man måske lokalt går imod dette ritual vil man ikke kunne ignorere, at det på nationalt plan er blevet besluttet, at man accepterer homoseksuelle partnerskaber på lige fod med konventionelle ægteskaber.

Tak for dit svar. Det var af ren nysgerrighed jeg spurgte, men det betyder så at du ikke vil skelne mellem hvorvidt din egen præst vil praktisere dette eller ej, men alene forholde dig til den overordnede nationale Folkekirkes syn på sagen.

Mkh Malli

Til toppen 
#37084 - 27/11/2004 16:49 Re: Efter Folkekirken? [Re: malli]
Nikolaj
Bruger

Hej malli

... det betyder så at du ikke vil skelne mellem hvorvidt din egen præst vil praktisere dette eller ej, men alene forholde dig til den overordnede nationale Folkekirkes syn på sagen.

Det var nu alligevel ikke helt sådan, jeg mente det. Jeg mente, at der er to forhold at tage i betragtning: Det lokale og det nationale. Så længe det fungerer godt på lokalt plan med en bibeltro præst, og så længe kirken på nationalt plan ikke går til ekstremer i i sine synspunkter på en måde, som problematiserer mit medlemsskab af folkekirken yderligere, så mener jeg, at fortsat medlemsskab af folkekirken er forsvarligt. Men hvis den nationale kirke f.eks. forbyder visse konservative synspunkter (sådan som man ser det i den svenske kirke, hvor modstand mod kvindelige præster er fyringsgrund), så mener jeg ikke, at det kan forsvares, at man bliver, så må man tage konsekvensen og gå sin vej (og gerne smække hårdt med døren på vejen ud).
Men det er naturligvis også vigtigt at skelne til, at hvis det fungerer godt på lokalt plan, så er folkekirken et godt fundament for at udbrede evangeliet til befolkningen (dåb, konfirmation, bryllup og juleaftensgudstjeneste foregår jo ikke i missionshuset).

- Nikolaj

Til toppen 
#37085 - 27/11/2004 17:07 Re: Efter Folkekirken? [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren (søgende)

For mig at se kan man have to forskellige syn på Folkekirken:
1) Man ser den som en kirke i sin helhed på landsplan,
[...]
Hvis man regner med 1) er det meget svært at forklare, hvorfor man som bibeltro kristen er medlem af Folkekirken. De fleste melder sig da også ud, hvis de har sådan et syn (men ikke Indre Mission!)

Faktisk er Indre Mission jo en meget betydelig gruppe af bibeltro lutheranere, jeg vil faktisk gætte på, at flertallet af de bibeltro i Danmark er tilknyttet IM (i større eller mindre grad). Og ergo er de fleste bibeltro stadig medlemmer af folkekirken.

2) man ser den som en paraplyorganisation, hvor mange forskellige kirker er med. "Kirken" er da en betegnelse for den lokale kirke.
[...]
Hvis man regner med 2) er der god grund til at være medlem af Folkekirken indtil der bliver rokket ved grundlaget, dvs. Bibel og bekendelse. Sålænge man har sin frihed til at gøre og mene som man vil lokalt, og bekendelsen bliver fastholdt, kan det forsvares at være medlem af Folkekirken.

Det giver jeg dig ret i, men hvor længe mon det bliver ved med at være sådan, at den lokale præst og menighed har lov til stik imod flertallets synspunkter at fastholde den evangelisk-lutherske, kristne tro ubesmittet?

Dem, som har synspunkt 1), og er konsekvente i deres holdning og tro, har forlængst forladt Folkekirken (fx efter ændringen i 1997).

Spørgsmålet er, hvor konsekvente de er, for burde de ikke have forladt folkekirken allerede dengang kvindelige præster blev tilladt, eller i det mindste dengang vielse af fraskilte blev tilladt?

Findes der nogen mellemvej? Det drejer sig jo ikke om hvilke fordele og ulemper der er i Folkekirken, men derimod om hvad man kan stå inde for, eller ...?

Jeg mener faktisk godt, at man kan se på fordele og ulemper ved folkekirken. Og så længe fordelene vejer tungere end ulemperne (hvilket jeg mener, at de indtil videre gør) så kan det forsvares at blive i folkekirken.

Så længe man er medlem af Folkekirken og ser den som en landsdækkende helhed, så længe er man en del af det hele, er ansvarlig for det, og udtrykker også, at man kan stå inde for det.

Der kan selvfølgelig være sekundære uenigheder inden for sådan en helhed, men ikke så centrale emner som Gud, fortabelse, opstandelse, synd (arvesynd) og mission.

Jeg mener da også, at et udfald i Grosbøll-sagen til den ateistiske teologis fordel på sigt ville umuliggøre mit medlemsskab af folkekirken.

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#37086 - 27/11/2004 18:17 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
Machine_A
Bruger

Hej Nikolaj

Jeg venter spændt på afgørelser i Grosbøll-sagen og i spørgsmålet om ritual for homofile vielser.

Du er ikke den eneste. Grosbøll-sagen formåede at komme på forsiden af alverdens aviser. Ikke noget man ser hver dag inden for kirkesager. Og et prej om, at det heller ikke er noget man rundt om i verden støder på hver dag, men ser på med stor forundring.

Danmark har selvfølgelig lagt stilen i at gå foran i alternative sager (fri porno o.l.) så hvorfor ikke gå foran og proklamere, at en kirkelig vejleder godt kan vejlede i, at man bør forkaste kirken. Eller foretage vielser af homoseksuelle par.

Underligt land vi har.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#37087 - 27/11/2004 18:18 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad du egentlig mener.

I dit indlæg til Malli siger du:

Så længe det fungerer godt på lokalt plan med en bibeltro præst, og så længe kirken på nationalt plan ikke går til ekstremer i i sine synspunkter på en måde, som problematiserer mit medlemsskab af folkekirken yderligere, så mener jeg, at fortsat medlemsskab af folkekirken er forsvarligt. Men hvis den nationale kirke f.eks. forbyder visse konservative synspunkter (sådan som man ser det i den svenske kirke, hvor modstand mod kvindelige præster er fyringsgrund), så mener jeg ikke, at det kan forsvares, at man bliver, så må man tage konsekvensen og gå sin vej

Og til mig siger du:

Jeg mener faktisk godt, at man kan se på fordele og ulemper ved folkekirken. Og så længe fordelene vejer tungere end ulemperne (hvilket jeg mener, at de indtil videre gør) så kan det forsvares at blive i folkekirken.

og igen:

Jeg mener da også, at et udfald i Grosbøll-sagen til den ateistiske teologis fordel på sigt ville umuliggøre mit medlemsskab af folkekirken.

Hvis grosbølls ateistiske teologi gør, at du ikke kan være medlem af Folkekirken må det være fordi du mener, at en anden lokalkirkes (eller Folkekirken som helhed) synspunkter har en effekt på dit medlemsskab af Folkekirken, på den anden side mener du, at du godt kan være medlem så længe det går godt lokalt.

Jeg har nok misforstået noget, for jeg får det ikke helt til at hænge sammen. Enten har synspunkter uden for din lokalkirke effekt på dit medlemsskab eller også har de ikke. Om det drejer sig om ateistisk teologi, homoseksuelle vielser eller velsignelse af registreret partnerskab er vel irrelevant!? Og hvis Grosbøll kan få dig til at melde dig ud, skulle du vel have meldt dig ud for længe siden da man veg bort fra kirkens grundlag på andre punkter.

Spørgsmålet er, hvor konsekvente de er, for burde de ikke have forladt folkekirken allerede dengang kvindelige præster blev tilladt, eller i det mindste dengang vielse af fraskilte blev tilladt?

Der er jo også uenighed indenfor missionsbevægelserne om kvindelige præster. Årsagen er nok, at denne sag ikke er lige så sikker i Bibelen, og derfor må høre til de mindre vigtige emner.

Angående vielse af fraskilte, tjoh ... det har du måske nok ret i.

Mvh Søren.

Til toppen 
#37088 - 27/11/2004 20:22 Re: Efter Folkekirken? [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren (søgende)

Jeg kan godt se, at der kan have været tvivl om, hvad jeg egentlig mente, mht. om det nationale eller det lokale er vigtigst. Derfor vil jeg forsøge at formulere mit synspunkt forfra.

Hvis man, som jeg, bor i et sogn med en bibeltro præst (eller har mulighed for at komme i kirke sådan et sted), så er det selvfølgelig godt. Så mener jeg som udgangspunkt ikke der er nogen grund til at melde sig ud af folkekirken. Hvis man derimod ikke har mulighed for at komme til en præst, som man har tillid til, så kan det være en lettere beslutning at melde sig ud.

Selvom det måske går godt på lokalplan kan der godt komme noget så at sige oppefra i vejen (altså ikke helt oppefra, hvis du forstår, hvad jeg mener, men fra kirkens overordnede nationale ledelse). Hvis det f.eks. bliver besluttet, at det er ligegyldigt, om en præst tror på, at der findes en Gud, eller hvis det bliver besluttet, at det skal være standard i folkekirken at se bort fra Bibelens klare ord om homoseksuel praksis, så mener jeg, at det kan problematisere ens medlemsskab i så høj grad, at det er bedst at melde sig ud.

Altså, at en præst kan finde på at velsigne et homofilt par, eller at en præst siger, at der er ting i kristendommen, han har svært ved at tro på, det gør mig sådan set ikke så meget, så længe det ikke bliver blåstemplet af folkekirkens ledelse. For alt, hvad der besluttes nationalt gælder også lokalt, mens det, der besluttes lokalt det ene sted ikke gælder alle andre steder.

Når alt dette er sagt, er det vigtigt at tilføje, at jeg mener, at en evt. udmeldelse af folkekirken skal ske i samlet flok, så mange som muligt, og at der må beregnes tid til at stable en ny kirke på benene.

Jeg håber, at det skabte større klarhed omkring mit synspunkt.

- Nikolaj

Til toppen 
#37089 - 27/11/2004 23:23 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Nikolaj, lige en lille detalje, du skriver:

Desuden ville dette ritual komme til at stå i bl.a. salmebogen og ritualbogen. Det vil altså betyde, at den salmebog, som alle folkekirker bruger ville indeholde afsnit, som er i klar modstrid med den kristne tro.

I "min" folkekirke bruger vi stadig den gamle salmebog, og det er ikke af sparehensyn!

Hvis den dag kommer, hvor præster ikke mere har mulighed for frit at forkynde Guds ord, fravælge nye salmebøger, nægte af vie fraskilte og nægte på Guds vegne at velsigne homoseksuelles parforhold eller foretage homoseksuelle vielser ...
.. ja så giver jeg også op.

Men altså, så længe der er håb er der liv! ... så vil jeg folde mine hænder og bede for folkekirkens bevarelse.
Jesus siger: »For mennesker er det umuligt, men ikke for Gud, thi alting er muligt for Gud.«

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37090 - 28/11/2004 12:52 Re: Efter Folkekirken? [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Danmark har selvfølgelig lagt stilen i at gå foran i alternative sager (fri porno o.l.) ...

Underligt land vi har.

Er det virkelig ytringsfriheden du betegner som "alternative sager"?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#37091 - 28/11/2004 13:11 Re: Efter Folkekirken? [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Hej kristina

I "min" folkekirke bruger vi stadig den gamle salmebog, og det er ikke af sparehensyn!

Mener du, at den nye salmebog er mere ret kristelig, hvis man kan sige det på den måde, end den gamle?

- Nikolaj

Til toppen 
#37092 - 28/11/2004 18:52 Re: Efter Folkekirken? [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Er det virkelig ytringsfriheden du betegner som "alternative sager"?

Ytringsfrihed? Det tror jeg da ikke jeg nævnte, gjorde jeg?

Jeg nævnte den frie porno, der så vidt jeg ved ikke hører ind under ytringsfriheden. I øvrigt har vi i Danmark kun begrænset ytringsfrihed.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#37093 - 28/11/2004 19:10 Re: Efter Folkekirken? [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

A: Er det virkelig ytringsfriheden du betegner som "alternative sager"?

M: Ytringsfrihed? Det tror jeg da ikke jeg nævnte, gjorde jeg?

Du brugte ikke ordet, men fri porno er et spørgsmål om ytringsfrihed, så mit spørgsmål er da relevant nok.

Jeg nævnte den frie porno, der så vidt jeg ved ikke hører ind under ytringsfriheden.

Fri porno er da i høj grad et spørgsmål om ytringsfrihed.
Det er et spørgsmål om, hvad der er tilladt på skrift og i film.
Før pornoens frigivelse var der censur - den blev heldigvis ophævet.

I øvrigt har vi i Danmark kun begrænset ytringsfrihed.

Det er rigtigt at den danske ytringsfrihed ikke er 100% fri, men den er nu temmelig fri.

Og målet må - for mig at se - være, at der er så få begrænsninger af ytringsfriheden som muligt.
Specielt er der da ikke brug for at moralens vogtere skal afgøre, hvad man må og ikke må skrive og afbillede.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#37094 - 28/11/2004 23:32 Re: Efter Folkekirken? [Re: ]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Ja, egentlig havde jeg ikke tænkt mig at skulle debattere, men mere læse andres indlæg og følge med i debatten, for jeg kommer slet ikke i folkekirken, men så var det jeg så Klaus´ indlæg og kom samtidig i tanker om, at jeg da vist stadig btaler kirkeskat og som medlem må jeg vel have lov til at blande mig lidt...?

Jeg MÅ simpelt hen op af stolen, for Klaus skriver:

"Derfor er alle mennesker, ligegyldig hvor syndige du end finder dem, ligeså meget ret til at være med til at påvirke kirken, Guds kirke"

Avs, Klaus, holder den nu også helt? Hvor syndige Nikolai finder disse mennesker er ikke så interessant, men når du ligefrem taler om folkets RET til at påvirke kirken, så kører det jo af sporet. Hvis kirken er Guds kan den ikke i lige så stor grad være folkets og skal man afgøre læremæssige sager må det vel rettelig foregå ud fra Guds vilje og ikke menneskers.

Hvordan finder man så Guds vilje? Jo, der er tre måder, Gud taler til os på og åbenbarer sin vilje på:

1. Bibelen
2. Det Kristne Fællesskab
3. Helligånden

Det er et faktum, som vi kan se af kirkehistorien helt tilbage fra Apostlenes Gerninger og frem til i dag.

Dvs, at vi altså må opholde enhver holdning, som vi mennesker kan have, mod det, som Bibelen fortæller os. Og da Gud ikke er en forvirringens Gud, så må den holdning, som vi finder frem til i det kristne fællesskab ved Helligåndens hjælp jo altid være i overensstemmesle med Bibelen. Ellers giver det jo ikke megen mening.

Når vi så skal afgøre, hvad Kirken kan gå ud med som repræsentant for Gud, hvilket jo er det, der sker, når nogen bliver viet eller døbt eller blot når der holdes en prædiken, ja, så må den afgørelse altså være i fuld overensstemmelse med Bibelen.

Det er ikke enstbetydende med at man bare skal læse Bibelen igennem og vers for vers pille ud og sætte sammen, sådan at man får den mening frem, som man gerne vil have, men før de mere liberale teologer turer alt for meget frem mod de mere konservative, skal de lige vide, at de er mindst lige så slemme til det selv.

Men så må Bibelen jo læses som et hele for at forstå meningen med det hele og hvor mange af os har gjort det?

Per Holbo Rasmussen
tilbagevendt debattør

Til toppen 
#37095 - 28/11/2004 23:48 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

For alt, hvad der besluttes nationalt gælder også lokalt, mens det, der besluttes lokalt det ene sted ikke gælder alle andre steder.

Så derfor har muligheden for velsignelse af registreret partnerskab ikke nogen indflydelse på dit medlemsskab i Folkekirken, fordi det er frivilligt for den lokale præst?

Hvis ikke det har, så kan Grosbøll eller andre heller ikke få nogen indflydelse på dit medlemsskab, da der sandsynligvis aldrig vil komme et decideret krav om at man skal mene som ham.

Så synes jeg ikke det giver mening at skrive dette (fra et af dine tidligere indlæg):

Lad os antage, at Grosbøll godt kan indeholdes i Folkekirken efter sagen er afgjort. Da vil hans holdning ikke have mere indflydelse på dit lokale sogn end homofili-sagen i 1997 har nu. Disse to sager burde for dig have præcis samme effekt på dit medlemsskab af Folkekirken.

Ligger der en finte i udtrykket "på sigt", som jeg ikke har fået med?

Når alt dette er sagt, er det vigtigt at tilføje, at jeg mener, at en evt. udmeldelse af folkekirken skal ske i samlet flok, så mange som muligt, og at der må beregnes tid til at stable en ny kirke på benene.

Jeg er ganske enig i, at det ville være den bedste løsning. Det uheldige er, at det ikke lader sig gøre at blive enige om hvornår dette skal ske. Mange, mange mennesker har allerede forlængst gjort det, og nogle vil ikke gøre det selvom de store kirkelige organisationer anbefaler det.

Jeg mener der bliver nødt til at være en overgangsperiode, hvor der findes et kirkeligt tilbud til alle, uanset om man er medlem af Folkekirken eller ej. Som det er nu, så er der ingen organisationer der indeholder denne mulighed. Derfor lader man en masse mennesker i stikken, som med deres samvittighed MÅ melde sig ud af Folkekirken nu. Og igen, når engang de kirkelige højrefløjs-organisationer bliver enige om at forlade Folkekirken, lader de sandsynligvis mange mennesker i stikken, som ikke vil forlade Folkekirken på lige præcis det tidspunkt.

Hvorfor SKAL det være et enten ... eller? Alt er jo ikke sort/hvidt i organiseringen af kirker. Der finde jo lige så mange måder at organisere sig på som der findes mennesker! Og alligevel vil fx IM kun forholde sig til to muligheder: Folkekirker (ellipsestrukturen) eller national frikirkedannelse (udmeldelse af Folkekirken). Findes der da ikke andre kirker end folkekirker og frikirker?

Mvh Søren.

Til toppen 
#37096 - 29/11/2004 09:17 Re: Efter Folkekirken? [Re: ]
malli
Bruger

Hej KunJesus

"Og ja folkekirken, ja kirken i alt praksis, er GUDS kirke - enig! Men hvem siger at i er Guds folk mere end andre. Så Gud skal styrre kirken, enig, og alle mennesker kan læse og bedømme Guds ord selv."

På den ene side skal Gud styre kirken, på den anden side skal/bør præsterne og andre kristne holde bøtte med Guds ord (for det skal mennesker selv! læse og bedømme), skal Gud så styre kirken fuldstændig uden om sit Ord?

Vi kan så, ud fra det du siger, i kirken holde drukfester og ofre til Budda som det passer os, fordi vi bedømmer at det må vi godt - og andre, herunder præsterne, må ikke hindre det, for de må "ikke dømme".

Mkh Malli

Ændret af malli (29/11/2004 09:19)

Til toppen 
#37097 - 29/11/2004 10:04 Re: Efter Folkekirken? [Re: holbo]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Holbo!

Amen til det du skriver her (jeg skriver det igen, fordi det ikke kan skrives for tit!):

"Og da Gud ikke er en forvirringens Gud, så må den holdning, som vi finder frem til i det kristne fællesskab ved Helligåndens hjælp jo altid være i overensstemmesle med Bibelen. Ellers giver det jo ikke megen mening."

Og velkommen tilbage i stamcaféen her - vi gamle har holdt stolen varm til dig!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37098 - 29/11/2004 12:19 Re: Efter Folkekirken? [Re: kristina]
holbo
Bruger

Tak for den fine modtagelse. Jeg kommer her jo ikke nær så tit som før, men fornemmer stadig der er mange gode debatter her på sitet...

Per

Til toppen 
#37099 - 29/11/2004 13:03 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
holbo
Bruger

Hej igen...

Mikolai, nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men hvis jeg skal dømme efter dit foto er jegpositivt overrasket over din modenhed i forhold til de spørgsmål, som er oppe at vende og især din måde at håndtere personlige udfald på. Ros til dig!

Men nu til selve sagen:

Chemnitz har selvfølgelig ret, når han siger at der er nogle uoverensstemmelser, som bør adresseres, hvis man bryder ud af Folkekirken i samlet flok. Nogle af disse spørgsmål er temmelig vigtige og det faktum, at man sagtens kan holde møder sammen på trods af disse uenigheder viser mere om åndelig modenhed blandt medlemmer af foreningerne end det viser om enighed. Og her kommer faktisk en væsentlig pointe: Det nye testamente fortæller os ikke, at vi skal enige om alting. Ej heller i læremæssige spørgsmål. Det er i orden at være uenige. Det, der ikke er i orden er at være uvenner over det. Det betyder reelt, at hvis man i en kirke finder ud af, at det, vi er uenige om, har så stor betydning for os, at vi ikke kan holde gudstjeneste sammen, så bør vi overveje meget kraftigt, om vi burde skilles som venner før vi bliver uvenner.

Nu kunne det godt lyde som om jeg er fortaler for ligegyldigheden, men det er nu ikke det, jeg mener. Jeg taler blot om det første udgangspunkt.

Det næste udgangspunkt er så, hvor grænserne for vores uenighed går. Lad mig give et eksempel eller to:

Folkekirkens bekendelsesgrundlag er Luthersk og det betyder blandt andet, at den officielle kirkelige holdning er, at dåb og frelse er to sider af samme sag, nærmere forstået sådan, at hvis du er døbt, så er du frelst. Her er IM uenig og det er faktisk meget interessant. Hvad præcist IM mener kan jeg ikke rigtig hitte ud af, men det står i hvert fald fast at IMs eksistensgrundlag ville smuldre, hvis man fik den officielle folkekirkelige opfattelse, for hvorfor skulle man missionere blandt frelste?

Alligevel har IM valgt at blive i Folkekirken. Det kan der selvfølgelig være politisk-historiske grunde til, men når man vælger at fortsætte i kirken, så må det vel være fordi man ikke anser dette for et så stort problem at man ikke kan være i stue sammen med dem, som mener noget andet...

Et andet eksempel kunne være uenigheden mellem frikirkerne og folkekirken om sakramenterne, hvor frikirkerne repræsenterer den calvinistiske holdning, at sakramenterne alene tjener som symboler, mens folkekirken betragter sakramenterne som ritualer, hvori Gud på en eller anden måde er aktiv med sin Helligånd uden at man nødvendigvis kan forstå hvordan det hænger sammen.

Her har man valgt helt tilbage fra reformationen ikke at være i kirke sammen...

Et tredje og helt yderligtgående eksempel er de kristne kirkers forhold til Jehovas Vidner og Mormonerne. Her er uenigheden vel primært koncentreret omkring treenigheden og spørgsmålet om frelse ved nåde alene og betydningen har man set som så væsentlig, at man ikke blot afholder sig fra fælles kirkeidentitet, men helt frasiger disse organisationer kristennavnet.

Det vi kan lære af disse eksempler er, at man må beskytte sig. Først beskytte sig mod manglende enhed, dernæst beskytte de svage i troen mod forvirring og endelig beskytte kirken mod udefra kommende vranglære.

Men hvornår må man gøre hvad? Det vil jo altid være et godt spørgsmål.

Under alle omstændigheder er jeg personlig meget fortrøsningsfuld, hvad angår disse folkekirkelige organisationers enhed. Det er trods alt ikke så længe siden man ved Dialogcentrets hjælp har kunne forene IM og Folkekirkens karismatikere om en luthersk vejledning til alphakurser. Det er en større bedrift og hvis det kan lade sig gøre, så må Nikolais kirkeprojekt også kunne...

Per

Til toppen 
#37100 - 29/11/2004 16:15 Re: Efter Folkekirken? [Re: Ateist]
Machine_A
Bruger

Det kunne være vi skulle åbne ytringsfrihed i en ny tråd - men det har den vist været før uden nævneværdig resultat, hvis jeg husker rigtigt.

Jeg betegner ikke fri porno som ytringsfrihed. Men hvis du tager som forudsætning at de to ting hører sammen, har du ret i at jeg anser dele af ytringsfriheden som "alternative sager" der ikke er af det gode.

Specielt er der da ikke brug for at moralens vogtere skal afgøre, hvad man må og ikke må skrive og afbillede.

Det kan jeg godt forstå du siger som ateist. Jeg håber selvfølgelig aldrig vores samfund kommer derud, hvor regler og love er op til det enkelte individ at afgøre.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#37101 - 29/11/2004 16:18 Re: Efter Folkekirken? [Re: holbo]
Nikolaj
Bruger

Hej holbo

Folkekirkens bekendelsesgrundlag er Luthersk og det betyder blandt andet, at den officielle kirkelige holdning er, at dåb og frelse er to sider af samme sag, nærmere forstået sådan, at hvis du er døbt, så er du frelst.

Her må jeg desværre sige, at jeg tror, du tager fejl. Den lutherske lære foreskriver, at vi bliver frelst ved troen alene. Naturligvis er dåben som sakramente også vigtig, ligesom nadveren, men frelsen afhænger først og sidst af troen på Jesu Kristi død og opstandelse.
Når det er sagt, så må det jo desværre også siges, at en stor del af folkekirkens præster rent faktisk er af den opfattelse, at alle døbte bliver frelst, uanset tro.

Hvad præcist IM mener (om dåb, tro og frelse, red.) kan jeg ikke rigtig hitte ud af

I IM mener man, at alle døbte som udganspunkt er frelst, med mindre de senere frasiger sig troen, hvad mange jo desværre gør.

Et andet eksempel kunne være uenigheden mellem frikirkerne og folkekirken om sakramenterne, hvor frikirkerne repræsenterer den calvinistiske holdning, at sakramenterne alene tjener som symboler, mens folkekirken betragter sakramenterne som ritualer, hvori Gud på en eller anden måde er aktiv med sin Helligånd uden at man nødvendigvis kan forstå hvordan det hænger sammen.

Her har man valgt helt tilbage fra reformationen ikke at være i kirke sammen...

Det er selvfølgelig rigtigt, at dåb og nadver var og er et vigtigt uenighedspunkt mellem lutheranere, calvinister o.a. Det er dog ikke den eneste grund til, at man ikke vil/kan være i kirke sammen. Generelt kan man vel sige, at lutheranere og især anglikanere teologisk og liturgisk minder mere om den Romersk-Katolske Kirke, mens calvinister, baptister, metodister m.fl. tager større afstand til Romerkirkens traditioner, og følgelig f.eks. ikke har nogen unødvendig udsmykning i deres kirker. Og så anerkender de ikke nadveren som egentligt sakramente, men som et rent symbolsk ritual.
Endnu en vigtig grund til, at der er mange forskellige protestantiske trossamfund er naturligvis, at det var forskellige mennesker, som ledte an i dannelsen af de nye kirker: Luther for de lutherske kirker, Calvin og Zwingli for de calvinske (eller reformerte) kirker.

Det vi kan lære af disse eksempler er, at man må beskytte sig. Først beskytte sig mod manglende enhed, dernæst beskytte de svage i troen mod forvirring og endelig beskytte kirken mod udefra kommende vranglære.

Men hvornår må man gøre hvad? Det vil jo altid være et godt spørgsmål.

Ja, godt spørgsmål. Jeg vil mene, at bekæmpelse af vranglære har førsteprioritet, for hvad hjælper det, at vi har enhed og afklarethed, hvis ikke det er kristendommen, som vi er enedes om?

Under alle omstændigheder er jeg personlig meget fortrøsningsfuld, hvad angår disse folkekirkelige organisationers enhed. Det er trods alt ikke så længe siden man ved Dialogcentrets hjælp har kunne forene IM og Folkekirkens karismatikere om en luthersk vejledning til alphakurser. Det er en større bedrift og hvis det kan lade sig gøre, så må Nikolais kirkeprojekt også kunne...

Jeg er også ret fortrøstningsfuld. I hvert fald mener jeg ikke, at det skulle være noget større problem at samle IM, LM og ELM (og i videre forstand "De Otte") i én kirke, hvis blot de kunne blive enige om at forlade folkekirken samtidig. Der er nogle flere grupper, bl.a. Dansk Oase og Evangelisk-Luthersk Frikirke, som jeg også mener, man burde kunne danne kirke sammen med (hvis de selv vil).

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 
#37102 - 29/11/2004 16:51 Re: Efter Folkekirken? [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren (søgende)

N: For alt, hvad der besluttes nationalt gælder også lokalt, mens det, der besluttes lokalt det ene sted ikke gælder alle andre steder.

S: Så derfor har muligheden for velsignelse af registreret partnerskab ikke nogen indflydelse på dit medlemsskab i Folkekirken, fordi det er frivilligt for den lokale præst?

Missionsorganisationernes ledelser er jo nødt til at forholde sig til, hvad der foregår på nationalt plan, og hvis det, som foregår på nationalt plan er uacceptabelt, så betyder det naturligvis en styrkelse af ønsket om at bryde ud af folkekirken nationalt.

N: Jeg mener da også, at et udfald i Grosbøll-sagen til den ateistiske teologis fordel på sigt ville umuliggøre mit medlemsskab af folkekirken.

S: Lad os antage, at Grosbøll godt kan indeholdes i Folkekirken efter sagen er afgjort. Da vil hans holdning ikke have mere indflydelse på dit lokale sogn end homofili-sagen i 1997 har nu. Disse to sager burde for dig have præcis samme effekt på dit medlemsskab af Folkekirken.

Der er en række grunde til, at jeg mener, at Grosbøll-sagen er vigtig:

1. Hvis Grosbølls teologi godkendes, betyder det, at det er i orden, at en præst er ateist og fuldstændig afviser Guds eksistens. Enhver med en smule fornuft kan vel forstå, at kristentro og ateisme er helt og aldeles uforenelige. Det vil altså skabe et stort troværdighedsproblem for folkekirken og alle, som identificerer sig med denne.

2. Der har tidligere været en anden læresag, den såkaldte Snedsted-sag. En præst havde et dåbssyn, som nok mindede lidt for meget om frikirkernes, derfor dømte man ham ude, men for mig at se er Guds eksistens uendelig meget vigtigere end en overskuelig forskel i dåbssyn. Det ville være utrolig mærkeligt, hvis Grosbøll fik lov til at fortsætte i embedet i modsætning til hans tidligere kollega, som i mine øjne havde begået en langt mindre forseelse.

3. Grosbøll-sagen vil betyde en endelig blåstempling af den overvældende række af mere eller mindre alvorlige vranglærer, som trives i folkekirke-regi.

1997-afgørelsen om velsignelse af homofile par betragter jeg mere som ophævning af et forbud, idet der ikke var tale om en egentlig opfordring fra biskopperne til at velsigne disse par, og idet der ikke blev indført noget officielt ritual for denne handling.

Ligger der en finte i udtrykket "på sigt", som jeg ikke har fået med?

Ja, på sigt dækker over, at en godkendelse af Grosbølls teologi ville være endnu en tungtvejende grund til at forlade folkekirken, men samtidig mener jeg ikke, at det er noget, der skal ske fra den ene dag til den anden.

Jeg mener der bliver nødt til at være en overgangsperiode, hvor der findes et kirkeligt tilbud til alle, uanset om man er medlem af Folkekirken eller ej. Som det er nu, så er der ingen organisationer der indeholder denne mulighed.

Så vidt jeg ved er Luthersk Missionsforening åben for både medlemmer og ikke-medlemmer af folkekirken, er det ikke rigtigt?

Og igen, når engang de kirkelige højrefløjs-organisationer bliver enige om at forlade Folkekirken, lader de sandsynligvis mange mennesker i stikken, som ikke vil forlade Folkekirken på lige præcis det tidspunkt.

Derfor er det også vigtigt, at man venter, til tiden er moden, og ikke tager en forhastet beslutning.

Hvorfor SKAL det være et enten ... eller? Alt er jo ikke sort/hvidt i organiseringen af kirker. Der finde jo lige så mange måder at organisere sig på som der findes mennesker! Og alligevel vil fx IM kun forholde sig til to muligheder: Folkekirker (ellipsestrukturen) eller national frikirkedannelse (udmeldelse af Folkekirken).

Jeg må lige rette en misforståelse: IM går ikke ind for en ellipsestruktur (kirke og missionshus som ligeværdigt primære menigheder); i IM holder man sig til cirkelstrukturen (kirken som primær menighed og missionshuset som supplement og sekundær menighed). Men i øvrigt er det korrekt, at IM ikke går ind for dannelse af frimenigheder (men gerne valgmenigheder).

Mvh Nikolaj

Til toppen 
#37103 - 29/11/2004 19:59 Re: Efter Folkekirken? [Re: Machine_A]
Ateist
Bruger

Se mit svar her!

Til toppen 
#37104 - 29/11/2004 22:38 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
holbo
Bruger

Kære Nikolai,

Min påstand om folkekirkens officielle har jeg fra bekendelsesskrifterne, som bl.a. i den augsburgske bekendelse siger således om dåben i artikel 9: "Om dåben lærer de, at den er nødvendig til frelse, og at Guds nåde tilbydes gennem dåben, og at børn skal døbes, for at de ved at frembæres ved dåben for Gud kan blive taget til nåde af Gud."

Så du har fuldstændig ret. Jeg fik den vist gal i halsen. Det, der kan være problemet er, at en Calvinist ville sige at Dåben slet og ret er et symbol og intet andet. Med andre ord (sådan som disse kirker selv beskriver det) er det et ydre tegn på en indre forvandling.

Nu skal alt dette dog ikke så gerne gå¨hen og blive en egentlig dåbsdebat. Den kan vi tage en anden gang.

Mit vigtigste ærinde med mit indlæg var blot at anføre, at der er en gylden middelvej i forhold til lærespørgsmål, som er vigtig at finde for os. Vi må ikke være for ekskluderende, da vi dermed risikerer at frastøde brødre og søstre i troen, men vi må på den anden side heller ikke være for slappe, da vi dermed risikerer at medvirke til løgn og bringer "en af disse mine mindste til fald."

Per

Til toppen 
#37105 - 30/11/2004 21:29 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

Missionsorganisationernes ledelser er jo nødt til at forholde sig til, hvad der foregår på nationalt plan, og hvis det, som foregår på nationalt plan er uacceptabelt, så betyder det naturligvis en styrkelse af ønsket om at bryde ud af folkekirken nationalt.

Naturligvis!!? Hvorfor egentlig? Jeg synes da allerede det er uacceptabelt!

1997-afgørelsen om velsignelse af homofile par betragter jeg mere som ophævning af et forbud, idet der ikke var tale om en egentlig opfordring fra biskopperne til at velsigne disse par, og idet der ikke blev indført noget officielt ritual for denne handling.

Ja, men der opfordres heller ikke til ateistisk teologi fra biskopperne! Jeg har meget svært ved at se forskellen på de to sager. For mig at se er der ingen forskel på at afvise Bibel og bekendelse ved at sige, at Gud ikke eksisterer og så at afvise dem ved at se bort fra bibelens klare tale. Jeg ved du er uenig, og sådan må det jo så være ...

Og jeg er da enig i, at dåbssyn ikke spiller nær så stor rolle, idet der unægtelig er flere forskellige seriøse holdninger blandt kristne. Men er der nogen tvivl om Bibelens syn på velsignelse af homoseksuelle forhold?

Så vidt jeg ved er Luthersk Missionsforening åben for både medlemmer og ikke-medlemmer af folkekirken, er det ikke rigtigt?

Jo, og jeg tror da heller ikke man ville blive smidt ud af missionshuset i IM bare fordi man ikke er medlem af folkekirken. Men jeg syes der er langt derfra og så til at sige, at der findes tilbud til sådanne folk. Hvor skal man få sin nadver? Så vidt jeg ved findes der ganske få frimenigheder i DK med tilknytning til LM. Resten af de personer der melder sig ud af folkekirken bliver i praksis tvunget til at finde en kirke med en anden tilknytning.

Derfor er det også vigtigt, at man venter, til tiden er moden, og ikke tager en forhastet beslutning.

Ja, det er jo en god løsning for dem som med deres samvittighed kan vente. Hvad med de, som HAR meldt sig ud eller snart gør det?

Jeg må lige rette en misforståelse: IM går ikke ind for en ellipsestruktur (kirke og missionshus som ligeværdigt primære menigheder); i IM holder man sig til cirkelstrukturen (kirken som primær menighed og missionshuset som supplement og sekundær menighed).

Det er rigtigt, men vi ved vel alle, at det ikke fungerer sådan i storbyerne. Nogle steder er det en udmærket struktur, men hvad med Århus og København? Hvad hvis man kommer i en kirke, som har sit eget arbejde ved siden af højmessen? - Når IM's arbejde er overflødigt?

Stadig: Jeg forstår ikke hvorfor nogle kristne skal "fryses ude" fordi de ikke kan finde sig til rette under denne ene struktur (ellipse/cirkelstrukturen). Jeg synes, at vores enhed burde ligge i en fælles tro, og ikke i en ens lokal organisering.

Mvh Søren.

Til toppen 
#37106 - 30/11/2004 22:04 Re: Efter Folkekirken? [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren (søgende)

N: 1997-afgørelsen om velsignelse af homofile par betragter jeg mere som ophævning af et forbud, idet der ikke var tale om en egentlig opfordring fra biskopperne til at velsigne disse par, og idet der ikke blev indført noget officielt ritual for denne handling.

S: Ja, men der opfordres heller ikke til ateistisk teologi fra biskopperne! Jeg har meget svært ved at se forskellen på de to sager. For mig at se er der ingen forskel på at afvise Bibel og bekendelse ved at sige, at Gud ikke eksisterer og så at afvise dem ved at se bort fra bibelens klare tale. Jeg ved du er uenig, og sådan må det jo så være ...

Jeg tror ikke, at biskopperne har tænkt sig at opfordre til ateisme, min bekymring gik på en eventuel indførsel af ritual for velsignelse og/eller vielse af homofile par. Dette ville i modsætning til 1997-afgørelsen betyde, at biskopperne direkte opfordrer præsterne til at velsigne homoseksualitet, hvor man i 1997 blot ophævede forbuddet. Det var et kompromis, og biskopperne var og er meget uenige om det.

N: Derfor er det også vigtigt, at man venter, til tiden er moden, og ikke tager en forhastet beslutning.

S: Ja, det er jo en god løsning for dem som med deres samvittighed kan vente. Hvad med de, som HAR meldt sig ud eller snart gør det?

Dem, som melder sig ud, uden at melde sig ind i en anden menighed, kaster sig for mig at se ud i et kirkeligt tomrum, som der næppe kan komme noget godt ud af. Jeg har da også tit lyst til at melde mig ud, men jeg bliver, også fordi jeg ikke ville kunne bevare mit aktive engagement i IMU, hvis jeg meldte mig ud, og fordi jeg simpelt hen ikke har et andet sted at komme end folkekirken. Og så fordi jeg faktisk mener, at jeg kan forsvare mit medlemskab af folkekirken uden at fornægte min egen samvittighed.

mvh Nikolaj

Til toppen 
#37107 - 30/11/2004 23:48 Re: Efter Folkekirken? [Re: Nikolaj]
søgende
Bruger

Hej Nikolaj.

Tak for dit svar.

Vi bliver nok ikke enige, og det behøver vi jo heller ikke blive.

Jeg mener ikke, at der ligger mere opfordring til at velsigne/vie homoseksuelle blot fordi der kommer et ritual. Friheden råder stadig.

Tak for historie om din egen situation midt i dette.

For mig er det dog ikke nær så nemt. Jeg er ikke medlem af Folkekirken, og jeg er ikke medlem af nogen anden kirke, dvs jeg er en af dem, som du betegner med disse ord:

Dem, som melder sig ud, uden at melde sig ind i en anden menighed, kaster sig for mig at se ud i et kirkeligt tomrum, som der næppe kan komme noget godt ud af.

Jeg ville frygtelig gerne finde et sted hvor jeg kunne høre til, det er bare ikke lykkes endnu. Jeg føler mig klemt fast, og har kun valget mellem pest og kolera. Enten kan jeg være medlem af Folkekirken (hvilket min samvittighed ikke byder mig), eller jeg kan stå uden for Folkekirken og være kirkeløs (hvilket absolut heller ikke er nogen god bibelsk løsning). Mange mennesker står i samme situation som mig.

Andre steder i verden er fænomenet "kirkeløs tro" eller "kirkeløse kristne" mere udbredt, men det plejer at være sådan at de ting der opstår i bl.a. USA og Australien også kommer til Europa og Danmark på et tidspunkt.

Jeg er ked af at hele min baggrund og opvækst (IM) ikke kan indeholde mig mere, fordi deres kirkebegreb er snævert defineret.

Jeg siger ikke, at alle skal være enige med mig og derfor melde sig ud af Folkekirken med det samme, men jeg synes der burde findes en løsning hvor vi kan være her alle sammen.

... 100% lokal organisatorisk frihed ville være skønt!!

Mvh Søren.

Til toppen 
#37108 - 02/12/2004 17:59 Re: Efter Folkekirken? [Re: søgende]
Nikolaj
Bruger

Hej Søren (søgende)

Vi bliver nok ikke enige, og det behøver vi jo heller ikke blive.

Enighed behøver heller ikke at være målet, det kan i lige så høj grad være forståelse.

Jeg mener ikke, at der ligger mere opfordring til at velsigne/vie homoseksuelle blot fordi der kommer et ritual. Friheden råder stadig.

Du har ret i, at præster, i hvert fald i et stykke tid endnu, vil have frihed til at afvise at velsigne/vie homofile par. Men et ritual vil for det første være en anbefaling til denne praksis fra biskoppernes side, og vil for det andet have en signalværdi, som siger: En præst bør ikke afvise at velsigne homofile par.

For mig er det dog ikke nær så nemt. Jeg er ikke medlem af Folkekirken, og jeg er ikke medlem af nogen anden kirke, dvs jeg er en af dem, som du betegner med disse ord:

Dem, som melder sig ud, uden at melde sig ind i en anden menighed, kaster sig for mig at se ud i et kirkeligt tomrum, som der næppe kan komme noget godt ud af.

Jeg ville frygtelig gerne finde et sted hvor jeg kunne høre til, det er bare ikke lykkes endnu. Jeg føler mig klemt fast, og har kun valget mellem pest og kolera. Enten kan jeg være medlem af Folkekirken (hvilket min samvittighed ikke byder mig), eller jeg kan stå uden for Folkekirken og være kirkeløs (hvilket absolut heller ikke er nogen god bibelsk løsning). Mange mennesker står i samme situation som mig.

Det er klart, at det er lidt af et dilemma, men jeg vil mene, at hvis du virkelig ikke har nogen anden menighed at komme i end folkekirken, så er den bedste løsning at være medlem af folkekirken. Det er selvfølgelig ikke noget, jeg skal bestemme, og der kan jo også være forhold, som jeg ikke kender til.

Andre steder i verden er fænomenet "kirkeløs tro" eller "kirkeløse kristne" mere udbredt, men det plejer at være sådan at de ting der opstår i bl.a. USA og Australien også kommer til Europa og Danmark på et tidspunkt.

Jeg tror nu ikke, at der er noget særlig godt ved dette fænomen, for mig at se kan det aldrig være meningen for en kristen at skulle stå uden for det kristne fællesskab.

Jeg er ked af at hele min baggrund og opvækst (IM) ikke kan indeholde mig mere, fordi deres kirkebegreb er snævert defineret.

Jeg går da ikke ud fra, at din familie ikke kan have noget med dig at gøre, fordi du ikke er medlem af folkekirken, ej heller at du bliver smidt ud fra missionshuset. Men det er jo rigtigt, at IM er en forening for medlemmer af folkekirken, i hvert fald ind til videre. Jeg synes faktisk også, at denne ide om solidaritet og om i fællesskab at kunne påvirke folkekirken positivt er god.

Guds fred
Nikolaj

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær