Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36982 - 24/09/2004 17:47 Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!!
Bjarne1
Bruger

Reg.: 03/09/2002
Sted: Århus
Hejsa.

I den sidste tid har der været meget debat om homofile skal kunne giftes i kirken. Noget som er i direkte modstrid med Biblens ord. Det er selvfølgelig trist at Folkekirken er nået så langt ud.

Det er dog ikke den første kamel som IM skulle sluge. Abort gengiftning osv. Desuden er kirken blevet godt og grundig afkristnet. Det er der vi står. Hverken på kort eller på lang sigt tror jeg ikke at IM forlader Folkekirken. Det tror jeg ikke fordi at IM er en så central del af folkekirken.

Hvis alle IM'er gik over i en frimenighed/frikirke vil folk satse/støtte den lokale frimenighed/frikirke og IM vil som hovedorganisation få en indtægtsnedgang af dimensioner, nu hvor de lokale IM folk selv skulle lønne deres præster. Her tænker hele IMs stab på deres job. Desværre er det temmelig kortsigtet.

Desuden er der et andet forhold som gør sig gældende og det er at nu har IMs hovedbestyrelse kommet i folkekirke siden de blev født og for de fleste hovedbestyrelsesmedlemmers vedkommende drejer det sig om før 1940. Enhver forandring skal man passe meget på. Derfor vil de advare os om at det er farligt og skifte til en frimenighed/frikirke. Venner folkekirken og verden har forandret sig siden. Jeg vil bare opfordre jer til at se på Norges IM. En særdeles veldreven indre missions kirke ses i Stavanger (www.imikirken.no)

Hvis IM var interesseret i at lave nogle arrangementer som rækkede ud til folk. Eks Alpha. Jeg fatter simpelthen ikke at IM ikke er interesseret i det koncept. Det er det der skal til. Folk skal igen fatte interesse for det kristne budskab. Deriblandt at Jesus tilgav os for vore synder, at Gud har skabt verden, og at Guds Ånd virker idag. Istedet kommer de med en undskyld ning om at det ikke er luthersk. Øh hovedkontoret er i en LUTHERSK kirke i KBH. I øvrigt hvorfor skal man altid have en lille seddel på panden og her står der Luthersk, Pinseven, Apostoler eller Baptist. Hvis man så er rigtig partisk skal der så stå IM, LM eller oaseven. For at blive i billedet står der på panden af mig at jeg er kristen, og at Jesus har tilgivet mig.
Vores vigtigste opgave er at få det danske folk til at det kristne budskab har relevants i dag. Derfor vil jeg bare opfordre IM foreninger, til at benytte Alpha. (www.alphadanmark.dk)

Venlig hilsen

Bjarne

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#36983 - 24/09/2004 18:07 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: Bjarne1]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Mon IM forlader folkekirken pga. homofile vielser!? Næh, det kunne de da aldrig finde på, men de kan da true så hele Danmark bliver bange!

Men på et eller andet tidspunkt bliver de jo nødt til det hvis kirken fortsætter på denne måde! I hvert fald når antallet af tilhængere er nået bunden.

Man kunne måske stille spørgsmålet: Hvorfor vælger langt størstedelen af den kristne ungdom IM/IMU fra, især i storbyerne, til fordel for andre kirker og kirkesamfund?

Kunne man måske være heldig at få en kommentar fra Netmissionæren?

Søren

Til toppen 
#36984 - 25/09/2004 03:10 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: Bjarne1]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej

Om IM forlader den synkende skude? Ja, rent personligt håber jeg det i allerhøjeste grad. Jeg har faktisk lidt svært ved at forstå, at IM hænger på endnu. Jeg er forresten selv IM'er.

På Djursland gik man for flere år siden i frimenighed - og hvilket liv der blev. En helt utrolig omvæltning. Så det er bare med at komme i gang, dernede i Fredericia. Lad os da komme ud af den ruin det politiske Danmark vil have folkekirken til at være.

Og tænk på det positive: Om 5-7 år vil der så være et hav af ubrugte og meget billige (men lettere forfaldre) kirker rundt om i landet til salg! Se blot på Silkeborg da Silkeborg IM blev nægtet en missionsk præst af den socialdemokratiske menighed: Tre nærmest tomme kirker HVER søndag.

Og det sidste argument skulle da lige være at kirken er aldeles forældet som middel til at sprede budskabet. Ikke alene forældet, men også fortæret af verdslige holdninger. Så lad folk få deres kulturkirker - så kan vi måske koncentrere os lidt om evangelisation og mission i stedet for at trække tov i en tabersager.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#36985 - 25/09/2004 03:18 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: søgende]
Machine_A
Bruger

Man kunne måske stille spørgsmålet: Hvorfor vælger langt størstedelen af den kristne ungdom IM/IMU fra, især i storbyerne, til fordel for andre kirker og kirkesamfund?

Ja, nu er jeg godt nok ikke netmissionæren, men vil da godt give et bud på et svar med. Svaret er næsten givet af sig selv: Indre Mission er ganske enkelt alt, alt for langsom og tung at manøvre rundt i nutidens Danmark. Der er mange værdier, men det er en slidende kamp at indføre nyt liv - selv om det burde være omvendt. Hvis IM styres af "sådan gjorde vi for 50 år siden så det er også godt nu" holdninger, er det ikke ret tillokkende for en IMU'er at springe på dét hold. Og i øvrigt ej heller for en "ung" IM'er at blive ved at hænge på.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#36986 - 25/09/2004 08:58 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Karsten, du skriver:

"Så lad folk få deres kulturkirker - så kan vi måske koncentrere os lidt om evangelisation og mission i stedet for at trække tov i en tabersager ... "

Mnjergh ... på den ene side og på den anden side ...

Somme tider har jeg diverse skrækvisioner: Fx. at de styrende og rådende her i vores elskede, men næsten afkristnede, land, beslutter, at det er ulovlig diskrimination at frasortere ateister og buddhister og alle mulige andre ister ved (præste)stillingsopslag ...

I visse lande er det forbudt offentligt at forkynde Guds ord som sandhed. Det koster en del mennesker livet at gøre det alligevel ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36987 - 25/09/2004 12:12 Re: Ateistisk folkekirke [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina

Jeg tror ikke det er så sjældene skrækvisioner. I forvejen sidder der en foruroligende stor skare der mener, at Bibelen skal omskrives så den passer til nutidens verden. Da skaren tror, den selv er en vital del af kristendommen og at kristendommen er et resultat af den værende etik og moral, er skaren noget af det mest ødelæggende for kristendommen og ville være det for enhver religion.

Min skrækvision er nok, at folk - i mangel på tilstrækkeligt antal nye og spændende New Age alternativer - vælger at støtte op om denne skare for - i stedet for at forholde sig til nye New Age grupper - blot at gøre kristendommen til New Age.

Denne skare er allerede stabilt i gang med at overbevise menig-mand om, at kristendommen delvist er et resultat af vores kultur og ikke - som det rent faktisk forholder sig - at vores kultur delvist er et resultat af kristendommen.

Det vil da absolut være med vemod jeg selv ville dumpe kirken. Men ærligt tror jeg ikke, der er nogen anden udvej, hvis vi som kristne skal være i stand til selv at kunne fastholde vores egen tro. Påvirkningen fra den verdslige kirke tror jeg ganske enkelt er alt for stor til at være sund.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#36988 - 25/09/2004 15:58 Re: Ateistisk folkekirke [Re: Machine_A]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Machine_A

Kan en af grundene til den afkristnede kirke ikke skyldes, at små grupper, som f.eks. IM, har siddet og holdt på deres pladser inde på bænkerækkerne, medens de har jaget alle andre ud der ikke tænkte som dem. På den måde har jeg set gode og sunde initiativer, som ganske enkelt er blevet bremset og stoppet, af IMs menighedsrådsformænd, hvor præsten ikke havde rygrad nok til at sætte sig igennem. Jeg har mødt levende troende, der er blevet udstødt af samfundene, når de følger i den store Mesters fodspor.

Nu, hvor næste alle er jaget ud, eller hovedrystende har vendt om i døren, så taler IM om at forlade kirken....? Ja, måske skulle de have gjort det for længe siden, så havde vi måske haft en levende hellig forsamling tilbage i kirken.

Nu holder jeg selv meget af at komme i IM, derfor er jeg også interesseret i hvad andre tænker, hvad det er der gør de måske vender kirken ryggen. For man må jo undre sig, nå man møde mennesker som man kan mærke har Kristus, ikke mener de længere hører til i kirken og at den måde, fundamentalistiske grupper som IM, ikke ligner det de forstår ved Kristne...!

Hvad er det der foregår...?

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#36989 - 25/09/2004 17:26 Re: Ateistisk folkekirke [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer

Du spørger:
Hvad er det der foregår...?

Jeg tror, at der desværre foregår det, at kærligheden er blevet kold hos de fleste, jfr. Matt.24, hvor Jesus siger om "veernes" begyndelse:

... Da skal de udsætte jer for trængsler og slå jer ihjel, og I skal hades af alle folkeslag på grund af mit navn.

Da skal mange falde fra, og de skal udlevere hinanden og hade hinanden. Mange falske profeter skal stå frem og føre mange vild. Og fordi lovløsheden tager overhånd, skal kærligheden blive kold hos de fleste.

Og 2. Tim 4:

Prædik ordet, stå frem i tide og utide, overbevis, irettesæt, forman, tålmodigt og med stadig undervisning! For der vil komme en tid, da folk ikke vil finde sig i den sunde lære, men skaffe sig lærere i massevis efter deres eget hoved, fordi det kildrer deres ører. De vil vende det døve øre til sandheden og slå sig på myter.

Præcis det sker der.

Der er nemlig, ifølge den kristne tro, en smal vej, som fører til frelse, og en bred vej, der fører til fortabelse. De, som står frem og prædiker netop det, bliver af dem, der ikke vil finde sig i denne sunde, sande lære, kaldt for hårdhjertede fundamentalister. De der ikke vil høre sandheden skaffer sig lærere i massevis, der siger ord, der kildrer deres ører og foretrækker at få bekræftet, at det, de selv føler, er sandheden ...

Du skriver: For man må jo undre sig, når man møder mennesker som man kan mærke har Kristus, ikke mener de længere hører til i kirken og at den måde, fundamentalistiske grupper som IM, ikke ligner det de forstår ved Kristne...!

Der er egentlig ingen grund til at undre sig! Det er lige efter bogen (= Bibelen!)

Men måske ville du undre dig, hvis du opdagede, at de bibeltro præster (som ganske vist er i mindretal, men dog ikke så få endda) har ret store og meget taknemmelige menigheder.

Det er ikke dem, der har dårligt besøgte Gudstjenester! Det kan jeg sige med stor sikkerhed, for jeg kommer der selv! Så jeg er muligvis en af dem, om hvem du, hvis du mødte mig, ville sige, at du ikke kunne "mærke" at jeg har Kristus. Eller også kunne du mærke det ...

Det er ikke til at vide, og det er heller slet ikke afgørende.
Det er til at leve med, synes jeg, og vi finder os som regel også pænt i af og til at blive kaldt fundamentalister!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36990 - 25/09/2004 17:50 Re: Ateistisk folkekirke [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Men måske ville du undre dig, hvis du opdagede, at de bibeltro præster (som ganske vist er i mindretal, men dog ikke så få endda) har ret store og meget taknemmelige menigheder.

Det kan vel også være fordi bibeltro menighedsmedlemmer går oftere i kirke end liberale ditto - og at de søger derhen, hvor der er en bibeltro præst.

Eller er der grund til at tro, at en bibeltro præst fremmer kirkegang i al almindelighed?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#36991 - 25/09/2004 18:22 Re: Ateistisk folkekirke [Re: Ateist]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Nu skal tro og fromhed jo ikke måles i kirkegang, men:

JA, jeg vil klart mene, at på nuværende tidspunkt fremmer en bibeltro præst kirkegang i al almindelighed.

Mvh Søren.

Til toppen 
#36992 - 25/09/2004 18:30 Re: Ateistisk folkekirke [Re: søgende]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Nu skal tro og fromhed jo ikke måles i kirkegang, ...

Enig!
Jeg spurgte også blot for at prøve at få afdækket sammenhængen.

JA, jeg vil klart mene, at på nuværende tidspunkt fremmer en bibeltro præst kirkegang i al almindelighed.

Er det noget, der kan underbygges?
Er der fx lavet undersøgelser af emnet?
Eller er der andre indikatorer?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#36993 - 25/09/2004 23:41 Afkristnet folkekirke [Re: kristina]
Vandrer
Bruger

Kære Kristina

Nu skal du endelig tage mine indlæg på den måde, at jeg kan bringe noget på banen, som skal vise lidt af det som kan ses og opleves omkring IM. Jeg mener vi må forholde os til hvad det er for frugter andre oplever ved vore trossamfund, og spørge os selv hvad det er, der kan få dem til at forbinde IM med fundamentalisme. Det gør man jo. Jeg tror ikke det fundamentalistiske ses i, at nogen holder sig til Bibelen, men at en bestemt tolkning og tradition har svært ved at forholde sig til forandringer. Forandringer vil kunne sende revner ind gennem fundamentet, men i stedet for at forsøge nytænkning, vælger den fundamentalistiske, at forstærke sine holdninger.

Det er for nemt at sige; kærligheden er blevet kold hos de fleste; blot fordi den måde budskabet leveres på ikke synes at fænge.
Hvis IM eller noget af det man omgiver sig med; holdninger, formuleringer eller bekendelser; står i vejen for andre mennesker kommer til at lære Kristus at kende og de ikke reelt ser livet med Gud på IM´s måde, som et muligt valg for dem, så er der god grund til at tage sig i agt.
Det vil sige, at se på sig selv og granske sine veje.
Hvis vor forkyndelse, i stedet for at skabe tro, får mennesker til at opgive sin søgen efter Gud eller søger alternativer til det vi har, kan der højest sandsynligt være en grund til det. Gud bekræfter ikke vore ord i deres Indre, vi rammer ikke de rigtige strenge og spiller måske endda falske toner, så de ikke kan kende Kristus ved os.
De genkender ikke hyrdens røst, derfor flygter de.

Du nævner følgende: Da skal de udsætte jer for trængsler og slå jer ihjel, og I skal hades af alle folkeslag på grund af mit navn.
Det forekommer mig ikke, at det er på grund af Jesu Navn, man ikke tager mod. Snarere end at ihjælslå og hade, synes man at vise ligegyldighed. Selv mener jeg ikke der er noget magisk ved Jesus navnet, andet end det vi selv forbinder med det, vore følelser og tanker. Når navnet bruges af Jesus; mit Navn; er det ikke det udtalte navn vi giver til hinanden han dermed hentyder til, så man kan bruge det magisk og til at besværge med, ligesom det ses i nogen kirker.
Nej, Navnet er Guds stråleglans som kastes på den Kristne, som viser sig i Sind og Gerning. De som lever sit liv helt og fuldt for Gud i Kristus, kan udtale Navnet, det er ...dem, som blev overtalt ind i Navnet af denne ene... Når Menneskesønnen træder frem i et Menneske, vil man kunne opleve et virkeligt had blusse op og se trossamfundene søge at slå brødre og søstre ihjel. Det er sådanne tilfælde jeg forbinder med ordene i Matt.24.

IM må tage sig selv alvorligt og overveje om det er en Indre Missionsk forening, som retter sig mod menighedens indre åndelige liv. Man må sikre der arbejdes tidssvarende med missionen og forkyndelsen, når den går ud i verden og genereliserer sine værdier. Når man springer fra et lukket indadmissionerende forum til et åbent, må man lære at tale om det man har på hjerte, med udgangspunkt i det man kender uden for forummet.

Det er helt forkert at komme, som dem der nu skal fortælle hvordan den rette måde at opfylde kriterierne for tro defineres. Jeg reagerer, som en der holder af IM, når man begynder med det udgangspunkt, at de andre ikke kender Gud før vi kommer og fortæller dem hvordan det skal være. Det er det moderne mennesker stejler over og kan opleve at bl.a. IM har sat sig som en prop, der spærrer for adgangen til den smalle vej. Nogen tænker meget forståligt; når vi nu fordømmes af sådanne mennesker, som siger de selv er kristne, så behøver vi ikke kirken.

Jeg mener, at en af grundene til mange forlader folkekirken, er den årsag at den ikke har formået at forholde sig til menneskers åndelige søgen i dag.
Man kender i almindelighed ikke de missionske samfund på meget andet end, at de farer op og taler om frafald og dæmoni, så snart noget begynder at lugte af spiritualitet. Det er sørgeligt, at der ikke har været interesse for at udforske de troendes erfaringer og de åndelige processer, som optræder i et troende Folk.

Jeg mener folkekirken er ved at blive afkristnet, bl.a. fordi mennesker ikke føler de kan bruge den i deres trosliv og de der er tilbage, ser ud til at have nok i sig selv.
Dét bør vække til bekymring.

Nu kommer så alle mulige interesser og siger, vi vil have kirken, hvad vil I gøre, når I har vist dem udenfor, som er rørt af Gud og vælger at vandre på Hans Veje.
Skynd jer ud og få inviteret dem inden for igen...!

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#36994 - 26/09/2004 03:08 Re: Ateistisk folkekirke [Re: Vandrer]
Machine_A
Bruger

Hej Vandrer

Nogle griner af den der vittighed med at "KFUM er 25 år bagefter samfindet, IM er 25 år bagefter KFUM og LM er 25 åg bagefter IM". Og det er jo egentlig overhovedet ikke spor sjovt, hvis man bruger det som et generelt billede. Dén var lige en slags indledning.

Uha, den er lidt svær den her, syntes jeg. Men ok, personligt tror jeg at mennesker lader sig styre primært af de samfundsnormer, der til hver tid er gældende i nu'et. Sekundært har traditioner og historie betydning. Ud fra dette mener jeg, at alting gennemgår en konstant udvikling. Sprog, moral, etik, normer, viden, interesser, alt. Også religion (hvor jeg lægger kristendom ind under religion).

Specielt i religionen syntes jeg det begynder at blive problematisk og nødvendigt at foretage en hurtig opdeling af mennesker i to grupper: de fast troende og de løst troende (også indeholdende de knap så troende og slet ikke troende). De fast troende har ofte behov for at fastholde deres religion i den stand, den er ment til at være i. De løst troende har mest behov for en kortsigtet her-og-nu løsning, hvis indhold til hver tid matcher nu'et.
Forskellen på de to grupper er altså at den ene gruppe søger det religiøse i så original stand som muligt mens den anden søger det religiøse i så tidssvarende stand som muligt.

Hvad er det så jeg mener er et problem? Er der da ikke plads til begge grupper? Jo der er. Men de to grupper har langt fra samme interesser. Derfor er det ikke alt de to grupper kan dele - hvor meget de så end vil. Og ikke nok med det, men indbyrdes kan den enkelte gruppe heller ikke enes, hvor meget de end gerne vil. I Silkeborg har vi flere gange forsøgt at gå sammen - pinse, IM, LM, Oase og jeg ved ikke hvad - for at skabe noget fælles. Men det går til grunde, fordi vi er for forskellige.
På samme måde med den løst troende gruppe. New Age har vundet frem i et vanvittigt tempo de sidste 10 år, og folk er sprunget frem og tilbage mellem den ene ufattelige bevægelse til den anden. Hvorfor gør de det? Det er jo fordi de søger noget, der kan løse deres problemer i et nutidigt perspektiv. Og som man kan læse i medierne er der stadig mange, der prøver at gøre kristendommen til en nutidig trosform. Men - og her er mit egentlige argument - hvis det ikke er kristendom de vil, så skal de heller ikke have lov til at pille ved den. Så må de gå andre steder hen.

Jeg tvivler overordentligt meget på, at kirken vil være levende, hvis IM forlader den. Hvad er det der skal gøre en kirke levende? Er det, at Gud pludselig accepterer homoseksualitet? Er det, at man river Bibelen fra hinanden og kun samler de brudstykker, man kan lide? Er det, at en flertalsafgørelse definerer, hvad Gud er? Jeg tror ikke det gør kirken levende - jeg tror det får den til at gå i opløsning.

Ironisk tror jeg, at sålænge man ikke fastholder en "fundamentalistisk" tro, vil kristendommen vedblive at være delt i mange små grupper. Dem, der syntes det er fint med Gud at drikke sig plørefuld hver weekend går i en gruppe hvor det er fint. Dem, der mener sex til højre og venstre blot er tegn på kærlighed går i en anden gruppe. Dem der syntes man skal gå i kirke hver søndag går i en tredije osv.

Det er ikke IM's fundamentalisme der har kvalt kirken. Det er ubeslutsomhed der får den til at smuldre.

Hentet fra dit svar til Kristina:

Hvis IM eller noget af det man omgiver sig med; holdninger, formuleringer eller bekendelser; står i vejen for andre mennesker kommer til at lære Kristus at kende ...

Jeg tror ikke på det kan lade sig gøre ikke at afholde folk fra at lære Jesus at kende. Det er ikke IM's holdninger, der skræmmer folk væk fra Jesus. Det er folks afstandtagen til det, Bibelen indeholder. Som eksempel vil jeg gerne bruge da Jesus opvækkede Lazarus fra døden. Bagefter bekendtgjorde Jesus, at han kun gjorde det for at vise skaren hvem han var. Alligevel var der mange, der ikke tog notits af det eller var ligeglade. Så selv ikke Jesus kunne få folk til at interessere sig for ham selv.

Hvis vor forkyndelse, i stedet for at skabe tro, får mennesker til at opgive sin søgen efter Gud eller søger alternativer til det vi har, kan der højest sandsynligt være en grund til det. [...] De genkender ikke hyrdens røst, derfor flygter de.

Det er rigtigt. Men den mulighed du mangler er, at de måske ikke kan acceptere vilkårene og som den rige mand bedrøvede går bort.

Nogen tænker meget forståligt; når vi nu fordømmes af sådanne mennesker, som siger de selv er kristne, så behøver vi ikke kirken.

Man kan ikke formane ikke-kristne uden at de selv mener man fordømmer. Desuden har mange et snoet forhold til andres tro. Er du nogensinde blevet spurgt af en ikke-kristen, om du tror vedkommende ender i Helvede? I så fald, hvad svarer du? Og hvad er reaktionen? Jeg har oplevet det flere gange, og syntes kun at finde to svarmuligheder, hvor ingen er tilfredsstillende. Det ene er at vide udenom. Men hvad er det man vil skjule? Det andet er at svare som man tror. Med efterfølgende fjendtlige kommentarer fra vedkommende, der tilsyneladende tror det er en selv der dmmer dem til Helvede.

Jeg mener folkekirken er ved at blive afkristnet, bl.a. fordi mennesker ikke føler de kan bruge den i deres trosliv og de der er tilbage, ser ud til at have nok i sig selv.

At den ikke kan bruges i troslivet mener jeg skyldes som skrevet øverst; At løst troende søger New Age frem for kristendom og at fast troende har fået nok af "socialdemokratisk" indblanding. Og jeg kender umiddelbart ingen i "min" IM forening, der har nok i sig selv.

PS: Jeg beklager min definition af "fast" og "løst" troende. Men der er så mange begreber og grupper, at det var nemmest blot at smide alle ind i kun tro grupper.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#36995 - 26/09/2004 13:54 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: Bjarne1]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Hej bjarne

Jeg kan oplyse dig, at der entop er udarbejdet en Alpha for De Lutherske /IM, hvor Helligånden ikke har den plads, som egentlig er i Alpha manualen og undervisningen.

Iøvrigt tror jeg billedet er mere nuanceret end du fremstiller det, for jeg ved at folkekirker med Indre Missionske præster, som fuldt ud tror på Helligåndens og dens nådegaver.

mvh
carl

Til toppen 
#36996 - 26/09/2004 18:05 Re: Afkristnet folkekirke [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer (dit med rødt)

Jeg mener vi må forholde os til hvad det er for frugter andre oplever ved vore trossamfund, og spørge os selv hvad det er, der kan få dem til at forbinde IM med fundamentalisme. Det gør man jo. Jeg tror ikke det fundamentalistiske ses i, at nogen holder sig til Bibelen, men at en bestemt tolkning og tradition har svært ved at forholde sig til forandringer. Forandringer vil kunne sende revner ind gennem fundamentet ..

Hm ja, jeg vil nu ikke udtrykke det på den måde, at vi har svært ved at forholde os til forandringer. Der er jo ikke tale om forandringer mht. sang og musik og præstens påklædning o.lign., men netop forsøg på forandringer i selve Guds sande og ufejlbarlige ord. Forandringer, som ganske rigtigt vil kunne sende revner ind gennem selve fundamentet!

Den slags forandringer forholder vi os til på den måde, at vi pure afviser dem!
Guds ord er nemlig det samme fra evighed til evighed!

Jesus siger (i Markus 13,31): Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal ikke forgå.

Derfor skal Guds ord heller ikke opdateres. Vi skal holde fast i den rene lære og ikke modernisere evangeliet, så det slet ikke mere er noget evangelium, men en forvrænget, moderniseret udgave, som er tilpasset tidsånden.

Gal 1,8: Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han.

Jeg mener, at en af grundene til mange forlader folkekirken, er den årsag at den ikke har formået at forholde sig til menneskers åndelige søgen i dag.

Formået? Jeg mener ikke, det er kirkens opgave at forholde sig til menneskers søgen, men derimod at forkynde sandheden om Gud!

Hvis kirken opfattes som en salgsorganisation som ønsker at udvide sin kundekreds, så er opgaven naturligvis at finde ud af de potentielle kunders behov og indrette produktionen derefter. Så er det ingen sag at sælge varen!

Men kirkens opgave er ikke at give mennesker, hvad de ønsker sig, men hvad de dybest set har brug for: Sandheden skal forkyndes, også selv om den er ilde hørt, og til forargelse for de fleste, som hellere lytter til tidsånden end til Helligånden.

Det er bestemt muligt, at de fleste mennesker ikke kan bruge kirken i deres (alternative) trosliv. Det kan så være kirken, eller de fleste menneskers trosliv, der er på afveje.

Og - hm - nok i sig selv? Mener du virkelig det? Det kan da vist ikke være de missionske du tænker på her?

. Man må sikre der arbejdes tidssvarende med missionen og forkyndelsen, når den går ud i verden og genereliserer sine værdier. Når man springer fra et lukket indadmissionerende forum til et åbent, må man lære at tale om det man har på hjerte, med udgangspunkt i det man kender uden for forummet.

Ja, helt klart, hvis man vil fortælle et andet menneske noget vigtigt, bør man gøre sit bedste for at finde ud af, hvor dette menneske befinder sig. Det er ingen god ide at stå i København og råbe til dem, der bor på Bornholm, man må pænt tage derover med færgen ...

Men hvem er "man"? Nogen missionerer indad, andre arbejder med ydre mission, og atter andre bare med netmission ... - ingen kan være allevegne, men alle kan bede Gud om hjælp til dette vigtige: Hvordan kan vi bedst hjælpe mennesker til frelsende tro? Det vigtigste vi kan gøre er at folde vores hænder og bede om Guds hjælp til opgaven, og bede ham åbne manges hjerter ...

... hvad vil I gøre, når I har vist dem udenfor, som er rørt af Gud og vælger at vandre på Hans Veje.
Skynd jer ud og få inviteret dem inden for igen...!

Jeg tror da ikke, at nogen er vist ud, alle er hjertelig velkomne, uanset hvor de befinder sig. Men desværre er det sandt, at nogle har fået stene for brød. Desværre ..

De, der får stene for brød, er måske, som jeg ser det, nogle andre end dem, du tænker på. Jeg tænker nemlig på dem, der netop fik, hvad de kom for: (falsk) tryghed og bekræftelse på, at enhver bliver salig i sin tro, i sin individuelle spiritualitet.

Men det er da vist stadig muligt inden for rimelig afstand af enhver bolig her i landet at finde en troende præst, der ikke giver stene for brød, men har mod og kærlighed til l at forkynde ret om evangeliet, om Vejen, Sandheden og Livet, om Jesus Kristus!

kristina

Ændret af kristina (26/09/2004 20:01)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36997 - 27/09/2004 11:24 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: carl]
Bjarne1
Bruger

Hej Carl..

Jeg er udemærket klar over at denne vejledning er kommet. Det er jo sket efter at nogle fra IM måtte erkende at Alpha var et godt koncept, og man prøvede så at gøre det mere spiseligt for lutherske kristne. Spørgsmålet er bare om IM som hovedorganisation opfordrer til at benytte Alpha.

I udfordringen har Søren Skovenborg udtalt.
"
Indre Missions hovedbestyrelse har ikke set vejledningen og har heller ikke opfordret til, at den laves. Derfor kan man heller ikke forvente, at de nødvendigvis skal være begejstrede, fordi én af deres ansatte har taget initiativet til den. Jeg tror ikke, Indre Mission som sådan vil gå ud og anbefale Alpha-kurser. I stedet kunne man anbefale at bruge den lutherske vejledning, hvis folkekirkemenigheder og Indre Missions samfund vælger at holde Alpha-kursus."

Der er derfor stor sandsynlighed for at IM's hovedbestyrelse ikke vil anerkende Alpha.

Jeg håber snart at der er nogen fra hovedbestyrelse, netmissionær eller en anden der udtaler sig evt her på nettet.

Venlig hilsn

Bjarne

Til toppen 
#36998 - 27/09/2004 15:55 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: Bjarne1]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg

Jeg er udemærket klar over at denne vejledning er kommet. Det er jo sket efter at nogle fra IM måtte erkende at Alpha var et godt koncept, og man prøvede så at gøre det mere spiseligt for lutherske kristne. Spørgsmålet er bare om IM som hovedorganisation opfordrer til at benytte Alpha.

Denne erkendelse af det gode koncept kom man nu allerede frem til i 1996-97, så det kan næppe forbindes til den nye vejledning. Dengang forsøgte man at få lov til at ændre på konceptet, så man teologisk kunne stå inde for det, men det var ikke tilladt. I stedet satsede man ret naturligt på at omarbejde kurset "Livet Længe Leve", som man i flere år havde brugt i IM i København og anbefale det i stedet (jf. IMT 14/2002).

Den nye lutherske vejledning vil formodentlig ikke ændre den anbefaling. Nogen anerkendelse fra hovedbestyrelsen har Alpha egentlig heller ikke brug for, da de enkelte samfund frit kan vælge, om de vil bruge det eller ej.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#36999 - 27/09/2004 16:38 Luthersk Alpha-vejledning. [Re: Bjarne1]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Bjarne og Carl.

Den lutherske vejledning til Alphakurserne er ikke udgivet af IM (trods deltagelse af Søren Skovenborg), men af Dialogcentret. Ud over Søren Skovenborg har Dialogcentrets leder Jens Linderoth og en af Alphalederne Helge Pahus været medforfattere, i samråd og samarbejde med Dialogcentrets Karis-gruppe, som arbejder med forskelligt indenfor det karismatiske.
Det har heller ikke været meningen, at vejledningen kun skulle være for IM folk, men for alle der ville bruge den.
Men hvis IMs hovedbestyrelse kunne have et og andet at sige om den, ville det da være fint.

Og til Carl: En af grundene til, at det blev lavet, var ikke at der var for meget plads til Helligånden, og at man ønskede mindre plads til ham. Det drejede sig om teologien om Helligånden og hans værk og gaver, åndsfyldeforståelsen, den store vægt på tungetale, som Nicky Gumbel lægger mv. Det er problematisk i luthersk sammenhæng med et kursus, hvor der er en pinseteologisk forståelse af disse ting.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#37000 - 27/09/2004 17:58 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: øhlenschlæger]
Bjarne1
Bruger

Hej Jacob..

Jo nu står det den enkelte samfund frit for om de vil bruge alpha eller ej. Hvad hvis alle samfund begynder at bruge det. Så vil IM hovedbestyrelses ord jo være noget hule.

Jeg refererer lidt til den artikel som du sendte fra IMT 14/2002).

Jeg synes at alle tre dele i den kristne tro er vigtige. Både Gud Fader, Jesus og Helligånden. Selvom man beskæftiger sig en weekend med helligånden er det alligevel kun ca 20 % af det samlede kursus. I treenighedslæren er det 33 %. Man beskæftiger sig også med Hvem er Gud og Hvem er Jesus. Lad mig ridse nogle ting op fra APG som har noget med de forskellige nådergaver at gøre, og som alpha siger noget om.
-------------------------------------------------------
Profetiens Nådegave.

APG 11 28: "en af dem som hed agabos rejste sig op og varslede ved ånden at der ville blive stor hungersnød i hele verden og det blev det under Claudius.
Dette hentyder til det at tale profetisk og det siger Paulus noget om i 1 kor 14,1
Jag efter kærligheden og stræb efter åndgaverne, men især at tale profetisk.

APG 2, 17

Der skal skke i de sidste dage siger Gud.
Jeg vil udgyde af min ånd
over ALLE mennesker.
Jeres sønner og døtre skal profeterer
Jeres unge skal se syner
jeres gamle skal have drømme.

Tungetalen.

Apg 10,46

for de hørte dem tale i tunger og lovprise Gud.

Apg 19,6
Og da Paulus lagde hænderne på dem kom helligånden over dem og de talte i tunger og profeterede.

Mægtige gerninger.

APG 3, 6

Sølv eller guld har jeg ej men jeg giver dig hvad jeg har: I Jesu Kristi navn , stå op og Gå, Og peter tog hans højre hånd og rejste ham op.

------------------------------------------------------
Åndsfylde.

Ef 5 19
Drik jer ikke berusede i vin der fører til udskejelser, Men lad jer fylde af ånden.

------------------------------------------------------

Dette er nogle af de ting som alpha weekenden handler om. Som i nok kan se er det dybt bibelsk. Hvem er Jesus er et andet emne, men her tror jeg ikke at der er så stor uenighed, så det vil jeg ikke lige skrive mere om. Desværre er det snart et nyt emne.som jeg har begivet mig ud i. Det var jo ikke hovedtanken med mit indlæg. Jeg vil gerne diskuterer det, men jeg vil egentlig hellere have svar på de andre sp jeg stiller. bla om IM forlader folkekirken.

Venlig hilsen

Bjarne

Til toppen 
#37001 - 28/09/2004 01:09 Re: Afkristnet folkekirke [Re: kristina]
Vandrer
Bruger

Kære Kristina

Jeg forstår godt dit udgangspunkt: Vi skal holde fast i den rene lære og ikke modernisere evangeliet, så det slet ikke mere er noget evangelium, men en forvrænget, moderniseret udgave, som er tilpasset tidsånden.
Men jeg synes nu også du forestiller dig det værste, hvilket jo slet ikke er det jeg hentyder til. Vel siger jeg, at den verserende version af evangeliet er et andet end det rene og uforfalskede evangelium, men jeg taler ikke for at det nuværende skal moderniseres, eller tilpasses tidsånden. Jeg har talt om, at det bør revideres, så det bliver tidssvarende, i den forstand at det taler ind i menneskers hverdag i dag. Det mener jeg er noget ganske andet, for det er såmænd evangeliet i sin essens jeg vil ind til. Derfor piller jeg lidt i lagene af slid, smuds og omforminger, der er tilføjet evangeliet, men fremføres som om de var selve Guds sande og ufejlbarlige ord.

Det jeg tog op i mit indlæg, var ikke så meget dette, st der nu er nogen der står og vil ind i kirken. Jeg siger ikke, at man skal til at lave om på noget, men at bl.a. IM, kan have været med til at bringe Kirken i den situation den er havnet i den dag i dag. Kirken er affolket og nu er der så lidt folkeligt tilbage, at spørgsmålet er, om man kan undgå en reformation. Jeg siger at IM skal tænke på, at de selv har været med til at udstøde de mennesker, som måske var dem der skulle kunne nå folket med evangeliet. Mennesker fuld af Ånd og til tider med nye vinkler at forstå det hele på, så vi faktisk kan bryde med det fast frosne Billede, som man er så nidkære for at bevare.

Formået? Jeg mener ikke, det er kirkens opgave at forholde sig til menneskers søgen, men derimod at forkynde sandheden om Gud!
Jeg kan kun mene at du tager fejl i at kirkens opgave ikke er at forholde sig til menneskers søgen. Det vil være som at komme med vinen og ikke bekymre sig for om der er nogen der har noget at få den hældt op i. Hvis du bekymrede dig mere om, hvordan mennesker kan søge Gud, kan det være Gud selv ville give kundskaben om sandheden om Gud!

Blandt de udstødte, er mennesker som kender til hvordan man arbejder med dette. Jeg har ikke mødt nogen som er gået hen og har sluttet sig til noget New Age. Nårh, måske et par stykker, men det såm heller ikke værre end at bli missionsk, måske en lidt anden omvej. Jeg tænker egentlig på sådanne mennesker, som er født af Ånden, de kan ikke holdes inden for samfundenes normer. For når først man hører til Faderen, så kan man ligsom ikke rigtigt finde noget sted hér, man ser frem til at komme hjem.

Jeg fornemmer at Folket, som man altså ikke må nedvurdere som kolde og utrolige, de fortæller jer at versionen ikke holder.
Er det ikke sådan han han siger; se de kommer til dig.

Nu ser det ud for kirken, og IM, at folket render til alle mulige andre væmmelige et eller andet nyt tidsfænomen. Tror du New Age bølgen af behandlere, kan tilbyde noget som helst som vi ikke allerede har i Kristus. Nej vel. Kristne kan møde Folket og drage omsorg for at kende til hvordan man kan udvikle sit menneske vendt til Gud. Vi må have mange flere måder at være Kristen ind i Kirken, ellers vil det være slut med Folkekirken.

Jeg er sikker på, at der rundt omkring findes missionske folk, som husker at der vist nok var nogen vi sendte uden for døren. Tag og smut ud og få en snak med dem. De er nok vandt til at snakke med folk i al almindelighed og kan måske fortælle hvordan det er, når man er kommet ud af kirken.

Vandrer

עבד יהוה

Til toppen 
#37002 - 28/09/2004 19:27 Re: Afkristnet folkekirke [Re: Vandrer]
Bjarne1
Bruger

Hej Vandrer og Kristina.

Jeg synes at i tager nogle rigtig spændende emne op. Jeg er langt hen af vejen enig om at IM skal være der hvor de åndelige søgende folk er. Hvis mennesker ikke kommer til kirken må kirken komme til folket. ex. I øjeblikket er der en del messer hvor der kommer masser af alternative behandler. Jeg har været på mange af disse messer, hvor jeg har bedt for mange af de folk som kommer på disse messer. Hvad er responsen på de messer.

En Astrolog sagde.
"
Jeg føler virkelig at der er en kraft som rører ved mig på en så speciel måde. Det er noget af det som jeg slet ikke kan med mine astrologiske evner." Hvortil jeg svarede at Gud rører ved dig og det er det du har brug for. Jeg fortalte så mit vidnesbyrd.

Der var flere af andre stande som reklamerede for os. Jeg blev flere gange spurgt om hvad det er jeg kan som de ikke kan specielt efter at Gud havde brugt mig til at afslører alt hvad de bar rundt på at sorg og smerte. Jeg sagde hele tiden at Jeg kunne intet, men var fuldstændig afhængig af Gud. Jeg er 100 % sikker på at der er nogen af de tarotkortlægger, Astrologer osv bliver påvirket, og jeg har hørt om nogen som simpelthen droppede deres forretning og blev kristne.

Venlig hilsen

Bjarne

Til toppen 
#37003 - 28/09/2004 21:43 Re: Afkristnet folkekirke [Re: Vandrer]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vandrer

Jeg har på fornemmelsen, at vi står med den ene på fod samme sted og den anden fod to forskellige steder! Så lad os prøve at komme lidt videre med vores samtale her. Du skriver:

Vel siger jeg, at den verserende version af evangeliet er et andet end det rene og uforfalskede evangelium, men jeg taler ikke for at det nuværende skal moderniseres, eller tilpasses tidsånden. Jeg har talt om, at det bør revideres, så det bliver tidssvarende, i den forstand at det taler ind i menneskers hverdag i dag.

Jeg er enig med dig i, at alle forkyndere skal gøre deres yderste for at finde ud af, hvor mennesker står, at tale ind i deres hverdag i dag. Det er der to problemer forbundet med.

Det ene problem er, at en præst/forkynder/prædikant ved gudstjenesten taler til mange mennesker samtidig, og de står hver deres sted: Nogle sidder på kirkebænken i syndenød og er bange for at Guds tilgivelse ikke gælder lige dem. Andre er (helt ubegrundet) trygge og glade og sikre på, at de i hvert fald har deres
sag med Gud i skønneste orden, fordi de ikke har myrdet nogen el.lign.

Andre igen er slet ikke kristne, men tror f.eks. på reinkarnation og på andre guder - især på sig selv og deres egne følelser, fornemmelser og tanker ...

Det andet problem er, at det, som mennesker ønsker sig, ikke ret tit er det, som de dybest set har brug for.

Så hvad kan en præst gøre, når han står på sin prædikestol, andet end under bøn til Gud om, at han vil åbne hjerterne på menigheden, at prædike Guds ord, rent og uforfalsket? Efter min mening er Guds ord til alle tider "tidssvarende" - det samme fra evighed til evighed.

"Jeg siger at IM skal tænke på, at de selv har været med til at udstøde de mennesker, som måske var dem der skulle kunne nå folket med evangeliet."

Hvordan det? IM er ikke noget bestemt "væsen" men en flok vidt forskellige mennesker, hvoraf nogle er bedre til at række evangeliget videre end andre.
Men er det ikke en velkendt sag, at sandheden som regel er ilde hørt?

Hvis opgaven går ud på, at flest mulige mennesker skal komme til stede i kirkerne, så er det vigtigt at sikre hygge og god underholdning og at lade være med at sige noget, som kunne være til forargelse.

Men Guds ord er og har altid været, til forargelse for mange, og jeg mener, at det er det, der skal forkyndes, og ikke alt muligt andet.

1. Kor. 1,23-25: For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger; men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom. For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker.

Jeg har ikke mødt nogen som er gået hen og har sluttet sig til noget New Age. Nårh, måske et par stykker, men det såm heller ikke værre end at bli missionsk, måske en lidt anden omvej.

Ikke værre end at blive missionsk??? Jeg lærer vist aldrig at begribe, at noget menneske kan bekende sig til den kristne tro uden at være missionsk.
"Damn you, Jack, as long as I'm alright!" ?

For når først man hører til Faderen, så kan man ligsom ikke rigtigt finde noget sted hér, man ser frem til at komme hjem.

Hvad med at bruge den tilmålte tid til at række evangeliet videre til andre af Guds elskede skabninger i håb om at hjælpe også dem med at finde hjem?

Tror du New Age bølgen af behandlere, kan tilbyde noget som helst som vi ikke allerede har i Kristus. Nej vel.

Jo, det tror jeg nok. De kan tilbyde meget andet, også meget, som er umiddelbart behageligt og tillokkende. Blot ikke sandheden. Der er masser af plads på den brede vej ...

Kristne kan møde Folket og drage omsorg for at kende til hvordan man kan udvikle sit menneske vendt til Gud. Vi må have mange flere måder at være Kristen ind i Kirken, ellers vil det være slut med Folkekirken.

Jeg er vist ikke helt med. Flere måder at være kristen på? Er vi på vej ud i det alternative her? I sandhedsrelativismen? Om det bliver slut med Folkekirken eller ej er ikke afgørende, selv om jeg personlig villle beklage det meget. Afgørende er kun Vejen, Sandheden og Livet.
Og jeg tror jo ikke der er mange forskellige veje.
Kun to, faktisk: en bred og en smal.
Og ingen midterrabat ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#37004 - 03/10/2004 18:27 Re: Luthersk Alpha-vejledning. [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Anne

En af grundene til, at det blev lavet, var ikke at der var for meget plads til Helligånden, og at man ønskede mindre plads til ham. Det drejede sig om teologien om Helligånden og hans værk og gaver, åndsfyldeforståelsen, den store vægt på tungetale, som Nicky Gumbel lægger mv. Det er problematisk i luthersk sammenhæng med et kursus, hvor der er en pinseteologisk forståelse af disse ting.

Det er kun beklageligt, hvis det er tilfældet, at man ikke vil skele til Pinseteologien omkring Helligånden. Hvis Lutheranerer vil have en bedre og mere velsignet forhold til Gud, så er det en nødvendighed, på dette område, lige som vi Pinsevenner, må skele til Lutheransk teologi, når det gælder synden.

Så længe vi ikke gør det, har vi lukket af for at Gud kan gøre os mere stærke i kampen mod det vi skal bekæmpe ved Jesus styrke.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#37005 - 04/10/2004 12:43 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: Bjarne1]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Bjarne

Det er ikke min opgave og interesse at forsvare IM i alle ting. IM er en stor og bred bevægelse med plads til mange holdninger. Alligevel er det lidt beskæmmende at skulle læse den slags hoverende og nærmest fjendtlige udfald fra een som som angiveligt skulle stå for en mere åben og imødekommende kristendom. Er det et eksempel på kærlighed omsorg for sine medkristne?

Men det tjener jo til din undskylding, at du ikke ved ret meget om Indre Mission. Til gengæld burde du så også afholde dig fra at kaste dig ud i den slags polemik, som langt på vej er baseret på fordomme og uvidenhed.

Jeg kan fx oplyse dig om at IM's hovedbestyrels består af 17 medlemmer, hvoraf kun 3 er født før 1940. Gennemsnitsalderen er 54 år. De er alle sammen ulønnede og har derfor ikke et hensyn til deres job at skulle pleje.

At Alpha er et godt koncept, er der ikke mange IM-folk, der er er uenige i. Men der er nogen, der finder indholdet vigtigere end formen og derfor også tillader sig at stille spørgsmål ved enkelte dele af Alpha's undervisning. Det forhindrer ikke, at Alpha bruges af flere lokale IM-afdelinger og IM-medarbejdere. Men det betyder, at der samtidig er nogle. der arbejder med alternative oplæg, som baserer sig på samme gode koncept. I IM er der nemlig frihed til den slags og hovedbestyrelsen har ikke for vane at diktere hvordan tingene skal være. De enkelte lokale IM-samfund er selvstændige og afgør langt på vej selv hvordan de vil arbejde.

Personligt har jeg gennem flere år arbejdet med et oplæg, som vi kalder inTRO og som også findes her på JesusNet.dk. I vores lokale folkekirke afvikler vi inTRO kurser efter helt samme model som Alpha, blot med nogle lidt ændrede oplæg.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#37006 - 04/10/2004 13:05 Re: Mon IM forlader folkekirken pga Homofile vielser!! [Re: søgende]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej søgende

Undskyld, at jeg ikke har svaret før, men jeg ser først dit indlæg og dine spørgsmål til mig i dag.

Jeg ved ikke lige hvad det er for en kommentar du ønsker fra mig. Men omkring spørgsmålet om vielser af homofile, kan jeg fortælle, at det er noget som gør rigtig ondt i IM. IM opfatter sig selv som er del af Folkekirken og derfor opleves denne sag ligesom når nogen i den nærmeste familie er i gang med noget som i den grad vil splitte familien ad.

I IM ved vi godt at udsigten til at dele af IM skulle frasige sig folkekirken næppe opleves som en trussel af ret mange andre end IM selv. Vi er godt klar over, at det først og fremmest er IM selv, der bliver splittet og går i stykker, hvis vi ikke længere kan føle os hjemme i folkekirken. Derfor kæmper vi for at holde sammen. En del af denne kamp er den underskrift-indsamling som IM netop har taget initiativ til og som er en indtrængende bøn til biskopperne om at lade være med at skabe en situation, som skubber store dele af IM ud af folkekirken.

At det måske alligevel blot er et spørgsmål om tid inden bukserne sprækker, kan jeg ikke erklære mig helt uenig i. Men man vender ikke ryggen til familien før man føler sig tvunget til det.

Det gør de mig bekendt ikke. Det er sandt, at der i de større byer er en tendens til at en del IM-unge vælger en folkekirke eller en valgmenighed, som deres primære menighedsfælleskab. Men det er meget få som vælger frikirker eller fællesskaber uden for folkekirken.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#37007 - 04/10/2004 13:17 Re: Ateistisk folkekirke [Re: kristina]
xanadu2000
Bruger

Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
Hej kristina

Du skriver:
-------------------------------------------------------------------------
"Men måske ville du undre dig, hvis du opdagede, at de bibeltro præster (som ganske vist er i mindretal, men dog ikke så få endda) har ret store og meget taknemmelige menigheder."
-------------------------------------------------------------------------

Så sandt, så sandt. Jeg mødte Jesus for snart 3 år siden og løste sognebånd til den kirke, hvor mine forældre er bisat fra, men det viste sig desværre, at præsterne og menighedsrådet ikke har kristendommen i centrum, men kunst og kultur.

Det fandt jeg gradvist ud af og måtte efter 1½ år bryde op på en vandring, der først nu endeligt har ført mig til en kirke, hvor præsterne er bibeltro. Og der er sjældent under 80-100, endda selv om der ikke er dåb.

Tegnene (dokumentationen) for, at præsterne i min gamle kirke "bøjer" biblens tekst, så den tilfredsstiller de pæne mennesker i sognet, hober sig op. Når jeg tænker tilbage ser jeg nu klart, at nogle gange har de i samtaler og i prædikener direkte eller inddirekte udvist hovmod og fordomme mod f.eks. IM - hvilket ikke udtrykker næstekærlighed eller rummelighed. Uvidenhed er en stor svøbe.

Det er trist, at sådanne ting kan skabe afgrunde mellem kristne i en tid, hvor Danmark afkristnes. Til alle, der læser dette: Bed for Danmark, bed for de præster, der vildleder og forkynder som falske profeter - bed for de mennesker, der vejleder, så de ikke ender i svovlsøen.

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
#37008 - 05/10/2004 08:08 Re: Ateistisk folkekirke [Re: xanadu2000]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej

Du skriver:

Tegnene (dokumentationen) for, at præsterne i min gamle kirke "bøjer" biblens tekst, så den tilfredsstiller de pæne mennesker i sognet, hober sig op. Når jeg tænker tilbage ser jeg nu klart, at nogle gange har de i samtaler og i prædikener direkte eller inddirekte udvist hovmod og fordomme mod f.eks. IM - hvilket ikke udtrykker næstekærlighed eller rummelighed. Uvidenhed er en stor svøbe.

Man bøjer bibelens tekst når Evangeliet ikke forkyndes rent og purt, dette fra prædikestolen. Dette er en præst forpligtet til her, ellers skulle han blive væk.

Propaganda for eller agiteren imod IM, eller for den sags skyld noget som helst andet end Guds Ord og dets udlægning, hører ganske enkelt ikke hjemme på prædikestolen.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær