Joh 10.1-5, Hvem er hyrderne?
John 10:1-5 D31 John 10:1 "Sandelig, sandelig, siger jeg eder, den, som ikke går ind i Fårefolden gennem Døren, men stiger andensteds over, han er en Tyv og en Røver. 2 Men den, som går ind igennem Døren, er Fårenes Hyrde. 3 For ham lukker Dørvogteren op, og Fårene høre hans Røst; og han kalder sine egne Får ved Navn og fører dem ud. 4 Og når han har ført alle sine egne Får ud, går han foran dem; og Fårene følge ham, fordi de kende hans Røst. 5 Men en fremmed ville de ikke følge, men de ville fly fra ham, fordi de ikke kende de fremmedes Røst."
John 10:11 11 Jeg er den gode Hyrde; den gode Hyrde sætter sit Liv til for Fårene.
Man kan jo undre sig over hvordan den gode hyrde er, eller vi kan se på vores egne liv og se Gud føre os fra sejr til sejr, fra åbenbaring til åbenbaring. Vi ser af vers 11 at hyrden giver sig helt for fårene, i Jesu tilfælde mener jeg at det er mere end bare at dø på korset, men også at hele hans liv er gennemsyret for dette ene, at tage sig af hans får. Hyrden i menigheden bærer frugt, uanset hvad frugt det er, så vil det være synligt for alle. Vi må kende hyrderne eller mangel på samme for at tage ansvaret op og gøre det man kan for at have menighed. Hyrdens røst genkendes ved samme omsorg som den virkelige hyrde har for os, vi kan faktisk se på vore egne liv og afgøre om noget er hyrdens røst (i lyset af skriften), skriften er det eneste sikre, vores forståelse kan være forkerte fordi at den aldrig har været prøvet på skriften, frugten og bibelens vidnesbyrd om Jesus selv er elementer der kan afgøre om en hyrde er hvad han siger.
I vers 5 er røsten paralell med vidnesbyrdet om Gud er med eller ikke, hvis Gud er med, så lukker han porten op og går selv med foran for at bekræfte og føre af rette veje. Hvis denne bekræftigelse mangler i en tjeneste er det enten fordi at vedkommende ikke er kaldet, eller så fordi at livet som hyrde ikke leves (jfr af gå ind af porten (v.3)).
Ole