Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36910 - 22/09/2004 16:11 anti-guds bevis?
grubleren
Bruger

Reg.: 28/07/2004
finner det her http://hanspshansen.bravehost.com/bevis.html

står følgende:

------------------------------------------------------------

Premiss 1:

Gud skal ifølge de fleste religioner jeg kjenner til ha følgende egenskaper:

1 allmektig

2 allvitende

Premiss 2:

Gud skal være en kjærlig Gud som ønsker at vi skal tro på ham

Premiss 3

Gud dømmer menneske etter hvorvidt vi tror på ham eller ikke.

Premiss 4

Det eksisterer flere religioner

Premiss 5:

Vi blir ikke født med viten om hvilken av religionene som er den rette, om det da finnes noen av disse som er rette.

Premiss 6:

Det er ikke åpenbart hvilken religion om det da er noen som er den rette, ellers ville det ikke vært flere enn en religion.

Konklusjon:

Siden dette ikke er mulig å kombinere alle Premisene i beskrivelsen til en gud så kan ikke en slik gud finnes.

Kommentar:

Det er ikke dermed sagt at det ikke kan finnes en gud, men at denne gud da må være utenom denne beskrivelsen. fx at han ikke er en kjærlig gud, eller at han ikke dømmer menneske.

Med andre ord, noen av disse premissene må endres for at det skal finnes en gud.

at noen av dere skulle være uenige ville jo ikke være overaskende, men om dere er det, hva er feilen med beviset?

Til toppen 
#36911 - 22/09/2004 16:29 Re: anti-guds bevis? eller et Gudsbevis ? [Re: grubleren]
Gartneren
Bruger

Reg.: 04/09/2004
Sted: Et sted på jordkloden

Hej grubler

Vil du forklarer mig "præmis" 1 ?

Og hvad der menes med "præmis" ?

Alle gode hilsner fra

Gartneren

Kærlig hilsen Gartneren

Til toppen 
#36912 - 22/09/2004 16:51 Re: anti-guds bevis? eller et Gudsbevis ? [Re: Gartneren]
grubleren
Bruger

Hej grubler

Vil du forklarer mig "præmis" 1 ?

Og hvad der menes med "præmis" ?

Alle gode hilsner fra

Gartneren

i dette tilfelle er "præmis" det som må være til stede i en beskrivelse av gud, slik han er framstillt i de fleste religioner, fx kristendommen.

vis det går ann å kombinere alle præmissene så har man en mulig beskrivelse av gud, vis ikke, så kan ikke en slik gud eksistere.

fx vis en av præmissene for eksistensen av ludde, den store blå kaninen var at han var 3,7 meter høy, og en annen præmis var at det ikke fins kaniner som er over 1 meter høye, så ville man ha bevist at beskrivelsen av ludde var ugyldig. dvs ikke at det ikke fins en kjempestor kanin med navn ludde, men at noen av præmissene måtte være gale.

grubleren

Til toppen 
#36913 - 23/09/2004 17:40 Re: anti-guds bevis? eller et Gudsbevis ? [Re: grubleren]
Gartneren
Bruger

Reg.: 04/09/2004
Sted: Et sted på jordkloden

Hej igen grubler

Nu spørger jeg måske dumt, men kan du forklare mig indholdet i den første "præmis" ?

Og må jeg desuden have lov til, at supplere din forklaring af "præmis" med dette link -> http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6mis

Alle gode hilsner fra

Gartneren

PS. Hvad er det iøvrigt, at "du" leder efter, grubler ? og hvor leder "du" henne ? og hvordan leder "du" ?

Kærlig hilsen Gartneren

Til toppen 
#36914 - 25/09/2004 14:01 Re: anti-guds bevis? eller et Gudsbevis ? [Re: Gartneren]
grubleren
Bruger

Hej igen grubler

Nu spørger jeg måske dumt, men kan du forklare mig indholdet i den første "præmis" ?

Og må jeg desuden have lov til, at supplere din forklaring af "præmis" med dette link -> http://da.wikipedia.org/wiki/Pr%E6mis

Alle gode hilsner fra

Gartneren

PS. Hvad er det iøvrigt, at "du" leder efter, grubler ? og hvor leder "du" henne ? og hvordan leder "du" ?

vel, det er jo en forutsetning for at gud både skal være allmektig og allvitende, det er jo en av de tingene som islam, kristendommen og jødedommen påstår.

vel om gud så er allvitende så burde han jo forstå at en verden med flere religioner (premis 4 5 og 6) ville det være nesten umulig for oss å velge rett.

rett nok kunne man ha flaks, men det ville vel neppe stemt særlig bra at en kjærlig (premis 2) gud ville straffe (premis 3) på grunnlag av tillfeldigheter vel? det kan vel neppe sies å være en rettferdig gud.

dermed så kan man ikke kombinere de forskjellige premissene, ergo kan ikke en slik gud finnes fordi beskrivelsen av gud forutsetter at alle premissene oppfylles.

sånn, nå må jeg ta meg en hodepinetablet eller flere

eh dette ps. skjønte jeg ikke??? mener du hvor jeg vil hen med dette? tja tester min egen fornuft.

grubleren

Til toppen 
#36915 - 26/09/2004 18:17 Re: anti-guds bevis? [Re: grubleren]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004

finner det her http://hanspshansen.bravehost.com/bevis.html

står følgende:
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>

Premiss 1:

Gud skal ifølge de fleste religioner jeg kjenner til ha følgende egenskaper:

1 allmektig

2 allvitende

Korrekt.

Premiss 2:

Gud skal være en kjærlig Gud som ønsker at vi skal tro på ham

Gud skal ikke være noget som helst. Gud har ikke brug for, at vi tror på ham. Gud har gjort det mulig for os at udvikle os og vokse. Derfor er Gud en kærlig Gud.

Hvis Gud var en ukærlig Gud, ville vi være overladt til os selv. Det er der mange, der tror, at vi er, men det er ikke tilfældet.

Grunden til at mange ikke tror (også de der siger at de tror uden at gøre det) er, at de ikke har søgt Gud. Der står i biblen, "Søg og du skal finde".

Kun den der søger, finder! Så hvis du ikke kan se Gud, så er det, fordi du ikke har søgt.

Premiss 3

Gud dømmer menneske etter hvorvidt vi tror på ham eller ikke.

Vi dømmer egentlig os selv ved ikke at søge Gud og ved de handlinger, vi udfører mv.

Kun ved at gøre Guds vilje, kan vi gøre os håb om at modtage frelse.

Premiss 4

Det eksisterer flere religioner

Det er der mange der ikke forstår. Det har været en gåde, hvorfor der findes så mange religioner. Heldigvis er den syvende engel nu kommet og har forklaret det hele.

Se her:
Joh. Åb 10,7 I de dage, da den syvende engel skal blæse og lade basunen lyde, er Guds hemmelighed fuldbyrdet, som han har forkyndt det for sine tjenere, profeterne.«

De seks engle i biblen repræsenterer seks religioner eller grupper af religioner. Den syvende engel forener alle disse religioner og forklarer at alle religioner kommer fra den samme Gud. Altså religionerne i deres essens. Religionerne er jo blevet ændret med tiden ( af mennesker som synes at det var svært at følge de retningslinjer Guds ord oprindeligt bragte)

Når religionernes oprindelige budskab ikke længere blev forstået, så sendte Gud en ny Profet, således som det står beskrevet i Johannes' Åbenbaringen.

Premiss 5:

Vi blir ikke født med viten om hvilken av religionene som er den rette, om det da finnes noen av disse som er rette.

Nej, det er rigtigt. Det er jo også derfor det hedder:
"Søg og du skal finde".

Hvis tingene var givet på forhånd, så ville vi ikke kunne vikle os ligeså meget som nu.

Joh. Åb 21, v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.

Premiss 6:

Det er ikke åpenbart hvilken religion om det da er noen som er den rette, ellers ville det ikke vært flere enn en religion.

Dette er grundlæggende det samme som i Premiss 5.

Der findes ikke en religion, der er den rigtige. Alle religioner indeholder sandhed. Men de er alle kun en del af hele sandheden.

Man bliver nødt til at forstå de enkelte religioners budskab for at forstå Guds Plan.

Konklusjon:

Siden dette ikke er mulig å kombinere alle Premisene i beskrivelsen til en gud så kan ikke en slik gud finnes.

Du tager fejl i din konklusion!

Du har blot observeret nogle ting, som ikke ser ud til at hænge sammen. Men grunden til at de ikke ser ud til at hænge sammen, er ikke fordi de ikke hænger sammen, men fordi du ikke kender sandheden bag dette univers og Guds Plan.

Vi er alle heldige, da den syvende engel er kommet!! Maitreya fra Mission of Maitreya er den syvende engel. Læs THOTH - The Holiest of the Holies, the Last Testament, hvis du ærligt og oprigtigt søger Gud!!

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#36916 - 28/09/2004 18:23 Re: anti-guds bevis? eller et Gudsbevis ? [Re: grubleren]
Johny
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Jeg har lidt svært ved at få alle mine tanker ned lige nu, fordi ting som dette både fruestrerer mig, gør mig en smule vred, og en smule medlidende med dem der forsøger på det. Dette gør jeg af flere grunde, og jeg vil lige prøve at tage dem en ad gangen, selvom de hænger næsten uadskilleligt sammen.
Gud kan ikke modbeviis ved simple tankeeksperimenter ved at forsøge at sætte ham i en kasse. Der kan Gud slet ikke være. Måske kan dit billede af ham være der, men i så fald er det billede forkert! Gud er så ufatteligt meget større end os! Men læg lige mærke til mit ordvalg: "ufattelig" Det er hvad han er! Han er så stor, så vore små begrænsede menneskelige hjerner, vil aldrig kunne følge med på det plan som hans eksisten er på. At han i det hele taget skabte os syndere til at starte med er ufatteligt. Så opstilling af premisser for en gud, er det samme som at sige at vi skaber vores Gud, og ikke den anden vej rundt. Ved at gøre sådan har du allerede rendt panden mod muren i et paradoks. I artiklen forsøger forfatteren at modbevise en gud som han selv opsætter regler for, men det er jo umuligt, da han allerede inden han er gået igang, har sagt at det er en gud der er mindre end ham, da han selv bestemmer reglerne for den gud.
Gud er almægtig, men alligevel er han ikke. Det ville faktisk være mere korrekt at sige at han ikke er, fordi Gud er bundet. Han er bundet af de løfter han har givet os. Løfter om at vi må komme til ham, og bede om tilgivelse for vore synder, for bagefter at blive tilgivet og blive hans barn, og en dag møde ham på den nye Jord. Så hvad er problemet i at Gud ikke er almægtig?
Problemet er generelt at vi vil forstå Gud, men det er bare ikke muligt! Der står f.eks. i bibelen at Gud er kærlighed. Er du klar over hvor stor og ubegribelig en størrelse det er?! Der er kærlighed der så stor at vi er helt ude af stand til at udtrykke den, den kan ligefrem være så stor at den er helt ubehagelig at opleve, da den ikke kan være i kroppen. Vi er for begrænsede til at rumme det.
Men som du nok kan se, så er jeg troende (kristen), og jeg ser det jo derfor også fra en anden side af. Dette var jo et forsøg på at modbevise Gud, i troen på at han overhovedet ikke findes, men det ændrer stadig ikke på fejlfortolkningen af hvilken gud det er vi tror på. Gud kan aldrig modbevises, da han ikke kan indgå i et bevis. Allerede når man putter Gud ind i et bevis, sætter vi begrænsninger på ham, som, ifølge vore overbevisninger, ikke er der.
Jeg håber den lidt rodede forklaring gav mening, ellers vil jeg med glæde prøve igen...

Med venlig hilsen
Johny S. Iversen

Til toppen 
#36917 - 29/09/2004 18:26 Re: anti-guds bevis? eller et Gudsbevis ? [Re: Johny]
grubleren
Bruger

Jeg har lidt svært ved at få alle mine tanker ned lige nu, fordi ting som dette både fruestrerer mig, gør mig en smule vred, og en smule medlidende med dem der forsøger på det. Dette gør jeg af flere grunde, og jeg vil lige prøve at tage dem en ad gangen, selvom de hænger næsten uadskilleligt sammen.
Gud kan ikke modbeviis ved simple tankeeksperimenter ved at forsøge at sætte ham i en kasse. Der kan Gud slet ikke være. Måske kan dit billede af ham være der, men i så fald er det billede forkert! Gud er så ufatteligt meget større end os! Men læg lige mærke til mit ordvalg: "ufattelig" Det er hvad han er! Han er så stor, så vore små begrænsede menneskelige hjerner, vil aldrig kunne følge med på det plan som hans eksisten er på. At han i det hele taget skabte os syndere til at starte med er ufatteligt. Så opstilling af premisser for en gud, er det samme som at sige at vi skaber vores Gud, og ikke den anden vej rundt. Ved at gøre sådan har du allerede rendt panden mod muren i et paradoks. I artiklen forsøger forfatteren at modbevise en gud som han selv opsætter regler for, men det er jo umuligt, da han allerede inden han er gået igang, har sagt at det er en gud der er mindre end ham, da han selv bestemmer reglerne for den gud.
Gud er almægtig, men alligevel er han ikke. Det ville faktisk være mere korrekt at sige at han ikke er, fordi Gud er bundet. Han er bundet af de løfter han har givet os. Løfter om at vi må komme til ham, og bede om tilgivelse for vore synder, for bagefter at blive tilgivet og blive hans barn, og en dag møde ham på den nye Jord. Så hvad er problemet i at Gud ikke er almægtig?
Problemet er generelt at vi vil forstå Gud, men det er bare ikke muligt! Der står f.eks. i bibelen at Gud er kærlighed. Er du klar over hvor stor og ubegribelig en størrelse det er?! Der er kærlighed der så stor at vi er helt ude af stand til at udtrykke den, den kan ligefrem være så stor at den er helt ubehagelig at opleve, da den ikke kan være i kroppen. Vi er for begrænsede til at rumme det.
Men som du nok kan se, så er jeg troende (kristen), og jeg ser det jo derfor også fra en anden side af. Dette var jo et forsøg på at modbevise Gud, i troen på at han overhovedet ikke findes, men det ændrer stadig ikke på fejlfortolkningen af hvilken gud det er vi tror på. Gud kan aldrig modbevises, da han ikke kan indgå i et bevis. Allerede når man putter Gud ind i et bevis, sætter vi begrænsninger på ham, som, ifølge vore overbevisninger, ikke er der.
Jeg håber den lidt rodede forklaring gav mening, ellers vil jeg med glæde prøve igen...

Med venlig hilsen
Johny S. Iversen

du kan gjerne bli sint, men saken for min del er klar.

i utgangspunktet kan jeg faktisk gi deg rett, gud kan ikke motbevises, hvorfor ikke?
Jo fordi begrepet gud rommer alt som noen noensinne har ment i begrepet gud, eller for den del kan tenkes mene med begrepet gud.

dette blir da en gud uten definisjon, noe som ingen bevis hverken kan bevise eller motbevise.

derimot og det er der mitt bevis kommer inn, hvis man kommer med en beskrivelse av gud, noe som kristendommen gjør, islam gjør, jødedommen gjør osv så kan den definisjon som man ender opp med stride med seg selv. og da har man muligheten for et slik bevis.

så enten må da enten beskrivelsen/definisjonen på gud være gal, eller denne gud kan ikke eksistere.

jeg ser at du påpeker dette med allmektighet, men om vi aksepterer den kristne beskrivelsen av gud, så er det uansett han som har laget det systemet som vi kaller virkelighet, han som valgte om vi måtte eller ikke måtte tro på ham. dermed kan jeg ikke se at dette med guds løfter skulle bety noe særlig ovenfor beviset, det er jo ham som har laget logikkens regler, definert hva som er eller ikke er rettferdig, og hva løftene skulle bety fra eller til ovenfor beviset sliter jeg med å se.

kan vel bare beklage om det gjør deg vred, men slik ser nå engang verden ut gjennom mine brilleglass :/

mvh grubleren

Til toppen 
#36918 - 30/09/2004 15:36 Re: anti-guds bevis? [Re: divine]
grubleren
Bruger

blir man dømt etter om man tror eller ikke ifølge din religion? vis ja så kan ikke jeg se at din innvendig spiller noen rolle.

foresten, hva er din tro?

grubleren

Til toppen 
#36919 - 02/10/2004 01:56 Re: anti-guds bevis? [Re: grubleren]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004
Egentlig dømmer vi os selv via de handlinger, vi gør.

Det er vel også mest retfærdigt sådan?

Gud har skabt universet sådan, at hvis vi gør noget forkert, så skaber vi karma. Og denne karma hænger ved vores sjæl indtil vi indser, at det er forkert af os at gøre. Når vi indser det og vi aldrig mere gør den forkerte handling, så opløses karma og vi bliver friere.

Efterhånden som vi opløser mere og mere karma, jo mere gør vi Guds vilje. Og at gøre Guds vilje giver en fred i sindet.

En måde at indse ens karma på er at mediterer. Meditation er, når Gud taler til dig. Bøn er, når du taler til Gud. Der bør være balance mellem de to.

Hvis du vil vide mere om det jeg tror på, så klik linket i min underskrift.

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#36920 - 04/10/2004 15:52 Re: anti-guds bevis? eller et Gudsbevis ? [Re: grubleren]
Johny
Bruger

Reg.: 09/09/2002

du kan gjerne bli sint, men saken for min del er klar.

i utgangspunktet kan jeg faktisk gi deg rett, gud kan ikke motbevises, hvorfor ikke?
Jo fordi begrepet gud rommer alt som noen noensinne har ment i begrepet gud, eller for den del kan tenkes mene med begrepet gud.

dette blir da en gud uten definisjon, noe som ingen bevis hverken kan bevise eller motbevise.

derimot og det er der mitt bevis kommer inn, hvis man kommer med en beskrivelse av gud, noe som kristendommen gjør, islam gjør, jødedommen gjør osv så kan den definisjon som man ender opp med stride med seg selv. og da har man muligheten for et slik bevis.

så enten må da enten beskrivelsen/definisjonen på gud være gal, eller denne gud kan ikke eksistere.

jeg ser at du påpeker dette med allmektighet, men om vi aksepterer den kristne beskrivelsen av gud, så er det uansett han som har laget det systemet som vi kaller virkelighet, han som valgte om vi måtte eller ikke måtte tro på ham. dermed kan jeg ikke se at dette med guds løfter skulle bety noe særlig ovenfor beviset, det er jo ham som har laget logikkens regler, definert hva som er eller ikke er rettferdig, og hva løftene skulle bety fra eller til ovenfor beviset sliter jeg med å se.

kan vel bare beklage om det gjør deg vred, men slik ser nå engang verden ut gjennom mine brilleglass :/

mvh grubleren

Til Grubleren

Bare rolig, når jeg siger det gør mig lidt vred og frustreret etc, er det i fortvivlelse for hvordan andre ikke forstår det som jeg ser som noget helt naturligt og næsten selvfølgeligt. Så der er ingen grund til at beklage, næsten tværtimod, fordi jeg blev tvunget til at tænke yderligere over hvad jeg selv mente, hvilket faktisk blot er sundt.
Men tilbage til emnet, så kan jeg bare ikke se hvordan du beviser noget. Du siger at vi definerer Gud, men hvor gør vi det? Det er en mand (som jeg i økeblikket ikke kan huske navnet på), som gik ind og forsøgte at definere Gud. Men hans defination er jo ikke rigtig, det er blot hans eget indtryk. Du kan ikke lave beviser baseret på modstrider i en enkelt mands opfattelse af tingene. Der er jo flere af tingene som han sagde, der er forkerte, hvilket jeg har vidst lige siden jeg var 15!
Jeg er glad for at du forstår hvad jeg mener med at han ikke kan bevises / modbevises, men jeg forstår også godt din pointe. Hvis du virkelig kan finde modstrid i den måde definerer sig selv, så har du måske muligheden for at modbevise ham, men indtil videre har han ikke sagt andet end (såvidt jeg ved): ""Jeg er kærlighed" og "jeg er retfærdig"". Hvis du vil modbevise det ud fra det, så skal du være velkommen...

Mvh. Johny

Til toppen 
#36921 - 23/12/2004 01:56 Re: anti-guds bevis? eller et Gudsbevis ? [Re: Johny]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Grubleren

Jeg ved at denne tråd er gammel, men jeg er nødt til at erklære mig fuldstændig uenig med divine. Nej, alle religioner er ikke det samme! Jesus siger at han er Vejen, Sandheden og Livet. Ikke én vej, eller en del af sandheden. Desuden er det gamle testamente fyldt af forhånelser og spottelser af andre religioner. Israelitterne opfordres til at "vende sig fra de tomme afguder". Paulus kalder andre "guder" for dæmoner.
Om man tror disse ord eller ej så beviser det at kristendommen ikke kan være det samme som en anden religion. Ligemeget hvor hårdt man prøver.

Til toppen 
#36922 - 29/12/2004 17:26 Re: anti-guds bevis? [Re: grubleren]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
fra en ende af:

"Gud skal ifølge de fleste religioner jeg kjenner til ha følgende egenskaper:

1 allmektig

2 allvitende"

Her tales der alene om de monoteistiske religioner, men selv om det gjaldt alle er det grundlæggende problem med præmisset at vi har at gøre med værdier, som er ubegrænsede. Enhver tale om logisk følgeslutning vil derfor være vag, idet ubegrænsethed er noget, vi reelt ikke kan vide noget om.

"Premiss 2:

Gud skal være en kjærlig Gud som ønsker at vi skal tro på ham"

Igen er det et monoteistisk synspunkt og endvidere er vægtlægningen i hhv. Islam, Jødedom og Kristendom ikke ens. Kristendommen er den, der lægger størst vægt på kærligheden, hvorimod Islam lægger noget større vægt på lydigheden. Kærligheden er dog gældende for alle tre.

"Premiss 3

Gud dømmer menneske etter hvorvidt vi tror på ham eller ikke."

Nej, her er du galt afmarcheret. Islam handler om lydighed mod Allah, som, hvis det behager Ham, vil give dig frelse. Jødedommen taler om regler, der skal følges for at give et bedre liv på jorden såvel som i efterlivet, om der findes sådan ét.
Kristendommen taler om, at vi mennesker dømmer os selv, når vi ikke følger Guds vilje. Troen på Jesus sætter os fri fra synden og dens konsekvens. Han giver os altså muligheden for at undgå den dom, vi har sagt over os selv. Der er mere i det end det, men det er en længere forklaring.

"Premiss 4

Det eksisterer flere religioner"

Ja, hvis du med religioner mener det, som det teologiske fakultet lærer, så har hver person vel i princippet sin egen religion. Nemlig sådan forstået, at religion er menneskets forsøg på at nå Gud og sådan har vi vel alle sammen vores egen opfattelse af det religiøse liv.

"Premiss 5:

Vi blir ikke født med viten om hvilken av religionene som er den rette, om det da finnes noen av disse som er rette."

Det er jeg ganske enkelt ikke enig i. Jeg mener vi har denne viden dybt i os. Men det betyder ikke nødvendigvis at det er en åbenbar viden, som vi bare kan tage frem og bruge.

"Premiss 6:

Det er ikke åpenbart hvilken religion om det da er noen som er den rette, ellers ville det ikke vært flere enn en religion."

Hmmm, så havde der slet ikke været religion. Så havde der været en viden uden tro.

"Konklusjon:

Siden dette ikke er mulig å kombinere alle Premisene i beskrivelsen til en gud så kan ikke en slik gud finnes."

Interessant konklusion. For det først er vi ikke enige om præmisserne (som iøvrigt indeholder deres egne interne konklusioner) og for det andet er konlusionen slet ikke nødvendig med de præmisser, som er fremlagt.

mvh

Per

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær