Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36867 - 20/09/2004 10:37 Ægteskab
xanadu2000
Bruger

Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
Ægteskabet er ikke et sakramente, men er ifølge Luther en borgerlig institution.
Hvad siger Biblen? Hører vielse overhovedet hjemme i Kirken? Det synes som om, at kirkelige vielser snarere er et udtryk for en familiefest, hvor Kirken stiller kulisse til rådighed.

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
#36868 - 20/09/2004 11:09 Re: Ægteskab [Re: xanadu2000]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej xanadu2000

Jeg har netop her til morgen læst en kronik " Ægteskab og kirke" i JP af Biskop Drejergaard og Biskop Holm, hvor problematikken bliver godt belyst.

De konkluderer på 2 områder:
1, At Folketinget får ryddet op i sin familielovgivning og måske på den baggrund får samlet det hele i en fælles samlivslov
2. For det andet at man i Fokekirkens regi finder ud af, hvad man teologisk og kirkeligt skal mene om det skred, som har fundet sted i den folkekirkelige opfattelse af ægteskabet.

Min egen mening er, at man bør tage den lovmæssige del af ægteskabet ud af kirken, og overlade dette til den offentlige myndighed.

Kirken kan derefter selv bestemme hvem de vil velsigne og hvordan det skal foregå i henhold til skriftens anvisninger.

Såfremt dette ikke kan gennemføres tror jeg Folkekirken bliver splittet og ender som en statsinstitution ligesom i Kina, hvor statens kontrollerer forkyndelse og andre væsentlige aktiviteter.
Den aktive troende og skrifttro del af Folkekirken vil så have forladt den for at fortsætte en ægteskabspraksis på skriftens fundament.

mvh
carl

Til toppen 
#36869 - 21/09/2004 10:09 Re: Ægteskab [Re: xanadu2000]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej xanadu2000

Hvornår er der indgået et ægteskab i følge Bibelen?

1. Mos 2 v24 Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød.

Mig bekendt står der ikke andet om ægteskabs-indgåelse i Bibelen.

Jeg tror det er fordi man er gift i Guds øjne når man har gennemgået landets skikke eller love på området. Altså i DK er man Bibelsk gift når man har været enten på rådhuset eller i kirken (eller ved særlige lejligheder andre steder, men med en som er godkendt til at forestå vielser) og der skal have været to vidner på at man er blevet gift. I andre lande er skikkene anderledes og der skal man følge dem.... tror jeg.

Der står så vidt jeg ved ikke noget i Bibelen om at "rigtige" ægteskaber starter i en kirke.......

Bibelsk ægteskab i DK = man bliver viet af en dertil indsat person, man har to vidner på handlingen, man forlader forældrene og bliver ét kød.......

Den eneste forskel på at blive viet i kirken frem for rådhuset er at i kirken bliver Guds velsignelse bedt ned over ægteskabet...........

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#36870 - 03/10/2004 17:38 Re: Ægteskab [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Ester.

En vielse i kirken er et ægteskab. Sker det på et rådhus, er det partnerskab.

Hvorfor siger jeg det. Jo, selv om mange vil fattig gøre vores danske sprog, så ville det jo være godt at se hvad ordet ægteskab betyder.

Ægte-skab. Det første ord "ægte", betyder jo at det er ikke en kopi, men en handling der er ægte og hvor alt der ligger uden om er falsk. Hvorfor tror I, at homoseksuelle vil giftes i en kirke?
Det andet er "skab", som kommer fra at skabe noget. Biblen siger som du nævner Ester, at de bliver ét kød. Altså skabes der noget nyt, som jo er ægte.

Ja, der kan man se. Hvilket herligt sprog vi har i Danmark.

K.h.

Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#36871 - 05/10/2004 17:04 Re: Ægteskab [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Kim

En vielse i kirken er et ægteskab. Sker det på et rådhus, er det partnerskab.

Jeg forstår sådan set godt dine tanker..... men kan ikke helt være enig med dig i denne betragtning.....

I Danmark er en vielse når to mennesker siger JA til hinanden i to andre menneskers (vidners) påhør....... Mere skal der ikke til i Danmark....

Den "eneste" forskel på en vielse på rådhus og i kirke er at det bryllup som foregår i kirken får Guds velsignelse oven i hatten...... hvis man da ellers tager imod den

Ægte-skab. Det første ord "ægte", betyder jo at det er ikke en kopi, men en handling der er ægte og hvor alt der ligger uden om er falsk.

Det lyder for mig som om du siger at dem som bliver gift på et rådhus ikke mener det seriøst og at de har falske hensigter ........ Det tror jeg godt nok ikke de har..... rådhusægteskaber holder garenteret i snit lige så godt som kirke-ægteskaber er jeg sikekr på......
Det "eneste" rådhus-viede siger nej til er Guds velsignelse...... og i vores verden er det jo også en hel del.......

Hvorfor tror I, at homoseksuelle vil giftes i en kirke?

Fordi de vil have Gud til at velsigne dem.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#36872 - 06/10/2004 19:47 Re: Ægteskab [Re: steincke]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steincke.

Jeg er ikke enig med dig i, at det kun er kirkeligt indgåede ægteskaber, som er "ægte". Hvordan skulle det nemlig ellers kunne lade sig gøre at blive gift i andre religioner og kulturer?
Også israelitternes hedenske naboer indgik jo ægteskaber.
Ægteskabet er en skaberordning, ikke en specielt kristen specialitet, selv om troen på Kristus selvfølgelig giver et ægteskab en ny dimension - se bare på Ef. 5.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær