Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36784 - 13/09/2004 21:34 Guds vilje.
MDA
Bruger

Reg.: 15/06/2002
Hej!

Nogle af de bedste bøger jeg har, er dem, der er skrevet af Georg S. Geil. Bl.a. bogen "Mennesket mellem magterne - tanker om sjælesorg", er virkelig en indholdsrig bog. Følgende vil jeg meget gerne give videre til dig, som læser dette - for mig er det trøstende, trosstyrkende og vise ord, skrevet af en præst, som må have haft megen stor indsigt i menneskets forskellige bekymringer.

Han skriver bl.a. følgende:

Du skal ikke finde Guds vilje - den skal finde dig. sagde én. Du skal give Gud arbejdsro. Du skal bede ham om det fintmærkende sind, der f.eks. ser, at også når Gud lukker en dør, er det en af de måder, hvorpå han svarer på din bøn.

... Jeg fik intet af det, jeg bad om - men jeg fik alt det, jeg havde håbet på. Af alle er jeg den mest velsignede.

... Der er nogle gåder, der løses, når man med kronisk stædighed arbejder sig gennem Guds-ordet i Bibelen.

... Hvor Guds ord bliver herre over mig, er der mindre fare for, at jeg gør mig til mit eget livs herre.

Og så for mig (MDA) det aller bedste:

...Man ser først sti i samme øjeblik, det afgørende skridt skal tages. Om andet gælder det: Man så hverken vej eller sti, men éns skridt blev ledet gennem alt det, der syntes ufremkommeligt - og bagefter kunne man bare undres og se: Mit liv er i større hænder end et menneskes.

Geil skriver et andet sted:

Bønnen "Ske din vilje!" er ikke sidste udvej for den, der har opgivet alt - men den er et tryghedens sted for den, der har overgivet alt i Guds grundløst milde hænder.
Og ser vi ud over vort eget, ser vi på elendigheden i verden, på de brudte hjem og de hadske ord og krigene, da ser vi det ganske klart: Havde Guds vilje fået lov at råde her, så havde alt set anderledes ud - for Guds vilje er god og kun god! - I de andres liv kan vi se det. Men hvorfor skulle Guds vilje så være vrang og pernitten, når han lægger sin vilje ind over os og vore liv.
Ske din vilje! - Den bøn er givet os som en sjælden gave.
Bønnen om Guds vilje er en bøn om vor lydighed.

...Når alt vort synker sammen, da står Kristus. Og vore brokker, af tro og af bøn, bærer han oppe. I vor hjælpeløsheds tomme skål kan han fylde velsignelse. Og syndernes forladelse. Og det evige livs håb. Og håbet for i dag og i morgen.

Lad os sove trygt og bede Gud om at give os alle en god dag i morgen.

Sov godt!

M.v.h. MDA

Til toppen 
#36785 - 20/09/2004 15:48 Re: Guds vilje. [Re: MDA]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej MDA

Rigtig mange tak for dit indlæg, det var og er utrolig opløftende læsning, specielt det du citerer med at give Gud arbejdsro, det har vi virkelig brug for!! Jeg er selv i de seneste dage blevet mindet meget om beretningen om Marta og Maria i Luk. 10, 38-42, hvor der bla. står at Maria valgte den gode del (at sætte sig ned ved Jesu fødder og lytte til ham) og det skulle ikke tages fra hende.

Lad os da allesammen bare indimellem gøre som Maria, bare sætte sig lige så stille ned og lytte til hvad Gud har at sige, det giver fred og ro i sindet

Knus til jer alle fra Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 
#36786 - 20/09/2004 16:39 Re: Guds vilje. [Re: Maijannes]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Maijannes

Tak fordi du takkede MDA - det ville jeg også have gjort, men kom fra det ...
Lige som du læste jeg nemlig også MDA's indlæg med stor glæde - og skrev Geils bog op på listen over dem, jeg skal have læst.

Ja, Geil er bestemt værd at stifte bekendtskab med:
Georg S. Geil, biskop i Viborg stift - død i 1996. Han har skrevet en del, bl.a. et par fine andagsbøger, mange prædikener, og bogen "Grønt var min farmors græs".

Geil siger om Jesus: ”Himmelen forlod han frivilligt, Jorden var ham ikke værd. Så klyngede man ham op mellem himmel og jord. Det er Gud der hænger der – bespyttet og bespottet.
Sådan digter menneskene ikke om guder!”

Nej, sådan digter mennesker ikke!
Næsten i sig selv en slags sandhedsbevis, synes jeg. Digt kan det ikke være!

Alle Bibelens forfattere, alle vidnerne, disciplene, apostlene, hvis de ville have digtet havde de næppe fremstillet Gud så ynkeligt, og sig selv så sølle og syndige: sovende, svigtende, selviske, fornægtende. Ikke megen heltegering her!

Jesus kendte dem, og elskede dem og døde for dem.
Det kan tænde håb for syndere i dag: Han døde også for os - enhver synder, der vil være hos Jesus og følge ham, kan stole på hans kærlige tilgivelse, uanset hvad ..

Hvilken himmelsk gave!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36787 - 22/09/2004 20:06 Re: Guds vilje. [Re: Maijannes]
MDA
Bruger

Reg.: 15/06/2002
Hej!

Selvtak - hvor er det dejligt, at vi sammen kan dele glæden

M.v.h. MDA

Til toppen 
#36788 - 24/09/2004 11:14 Re: Guds vilje. [Re: MDA]
Maijannes
Chatvært
Bruger

Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
Hej ven

Ja, det er rigtig dejligt at kunne dele glæden med hinanden, Gud er forunderlig i sin skaberglæde, at han har skabt os til fællesskab med sig og hinanden, så vi har nogen at dele glæden med

Maijannes

Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær