Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36692 - 13/09/2004 18:58 kristendom og fornuft
grubleren
Bruger

Reg.: 28/07/2004
noen som kan gi meg noen fornuftig grunn til å tro på jesus

grubleren

Til toppen 
#36693 - 13/09/2004 19:52 Re: kristendom og fornuft [Re: grubleren]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Fornuftig grund? Hmm...

Min fornuftige grund til at tro på Jesus er, at jeg tror på Gud, og at det, Jesus sagde om Gud såvel som hans konkrete handlinger giver mig grund til at tro, at Jesus var sendt af Gud.

Jeg tænker du vil spørge mig om en fornuftig grund til at tro på Gud så.

Jeg tror på Gud, fordi det for mig virker sandsynligt, at der ligger en eller anden form for skaber bag verden. Det kan man selvfølgelig være uenig om. Men når jeg ser ud i naturen, så fornemmer jeg, at dyre- og plantelivet, så komplekst og fuldendt som det er, ikke er opstået ved en tilfældighed.

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#36694 - 17/09/2004 09:40 Re: kristendom og fornuft [Re: grubleren]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Grubler

Nu er der jo nok forskellige meninger om hvad der er "fonuftigt", men for min del må jeg sige, at min tro med tiden bliver mere og mere fornuftig - i den forstand, at jeg blir' mere og mere afhængig af gode argumenter for at tro. Det hænger nok sammen med, at jeg ikke er særlig religiøs af natur, dvs. at jeg har ikke brug for overnaturlige forklaringer på det ene og det andet og er i bund og grund en skeptiker. Det er ikke naturligt for mig at tro.

Mine grunde til at tro på Jesus er bl.a. at Jesu liv, hans ord og handlinger er så overbevisende kraftfulde, at jeg ganske enkelt ikke magter at afvise dem. (Og heller ikke har mødt nogen, der kunne gøre det på en seriøs måde!). Dertil kommer at Bibelen er så bund-troværdig, viis og stærk, at jeg ikke kan tro, at den er bare menneskeværk.

På en måde er min tro på Jesus lidt negativ i sin tilgang. Jeg tror på Jesus, ikke så meget fordi jeg har et religiøst eller følelsesmæssigt behov for det, men fordi jeg ikke kan afvise ham.

Et enkelt eksempel kan være hele beretningen omkring Jesu opstandelse. Det er - for mig at se - ikke muligt at pille den beretning fra hinanden på en seriøs og overbevisende måde. Ikke sådan at jeg opfatter det som et "bevis", men Bibelens fortælling om opstandelsen er så troværdig, at sandsynligheden for at den er sand, langt overgår sandsynligheden for at det hele er løgn og opspind.

Og er opstandelsen sand - er Jesus virkelig opstået fra de døde - så er jeg simpelt nødt til at tage Jesus alvorligt for alt hvad han siger. Inkl. at han er Guds søn og taler med Guds egen autoritet. Jeg kan ikke finde nogen vej udenom.

Det skal dog retfærdigvis tilføjes, at jeg bestemt ikke opfatter min Jesus-tro som nogen byrde eller et "mindste onde". Troen på Jesus, og alt hvad deraf følger, giver mig en livsglæde og en tryghed, som er dybt tilfredsstillende og som sætter mit liv ind i et aldeles spændende og meningsfyldt perspektiv.

Jeg håber det svar giver lidt mening.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36695 - 17/09/2004 16:05 Re: kristendom og fornuft [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Hej Asbjørn

Du skrev
Det hænger nok sammen med, at jeg ikke er særlig religiøs af natur, dvs. at jeg har ikke brug for overnaturlige forklaringer på det ene og det andet og er i bund og grund en skeptiker. Det er ikke naturligt for mig at tro.

Mine grunde til at tro på Jesus er bl.a. at Jesu liv, hans ord og handlinger er så overbevisende kraftfulde, at jeg ganske enkelt ikke magter at afvise dem. (Og heller ikke har mødt nogen, der kunne gøre det på en seriøs måde!). Dertil kommer at Bibelen er så bund-troværdig, viis og stærk, at jeg ikke kan tro, at den er bare menneskeværk.

[...]

Et enkelt eksempel kan være hele beretningen omkring Jesu opstandelse. Det er - for mig at se - ikke muligt at pille den beretning fra hinanden på en seriøs og overbevisende måde. Ikke sådan at jeg opfatter det som et "bevis", men Bibelens fortælling om opstandelsen er så troværdig, at sandsynligheden for at den er sand, langt overgår sandsynligheden for at det hele er løgn og opspind.

Se, jeg synes, du modsiger dig selv her. Hvorfor tror du på Jesu opstandelse, hvis du kommer med en på forhånd skeptisk tilgang? For at tro på at han vitterligt opstod fra de døde må du vel på forhånd acceptere at han er guddommelig? Ellers er der vel ingen grund til at tro på bibelen? Ville du tro på mig, hvis jeg påstod, at jeg var opstanden fra de døde?

Og er opstandelsen sand - er Jesus virkelig opstået fra de døde - så er jeg simpelt nødt til at tage Jesus alvorligt for alt hvad han siger. Inkl. at han er Guds søn og taler med Guds egen autoritet. Jeg kan ikke finde nogen vej udenom.

Det kan jeg, tro det eller ej, sagtens følge dig i. På den anden side tror jeg ikke på, at han skulle være opstanden. Så som jeg ser det bruger du bevisets genstand som bevis i sig selv... Cirkelslutning. Kan du uddybe?

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#36696 - 17/09/2004 16:43 Re: kristendom og fornuft [Re: asas]
grubleren
Bruger

Hej Grubler

Nu er der jo nok forskellige meninger om hvad der er "fonuftigt", men for min del må jeg sige, at min tro med tiden bliver mere og mere fornuftig - i den forstand, at jeg blir' mere og mere afhængig af gode argumenter for at tro. Det hænger nok sammen med, at jeg ikke er særlig religiøs af natur, dvs. at jeg har ikke brug for overnaturlige forklaringer på det ene og det andet og er i bund og grund en skeptiker. Det er ikke naturligt for mig at tro.

På en måde er min tro på Jesus lidt negativ i sin tilgang. Jeg tror på Jesus, ikke så meget fordi jeg har et religiøst eller følelsesmæssigt behov for det, men fordi jeg ikke kan afvise ham.

Det skal dog retfærdigvis tilføjes, at jeg bestemt ikke opfatter min Jesus-tro som nogen byrde eller et "mindste onde". Troen på Jesus, og alt hvad deraf følger, giver mig en livsglæde og en tryghed, som er dybt tilfredsstillende og som sætter mit liv ind i et aldeles spændende og meningsfyldt perspektiv.

Jeg håber det svar giver lidt mening.

tja, jeg er vel antageligvis hakket mer skeptisk til kristendommen. eneste grunn jeg har kommet til er at jeg antageligvis ville levd et lykkeligere liv, noe som iogforseg er fornuftig, men jeg måtte likevel hat hen annen grunn for å tro.

ikke heller greier jeg å akseptere pascals vedemål, jeg greier faktisk å komme til motsat konklusjon en det pascal kommer fram til. men så er jeg en veldig spesiel fyr

videre så blir jeg nok ikke like overbevist over jesus ord og gjerninger, muligens pga av at jeg har lest min egen vekt i bøker flere ganger (og jeg er ingen lettvekter), videre så er jeg skeptisk til troverdigheten til bibelen. virker som mange mener det holder at det står i bibelen at den er sann til at alt i bibelen er sant, noe som jeg ikke kan akseptere.

grubleren

Til toppen 
#36697 - 17/09/2004 16:49 Re: kristendom og fornuft [Re: Nikolaj]
grubleren
Bruger

Fornuftig grund? Hmm...

Min fornuftige grund til at tro på Jesus er, at jeg tror på Gud, og at det, Jesus sagde om Gud såvel som hans konkrete handlinger giver mig grund til at tro, at Jesus var sendt af Gud.

Jeg tænker du vil spørge mig om en fornuftig grund til at tro på Gud så.

Jeg tror på Gud, fordi det for mig virker sandsynligt, at der ligger en eller anden form for skaber bag verden. Det kan man selvfølgelig være uenig om. Men når jeg ser ud i naturen, så fornemmer jeg, at dyre- og plantelivet, så komplekst og fuldendt som det er, ikke er opstået ved en tilfældighed.

hmm jeg regner meg som ateist fordi jeg mener at om man definerer en Gud tilstrekkelig, så vil det være mulig å motbevise denne Gud.

men jeg mener at selv om jeg kaller meg for en ateist, så strider det ikke mot mitt livsyn at det kan finnes en eller annen form for gud, men jeg kan ikke se at det av den grunn er rimelig å tro at denne eventuelle gud blir påvirket av tro.

videre så takler jeg vel ikke at de som mener at det er for utrolig at verden skal ha blitt til uten gud, ikke sliter litt med å fortelle at ingen har skapt gud.

grubleren

Til toppen 
#36698 - 18/09/2004 21:56 Re: kristendom og fornuft [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Du skriver:
Se, jeg synes, du modsiger dig selv her. Hvorfor tror du på Jesu opstandelse, hvis du kommer med en på forhånd skeptisk tilgang? For at tro på, at han vitterligt opstod fra de døde må du vel på forhånd acceptere at han er guddommelig? Ellers er der vel ingen grund til at tro på bibelen?

Jeg forstår ikke hvad du finder selvmodsigende. At jeg er skeptisk betyder jo ikke, at jeg ikke kan bøje mig for gode argumenter. I spørgsmålet om Jesu opstandelser er min skepsis overvundet af Bibelens nøgterne og realistiske beskrivelse af begivenhederne. Der ser ikke ud til at være pyntet på historien og beskrivelserne fremstår som troværdige øjenvidne-beretninger.

Det er rigtigt, at jeg accepterer Jesus som guddommelig, og for mig personligt (som er opvokset med at tro på Gud) gør det selvfølgelig opstandelsen lettere at tro på. Men det behøver ikke være forudsætningen for at tro på, at han er genopstået. For mange af disciplene var det omvendt netop opstandelsen, der overbeviste dem om, at Jesus virkelig var Gud. For hvem kunne ellers have den magt over liv og død? Og det samme gælder også for mange i dag: Overbevisningen om, at Jesus er Gud udspringer af de ord, de gerninger, det liv og den død og opstandelse, som er så vanskelig at bortforklare.

Jeg mener, at Bibelen taler for sig selv - unanset om du på forhånd accepterer den som sand eller ej. Hvis den kun talte sandt for dem som på forhånd valgte at tro på den, så ville den vel ikke være meget værd som trosgrundlag. Jeg tror på, at Bibelen kan stå for enhver uvildig undersøgelse. Ikke mindst fordi jeg aldrig har oplevet at Bibelen kom til kort overfor væsentlige indvendinger imod dens troværdighed.

Ville du tro på mig, hvis jeg påstod, at jeg var opstanden fra de døde?

Hvis du kunne fortælle mig en overbevisende og realistisk historie om, at du virkelig har været død og samtidig kunne stille med hundredvis af vidner, som kunne bekræfte din historie og som oven i købet var villig til satse livet på det - ja, så ville jeg have meget svært ved at afvise din påstand.

Du skriver:
Så som jeg ser det bruger du bevisets genstand som bevis i sig selv... Cirkelslutning. Kan du uddybe?

Hvis vi taler om en egentlig bevisførelse, ja, så kan jeg til dels give dig ret. Men jeg prøver faktisk ikke at bevise noget, blot at sige, at sandsynligheden for at Bibelen taler sandt om Jesus faktisk ikke er så lille endda. Antager vi, at Bibelen er en troværdig kilde og at dens beretninger om Jesus er baseret på sande øjenvidner, så er beretningen om Jesus ikke mindre end fantastisk og helt afgørende for alle mennesker. Og samtidig er der mange gode grunde til at regne Bibelen for troværdig.

Vi kan da godt kalde det en cirkelslutning, men selv en cirkelslutning skal jo hænge samme og ikke være selvmodsigende. Og selvom argumenterne bygger på en delvis cirkelslutning, betyder det jo ikke at de behøver være usande!

Den kristne tro er nok en tro, men ikke en tro, der bryder med sund fornuft. Det er min påstand.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36699 - 20/09/2004 10:57 Re: kristendom og fornuft [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Ne> Jeg forstår ikke hvad du finder selvmodsigende. At jeg er skeptisk betyder jo ikke, at jeg ikke kan bøje mig for gode argumenter. I spørgsmålet om Jesu opstandelser er min skepsis overvundet af Bibelens nøgterne og realistiske beskrivelse af begivenhederne. Der ser ikke ud til at være pyntet på historien og beskrivelserne fremstår som troværdige øjenvidne-beretninger.

Jeg kan godt skrive en fiktiv og stadig nøgtern og realistisk historie, hvor der ikke ser ud til at være pyntet på historien osv. Det er der mange skønlitterære forfattere, der lever af.

Ne> Det er rigtigt, at jeg accepterer Jesus som guddommelig, og for mig personligt (som er opvokset med at tro på Gud) gør det selvfølgelig opstandelsen lettere at tro på.Men det behøver ikke være forudsætningen for at tro på, at han er genopstået. For mange af disciplene var det omvendt netop opstandelsen, der overbeviste dem om, at Jesus virkelig var Gud.

Men du har jo netop ikke set ham opstå. Du har kun nogle tusind år gamle personers ord for det... Så hvor jeg godt kan forstå dem (i fald det rent faktisk har fundet sted), kan jeg ikke forstå dig, for du har jo ikke set det. Du kan ikke vide, om bibelen lyver eller ej.

Ne> For hvem kunne ellers have den magt over liv og død? Og det samme gælder også for mange i dag: Overbevisningen om, at Jesus er Gud udspringer af de ord, de gerninger, det liv og den død og opstandelse, som er så vanskelig at bortforklare.

Afgjort. Hvis det altså havde fundet sted.

Ne> Jeg mener, at Bibelen taler for sig selv - unanset om du på forhånd accepterer den som sand eller ej. Hvis den kun talte sandt for dem som på forhånd valgte at tro på den, så ville den vel ikke være meget værd som trosgrundlag.

Enig i sidste sætning. Men bibelen tager jo afgørende fejl mange steder. Rokker det så ved hele bibelens troværdighed eller hvad?

Ne> Jeg tror på, at Bibelen kan stå for enhver uvildig undersøgelse. Ikke mindst fordi jeg aldrig har oplevet at Bibelen kom til kort overfor væsentlige indvendinger imod dens troværdighed.

Tror du på, at hele jorden har været oversvømmet på én gang? At alle dyr er skabt for 6000 år siden?

>Za> Ville du tro på mig, hvis jeg påstod, at jeg var opstanden fra de døde?

Ne> Hvis du kunne fortælle mig en overbevisende og realistisk historie om, at du virkelig har været død og samtidig kunne stille med hundredvis af vidner, som kunne bekræfte din historie og som oven i købet var villig til satse livet på det - ja, så ville jeg have meget svært ved at afvise din påstand.

Men nu ved du jo ikke om der overhovedet var nogen vidner... Og evangelierne er jo også skrevet ned tidligst 35 år efter Jesu død, så nogen skudsikker tilståelse er der vist ikke tale om...

[...]
Ne> Den kristne tro er nok en tro, men ikke en tro, der bryder med sund fornuft. Det er min påstand.

Det kommer an på, hvor bogstaveligt, man tager bibelen.

Mvh
Zaphod

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#36700 - 23/09/2004 10:00 Er Bibelen troværdig? [Re: grubleren]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Grubler

Jeg forstår desværre ikke helt det du skriver, men jeg forstår, at du særligt er skeptisk overfor Bibelens troværdighed. Og det er jo en ganske ærlig sag.

Samtidig er der dog råd for denne skepsis, for det er jo ikke svært at undersøge Bibelens påstande og at påpege fejl og urimeligheder, hvis de findes.

Det er min oplevelse, at de fleste, der afviser Bibelen, gør det på grundlag af en overfladisk og unuanceret skepsis, som på forhånd har udelukket, at Bibelen kan have ret. I den situation kommer man let til kun at fokusere på vanskelighederne ved at forstå Bibelen fremfor de mange gode grunde, der er til at tage den på ordet.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36701 - 23/09/2004 14:55 Hvem har den største tro? [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Zaphod

Du skriver:
Jeg kan godt skrive en fiktiv og stadig nøgtern og realistisk historie, hvor der ikke ser ud til at være pyntet på historien osv. Det er der mange skønlitterære forfattere, der lever af.

Ja, men så gør de næppe samtidig krav på at være autentiske og historiske øjenvidne-beretninger, sådan som mange af Bibelens forfattere gør det!

Fx blev NT's evangelier ikke just skrevet for forfatternes levebrøds skyld. Her er tydeligvis ikke tale om fiktive historier af skønlitterære forfattere. Forfatterne troede selv fuldt og fast på sandheden af det de skrev og på at det var vigtigt at fortælle det videre.

Johannes slutter fx sit evangelium af med at skrive (20,30-31): Jesus gjorde også mange andre tegn, som hans disciple så; dem er der ikke skrevet om i denne bog. Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.

Johannes påstår at han skriver om det som han og de øvrige disciple selv så og oplevede, og han gør det for at hans læsere skal tro på at det er sandt.

Ikke nok med at Matthæus og Johannes selv var øjenvidner til det de skrev om. Og de skrev til et samtidigt publikum, som for en dels vedkommende, selv kunne be- eller afkræfte sandheden i beretningen. Dvs. de kunne næppe komme afsted med at skrive noget, som var i modstrid med hvad andre havde oplevet eller som simpelt hen ikke passede.

Da Peter holder én af sine taler til jøderne i Jerusalem i begyndelsen af Apostlenes Gerninger, kan han netop indlede med at sige (fra 2,22): Jesus fra Nazaret – en mand, der er udpeget af Gud for jer ved mægtige gerninger og undere og tegn, som Gud gjorde gennem ham midt iblandt jer, sådan som I selv ved – ham fik I udleveret efter Guds fastlagte bestemmelse og forudviden, og ved lovbryderes hånd naglede I ham til korset og dræbte ham. "Sådan som I selv ved" siger Peter. Han kan her henvise til det som mange af tilhørende i forvejen er klar over og ved, fordi de selv havde oplevet det. Og sådan er det jo generelt med NT's skrifter. De er næsten alle sammen skrevet af folk og til folk, som var mere eller mindre samtidige med begivenhederne og derfor let kunne få dem be- eller afkræftet.

Markus har sandsynligvis været skriver for disciplen Peters historie, mens Lukas simpelt hen - som en god journalist - researchede sig frem til sin historie. Og på alle væsentlige områder bekræfter de fire evangelier hinanden.

Du skriver:
Men du har jo netop ikke set ham opstå. Du har kun nogle tusind år gamle personers ord for det... Så hvor jeg godt kan forstå dem (i fald det rent faktisk har fundet sted), kan jeg ikke forstå dig, for du har jo ikke set det. Du kan ikke vide, om bibelen lyver eller ej.

Det har du ret i. Jeg kan ret beset ikke vide om Bibelen lyver. Men det gælder jo faktisk for alle de historiske kilder, som,der ikke er nulevende vidner, der kan bekræfte. Sammenligner vi Bibelen med andre kendte oldtidsmanusskripter, såsom Platons skrifter, Homers Illiaden, Cæsars Gallerkrig og Livius' Romerske historie, så er Bibelen mange gange bedre dokumenteret som autentisk historisk kildeskrift. Der findes simpelt hen 1000 gange (!) flere originale manuskripter til Bibelen. Og de er alle 99,5% enslydende! Der er således ingen som helst videnskabelige indikationer af, at Bibelen skulle være fup og konstrueret ud fra myter og vandrehistorier. Der er mao. sund fornuft i at regne - ihvertfald NT - for autentiske historiske beskrivelser af faktiske begivenheder.

Det beviser ikke, at kristendommen er sand og at Jesus er Guds søn. Men vi er så tæt som man næsten kan komme på at bevise, at der var masser af mennesker, der i begyndelsen af vor tidsregning faktisk så, hørte og oplevede det, som Bibelens forfattere fortæller: at en mand, som hed Jesus, regnede sig for Guds søn, frivilligt døde for sin overbevisning og tilsyneladende blev levende igen og viste sig for hundredvis af mennesker inden han forlod jorden.

Det kræver for mig at se større tro, at afvise disse vidnesbyrd, end det kræver at tage dem alvorligt og antage, at de taler sandt.

Du skriver:
Men bibelen tager jo afgørende fejl mange steder. Rokker det så ved hele bibelens troværdighed eller hvad?

Hvis Bibelen tager afgørende fejl på væsentlige punkter, ja, så rokker det selvklart ved dens troværdighed. Fortæl mig hvor du mener, at Bibelen tager fejl.

Du skriver:
Tror du på, at hele jorden har været oversvømmet på én gang? At alle dyr er skabt for 6000 år siden?

Ja, jeg tror, at hele jorden har været oversvømmet på en måde, som så at sige fik livet til at begynde forfra. Og ja, jeg tror personligt, at både dyr og mennesker er blevet skabt af Gud ved samme lejlighed - angiveligt indenfor de sidste 10.000 år. (Jorden og universet er sansynligvis meget ældre). Men Bibelen sætter ikke præcise årstal på dette og jeg regner selv skabelsesberetningen for et slags digt, som vi næppe skal tolke alt for bogstaveligt. Jeg er ikke videnskabsmand og har derfor ingen kompetence til at gå ind i en diskussion af hvordan dette stemmer med de videnskabelige fakta vi kender i dag. Men jeg ved, at der findes mange seriøse forskere, som indrømmer, at vi ved så lidt om livets opståen og om dateringen af det første liv, at man lige så godt kan tro det ene som det andet. Og så vælger jeg at tro på Bibelens budskab om, at livet begyndte, da Gud skabte mennesker og dyr - hver efter sin art.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36702 - 23/09/2004 19:17 You have been misinformed [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Asbjørn,

En af mine venner gik til engelsk skrivning og havde denne anekdote om anvendelse af -ing-formerne:

Det er et brev til kunde NN fra firmaet Long John & Silver:

Dear Sir,
Desiring to clear our books you are kindly requested to send the remaining amount by check as soon as possible.

Svaret:
Dear Sir,
You have been misinformed. I have no desire to clear your books.

Det korte svar "You have been misinformed" dækker din situation. For hvis du virkelig har fået fortalt, at "....jeg ved, at der findes mange seriøse forskere, som indrømmer, at vi ved så lidt om livets opståen og om dateringen af det første liv, at man lige så godt kan tro det ene som det andet.", er du blevet misinformeret. Der findes INGEN seriøse forskere (aktive inden for geologi, biologi eller lign), der er SÅ meget i tvivl om livets opståen, at nogle få tusinde år kan dække hele livets historie. Der findes INGEN seriøse forskere (igen: i området), der tvivler på, at Homo sapiens har eksisteret i flere hundredetusinde år.

Jeg ved, du ikke ynder at diskutere dette emne, og normalt synes jeg, du klarer at formulere dine synspunkter på en fornuftig og velfunderet måde. Men det her er ikke op til din standard. Det holder ikke. Antag i stedet det synspunkt, at videnskaben har fundet frem til en syntese, der strider mod Bibelen, men at du alligevel vælger Bibelen. Smid det videnskabelige dække. Det er for gammelt, for hullet, for gennemsigtigt og for småt til at dække over manglerne.

Det er fair nok at vælge en tro. Der hvor jeg står af, er når man hiver myten om de afvigende videnskabelige synspunkter frem. I så fald er hypotesen: Jorden er flad, og de små børn kommer med storken, lige så god som: Jorden er rund og børnene laves på hospitalet.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#36703 - 24/09/2004 09:48 Misinformation? [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Du har ret i, at spørgsmålet om den toneangivende videnskabs antagelser omkring livets opståen og historie, ikke er et emne jeg ynder at diskutere. Af den simple grund, at jeg ved for lidt og derfor til enhver tid vil kunne sættes til vægs. Derfor støtter jeg mig til mennesker, som jeg har tillid til og som er mere inde i stoffet end jeg selv. Og set fra mit vindue, så har jeg latås mødt tilstrækkelig mange argumenter imod de hævdvundne teorier, til at jeg med sindsro tillader mig at vælge dem fra - uden at være useriøs!

Kald mig gerne naiv eller dum, men jeg tilhører altså den minoritet, som tror, at det i denne sag er flertallet, der har uret og at en stor del af den etablerede videnskab er på vildspor. Desværre sidder de også så tungt på de videnskabelige institutioner, at de kan komme afsted med at afvise enhver kritik som useriøs.

Jeg tager din påstand til efterretning om at ingen seriøse biologer eller geologer sætter spørgsmålstegn ved om menneskeheden er så gammel som almindeligt antaget. Men jeg er samtidig overbevist om, at disse "seriøse" forskere i så fald har låst sig fast på en kurs, som ender i en blindgyde.

Jeg håber ikke, at din afsluttende bemærkning om storken og den flade jord er det, som du kalder seriøs?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36704 - 24/09/2004 10:36 Vi ved ikke alt, altså ved vi intet? [Re: asas]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Asbjørn

Som LarsBj må jeg også slå ned på, hvad jeg opfatter som en grim uredelighed.

Du skriver bl.a:

Men jeg ved, at der findes mange seriøse forskere, som indrømmer, at vi ved så lidt om livets opståen og om dateringen af det første liv, at man lige så godt kan tro det ene som det andet.

Fyda.
At vi ikke kan sætte en nøjagtig dato på livets opståen, eller forklare, nøjagtigt hvordan det har fundet sted, kan ikke bruges som argument for, at så kan livet være opstået når som helst (i går; for 14 dage siden; for 100 billioner år siden), eller på en hvilken som helst måde (nisser, guder, rumvæsner).

Men den virkelige årsagen til at du vælger "det andet" har selvfølgelig intet med empirisk undersøgelse af virkeligheden, og alt med dit religiøse verdensbillede at gøre, så lad være med at bruge "videnskabelige" argumenter for din afvisning af virkeligheden.

Til din information (det interesserer dig næppe), så er den "unøjagtige" dato for det ældste kendte liv pt ca 3,465 mia år før Kristus. Livet opstod måske nogle 100 mio år tidligere.
Evt. ændringer i denne datering vil efter alt at dømme ske ved, at man finder ældre materiale.

Link

Hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#36705 - 25/09/2004 14:43 Re: Misinformation? [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Jo, da; der var selvfølgelig et gran af pjat i min sidste bemærkning; men ikke mere, end at jeg mener, at hvis påstanden om at "seriøse forskere betvivler jordens alder" o.l. skal tages alvorligt, så er der INTET, der er enighed om. Med andre ord: Hvis det, at man kan finde en eller anden, der er seriøs på et eller andet punkt, f.eks. mikrobiel økologi eller landbrugsvidenskab, men som sætter tvivl ved et eller andet uden for sít felt, Jordens facon eller alder, skal tages til indtægt for, at der er uenighed om et eller andet, så er ALLE påstande lige gode.
Eftersom de klart ikke er det, skal der altså mere til. Dette mere er en aktiv debat i form af modstridende videnskabelige publikationer i de relevante tidsskrifter. Hvis du eller dine hjemmelsmænd kan henvise til en sådan debat, vil jeg godtage påstanden om fremsat tvivl.

En sådan var der for eksempel om HIV-virus og AIDS længe efter, de fleste, heriblandt Sundhedsstyrelsen, betragtede det som sikkert, at det var HIV. Men en vildfaren amerikaner, har glemt navnet, mente, at HIV var en følge af AIDS og at mycobakterier var skurken. Han blev upopulær, på grund af emnets følsomhed. Og han tog da også fejl. Men DET var en kritik, der på videnskabelig basis betvivlede et etableret dogme. Og på dens gerninger skal du kende den!

Jeg har noteret din accept af min indvending.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#36706 - 25/09/2004 15:02 Re: Misinformation? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej LarsBj

På trods af (eller måske snarere på grund af), at jeg efter al sandsynlighed er endnu langt mere uvidende om videnskabelig forskning end Asbjørn, vil jeg vove mig frem med et lille spørgsmål.

Jeg er nemlig i gang med at læse en, synes jeg, interessant artikel (13 sider) af Peter Øhrstrøm, som er cand.scient. et art, og dr.scient. ansat på Århus universitet siden 1986 (videnskabsteori, logik mv. - fra 1990 som docent.)

Artiklen handler om tro og videnskab.

Vil du betegne Peter Øhrstrøm som useriøs, og i så fald hvorfor?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36707 - 26/09/2004 10:36 Re: Misinformation? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
Handler Peter Øhrstrøms artikel om det vi diskuterer her (Asbjørns bemærkning i blåt, min i sort):

For hvis du virkelig har fået fortalt, at "....jeg ved, at der findes mange seriøse forskere, som indrømmer, at vi ved så lidt om livets opståen og om dateringen af det første liv, at man lige så godt kan tro det ene som det andet." , er du blevet misinformeret. Der findes INGEN seriøse forskere (aktive inden for geologi, biologi eller lign), der er SÅ meget i tvivl om livets opståen, at nogle få tusinde år kan dække hele livets historie. Der findes INGEN seriøse forskere (igen: i området), der tvivler på, at Homo sapiens har eksisteret i flere hundredetusinde år.

???

Peter Øhrstrøm er ikke forsker inden for nogle af disse områder, Kristina. Artiklerne i Origo skriver han som amatør.

Peter Øhrstrøm er så vidt jeg ved dead-serious. Jeg har i hvert fald ikke set flyde så meget som en eneste vittig bemærkning fra hans pen! Men hans seriøsitet som forsker afhænger jo af, hvad han siger, når han udtaler sig om sit område, som er: ikke livets historie, ikke datering, ikke jordens oprindelse, ikke biologi, ikke geologi, ikke palæontologi, ikke antropologi, ikke geofysik, ikke medicin, men informationsvidenskab og datalogi.

Jeg har ikke læst hans videnskabelige produktion, men eftersom en doktortitel er en stor ting, er han sandsynligvis dygtig til sin profession. Ingen kan (eller bør) imidlertid hindre ham i at have en hobby som amatørskribent i Origo inden for et helt andet område.

Hvis jeg skulle knytte en enkelt bemærkning til Peter Øhrstrøms felt, er det at han som kommunikatør tilsyneladende mest ynder en-vejskommunikation. Eller deltager han i debatter rundt omkring????

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36708 - 26/09/2004 18:28 Re: kristendom og fornuft [Re: grubleren]
divine
Bruger

Reg.: 30/05/2004
Jeg vil egentlig sige, at du skal tro på Gud!

Esa (Jesus) er Guds søn og blev sendt af Gud for at guide menneskeheden. Han bragte mange vigtige budskaber bla budskabet om Ofring. Det vil sige, at man skal give mere end man tager.

Esa var villig til at gå hele vejen til korset for sine idealer.. og sådan bør vi alle være. Hvis vi ikke er villige til at gå hele vejen, koste hvad det vil, hvordan kan vi så ændre verden til det bedre?

Messias er kommet!! http://www.maitreya.org Søg og du skal finde.

Til toppen 
#36709 - 26/09/2004 18:47 Re: kristendom og fornuft [Re: divine]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej divine, du skriver:

Du skriver: .. Guds søn blev sendt af Gud for at guide menneskeheden. Han bragte mange vigtige budskaber bla budskabet om Ofring. Det vil sige, at man skal give mere end man tager.

Men kristendommens budskab er uendelig meget større: Gud sendte nemlig Jesus for at frelse os, og Jesus frelste os ved at lide og dø for os, han gjorde det i sin ufattelige og grænseløse kærlighed til os!

"Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv!" Sådan står der i Joh 3,16, også kaldet "Den lille Bibel".

Og Jesus er den eneste vej til frelse. Han siger selv: Ingen kommer til faderen uden ved mig.

Jesus har ved sin død betalt og gjort fyldest for alle vores synder, og han har ved sin opstandelse for os overvundet djævelen og døden.

Han har åbnet vejen gennem døden til Guds rige for enhver som vil følge ham.

Sådan lyder kristendommens glædelige budskab!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36710 - 27/09/2004 00:04 Re: kristendom og fornuft [Re: kristina]
divine
Bruger

Hej divine, du skriver:

Sal-OM og hej!

Du skriver: .. Guds søn blev sendt af Gud for at guide menneskeheden. Han bragte mange vigtige budskaber bla budskabet om Ofring. Det vil sige, at man skal give mere end man tager.

Men kristendommens budskab er uendelig meget større: Gud sendte nemlig Jesus for at frelse os, og Jesus frelste os ved at lide og dø for os, han gjorde det i sin ufattelige og grænseløse kærlighed til os!

Det er sandt, det du skriver, men du skal forstå, hvad der menes, når du bliver frelst af Esa (Jesus).

Lad os hellere bruge skriftsteder.

Hvis vi skal gøre os håb om at bliver frelst, så skal vi ikke alene forstå, hvad Esa (Jesus) sagde og gjorde, men vi skal også følge Esa (Jesus).

Luk 6v46 Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger?

Vi kan her se, at der dengang fandtes nogle, der ganske vist kaldte Esa for Herre, men det er selvfølgelig ikke nok. På samme måde er det ikke nok på arbejdspladsen at sige boss til bossen, man skal også yde noget.

Det næste vers synes jeg egentlig er endnu stærkere:
v47 Enhver, som kommer til mig og hører mine ord og handler efter dem...

Man skal altså ikke alene høre ordene, men man skal også handle efter dem.

"Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv!" Sådan står der i Joh 3,16, også kaldet "Den lille Bibel".

Så sandt, så sandt! Hvad vil det sige at tro? Hvis man tror, behøver man så ikke handle efter Esas ord? Vist gør man det.

Næste vers lyder:
v17 For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

Ved ham!! Ikke af ham! Dvs sige at vi selv skal følge Esas ord, hvis vi vil gøre os håb om frelse.

Vers 21 slår det da også fast:
v21 Men den, der gør sandheden, kommer til lyset, for at det skal blive åbenbart, at hans gerninger er gjort i Gud.

Gør sandheden!! Gerninger gjort i Gud!!

Adel

Til toppen 
#36711 - 27/09/2004 09:22 Re: kristendom og fornuft [Re: divine]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej divine, ja, jeg kender godt lidt til den stærkt hinduistisk inspirerede newage-religion - gennem en bekendt, som tror på den.

Herunder, med rødt, til orientering lidt info vedr. "Maitreya". Jeg skriver det ikke for at debattere den pågældende religion - det er heller slet ikke formålet med dette debatforum - men for at sikre, at udenforstående ikke forveksler den med det kristne budskab.

Store åndelige væsener (»Hierarkiet«) menes at have lagt en plan for klodens udvikling.

Jesus og Kristus/Maitreya er ikke det samme væsen, idet Maitreya menes at arbejde sammen med Buddha på at skabe en lysende aura omkring jorden".

Der er en organisation ved navn Shan the Rising Light, hvor modergrundlæggeren Ananda Tara Shan siges at udtrykke sig til åndelige væsener (ærkeenglen Mikael, Maitreya, den hvide Tara (eller moderbuddhaen), greven af Saint Germain og andre medlemmer af Hierarkiet, som det kaldes.

Ananda Tara Shan menes at være en af 20 forskellige porte mellem jorden og den åndelige verden.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36712 - 27/09/2004 15:08 Re: Misinformation? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tak for dit svar, LarsBj, du skriver:

Peter Øhrstrøm er så vidt jeg ved dead-serious. Jeg har i hvert fald ikke set flyde så meget som en eneste vittig bemærkning fra hans pen!

Så er vi enige så langt: Dead-serious.
Heller ikke jeg har fundet nogen vittigheder i hans redegørelse, men om så var, det skulle absolut være muligt at være seriøs allligevel!

Du har helt ret i, at han hverken er bio-, geo- eller palæontolog, og så vidt jeg ved, har han heller ikke udtalt sig ex catedra om noget der specifikt hører til inden for disse fagområder.

Men jeg ville mene, at han med sin doktorgrad i videnskabsteori skulle være i stand til at vurdere den logiske videnskabelige metode, som vel er er gældende for samtlige fagområder.

Kristen er han i hvert fald, og han giver ikke plads for nogen dobbelt-sandhed (en bibelsk og en videnskabelig) og er således af den opfattelse, at hvis der består en (midlertidig) konflikt mellem et udsagn fra troens og et andet fra videnskabens verden, så er (mindst!) et af de to udsagn forkert.

At et og det samme udsagn kan være sandt i troens verden og falsk i videnskabens verden afviser han.
Det gør jeg også!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36713 - 27/09/2004 18:06 Re: kristendom og fornuft [Re: kristina]
divine
Bruger

Hej divine, ja, jeg kender godt lidt til den stærkt hinduistisk inspirerede newage-religion - gennem en bekendt, som tror på den.

Allerede nu, hvor du har skrevet new-age, kan jeg sige, at det sikkert ikke er Mission of Maitreya, Eternal Divine Path du kender til.

Ganskevist er hinduisme også en del af Mission of Maitreya, Eternal Divine Path, men hvis du sætter dig ordentlig ind i sagen, vil du hurtigt erkende, at Mission of Maitreya faktisk inkluderer ALLE religioner i verden, der oprindeligt kom fra Gud.

Der er flere derude, der siger at de er Maitreya bla Share-International. Dermed er profetien i Mat 24,5 opfyldt:
For der skal komme mange i mit navn og sige: Jeg er Kristus! og de skal føre mange vild.

Maitreya fra Mission of Maitreya siger ikke, at han er Kristus! Han siger, at vi selv skal finde ud af, om han er Kristus.

Det har jeg så gjort. Og nu er det op til dig at finde ud af det.

Jeg har oversat Mission of Maitreyas fundamentale Lærdomme, så du og andre kan læse det. Når du har læst det, har du haft muligheden for at kende sandheden. Alle skal have chancen!

http://www.themaitreya.dk/danish/

Jeg har klippet resten af dit indlæg væk, da det intet har med Maitreyamissionen at gøre og, som du selv skriver, er dette forum ikke beregnet til at debatere dette.

Til toppen 
#36714 - 27/09/2004 19:59 Re: Misinformation? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Kristina skrev:
Men jeg ville mene, at han med sin doktorgrad i videnskabsteori skulle være i stand til at vurdere den logiske videnskabelige metode, som vel er er gældende for samtlige fagområder.

Javist, ja. Men det har jeg da heller ikke betvivlet? Ud over at jeg tog fejl/huskede lidt galt på PØs fagområde.

Jeg betragter ikke forskere, som beskæftiger sig med videnskabsteori som useriøse, heller ikke selv om de behandler de religiøse aspekter.
Men det var altså ikke det, diskussionen gik på!!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36715 - 27/09/2004 20:46 Re: Misinformation? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

OK LarsBj, så lad os da tage denne udveksling som en parantes (ikke helt uinteresant, synes jeg).
Men helt specifikt gik diskussionen ganske rigtigt ud på noget andet, nemlig på dit udsagn (til Asbjørn) her:

Der findes INGEN seriøse forskere (aktive inden for geologi, biologi eller lign), der er SÅ meget i tvivl om livets opståen, at nogle få tusinde år kan dække hele livets historie. Der findes INGEN seriøse forskere (igen: i området), der tvivler på, at Homo sapiens har eksisteret i flere hundredetusinde år.

Det tror jeg ikke på, at du har ret i. Men dette mit udsagn kan du ikke bruge til andet end at sige "nå" til, så jeg vil vende tilbage i denne - eller en anden - tråd, når jeg har fundet konkrete, relevante referencer til støtte for min vantro!

Hav venligst tålmodighed med mig så længe ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36716 - 27/09/2004 20:54 Re: Vi ved ikke alt, altså ved vi intet? [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias

Det lader til at du ved mere om hvad jeg tror og tænker end jeg selv gør, så jeg tror ikke jeg vil spilde din tid med at kommentere dit nedladende og arrogante indlæg.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36717 - 27/09/2004 21:34 Re: Misinformation? [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Jeg lægger ikke skjul på, at min overbevisning vedr. livets opståen først og fremmest er baseret på min tillid til Bibelen. Jeg er lægmand og jeg læser ikke videnskabelige artikler i relevante tidsskrifter. Derfor må jeg lytte til mennesker der er klogere end jeg selv. Og det gør jeg gerne - også når de udtaler sig om emner, der ligger udenfor deres primære fagområde. (Det er jo ikke nødvendigvis usagligt og forkert af den grund). Og en del af de mennesker jeg har tillid til anfægter altså væsentlige dele af evolutionsteorierne. Og dem tillader jeg mig at støtte mig til. Jeg lytter også gerne til dig og har stor respekt for din viden omkring tingene (også når du udtaler dig om noget uden for dit felt ;-), men en konstruktiv debat om emnet må jeg henvise til andre steder. Fx Skabelse.dk.

Hvad der er vigtigt for mig er nemlig ikke livets alder og udvikling, for når alt kommer til alt er det uhyre lidt Bibelen udtaler sig om den slags. Det vigtige for mig er, at Gud er alle tings ophav og opretholder. Og det på en måde, som gør, at vi står til ansvar overfor ham og en dag skal stå til regnskab for vores liv. Ikke for om vi troede på evolutionsteorien og Big Bang, men for om vi troede på ham, bøjede os under hans vilje og tog imod den tilgivelse som har tilbyder gennem sin søn Jesus Kristus.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36718 - 28/09/2004 09:42 Re: Misinformation? [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Jeg er ikke i tvivl om dit standpunkt, og det er heller ikke et emne, jeg vil diskutere.
Jeg vil bare gerne slå fast, at jeg anser os for enige i, at udsagnet

"....jeg ved, at der findes mange seriøse forskere, som indrømmer, at vi ved så lidt om x at man lige så godt kan tro det ene som det andet."

har en sandhedsværdi, de afhænger af både x og de seriøse forskeres område. Hvis x er "HIV erårsag til AIDS, skulle de seriøse forskere nok helst være læger eller virologer, før vi tager dem alvorligt, ikke? Vi er vel enige om, at hvis en palæontolog står frem og siger, at "jeg mener ikke det er bevist at HIV giver AIDS, har det ikke stor værdi, hvis læger og virologer mener noget andet. Så det giver dig nok ikke anledning til "lige så godt tro det ene som det andet", vel?

Omvendt, hvis x er "Burgess Shale formationen er 450 mio år gammel", vil du nok ikke regne en læges vurdering ret højt i forhold til en geofysiker eller geolog, vel?

Så er vi enige om, at skal der sås BERETTIGET tvivl om noget, skal det komme fra de folk, der har forstand på det?

Så hvis du stadig mener, at "seriøse forskere har sået tvivl om jordens alder" eller lignende, så vil jeg altså godt vide, hvor du har det fra. For det passer nemlig ikke!!

Det hindrer ikke, at jeg accepterer, at du kan vælge at tro, at GUD har villet, at det skal se sådan ud. Den påstand kan ikke verificeres naturvidenskabeligt.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36719 - 28/09/2004 15:42 Re: Misinformation? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
"Hav venligst tålmodighed med mig så længe .. "

Bare for en sikkerheds skyld: Kan du sætte en øvre tidsgrænse? Jeg tror jo som bekendt ikke på et evigt liv. Ahem, undskyld min flabethed; men jeg er alvorligt bange for, at du kun kan finde de sædvanlige påstande fra kreationistiske sider, og dem vil jeg nok på forhånd vise skepsis over for. Hvorfor? Forudindtagethed? Arrogance?

Nej, men jeg taler om forskning, der publiceres i fagtidsskrifterne. Forskning, der udgår fra læreanstalterne. Forskning der baserer sig på den naturvidenskabelige metode. Man kan finde megen uenighed, men lige omkring, hvorvidt Jorden er flere milliarder år gammel, om livet er næsten lige så gammelt, og at de første mennesker af arten H. sapiens opstod for flere 100.000 år siden (det moderne menneske for mellem 100 og 200 tusinde år siden), samt at der ALDRIG har været en verdensomspændende syndflod, DER finder du ingen tvivl.

Så derfor kommer jeg nok til at vente længe på en reference.

Men som sagt: tror man på GUD og at Bibelen er HANS ord, kan man vel også tro, at HAN har lavet verden, så den ser ud, som om den er ældre, end der står i skrifterne? Det kan naturvidenskaben ikke udtale sig om!

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36720 - 28/09/2004 18:40 Seriøse forskere [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Jeg er da helt enig med dig i, at vi selvfølgelig gør klogest i at lytte til dem, der ved hvad de taler om. Men at disse alene begrænser sig til anderkendte professorer og forskere med de rette papirer iorden, vil jeg tillade mig til at tvivle på.

Når man fx på de hjemlige teologiske universitetsfakulteter har så umådelig svært ved at anderkende seriøs forskning, alene fordi den kommer fra fx det bibeltro Menighedsfakultetet, så har jeg ikke svært ved at forestille mig, at noget lignende forekommer indenfor andre faggrupper.

Min begrænsede viden om disse ting har jeg fra bøger som fx
Odd Sæbö: Udviklingslæren - videnskab eller tro? (ISBN 8774252097) og
Gary E. Parker: Skabelse og Videnskab (ISBN 8756453140)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36721 - 28/09/2004 19:00 Re: Misinformation? [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj - du skriver: Bare for en sikkerheds skyld: Kan du sætte en øvre tidsgrænse? Jeg tror jo som bekendt ikke på et evigt liv

Nej, men jeg håber, at du - om Gud vil! - holder dig i live til og med oktober d.å.

Jeg er bortrejst det meste af oktober, uden adgang til nettet, men jeg håber at komme hjem i tide til at kunne fremlægge nogle referancer, der måske kunne finde nåde for dit videnskabelige blik!

Men, hvis alle kreationister pr. definition (din definition) på forhånd er dømt useriøse, uanset deres faglige viden og imponerende titler.. så kan det nok komme til at knibe ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36722 - 29/09/2004 08:17 Re: Misinformation? [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,

Kreationister har det med at lade hånt om videnskabeligheden, men kan du finde nogen, der har publiceret en kritik i de faglige tidsskrifter, så er de selvfølgelig "seriøse".

God rejse - Skal man være misundelig?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36723 - 29/09/2004 08:33 Re: Seriøse forskere [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Sæbo kender jeg ikke, men Parkers meget kendte bog indeholder så vidt jeg husker det sædvanlige opkog af gamle historier, som for længst er tilbagevist fra anden side. Der er derfor ikke nogen torpedoer mod videnskaben i form af "modbeviser, og den bringer ikke "evolutionisternes" verdensbillede i fare. Dog er afsnittet om DNA vist meget sagligt godt. Det er dog så længe siden, jeg sidst havde fat i den, at jeg skal låne den igen for at diskutere detaljer. Så meget kan jeg dog sige, at Parker ikke udtaler sig som "seriøs forsker", men som kristen debattør. Hans bog er en debatbog, ikke en videnskabelig afhandling og han har ikke selv forsket som biolog i emnet. Som sagt er det i orden at tro på ung jord, 6 dages skabelse mm, men det er på trods af den biologiske evidens.

Men for at få et indblik, hvordan videnskaben MENER, det er foregået, skulle du nu læse Foltmanns udmærkede bog "Det ufattelige liv". Foltmann diskuterer ikke hvorfor man mener, hvad man mener, men hvordan den aktuelle viden ser ud. Det er altså ikke en debatbog, men en gennemgang af bl.a. evolutionen.

Det er en meget letlæselig og læseværdig bog, der i sidste del diskuterer hjernens udvikling og funktion.

Peter KA Jensens "Menneskets oprindelse og udvikling" gennemgår også en del af argumenterne, dvs "beviserne", men er en lærebog ikke en debatbog.

Det er dog spændende læsning.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36724 - 29/09/2004 08:36 Re: -information [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej LarsBj

Du skriver

God rejse - Skal man være misundelig?

Tak!
Misundelig? Nej, det synes jeg ikke, men glæd dig med mig!
Rejsen går nemlig til Grækenland (i Paulus' fodspor) ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36725 - 29/09/2004 18:40 Re: Er Bibelen troværdig? [Re: asas]
grubleren
Bruger

Hej Grubler

Jeg forstår desværre ikke helt det du skriver, men jeg forstår, at du særligt er skeptisk overfor Bibelens troværdighed. Og det er jo en ganske ærlig sag.

Samtidig er der dog råd for denne skepsis, for det er jo ikke svært at undersøge Bibelens påstande og at påpege fejl og urimeligheder, hvis de findes.

Det er min oplevelse, at de fleste, der afviser Bibelen, gør det på grundlag af en overfladisk og unuanceret skepsis, som på forhånd har udelukket, at Bibelen kan have ret. I den situation kommer man let til kun at fokusere på vanskelighederne ved at forstå Bibelen fremfor de mange gode grunde, der er til at tage den på ordet.

vel, kikket tilbake på det jeg skrev selv, og skjønte ikke alt selv

jeg for min del har lest bibelen flere ganger en de fleste kristne jeg har støtt på, mener at jeg har lest den 5 ganger, så jeg tror vel jeg burde ha lest den grundig nok, men jeg leser den nok med andre briller en det kristne gjør, slik som du sikkert leser koranen anderledes enn det en muslim gjør.

stort sett det jeg sliter med bibelen kan du finne i blandt annet dette med antigudsbeviset mitt (fx er straffen for det å ikke tro rettferdig?), men det er også dette med det som er av grusomheter.

videre så er da dette med rommet for tolkninger, vil jeg brenne evig i helvete? eller vil det foregå som en kjapp avrettning? begge deler kan påstås fordi evig både kan være snakk om at virkningen er evig eller at straffen er evig, man er jo brent opp en gang for alle vis man først er brent opp ikke sant.

vel spørsmålet da er jo hvordan en allmektig og allvitende gud kunne finne på å stå bak en skrift med så store tolkningsmuligheter, en gud burde vel kunne sørget for at vi hadde en skrift hvor man ikke kunne komme fram til at det fx var 2 skapelsesberetninger, en helt i starten og en i paradiset.

bare da for å nevne noen problemer, andre kan sikkert skrive bøker med andre problemer i bibelen.

mvh grubleren

Til toppen 
#36726 - 29/09/2004 18:51 Re: kristendom og fornuft [Re: divine]
grubleren
Bruger

Jeg vil egentlig sige, at du skal tro på Gud!

Esa (Jesus) er Guds søn og blev sendt af Gud for at guide menneskeheden. Han bragte mange vigtige budskaber bla budskabet om Ofring. Det vil sige, at man skal give mere end man tager.

Esa var villig til at gå hele vejen til korset for sine idealer.. og sådan bør vi alle være. Hvis vi ikke er villige til at gå hele vejen, koste hvad det vil, hvordan kan vi så ændre verden til det bedre?

vel, jeg er vel ikke fuldt så sikker på om verden blir bedre med jesus.

videre så var jo ikke jesus den eneste jødiske mesias som døde for sine idealer. tror faktisk ikke engang han var den eneste av dem som i tillegg het jesus.

poenget mitt er at jeg nok må ha noe mer for å begynne å tro

grubleren

Til toppen 
#36727 - 30/09/2004 19:26 Re: Seriøse forskere [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Jeg er med på, at Parker ikke kan regnes for en forsker, men på mig virker hans bog nu ganske overbevisende. Vi er nu engang nogle lægfolk, som er henvist til at danne vores meninger på en kombination af alm. sund fornuft, personlig overbevisning og andre menneskers udsagn. Og for min del resulterer det altså i en meget skeptisk holdning til fx evolutionsteorien og de opfattelser som er afledt heraf.

Diskussionen mellem evolutionisterne og kreationisterne er jo ikke en diskussion for eller imod videnskab, men derimod om hvordan de fund og fakta, som alle anerkender er tilstede, hvordan de skal tolkes.

Tak for henvisningerne til de nævnte bøger. Jeg bliver dog - indtil videre - nødt til at overlade de studier til andre.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36728 - 30/09/2004 20:31 Re: Er Bibelen troværdig? [Re: grubleren]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Grubler

Jeg er helt enig med dig i, at indstillingen til Bibelen er særdeles afgørende for hvordan vi forstår den. Men også kristne kan have forskellige indstillinger til Bibelen og en kristen kan sagtens misforstå eller fejltolke Bibelen.

Bibelen er en omfattende bog, skrevet af mange forfattere, til mange målgrupper, i mange genrer, sprog og tidsperioder. Derfor kan vi selvfølgelig ikke forstå Bibelen bogstaveligt. Jeg mener, at vi kun kan forstå Bibelen ret, hvis vi forstår den sådan, som dens forfattere ønskede det. Og da mange år og stoe kulturforskelle skiller os fra Bibelens forfattere, så er dette ikke altid helt ligetil.

Men det betyder ikke at Bibelen er en lukket og uforståelig bog. Meget i Bibelen er heldigvis let at forstå og giver umiddelbart mening. Det er som Mark Twain engang har sagt: "Det er ikke de dele af Bibelen, jeg ikke forstår, der bekymrer mig; det er de dele, som jeg forstår." Vi kan nemt komme til at hænge så fast i de dele, der er svære at forstå, at vi helt overser de dele som er ret indlysende - eller i hvertfald ikke lader os i tvivl om Bibelens ærinde.

Fx kan vi blive så optaget af om Gud nu er retfærdig, at vi glemmer hvor gavmild og barmhjertig en frelser han er. Jeg kan også blive frustreret over de urimelige og til tider grusomme historier vi finder i GT. Men når jeg så læser NT's evangelier og møder Gud i skikkelse af Jesus, så fornemmer jeg alligevel, at her vi så tæt inde på Guds væsen, som det vel er muligt, og den Gud kan jeg kun have tillid til.

Du spørger til dette om at brænde i helvede. Her er vi vist ved een af de ting, som både mange kristne og ikke-kristne har fået helt galt i halsen. Bibelens tale om Helvedes ild, må nødvendigvis være billedtale. Det giver ingen mening at forstå det anderledes. I bogen Research om tro citerer journalisten Lee Strobel filosoffen J.P. Moreland sådan: "Hvis man prøver at tage flammerne i Helvede bogstaveligt bliver det bogstavelig talt nonsens. Fx bliver helvede beskrevet som et sted i dybeste mørke. Hvordan kan det være? Flammer ville jo lyse op. Her er et lignende eksempel: Bibelen siger, at når Kristus kommer tilbage, vil han være omgivet af flammer og have et stort sværd ud af munden. Vil han være ude af stand til at tale, fordi han er ved at blive kvalt i sværdet? I stedet er sværdet i den tekst et billede, der står for Guds ord. Flammerne står for Kristus der kommer for at dømme."

Jeg tror ikke på Helvede som Guds torturkammer. Jeg tror derimod, at det er opfyldelsen af mange menneskers drøm: at være uden Gud. Helvede er dér hvor Gud ikke er. I dette liv og i denne verden er Gud til stede og fylder livet med alt godt - både for dem som tror på ham og de som ikke gør. Helvede er derimod dér hvor Gud har trukket sig tilbage. Og vel er det en straf, men den er jo selvvalgt! Den, der hele sit liv har ønsket at klare sig uden Gud, han vil endeligt få lov til at være fri for ham - i evigheden. Nogle vil måske opfatte det som himlen :-) - jeg tror det bliver et rent helvede!

En anden misforståelse vi ofte gør os skyldige i er den at Gud skulle være almægtig i absolut forstand. Altså at Gud kan alt og ikke er bundet af noget som helst. Jeg tror ikke det er rigtigt. Jeg tror fx ikke Gud kan handle ukærligt. Jeg tror ikke Gud kan være uretfærdig. Og jeg tror ikke Gud kan frelse alle mennesker! Jeg tror nemlig ikke Gud kan fornægte sit eget væsen. (Hermed kommer jeg lidt ind på dit anti-gudsbevis, men det kan vi måske vende tilbage til senere). PÅ sin vis er Gud hjælpeløs overfor alt det onde i verden. Ligesom Jesus stod og græd over Jerusalems indbyggere, som ikke ville tro på ham, sådan tror jeg også at Gud græder over vores verden og alle de mennesker som afviser hans kærlighed. Gud er ikke et princip, men han har et hjerte - og det det bløder, ligesom Jesus blødte på Golgata.

Du har ret i at der er skrevet bøger om problemer i Bibelen. Men der er trods alt skrevet betydeligt flere om evangeliet - om Bibelens gode budskab til alle mennesker: at Gud rækker en frelsende hånd ud til alle som vil tage imod hans hjælp.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36729 - 30/09/2004 22:02 Re: Seriøse forskere [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Jeg er med på, at Parker ikke kan regnes for en forsker, men på mig virker hans bog nu ganske overbevisende. Vi er nu engang nogle lægfolk, som er henvist til at danne vores meninger på en kombination af alm. sund fornuft, personlig overbevisning og andre menneskers udsagn. [...]

Har du spekuleret på, om der kan drages nogen lærdom af, at du og Parker (som altså er 2 ikke-videnskabsmænd) modsiges af et helt fagområde, der beskæftiger mange tusinde højt uddannede videnskabsmennesker?

Diskussionen mellem evolutionisterne og kreationisterne er jo ikke en diskussion for eller imod videnskab, men derimod om hvordan de fund og fakta, som alle anerkender er tilstede, hvordan de skal tolkes.

Påstanden om, at med den rette fortolkning af det empiriske materiale, kan en hvilken som helst forklaring være rigtig, er lige så almindelig, som den er forkert.
Det svarer til at sige, at med en anden tolkning af astronomiske data er Månen 100 km borte.
Er en sådan kassering af al videnskab efter din mening OK?

Hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#36730 - 30/09/2004 23:00 Ingen tvivl om jordens alder [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Den "tolkning af data" som du henviser til er blevet foretaget ganske grundigt allerede. De er faktisk endevendt igennem 150 år, og hvis du læser faglitteraturen, vil du se, at dommen er entydig: der er ingen tvivl om jordens alder mv i retning af en flere milliarder år gammel jord og menneskets alder på flere hundredetusinde år. Så når du siger, at man alligevel er fri til at tolke data anderledes, så ER det en diskussion for eller imod videnskab. Fordi du da rejser tvivl om, hvorvidt metoden er tilstrækkelig! Føler du dig også fri til at tolke data, så kolera skyldes "dårlig luft"? Eller så solformøkelse skyldes Himmelens vrede? Eller at de nyfødte børn skylles ind på stranden med bølgerne (polynesisk folketro)?

Nu har jeg lige bladret igennem Parkers bog igen. Den er værre, end jeg huskede, og jeg synes, det er synd, at du vil lade dig nøjes med det miskmask af dårligt opkog af en lang række, i bedste fald, misforståelser eller, i værste fald, fordrejninger og lodrette usandheder, hvorimod du ikke vil sætte dig ind i, hvad der faktisk seriøst menes om emnet. Det er lidt fattigt. Giv dog dig selv chancen for at vide, hvad du går glip af!

Lad mig i hvert fald konkludere, at udtalelsen "seriøse forskere har rejst tvivl om Jordens alder" og lignende ikke kan forstås sådan, at aktive forskere i området har publiceret resultater, der siger sådan!

Nu er emnet vist uddebatteret?
mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36731 - 01/10/2004 07:41 Foragter altid populær-videnskab [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Videnskabeligt uddannede folk foragter pr. definition populær-videnskab. Det gør de, fordi de ikke er eksperter i formidling.
Det fremgår tydeligt af det, LarsBj skriver:
- Nu har jeg lige bladret igennem Parkers bog igen. Den er værre, end jeg huskede, og jeg synes, det er synd, at du vil lade dig nøjes med det miskmask af dårligt opkog af en lang række, i bedste fald, misforståelser eller, i værste fald, fordrejninger og lodrette usandheder.. (citatl slut).
Det er helt urimeligt, at LarsBj skriver "miskmask af dårligt opkog" om Skabelse & Videnskab. Men man kan ikke forvente andet af folk, der er tilvænnet den videnskabelige skrivestil. Bemærk, at LarsBj ikke påviser konkrete fejl i bogen, men højst trækker den til "i værste fald..".

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#36732 - 01/10/2004 09:59 Re: Ingen tvivl om jordens alder [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

Du skriver
Nu er emnet vist uddebatteret?

Ja, lad os sige det. Jeg tror stadig du har uret, men det må forblive ved påstand mod påstand.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36733 - 01/10/2004 10:14 Re: Seriøse forskere [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias

Har du spekuleret på, om der kan drages nogen lærdom af, at du og Parker (som altså er 2 ikke-videnskabsmænd) modsiges af et helt fagområde, der beskæftiger mange tusinde højt uddannede videnskabsmennesker?

Ja, begge parter kan ikke have ret Men bortset fra det, så er det jo ikke 2 imod 1000. Det er en grov fordrejning at fremstille sagen som en samlet videnskab overfor en håndfuld forstyrrede ignoranter. Det undrer mig enormt, at dele af "videnskaben" er så følsomme overfor kritik. Jeg troede at god videnskab netop byggede på skepsis og kritisk distance.

Påstanden om, at med den rette fortolkning af det empiriske materiale, kan en hvilken som helst forklaring være rigtig, er lige så almindelig, som den er forkert.
Det svarer til at sige, at med en anden tolkning af astronomiske data er Månen 100 km borte. Er en sådan kassering af al videnskab efter din mening OK?

Nej.

Du blir nødt til at tage skyklapperne af og finde en anden debatstil, hvis vi to fortsat skal have en dialog.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36734 - 01/10/2004 11:05 Re: Foragter altid populær-videnskab [Re: hoeg]
matthias
Bruger

Hej Hoeg

Lars Bj kan sikkert underbygge sin mening om Parker. Men jeg vil alligevel gerne blande mig.

</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> Videnskabeligt uddannede folk foragter pr. definition populær-videnskab. Det gør de, fordi de ikke er eksperter i formidling. [...]
<br><br></blockquote><font class="post">

Nogle videnskabsmænd er ikke gode til at formidle. Betyder det, at vi hellere skal tro på charlataner med talegaverne i orden?

Jeg fandt et angiveligt uddrag af "Skabelse og videnskab" på nettet. Her står bl.a.

Vor viden om genetik økologi, homologi, embryologi samt de typer liv, vi finder som fossiler, tyder på, at mange separate og distinkte grundtyper blev skabt, hver som en mosaik af fuldendte træk. Hver type viser bred, men afgrænset variation og nogen genetisk variation som resultat af tid, tilfældigheder og mutationer.

Tværtimod er den videnskabelige evidens for en fælles afstamning for alt nulevende på jorden overvældende. Hvis du vil have en lille introduktion, så læs f.eks. her

Parker:
Fossilmaterialet og den geologiske lagserie tyder på, at grupper af fossiler udgør økologiske zoner af skabte typer, der levede i forskellige omgivelser på samme tid, og hvis velbevarethed tyder på katastrofeagtige begivenheder i fortiden.

Hvordan kan de mægtige kalkplader, som består af skeletterne af milliarder af mikroorganismer, forenes med "katastrofale" begivenheder?
Hvis du tror på, at det er muligt, så læs f.eks. her
Og hvis de forskellige "typer" levede samtidigt, hvorfor har vi så ikke fundet bare én elefant-type sammen med alle de store dinosaurer?

Jeg ved ikke, hvad originaltitlen på Parkers bog er, men hvis du kan finde den, kan du med garanti også selv på nettet finde videnskabelige argumenter mod hans påstande - hvis det ellers skulle have din interesse.

Hilsen matthias

Ændret af matthias (01/10/2004 11:16)

Til toppen 
#36735 - 01/10/2004 11:13 Re: Seriøse forskere [Re: asas]
matthias
Bruger

Det svarer til at sige, at med en anden tolkning af astronomiske data er Månen 100 km borte. Er en sådan kassering af al videnskab efter din mening OK?

Nej.

Hvorfor ikke?
Eller: Hvordan (metode) når du til en accept af, at Månen er sådan cirka 400.000 km borte?
Hvordan (metode) når du til, at den almindelige videnskabelige forklaring på universets, solsystemets og livets udvikling er forkert?

Du blir nødt til at tage skyklapperne af og finde en anden debatstil, hvis vi to fortsat skal have en dialog.

Det med skyklapperne kan jeg ikke love

Hilsen matthias

Til toppen 
#36736 - 01/10/2004 15:14 Re: Seriøse forskere [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Jeg glemte en henvisning til Project Steve. De nærmer sig 500 videnskabsmænd.

Men bortset fra det, så er det jo ikke 2 imod 1000. Det er en grov fordrejning at fremstille sagen som en samlet videnskab overfor en håndfuld forstyrrede ignoranter.

Hvor mange Steve'r kan du mønstre?

Det undrer mig enormt, at dele af "videnskaben" er så følsomme overfor kritik. Jeg troede at god videnskab netop byggede på skepsis og kritisk distance.

Hvis nu en højrøstet minoritet forlangte, at vores børn skulle lære, at Månen befinder sig 100 km fra Jorden, ville du da ikke forvente, at fysikerne råbte vagt i gevær?

Hilsen matthias

Til toppen 
#36737 - 01/10/2004 16:45 Parker ikke popularisator [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Ove skrev: "Videnskabeligt uddannede folk foragter pr. definition populær-videnskab. Det gør de, fordi de ikke er eksperter i formidling. "

Vrøvl. Videnskaben har tradition for populariseringer.
Stephen Jay Gould var på een gang den bedste formidler af palæontologi og en af de mest repsekterede videnskabsmænd.

Bent Jørgensen fra Zoologisk Have har skrevet adskillige gremragende populærbøger, herunder Opfindelser i Dyreverdenen, som forsødede min ungdom.

Nobelprismodtageren Konrad Lorenz har skrevet adskillige spændende populariseringer, herunder en anden af mine favoritter: Det såkaldt Onde.

Professor Foltmann har skrevet, som du ved, Ove, Det ufattelige Liv, hvor alene titelen er en Hommage til Goulds Forunderlige Liv.

Lektor Jesper Hoffmeyer har en ugentlig klumme i Politiken.

Det var dem, jeg kunnne ryste ud af ærmet. Med lidt anstengelse kommer der flere, så igen: Vrøvl.

Parker er ikke popularisator. Han er propagandist. Parkers bog er et miskmask, fordi den bringer forkerte oplysninger i forkerte sammenhænge. Matthias har faktisk fat i nogle af dem, der også stødte mig. Se hans indlæg.

Om Parker er uvidende eller en misbruger af sandheden kan jeg ikke vurdere.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36738 - 01/10/2004 16:50 Re: Foragter altid populær-videnskab [Re: matthias]
LarsBj
Bruger

Hej Matthias, du har sjovt nok fat i nogle af de eksempler, der også stødte mig. Der kommer i Parkers bog opremsning på opremsning af den slags påstande, der uden yderligere argumentation bortkaster, hvad der betragtes som almen accepterede fakta. Hvis noget skal behæftes med "Videnskab" om så bare "populærvidenskab" skal der i hvert fald gøres opmærksom på dette forhold!

Bogen hedder "Skabelse og Videnskab"; men han har skrevet andre. Måtte de være mere reelle!

Og så er der hans ensidige fokusering på "Millerforsøgene", som om end epokegørende nu er afløst af andre og endnu mere præcise teorier. Men det gør han ikke opmærksom på.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36739 - 01/10/2004 16:54 Re: Ingen tvivl om jordens alder [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,

Trods din slutbemærkning går jeg ud fra, at du er enig i min konklusion:

"Lad mig i hvert fald konkludere, at udtalelsen "seriøse forskere har rejst tvivl om Jordens alder" og lignende ikke kan forstås sådan, at aktive forskere i området har publiceret resultater, der siger sådan!"

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36740 - 01/10/2004 17:46 Re: Parker ikke popularisator [Re: LarsBj]
Jerry
Bruger

Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
Og så kunne man jo tilføje; DR2's Viden om, og Sveriges Nova og Vetenskapens Värld samt NASAs website m.fl.

Jerry

Til toppen 
#36741 - 02/10/2004 07:32 Hvorfor er Parkers bog misk-mask? [Re: LarsBj]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Jeg skrev: - Videnskabeligt uddannede folk foragter pr. definition populær-videnskab. Det gør de, fordi de ikke er eksperter i formidling.
Det skal erkendes, at ovenstående sætninger kan opfattes som noget vrøvt. Det, jeg tænkte på, var at ingen forsker vil førstegangs-offentliggøre sit arbejde i en populærvidenskabelig udgivelse.
Du skriver, LarsBj, at Skabelse og Videnskab er noget misk-mask. Kan du uddybe det? Hvad er misk-mask og hvorfor er det misk-mask?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#36742 - 02/10/2004 18:10 Re: Hvorfor er Parkers bog misk-mask? [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Hej Ove,

"Det, jeg tænkte på, var at ingen forsker vil førstegangs-offentliggøre sit arbejde i en populærvidenskabelig udgivelse."

Mja, det er en mere korrekt formulering, for hele ideen med forskning er at gøre den til genstand for andre forskeres gentagelse og kontrol. Til det brug er det nødvendigt at lade den underkaste peer-review, og derfor kommer arbejdet første gang i et fagtidsskrift.

Men der kan da sikkert findes undtagelser!

"Du skriver, LarsBj, at Skabelse og Videnskab er noget misk-mask. Kan du uddybe det? Hvad er misk-mask og hvorfor er det misk-mask?"

Bogen er videnskabelig set misk-mask. Som agitation er den sikkert OK. Men før jeg uddyber det, vil jeg gerne vide, hvad vi er enige om. Lad mig tage den største anstødssten: Som jeg ser det, agiterer Parker for, at jorden er ung, og at en syndflod eller flere lignende katastrofer har skabt den geologiske søjle. Er du enig i det? Hvor gammel er Jorden? Mener du, at Parker forklarer, hvordan de geologiske aflejringer ser, ud som de gør? Forklarer han, hvordan det kan være, at der i Danmark kan forekomme 46 forskellige lag, og at BLANDT ANDET marine, vulkanske, skifer og kalklag ligger oven i hinanden på den måde de gør. For eksempel er der i nedre Perm vulkanske lag, herpå ferskavndslag, herpå marin kalk, herpå saltsten, ferskvandslag, marin kalk og mergel, brakvandslag, brunkul, skifer osv osv og i kridttiden tykke lag af skrivekridt oven i alt det førnævnte for til sidst at slutte af med istidslag??? Og at i Danmark mangler lag fra devon og karbon?
(Danmarks Natur bd 1 s 31).

Forklarer Parker, hvordan det kan være, forskningen har målt lagenes alder forkert?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#36743 - 04/10/2004 10:02 Re: Seriøse forskere [Re: asas]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Jeg har ikke kunnet finde en anmeldelse af den angivne bog af Parker, men her er en anmeldelse af en børnebog han har skrevet.

http://www.talkorigins.org/faqs/homs/closet.html

Han holder sig åbenbart ikke for god til at lyve for mindre børn. Ikke at det nødvendigvis har relevans for hans andre bøger - Men manden virker ikke som om han ligefrem kæmper for sandheden!

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#36744 - 04/10/2004 23:45 Re: Ingen tvivl om jordens alder [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Lars

I henhold til dine definitioner af hvem der kan aksepteres som "aktiv forsker", hvad der kan forstås som "resultater" og hvilke publikationer, der er anerkendte - så har du sikkert ret. Nærmere kan jeg desværre ikke komme en enighed med dig.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36745 - 04/10/2004 23:50 Re: Seriøse forskere [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias

Vi er udenfor mit domæne, så jeg bliver nødt til at afholde mig fra at svare. Og de retoriske spørgsmål behøver jo heller ikke noget svar.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36746 - 04/10/2004 23:57 Re: Seriøse forskere [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias

Hvis du mener at det er ligeså enkelt at forklare og redegøre for livets opståen, som det er at udmåle afstanden til månen, så er der jo overhovedet ikke nogen grund til at diskutere eller forske videre i det spørgsmål.

Men bortset fra det, så er jeg nødt til at melde pas i den videre debat, da emnet ligger uden for mit gebet. Jeg henviser til dem som har studeret tingene nærmere. Fx på skabelse.dk.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36747 - 05/10/2004 11:08 Re: Seriøse forskere [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Hvis du mener at det er ligeså enkelt at forklare og redegøre for livets opståen, som det er at udmåle afstanden til månen, så er der jo overhovedet ikke nogen grund til at diskutere eller forske videre i det spørgsmål.

Livets opståen er ikke et centralt emne for evolutionsteorierne, i og med at evolutionen først virker, når der findes liv (dvs. selvreplikerende enheder, der laver fejl i deres kopiering af arvemateriale).

Jeg har desiden ikke påstået, at det var let at udmåle afstanden til månen.
Vores viden om solsystemets afstande er god, men det har kostet tid og arbejde.
I dag kan vi måle afstanden til månen direkte inden for få cm takket være de spejle, bl.a. Apollo-missionerne placerede på månens overflade.

Mit eksempel med de 100 km var selvfølgelig bevidst overdrevet, men du kunne vel godt tage og svare alligevel, da du undrer dig over, at videnskabsfolk farer i harnisk, når evolutionsteorien bliver fejlagtigt fremstillet.

Hilsen matthias

Til toppen 
#36748 - 05/10/2004 11:53 Re: Seriøse forskere [Re: asas]
matthias
Bruger

Jeg kom forresten på en morsom tanke.

Visse kreationister forestiller sig, at jorden ikke er mere end 10.000 år gammel.

Hvis vi tager min parallel med afstanden til månen (ca. 400.000 km), og af venlighed siger, at jorden kun er 4 mia år gammel, så svarer påstanden om, at jorden er 10.000 år gammel til at sige, at månen er 250 meter fra jorden.
Illustrativt, ikke sandt?
Duk jer!!

Hilsen matthias

Til toppen 
#36749 - 05/10/2004 15:12 Re: Hvorfor er Parkers bog misk-mask? [Re: LarsBj]
Zaphod
Bruger

LarsBj:
Forklarer Parker, hvordan det kan være, forskningen har målt lagenes alder forkert?

Ove:
[Larmende tavshed]...[/Larmende tavshed]

Ja, så har kreationist-feberen slået til igen. Det er let at kritisere (og dog... man skal gerne først forstå det, man kritiserer), men at komme med et positivt, testbart udsagn om verdens sammenhæng er åbenbart svært, selv for en "videnskabelig kreationisme"/ID/whatever

-Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36750 - 05/10/2004 15:25 Seriøse forskere -- ikke indenfor ID [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Asbjørn:
Men bortset fra det, så er det jo ikke 2 imod 1000.

Nej, det er meget værre for din side. Ved en søgning i dag på den biologiske søgemaskine PubMed findes der 148035 hits på ordet "evolution".
Til sammenligning 45 på ordet "creationism" -- ingen af dem forskning, langt de fleste omhandler kreationisternes indtog i skoler mv.
13 på "intelligent design", de fleste om kemi. Ingen forskning fra ID.

(45+13)/148035 er således snarere lig 4 til 10,000. Men ingen af disse artikler er således offentliggjort af kreationister...

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36751 - 06/10/2004 14:32 Re: Seriøse forskere -- ikke indenfor ID [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Zaphod

Jeg kender ikke PubMed og kender ikke kriterierne for dens søgninger. Så det siger mig ikke så meget.

Iøvrigt finder jeg vores oprindelige debat om tro og fornuft langt mere interessant. Du svarede aldrig på dette indlæg: Hvem har den største tro?. Den debat ville jeg ellers gerne fortsætte.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36752 - 06/10/2004 19:20 Re: Seriøse forskere -- ikke indenfor ID [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Hej Asbjørn

Du skrev:
Jeg kender ikke PubMed og kender ikke kriterierne for dens søgninger. Så det siger mig ikke så meget.

Det er langt den mest anvendte søgemaskine indenfor biologi og medicin. Stort set al nyere (efter ca. 1980) (original)litteratur inden for disse emner kan findes her. Så dit tal er for højt, punktum!

Ang. den anden debat leder jeg lige efter nogle kilder.

Mvh
Zaphod

Efterfølgende ændret meningsforstyrrende tastefejl, Za

Ændret af Zaphod (06/10/2004 19:21)

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36753 - 06/10/2004 23:09 Jeg har ingen tro... [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Ja, men så gør de næppe samtidig krav på at være autentiske og historiske øjenvidne-beretninger, sådan som mange af Bibelens forfattere gør det!

Øhhhh…. Det er da ganske almindeligt at udgive sig for at være noget, man ikke er. Eller mener du Sai Baba virkeligt er guddommelig og at filmen ”Blair Witch Project” afspejler virkeligheden? Det forekommer mig en særdeles løs antagelse at basere sit verdenssyn på, især givet at der er flere, indbyrdes modstridende religioner, der hævder det samme, og der derfor logisk set bliver nødt til at være en hel del (om ikke alle), der lyver.

Fx blev NT's evangelier ikke just skrevet for forfatternes levebrøds skyld. Her er tydeligvis ikke tale om fiktive historier af skønlitterære forfattere. Forfatterne troede selv fuldt og fast på sandheden af det de skrev og på at det var vigtigt at fortælle det videre.

Det gør det ikke sandt. De kan selv have troet på, at det var sandt, eller de kan have løjet. Du stoler på mennesker, du aldrig har set eller hørt om, andet end gennem selv samme skrifter, som deres eksistens skulle bevise sanddrueligheden af: cirkelslutning. Og ikke mindst må du være vidende om, at der er mange skrifter, der aldrig kom med i den autoriserede bibel, og at den alene af den grund er (i det mindste) ufuldstændig.

Johannes slutter fx sit evangelium af med at skrive (20,30-31): Jesus gjorde også mange andre tegn, som hans disciple så; dem er der ikke skrevet om i denne bog. Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.

Det gør det ikke sandt.

Johannes påstår at han skriver om det som han og de øvrige disciple selv så og oplevede, og han gør det for at hans læsere skal tro på at det er sandt.

Ikke nok med at Matthæus og Johannes selv var øjenvidner til det de skrev om. Og de skrev til et samtidigt publikum, som for en dels vedkommende, selv kunne be- eller afkræfte sandheden i beretningen.

Det er mit indtryk, at den generelle konsensus er, at i det mindste en del af testamenterne først er blevet skrevet i det andet århundrede, og således næppe er øjenvidneberetninger, ligesom der næppe heller levede andre vidner længere. Har du nogle uafhængige kilder til testamenternes alder?

[…]

Og på alle væsentlige områder bekræfter de fire evangelier hinanden.

Jeg er glad for du skriver væsentlige, for de bekræfter så sandelig ikke hinanden på områder så som identiteten af Josefs far og slægtslinie, hvem der kom til den tomme grav, Jesu sidste ord, Judas’ død osv., osv., og hvis man tager GT med, bliver det kun værre.

[…]

Det har du ret i. Jeg kan ret beset ikke vide om Bibelen lyver. Men det gælder jo faktisk for alle de historiske kilder, som,der ikke er nulevende vidner, der kan bekræfte. Sammenligner vi Bibelen med andre kendte oldtidsmanusskripter, såsom Platons skrifter, Homers Illiaden, Cæsars Gallerkrig og Livius' Romerske historie, så er Bibelen mange gange bedre dokumenteret som autentisk historisk kildeskrift.

Igen: har du nogen kilder til den påstand, for det tror jeg faktisk overhovedet ikke er sandt. Der er så at sige ingen uafhængig dokumentation for at Jesus overhovedet skulle have levet på det tidspunkt, så vidt jeg har forstået.

Der findes simpelt hen 1000 gange (!) flere originale manuskripter til Bibelen. Og de er alle 99,5% enslydende!

Det gør dem overhovedet ikke sande!!!
Alle fiktionsbøger i dag bliver trykt i mange flere eksemplarer og med større grad af identitet.

Der er således ingen som helst videnskabelige indikationer af, at Bibelen skulle være fup og konstrueret ud fra myter og vandrehistorier. Der er mao. sund fornuft i at regne - ihvertfald NT - for autentiske historiske beskrivelser af faktiske begivenheder.

Nu starter man normalt ikke meget at antage at X er sandt indtil modbevist, så der må jeg være 100% uenig. De videnskabelige indikationer glimrer netop ved deres fravær af omtale af Jesus -- efter min opfattelse. Hvis du har uafhængige kilder til Jesu liv, vil jeg som sagt mægtig gerne høre om dem.

Det beviser ikke, at kristendommen er sand og at Jesus er Guds søn.

Enig!!

Men vi er så tæt som man næsten kan komme på at bevise, at der var masser af mennesker, der i begyndelsen af vor tidsregning faktisk så, hørte og oplevede det, som Bibelens forfattere fortæller: at en mand, som hed Jesus, regnede sig for Guds søn, frivilligt døde for sin overbevisning og tilsyneladende blev levende igen og viste sig for hundredvis af mennesker inden han forlod jorden.

Uenig. Du har stadig væk ikke andet end en bog, der ikke støttes af uafhængige (fx førkristne romere eller jøder), og på denne måde adskiller bibelen sig ikke fra alle mulige andre religiøse skrifter.

Det kræver for mig at se større tro, at afvise disse vidnesbyrd, end det kræver at tage dem alvorligt og antage, at de taler sandt.

Det er måske fordi du antager dem sandt indtil modbevist, hvilket man som sagt normalt ikke gør. Hvorfor afviser du Koranen og Torahen og de vediske skrifter osv.?

Du skriver:
Men bibelen tager jo afgørende fejl mange steder. Rokker det så ved hele bibelens troværdighed eller hvad?

Hvis Bibelen tager afgørende fejl på væsentlige punkter, ja, så rokker det selvklart ved dens troværdighed. Fortæl mig hvor du mener, at Bibelen tager fejl.

He-he. Det bliver næsten for omfattende, men jeg har da givet dig et par smagsprøver ovenfor.
Et en interessant ting er da fx at regnbuen skabes uafhængigt af vand og lys. Man skulle jo tro, at disse ting hængte sammen, men det gør det åbenbart ikke.

Kig her, her og her for flere eksempler.

Ja, jeg tror, at hele jorden har været oversvømmet på en måde, som så at sige fik livet til at begynde forfra.

Hvorfor er der overhovedet ingen spor af en så enorm begivenhed? Hvor er alle de døde dyr, mennesker og planter? Hvor kom vandet fra? Hvori består det retfærdige i at drukne sit eget afkom, fordi gud åbenbart ikke havde lavet det renfærdigt nok? Hvordan kunne efterkommerne af Noah nå at sprede sig til hele jorden og opføre pyramider i Egypten og Mexico og store slotte i Kina?

Og ja, jeg tror personligt, at både dyr og mennesker er blevet skabt af Gud ved samme lejlighed - angiveligt indenfor de sidste 10.000 år.

Hvordan forklarer du så alle de fossiler, der er ældre end som så? Hvorfor ligger de i lag i undergrunden som om de havde levet på forskellige tidspunkter? Hvorfor ser man aldrig dinosaurer og mennesker sammen i disse lag?

[…]

Jeg er ikke videnskabsmand og har derfor ingen kompetence til at gå ind i en diskussion af hvordan dette stemmer med de videnskabelige fakta vi kender i dag.

Så let får du simpelthen ikke lov at slippe. Ovenstående spørgsmål er mere af logisk karakter end decideret videnskabelige, så disse må du da i det mindste have en idé om.

Men jeg ved, at der findes mange seriøse forskere, som indrømmer, at vi ved så lidt om livets opståen og om dateringen af det første liv, at man lige så godt kan tro det ene som det andet. Og så vælger jeg at tro på Bibelens budskab om, at livet begyndte, da Gud skabte mennesker og dyr - hver efter sin art.

Hvilke seriøse forskere taler du om? Jeg mener du tager 100% fejl!
Hvis hver art blev skabt hver for sig, er det så ikke spøjst, at visse arter ligner hinanden meget mere end andre, og at disses gener samtidig ligner hinanden ekstremt meget. Oven i hatten er der på det nærmeste ingen uoverensstemmelser mellem den genetiske arv og den almindelige klassificering. Hvis gud vitterligt havde skabt dem sådan, hvorfor har han så skabt dem, så de ser ud som om de er udviklet ved evolution? Er det ikke uærligt?

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36754 - 13/10/2004 12:53 Bibelens udfordring [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Zaphod

Det er et større batteri du her kører i stilling og jeg har desværre ikke mulighed for at gå ind på alle dine spørgsmål og udfordringer. (Det er jo altid nemmere at stille spørgsmål end at finde svar ). Jeg tillader mig derfor at vælge lidt ud og sammenfatte efter hvad jeg finder mest væsentligt. Så må du følge op på de ting du evt. savner.

NT's troværdighed

Vedr. NT's og særligt de fire evangeliers troværdighed, så må jeg fastholde den påstand, at du ikke finder noget skrift i verdenslitteraturen med en tilsvarende historie og baggrund.

Det er muligt at Sai Baba anser sig selv for Gud. Men ville han mon lade sig korsfærste eller torturere for den overbevisning? Og kan han opvise et liv - fx. en genopstandelse, som sandsynliggør at han har ret? Henvisningen til The Blair Witch er i bedste fald bare dum. Plottet er ret genialt, men at det ikke var andet end teaterblod lader sig jo let bevise.

Problemet med Bibelens beretninger om Jesus er, at alle væsentlige angreb mod deres troværdighed efterlader endnu større problemer end de løser. Her er tale om mere end teaterblod. Hvis Jesu guddommelighed bare var noget han bildte sig selv ind, hvordan forklarer det så hans mirakler, hans torturdød og genopstandelse? Hvis hans genopstandelse bare var opspind og vandrehistorie, hvordan forklarer det så, at disciplene gik i døden for deres overbevisning? (MÅske kunne en enkelt galning finde på at dø for en løgn, men ikke (næsten) alle Jesu disciple - tillige med de tusinder andre der blev kastet for løverne. Og her var ikke tale om fanatisk kollektivt selvmord.) Hvis evangeliernes beretninger bare var "gode historier" hvorfor hører vi så ikke om nogen samtidige, der tilbageviser dem? Det ville ikke være svært, at finde vidner på det, da mange navngivne personer er involveret. Hvis evangelierne var opdigtede historier, hvorfor er der så fire uafhængige beretninger og hvorfor har forfatterne ikke været bedre til at harmonisere alle detaljer? De smådivergenser som man kan finde understreger jo blot deres troværdighed - forfatterne har ikke forsøgt at pynte på historien, men har skrevet hvad de selv eller deres kilder faktisk husker at have set eller hørt! Og hvis Jesu liv og hans lære var irrelevant og uvedkommende, hvordan forklarer det så, at vi trods alt er så mange for hvem det er intet mindre end "livets ord"? Der findes mange andre religiøse bøger i verden, ja, men ingen, der har den betydning og den indflydelse på menneskers tro og daglige liv som Bibelen har. Bibelen opleves af kristne som en kraftkilde, som en bog, der simpelt hen holder hvad den lover.

Jeg ved godt, at dette ikke beviser noget - og da slet ikke for dem som ikke vil tro på Bibelen. Men det viser trods alt, at det ikke er så nemt at gøre sig færdig med den bog og afvise den som det rene humbug.

Andre bibelske kilder?

Du nævner, at der er skrifter som ikke kom med i Bibelen og mener at det skulle gøre den ufuldstændig. Det argument forstår jeg ikke. Når der var mange skrifter som ikke fandt plads i Bibelen var det jo netop fordi man stillede meget store troværdighedskrav til dem. Inden for de første 200 år spredtes der en del skrifter, som gjorde krav på at være autentiske og troværdige kristne vidnesbyrd. Derfor opstillede man 3 kriterier for hvilke skrifter man kunne anderkende: 1) De skulle være skrevet af en apostel eller dennes elev 2) De skulle være i fuld overensstemmelse med de øvrige apostles skrifter og 3) de skulle være almindeligt anerkendte og udbredte i hele den kristne kirke. På den måde fik man stadfæstet hvilke bøger der hørte til Bibelen og hvilke der ikke gjorde. Læs mere detaljeret om dette her: Hvordan blev Ny Testamente til?.

Uafhængige kilder

Du spørger efter uafhængige kilder til NT's beretninger. Jeg går ud fra, at du her mener ikke-kristne kilder. Det er klart de kristne kilder, der er i overtal, men følgende ikke-kristne forfattere - samtidige med Bibelens forfattere - bekræfter, at Jesus er en historisk person: den jødiske historieskriver Josefus, den romerske historieskriver Tacitus og den romerske guvernør Plinius den Yngre (i sine breve). Dertil kommer nogle referencer i den babyloniske jødiske Talmud og hos den græske satiriker Lucian. Du kan læse mere om disse i artiklen Ancient Evidence for Jesus from Non-Christian Sources. Vi finder selvfølgelig ikke uafhængige ikke-kristne kilder til enhver beretning i Bibelen, men vi har uafhængige kilder, der bekræfter eksistensen af Jesus, der blev tilbedt som Gud af en omfattende kristen bevægelse, hvis tilhængere skabte en del hovedbrud hos de romerske myndigheder allerede i de første århundrede. Tacitus beskriver således een af de første store kristen-forfølgelser under kejser Nero, som i år 64 beskyldte de kristne for at stå bag Roms brand. Dvs. at kun 30 år efter Jesu død er den kristne bevægelse en meget synlig størrelse i selve Rom og det modsiger jo lidt anstagelserne om at den kristne lære først er udviklet senere.

Bibelens selvmodsigelser

Dine links til lister over bibelske selvmodsigelser tillader jeg mig at lade ligge. Jeg har før gennemgået nogle af disse og undrer mig over de primitive læsefærdigheder som de afslører hos forfatterne. Hvis Bibelen skal læses som en Pixi-bog eller en kageopsskrift, ja så er det selvfølgelige væsentligt om der menes 1 eller 2 eller om man manden går ind eller ud, men ellers er det for det meste temmelig uvæsentlige detaljer, som det for det meste er forholdsvis nemt at finde rimelige forklaringer på. Jeg har aldrig påstået, at Bibelen er helt uden fejl eller at der ikke står noget i Bibelen som tilsyneladende virker slevmodsigende. Men det er ikke noget som har relevans for Bibelens hovedanliggende eller dens troværdighed iøvrigt.

Er der nogle konkrete af disse "selvmodsigelser" som du finder særligt problematiske og relevante, så skal jeg gerne prøve at finde et svar.

Dine spørgsmål omkring videnskab og livets historie er diskuteret andre steder i denne tråd, så dem lader jeg også ligge.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36755 - 14/10/2004 13:52 Re: Bibelens udfordring [Re: asas]
kongstad
Bruger

Sted: København S

Hvis Jesu guddommelighed bare var noget han bildte sig selv ind, hvordan forklarer det så hans mirakler, hans torturdød og genopstandelse?

Det er jo sandheden om miraklerne og genopstandelsen som er under diskussion - og det er stadig kun bibelen som er kilde til disse ting.

Hvis hans genopstandelse bare var opspind og vandrehistorie, hvordan forklarer det så, at disciplene gik i døden for deres overbevisning? (MÅske kunne en enkelt galning finde på at dø for en løgn, men ikke (næsten) alle Jesu disciple - tillige med de tusinder andre der blev kastet for løverne. Og her var ikke tale om fanatisk kollektivt selvmord.)

Hvorfor går folk i døden for ting - fordi de tror på dem - men hvor ved du fra hvordan de døde? Er det igen Bibelen der er din kilde? Men endelig beviser det jo ikke andet end at de fulgte deres overbevisning - ikke at deres overbevisning var rigtig.

Der er gennem tiderne mange som er døde for deres tro - Kristne - Jøder - Muslimer - Buddhister etc. Kan dit argument anvendes for alle dem - eller er det kun de kristne som tæller?

Folk dør den dag i dag i selvmordsangreb fordi de tror på deres sag - og deres tolkning af deres respektive religioners budskab om liv efter døden - men gør det sagen eller religionen mere rigtig at de frivilligt begår selvmord på den måde?

Det er ikke (kun) for at være polemisk at jeg stiller det sådan op - jeg forstår ikke hvorfor folks villighed for at dø for en sag skulle afspejle rigtigheden af sagen!

/Søren

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#36756 - 14/10/2004 16:16 Re: Bibelens udfordring [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Hej Asbjørn

Du skriver:
As:
NT's troværdighed
Vedr. NT's og særligt de fire evangeliers troværdighed, så må jeg fastholde den påstand, at du ikke finder noget skrift i verdenslitteraturen med en tilsvarende historie og baggrund. Hvilke andre forfattere har skrevet

Du mangler vist lidt her.
Der er sikkert ikke ”noget skrift i verdenslitteraturen med en tilsvarende historie og baggrund”, men det siger da intet som helst om sandhedsværdien af skriftet?!?

As:
Det er muligt at Sai Baba anser sig selv for Gud. Men ville han mon lade sig korsfærste eller torturere for den overbevisning?

Det ved jeg ikke. Men jeg ved heller ikke af, at Jesus skulle have gjort det. Faktisk ved jeg ikke af, at han overhovedet har eksisteret og gjort de ting, det påstås, han skulle have gjort. Hans historie er en kopi af mange lignende historier, der var populære i Middelhavsområdet i århundrederne fvt., fx Mitras-kulten.

As:
Og kan han opvise et liv - fx. en genopstandelse, som sandsynliggør at han har ret?

Du har kun Bibelens ord for, at Jesus skulle have gjort det. Samme ord, som du bruger til at bevise Jesu guddommelighed med. Det er en cirkelslutning! Du kan ikke bruge hændelser kun beskrevet i Bibelen til at underbygge Bibelens sandhed med!

As:
Henvisningen til The Blair Witch er i bedste fald bare dum. Plottet er ret genialt, men at det ikke var andet end teaterblod lader sig jo let bevise.

Hvem er det nu, der argumenterer useriøst?
Derudover, hvis man accepterer filmens præmisser på samme måde, som du accepterer Bibelens, er den da hjemme!
Hvorfor skulle de medvirkende i The Blair Witch Project måske ofre deres liv for en løgn? Du kan jo se i filmen, at de dør.

As:
Problemet med Bibelens beretninger om Jesus er, at alle væsentlige angreb mod deres troværdighed efterlader endnu større problemer end de løser. Her er tale om mere end teaterblod. Hvis Jesu guddommelighed bare var noget han bildte sig selv ind, hvordan forklarer det så hans mirakler, hans torturdød og genopstandelse? Hvis hans genopstandelse bare var opspind og vandrehistorie, hvordan forklarer det så, at disciplene gik i døden for deres overbevisning?

Igen, hvis ikke du har nogle uafhængige henvisninger til de påstande, er de ikke bedre en mit Blair Witch-argument… Jeg er på ingen måde overbevist om, at Jesus (i det omfang en sådan person overhovedet har eksisteret) har udført mirakler, er genopstået, eller sådan noget.

(MÅske kunne en enkelt galning finde på at dø for en løgn, men ikke (næsten) alle Jesu disciple - tillige med de tusinder andre der blev kastet for løverne. Og her var ikke tale om fanatisk kollektivt selvmord.)

Jeg er ked af at punktere din illusion, men der er tusindvis af galninge, der er døde for en løgn. De tusinder, der kastedes for løverne har nok ikke set Jesus selv, det passer dårligt med tidspunktet.
Hvordan vurderer du i øvrigt, at der ikke var ” tale om fanatisk kollektivt selvmord”. De zealoter, der befæstede sig i kong Herodes’ slot begik da alle selvmord, og det var da endda ikke pga. en messias.

As:
Hvis evangeliernes beretninger bare var "gode historier" hvorfor hører vi så ikke om nogen samtidige, der tilbageviser dem? Det ville ikke være svært, at finde vidner på det, da mange navngivne personer er involveret.

Fordi de tidligste blev skrevet tidligst fyrre år efter Jesu angivelige død. Måske fordi disse navngivne personer ikke eksisterede eller kendte til historierne. Måske fordi disse anliggender ikke havde interessen hos dem, der har efterladt sig skriverier. Du kan måske svare mig på, hvorfor der ikke er nogen samtidige kilder til Jesu handlinger, der tilsyneladende skulle have voldt stort postyr i den romerske provins?

Uanset er mangel på indikationer ikke særligt overbevisende. Man må kigge på, hvad der er positivt bevis for. Bibelen er i den henseende så langt fra en objektiv kilde, som man kommer. Og blandt andre kilder (ikke objektive, men uden direkte interesse i kristendommen som sådan), er der intet der bestyrker din idé.

[…]
As:
Og hvis Jesu liv og hans lære var irrelevant og uvedkommende, hvordan forklarer det så, at vi trods alt er så mange for hvem det er intet mindre end "livets ord"?

Det samme kan du sige om alle de store religioner. Hvad skulle gøre din sand og de andres falsk?

As:
Der findes mange andre religiøse bøger i verden, ja, men ingen, der har den betydning og den indflydelse på menneskers tro og daglige liv som Bibelen har. Bibelen opleves af kristne som en kraftkilde, som en bog, der simpelt hen holder hvad den lover.

Jeg synes ærligt talt det er temmelig arrogant af dig at afskrive de godt 4 mia. ikke-kristnes religiøse oplevelser på denne måde. Hvad ved du egt. om det?
Nå, men uanset nægter jeg at tro på, at en muslim eller en jøde ville være enig med dig i ovenstående, og jeg vil sætte penge på at Hare Krishna-fyrene ikke ville!
Så igen: Hvad skulle gøre din religion sand og de andres falsk?

As:
Jeg ved godt, at dette ikke beviser noget - og da slet ikke for dem som ikke vil tro på Bibelen. Men det viser trods alt, at det ikke er så nemt at gøre sig færdig med den bog og afvise den som det rene humbug.

Det er ikke sådan, at jeg ” ikke vil tro på Bibelen”! For os ikke-kristne roterer verden altså ikke om jeres guddom. Jeg ser ingen grund til at tro på den. Hvis der var gode grunde, ville jeg ikke se nogen til ikke at tro på den. Jeg er ikke i udgangspunktet anti-Jesus. Jeg er bare meget langt fra overbevist om sandheden bag kristendommen. Det er to forskellige ting.

As:
Uafhængige kilder

For langt de fleste kilders vedkommende taler de om kristne, ikke om Jesu guddommelighed, eller blot førstehåndskendskab til personen. Desuden er en del af kilderne højst sandsynligt rettet til senere, særligt Josefus, om end din kilde udlægger sagen anderledes. Prøv at kigge på denne liste over historikere -- set i et ikke-apologetisk syn.

As:
Bibelens selvmodsigelser
[…]
Hvis Bibelen skal læses som en Pixi-bog eller en kageopsskrift, ja så er det selvfølgelige væsentligt om der menes 1 eller 2 eller om man manden går ind eller ud, men ellers er det for det meste temmelig uvæsentlige detaljer, som det for det meste er forholdsvis nemt at finde rimelige forklaringer på. Jeg har aldrig påstået, at Bibelen er helt uden fejl eller at der ikke står noget i Bibelen som tilsyneladende virker slevmodsigende. Men det er ikke noget som har relevans for Bibelens hovedanliggende eller dens troværdighed iøvrigt.

Nej, argumenter kan ændre sig fra gang til gang. Tidligere var det fantastiske ved Bibelen, at den var for god og rigtig og sammenhængende til at være menneskers påfund. Men ikke ufejlbarlig. Jeg kan ikke se mønstret i din tankegang.
På den ene side er perfektionen et argument, på den anden side er den ikke perfekt, og det er også et argument?

Hvis Bibelen ikke skal læses som en Pixi-bog, hvorfor læser du så skabelsesberetningen og beretningen om syndfloden bogstaveligt i stedet for at acceptere videnskabens helt klare udsagn? Hvorfor så ikke henvise disse dele til det, der ” tilsyneladende virker slevmodsigende [sic]”?

As:
Er der nogle konkrete af disse "selvmodsigelser" som du finder særligt problematiske og relevante, så skal jeg gerne prøve at finde et svar.

Jeg mener ikke NT og GT stemmer overens, og det gjorde Bibelselskabet åbenbart heller ikke, da de har fusket med oversættelsen af Bibelen, så det polyteistiske islæt i GT blev neddroslet, og kristusbuer indført uden sprogligt-faglig grund.

Hvordan forliger man fx ”øje for øje” med ”vend den anden kind til”?

As:
Dine spørgsmål omkring videnskab og livets historie er diskuteret andre steder i denne tråd, så dem lader jeg også ligge.

Jeg synes nu ikke de er tilfredsstillende besvaret, men du kan da prøve at komme ind på at regnbuen først er skabt efter regnen og solen…

For mig at se er vi endt her:
1) Der ikke er nogen som helst kilder til Jesu påståede undere (dvs. hans guddommelighed). Dine kilder udtaler sig ikke om Jesu liv og gerninger, kun om kristne. Deres eksistens behøver jeg trods alt ikke kilder til…
2) I tidligere indlæg var Bibelen så velskrevet, at den måtte være sand. Nu er dens fejl og mangler et argument for dens sandhed
3) Du henviser til at mange mennesker tror på den, og at folk, der læser i den føler en kraft. Det samme gælder Koranen, Toraen, de vediske skrifter osv., og de er næppe alle sande… Ergo er det ikke et argument.
4) Den evige, sande gud modsiger sig selv gevaldigt i GT og NT
5) Der er påstande om verdens indretning i Bibelen, der på ingen måde stemmer overens med det, vi kan se i dag om verdens indretning.

Mvh
Zaphod.

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36757 - 14/10/2004 21:21 Re: kristendom og fornuft [Re: grubleren]
Anonym
Anonym

Vi kan jo bytte.

Hvis du giver mig én god grund til ikke at tro, skal jeg til gengæld give dig 10 gode grunde til at tro.
Se, dét er da et tilbud - kan du modstå det

Til toppen 
#36758 - 17/10/2004 22:41 Re: kristendom og fornuft [Re: ]
Jerry
Bruger

Vi kan jo bytte.

Hvis du giver mig én god grund til ikke at tro, skal jeg til gengæld give dig 10 gode grunde til at tro.
Se, dét er da et tilbud - kan du modstå det

Jeg vil da gerne forsøge mig med én god grund til ikke at tro, nemlig når jeg ser på bevisførelsen i AiG (Answers in Genesis), den website du oversætter til og i din profil henviser til.

Da jeg på denne side søgte på ordet 'dinosauers' fandt jeg en artikel, der hævder, at dinosauerforsteninger kan opstå i løbet af få uger, og at ingen af disse forsteninger kan være mere end et par tusind år gamle.

http://www.answersingenesis.org/creation/v21/i1/dinosaurbones.asp

Dinosaur bones—just how old are they really?
An evolutionary dinosaur expert reveals some fascinating facts!
by Carl Wieland

Most people think that fossil bones (of which the most well-known examples are those of dinosaurs) must be very, very old—because, after all, they have turned to stone, haven’t they?

Even millions of years might, to some, not even seem long enough to allow for natural processes to gradually, molecule by molecule, replace the original substance of the bone with rock minerals.

But this common picture is misleading. A recent book, co-authored by a world expert on dinosaurs, points out some things about dinosaur bones that are of great interest to creationists.1
(...)
The amount of time that it takes for a bone to become completely permineralized is highly variable. If the groundwater is heavily laden with minerals in solution, the process can happen rapidly. Modern bones that fall into mineral springs can become permineralized within a matter of weeks.

(.1 er en notehenvisning. Det vender jeg tilbage til)

Artiklen slutter med følgende konklusion:

The Bible’s account of the true history of the world makes it clear that no fossil can be more than a few thousand years old. Dinosaur bones give evidence strongly consistent with this.

Denne artikels postulater og konklusion er jeg ikke enig i. Og det kunne vi så få en diskussion om.

Men først synes jeg bevisførelsen for disse postulater er ret så interessant, og her vender jeg tilbage til notehenvisningen:

Philip J. Currie and Eva B. Koppelhus, 101 Questions about Dinosaurs, Dover Publications, 1996. Currie is a well-known dinosaur authority. He is Curator of Dinosaurs at the Royal Tyrrell Museum of Palaeontology, Drumheller, Alberta, Canada. Koppelhus is a visiting researcher at the same institution.

Forfatteren af artiklen henviser her direkte til forskerne Philip J. Currie and Eva B. Koppelhus og deres bog 101 Questions about Dinosaurs. To autoriteter inden for dette forskningsområde. Og her mere end indikerer han, at disse forskere går ind for konklusionen, at fossiler højst kan være et par tusind år gamle.

Nysgerrig og skeptisk som jeg er, fandt jeg det højst mærkværdigt, at en ledende forsker på et museum 'of Palaeontology' kunne have en sådan opfattelse.

Så derfor tog jeg en googler til dette museum og fandt denne artikel af Philip J. Currie:

http://www.tyrrellmuseum.com/events/#newdino
Currie Identifies New Dinosaur

Atrociraptor skull

A new type of dromaeosaurid, (a small raptor found in Alberta ) has been identified by Philip Currie, Head of Dinosaur Research at the Royal Tyrrell Museum.
Named Atrociraptor marshalli by Currie, this meat-eating dinosaur adds to the diversity of dromaeosaurids, considered to be the closest non-avian relatives of the Archaeopteryx. Atrociraptor, whose name means savage robber, is similar to Velociraptor, Dromaeosaurus and Deinonychus, but smaller in size with several distinguishing features including a shorter, deeper snout.

Currie’s description of the 70 million year old specimen is based on a partial skull found not far from the Royal Tyrrell Museum near Drumheller in 1995 and is published in Feathered Dragons – Studies on the Transition from Dinosaurs to Birds. The book combines the scientific studies of 20 palaeontologists on the evolution of dinosaurs to birds. It contains two chapters by Currie who edited the scientific volume along with associates Eva Koppelhus, Martin Shugar and Joanna Wright.

Nådadada, hvad siger du så; "70 million year old specimen" vs "no fossil can be more than a few thousand years old". Udtalelser fra samme forfatter? Mon ikke Carl Wieland har et forklaringsproblem af dimensioner.

Og bedre bliver det ikke, når man søger på Philip J. Currie and Eva B. Koppelhus

http://www.amazon.com/gp/reader/0486291723/ref=sib_dp_pt/103-5262170-7123869#reader-page

"... that first appeared about 225,000,000 years ago. ..."
Skrevet af netop Philip J. Currie and Eva B. Koppelhus.

Jerry

PS: Forståeligt, at de anbefalede bøger i slutningen af artiklen IKKE indbefatter bogen 101 Questions about Dinosaurs. De naive læsere skulle vel nødig opdage svindelen.

Til toppen 
#36759 - 18/10/2004 00:19 Re: kristendom og fornuft [Re: Jerry]
Ateist
Bruger

Sted: København

Mon ikke Carl Wieland har et forklaringsproblem af dimensioner.

Hvis bogen "Telling lies for God" står til troende, så er Carl Wieland og hans "Answers in Genesis" (tidl.: "Creation Science Foundation") alt andet end troværdig.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#36760 - 18/10/2004 01:25 Re: kristendom og fornuft [Re: Ateist]
Jerry
Bruger

Mon ikke Carl Wieland har et forklaringsproblem af dimensioner.

Hvis bogen "Telling lies for God" står til troende, så er Carl Wieland og hans "Answers in Genesis" (tidl.: "Creation Science Foundation") alt andet end troværdig.

Nu skal vi jo ikke glemme, at han bliver omtalt på nettet som:

Able to hold audiences (both academic and lay) with his knowledge, easy-to-listen-to style, and ever-present humour

(Både for akademikere og lægfolk; letforståelige og altid tilstedeværende humor.)

Ja, jeg morede mig også som den lægmand jeg er, over hans letfærdige omgang med sandheden.

Basic reasons why Christians (and some non-Christians) reject evolution in favor of creation. Easy-to-understand explanations on fossils, “missing links,” mutations, dinosaurs, natural selection, and more.

Ak, ja, hans basisforklaringer, letforståelige forklaringer om alt muligt. Især den der med mutationer er herlig; at mutionere en forsker som Carrie til at være fortaler for weekend-forsteninger i stedet for at være en forsker, der beskæftiger sig med 70 millioner år gamle forsteninger, jamen, det er da humor der vil noget.

Nu venter jeg spændt på et svar fra Lars Poulsen, jvnf. "Se, dét er da et tilbud - kan du modstå det "

Jerry

Til toppen 
#36761 - 18/10/2004 22:09 Re: kristendom og fornuft [Re: Jerry]
Anonym
Anonym

Hej Jerry

Jeg vil da gerne forsøge mig med én god grund til ikke at tro, nemlig når jeg ser på bevisførelsen i AiG (Answers in Genesis), den website du oversætter til og i din profil henviser til.

Nu er der jo ikke så meget nyt under solen i det du her fremfører. Det er alt sammen hørt før. Kristne forskere der arbejder med Bibelen som grundlag for deres forskning, er pr. definition altid useriøse, halvgale, løgnagtige svindlere. Ikke noget nyt der.
Forskere der arbejder med udviklingslæren som grundlag for deres forskning er pr. definition det modsatte.

Så, det er der ingen grund til at spilde tid på at kommentere. Hvis det eneste argument imod en bogstavelig opfattelse af skabelsesberetningen er, at så har man jord i hovedet, tjah... så er det min ydmyge opfattelse (belært af erfaringen) at udgangspunktet for en debat ikke er til stede.

Desuden var det slet ikke hvad det oprindelige indlæg handlede om.

Mvh

Lars

Til toppen 
#36762 - 19/10/2004 23:19 Re: Bibelens udfordring [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Zaphod

Ja, der manglede noget tekst i begyndelsen af mit indlæg, og jeg kan ikke finde det igen ...

Der er sikkert ikke "noget skrift i verdenslitteraturen med en tilsvarende historie og baggrund", men det siger da intet som helst om sandhedsværdien af skriftet?!?

Ikke sig selv, nej, men det siger noget om, at vi står overfor et meget unikt dokument, som ikke uden videre kan sammenlignes med andre historiske skriftkilde, og som betyder, at vi er nødt til at tage indholdet ret seriøst. Som jeg gjorde lidt rede for i dette indlæg, så er det ikke så let bare at afvise dens beretninger som rene myter uden historisk indhold.

Faktisk ved jeg ikke af, at han overhovedet har eksisteret og gjort de ting, det påstås, han skulle have gjort. Hans historie er en kopi af mange lignende historier, der var populære i Middelhavsområdet i århundrederne fvt., fx Mitras-kulten.

Hvis du begynder at tvivle på at Jesus overhovedet har levet, gør du dig så ikke skyld i det samme som du beskylder mig for, nemlig at benægte fakta? Måske er du i virkeligheden endnu mere "troende" end jeg er :-)

Påstanden om at Jesus historien blot er en kopi af andre samtidige myter er ikke særlig klog og modsiges af en lang række fakta. Ikke mindst den, at troen på Jesus allerede var ganske udbredt omkring år 60 - dvs. mens folk, der havde set og hørt Jesus endnu levede. Den slags myter kræver betydeligt flere år til at udvikle sig. Iøvrigt mangler de bibelske evangelier fuldstændig de sædvanlige tegn på mytisk fortællestil.

Du kan ikke bruge hændelser kun beskrevet i Bibelen til at underbygge Bibelens sandhed med!

Jo, det kan jeg da. Hvis en historie skal vurderes som troværdig, så er det overordnet vigtigt at historien i sig selv forekommer troværdig og logisk sammenhængende. At den underbygger sig selv. Mange vidneudsagn er gennem tiderne blevet afvist med, at de var usammenhængende og selvmodsigende. Det er Bibelens Jesus-beretningerne (evangelierne) ikke. Jeg synes, at de giver ret god mening når jeg læser dem for pålydende.

As: Henvisningen til The Blair Witch er i bedste fald bare dum. Plottet er ret genialt, men at det ikke var andet end teaterblod lader sig jo let bevise.
Za: Hvem er det nu, der argumenterer useriøst? Derudover, hvis man accepterer filmens præmisser på samme måde, som du accepterer Bibelens, er den da hjemme!

Og hvem gør så det? Undskyld mig, men det argument forekommer mig virkelig ikke seriøst. Jeg forstår det ikke.

hvis ikke du har nogle uafhængige henvisninger til de påstande, er de ikke bedre en mit Blair Witch-argument? Jeg er på ingen måde overbevist om, at Jesus (i det omfang en sådan person overhovedet har eksisteret) har udført mirakler, er genopstået, eller sådan noget.

Jeg gør mig heller ingen illusioner om, at jeg kan argumentere dig til at tro på Jesus. Jeg prøver blot at forklare hvad mine grunde er til at tage Bibelen og dermed Jesus alvorligt.

Hvis Bibelens beretninger i sig selv fremstår som troværdige og meningsfyldte vidnesbyrd, der ikke på nogen måde modsiges af de samtidige kilder som refererer til samme begivenheder, så synes jeg personligt, der er god grund til at tage dem alvorligt. Medmindre man er af den opfattelse, at "det kan ikke passe". I så fald afviser du min tro på Bibelen på samme måde som jeg afviser din tro på evolutionslæren

As:(MÅske kunne en enkelt galning finde på at dø for en løgn, men ikke (næsten) alle Jesu disciple - tillige med de tusinder andre der blev kastet for løverne. Og her var ikke tale om fanatisk kollektivt selvmord.)
Za: Jeg er ked af at punktere din illusion, men der er tusindvis af galninge, der er døde for en løgn. De tusinder, der kastedes for løverne har nok ikke set Jesus selv, det passer dårligt med tidspunktet. Hvordan vurderer du i øvrigt, at der ikke var ? tale om fanatisk kollektivt selvmord?. De zealoter, der befæstede sig i kong Herodes? slot begik da alle selvmord, og det var da endda ikke pga. en messias.

Du er sikker på, at det ikke er dig, der sidder med illusionerne her? Jeg kan ikke finde nogen god rationel forklaring på hvad der fik ellers fornuftige mennesker til kæmpe og dø for noget de selv vidste var løgn - medmindre de var overbeviste om, at det var sandt. For dem var det jo ikke en gammel oppustet myte. De havde selv gået sammen med Jesus og kendte alle begivenhederne på første hånd. Der er intet der tyder på, at de var galninge (flere af dem skrev omfattende teologiske værker - som NT's breve jo er). Deres skæbne kan ikke sammenlignes med fx zeloterne, som var spærret inde og valgte at tage deres egne liv i stedet for at lade romerne gøre det. Jeg kan godt fornemme at den slags argumenter ikke gør noget indtryk på dig :-), men for mig er det nu en ganske god bekræftelse på, at det faktisk VAR sandt, det de fortalte.

Du kan måske svare mig på, hvorfor der ikke er nogen samtidige kilder til Jesu handlinger, der tilsyneladende skulle have voldt så stort postyr i den romerske provins?

Jeg har netop henvist dig til 5 uafhængige samtidige kilder, som bekræfter, at Jesus var en historiske person, som døde en grusom død og som gav anledning til en omfattende bevægelse af såkaldt kristne. Josefus skriver endda om Jesu påståede opstandelse og Lucian henviser til hans korsfæstelse.

Du henviser til Voids artikel på ateist.org. Og ja, den viser jo, at alt kan bøjes til den side man ønsker. Og at det i sidste ende handler om hvad man tror på. Spørgsmålet er hvad der virker mest sandsynligt. Du har valgt din side og det respekterer jeg selvfølgelig. Men jeg mener ikke det fortjener mindre respekt at vælge den anden side .... (?)

Mht. Bibelen som en særlig bog, protesterer du:

Jeg synes ærligt talt det er temmelig arrogant af dig at afskrive de godt 4 mia. ikke-kristnes religiøse oplevelser på denne måde. Hvad ved du egt. om det?

Jeg afskriver ikke nogens religiøse erfaringer. Jeg konstaterer blot at Bibelen har en betydning for de kristne, som jeg ikke mener findes tilsvarende hos hverken muslimer eller Hare Krishna. De fleste muslimer læser fx slet ikke i Koranen. (Men det er nu ikke så vigtigt for den debat vi har her)

Hvad skulle gøre din religion sand og de andres falsk?

Tja - det er jo alt det som vi diskuterer her.

Tidligere var det fantastiske ved Bibelen, at den var for god og rigtig og sammenhængende til at være menneskers påfund. Men ikke ufejlbarlig. Jeg kan ikke se mønstret i din tankegang. På den ene side er perfektionen et argument, på den anden side er den ikke perfekt, og det er også et argument?

Jeg synes ellers, at jeg har gjort mig umage for at forklare det. Men det er åbenbart ikke lykkedes.

Jeg kan godt finde steder i Bibelen hvor der er detaljer såsom år og steder som tilsyneladende ikke stemmer overens. Det synes jeg ikke der er noget underligt i al den stund Bibelen er skrevet af mindst 40 forskellige forfattere over en periode på 1600 år. Bibelen er en guddommelig inspireret bog, men den er ikke kommet dumpende ned fra himlen.

Hvis Bibelen ikke skal læses som en Pixi-bog, hvorfor læser du så skabelsesberetningen og beretningen om syndfloden bogstaveligt i stedet for at acceptere videnskabens helt klare udsagn?

Jeg mener ikke at Bibelen skal læses "bogstaveligt"! Bibelen skal læses og forstås ud fra de præmisser og forhold den er skrevet under. Bibelens tekster skal tolkes - i lyset af hinanden og i lyset af den tid de er blevet til i. Og Bibelen skal da også sammenholdes med de arkæologiske og litterære kilder som er relevante.

As: Er der nogle konkrete af disse "selvmodsigelser" som du finder særligt problematiske og relevante, så skal jeg gerne prøve at finde et svar.

Za: Jeg mener ikke NT og GT stemmer overens, og det gjorde Bibelselskabet åbenbart heller ikke, da de har fusket med oversættelsen af Bibelen, så det polyteistiske islæt i GT blev neddroslet, og kristusbuer indført uden sprogligt-faglig grund.

Den historie tror jeg ikke på. Hvad glæde skulle Bibelselskabet eller dens mange konsulenter (som tæller alle grene af dansk teologi) have af at fuske med oversættelsen? Enhver kan jo kontrollere om det er gjort ordentligt. At der derimod kan være forskellige tolkninger af hvilken oversættelse, der er mest korrekt er uomtvisteligt. Men så er det da godt, at vi har mange foskellige oversættelser at forholde os til.

Hvordan forliger man fx "øje for øje" med "vend den anden kind til"?

Det gør man netop ved at sætte sig ind i hvilken sammenhæng ordene er talt ind i og undersøge forskellen (og sammenhængen) mellem GT og NT's budskaber. Bibelen selv er meget bevidst om denne forskel. Jesus sagde jo selv: "I har hørt, at der er sagt: ›Øje for øje og tand for tand.‹ Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til."

Jeg vil gerne fortsætte denne debat, men vi er nødt til at indskrænke os til nogle mere overskuelige emner. Jeg har simpelt hen ikke tiden til at besvare disse lange angreb med spredehagl. Så kan vi ikke udvælge et par relevante emner og så koncentrere os lidt om det? (Vi er også snart nået til 100 indlæg i denne streng, som normalt er max inden vi lukker.)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36763 - 29/10/2004 12:57 Re: Bibelens udfordring [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Hej Asbjørn

Jeg prøver at opsummere:

1) Du mener, at Bibelen er et ” et meget unikt dokument, som ikke uden videre kan sammenlignes med andre historiske skriftkilde, og som betyder, at vi er nødt til at tage indholdet ret seriøst.”

-hvorfor kan det ikke sammenlignes?
-hvorfor er vi nødt til at tage det seriøst?

2) Du mener, at Jesu liv og levned er veldokumenteret af uafhængige kilder.

-dine kilder dokumenterer eksistensen af kristne. Det kan få være uenige i.
-Josefus-historien anses generelt for at være senere kristen fusk (bl.a. af den hjemmeside, du selv henviser til). Han er den eneste, der nævner Jesus.
-en masse andre samtidige nævner ham ikke, på trods af, at man måtte forvente dette af dem, givet deres hidtidige bedrifter
-ingen af kilderne underbygger Jesu angivelige guddommelige evner

3) Du mener, at Bibelens interne overensstemmelse og konsistens er et argument for dens sandfærdighed, og bruger derefter Bibelens egne beretninger til at argumentere for sandheden om Jesus.

-du glemmer igen hvor mange fiktive værker, der er konsistente
-du siger, at de ikke er selvmodsigende når du tager dem for pålydende, men afviser på den anden side deciderede umuligheder som ligegyldige?
-du antager Bibelen på dens egne præmisser, men vil ikke antage The Blair Witch Project på dens præmisser, fordi det jo ikke er sandt. Jamen-jamen. Det er et tankeeksperiment, der viser, hvad der sker, når man antager et værk på dets iboende præmisser, i dette tilfælde 2000 år efter det er lavet, og du ikke uden videre kan demonstrere, at det er teaterblod.
-hvorfor følger det automatisk, at hvis Bibelen på visse punkter har ret, da er alle dens overnaturlige beretninger også korrekte? Hvad med overnaturlige beretninger i andre skrifter?

4) Du stoler på at fordi så mange har troet på Jesus og døet for ham er det sandt.
-millioner er døde for og troende på kommunismen
-millioner er døde for og troende på nazismen
- -do- islam
- -do- jødedommen
-osv, osv, osv

Folk tager fejl i horribel målestok, især når man ikke må sætte spørgsmålstegn ved sandheden på bjerget (hvilket gør sig gældende for alle ovenstående)

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36764 - 29/10/2004 13:02 Autoritetstro [Re: asas]
Zaphod
Bruger

En anden ting, der slår mig ved din argumentation, er din ubegrundede afvisning af kritiske kilder. Fx skriver du

Den historie tror jeg ikke på. Hvad glæde skulle Bibelselskabet eller dens mange konsulenter (som tæller alle grene af dansk teologi) have af at fuske med oversættelsen? Enhver kan jo kontrollere om det er gjort ordentligt. At der derimod kan være forskellige tolkninger af hvilken oversættelse, der er mest korrekt er uomtvisteligt. Men så er det da godt, at vi har mange foskellige oversættelser at forholde os til.

Hvad mener du med, du ikke tror på den? Det er temmeligt hævet over enhver tvivl. Du kunne jo prøve at læse det link, jeg placerede, og læse videre på Faklens hjemmeside. Der er ikke så meget at rafle om dér.

Din afvisning af voids liste over historikere finder jeg også temmelig overfladisk. Læste du overhovedet noget af det, eller holdt du dig til din egen side, der jo stadig ikke formår andet end at demonstrere eksistensen af kristne, ikke af Kristus.

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36765 - 29/10/2004 17:53 Re: kristendom og fornuft [Re: grubleren]
Mentoren
Bruger

Reg.: 09/10/2004
Var Jesus Kristus en virkelig, historisk person?

Bibelen indeholder de vigtigste beviser for at Jesus Kristus er en historisk person. Vidnesbyrdet i evangelierne er ikke en beretning holdt i vage vendinger, uden angivelse af hvor og hvornår begivenhederne indtraf. Der anføres både tid og sted, med mange enkeltheder. Se for eksempel Lukas 3:1, 2, 21-23.

Den jødiske historieskriver Josefus fra det første århundrede omtaler steningen af „Jakob, en broder til Jesus, der kaldtes Kristus“. (Jødernes oldtidshistorie, Flavius Josefus, 20. bog, kap. IX, 1. afsnit) En anden omtale af Jesus (18. bog, kap. III, 3. afsnit) er så direkte og positiv at nogle hævder at den må være blevet tilføjet senere eller at de kristne har pyntet på den. Det erkendes imidlertid at ordvalget og stilen i alt væsentligt er Josefus’, og at passagen findes i alle kendte håndskrifter.

Den romerske historieskriver Tacitus, som levede i den sidste del af det første århundrede, skrev: „Disse mennesker [de kristne] havde dette navn efter Kristus, som under Tiberius’ regering blev henrettet ved prokuratoren Pontius Pilatus.“ — Er du kristen?, Carsten Breengaard, 1986, s. 143; „Annales“, 15. bog, 44. afsnit.

Om datidens ikke-kristne historikeres omtale af Jesus siger The New Encyclopædia Britannica: „Disse uafhængige oplysninger beviser at end ikke kristendommens modstandere i gammel tid betvivlede at Jesus virkelig havde levet, hvilket blev bestridt første gang og med mangelfuld begrundelse af flere forfattere i slutningen af det 18. århundrede og videre gennem det 19. og i begyndelsen af det 20. århundrede.“ — 1976, Macropædia, bd. 10, s. 145.

Var Jesus bare et godt menneske?

Det er interessant at lægge mærke til at Jesus irettesatte dem der kaldte ham „gode lærer“, og henviste til sin Fader, ikke sig selv, som en målestok for godhed. (Mark. 10:17, 18) Men for at være god i den forstand folk i almindelighed mener det når de siger at nogen er god, må Jesus have været sandfærdig. At han var det, anerkendte selv hans modstandere. (Mark. 12:14) Ifølge sit eget udsagn havde han haft en førmenneskelig tilværelse, var Guds særlige søn og Messias, den hvis komme var blevet forudsagt overalt i De hebraiske Skrifter. Enten var han hvad han hævdede at være, eller også var han en storbedrager, men i ingen af tilfældene kunne man i så fald sige at han bare var et „godt menneske“. — Joh. 3:13; 10:36; 4:25, 26; Luk. 24:44-48.

Var Jesus bare en profet på linje med Moses, Buddha, Muhamed og andre kendte religiøse førere?

Jesus sagde selv at han var Guds særlige søn (Joh. 10:36; Matt. 16:15-17), den forudsagte Messias (Mark. 14:61, 62), at han havde haft en førmenneskelig tilværelse i himmelen (Joh. 6:38; 8:23, 58), at han ville blive dræbt og oprejst til liv igen på den tredje dag og derefter vende tilbage til himmelen. (Matt. 16:21; Joh. 14:2, 3) Var disse udsagn sande? I så fald var der stor forskel på ham og alle andre sande Guds profeter, og han stod i skarp kontrast til alle selvbestaltede religiøse førere. Om han havde talt sandt ville vise sig den tredje dag efter hans død. Oprejste Gud ham da fra de døde og bekræftede dermed at Jesus Kristus havde talt sandhed og virkelig var Guds særlige søn? (Rom. 1:3, 4) Over 500 mennesker var vidne til at Jesus var i live efter sin opstandelse, og hans trofaste apostle var øjenvidner til at han begyndte sin himmelfart og derefter forsvandt ud af syne i en sky. (1 Kor. 15:3-8; Apg. 1:2, 3, 9) De var i den grad overbevist om at han var blevet oprejst fra de døde at mange af dem satte livet på spil ved at fortælle andre om det. — Apg. 4:18-33.

Til toppen 
#36766 - 29/10/2004 17:55 Re: Bibelens udfordring [Re: Zaphod]
Mentoren
Bruger

Var Jesus Kristus en virkelig, historisk person?

Bibelen indeholder de vigtigste beviser for at Jesus Kristus er en historisk person. Vidnesbyrdet i evangelierne er ikke en beretning holdt i vage vendinger, uden angivelse af hvor og hvornår begivenhederne indtraf. Der anføres både tid og sted, med mange enkeltheder. Se for eksempel Lukas 3:1, 2, 21-23.

Den jødiske historieskriver Josefus fra det første århundrede omtaler steningen af „Jakob, en broder til Jesus, der kaldtes Kristus“. (Jødernes oldtidshistorie, Flavius Josefus, 20. bog, kap. IX, 1. afsnit) En anden omtale af Jesus (18. bog, kap. III, 3. afsnit) er så direkte og positiv at nogle hævder at den må være blevet tilføjet senere eller at de kristne har pyntet på den. Det erkendes imidlertid at ordvalget og stilen i alt væsentligt er Josefus’, og at passagen findes i alle kendte håndskrifter.

Den romerske historieskriver Tacitus, som levede i den sidste del af det første århundrede, skrev: „Disse mennesker [de kristne] havde dette navn efter Kristus, som under Tiberius’ regering blev henrettet ved prokuratoren Pontius Pilatus.“ — Er du kristen?, Carsten Breengaard, 1986, s. 143; „Annales“, 15. bog, 44. afsnit.

Om datidens ikke-kristne historikeres omtale af Jesus siger The New Encyclopædia Britannica: „Disse uafhængige oplysninger beviser at end ikke kristendommens modstandere i gammel tid betvivlede at Jesus virkelig havde levet, hvilket blev bestridt første gang og med mangelfuld begrundelse af flere forfattere i slutningen af det 18. århundrede og videre gennem det 19. og i begyndelsen af det 20. århundrede.“ — 1976, Macropædia, bd. 10, s. 145.

Var Jesus bare et godt menneske?

Det er interessant at lægge mærke til at Jesus irettesatte dem der kaldte ham „gode lærer“, og henviste til sin Fader, ikke sig selv, som en målestok for godhed. (Mark. 10:17, 18) Men for at være god i den forstand folk i almindelighed mener det når de siger at nogen er god, må Jesus have været sandfærdig. At han var det, anerkendte selv hans modstandere. (Mark. 12:14) Ifølge sit eget udsagn havde han haft en førmenneskelig tilværelse, var Guds særlige søn og Messias, den hvis komme var blevet forudsagt overalt i De hebraiske Skrifter. Enten var han hvad han hævdede at være, eller også var han en storbedrager, men i ingen af tilfældene kunne man i så fald sige at han bare var et „godt menneske“. — Joh. 3:13; 10:36; 4:25, 26; Luk. 24:44-48.

Var Jesus bare en profet på linje med Moses, Buddha, Muhamed og andre kendte religiøse førere?

Jesus sagde selv at han var Guds særlige søn (Joh. 10:36; Matt. 16:15-17), den forudsagte Messias (Mark. 14:61, 62), at han havde haft en førmenneskelig tilværelse i himmelen (Joh. 6:38; 8:23, 58), at han ville blive dræbt og oprejst til liv igen på den tredje dag og derefter vende tilbage til himmelen. (Matt. 16:21; Joh. 14:2, 3) Var disse udsagn sande? I så fald var der stor forskel på ham og alle andre sande Guds profeter, og han stod i skarp kontrast til alle selvbestaltede religiøse førere. Om han havde talt sandt ville vise sig den tredje dag efter hans død. Oprejste Gud ham da fra de døde og bekræftede dermed at Jesus Kristus havde talt sandhed og virkelig var Guds særlige søn? (Rom. 1:3, 4) Over 500 mennesker var vidne til at Jesus var i live efter sin opstandelse, og hans trofaste apostle var øjenvidner til at han begyndte sin himmelfart og derefter forsvandt ud af syne i en sky. (1 Kor. 15:3-8; Apg. 1:2, 3, 9) De var i den grad overbevist om at han var blevet oprejst fra de døde at mange af dem satte livet på spil ved at fortælle andre om det. — Apg. 4:18-33.

Til toppen 
#36767 - 29/10/2004 19:01 Re: Bibelens udfordring [Re: Mentoren]
Zaphod
Bruger

De fleste forskere anser passagerne i Josefus for at være senere kristne forfalskninger.

Du skriver:

Vidnesbyrdet i evangelierne er ikke en beretning holdt i vage vendinger, uden angivelse af hvor og hvornår begivenhederne indtraf. Der anføres både tid og sted, med mange enkeltheder

Johannes skriver direkte ” Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.” (Joh 20,31)
Det her er propaganda så det batter...

Men derudover er der mange modstridende beretninger:
-hvornår ankommer kvinderne til graven? Hvert af evangelierne opremser forskellige tidspunkter
-hvilke kvinder ankommer til graven?
-hvorfor ankommer de til graven?
-var graven åbnet, da de kom?
-hvem var ved graven, da de kom? Én mand, to mænd, én engel, to engle -- vælg selv…
-hvad siger disse mænd/engle? Tre forskellige ting.
-fortalte de, hvad de så til nogen?
-til hvor mange disciple viste Jesus sig første gang? 11 (Matt.), 2 (Markus og Lukas), 10 eller 11 (Joh.) eller bare én, Peter (Paulus).
-hvor mødte Jesus disciplene første gang? Et bjerg i Galilæa (Matt.), først 2 på landet, derefter dem alle ved middag (Markus, Lukas) eller alle ved i et rum i et hus?
-troede de andre på de to første? Markus nej, Lukas ja.
-hvad gjorde Jesus ved disse møder? Tre-fire forskellige ting
-hvor længe blev Jesus på Jorden? 1 (Markus, Lukas), 8 (Joh.) eller 40 dage (ApG)

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36768 - 30/10/2004 00:55 Tacitus om Kristus [Re: Mentoren]
matthias
Bruger

Hej Mentoren

Den romerske historieskriver Tacitus, som levede i den sidste del af det første århundrede, skrev: „Disse mennesker [de kristne] havde dette navn efter Kristus, som under Tiberius’ regering blev henrettet ved prokuratoren Pontius Pilatus.“ — Er du kristen?, Carsten Breengaard, 1986, s. 143; „Annales“, 15. bog, 44. afsnit.

Tacitus' omtale af Jesus er kun rigtigt værdifuldt, hvis det kan sandsynliggøres, at han ikke har oplysningerne fra kristne.
To forhold giver anledning til mistanke om, at Tacitus i hvert fald ikke har oplysningerne fra officielle romerske kilder:
1) Jesus omtales som "Kristus". Det er ikke et navn men en religiøs titel. Han ville formentlig være "registreret i arkiverne" med sit rigtige navn.
2) Pontius Pilatus var ikke prokurator, men præfekt.

Fra "the Secular Web" indeholder også en nærmere omtale af Josephus' Jesus-henvisninger.

hilsen matthias

Til toppen 
#36769 - 30/10/2004 15:50 Re: Tacitus om Kristus [Re: matthias]
Mentoren
Bruger

Michael J. Howard, der var tilknyttet Cæsarea-ekspeditionen i Israel i 1979 skriver. „I 1900 år eksisterede Pilatus kun på evangeliernes sider og i romerske og jødiske historieskriveres vage skriftlige erindringer. Man vidste praktisk taget intet om hans liv. Nogle sagde at han aldrig havde eksisteret. Men i 1961 arbejdede en italiensk arkæologisk ekspedition i ruinerne af det gamle romerske teater i Cæsarea. En af arbejderne vendte en sten der var blevet brugt til en af trapperne. På bagsiden stod følgende delvis udviskede indskrift på latin: ’Caesariensibus Tiberium Pontius Pilatus Praefectus* Iudaeae.’ (Til folket i Cæsarea Tiberium Pontius Pilatus præfekt i Judæa.) Dette gjorde ende på tvivlen om Pilatus’ eksistens. . . . For første gang havde man et samtidigt epigrafisk vidnesbyrd om den mand der gav befaling til Kristi korsfæstelse.“28 — Johannes 19:13-16; Apostelgerninger 4:27.

*(Den hebraiske participiumsform der oversættes med „præfekt“ (nitstsav´), betyder egentlig ’en der er stillet (sat el. indsat)’ over nogen til at varetage en opgave.)
*prokurator (Romerske landshøvding)

Til toppen 
#36770 - 30/10/2004 15:59 Re: Bibelens udfordring [Re: Zaphod]
Mentoren
Bruger

Kritikere har længe påstået at evangelierne er fulde af modsigelser. Historikeren Will Durant prøvede at foretage en objektiv undersøgelse af evangelierne som historiske dokumenter. Selv om han omtaler tilsyneladende modsigelser, konkluderer han: „Uoverensstemmelserne er i virkeligheden ret uvæsentlige; i det store og hele stemmer de synoptiske evangelier ganske godt overens og giver et ensartet og konsekvent billede af Kristus.“

Tilsyneladende modsigelser i evangelierne er ofte nemme at forklare.

Hvordan forholder det sig da med bibelkritikernes påstande om at evangelierne ikke opfylder de krav der må stilles til ægte historiske beretninger? Durant fortsætter: „I begejstringen over sine egne opdagelser har den højere bibelkritik underkastet Det nye Testamente så strenge prøver, at mange af oldtidens personligheder — som for eksempel Hammurabi, David og Sokrates — ville svinde ind til det rent legendariske, hvis de fik den samme behandling. Trods evangelisternes forudfattede meninger og teologiske forudindtagethed gengiver de dog mange hændelser, som de sikkert ikke ville have nævnt, hvis det havde været fri fantasi — apostlenes indbyrdes kappestrid om at opnå de højeste poster i Guds rige, deres flugt efter Jesu tilfangetagelse, Peters fornægtelse . . . ingen, der læser disse scener, kan være i tvivl om realiteten i den skikkelse, der står bagved dem.“

Til toppen 
#36771 - 30/10/2004 16:41 Re: Tacitus om Kristus [Re: Mentoren]
matthias
Bruger

Hej Mentoren

Hvad forsøger du at sige?

Inskriptionen på stenen siger, at Pilatus var præfekt, som jeg også siger.
Min latin-dansk ordbog har forskellige oversættelser af "præfectus" og "procurator", dvs de kan ikke være synonyme.

Hvad har det hebraiske ord for "præfekt" med sagen at gøre?

Hvordan skal det forhold, at Pilatus har eksisteret sandsynliggøre, at Jesus har eksisteret, eller at evangeliernes beretninger om ham er sande?

hilsen matthias

Til toppen 
#36772 - 31/10/2004 07:36 Re: Tacitus om Kristus [Re: matthias]
Mentoren
Bruger

Kære Matthias

Det var ikke et forsøg på at gøre mig selv til latin kyndig. Det var bare interessant at bringe indskriptionen og så skrive forskellen på titlerne. Jeg har ikke nogen forklaring på hvorfor der skrives forskelligt. Dog er jeg sikker på at der er en naturlig forklaring og altså ikke et bevis på at Jesus ikke skulle have eksisteret.

HISTORIKEREN H. G. Wells erkender at „vi ikke ved så meget om [Jesus] som vi gerne ville vide“, men siger alligevel: „De fire evangelier . . . enes om at give os billedet af en meget udpræget personlighed. De bærer virkelighedens præg. At antage at han aldrig har levet, at beretningerne om hans liv er frit opfundne, er vanskeligere og rejser mange flere problemer for historikeren end at acceptere de grundlæggende elementer i evangelierne som kendsgerninger.“

Den anerkendte historiker Will Durant argumenterede på omtrent samme måde da han sagde: „At nogle ganske få og jævne mænd [der kaldte sig kristne] i løbet af en enkelt generation skulle have været i stand til at konstruere en så stærk og betagende personlighed, en så ophøjet etik og en så inspirerende vision af menneskeligt broderskab, ville have været et mirakel, der var endnu mere utroligt end noget af dem, der berettes om i evangelierne.“

Man kan altså spørge dem der tvivler på at Jesus har levet: Kunne en sagnskikkelse — en person der aldrig har levet — påvirke menneskehedens historie i en sådan grad? Opslagsværket The Historians’ History of the World anfører: „De historiske følger af [Jesu] virke var, selv fra et ikkereligiøst synspunkt, mere gennemgribende end nogen anden historisk persons gerninger. Med hans fødsel begynder en ny tidsalder som anerkendes af alle verdens vigtigste kulturer.“ Den dag i dag benytter nogle kalendere det formodede tidspunkt for Jesu fødsel som udgangspunkt. Som The World Book Encyclopedia siger: „Årstal før dette år angives som f.Kr., eller før Kristus. Årstal efter dette år angives som A.D., eller Anno Domini (i det Herrens år).“

Ved sin dynamiske lære og den måde han selv efterlevede den på, har Jesus i næsten to tusind år haft en umådelig indflydelse på utallige mennesker. En skribent har rammende sagt: „Denne ene person har øvet større indflydelse på menneskers liv end alle de hære der nogen sinde er draget i krig, alle de flåder der er bygget, alle de parlamenter der har forhandlet og alle de konger der har regeret.“ En skeptiker vil måske alligevel indvende: „Vi ved ikke andet om Jesus end det der står i Bibelen. Der findes ingen andre samtidige optegnelser om ham.“ Men er det rigtigt?

Det er sandt at fortidens verdslige historikere ikke siger meget om Jesus, men han nævnes dog. Den anerkendte romerske historiker Cornelius Tacitus fra det første århundrede skrev at den romerske kejser Nero ’gav de kristne skylden for Roms brand’, og derefter forklarer Tacitus: „Disse mennesker havde [betegnelsen kristne] efter Kristus, som under Tiberius’ regering blev henrettet ved prokuratoren Pontius Pilatus.“ Svetonius og Plinius den Yngre, romerske historieskrivere fra samme tid, omtalte også Jesus. Og den jødiske historiker Flavius Josefus fra det første århundrede skriver i Jødernes Oldtidshistorie om den kristne discipel Jakobs død. Josefus forklarer at Jakob var „en broder til Jesus, der kaldtes Kristus“.

The New Encyclopædia Britannica konkluderer derfor: „Disse uafhængige oplysninger er et vidnesbyrd om at end ikke kristendommens modstandere i gammel tid betvivlede at Jesus virkelig havde levet, hvilket blev bestridt første gang og med mangelfuld begrundelse af flere forfattere i slutningen af det 18. århundrede og videre gennem det 19. og i begyndelsen af det 20. århundrede.“

Til toppen 
#36773 - 31/10/2004 10:21 Re: Tacitus om Kristus [Re: Mentoren]
matthias
Bruger

Hej Mentoren

Det var ikke et forsøg på at gøre mig selv til latin kyndig. Det var bare interessant at bringe indskriptionen og så skrive forskellen på titlerne. Jeg har ikke nogen forklaring på hvorfor der skrives forskelligt. Dog er jeg sikker på at der er en naturlig forklaring og altså ikke et bevis på at Jesus ikke skulle have eksisteret.

Nej, det er fuldstændig korrekt at selvom vi kunne bevise at Tacitus selv havde opdigtet alt, hvad han skriver om "Kristus", så var det naturligvis ikke noget bevis mod den historiske Jesus.

Mit ærinde i denne tråd har da også kun været at advare mod kritikløst at bruge Tacitus som kilde til påstanden om den historiske Jesus.

Det håbet jeg er lykkedes.

Jeg vil ikke argumentere mod, at Jesus har eksisteret.

hilsen matthias

Til toppen 
#36774 - 31/10/2004 10:25 Re: Tacitus om Kristus [Re: matthias]
Mentoren
Bruger

Det er lykkedes og tak!

Til toppen 
#36775 - 01/11/2004 12:34 Bibelens selvmodsigelser [Re: Mentoren]
Zaphod
Bruger

"Mentoren" skrev:

„Uoverensstemmelserne er i virkeligheden ret uvæsentlige; i det store og hele stemmer de synoptiske evangelier ganske godt overens og giver et ensartet og konsekvent billede af Kristus.“

Hvis fortællingerne om Jesu opstandelse vitterligt skulle stå til troende, er det så ikke underligt, at evangelisterne ikke engang kan blive enige om, hvor de så ham første gang? Øjenvidner til en begivenhed plejer at kunne stedfæste begivenheden med mere end 100 km’s nøjagtighed…

Selvom du kan kalde alle de af mig nævnte selvmodsigelser for ”uvæsentlige” (det er jo en vurderingssag) passer det utroligt dårligt med, at du selv anfører tid, sted osv. som argumenter for Bibelens troværdighed:

(Mine fremhævelser, Za)

Hvis du kan bruge disse overensstemmelser som argument for Bibelens troværdighed, må jeg tilsvarende kunne bruge dem som argumenter mod troværdigheden…

-Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36776 - 01/11/2004 13:55 Re: Bibelens udfordring [Re: Mentoren]
matthias
Bruger

Hej Mentoren

Tilsyneladende modsigelser i evangelierne er ofte nemme at forklare.

Nu er det jo de selvmodsigelser, der er svære at forklare, der er de interessante.

Hvilke selvmodsigelser i NT synes du er svære?

Hvordan forholder det sig da med bibelkritikernes påstande om at evangelierne ikke opfylder de krav der må stilles til ægte historiske beretninger? Durant fortsætter: „I begejstringen over sine egne opdagelser har den højere bibelkritik underkastet Det nye Testamente så strenge prøver, at mange af oldtidens personligheder — som for eksempel Hammurabi, David og Sokrates — ville svinde ind til det rent legendariske, hvis de fik den samme behandling. Trods evangelisternes forudfattede meninger og teologiske forudindtagethed gengiver de dog mange hændelser, som de sikkert ikke ville have nævnt, hvis det havde været fri fantasi — apostlenes indbyrdes kappestrid om at opnå de højeste poster i Guds rige, deres flugt efter Jesu tilfangetagelse, Peters fornægtelse . . . ingen, der læser disse scener, kan være i tvivl om realiteten i den skikkelse, der står bagved dem.“

Jeg kan godt.

Jeg kender ikke Durant, men har jeg ret i formodningen om at han har tegnet aktier i foretagendet?

De skriftlige levn efter Hammurabi og Sokrates gør vel ikke samme krav på guddommelighed som det Nye Testamente.
Jesus påstås jo trods alt at have gjort nogen rimeligt utrolige ting. Det sætter kravene til bevisførelsen i vejret.

Davids eksistens understøttes vistnok kun af 1 ekstrabibelsk tekst, Tel Dan-stenen. Fortolkningen af denne tekst er ikke ubestridt.

hilsen matthias

Til toppen 
#36777 - 04/11/2004 14:45 Re: Bibelens udfordring [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Zaphod

Udmærket med en opsummering - jeg synes der er mange bolde i luften her

Begrundelser for at jeg mener Bibelen må tages seriøst har jeg givet flere gange tidligere, så det vil jeg ikke gentage. Og mht. dokumentationen af Jesu eksistens, så er jeg da med på, at der kan sættes spørgsmålstegn ved alting. Når man opvejer hvad der taler for og hvad der taler imod at Jesus har levet, så er jeg nu ikke tvivl om hvaf jeg vælger at tro.

Du konstaterer som dit 3. punkt:

Du mener, at Bibelens interne overensstemmelse og konsistens er et argument for dens sandfærdighed, og bruger derefter Bibelens egne beretninger til at argumentere for sandheden om Jesus.

Bibelens troværdighed er ikke i sig selv grunden til at jeg tror på den, men det bekræfter mig i, at den Jesus jeg tror på faktisk er den som Bibelen beskriver. Hvis nu Bibelen var åbenlys usammenhængende og forvrøvlet, så skulle ville det også være tilsvarende svært at forholde sig til dens budskab.

Hvis jeg har fået tillid til en person, som virker troværdig og pålidelig, så vil jeg som udgangspunkt også tro på hvad han siger. Sådan har jeg det med Bibelen. Det er også grunden til at jeg er tilbøjelig til at tro på de mere fantastiske ting i Bibelen. Hvis Gud har skabt verden og hvis Jesus er hans søn, hvad skulle så være til hinder for alle de andre ligeså "umulige" ting Bibelen handler om?

Jeg mener stadig at sammenligningn med The Blair Witch Project er temmelig langt ude. De to "projekters" præmisser ligger megalangt fra hinanden. Hvis nu instruktøren, manusskriptforfatteren og alle hovedpersonerne drog lande og riger rundt og fastholdt at filmen var helt igennem dokumentarisk, hvis du kunne henvise til masser af vidner og hvis de samtidig var villige til at dø for deres overbevisning, ja så kunne vi måske tale om sammenlignelige præmisser. Jeg synes at du kompromitterer din egen sag ved at bruge den slags urimelige argumenter. Men det skal jeg selvfølgelig ikke være ked af

4) Du stoler på at fordi så mange har troet på Jesus og døet for ham er det sandt.

Det er ikke sandt FORDI så mange er døde osv. Men jeg opfatter det som een af de mange indikatorer, der bekræfter, at kristendommen ikke er helt hen i vejret.

Du har da ret i at mange er døde for kommunismen og nazismen. Men som du selv antyder det, så skete det nok som regel mere af tvang end af overbevisning. Den dag i dag dræbes tusinder af kristne verden over hvert år - ikke i gale selvmords- og terroraktioner, men fordi de ikke vil opgive deres tro på Jesus. Det er heller ikke noget bevis for kristendommens sandhed, men jeg finder det da tankevækkende.

Mht. min afvisning af Faklens konspirationsteorier, så hænger den bla. sammen med, at vi i dette land har tusinder af teologer, som har lært både græsk og hebraisk og som selv kan læse og tolke Bibelen direkte fra grundsproget. At der kan være tvivl om tolkninger af bestemte afsnit i Bibelen er der intet som helst hemmeligt eller nyt i. Og ideen med deciderede oversættelses-forfalskninger finder pratisk taget ingen støtte indenfor den teologiske forskning - heller ikke den bibelkritiske.

Jeg er ikke græsk- eller hebraiskkyndig, men dem er der så mange andre af og de har forlængst tilbagevist Faklens ideer. Hvis det er noget der interesserer dig skal jeg gerne finde nogle henvisninger.

Det er iøvrigt lidt sjovt at se, at I spørgsmålet om Bibelens troværdighed og især Jesu historicitet, da er argumentationen vendt på hovedet i forhold til evolutionsdebatten, hvor det er mig der henholder mig til et lille skeptisk mindretal. I bibeldebatten er det dig der er oppe imod sagkundskaben

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36778 - 04/11/2004 16:22 Kort om Faklen og Bibeloversættelsen [Re: asas]
Zaphod
Bruger

Ganske kort om Faklens kritik af bibeloversættelsen:
Det er ikke helt sandt, at jeg har fagkundskaben mod mig:

Faklens kritik af DO92 og forslag om en videnskabelig nyoversættelse af den hebraiske bibel vandt efterhånden støtte hos en længere række (højtstående) filologer og universitetsteologer, bl.a. professor, dr.phil. i semitisk filologi, Frede Løkkegaard (jf. interview i Faklen nr. 2), professor, Ph.D. i Gammel Testamente, Thomas L. Thompson (jf. Chaos: Dansk-Norsk Tidsskrift for Religionshistoriske studier, nr. 30, 1998), seniorforsker, mag.art. i semitisk filologi, Ulf Haxen (jf. Berlingske Tidende den 24. 1.98 og Information den 11.2.98) og cand.mag., Ph.D. i semitisk filologi, Philippe Provençal (jf. Information den 11.2.98).
(Dette og følgende citater herfra.)

Hvad angår Faklens konkrete indsigelser mod oversættelsen kan man fx høre Bibelselskabets egen generalsekretær udtale flg.:

I 1990 slog daværende generalsekretær for Bibelselskabet og hovedansvarlig for DO92 Niels Jørgen Cappelørn således fast, at den autoriserede oversættelse af bibelen var en »kirkebibel«, og skrev i Det Danske Bibelselskabs Årbog fra 1990: »En dansk kirkebibel er en bibel, der består af oversættelser, som tager hensyn til dansk salmetradition (…) En dansk kirkebibel er en bibel, der består af oversættelser, som tager hensyn til liturgien (…) En dansk kirkebibel er en bibel, der består af oversættelser, som er blevet til ud fra den grundopfattelse, at Det Gamle og Det Nye Testamente udgør en bibelsk og frelseshistorisk helhed, og at den gamle og den nye pagt må forstås i lyset af hinanden (…) En dansk kirkebibel er en bibel, som består af oversættelser, der udgør en kanonisk samling af tekster og ikke en samling af religionshistoriske tekster. Eller sagt på en anden måde: Der er tale om en samling af skrifter, som i århundreder har været og fortsat er i levende, forpligtende brug i kirken (…) Bibelen er kirkens og gudstjenestens bog, og fra gudstjenesten tager vi den med hjem til daglig brug og opbyggelse.«
(Mine fremhævelser, Za)

De fremhævede passager efterlader da vist ingen tvivl om, at det ikke har været videnskabeligheden, der har været den største ledetråd i oversættelsen, men traditionen, ortodoksien.
Ydermere synes flg. indvending indlysende i sin rigtighed:

Det er således indlysende, at de førkristne forfattere og redaktører af den hebraiske bibel ikke havde kendskab til f.eks. Augustin, Luther eller Grundtvig, hvorfor en hensyntagen til disse i udarbejdelsen af den hebraiske bibel må betegnes som en umulighed ud fra enhver rationel betragtning. Tilsvarende må en hensyntagen til Augustin, Luther og Grundtvig i oversættelsen af den hebraiske bibel nødvendigvis betegnes som manipulation af tekstens oprindelige mening.

På Faklens hjemmeside kan man som sagt finde rigeligt med eksempler på oversættelser, der giver en teologisk begrundet læsning, hvor sprogvidenskaben ville have formuleret det anderledes. Men hvis man vil være blind, er der jo ikke meget, jeg kan gøre ved det

Mvh
Zaphod

Dommer JE Jones

Til toppen 
#36779 - 30/11/2004 17:43 Re: Kort om Faklen og Bibeloversættelsen [Re: Zaphod]
asas
GlobalModerator
Bruger

Så er jeg tilbage på overfladen ...

Tak for din orientering om Faklens kritik.

Der er ingen tvivl om at meget i Bibelen kunne oversættes anderledes. Måske ville bestemte passager også kunne oversættes mere "videnskabeligt". Men spørgsmålet er om det ville blive mere forståeligt og rigtigt af det?

Enhver oversættelse er udtryk for en tolkning (hvilket jo ikke er det samme som manipulering). Det har Bibelselskabet - som du selv dokumenterer - aldrig benægtet. Men der er unægteligt langt fra en ufuldkommen oversættelse til en bevidst forfalskning.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36780 - 20/04/2005 00:38 Re: Tacitus om Kristus [Re: Mentoren]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Hej Mentoren.
Jeg kom lige ind under dette indlæg hvor i skriver om Kristendom og fornuft, bibelske oversættelser, Titus og Kristus osv... og så at du havde skrevet en del indlæg her, som jeg læste lidt af, og vil derfor lige stille et spørgsmål til dig, hvis ikke det gør noget, og ikke for at gå hårdt på dig.
Jeg mener at vi har svaret på nogle af hinandens indlæg før, under et par andre emner, og derfor vil jeg tillade mig at spørge, da du skriver så meget om forskellige årstal osv... om det ikke er rigtigt, efter hvad jeg husker, at du tilhører Jehovas vidner?
Håber det er ok. at spørge.
MVH. Korintherbrevet

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#36781 - 20/04/2005 00:44 Re: Tacitus om Kristus [Re: korintherbrevet]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Korintherbrev - nu er det et stykke tid siden Mentoren har skrevet indlæg, så jeg ved ikke, om han læser dit spørgsmål, men hvis ikke kan jeg svare dig:
Ja, han er et Jehovas Vidne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36782 - 20/04/2005 23:30 Re: Tacitus om Kristus [Re: kristina]
korintherbrevet
Bruger

Reg.: 23/03/2002
Sted: Herning
Hej Kristina.
Tak for oplysningen, jeg var meget sikker på at jeg huskede rigtigt, men jeg ville bare lige være helt sikker.
Korintherbrevet

Jer. 29 v11 "Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb."

Til toppen 
#36783 - 23/04/2005 13:51 Misbrug af Mark Twain? [Re: asas]
Engelsted
Bruger

Reg.: 20/06/2004
Asbjørn:

Men det betyder ikke at Bibelen er en lukket og uforståelig bog. Meget i Bibelen er heldigvis let at forstå og giver umiddelbart mening. Det er som Mark Twain engang har sagt: "Det er ikke de dele af Bibelen, jeg ikke forstår, der bekymrer mig; det er de dele, som jeg forstår." Vi kan nemt komme til at hænge så fast i de dele, der er svære at forstå, at vi helt overser de dele som er ret indlysende - eller i hvertfald ikke lader os i tvivl om Bibelens ærinde.

Mark Twains budskab er, at bibelen indeholder nogle meget bekymringsværdige ideér og forestillinger.

Så jeg har en fornemmelse af, at du prøver at give dit synspunkt på bibelen ufortjent credit, ved et hurtigt citat af en berømt forfatter, uden at nævne, at han af moralske grunde har taget afstand fra kristendommen.

Men hvis man besøger dette link , kan man vel ikke undgå at se, hvad der var Mark Twains budskab.

- Thomas Engelsted

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær