Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36639 - 10/09/2004 23:43 Egoistisk at betale skat?
Anonym
Anonym

Som borger i Danmark betaler man en del i skat. Så meget at man måske kan synes det retfærdiggør at man finder det svært at få råd til at sende penge til nødhjælpsindsamlinger mm.

Men er det ikke i virkeligheden sådan at skatten i Danmark er en skjult og inddirekte måde at købe sig selv en luksus som kun 10 % af jordens befolkning har adgang til? Her tænker jeg på lækker infrastruktur, højt serviceniveau i offentlige institutioner fx i sundhedsvæsenet, spændende kulturtilbud mm. Alle disse ting ikke bare under vi os selv uden at blinke - vi kan ligefrem forarges at vi får så relativt lidt SELV for alle de penge vi indbetaler til staten.

Bevares en pæn del af skattekronerne går til de svage i vores eget samfundet. Og ja, også en lille sjat til udviklingsbistand og en anden sjat til EUs fordelingskasse - som redder de sultne børn i Portugal og Grækenland(?).

Men den helt store del af skatten den går til os selv! Er det ikke rigtigt?
Det burde ikke være svært at finde penge til nødhjælp, når man allerede har brugt mindst 30% af sin indkomst på ens eget luksusbehov allerede den 1. i måneden!!

Driver man det helt ud i det ekstreme kan man overveje om man som kristen overhovedet bør betale skat i et luksusland som Danmark. Jeg vil dog ikke anbefale nogen at forsøge at lade være - trods mit efternavn.

Til toppen 
#36640 - 11/09/2004 01:26 Re: Egoistisk at betale skat? [Re: ]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København

Som borger i Danmark betaler man en del i skat. Så meget at man måske kan synes det retfærdiggør at man finder det svært at få råd til at sende penge til nødhjælpsindsamlinger mm.

Det ville være et halv-dårligt argument, da man kan trække pengene fra som ligningsmæssige fradrag = ca. 40% fradrag. Det er selvfølgelig ærgeligt at man ikke kan trække gaverne fra i den personlige indkomst og få en højere fradragsværdi.

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#36641 - 12/09/2004 17:49 Re: Egoistisk at betale skat? [Re: ]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Giv kejseren hvad kejserens er ...

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#36642 - 13/09/2004 10:10 Re: Egoistisk at betale skat? [Re: Nikolaj]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

Giv kejseren hvad kejserens er ...

Det var lige det svar jeg også skulle til at give...

Undskyld ulejligheden

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær