Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kefas) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36624 - 09/09/2004 00:43 Re:Evangeliet i ord, kraft og helligånd
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej

Paulus skriver:
" Thi vort evangelium kom ikke til jer i ord alene, men i kraft og i helligånd og fuld vished"
1. Tessalonikerbrev kap. 1. vers 5.

og i 1. Kor. 2 vers 4-5:
" Og min tale og mit budskab virkede ikke ved visdoms overtalende ord, men ved Ånds og krafts bevis. For at jeres tro ikke skulle bygge på menneskers visdom, men på Guds kraft"

I store dele af debatten er der et grundlæggende tema og spørgsmål, som går igen.

1. Man tror på skriften, men hævder at noget af den ikke gælder for idag f.eks de åndelige nådegaver, selv om Apostlenes Gerninger og Paulus beretter klart herom, som en uløselig del af forkyndelsen.

2. Paulus siger klart i de to skriftvers, hvor han skriver til 2 menigheder, som kender til Helligåndens faktiske funktion, at ord og menneskelig visdom ikke er nok, men at Ånden fra Gud har vi fået (Kor.kap.2. vers 12), " for at vi kan lære at kende, hvad Gud i sin nåde har skænket os ".

Så her er mit spørgsmål og min udfordring:
Er Guds ord skriften kun ord og begreber eller betyder Paulus anvisninger til de to menigheder om Åndens funktion noget mere ?

Er mange millioner af nulevende seriøse kristnes oplevelser af Guds ord omsat i krafts bevis i deres eget liv ubibelske og dermed falsk lære ?

Hvorfor bliver flertallet af Folkekirkens medlemmer foreholdt det skriften og især Paulus siger om Ånds og krafts bevis ?

mvh
carl

Til toppen 
#36625 - 09/09/2004 00:50 Re:Evangeliet i ord, kraft og helligånd [Re: carl]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning

Hej
Er mange millioner af nulevende seriøse kristnes oplevelser af Guds ord omsat i krafts bevis i deres eget liv ubibelske og dermed falsk lære ?

Paulus siger et sted "kan i ikke mærke at Kristus bor i jer?", der er her ikke tale om man føler som nogle fejlaktigt modargumentere, men om Jesus flytter nogle ting i vores liv, at leve betyder helliggørelse, ellers var vi jo ikke levende, så lang tid vi lever må vi regne med at Jesus gør noget ivores liv. Sådan er det bare, han lader os ikke være.

Ole

Til toppen 
#36626 - 09/09/2004 18:09 Re:Evangeliet i ord, kraft og helligånd [Re: carl]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Carl.

Når du taler om nådegaver, er det så dem allesammen, du tænker på, eller kun nogle enkelte?
Jeg spørger, fordi det ofte har slået mig, at når nogle taler om nådegaver eller Helligånden i funktion, mener de som oftest tungetale, profeti og helbredelser.
Sjældent - eller måske aldrig - menes der fx. gaver til at hjælpe, styre, øve barmhjertighed, give rundhåndet, være forstander eller undervise.
Og disse nådegaver findes i rigt mål i folkekirke / IM sammenhænge mv.

Hvad Helligåndens funktion angår, kan den heller ikke begrænses til blot nogle enkelte nådegaver. Der er jo også Åndens virke til vækkelse og bevarelse af troen, hans frugter, hans forbøn, hans virke i Ordet, i dåben og i nadveren mv.
Ånden uddeler gaver efter sin vilje, derfor kan man ikke sige, at enhver menighed bør have enhver nådegave.
Når apostlene formaner menighederne, nævner de det heller aldrig som et problem, at de mangler den eller den gave, men de kan nok formane til ret brug af dem.
Hvilke gaver man har, er ikke afgørende for, hvor levende en menighed er eller ej.

Mht. ord og kraft, så ligger kraften netop i Guds ord. Modsætningen er ikke mellem Guds ord og Guds kraft (det vil du nok være enig med mig i), men mellem visdoms overtalende ord og Guds kraft (som ikke kan skilles fra Guds ord).

Mvh. Anne.

Til toppen 
#36627 - 09/09/2004 20:58 Re:Evangeliet i ord, kraft og helligånd [Re: AnnePande]
carl
Bruger

Hej annepande

Du skriver:
Når du taler om nådegaver, er det så dem allesammen, du tænker på, eller kun nogle enkelte?Citat slut.

Svar:
Ja, alle dem bibelen taler om. Men deruover skriver Paulus om de åndelige nådegaver, som ikke har noget med personlig talenter at gøre, men som gives af Gud uafhængigt af personens uddannelse, evner eller lign.
Jeg mener bibelen og Paulus tydeligt skelner mellem brugen af de personlige talenter og så de åndelige nådegaver.
Jesus talte klart om forvaltningen af talenterne og ikke om nådegaver.

De gaver du omtaler udøves også af ikke-kristne i stort tal, så brugen af disse er ikke begrænset til kirken. Samtidig vil jeg bemærke, at jeg bestemt mener, at tilstedeværelsen og brugen af de gaver du nævner bliver mangfoldiggjort i kirken til gavn for Guds rige.

Jeg kan hviske dig i øret (med erfaring som rekrutterings konsulent) at folks forskellige personlige talenter og deres manglende indsigt og brug af disse ofte er overraskende ringe.

Du skriver:
Ånden uddeler gaver efter sin vilje, derfor kan man ikke sige, at enhver menighed bør have enhver nådegave. Citat slut.

Svar: Hvor står det i bibelen og hvordan vil du forklare det i lyset af 1. Kor. Brev kap. 12.

Du skriver:
Når apostlene formaner menighederne, nævner de det heller aldrig som et problem, at de mangler den eller den gave, men de kan nok formane til ret brug af dem.
Hvilke gaver man har, er ikke afgørende for, hvor levende en menighed er eller ej. Citat slut.

Svar:
Paulus opfordrer menighederne til at stræbe efter dem i rigt mål og især efter at tale profetisk !!!!
Helligåndens nådegaver er ifølge skriften og især Efeserbrevet kap. 4 til opbygning af menigheden , så ........

Du skriver:
Mht. ord og kraft, så ligger kraften netop i Guds ord
Citat slut.

Svar:
Paulus skrev (hvilket jeg også citerede og kommenterede) at det var mere end blot ord.
Ja, Guds ord har kraft til at skabe forvandling, men Paulus tjeneste viser klart, at han ikke kun forkyndte ordet, men også konkret lod Helligåndens nådegaver i ham ordet blive "kød" både hørligt og synligt.

Hver søndag lyder Guds ord i alle landets kirker, noget mere elegant end andre og andre kedelige og uinspirerede og andre igen opløftende, udfordrende, forløsende og nogle oplever at tjene i Helligåndens kraft til helbredelse af ånd, sjæl og legeme, udfrielse, formaning, trøst eller opmuntring.

Det er det jeg læser i NT og det er der levendegør Guds ord i mennesker og menighederne også i vor tid globalt.
I kirkerne i vort eget land og i vesten iøvrigt har der i de sidste 20-30 år lydt tusindvis af gode og velopbyggede prædikener, alt medens kirkelivet har lidt under manglende vækst både i antal og kvalitet.

Så hvor er forkyndelsen og det hele og fuldkomne evangelium-Apostlenes Gerninger og lære uden undtagelser blevet omsat i praksis ??

mvh
carl

Til toppen 
#36628 - 09/09/2004 21:55 Re:Evangeliet i ord, kraft og helligånd [Re: carl]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Carl

Så hvor er forkyndelsen og det hele og fuldkomne evangelium-Apostlenes Gerninger og lære uden undtagelser blevet omsat i praksis ??

Godt spørgsmål. Det der forbavsende ofte sker, når der "går nådegaver i den" er at man glemmer Forsoningen på Korset - læren om Lov og Evangelium...ligesom forvaltningen af sakramenterne bliver nedprioriteret. Man bevæger sig langsomt væk fra "den sunde lære, der skaber Gudsfrygt".

Gad vide hvor mange af de menigheder, der praktiserer samtlige nådegaver der er nævnt i Korintherbrevene, der så samtidig søndag efter søndag underviser om synd og underviser om Guds nåde i Kristus, og tildeler syndernes forladelse?

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#36629 - 10/09/2004 00:35 Re:Evangeliet i ord, kraft og helligånd [Re: malli]
carl
Bruger

Hej malli

Du skriver:Citat:
Gad vide hvor mange af de menigheder, der praktiserer samtlige nådegaver der er nævnt i Korintherbrevene, der så samtidig søndag efter søndag underviser om synd og underviser om Guds nåde i Kristus, og tildeler syndernes forladelse?Citat slut.

Svar:
Jeg ved ikke hvor du får den første del om "de menigheder, der praktiserer samtlige nådegaver" fra
Ihvertfald ikke fra mit indlæg.
Lad mig samtidig tilføje, det er jo ikke kun i 1.Korinterbrev de åndelige nådegaver er beskrevet: Jesus gav løfter til disciplene,herudover beskrives de i Apostlenes Gerninger, Romerbrevet,Galaterbrevet, Efeserbrevet, i brevene til Timotheus, Peters breve.

Hvad angår den sidste del af citatet med dit spørgsmål om de nævnte menigheder underviser om synd og underviser om Guds nåde i Kristus og tilgivelsen i Kristus vil jeg foreslå, at du besøger og deltager i menighedernes aktiviteter, så får du et klart svar.

Jeg kan således kun svare i henhold til min konkrete viden, idet jeg ikke kan svare for alle menigheder:

I dem jeg kender til:
Det sker ganske enkelt som en del af det bibelske fundament
og den undervisning der gives til menigheden ligesom det sker til de mange ikke-kristne deltagere på de mange Alpha kurser, der fungerer effektivt i udbredelsen af evangeliet om Jesus Kristus

mvh
carl

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær