0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#36558 - 07/09/2004 22:05
Fundamentalisme og helbredelser!
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Jeg har lige set udsendelsen på DR1 om fyren, som bliver kaldt kristen fundamentalist.
Han bliver kaldt kristen fundamentalist, og der bliver skrevet, at han tager bibelen helt bogstavelig. Det er også en god beskrivelse af, hvad fundamentalisme vel egentlig betyder, at man bygger på fundamentet, som jo er Guds ord, bibelen.
Alligevel sidder jeg tilbage med meget blandede følelser omkring det, som jeg var vidne til. Så megen hoppen og springen og råben og skrigen - jeg har ikke læst om det i bibelen.
Jeg er glad for, at der er nogle mennesker, der bruger deres nådegave til at helbrede i Jesu navn, men jeg kan ikke rigtigt følge, hvorfor der skal stå så megen blæst om det.
Når Jesus helbredte gjorde han det oftest i det stille, og bad de helbredte om ikke at sige det til nogen.
Hvordan stiller I jer til det?
Er der nogen af jer, der har oplevet helbredelse ved forbøn?
Og hvad har det betydet for jeres åndelige liv?
|
|
Til toppen
|
|
|
#36560 - 07/09/2004 23:44
Re: Fundamentalisme og helbredelser!
[Re: ærten]
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Hejsa Jette
Jeg har ikke set udsendelsen, men jeg kan godt forstille mig det "chock" det måtte give. Før jeg sagde ja til Jesus frelse, gik jeg rundt og mente at kristne kun må være ked af det og det var forbudt at være glad. Det ændrede sig, da jeg mødte kristne, som græd af glæde over Jesus frelse i deres liv. Nogle sprang rundt af glæde og andre igen bøjede knæ i bøn midt i Gudstjenesten. Der var ingen "system" i hvad forsamlingen gjorder. Ved at læse i Biblen, har jeg opdaget, at der var dans og sang i forgården. Nu kender jeg lidt til hvordan sang og dans sker i det sydlige. Det er ikke noget der er stille og roligt. Så når nogle springer rundt o.s.v., så må vedkommende gøre det til ære for Gud. Ikke for os andre der kommer i kirken, men for Gud, da vedkommende er kommet i Guds hus. Hvem vil have besøg af en der ikke viser sin glæde over at være sammen med en? Jeg tror Gud er glad for at vi ikke låser os inde, men at vi kommer til ham som vi er. Er vi glade og må hoppe og skrige, for at vise glæden til Gud, så er det vigtigt vi gør det, for ellers går vi hen og bliver farisæer. Jeg kander flere der er blevet helbredt. Den nyeste, er en, som har haft brækket ryggen 3 gange. Hans nervesystem i hele den ene side var ødelagt, så han skulle opereres. Han skulle spise flere hundrede piller og var bundet til at støtte sig på krykker. På et ungdomsmøde i sommercamp i år, blev der bedt for ham. Han smed krykkerne, stoppede med at tage medicin, går rundt og er en af de mest aktive i kirken, når der skal laves noget. Det er rigtigt, at Jesus sagde at dem han helbredte ikke måtte sige det til nogen. Til det, må man jo se sig om og lidt på sig selv. Hånden på hjertet, hvad sker der, når der bliver sagt at man ikke må sige det til nogen, det der er sket? De går ud og siger det! Det er en af de områder jeg nok er mest sikker i, hvorfor Jesus sagde som han gjorder. Han viste, at de ville sige det, når de fik at vide at de ikke måtte sige noget om det. Når folk er på en måde over for Jesus, som vi ikke syntes de kan være og det ikke er i strid med Ånden. Så er det Jesus der skal dele det og ikke os.
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#36561 - 08/09/2004 10:15
[Re: steincke]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Kim
Jeg finder det en krænkelse af Guds hellighed at bruge en Gudstjeneste til at råbe af ham og dirigere rundt med ham, og andet ukristeligt og barnligt skaberi.
Finder det faktisk kunstigt at man partout skal hoppe og juble - "Ihh, hvor er vi alle glade"...alle disse ekstreme følelsesudladninger hører ikke hjemme i en Gudstjeneste, det kan man gøre derhjemme - efter adskillige år i det hos en psykolog.
Ingen tvivl om at det er hamrende usundt på den måde at manipulere folk rundt i følelsesregistret, lige fra hurra-hurra og dans...til råben og skrigen efter Gud....til mennesker der græder som afsindige, og så til at andre igen står med stor vrede og skælder ud på Djævelen og dæmonerne.
Alle disse følelsesekstremer indenfor meget kort tid, det er følelsesmæssigt voldtægt.
Jeg har vist fortalt det før, men så får du den lige igen. Det er ikke så lidt skræmmende når voksne mennesker ter sig som gale, i hvertfald fik min søn et chock for livet da han mødte voksne mennesker opførte sig værre end de gør på den lukkede. Så stort at han i mange år ikke har villet med i kirke, fordi han forbandt kirken med tossede mennesker.
I skræmmer mennesker væk fra Korset med det der!
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#36562 - 08/09/2004 10:49
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej Ært  Jeg har det lige som dig. Jeg forstår heller ikke hvorfor der skal stå så meget blæst om det med helbredelse ved bøn, det er jo ikke et nyt fænomen, det har fundet sted op igennem hele kirkens historie, men det har måske nok været en nådegave som man har overset i nogle år, og når den så kommer til udtryk igen så bliver der gjort et stort nummer ud af det. Jeg har personlig aldrig været i tvivl om hvorvidt Gud kunne helbrede syge mennesker eller ej, når han er Gud kan han også gøre den slags ting, og han gør det, også i dag!! Det har vi adskillige vidnesbyrd om. Jeg bemærkede også den råben og skrigen i udsendelsen og sad og krummede tæer over det. Vi behøver ikke at råbe og skrige for at få Gud til at høre på os, han hører også den stille bøn om helbredelse, men i udsendelsen virkede det som om fyren troede, at jo mere han råbte og skreg, jo større chance havde han for at Gud ville høre ham, det synes jeg virkede noget overskruet. Noget andet er også, at jeg ofte synes at når der vises noget i TV om kristne, så er det næsten altid yderlighederne man trækker frem, hvorfor mon? Sikkert fordi det mere almindelige og dagligdags ikke har nogen større appel og virkning på folk, men jeg mener bare, at udsendelser som den i går er med til at forstærke folks eventuelle fordomme om kristne, den er er ikke særlig objektiv og opbyggelig efter min mening. Om jeg har oplevet helbredelse ved bøn? Jo det har jeg, men ikke sådan at det foregik ved et stort møde. Jeg boede en overgang på Sjælland og skulle en weekend have besøg af en veninde her fra Jylland. Jeg havde så forfærdeligt ondt i mit ene knæ af gigt, men uden at jeg vidste af det havde min veninde bedt for mig inden hun lagde sig til at sove, og næste dag var smerterne væk, og da jeg fortalte det til veninden næste dag fortalte hun, at hun havde bedt for mig om at smerterne måtte gå væk. Se, det oplever jeg som svar på bøn om helbredelse, et vidnesbyrd om Guds enorme omsorg for mig i den givne situation. Knus til alle fra Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#36563 - 08/09/2004 11:16
[Re: Maijannes]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Maijannes, jeg er fuldstændig enig med dig.
Sommetider har jeg vores medier mistænkt for at gøre alt, hvad de kan, for at publicere et vrængbillede af, hvad den kristne tro handler om.
Hvis jeg kun kendte til kristendom ud fra en sådan, og lignende, udsendelser, ville jeg styrte væk så hurtigt mine ben kunne bære mig og aldrig aldrig sætte mine ben i nogen kristen kirke eller menighed.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#36564 - 08/09/2004 12:44
[Re: Maijannes]
|
Bruger
|
Hej Maijannes
"Noget andet er også, at jeg ofte synes at når der vises noget i TV om kristne, så er det næsten altid yderlighederne man trækker frem, hvorfor mon? Sikkert fordi det mere almindelige og dagligdags ikke har nogen større appel og virkning på folk, men jeg mener bare, at udsendelser som den i går er med til at forstærke folks eventuelle fordomme om kristne, den er er ikke særlig objektiv og opbyggelig efter min mening."
Ja. Øv. Og viser de endelig steder, hvor det går sømmeligt til vælger de en vranglærende præst, der udelukkende sælger det humanistiske budskab ....og helst en søndag med tomme bænkerækker.... a la 1. Januar, kl. 9 om morgenen
Her var det vist på plads at propagandere for medlemskab af KLF
http://www.klf.dk
Mkh Malli
Ændret af malli (08/09/2004 12:50)
|
|
Til toppen
|
|
|
#36565 - 08/09/2004 14:45
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
...lige en kommentar, De samme scener på et fodboldstadion ville blive opfattet som ganske normale - at tiljuble et hold der scorer eller vinder er helt OK,
men at give los for sine følelser og værdsættelse af Frelseren der har løskøbt os fra døden og helvede og givet os en gratis gave af evigt liv - ja det må da være hysteri :-)
Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#36566 - 08/09/2004 15:47
[Re: Carsten]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nej Carsten, ikke hykleri, slet ikke, men måske en manglende fornemmelse for, at der er andet og mere end en gradsforskel mellem Guds nåde og en hel væg fuld af OL-guldmedaljer.
Åb 4,8: Hellig, hellig, hellig er Herren, Gud den almægtige, han som var og som er og som kommer.
Hellig!
Sef 1,7: Vær stille for Gud Herren, Herrens dag er nær!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#36567 - 08/09/2004 21:47
[Re: malli]
|
Bruger
|
Kære Malli Der står i Biblen at vi skal råbe til Gud. At nogen så gør det, er jo Bibelsk. At du ikke bryder dig om det, er jo din sag med Gud, lige som det er deres sag med Gud.
Finder det faktisk kunstigt at man partout skal hoppe og juble - "Ihh, hvor er vi alle glade"...alle disse ekstreme følelsesudladninger hører ikke hjemme i en Gudstjeneste, det kan man gøre derhjemme
Måske det er kunstigt for dig. Lige som jeg ikke kan sige om du gør det ærligt, lige så meget kan du gøre det om andre, med mindre du kan vide hvordan andre har det og er. Nu siger du, at man kan gøre det hjemme og ikke til Gudstjenesten. Så stiller jeg mig det spørgsmål, om du går til Gudstjeneste ude på en åben mark eller i byens Netto forretning? Kirken er vores hjem, så de opføre sig som er de hjemme. HALLELUJA.
Ingen tvivl om at det er hamrende usundt på den måde at manipulere folk rundt i følelsesregistret, lige fra hurra-hurra og dans...til råben og skrigen efter Gud....til mennesker der græder som afsindige, og så til at andre igen står med stor vrede og skælder ud på Djævelen og dæmonerne.
Igen, du kan ikke sige at man bliver manipuleret. Det kan være du har følt det sådan, men det er jo ikke betinget af, at alle andre også er det. Til gengæld, vil jeg give dig ret i, at det er noget mærkeligt, at råbe og skrige af demoner, med mindre man befaler dem at forlade et menneske i Jesus navn.
I skræmmer mennesker væk fra Korset med det der!
Vi kunne jo sige det samme som jer. Faktisk med det budskab som i fremlægger, bliver fællessalene tømt, for at folk ønsker ikke at vide noget om Guds frelse gennem Jesus. Det skete på Universitetet i Århus. Dagen efter kom der nogle, med vores baggrund og folk kom spørgende og ønskede at høre mere om hvordan de kunne komme til Gud gennem Jesus. Vi kan altid kaste mudder på hinanden om, hvem der skræmmer de ufrelste væk. For selvfølgelig findes der mennesker i din side af den kristne tro og på min side af den kristne tro, der vil skræmme folk væk. Jeg gør bare dem jeg har med hjem (i kirken), parat til hvad der kan ske og hvilke type mennesker der er. Det hjælper næsten 98%.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#36568 - 08/09/2004 22:02
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina. Ja, Gud er Hellig, men vi kan godt råbe til Gud. Sal. 18, 7 : I min nød råbte jeg til Herren, jeg råbte til min Gud om hjælp. Han hørte mig fra sit tempel, mit råb nåede hans ører. Sal 40, 2 : Jeg satte alt mit håb til Herren, og han bøjede sig ned til mig og hørte mit råb om hjælp; Es 44, 23 : Råb af fryd, himmel, for Herren har grebet ind. Bryd ud i jubelråb, jordens dybder, bryd ud i fryderåb, bjerge, skoven med alle dens træer! For Herren har løskøbt Jakob, ved Israel viser han sin herlighed. og Jol 1, 14 : Udråb en hellig faste, udråb en sørgefest! Saml de ældste og alle landets indbyggere i Herren jeres Guds hus, og råb til Herren! Det kan da ikke siges mere klart. Med mindre at jeres kirke ikke er Guds hus, hvilket jeg nok tager fejl af. Men sikkert er det, der kan råbes til Gud i kirken. 2. Sam 22,7 : I min nød råbte jeg til Herren, jeg råbte til min Gud. Han hørte mig fra sit tempel, mit råb nåede hans ører. igen. Gud ønsker også at vi skal råbe til Ham. Så man skal faktisk begge dele.  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#36569 - 09/09/2004 06:53
|
Bruger
|
Hej Kristina, Nu sagde jeg intet om hykleri - jeg sagde hysteri...
Ja, vi danser når vi priser Herren, og vi giver gerne udtryk for vores tilbedelse og lovprisning på denne og anden vis, og jeg kan ikke med Biblen i hånden og med tanke på eks. David se det store problem i det. Der var selvfølgelig også dem der blev forargede over David...
...og dem der syntes han var hysterisk og at hans opførsel var usømmelig :-)
mvh.
Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#36570 - 09/09/2004 08:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carsten, undskyld fejlcitatet - det var en smutter  Der skulle ganske rigtigt stå "hysterisk" Og selvfølgelig er der ikke noget i vejen med spontant at prise Gud på enhver tænkelig måde, som enhver finder naturlig, også at danse - råbe og synge i vilden sky. Selvfølgelig da! Når man altså er alene eller sammen med ligesindede, som også finder det naturligt. Det er der intet usømmeligt i, med mindre det foregår, når der "kommer fremmede" som kunne få det indtryk, at kristne er en hysterisk flok galninge, og derfor ville skynde sig væk. Og når man spiller og synger og danser helt uhæmmet (kan det forresten være særlig spontant, når der er et helt TV-hold til stede?) for derefter sende det ind "ud i verden", dvs. ind i en hel masse ukendte menneskers dagligstuer, ja så kommer der jo i allerhøjeste grad fremmede på den helt moderne måde! Det er vigtigt ikke at vække anstød, sagde Paulus noget om ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#36571 - 09/09/2004 09:08
|
Bruger
|
Hej Carsten
Nå, var det sådan at David hoppede og dansede, råbte og skreg i Herrens helligdom, i templet ??? !!
Faktisk minder det man ser nogle steder uhyggelig meget om det man ser i dansen om guldkalven. Man gad ikke holde fast i den gamle lærdom, man ville prøve noget nyt og sanseligt. I stedet for den læren om synd og nåde, den korsfæstede frelser, de hellige sakramenter
.......fremmaner man under jubel og trommedans en kraftgud, der bringer en i ekstase, helbreder og frembringer alle mulige mirakler
Det er den samme historie om igen. Det er jo helt ironisk at denne kraftgud lige præcis har givet sine tilbedere guldstøv og guldtænder (hvis det da er sandt)
"v17 Da Josva hørte larmen fra folket, sagde han til Moses: »Der lyder krigslarm i lejren.« v18 Men han svarede:
»Det er ikke sang om sejr, der lyder,
det er ikke sang om nederlag, der lyder,
det er larmende sang, jeg hører.«
v19 Da Moses kom nærmere til lejren og så tyrekalven og dem, der dansede, flammede hans vrede op, og han slyngede tavlerne til jorden ved bjergets fod og knuste dem. v20 Derpå tog han kalven, som de havde lavet, og brændte den; han knuste den til støv og spredte det ud over vandet, og det gav han israelitterne at drikke. v21 Moses sagde til Aron: »Hvad har folket her gjort dig, siden du har bragt så stor synd over det?« v22 Aron svarede: »Du må ikke være vred, herre, du ved selv, hvor slet det står til med dette folk. v23 De sagde til mig: Lav os en gud, som kan gå foran os, for vi ved ikke, hvad der er blevet af denne Moses, som førte os op fra Egypten. v24 Da sagde jeg til dem: De, der har guldsmykker, skal tage dem af. De gav mig dem, jeg kastede dem i ilden, og ud kom denne tyrekalv.«
v25 Da Moses så, hvor løssluppent folket var, fordi Aron havde sluppet tøjlerne, til skadefryd for dets fjender, v26 stillede han sig i lejrporten og sagde: »Kom over til mig, I, der er på Herrens side!« Og alle levitterne samlede sig hos ham. v27 Han sagde til dem: »Dette siger Herren, Israels Gud: Spænd hver især jeres sværd om lænden, og gå lejren rundt fra den ene port til den anden, og slå både broder, ven og nabo ihjel.« v28 Levitterne gjorde, som Moses sagde, og der faldt den dag hen ved tre tusind mand af folket. v29 Da sagde Moses: »Gå i dag i Herrens tjeneste, for I er endog gået imod jeres egne sønner og brødre. Han vil i dag lade velsignelse komme over jer.«
Mkh Malli
Ændret af malli (09/09/2004 09:09)
|
|
Til toppen
|
|
|
#36572 - 09/09/2004 11:14
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej kristina For det første så er emneoverskriften egentlig mærkelig og jeg kan slet ikke forstå hvad fundamentalisme har med helbredelser at gøre  En underlig sammenblanding. Du skriver: Det er vigtigt ikke at vække anstød, sagde Paulus noget om ... Citat slut. Kommentar: Fuldstændig rigtigt og som karismatiker kan man også krumme tæer over menigheder, som lader medierne eksponere og manipulere noget, som absolut skulle være bedømt- af ledergruppen og medierne, som noget der skulle behandles varsomt. Men NT taler ikke om at være en kedelig kristen eller menighed og at være så lukket i sin kristendom, at det støver af kedsommelighed. Evangeliet er verdens bedske budskab om glæde, frihed og fred og vi mennesker er forskellige i vores personligheder og dermed forskellige i vores måde at kommunikere evangeliet på. Det der skete i de nye menigheder var bestemt heller ikke altid for sarte sjæle, men forskellen ligger i om det er Guds ånd, der virker eller om det er menneskets egen ånd, der dominerer.  Mine oplevelser gennem forretningsrejser til mange lande i verden viste mig en rigdom i udtryksform, som ofte fik mig til påny at undre mig over Guds skaberværk og åndens kreativitet i mennesker, der elsker Jesus. Og endelig helbredelser af ånd, sjæl og legeme er IKKE fundamentalisme, men en levende virkelighed også i dag gennem en levende forkyndelse af evangeliet og gennem forbøn. Lad derfor os alle give mere plads for åndens virke og så lad bedømmelse fungere gennem Helligåndens og menighedens ansvarlige ledelse så alt foregår til ophøjelse af een eneste, nemlig Kristus.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#36573 - 09/09/2004 12:29
|
Bruger
|
Hej Kim
Som jeg skrev tidligere, David gjorde ikke disse ting i templet!
Ja, vi kan både råbe vores nød og vi kan juble i glæde....det kan vi både gøre alene eller når vi er sammen.
Det er slet ikke det, nogen af os anfægter.
Det jeg anfægter er at selve Gudstjenesten! bliver en fodboldarena, et show, hvor mennesker hidser hinanden op med storklagende jammer, råben og skrigen, hylen, dansen, jublen ... fortællinger om EGNE oplevelser med Helligånden.
Det her har intet med Gudstjeneste af gøre, men er en meget dårlig, men populær, erstatning for den rene forkyndelse af Guds Ord om Lov og Evangelium...og ret forvaltning af Herrens hellige sakramenter, nøjagtig som Herren påbyder os.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#36574 - 09/09/2004 12:38
|
Bruger
Reg.: 04/09/2004
Sted: Et sted på jordkloden
|
Kære Malli
Du skriver:
"Nå, var det sådan at David hoppede og dansede, råbte og skreg i Herrens helligdom, i
templet ??? !!
Faktisk minder det man ser nogle steder uhyggelig meget om det man ser i dansen om
guldkalven. Man gad ikke holde fast i den gamle lærdom, man ville prøve noget nyt og sanseligt. I
stedet for den læren om synd og nåde, den korsfæstede frelser, de hellige sakramenter
.......fremmaner man under jubel og trommedans en kraftgud, der bringer en i ekstase, helbreder
og frembringer alle mulige mirakler
Det er den samme historie om igen. Det er jo helt ironisk at denne kraftgud lige præcis har givet sine tilbedere guldstøv og guldtænder (hvis det da er sandt)"
Herefter kommer du med/eller bruger du et citat:
"v17 Da Josva hørte larmen fra folket, sagde han til Moses: »Der lyder krigslarm i lejren.« v18 Men han svarede:
»Det er ikke sang om sejr, der lyder,
det er ikke sang om nederlag, der lyder,
det er larmende sang, jeg hører.«
v19 Da Moses kom nærmere til lejren og så tyrekalven og dem, der dansede, flammede hans vrede op, og han slyngede tavlerne til jorden ved bjergets fod og knuste dem. v20 Derpå tog han kalven, som de havde lavet, og brændte den; han knuste den til støv og spredte det ud over vandet, og det gav han israelitterne at drikke. v21 Moses sagde til Aron: »Hvad har folket her gjort dig, siden du har bragt så stor synd over det?« v22 Aron svarede: »Du må ikke være vred, herre, du ved selv, hvor slet det står til med dette folk. v23 De sagde til mig: Lav os en gud, som kan gå foran os, for vi ved ikke, hvad der er blevet af denne Moses, som førte os op fra Egypten. v24 Da sagde jeg til dem: De, der har guldsmykker, skal tage dem af. De gav mig dem, jeg kastede dem i ilden, og ud kom denne tyrekalv.«
v25 Da Moses så, hvor løssluppent folket var, fordi Aron havde sluppet tøjlerne, til skadefryd for dets fjender, v26 stillede han sig i lejrporten og sagde: »Kom over til mig, I, der er på Herrens side!« Og alle levitterne samlede sig hos ham. v27 Han sagde til dem: »Dette siger Herren, Israels Gud: Spænd hver især jeres sværd om lænden, og gå lejren rundt fra den ene port til den anden, og slå både broder, ven og nabo ihjel.« v28 Levitterne gjorde, som Moses sagde, og der faldt den dag hen ved tre tusind mand af folket. v29 Da sagde Moses: »Gå i dag i Herrens tjeneste, for I er endog gået imod jeres egne sønner og brødre. Han vil i dag lade velsignelse komme over jer.« "
Skal vi nu til at slå vores børn og brødre og søstre (vores familiemedlemmer) ihjel ?
Som jeg skrev til Ole på en anden tråd (Veernes begyndelse):
"Som jeg hører det, så legitimerer og opfordrer du til krig og ufred (og gør det tillige i Guds Navn). Gud (vor Himmelske Fader) billiger ikke krig og ufred.
Er det ikke på tide, at lægge sværdet væk ? at smelte sværdet om til noget fornuftigt ? f.eks en rive ?
Lad mig også lige minde dig om - hvad vor broder Jesus sagde/siger: elsk din næste og gør godt mod dem, som forfølger (fjender/modstandere) jer; thi mørket har forvirret dem og gjort dem både blinde og døve.
Lad mig også samtidigt minde dig om et godt ordsprog: som vi sår, skal vi også høste.
Og her på falderebbet vil jeg også lige minde dig om, at Jesus tillage nogle af skriftstederne i Jødedommen - Løgnens Fader. Jesus så/hørte altså, at der var 2 tunger som talte i teksten. En god og en ond - en kærlig og en ukærlig - en barmhjertig og en ubarmhjertig - en retfærdig og en uretfærdig. Og han tog afstand fra den ene af dem - gæt hvilken en af dem ? du får 2 forsøg :-)
Til sidst vil jeg bare bede dig om - at lægge mærke til - at Jesus talte om vores (hans og alle andre menneskers) Himmelske Fader og ikke om vores Jordiske Fader."
Alle gode hilsner fra
EBF
PS. Er det iøvrigt ikke underligt, at Moses (i følge teksterne/udlægningerne) skulle være kommet ned med de 10 bud, for herefter at bryde flere af dem ? burde han ikke være den første til at overholde budene ? altså foregå de(os) andre med et godt eksempel ?
PS.PS. I en anden respons (på samme tråd) til Ole, skrev jeg "forresten" også dette:
"Først vil jeg lige sige, at man ikke skal tage alt hvad man læser (eller hører) for gode varer.
Dernæst vil jeg bare sige - søg efter Fredens (og ikke Vredens eller Hævnens) stemme i skrifterne (ligesom Jesus gjorde) og når du finder den, så lyt til den."
PS.PS.PS. Håber ikke, at jeg har trådt nogen over tæerne med min/mine respons. Jeg mener såment bare, at vi har brug for mennesker som taler om fred (og ikke om krig).
Ja, jeg vil endda gå så langt som til at sige, at på dette område har vi virkelig brug for helbredelse (det er jo en temmelig udbredt sygdom). Eller hvad mener i andre ?
Ændret af ? :-) (09/09/2004 12:44)
Kærlig hilsen
Gartneren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36576 - 09/09/2004 14:03
|
Bruger
|
Hej Malli, Din sammenligning giver mig kvalme. At min helhjertede lovprisning og tilbedelse af ham der flåede mig ud af den ondes hånd, ud ud af mørket, og ind i hans vidunderlige lys, ind i Hans elskede Søns rige, skal sammenlignes med tilbedelsen af en guldkalv - afgudsdyrkelse...
Der stopper du end ikke - derefter begynder du at snakke om guldstøv og guldtænder, og om at fremmane en kraftgud.
Et eller andet sted giver det mig ikke kun kvalme, men det gør mig egentlig også bedrøvet. Du har intet kendskab til den kirke jeg kommer i, og intet kendskab til hvordan tingene foregår, og at du kan sidde der på afstand og sammenligne det med tilbedelsen af en guldkalv er dybt sårende.
Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#36577 - 09/09/2004 14:28
|
Bruger
|
Malli, Det bliver altså sværere at sværere at give helhjertet udtryk for sin lovprisning og tilbedelse af Herren, udfra din argumentation om at man ikke må gøre den slags i templet.
Selv om man skulle gøre det derhjemme ville det være usømmelig optræden af en kristen, netop fordi templet ikke længere er et tempel bygget af døde sten, men et bygget af levende sten - os selv...
Det er en svært underlig diskussion, og et eller andet sted så bliver Gud væk i den. Vi sidder og diskuterer hvordan det er rigtigt at tilbede Gud, og hvad der er forkert. Selv på et fodboldstadion er der stor forskel på hvordan mennesker glæder sig over en scoring, og vi skal da ikke blive overrasket over at der også er forskel på hvordan folk giver udtryk for deres påskønnelse og lovprisning til deres frelser...
Et eller andet sted er det hjertet det handler om, og det er netop det Gud kigger på. Bevares, der er da dem der danser rundt, som gør det som en ydre handling og ikke fordi hjertet bare bobler over af glæde over frelseren, og der findes dem der sidder og undertrykker deres glæde og meget gerne ville give udtryk for den, men som er bange for hvad folk omkring dem skulle mene og synes...
Hvorfor skal vi partout sige at det ene er bedre end det andet. For mig forekommer det at være et sekterisk træk, du ved - vi alene har ret, og alle andre er forkert på den. Ved du hvad, jeg tror ikke på at Gud ser det sådan. Gud ser på hjertet, hvad enten denne person sidder ned, står eller danser, om denne synger, eller bare står og nyder Herrens tilstedeværelse i stilhed...
Det jeg tror på kan være forkert, er at skulle tvinge sig selv til at gøre en ydre handling der ikke er i overensstemmelse med hjertet, eller afholde sig fra det og lægge en dæmper på sig selv, blot for at tilfredsstille mennesker...
Mhv. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#36578 - 09/09/2004 14:55
|
Bruger
|
Hej Carsten
Jeg ved ikke hvor svært det kan være. kirken (det der svarer til templet) er de helliges forsamling, i hvilken evangeliet forkyndes rent, og sakramenterne forvaltes rettelig.
Ved ikke lige hvor du vil hen med alt det andet om døde og levende sten.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#36579 - 09/09/2004 18:25
[Re: Gartneren]
|
Bruger
|
Hej Øh...nå Nej, jeg vil give dig fuldstændig ret i at hvis man udlægger det jeg siger som til at jeg skulle mene at vi skal til at slå hinanden ihjel...så skal man med sikkerhed ikke tage alt for gode varer..... Altså jeg vil gerne gøre det helt klart at jeg på ingen måder lægger op til krig - men jeg har da ret til at have en mening, akkurat som du, ikke sandt? Men bortset fra det synes jeg da at sammenligningen mellem den daværende og den nuværende trommedans, og denne bortvenden sig fra det gamle for at dyrke sanserne er helt fin ....men alt dette har du jo slet ikke kommenteret  Forstår ikke hvad din kommentar om "Løgnens far" og alt det der om at være blind og døv skal fortælle, er det mig og mit synspunkt du sammenligner med Djævelen..., eller sender du sådan nogle skjulte koder, oder wie? Jeg er nu ikke helt sikker på at man behøver at være i ledtog med Satan for at tage afstand fra det skaberi vi var vidne til på TV....det er du så heller ikke i og med du ikke udtrykker klart. Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#36580 - 10/09/2004 10:07
|
Bruger
|
Var der for meget tekst? Var du træt da du læste? Hvad gik der galt? Hvorfor forstår du ikke at templet er gjort med levende sten og at vi er de sten? At vi er Guds tempel uanset om vi er hjemme eller samlet! Jeg ved godt hvad du mente, men forstår du hvad jeg mente?
Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#36581 - 10/09/2004 10:44
|
Bruger
Reg.: 04/09/2004
Sted: Et sted på jordkloden
|
Hej Malli
Du skriver:
"Hej Øh...nå
Nej, jeg vil give dig fuldstændig ret i at hvis man udlægger det jeg siger som til at jeg skulle mene at vi skal til at slå hinanden ihjel...så skal man med sikkerhed ikke tage alt for gode varer.....
Altså jeg vil gerne gøre det helt klart at jeg på ingen måder lægger op til krig - men jeg har da ret til at have en mening, akkurat som du, ikke sandt?"
Selvfølgelig har du det, Malli
Men hvorfor tog du dette med ?:
"v25 Da Moses så, hvor løssluppent folket var, fordi Aron havde sluppet tøjlerne, til skadefryd for dets fjender, v26 stillede han sig i lejrporten og sagde: »Kom over til mig, I, der er på Herrens side!« Og alle levitterne samlede sig hos ham. v27 Han sagde til dem: »Dette siger Herren, Israels Gud: Spænd hver især jeres sværd om lænden, og gå lejren rundt fra den ene port til den anden, og slå både broder, ven og nabo ihjel.« v28 Levitterne gjorde, som Moses sagde, og der faldt den dag hen ved tre tusind mand af folket. v29 Da sagde Moses: »Gå i dag i Herrens tjeneste, for I er endog gået imod jeres egne sønner og brødre. Han vil i dag lade velsignelse komme over jer.« "
Du skriver videre:
"Men bortset fra det synes jeg da at sammenligningen mellem den daværende og den nuværende trommedans, og denne bortvenden sig fra det gamle for at dyrke sanserne er helt fin
....men alt dette har du jo slet ikke kommenteret  "
Er du nu helt sikker på det
Nå, spøg til side, Malli - for jeg synes selvfølgelig, at man skal prøve at forklare sine medmennesker (på en fornuftig måde), at kirkerummet er helliget Gud (vor Himmelske Fader). At dette rum adskiller sig fra andre rum (at det ikke er en legeplads) osv.
Derudover, er der vel ikke så meget andet at sige, end at Gud møder os - der hvor vi er - vi behøver altså ikke gå i kirke for at være sammen med Gud.
Du skriver videre:
"Forstår ikke hvad din kommentar om "Løgnens far" og alt det der om at være blind og døv skal fortælle, er det mig og mit synspunkt du sammenligner med Djævelen..., eller sender du sådan nogle skjulte koder, oder wie?"
Jamen, Malli dog, du har sørme også humor  og eftersom du har det - vil jeg lige minde dig om - at du glemte at svare på de 2 sidste spørgsmål (du behøver selvfølgelig ikke at svare (men måske glemte du dem i farten ?)):
1) "PS. Er det iøvrigt ikke underligt, at Moses (i følge teksterne/udlægningerne) skulle være kommet ned med de 10 bud, for herefter at bryde flere af dem ? burde han ikke være den første til at overholde budene ? altså foregå de(os) andre med et godt eksempel ?"
2) "PS.PS.PS. Håber ikke, at jeg har trådt nogen over tæerne med min/mine respons. Jeg mener såment bare, at vi har brug for mennesker som taler om fred (og ikke om krig).
Ja, jeg vil endda gå så langt som til at sige, at på dette område har vi virkelig brug for helbredelse (det er jo en temmelig udbredt sygdom). Eller hvad mener i andre ?"
Du skriver videre:
"Jeg er nu ikke helt sikker på at man behøver at være i ledtog med Satan for at tage afstand fra det skaberi vi var vidne til på TV....det er du så heller ikke i og med du ikke udtrykker klart."
Jeg mener selvfølgelig ikke, at du er i ledtog med nogen og da slet ikke med "Satan". Du synes såment bare, at folk opfører sig forkert i kirken og det kan jeg da sagtens følge dig i - for jeg synes nemlig også, at der foregår forkerte ting i kirken.
Alle gode hilsner fra
EBF
Ændret af ? :-) (10/09/2004 10:46)
Kærlig hilsen
Gartneren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36582 - 10/09/2004 11:29
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej Kristina  Jeg tror og mener at du har ret i det du skriver om medierne, at man skulle tro at deres erklærede mål er at fremstille kristendommen og den kristne tro så fordomsfuldt som muligt, og desværre så lykkes det jo mange gange. Hvis jeg ikke havde været kristen i forvejen da jeg så usendelsen forleden ville jeg gøre som dig, løbe skrigende bort og aldrig sætte mine ben i en kristen kirke. Og Malli, ja det er slet ikke nogen dårlig idé at propagandere lidt for KLF, er selv medlem af foreningen, så det kan jeg godt tilslutte mig  Og ja, det er sandt nok, at hvis TV endelig viser noget som tilnærmelsesvis kommer tæt på sandheden så er det som regel ved en pladderhumanistisk præst, det er bare så træls!! Jeg så en gudstjeneste i TV Langfredag, og det var ikke andet end pladderhumanisme, ikke rigtig noget om hvad Jesu død på korset egentlig gik ud på og hvorfor det skete. Se, det kalder jeg at svigte den danske befolkning ikke at sige sandheden om, at det var vores synd der naglede Jesus til korset, og at vi som enkelt personer må forholde os til det og tage imod den store gave som Gud har rakt os i Jesu død og opstandelse  Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#36583 - 10/09/2004 20:12
|
Bruger
|
Hej Malli.
Det jeg anfægter er at selve Gudstjenesten! bliver en fodboldarena
Med andre ord, du mener at en gudstjeneste helst skal være med så få som mulig og det er forbudt at lovprise Gud almægtige der er kongernes konge, som burde tilbedes.
fortsætter med:
fortællinger om EGNE oplevelser med Helligånden.
Derfor skal Apostlenes gerninger fjernes fra Biblen, for det er jo hvad de 1. kristne havde af egne oplevelser med Helligånden, eller mener du at Helligånden kun var der på apostlenes tid og nu er død??????? Det mener jeg ikke, og derfor er det yderst vigtigt, at vi opmuntre hinanden ved de ting Jesus gør i blandt os. Det er jo at give Gud ære.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#36584 - 11/09/2004 01:01
|
Bruger
|
Hej Kim
Med andre ord, du mener at en gudstjeneste helst skal være med så få som mulig
Det er faktisk ikke det jeg skriver. Men jeg har svært ved at læse andet ud fra det du siger end at I vil gøre hvad som helst, og jeg mener hvad som helst, for at få fuldt hus. Måler I virkelig sandheden ud fra verdens kriterier? Men ved du hvad, i søndags havde vi fuldt hus...uden nogen råbte og skreg, uden nogen opførte sig hysterisk, uden nogen væltede rundt i ekstase
Derfor skal Apostlenes gerninger fjernes fra Biblen, for det er jo hvad de 1. kristne havde af egne oplevelser med Helligånden
To ting, det er apostlenes vidnesbyrd der danner grundlag for læren. Det mennesker oplever kan ingenlunde sidestilles med Guds ord
Derudover fremgår det bestemt ingen steder, at dette trådte i stedet for den rene forkyndelse af Lov og Evangelium...og der hvor det var ved at glide, nemlig i Korinthermenigheden siger Paulus jo klart at han hos dem ikke ville af andet end Jesus, og det som korsfæstet.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#36585 - 19/09/2004 14:48
[Re: Gartneren]
|
Bruger
|
Hej Gartneren Nå nu fangede jeg den. Sorry Du skrev: "Skal vi nu til at slå vores børn og brødre og søstre (vores familiemedlemmer) ihjel ?" Du missede hele pointen i mit indlæg, hvilket iøvrigt minder mig en en nylig prædiken, nemlig at man overdriver helt vildt " Vi kender også selv til at overdrive, når der er noget, vi skal, men ikke bryder os om at gøre det: Skal jeg måske gøre hele huset rent? ... Vil du have, at jeg vasker alle tallerkener og kopper og teskeer op? ... Bliver du da aldrig tilfreds med mig? Vi overdriver og skyder på den måde ansvaret og opgaven fra os. Vi orker ikke at høre mere om det og vil heller ikke finde os i det længere. Vi synes, at det er uoverkommeligt. Derfor fremstiller vi opgaven som urimelig.
Vi kender også teknikken, når vi vil vinde en diskussion: Først gengiver man, hvad den anden har sagt, men gør det med overdrivelser og på en grov måde. Derefter kommer man med sine egne afbalancerede og rimelige argumenter. Og dermed er man færdig og ønsker ikke mere at lytte til den anden, men går sin vej. Man har vundet diskussionen. Men nej: Man har tabt. Man har tabt det andet menneske, tabt fællesskabet og kasseret sandheden.http://www.vivit.dk/praediken/matt20!20-28+mika6!6-8-2004lgj.htmPointen i indlægget var at folket ikke ville høre på Moses, holde sig til det Moses sagde...og derpå vente til Moses kom tilbage. På samme måde vil mennesker i dag ikke høre på Jesus, holde sig til det Jesus sagde...og derpå vente til Jesus kommer tilbage. Man vil ikke forkynde Lov og Evangelium med Korset som omdrejningspunkt....man vil ikke forkynde omvendelse til syndernes forladelse! Den korsfæstede Jesus er yt. Og dermed mister en masse mennesker Forsoningen, de får ikke tilegnet sig retfærdiggørelsen, og lever derfor ikke af nåden ved syndernes forladelse ......og dette koster menneskesjæle. I stedet gør man som dengang, gennem ekstase og høj musik skaber man gennem hed stemning en ny guldkalv som man tilbeder..." Kom hen til guldkalven og bliv rig og rask". " Få kraft og styrke, bliv helbredt" Man taler kun om Jesus som en der giver kraft og magt, eller rettere primært NAVNET, der bruges som en slags magi, en trylleformular....der sikrer dig en masse goder, og som helt bestemt gør at du ikke kan synde... i forbifarten får man måske! lige nævnt at han blev korsfæstet...men så HURTIGT videre ud til Helligåndens gaver som man så kan erobre gennem forskellige præstationer...lige fra Christian Hedegårds køben visioner til pinsekirkernes lære om bekendelse og mange møder med såkaldt "salvede profeter", der kan smitte en med deres kødelige kraft gennem håndspålæggelse. Det er afgudsdyrkelse. Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
|