Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36545 - 07/09/2004 10:04 Domme dag
sbt
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
Guds fred være med jer.
Hej.
Jeg har en ven som er kristen, men han frygter rigtig mrget dommens dag. Han vil ikke snarke om det. Hvad skal jeg gørre?
Og i minne øjne ser det ud til at det er meget snart.
K.H. Jesus fred. sbt.

Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#36546 - 07/09/2004 10:51 Re: Domme dag [Re: sbt]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære Sbt

Hvis din ven ikke vil snakke om sin angst, er det bedste du kan gøre nok at respektere det, og bede Gud om at styrke og trøste ham og give ham forvisning om, at Jesus ved sin frelsergerning har frelst alle, - virkelig alle som vil - lige meget hvem de er, og hvad de har bedrevet, hvis de bare ikke afviser at modtage hans frelsende hånd.

Hvis du alligevel får lejlighed til at tale med ham, kan du måske fortælle ham, at du selv tror på, at Jesus ikke lyver, når han siger:

Den der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort!

.. og at Jesus er død alle, som vil modtage hans kærlighedsoffer, og som ikke har forhærdet sig og vendt ham ryggen ...

Og så vil jeg sige, at din vens frygt næsten i sig selv er et tegn på, at han intet har at frygte!

For så har han jo netop ikke vendt Gud ryggen!

Skriv endelig igen, hvis du ikke kan bruge noget af det jeg skriver her - måske er det nogle helt andre ord, som du - og han - har brug for.

Med hensyn til tidspunktet for Jesu genkomst: Ja, vi skal være rede når som helst. Det har vi skullet i flere tusind år, lige siden Jesus sagde:

Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal ikke forgå. Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlen eller Sønnen, men kun Faderen.

Jeg synes ikke, vi skal gøre os spekulationer og gætterier, men bare leve hver eneste dag, som var det vores sidste. Måske er denne mandag virkelig den sidste dag i vores jordeliv, og måske går der mange tusind år, før Jesus kommer igen og dømmer levende og døde ... !

Det vigtigste er, at vi lever vores liv i forventing om, at Jesus, vor Herre og Frelser, står parat til med åbne arme at modtage enhver, som tror på ham.

Så kan vi roligt lade være med at spekulere på, hvornår himmel og jord skal forgå, og hvornår Gud skaber den nye jord, hvor vi skal se Ham ansigt til ansigt og leve med Ham i evig salighed

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36547 - 12/09/2004 12:34 Re: Domme dag [Re: sbt]
steen
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
Hej sbt,

I den kristne litteratur har forskellige profeter/prædikanter etc. spået dommedags snarlige komme de sidste 1000 år. Og det er i det hele taget ikke usandsyndeligt, at hele kristendommen er opstået som en dommedags sekt, kilde: kristendommen som dommedagssekt .

Spådomme om dommedag er derfor ikke noget nyt, og i sagens natur har det hele jo indtil videre været en gang indbildt ævl. Verden består, og der er mange morgener endnu hvor det gælder om at stå op om morgen og være glad og få mest muligt ud af livet.

Glem den dommedag sbt, og nyd livet og tro på at Gud elsker alle mennesker. Med den livsfilosofi er dommedag alligevel umulig.

mvh

Steen

Til toppen 
#36548 - 13/09/2004 16:29 Re: Domme dag [Re: steen]
Kaiser
Bruger

Reg.: 23/07/2004
Jeg forstår ikke din adetyde Steen. Jeg ved om jeg skal tro at du er kristen og tror på både Jesus og Gud, eller om du er Gudsfrygtig, men ser Jesus som en kvaksalver.

Matthæus 24.27-31, 24.36-39, 24.42-51: Nyd livet, JA! men vær våg over dommen dag.

Til toppen 
#36549 - 13/09/2004 16:45 Re: Domme dag [Re: Kaiser]
steen
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
Jeg anbefaler bare sbj at bruge lidt sund fornuft.

mvh

Steen

Til toppen 
#36550 - 14/09/2004 00:36 Re: Domme dag [Re: sbt]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære sbt

Du gør dig tanker om dommedag, som så mange har gjort gennem tiden. Nogen har søgt at sætte dato på, andre har spekuleret over, hvordan den vil komme og hvem den vil ramme. Der er tegn og der er undere, videnskaben bryder grænser, religionerne og menneskesynet forandrer sig. For dem der ser efter i Tiden, er der rigeligt som kan pirre fantasien. Det hele farves af religiøse forestillinger, der skaber en uhåndterlig situation, som kun passer til den forestillingsverden man nu en gang har fundet.

Jeg forstår godt der er nogen, som er bekymrede eller ligefrem frygter for dagen og at du siger; i mine øjne ser det ud til at det er meget snart.

Sund fornuft kan spare os for mange bekymringer, men også føre til at nye spørgsmål dukker op. For hvor de umulige fantasier trækkes væk som et tyndt klæde, står den barske verden endnu mere barsk og urovækkende tilbage.

Når jeg tænker på alt dette, minder jeg mig selv om; alle som fra før verden blev grundlagt, var opskrevet i Livets Bog, vil også vende tilbage til Guds Rige og have Det evige Liv. Det betyder, at det ikke er mig der skal bekymre mig for om nogen nu også bliver frelst, det tager vores himmelske Fader sig af. Jeg må hver dag se til det Han ligger hen til mig og være vågen i de situationer Han bereder på min Vej.

Kommer dommedag i det ydre eller i det indre?

Er det i det ydre, kan vi sige; den kommer snart, eller den er nært forestående, eller den har allerede været, om man vil.

Er det i det indre, kan vi sige; det er lige nu og hvert eneste øjeblik, hvor vi står over for Gud, vor næste og os selv.

Frygt ikke!

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#36551 - 17/09/2004 09:47 Mellem skabelse og dommedag [Re: steen]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Steen

Det er da rigtigt, at kristendommens historie har budt på mange - mere eller mindre seriøse - forudsigelser af "dommedagen". Men det er nu ikke noget kristendommen - eller andre religioner - har patent på. Der har alle dage været mennesker der var overbevist om, at nu gik verden snart under. Og rent videnskabeligt er det vel også en kendt sag, at jorden vil gå under en dag.

Når jeg hører begrebet "dommedagssekt", så forbinder jeg det med trosretninger og religiøse grupper, hvor forventningen og fokuseringen på dommedagen er altoverskyggende og det kan vist næppe siges om kristendommen i almindelighed. Tværtimod. Det er vist noget af det vi taler mindst om i kirken.

Bibelen indeholder en del formaninger til at holde sig rede til den dag, hvor Gud skal dømme alle mennesker. Ikke mindst Jesus talte en del om det, fx gennem hans lignelser. (Se fx i Mattæus kap. 13). Så dommedagen er da så absolut et væsentligt tema i den kristne tro.

Men når jeg alligevel ikke vil gå med til at kalde den kristne kirke for en dommedagssekt, så skyldes det, at Bibelens og kristentroens fokus trods alt ligger på det liv vi lever her og nu. Sådan var det også for Jesus. Vi bliver ikke frelste af at spejde efter og gruble over dommedagen, men af at leve livet ret her midt i tiden. Faktisk så handler Jesu store domstale i Mattæus 25 om vores daglige liv i omgangen med hinanden. De som kan se frem til dommen uden frygt, det er dem som her og nu lever i tro og næstekærlighed - altså de som lever livet! Se vers 34 og fremefter

Det går altså an at leve livet her og nu samtidig med at vi har en sund og realistisk forventning om dommens dag. At vi alle står til ansvar overfor Gud for det liv vi lever - lige nu!

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#36552 - 25/09/2004 14:55 Re: Domme dag [Re: steen]
sbt
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Vejle
Hej Steen. jeg mener ikke at jeg ved hvor når dommedag kommer, for det er ikke min opgave at kende hvilken time og dag Faderen har fast sagt ved ejeren frie ville.
Men jeg påpeger bare at det måske er begyndelsen til veerne (matt.24.8).
Guds fred. sbt.

Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1

Til toppen 
#36553 - 18/10/2004 17:22 Re: Domme dag [Re: sbt]
Mentoren
Bruger

Reg.: 09/10/2004
Kære Sbt

Dommedag skal vi se frem til med forventning. Du kan opmuntre din troende ven ved at læse op fra Bibelen:

Apostelen Johannes så et syn og beskrev det i sin bog Apokalypsen, eller Åbenbaringen: „Jeg så en ny himmel og en ny jord . . . Så hørte jeg en høj røst fra tronen sige: ’Se! Guds telt er hos menneskene, og han vil bo hos dem, og de skal være hans folk. Og Gud selv vil være hos dem. Og han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, heller ikke sorg eller skrig eller smerte skal være mere. Det som var før er forsvundet.’“ Åb. 21:3-5

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær