Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36513 - 05/09/2004 16:54 Begravelse eller ?
Anonym
Anonym

Jeg har lige et spørgsmål med hensyn til begravelse. Jeg har altid sagt at jeg ville brændes, men nu er jeg kommet i tvivl. Hvordan ser Gud på det ? Eller betyder det ikke noget om hvordan man kommer i jorden ?

Hilsen mig.

Til toppen 
#36514 - 06/09/2004 16:43 Re: Begravelse eller ?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Kære ven

For Gud er det helt uden betydning om du bliver brændt eller begravet - eller måske dør på en tredje måde, som du slet ikke selv har valgt. Gud har ikke brug for vores gamle knogler eller celler for at kunne genskabe vores kroppe. Som universets og livets skaber, kan Gud opvække og nyskabe enhver, uanset om vores aske er spredt for alle vinde, vi er opløst i havets vand eller er blevet spist af kanibaler. Og det skal ske den dag Jesus kommer igen for at dømme alle mennesker til enten fortabelse eller evig frelse.

Nogle kristnes modstand mod ligbrænding hænger nok sammen med, at ligbrænding i begyndelsen mest blev valgt af ateister ( = som ikke tror på Gud), som en slags ekstra markering af, at de ihvertfald ikke troede på en opstandelse og derfor lige så godt kunne lade sig helt udslette med det samme (sådan for en sikkerhedsskyld). Dertil kommer, at den kristne symbolik i en traditionel begravelse af nogle opleves stærkere. Fx når der i begravelsesritualet siges: "Af jord er du kommet, til jord skal du blive og af jorden skal du igen opstå". Og fx når man som regel begraves med hovedet mod vest, for at have ansigtet vendt ret, når Jesus kommer igen (En kristen tradition har ment at Jesus kommer til syne fra øst (med solopgangen)).

Så selvom det nok kan have en symbolsk og følelsesmæssig betydning for os, så er måden at blive begravet eller brændt på helt uden betydning for Gud. Og det er helt uden betydning for opstandelsen.

Bibelen foreskriver ingen særlige ritualer eller måder at blive begravet på eller bisat. Heller ikke at man skal i indviet jord. Det er blot en kirkelig tradition. Enhver begravelse eller bisættelse, som sker i troen på opstandelsen, er en kristen begravelse.

Jeg vil anbefale dig, at når du vælger begravelses-form, så tænk særligt på dem, som du forventer skal deltage ved din begravelse. Hvordan vil de mon opleve enten en traditionel jord begravelse eller en kremmering (som det så smukt hedder)? For din egen skyld kan det jo være lige meget.

Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål.

Ændret af Netmissionæren (08/09/2004 13:35)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær