Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36446 - 03/09/2004 17:04 Gæld eller ej?
Peanut
Bruger

Reg.: 07/07/2004
Hej med jer,

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad folk mener om det at have gæld - er det en meget dårlig ting som bør undgås så godt man kan (skal man have det skidt med at være i gæld) eller er det ok hvis det er til rimelige formål - og hvis ja, hvad ville et rimeligt formål da være? Går selv og tænker på at låne næsten 400.000 kr til en lejlighed, men er i tvivl om ikke det er for meget at sætte sig i gæld for livstid...

Mvh. Peanut

Ændret af Peanut (03/09/2004 17:05)

Til toppen 
#36447 - 03/09/2004 22:52 Re: Gæld eller ej? [Re: Peanut]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Peanut

jeg har selv lige lånt 180.000 sammen med min mand til køb af en andelslejlighed. Det er mange penge, og dybest set bryder jeg mig ikke om at skylde penge væk. Men igen, det er en investering i fremtiden - en opsparing man laver, og så synes jeg, det er okay. Det er noget andet, hvis man købte forbrugsgoder for beløbet, det ville jeg aldrig gøre. Men på den her måde, hvor man altså sparer penge op hver måned, mener jeg, at det er helt i orden.

Håber du kan bruge det til noget.

Mvh tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#36448 - 04/09/2004 00:32 Re: Gæld eller ej? [Re: Peanut]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Peanut

Jeg gætter på, at du spekulerer på, om det at sætte sig i gæld på en måde kunne være imod Guds ord til os. Det tror jeg næsten, du har i tankerne, for ellers havde du vel spurgt en bankrådgiver i stedet for at spørge her i vores debatforum.

Guds ord siger ikke noget om, at vi ikke må skylde.

Så jo, vi må gerne låne, og også låne ud, det er jeg sikker på.

Hvis vi låner ud, skal vi bare huske på, hvad der står i Luk 6,35:

... elsk jeres fjender, gør godt og lån ud uden at håbe på at få noget igen.

Men det er jo ikke sikkert, at banken kender det skriftsted ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36449 - 04/09/2004 21:12 Re: Gæld eller ej? [Re: Peanut]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad folk mener om det at have gæld - er det en meget dårlig ting som bør undgås så godt man kan (skal man have det skidt med at være i gæld) eller er det ok hvis det er til rimelige formål - og hvis ja, hvad ville et rimeligt formål da være? Går selv og tænker på at låne næsten 400.000 kr til en lejlighed, men er i tvivl om ikke det er for meget at sætte sig i gæld for livstid...

Der er for mig at se ikke det mindste galt ved at låne penge så længe man regner med at betale ydelserne som aftalt.
Långiverne indvilliger jo frivilligt i at låne dig pengene.
Långiverne får den modydelse (renter) som de finder rimeligt - ellers gjorde de det ikke.
Hvad der da skulle være moralsk forkert ved en sådan aftale kan jeg ikke se.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#36450 - 10/09/2004 18:57 Re: Gæld eller ej? [Re: Peanut]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej peanut

Som jeg ser det er der ikke noget galt i at låne penge...... når altså bare det ikke tager overhånd.

En stor gæld kan nemt tage fokus fra Jesus - "jeg-er-nød-til-at-arbejde-i-stedet-for-at-gå-til-møde-for-jeg-har-brug-for-overarbejdspengene" - eller - "jeg-kan-ikke-give-min-næste-noget-da-jeg-selv-hænger-med-måsen-i-vandskorpen"........ med andre ord - sørg for at det kan rende rundt også selvom det byder på en periode med dagpenge.....

En kristen tankegang - mener jeg - bør levne plads til at være næstekærlig og aktiv kristen (læse Bibelen/ holde andagt/ gå til møde/ være gæstfri/ være menneske hvor vi er sat)

Når alt det er sagt kan jeg da lige nævne at det tager meget hårdt på kræfterne at være alt for gælds-plaget......

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#36451 - 17/04/2005 20:34 Re: Gæld eller ej? [Re: Ateist]
xanadu2000
Bruger

Reg.: 12/06/2002
Sted: Svendborg
Dominus vobiscum

Salme 25 og og 3. Mos. 25 siger, at man ikke må tage renter. Jesus siger i Mat 25.27 og i Luk 13.19 noget om rente. Det må vel forstås på den måde, at vi ikke må udnytte vor næste, der er i nød. Lignelsen om de betroede talenter, der skal yngle, er at sammenligne med en investering. Penge i sig selv må aldrig være styrende. Penge og Tid er vor tids afguder, som styrer mange mennesker. De har fokus det forkerte sted og glemmer Gud.

Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!

xanadu2000

Til toppen 
#36452 - 17/04/2005 20:59 Re: Gæld eller ej? [Re: xanadu2000]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej xanadu

Ja, det tror jeg du har ret i. Mht. lignelsen om de betroede talenter - jeg tror den drejer sig om, at de gaver (talenter) vi har modtaget af Gud, dem skal vi ikke bare beholde for os selv, men sprede ud med rund hånd til enhver, som vil modtage ..

Den lignelse kommer jeg så tit til at tænke på, når jeg hører nogen sige, at den kristne tro, som Gud har givet os, er en privatsag, som ikke kommer andre ved!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær