0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#36321 - 31/08/2004 15:21
gudetype?
|
Bruger
Reg.: 28/07/2004
|
for vel starte med å si at jeg regner meg som ateist men synes da dette med agnostisme og ateisme blir vanskelig å skille. slik jeg ser det så finner jeg ikke noe grunn til å tro at det fins noen gud som ønsker at jeg skal tro. dvs det kan for min del godt finnes en gud, men jeg kan ikke se noen rimelig grunn til at denne gud skulle bry seg om tro. for min del kan da denne gud se på verden slik vi ser på fisker i et akvarium, de tror vel heller ikke at denne merkelig fyren som gir dem mat er noen gud, jeg har ivertfall aldri sett noen akvariefisk som bygger templer til eierens ære  noen som har noen meninger? kunne man ikke også tenke seg en gudetype som ikke likte at vi trodde på en gud, selv om det var han selv? og dermed sende troende til himmelen og ateister til himmelen? mvh grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36323 - 01/09/2004 15:46
Re: gudetype?
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
|
Det er vigtigt hvilke tanker vi tager imod, for tanker som farer ind i vores hovede kan skille os fra Gud eller h olde os væk fra ham.
Jesus siger "men enhver se til hvordan han hører", altså er det mere end ord vi skal passe på da disse kan få magt i vores liv.
Jeg oplever Gud hver dag og ved at han er interesseret i at have med mig at gøre. Han ønsker også at få kontakt med dig, jeg er ikke i tvivl
Tro er det Gud giver os for at give sig til kende i vores liv, så det er elementært men heller ikke vores anstrengelse at skulle tro, det er en gave fra Gud
Ole
vel, jeg tviler faktisk ikke på at du opplever gud vær dag.
problemet er at det samme gjør en muslim, en jøde osv osv. spørsmålet er, har noen av disse rett? eller kan alle ha feil?
slik jeg ser det så er det ikke tanker som holder meg borte fra gud, men virkeligheten, slik jeg opplever den.
må vel også tillegge at for meg er det ikke snakk om å velge å tro på ingen gud, eller din gud, spørsmålet blir så langt man da kan snakke om valg om hvis man skal tro på en gud, hvilken skal man tro på.
grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36324 - 17/09/2004 09:44
Sandheden fremfor alt
[Re: grubleren]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Grubler
Du skriver: "problemet er at det samme gjør en muslim, en jøde osv osv. spørsmålet er, har noen av disse rett? eller kan alle ha feil?"
Rigtigt. Og derfor kan spørgsmålet om tro heller ikke forklares med hvad vi føler eller oplever. Den slags kan ingen tage fra os, men mine personlige erfaringer kan jeg ikke overføre til andre eller bruge som argumenter. I dette kan jeg helt følge dig.
Det eneste, som virkelig er værd at bøje sig for er, om det er sandt. Eller - når det gælder tro på Gud - om det er sandsynligt.
Du skriver: "slik jeg ser det så er det ikke tanker som holder meg borte fra gud, men virkeligheten, slik jeg opplever den."
Nemlig. Er den kristne tro sand, så må den stemme med den virkelighed vi kan iagttage og opleve. Troen på Gud kan ikke være en alternativ sandhed.
Du skriver: "må vel også tillegge at for meg er det ikke snakk om å velge å tro på ingen gud, eller din gud, spørsmålet blir så langt man da kan snakke om valg om hvis man skal tro på en gud, hvilken skal man tro på."
Ok - jeg kan følge dig. Og jeg vil gerne udfordre dig til at undersøge tingene grundigt. Jeg er overbevist om at troen på Bibelens Gud kan stå for enhver grundig og seriøs undersøgelse. Mao: Jeg er overbevist om at bibelsk kristendom er den bedste religion. Ikke fordi vi kristne har bedre religiøse erfaringer og oplevelser, men fordi kristendommen er sand og derfor ikke står i modsætning til virkeligheden.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#36325 - 17/09/2004 16:57
Re: Sandheden fremfor alt
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hej Grubler
Du skriver: "problemet er at det samme gjør en muslim, en jøde osv osv. spørsmålet er, har noen av disse rett? eller kan alle ha feil?"
Rigtigt. Og derfor kan spørgsmålet om tro heller ikke forklares med hvad vi føler eller oplever. Den slags kan ingen tage fra os, men mine personlige erfaringer kan jeg ikke overføre til andre eller bruge som argumenter. I dette kan jeg helt følge dig.
Det eneste, som virkelig er værd at bøje sig for er, om det er sandt. Eller - når det gælder tro på Gud - om det er sandsynligt.
Du skriver: "slik jeg ser det så er det ikke tanker som holder meg borte fra gud, men virkeligheten, slik jeg opplever den."
Nemlig. Er den kristne tro sand, så må den stemme med den virkelighed vi kan iagttage og opleve. Troen på Gud kan ikke være en alternativ sandhed.
grubleren svarer: vel, nå kan man alltids tenke seg en matrix-aktig verden, og at det vi opplever som virkelige ikke er det.
Du skriver: "må vel også tillegge at for meg er det ikke snakk om å velge å tro på ingen gud, eller din gud, spørsmålet blir så langt man da kan snakke om valg om hvis man skal tro på en gud, hvilken skal man tro på."
Ok - jeg kan følge dig. Og jeg vil gerne udfordre dig til at undersøge tingene grundigt. Jeg er overbevist om at troen på Bibelens Gud kan stå for enhver grundig og seriøs undersøgelse. Mao: Jeg er overbevist om at bibelsk kristendom er den bedste religion. Ikke fordi vi kristne har bedre religiøse erfaringer og oplevelser, men fordi kristendommen er sand og derfor ikke står i modsætning til virkeligheden.
nja, nå har jeg lest bibelen fra perm til perm 5 ganger, og jeg ender bare opp med å bli mer og mer skeptisk.
faktisk så sliter jeg med å finne kjærlighet mellom grusomhetene, og der det står noe om kjærlighet, og hvem er det som snakker i bibelen når det står noe om kjærlighet?
du for ha god helg om jeg ikke kommer i morgen
grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36326 - 26/09/2004 18:41
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
for vel starte med å si at jeg regner meg som ateist
men synes da dette med agnostisme og ateisme blir vanskelig å skille.
slik jeg ser det så finner jeg ikke noe grunn til å tro at det fins noen gud som ønsker at jeg skal tro. dvs det kan for min del godt finnes en gud, men jeg kan ikke se noen rimelig grunn til at denne gud skulle bry seg om tro.
Gud vil gerne have at vi tror. Men det er ikke for Guds skyld, at vi skal gøre det. Gud har skabt os og ved derfor, hvad der er godt for os.
At tro på Gud er godt for os. Prøv det! Og skriv, hvad du kommer frem til. Det er ikke bare noet man gør! Det er lidt svært og kræver overvindelse/kamp.
Åb 21 v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.
for min del kan da denne gud se på verden slik vi ser på fisker i et akvarium, de tror vel heller ikke at denne merkelig fyren som gir dem mat er noen gud, jeg har ivertfall aldri sett noen akvariefisk som bygger templer til eierens ære 
Der er stor forskel på fiskenes forhold til denne merkelig fyren, som gir dem mat, og os menneskers forhold til Gud!
Gud har sagt, hvad vi skal gøre! Hvis mat-fyren sir til fiskene, hvad de skal gøre, vil de så forstå? 90)
|
|
Til toppen
|
|
|
#36327 - 29/09/2004 18:55
[Re: divine]
|
Bruger
|
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>for vel starte med å si at jeg regner meg som ateist
men synes da dette med agnostisme og ateisme blir vanskelig å skille.
slik jeg ser det så finner jeg ikke noe grunn til å tro at det fins noen gud som ønsker at jeg skal tro. dvs det kan for min del godt finnes en gud, men jeg kan ikke se noen rimelig grunn til at denne gud skulle bry seg om tro. <br><br></blockquote><font class="post">
Gud vil gerne have at vi tror. Men det er ikke for Guds skyld, at vi skal gøre det. Gud har skabt os og ved derfor, hvad der er godt for os.
At tro på Gud er godt for os. Prøv det! Og skriv, hvad du kommer frem til. Det er ikke bare noet man gør! Det er lidt svært og kræver overvindelse/kamp.
Åb 21 v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br> for min del kan da denne gud se på verden slik vi ser på fisker i et akvarium, de tror vel heller ikke at denne merkelig fyren som gir dem mat er noen gud, jeg har ivertfall aldri sett noen akvariefisk som bygger templer til eierens ære  <br><br></blockquote><font class="post">
Der er stor forskel på fiskenes forhold til denne merkelig fyren, som gir dem mat, og os menneskers forhold til Gud!
Gud har sagt, hvad vi skal gøre! Hvis mat-fyren sir til fiskene, hvad de skal gøre, vil de så forstå? 90)
vel, jeg ser nå ikke den store forskjellen, men så var jeg nå aldri en god fiskeman heller 
at det kan være godt for oss å tro er jo greit nok, men det besvarer ikke spørsmålet hvorfor?
hadde det ikke vært bedre om det hadde vært slik som skiskyting? du bommer du går en strafferunde, du begår en synd og du må gå rundt himmelen? må vel være bedre en evig fortapelse vel?
mvh grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36328 - 29/09/2004 23:12
|
Bruger
|
grubleren: at det kan være godt for oss å tro er jo greit nok, men det besvarer ikke spørsmålet hvorfor?
Indirekte besvarer det spørsmålet. Formålet med at tro og følge Guds Vilje er godt for os. Især i begyndelsen kan det være meget svært, fordi man har været vant til mange ugudelige ting, men efterhånden indser man, at det er godt for en; fysisk, mentalt og spirituelt.
Målet er at blive ét med Gud, således som Esa (Jesus) blev det. Det var derfor, at Esa sagde, at han er Vejen.
grubleren: hadde det ikke vært bedre om det hadde vært slik som skiskyting? du bommer du går en strafferunde, du begår en synd og du må gå rundt himmelen? må vel være bedre en evig fortapelse vel?
Det er sådan, det foregår! Vi har ikke kun et liv! Hvis vi kun havde et liv til at lære og blive ét med Gud, så ville Gud være meget uretfærdig!
Vi har alle haft mange liv, hvor den fremgang vi høstede i de forrige liv bliver taget med i de næste. På samme måde bliver vores synder taget med, indtil vi har forstået, at det ikke betaler sig at gøre de synder.
Efterhånden vil vi blive renere og renere og mere og mere tæt på Gud.
Igen vil jeg sige, at kun den der søger vil finde!!
Du bliver nødt til selv at søge sandheden og finde den! Du kan lytte til andre men find selv ud af om det virker rigtigt for dig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#36329 - 30/09/2004 08:41
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej divine
Sig mig, er du slet ikke det mindste interesseret i at indgå i en dialog med nogen om kristendommen?
Dette forum skulle handle om "tro, fornuft og videnskab". Og med tro menes faktisk kristen tro!
De universelle religiøse synspunkter, du missionerer for her, og fremstiller som kendsgerninger, er jo ikke videnskab, og kristendom heller slet ikke!
Du skriver bl.a.: Vi har alle haft mange liv, hvor den fremgang vi høstede i de forrige liv bliver taget med i de næste. På samme måde bliver vores synder taget med, indtil vi har forstået, at det ikke betaler sig at gøre de synder.
Det er helt fint, at du fortæller, hvad du - og ganske mange med dig - tror på, men jeg bliver ærlig talt betænkelig, når du fremstiller det, som om det har noget som helst med kristendom at gøre, for det har det ikke. Og "Esa" er bestemt ikke Jesus!
Jesus - ifølge den kristne tro - vor Herre og Frelser, Guds enbårne søn, han som var (før verden blev skabt og ved hvem alt er skabt), som er (lever her og nu og i al evighed) og som kommer (og dømmer levende og døde).
Og samme Jesus er en historisk person, som levede og virkede i Israel (én gang!) for et par tusind år siden.
Det er nok muligt, at du mener at jeg med disse ord tager patent på hvad kristendom er for noget, men hvis vi ikke i udgangspunktet bruger den definition, som alle kristne kirker (andre uenigheder til trods) er enige om, så er det for svært at få en konstruktiv dialog ud af det.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#36330 - 30/09/2004 12:32
|
Bruger
|
grubleren: at det kan være godt for oss å tro er jo greit nok, men det besvarer ikke spørsmålet hvorfor?
Indirekte besvarer det spørsmålet. Formålet med at tro og følge Guds Vilje er godt for os. Især i begyndelsen kan det være meget svært, fordi man har været vant til mange ugudelige ting, men efterhånden indser man, at det er godt for en; fysisk, mentalt og spirituelt.
Målet er at blive ét med Gud, således som Esa (Jesus) blev det. Det var derfor, at Esa sagde, at han er Vejen.
grubleren: hadde det ikke vært bedre om det hadde vært slik som skiskyting? du bommer du går en strafferunde, du begår en synd og du må gå rundt himmelen? må vel være bedre en evig fortapelse vel?
Det er sådan, det foregår! Vi har ikke kun et liv! Hvis vi kun havde et liv til at lære og blive ét med Gud, så ville Gud være meget uretfærdig!
Vi har alle haft mange liv, hvor den fremgang vi høstede i de forrige liv bliver taget med i de næste. På samme måde bliver vores synder taget med, indtil vi har forstået, at det ikke betaler sig at gøre de synder.
Du bliver nødt til selv at søge sandheden og finde den! Du kan lytte til andre men find selv ud af om det virker rigtigt for dig.
joa, leter man ikke så kan man jo ikke finne sannheten.
men leter du etter sannheten? eller beslutter du bare deg for hva som er "sannheten"? ser du forskjellen?
for meg er det viktig hva som er sannheten, og om det er mulig å finne hva sannheten er, og jeg kan ikke se at det er mulig å være sikker på hva sannheten er, ergo så står man her med et minefelt i gudeland om du skjønner hva jeg mener 
det jeg tror er at det neppe er meningen at vi skal lete, for meg virker det ikke rimelig at vi skal bli dømt etter om vi gjetter rett eller ikke, og det er det vi til slutt ender opp med.
grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36331 - 30/09/2004 14:13
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Indirekte besvarer det spørsmålet. Formålet med at tro og følge Guds Vilje er godt for os.
Tillad mig en kommentar: Det virker som om I taler lidt forbi hinanden pga. ordet "hvorfor"'s forskellige nuancer. Du taler om motiv ("hvorfor skulle jeg ønske at ...") mens grubleren, for mig at se, spørger til sandsynliggørelse ("hvad skulle overbevise mig om at ...").
For mig at se er det også kun det sidste, der bør ligge til grund for et verdensbillede. At vælge verdensbillede efter, hvad der virker mest tillokkende, moralsk, hensigtsmæssigt eller lign. vil være ren ønsketænkning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#36332 - 30/09/2004 15:49
|
Bruger
|
for min del vil første del av å finne sannheten om gud være å finne ut hvem av de uendelige mange mulige guder som er den rette gud, om det da i det hele tatt eksisterer en gud i det hele tatt.
virker for meg som de fleste som mener at jeg burde tro på en gud ikke bryr seg om hva som er sant eller ikke, bare at jeg tror på nettops deres gud, som om noen venter seg vervepremie i himmelen?
jeg vet at det står i bibelen at denne boken er sann, jeg vet at det står i bibelen at jesus er sannheten, livet og veien (kanskje feil rekkefølge, men poenget blir det samme)
men er dette dokumentasjon på at dette er rett? om jeg skriver en bok som innstendig påstår at 2+2=3 blir det da korekt om jeg skriver 20.000 ganger at alt i den boken er sant? blir det sant om jeg for 100 underskrifter?
ok, så du tror på flere liv, vel spiller det da igrunnen noe rolle hva jeg tror på? jeg mener om jeg har en uendelig mengde med liv foran meg så er jeg jo dømt til å bli rettroende til slutt ikke sant.
grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36333 - 30/09/2004 15:54
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej grubler, du skriver: "for meg er det viktig hva som er sannheten, og om det er mulig å finne hva sannheten er, og jeg kan ikke se at det er mulig å være sikker på hva sannheten er, ergo så står man her med et minefelt i gudeland om du skjønner hva jeg mener" Jeg forstår i hvert fald godt hvad du mener, og hvad mere er, jeg er sikker på at du er på sporet af sandheden med netop den indstilling. Jeg har selv engang, i min ungdom, kigget i de mange tykke bøger og læst om verdensreligionerne, og alle de mange blandingsfænomener - det var næsten som at stå og kigge ned i køledisken og skulle vælge mellem de mange tilbudsvarer .. Det resulterede for mit vedkommende i, at jeg valgte det hele fra (altså ikke fra køledisken, men fra det religiøse supermarked!  ) - for hvis der er mange forskellige "sandheder", så kan ingen af dem være sande - så er det hele menneskeligt hjernespind, tænkte jeg. Og det mener jeg faktisk stadig! ".. det jeg tror er at det neppe er meningen at vi skal lete, for meg virker det ikke rimelig at vi skal bli dømt etter om vi gjetter rett eller ikke, og det er det vi til slutt ender opp med." Enig! Livet er ikke nogen tipskupon, hvor det drejer sig om at sætte de rigtige krydser! Hold endelig fast ved det! Hvis jeg må gætte: Jeg tror aldrig du finder den "rigtige" religion, men med den holdning du har, er jeg på dine vegne ret optimistisk! Jeg tror nemlig, at du bliver opsøgt og fundet , ligesom jeg blev det - så nu ved jeg hvad det betyder, det med Vejen, Sandheden og Livet! I Lukas evangeliet står der et herligt udsagn: For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.« I mellemtiden vover jeg at foreslå dig at prøve at vurdere Bibelens mulige sandhedsværdi. En del af den er nemlig historiske øjenvidneberetninger, som er ganske veldokumenterede. Læs f.eks. artiklen hvad kan Bibelen bruges tilkristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#36334 - 01/10/2004 11:42
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej grubler, du skriver: "for meg er det viktig hva som er sannheten, og om det er mulig å finne hva sannheten er, og jeg kan ikke se at det er mulig å være sikker på hva sannheten er, ergo så står man her med et minefelt i gudeland om du skjønner hva jeg mener"
Jeg forstår i hvert fald godt hvad du mener, og hvad mere er, jeg er sikker på at du er på sporet af sandheden med netop den indstilling. Jeg har selv engang, i min ungdom, kigget i de mange tykke bøger og læst om verdensreligionerne, og alle de mange blandingsfænomener - det var næsten som at stå og kigge ned i køledisken og skulle vælge mellem de mange tilbudsvarer ..
blir litegran komplisert men for vel svare på dette 
en sak er at jeg er nok ikke den som har lest minst om religion, når det gjelder religion og parapsykologi kommer jeg nok opp i rundt 2000 bøker, kunne jo vært innteresangt å vite hvem av oss som vinner om vi skulle ta konkuranse på det.
jeg har faktisk også drivet meg mye rart, jeg har tilogmed vært på spøkelsesjakt så jeg kan vel si at jeg har vært borti meget i min fortid, men jeg måtte velge engang mellom det fornuften fortalte meg, og det fantasien fortalte meg, og fornuften vant.
men jeg kjenner meg igjen med dette med kjøledisken 
foresten, bare lurer på dette hvor gammel er man før man slutter å være ungdom? jeg mener rent statiskisk så er jeg jo halvdød (72 år gjennomsnittlig levealder på menn i norge / min nåværende alder på 36 = 0.5 eller for å si det på en annen måte 50%) 
Det resulterede for mit vedkommende i, at jeg valgte det hele fra (altså ikke fra køledisken, men fra det religiøse supermarked! ) - for hvis der er mange forskellige "sandheder", så kan ingen af dem være sande - så er det hele menneskeligt hjernespind, tænkte jeg. Og det mener jeg faktisk stadig!
".. det jeg tror er at det neppe er meningen at vi skal lete, for meg virker det ikke rimelig at vi skal bli dømt etter om vi gjetter rett eller ikke, og det er det vi til slutt ender opp med."
Enig! Livet er ikke nogen tipskupon, hvor det drejer sig om at sætte de rigtige krydser! Hold endelig fast ved det! Hvis jeg må gætte: Jeg tror aldrig du finder den "rigtige" religion, men med den holdning du har, er jeg på dine vegne ret optimistisk! Jeg tror nemlig, at du bliver opsøgt og fundet , ligesom jeg blev det - så nu ved jeg hvad det betyder, det med Vejen, Sandheden og Livet!
I Lukas evangeliet står der et herligt udsagn: For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.«
vel, så lenge det er liv så er det håp vel? men vis det er slik, hva er da poenget med dette med troen og den frie viljen?
hvorfor skapte ikke gud oss som troende i utgangspunktet da?
I mellemtiden vover jeg at foreslå dig at prøve at vurdere Bibelens mulige sandhedsværdi. En del af den er nemlig historiske øjenvidneberetninger, som er ganske veldokumenterede.
Læs f.eks. artiklen hvad kan Bibelen bruges til
kristina
hmm, jeg er vel ikke helt enig i hvor godt disse øyenvitneberetningene er, ikke det at jeg tror at de må være løgn, men jeg kan ikke se at de er så godt dokumentert at de ikke kan være løgn.
men du kan jo forsøke å overbevise meg, selv om det neppe er lett med en stabeis som meg da 
grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36335 - 02/10/2004 01:26
|
Bruger
|
for min del vil første del av å finne sannheten om gud være å finne ut hvem av de uendelige mange mulige guder som er den rette gud, om det da i det hele tatt eksisterer en gud i det hele tatt. I biblen gives der et løfte, "Søg og du skal finde". Men forvent ikke at du vil kunne forstå Gud. Gud er ikke noget, man kan se med vores fysiske øjne. Du bliver med andre ord nødt til at åbne dig og ærligt søge Gud. virker for meg som de fleste som mener at jeg burde tro på en gud ikke bryr seg om hva som er sant eller ikke, bare at jeg tror på nettops deres gud, som om noen venter seg vervepremie i himmelen? Næh, jeg vil ikke have, at du tror på den Gud, jeg tror på, bare fordi jeg siger, at Gud er den rigtige Gud. Det er jo derfor jeg hele tiden siger, at du selv skal søge for at finde. Himmelen er ikke, hvad de fleste tror det er. Himmelen er ikke et sted, men det er en bevidsthedstilstand: Ren Bevidsthed. På samme måde er helvede en bevidsthedstilstand. Verden vi lever kan blive et helvede, hvis man ikke kender virkeligheden bag universet. Tænd fjernsynet, hvis du har et (jeg har solgt mit for lang tid siden). Den ene reklamer siger, "Du skal have dette her" den anden siger noget andet. Når du har købt det, så finder du ud af efter et stykke tid, at du mangler noget. Så går du ud og køber mere. Men altid vil du "mangle" noget mere. Det er jo en god forretning for virksomhederne, men du kommer jo ikke videre. Det, du mangler i dit liv, er Gud! Du mangler noget, som er evigt og uendeligt: Gud. Men det er helt op til dig og finde Gud. Ingen kan give dig Gud. Du kan ikke gå ned og købe dig til Gud. men er dette dokumentasjon på at dette er rett? om jeg skriver en bok som innstendig påstår at 2+2=3 blir det da korekt om jeg skriver 20.000 ganger at alt i den boken er sant? blir det sant om jeg for 100 underskrifter? Biblen er jo blevet redigeret mange gange. Nogle ting er ændret og andre ting er taget ud. Hvad vil du nu gøre? ok, så du tror på flere liv, vel spiller det da igrunnen noe rolle hva jeg tror på? jeg mener om jeg har en uendelig mengde med liv foran meg så er jeg jo dømt til å bli rettroende til slutt ikke sant. Du drager konklusioner på noget, jeg ikke har sagt. Jeg sagde vel ikke, at man har uendelig mange liv?! Du har fri vilje. Det betyder, at du har valget, om du vil vælge at følge Guds vilje eller ikke følge Guds vilje. På et tidspunkt er det dog slut. Alle vil have fået chancen for at gøre Guds vilje. Gud kaldte den tilstand Gud er i for himmelen. Du kan blive ét med Gud. Søg og du skal finde!
|
|
Til toppen
|
|
|
#36336 - 02/10/2004 01:43
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
or mig at se er det også kun det sidste, der bør ligge til grund for et verdensbillede. At vælge verdensbillede efter, hvad der virker mest tillokkende, moralsk, hensigtsmæssigt eller lign. vil være ren ønsketænkning. Med andre ord efterlyser du sandhed! Tillykke! Du har fundet den.  Du efterlyser også 2+2=4, når det kommer til Gud. Så må jeg indtrængende understrege, igen, at du ikke kan gøre dig forhåbning om at forstå Gud og universet, medmindre du sætter dig henover din nuværende forståelse. Det er naturligvis svært, men... sådan er det nu engang!  Jeg antager, at du er ateist. Man kan ikke bevise Gud, efter modellen 2+2=4. Gud har ganske enkelt skabt det sådan, at man bliver nødt til at sætte sig henover alt, hvad man troede man vidste og sige, "ok, lad os antage at Gud findes..." Hvis du hænger ved, alt, hvad du har lært, vil du aldrig lære Gud at kende, ganske enkelt fordi spillereglerne er sat sådan op. Gud siger, hvis I vil lære mig at kende, skal I sætte Jer hen over intellektet. Hvis I tror, I kan sætte en formel på mig, så vil I tage fejl og I vil ikke finde mig. Så når en ateist stiller sig op og siger, "Gud! Vis dig for mig, hvis du tør", så ler Gud. Gud har ikke brug for noget, heller ikke for at vise sig for dig eller andre, medmindre det er del af en større plan. Det er os, der brug for Gud. Du er sikkert ikke kommet frem til den erkendelse, men det er jo op til dig. Vi skal alle leve med konsekvenserne af vore handlinger (karma).
|
|
Til toppen
|
|
|
#36337 - 02/10/2004 11:24
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
A: For mig at se er det også kun det sidste, der bør ligge til grund for et verdensbillede. At vælge verdensbillede efter, hvad der virker mest tillokkende, moralsk, hensigtsmæssigt eller lign. vil være ren ønsketænkning.
D: Med andre ord efterlyser du sandhed! Tillykke! Du har fundet den.
Ja, jeg mener at sandheden er det eneste verdensbillede, der er værd at stræbe efter. Jeg har nok også fundet lidt af den men jeg kan ikke være enig, når du skriver at jeg har "fundet den" som om jeg kendte den fulde og endegyldige sandhed.
Du efterlyser også 2+2=4, når det kommer til Gud.
Jeg efterlyser "2+2=4" i al viden - ellers er det ikke viden i mine øjne. Selvmodsigelser, tomme udsagn etc. vil jeg ikke kalde for viden. Viden om en evt. gud må derfor også være "2+2=4" for at det kan kaldes viden - der gælder ingen særlige regler på dette område.
Så må jeg indtrængende understrege, igen, at du ikke kan gøre dig forhåbning om at forstå Gud og universet, medmindre du sætter dig henover din nuværende forståelse.
Det er naturligvis svært, men... sådan er det nu engang!
Jeg vil så påstå, at hvis forståelse af Gud kræver at man sætter sig ud over "2+2=4" så kan denne 'forståelse' ikke kaldes viden. Og, hvis ikke det kan blive til viden, så er spørgsmålet jo, hvorvidt der overhovedet er tale om nogen forståelse.
Jeg antager, at du er ateist.
Virkelig? 
Man kan ikke bevise Gud, efter modellen 2+2=4. Gud har ganske enkelt skabt det sådan, at man bliver nødt til at sætte sig henover alt, hvad man troede man vidste og sige, "ok, lad os antage at Gud findes..."
Har "Gud" så også skabt nogle gode begrundelser for, hvorfor nogen dog skulle opgive deres viden og fornufts brug? Hvad skulle overbevise et vidende og fornuftigt menneske om at skrotte det hele og acceptere et nyt verdensbillede?
Hvis du hænger ved, alt, hvad du har lært, vil du aldrig lære Gud at kende, ganske enkelt fordi spillereglerne er sat sådan op.
Så er spillereglerne sat op på en sådan måde, at jeg kun kan tabe. Man kunne i denne henseende kalde mig for den fødte taber. Men, det må jo så også være Guds vilje, så det er der vel ikke så meget at gøre ved?
Gud siger, hvis I vil lære mig at kende, skal I sætte Jer hen over intellektet. Hvis I tror, I kan sætte en formel på mig, så vil I tage fejl og I vil ikke finde mig.
Hvorfor har Gud skabt os med et intellekt, hvis ikke han ønsker at vi skal bruge det?
Så når en ateist stiller sig op og siger, "Gud! Vis dig for mig, hvis du tør", så ler Gud. Gud har ikke brug for noget, heller ikke for at vise sig for dig eller andre, medmindre det er del af en større plan.
Nu er der jo blot yderst sjældent at ateister taler til guder... Det ville jo ikke give megen mening!
Det er os, der brug for Gud.
Du er sikkert ikke kommet frem til den erkendelse, men det er jo op til dig. Vi skal alle leve med konsekvenserne af vore handlinger (karma).
Du har ret - det er ikke en erkendelse jeg er kommet frem til. Jeg tror ikke på din gud, de kristnes gud eller nogen af de mange andre guder, der faldbydes. Ingen har nogensinde kunnet overbevise mig om rigtigheden af deres påstande.
Og, da jeg således ikke tror på guder, så tror jeg jo heller ikke på de konsekvenser du og de andre truer med. Sådanne 'argumenter' preller af uden at efterlade den mindset ridse i lakken - nøjagtigt som truslen om Den Store Bastian sikkert gør på dig.
|
|
Til toppen
|
|
|
|