Kære ven
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener, når du siger at Bibelen modsiger sig selv. Hvis du mener at modsigelserne viser at Bibelen tager fejl og utroværdig, så er jeg ikke enig. Den slags modsigelser opstår for det meste når vi læser Bibelen helt bogstaveligt uden at tage hensyn til den sammenhæng teksten er skrevet ind i. Bibelen er Guds ord, ja, men Bibelen er også historiske dokumenter, digte, personlige breve, bønner osv. Dvs. at Bibelen er også menneske-ord og skal læses som sådan. Hvordan Bibelen både er Guds ord og menneske-ord kan du læse mere om
her.Du spørger til hvordan Gud kan være alt-vidende og alt-forudseende. Ja, det er et spørgsmål, som vi vist er mange, der gerne vil have et svar på. Sagen er den, at her taler vi om en side af Guds væsen, som ligger udenfor vores fatteevner.
Netop fordi Gud er Gud, så hører han hjemme i en dimension af tilværelsen, som vi ikke rigtig har adgang til. Han er fx ikke bundet af tid og rum, sådan som vi er det. Derfor kan han være alle steder og derfor kan han se frem i tiden. Som du selv siger: Han ved hvad vi vil tænke og gøre i morgen. Derfor vidste Gud også at vi ville synde - allerede inden verden blev skabt. Vi kan fx læse at frelsesplanen med Jesu død og opstandelse var udtænkt før verdens begyndelse. Læs fx
Efeserbrevet 1,4. Så du har ret i, at Gud havde forudset det hele fra begyndelsen.
Hvordan dette hænger sammen med Guds almagt, hans kærlighed og hans ønske om at frelse alle mennesker, det kan jeg ikke gøre rede for. Det ligger skjult i Guds væsen og er udenfor vores rækkevidde.
Du undrer dig samtidig over at Gud tilsyneladende er så forskellig i Gammel Testamente (GT) og Ny Testamente (NT). Ja, umiddelbart kunne det måske se sådan ud, men jeg er ganske overbevist om, at han er helt den samme, og at han ikke har ændret sig den mindste smule fra GT til NT. Forskellen er snarere den, at det er en anden situation vi møder Gud i i GT. I GT er Gud mere skjult. Han kommunikerer gennem enkelte profeter og ledere til et bestemt folk. Her er Gud således langt tættere forbundet med dette folks skæbne, både i krig og fred, i modgangs- og medgangstider. Også det politiske og retslige system er Gud med i, og selvom meget af det som sker i GT er klart imod Guds vilje, så er han dog stadig Gud for jøderne og han bruger folket og bestemte udvalgte personer. Når Gud i dele af GT virker som en mere dømmende og streng Gud, så hænger det sammen med, at han er mere skjult og at det derfor ikke er så tydeligt hvem han virkelig er.
I NT bliver situationen anerledes. Her åbenbarer Gud sig gennem Jesus, og dermed afslører han sig selv meget mere direkte end han nogensinde før har gjort. Jesus er intet mindre end Guds billede på jorden. Og dertil kommer at Gud også sender Helligånden, som betyder, at hvert enkelt menneske nu kan have direkte fællesskab med Gud. Sådan var det ikke i GT. her var det præsterne og profeterne, som talte med Gud. I dag har vi alle den ret!
Dykker vi ned i GT's fortællinger, så opdager vi også snart at billedet slet ikke er så sort-hvidt endda, men at Gud faktisk også er den kærlige, nådige og barmhjertige Gud på GT's tid. Det er blot lidt mere skjult, fordi det hele er vævet sammen med den tids kuturelle og politiske forhold, som var langt mere brutale og voldsomme end vi kender det i vores "kristne" tidsalder. Læs fx
Hvad har Gud gang i? - i Det Gamle Testamente.
Jeg håber dette svarer lidt på de spørgsmål du har. Ellers vil jeg anbefale dig at gå lidt på opdagelse i vores artikel- og svar arkiv på JesusNet.dk. Finder du ikke svar, kan du stille et nyt til vores svarpanel.