0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#36308 - 30/08/2004 19:42
Re: what if God was one of us?
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Teksten til nummeret kan findes her, hvis nogen skulle have brug for det. Da sangen i sin tid blev spillet en hel del (i 1995) havde jeg nogen af de samme tanker. Jeg nåede frem til, at sangen nok mest skal ses som et form for opgør med billedet af Gud som hellig og højt ophøjet over os. I stedet opstilles så et tankeeksperiment, hvor Gud er lige som os og kæmper med at få tilværelsen til at give mening. Umiddelbart er der selvfølgelig en god kristen pointe i, at Gud netop blev en af os i Jesus. På den anden side foreslår teksten mere, at det skulle være et centralt element i Guds natur, at han er som os - og ikke noget, han tog på sig. Alt i alt tror jeg nærmest, at sangen skal ses som en udfordring af religiøs autoritet i almindelighed og den katolske kirke i særdeleshed.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#36309 - 30/08/2004 22:45
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
øhlenschlæger skrev:
Teksten til nummeret kan findes her, hvis nogen skulle have brug for det.
Den tekst kendte jeg ikke. Den er meget interessant og lidt af et kunstværk, fordi den har den kvalitet at den giver tilhøreren eller betragteren eller læseren mulighed for selv at skabe, hvilket vil sige at teksten ikke giver en endegyldig fastlagt mening som man kan være enig eller uenig i, men i stedet inspireres man til at opleve og/eller skabe en forståelse og/eller fortolkning. Jeg skriver dette fordi jeg selv komponener musik og den musik jeg komponerer indeholder ikke nogen fastlagt forståelse som er "den rigtige". Musikken taler for sig selv og jeg ved ikke og kan ikke vide, hvad den fortæller et andet menneske. Således oplever jeg også denne tekst.
Med venlig hilsen,
Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#36310 - 30/08/2004 22:49
tak
[Re: øhlenschlæger]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
hej begge to mange tak for svarene. de var brugbare. mvh tau ps. så burde jeg vel, efter det som Ø siger, droppe sangen, eftersom jeg er katolik, og sangen netop er et nej til denne Kirke, eller hvordan man nu skal udtrykke det.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#36311 - 19/09/2004 11:00
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
cafe, jeg har længe hørt Joan Osbornes nummer "What if God was one of us?", og jeg har tænkt over, om det er et kristent nummer. Altså, opfordrer det til at tage et skridt i tro, eller er det et sarkastisk nummer, der "gør grin" med troen og de kristne?
Håber at nogen herinde er bedre til engelsk end jeg, og kan give mig et svar.
mvh tau
Det er ikke et kristent nummer. Osborne tager Gud og sætter Gud lig med os... i det mindste som en mulighed.
Det er ikke sådan kristne skal tænke. Det er helt omvendt. Det er os, der skal tilstræbe at blive som Gud.
Mat 5 v48 Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!
Luk 6 v40 En discipel står ikke over sin mester; men enhver, der er udlært, skal være som sin mester.
|
|
Til toppen
|
|
|
#36312 - 19/09/2004 12:19
[Re: divine]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Divine
Det er ikke sådan kristne skal tænke. Det er helt omvendt. Det er os, der skal tilstræbe at blive som Gud.
Når du nu er fuldkommen, 100% hellig og ren så du aldrig tænker en eneste ond tanke, aldrig begærer noget som helst fra din næste, altid ærer dine forældre, altid med et glad hjerte giver til dem, der vil låne af dig, elsker dine fjender og beder uden ophør osv. osv, men andre ord, altid og uden undtagelse i tanker, ord og gerninger elsker Gud af hele din sjæl, hele dit hjerte og hele din styrke og din næste som dig selv, som fuldkommenheden nu kræver....
hvem vil du så få hjælp fra når du skal forfølges, piskes, svede blod, lade dig korsfæste (selvfølgelig uden at brokke dig!!)?
Og hvad så i den mellemliggende periode, mens du nu ikke er 100% hellig? Tænk lige i den forbindelse på at Gud er en Gud med øjne som ildsluer, Han hader og afskyer synd, og synd er alt det du ikke opfylder af hellighed, foran Ham kan intet menneske bestå, urent som det er i tanke, ord og gerninger.
Jeg skal sige dig, alt det jeg nævnte først og mere til opfyldte Jesus, som den eneste af alle var og er han 100% fuldkommen, og han gik i døden for dig.
Det gjorde han for at forsone dig med Gud, på vegne af dig blev han ramt af Guds vrede over din synd.
Det du ikke kan opfylde i hellighed, det opfyldte Jesus! Og ganske gratis skænker han sin syndsforladelse og dermed nåde, det gør Han i Ordet, dåben, nadveren og Skriftemålet....ja, alle steder hvor Evangeliet lyder rent og purt (og sakramenterne forvaltes ret).
Og Jesu nåde skal man ikke kimse af, for den betyder at vi får barnekår hos Gud, det vil sige;
Jesus står imellem dig og Gud, så når Gud ser dig, ser han ikke dine mangler, dine urenheder, din synd, ...Han ser kun sin højtelskede Søn.
Ser Gud ikke din synd, betyder dette at vi kan blive...ja, i tro ER Guds egne børn og i hans rige leve under ham og tjene ham i evig retfærdighed, uskyldighed og salighed i al evighed.
Uden Jesu forsoning står du som en fjende af Gud.
Mkh Malli
Ændret af malli (19/09/2004 12:32)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#36313 - 19/09/2004 14:02
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 04/09/2004
Sted: Et sted på jordkloden
|
Kære Ester Ja, nu havde jeg ellers tænkt mig at slappe af, men du ved, det kan nogle gange være lidt svært, specielt når man får sådan en her ind af døren. Ja, for malli skriver (og iøvrigt, hej igen, malli  ): " Hej Divine
Når du nu er fuldkommen, 100% hellig og ren så du aldrig tænker en eneste ond tanke, aldrig begærer noget som helst fra din næste, altid ærer dine forældre, altid med et glad hjerte giver til dem, der vil låne af dig, elsker dine fjender og beder uden ophør osv. osv, men andre ord, altid og uden undtagelse i tanker, ord og gerninger elsker Gud af hele din sjæl, hele dit hjerte og hele din styrke og din næste som dig selv, som fuldkommenheden nu kræver....
hvem vil du så få hjælp fra når du skal forfølges, piskes, svede blod, lade dig korsfæste (selvfølgelig uden at brokke dig!!)?
Og hvad så i den mellemliggende periode, mens du nu ikke er 100% hellig? Tænk lige i den forbindelse på at Gud er en Gud med øjne som ildsluer, Han hader og afskyer synd , og synd er alt det du ikke opfylder af hellighed, foran Ham kan intet menneske bestå, urent som det er i tanke, ord og gerninger.
Jeg skal sige dig, alt det jeg nævnte først og mere til opfyldte Jesus, som den eneste af alle var og er han 100% fuldkommen, og han gik i døden for dig.
Det gjorde han for at forsone dig med Gud, på vegne af dig blev han ramt af Guds vrede over din synd.
Det du ikke kan opfylde i hellighed, det opfyldte Jesus! Og ganske gratis skænker han sin syndsforladelse og dermed nåde, det gør Han i Ordet, dåben, nadveren og Skriftemålet....ja, alle steder hvor Evangeliet lyder rent og purt (og sakramenterne forvaltes ret).
Og Jesu nåde skal man ikke kimse af, for den betyder at vi får barnekår hos Gud, det vil sige;
Jesus står imellem dig og Gud , så når Gud ser dig, ser han ikke dine mangler, dine urenheder, din synd, ... Han ser kun sin højtelskede Søn.
Ser Gud ikke din synd , betyder dette at vi kan blive...ja, i tro ER Guds egne børn og i hans rige leve under ham og tjene ham i evig retfærdighed, uskyldighed og salighed i al evighed.
Uden Jesu forsoning står du som en fjende af Gud.
Mkh Malli "
Alle gode hilsner fra
Gartneren
PS. Jeg savner forresten stadig en respons fra dig af, malli 
Kærlig hilsen
Gartneren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36314 - 19/09/2004 14:15
[Re: Gartneren]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Gartneren
" Alle gode hilsner fra
Gartneren
PS. Jeg savner forresten stadig en respons fra dig af, malli "
Hvad skal alle de farver betyde ?
Hvor mangler du en respons?
Mkh malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#36315 - 19/09/2004 21:26
[Re: Gartneren]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Gartner Nu spørger jeg sikkert ret dumt - men hvorfor skriver du pludselig et indlæg til mig (som slet ikke har været på denne tråd før) og HVORFOR i al verden gentager du bare mallis indlæg i regnbue-udgave uden at kommentere på den...... En debat går da ud på at svare dem som skriver (ikke alle mulige andre) og i sit svar skrive sin EGEN mening til emnet....... Jeg kan kun sige at jeg undres over dette indlæg.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#36316 - 19/09/2004 21:41
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 04/09/2004
Sted: Et sted på jordkloden
|
Kære Ester Er du ikke ordstyrer her ?  be happy  its your birthday Kærlig hilsen Gartneren
Kærlig hilsen
Gartneren
|
|
Til toppen
|
|
|
#36318 - 27/09/2004 00:23
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
Malli skriver:" Det gjorde han for at forsone dig med Gud, på vegne af dig blev han ramt af Guds vrede over din synd.
Har Gud brug for at forsone sig med mig, dig eller nogen? Nej! Gud har ikke brug for noget. Gud gør det Han vil!
Esa blev sendt for at vise os Vejen til Faderen. Dvs vi skal følge hans eksempel... Det er jo derfor, at Esa (Jesus) sagde, at han er Vejen og Sandheden og Livet!!
Joh 14 v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen
|
|
Til toppen
|
|
|
|