Hoeg skrev:
"For mig at se er det derfor umuligt, at ovenstående yngle- og redebygningsadfærd kan ske som en gradvis evolutionær proces"
Kunne erstattes af:
"For mig at se er det derfor umuligt, at noget-som-helst kan ske som en gradvis evolutionær proces"
fordi du har besluttet dig for overhovedet ikke at tænke over, hvordan gradvis udvikling kunne ske. Hvis vi nu kan forklare snyltehvepsen, er der jo også de hvepse, der lægger æg i figener, og er tilpasset figenplantens udvikling af frugter, blåfuglen, hvis larve lever hos myrer, der kræver timian, og hvor blåfuglens lugt og sekreter hindrer myrerne i at æde den. Andre myrer dyrker svampe af blade, de høster.
Og der er protozoer og andre dyriske parasitter, der har indviklede livscykler med bestemte værter på bestemte trin af udviklingen. Elmesygen er en svamp, der føres rundt af visse biller. Ikke alle arter elme dør dog. Og hvad med blomsterplanter, der kræver insektbestøvning, hvordan mon det kom i stand? Og så er der alle tiders "pet-eksempler" med kandestøberplanten i spidsen. Jo, der er nok at undres over for verdens børn. Biologerne bliver ikke arbejdsløse foreløbig, og der kan skrives MASSER af ovenstående slags indlæg.
Jeg ved ikke om, der findes en skudsikker forklaring på snyltehvepsens udvikling. Men jeg kan godt FORESTILLE mig nogle scenarier!
Men at diskutere ud fra en villet mangel på fantasi, er udsigtsløst!
mvh
LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton