Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36022 - 22/08/2004 09:33 Barnedåben er fra helvede
Jan Sloth
Bruger

Reg.: 21/06/2003
Sted: Nørresundby
Hvis du skreg da du læste denne overskrift, så trænger du til at blive sat fri for religiøse dæmoner.

Til toppen 
#36023 - 22/08/2004 09:51 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

??

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#36024 - 22/08/2004 10:02 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Jan

Hvad så hvis man bare blev bedrøvet?

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#36025 - 22/08/2004 10:11 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
Jan Sloth
Bruger

Hvis du blev bedrøvet trænger du også til at blive sat fri for religiøse dæmoner.

Til toppen 
#36026 - 22/08/2004 12:18 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
malli
Bruger

Hej Jan

"Hvis du blev bedrøvet trænger du også til at blive sat fri for religiøse dæmoner."

Tak for omsorgen, men Jesus har med sit blod løskøbt og genløst mig fra død, djævel, lovens forbandelse og alt muligt andet - herunder dæmoner. Gud selv har indpodet mig til Kristus i min barnedåb, og jeg indtager Jesu sande legeme og blod til syndernes forladelse i min kirke, hvor Gud forøvrigt tilgiver mig al synd rigeligt...alt dette har jeg i fattig tro modtaget for intet, og derfor er sammen med Paulus sikker på "at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre" (Rom. 8,39)

- Den Herre Jesus Kristus der med sit korsoffer gjorde Djævelen magtesløs! (Heb. 2,14)

I kraft af Jesus er jeg blevet Guds barn, og i kraft af Jesus har jeg " ikke fået en ånd, som giver trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I har fået den ånd, som giver barnekår, og i den råber vi: Abba, fader!" (Rom. 8,15)

Det er således hverken dæmoner eller Gud der bedrøver mig (p.t.), derimod er det mennesker, der bærer kristennavn og som spotter Herrens hellige nådemidler og er mere optaget af dæmonerne end af den Herre, der har svedt blod, er blevet mishandlet, spottet og ofret sit eget liv på korset for deres (og mine) elendige synders skyld, og i vantro tillægger dæmonerne al mulig magt, selvom Guds Ord i sandhed bevidner at i kraft af Jesus er alle vore hovedhår er talte, og at der er intet der kan rykke os ud af Hans hånd - "Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig, og jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen skal rive dem ud af min hånd. Det, min fader har givet mig, er større end alt andet, og ingen kan rive det ud af min faders hånd. " - Joh. 10,28.

Mkh Malli

Ændret af malli (22/08/2004 12:22)

Til toppen 
#36027 - 22/08/2004 12:23 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Jan...

Nu undrer jeg mig lidt... Hvordan og hvorfor er du kommet frem til det??

Hvad nu hvis man havde skrevet: "At tale i "tunger" er fra helvede" og reaktionen havde været den samme, er din konklusion også det samme her??

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#36028 - 22/08/2004 12:24 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
Jan Sloth
Bruger

Man kan INTET modtage fra Gud i barnedåben, for barnedåben er noget satan har fundet på for at bedrage mennesker.

Der findes ingen frelse i barnedåben.

Barnedåben er således en totalt ligegyldig handling hvor der absolut intet sker. Den giver blot en falsk tryghed for frelse.

Barnedåben stinker af helvede og den er fra helvede og den er gennemrådden.

Barnedåb er SYND.

Til toppen 
#36029 - 22/08/2004 12:32 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
malli
Bruger

Hej Jan

Nu synes jeg godtnok du kammer over!...er det virkelig Åndens frugt, der kommer til udtryk her?

"Barnedåben stinker af helvede og den er fra helvede og den er gennemrådden.
Barnedåb er SYND.
"

Dette bedes du dokumentere ved Ordet.

Mkh Malli

Ændret af malli (22/08/2004 12:41)

Til toppen 
#36030 - 22/08/2004 16:54 Re: Uforsonlighed er fra helvede ! [Re: Kefas Ben-Adam]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej jan

Selv om jeg mener, at barnedåben ikke er korrekt ifølge bibelen, så repekterer jeg de forældre, og dem kender jeg rimelig mange af, som trods alt mener det alvorligt med den dåb. Og jeg mener også, at barnet får en velsignelse fra Gud, som hverken du eller Satan kan tage fra det barn.

Men med din indledende overskrift mener jeg du her alvorligt har overtrådt en kristen dyd:
At selv om vi er uenige som kristne om mange ting, så må vi respektere andre kristne søstre og brødre og vi har ingen ret til at dømme dem.
Bibelen siger klart at vi skal bedømme os selv ret og at hver især har ansvar for sit eget liv.
Prøv at læse Romerbrevet kap. 14. 1-19 så vil du vide hvad jeg mener.

mvh
carl

Til toppen 
#36031 - 22/08/2004 18:02 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
Anonym
Anonym

Hej Jan

Hvordan konkludere du det?
Jeg er enig mht. at barnedåb er forkert, men den måde du argumentere på, for mig til at tænke om du har nogen seriøs hensigt med det du skriver.

mvh. Andreas Bech

Til toppen 
#36032 - 23/08/2004 00:49 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Malli.

Rigtig godt svaret. Med en overskrivft har han selv brug for at blive sat fri.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#36033 - 23/08/2004 00:53 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Halleluja, til hele dit svar omkring at blive sat fri gennem Jesus blod. Desværre findes der nogle der ser mere på djævlen end på Jesus.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36034 - 23/08/2004 00:58 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: ]
steincke
Bruger

Hej Andreasb

Jeg må nok give dig ret, for selv om jeg også er enig med jer omkring barnedåb, så viser Helligånden, at den måde som der her fares frem med, aldrig kan have Jesus med. Det er kun ulve der løber rundt og skræmmer for at lave splid i Guds hus.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36035 - 23/08/2004 01:02 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Det ken ikke været Åndens frugt, men er kun kødets. Heldigvis skal det forgå og vi har som kristne magt til at tilintetgøre sådanne ødelæggelser der kommer mod Guds tempel. Tak Jesus for det.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36036 - 23/08/2004 01:06 Re: Uforsonlighed er fra helvede ! [Re: carl]
steincke
Bruger

Hej Carl.

Armen.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36037 - 23/08/2004 02:21 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Tak for din positive respons - glæder mig da meget at du ikke mener at "barnedåben stinker af helvede"!

....men måske har du befundet dig for meget på Jesusnet og skal sættes fri af "Luther-dæmoner" , så kan vi jo følges ad.

(Øh, af hensyn til svage sjæle: DEN SIDSTE BEMÆRKNING OM DÆMONER VAR IRONISK)

Mkh Malli

Ændret af malli (23/08/2004 02:24)

Til toppen 
#36038 - 23/08/2004 10:33 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
Sunnøva
Bruger

Reg.: 15/07/2004
Sted: Lolland - Falster
Hej Jan sloth!

Jeg måtte lige kommenterer dit indlæg engang, da jeg er meget uenig med dig.

//// Man kan INTET modtage fra Gud i barnedåben, for barnedåben er noget satan har fundet på for at bedrage mennesker.

Barnedåben er således en totalt ligegyldig handling hvor der absolut intet sker. Den giver blot en falsk tryghed for frelse. ////

Når jeg som mor går op i Guds hus og lader mit barn døbe, så mener jeg da ikke at det er ligegyldigt. Mit barn kan ikke selv sige ja til Kristus endnu. Så derfor er det mit ansvar som mor, at sørge for, at mit barn bliver et Guds barn via tro. Når jeg så går op og døber mit barn, er det, for mig, det samme som at sige til sin Fader; Dette er min søn eller datter, jeg lægger mit lille barn i dine hænder og beder dig passe på ham/hende i hendes liv og våge over hende på hendes vej. Dette gør jeg som en gave til mit barn og fordi Gud er min Fader og derfor også mit barns Fader.
Når så årene er gået og han/hende er belvet så stor så hun selv kan bestemme om hun vil høre Faderen til, og det har jeg jo selvfølge gjort alt for at han/hun vil, så skal han/hun bekræftige sin dåb. Og det gør hun ved konfirmationene. Her siger hun selv, at hun vil høre sin Fader til.
Så nej, jeg mener ikke det er spor forkert at dåbe sit barn, det er en gave man giver det og man gør det af kærlighed til Gud. Så derfor kan den aldrig blive som du skrev;'

//// [Barnedåben stinker af helvede og den er fra helvede og den er gennemrådden. ////

Venlig Hilsen Sunnøva og Guds Fred

Til toppen 
#36039 - 23/08/2004 17:39 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Sunnøva]
Anonym
Anonym

Hej Sunnøva

Mit barn kan ikke selv sige ja til Kristus endnu. Så derfor er det mit ansvar som mor, at sørge for, at mit barn bliver et Guds barn via tro.

Så bliver man ikke længere døbt på egen tro og bekændelse, men på en andens tro og bekændelse, det ser jeg som at tvinge barnet op til Guds rige, og i øvrigt mener jeg ikke at man bliver frelst via dåb, men gennem troen på Gud. Hvis du tror på at Gud er nådig, så skla han nok tage vare på dit barn uanset dåb.

Jeg ville heller ikke lære mit barn at ryge før det var klar til selv at tage beslutninger, de har ret til selv at vælge. (ok det var en halvprovokerende sætning, jeg trækker den tilbage, men bare du forstår mit synspunkt)

mvh. Andreas Bech

Til toppen 
#36040 - 23/08/2004 19:47 Ordstyrerbemærkning [Re: Jan Sloth]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Jan Sloth.

Det er i orden, at du er uenig i vores (barne)dåbssyn. Men jeg vil gerne bede dig om at aflægge din meget ringeagtende og fordømmende tone. Man kan sagtens udtrykke sig i respekt for dem, man diskuterer med, selv om man ikke er enig. Det burde i hvert fald ikke være nødvendigt at beskylde andre for at være dæmoniserede, at barnedåben er fra Helvede mv. Jeg ved ikke, hvad formål du kan have haft med at indlede en tråd på den måde, men noget godt udgangspunkt for dialog er det i hvert fald ikke.
(Hvad er i øvrigt "religiøse dæmoner"? Jeg kan ikke finde dem i min Bibel.)
Prøv med lidt mere respekt, næste gang du skriver.

Med venlig hilsen ordstyreren.

Til toppen 
#36041 - 23/08/2004 23:38 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: AnnePande]
Jan Sloth
Bruger

Til Anne

Barnedåb er synd. Og synd skal man gå imod. Det skal udryddes så hurtigt som muligt.

Alt synd stinker og kommer fra satan. Derfor stinker barnedåb.

Til toppen 
#36042 - 23/08/2004 23:42 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Sunnøva]
Jan Sloth
Bruger

Et spædbarn tilhører allerede Gud. Så derfor er det ikke nødvendigt at gøre noget for at sådan et barn kommer til at tilhører Gud. Du kan ikke tro for frelse for et andet menneske.

Det er først når barnet selv kan tro, at det er nødvendigt at det modtager Jesus som sin herre og frelser.

Og der er ingen frelse i dåben. Konfirmation er lige så falsk en lære som barnedåben. For den er blot en bekræftelse på en løgn.

Jeg kan helt sikkert garantere dig for at Gud ikke har behag en barnedåb. Synd er hvad barnedåb er.

Til toppen 
#36043 - 24/08/2004 00:34 Re: Hovmod er en alvorlig synd ! [Re: Jan Sloth]
carl
Bruger

Hej Jan

Det virker utroligt at du -som kristen kan fremture i din hovmodige stil, selv om ordstyreren prøver at gøre dig opmærksom på dit uheldige ordvalg.
Hvis du læser NT ordentligt så vil du opdage, at hovmod er en alvorlig synd.

Da du åbenbart ikke har læst mit indlæg så får du noget af det eengang til i håb om, at du får noget at reflektere over:

Citat:
Selv om jeg mener, at barnedåben ikke er korrekt ifølge bibelen, så repekterer jeg de forældre, og dem kender jeg rimelig mange af, som trods alt mener det alvorligt med den dåb. Og jeg mener også, at barnet får en velsignelse fra Gud, som hverken du eller Satan kan tage fra det barn.

Med din indledende overskrift mener jeg du her alvorligt har overtrådt en kristen dyd:
At selv om vi er uenige som kristne om mange ting, så må vi respektere andre kristne søstre og brødre og vi har ingen ret til at dømme dem.
Bibelen siger klart at vi skal bedømme os selv ret og at hver især har ansvar for sit eget liv.
Prøv at læse Romerbrevet kap. 14. 1-19 så vil du vide hvad jeg mener.
Citat slut.

Så bliver da tro, håb og kærlighed, disse tre;men størst af dem er kærligheden. 1. Kor. 13. vers 13

Til toppen 
#36044 - 24/08/2004 07:34 Re: Hovmod er en alvorlig synd ! [Re: carl]
Jan Sloth
Bruger

Det er ukærligt hvis man acceptere synd blandt sine søskende i Herren. Hvis man ser synd, hvilket barnedåb i den grad er, da er man nødt til at pege på det så det kan blive udryddet.

Havde jeg sagt at mord kom fra helvede, da var der ingen som ville modsige mig. Men så snart man snakker om den synd som hedder barnedåb, da opfører folk sig fuldstændigt fjollet.

Jeg nægter at accepterer og respektere barnedåben. For det er og bliver synd.

Det er ikke hovmod at pege på synd. Det er kærlighed at pege på synd, så folk kan få øjnene op for det og omvende sig.

Til toppen 
#36045 - 24/08/2004 08:50 Re: Hovmod er en alvorlig synd ! [Re: Jan Sloth]
Anonym
Anonym

Hej Jan Sloth

Du skriver:

Det er ukærligt hvis man acceptere synd blandt sine søskende i Herren. Hvis man ser synd, hvilket barnedåb i den grad er, da er man nødt til at pege på det så det kan blive udryddet.

Tror du at gennem disse offensive indlæg mod barnedåb, får folk til at se at det er en synd?

Du skriver:

Det er ikke hovmod at pege på synd. Det er kærlighed at pege på synd, så folk kan få øjnene op for det og omvende sig.

Her vil jeg give Curt ret. Der er ikke meget kærlighed i dine indlæg, og jeg tror næppe at du opnår noget med den taktik du benytter dig af.

mvh. Andreas Bech

Til toppen 
#36046 - 24/08/2004 09:27 Re: Hovmod er en alvorlig synd ! [Re: Jan Sloth]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom aleychem Jan..

Jeg mangler stadig svar på mine spørgsmål til dig..

Jeg prøver igen med et nyt... Kan du begrunde i Skriften, at det er en synd?? Det ville nok være lidt nemmere at forholde sig til, end at du komme springende som trold ud af en æske og råber synd, helvede og fanden i hovedet på alle..

Jeg er godt nok enig i, at trosdåben bør være gældende, men absolut ikke din måde at annoncere det på... Muligvis siger du, at det er kærligt at pege på synden hos hinanden, men ikke med den måde du bruger... Og når du nu har den holdning, så burde du lytte til Carl, for hovmod er en synd...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#36047 - 24/08/2004 11:03 Re: Hovmod er en alvorlig synd ! [Re: Jan Sloth]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jan

Vi har haft mange debatter om dåb, som du kan fordybe dig i, og jeg vil også henvise til denne artikel , som gør rede for, hvad vi, dine værtsfolk her på Jesusnet.dk, mener om dåben. Der er også mange andre artikler og svarpanel-svar om emnet,
som du kan fordybe dig i, hvis du vil.

Nu har vi læst hvad du, som tror helt anderledes om dette hellige sakramente, har på hjerte.

Kan vi så ikke lade det blive ved det?

For det er næppe muligt for dig - eller for den sags skyld for nogen anden - at komme med synspunkter, som ikke allerede er fremført mange gange her i Café Thomas.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36048 - 24/08/2004 11:13 Re: Cowboy-bykser er fra helvede! [Re: Jan Sloth]
malli
Bruger

Hej Jan

Kom du til at spærre øjnene op, , grine, græde, hoste, tabe kaffekoppen....eller endnu værre linke dig ind, så har du en cow-boydæmon!!

- "Det er råddent og helt igennem fra helvede at gå i cowboy-bukser"
- "Det er dæmonisk og djævelsk at gå i cowboy-bukser"
- "Det er helt igennem pilråddent og en alvorlig synd at gå i cowboy-bukser"

...og så sidst "Hvis man ser synd, hvilket cowboy-bukser i den grad er, da er man nødt til at pege på det så det kan blive udryddet."

"Jeg nægter at accepterer og respektere barnedåben. For det er og bliver synd"

Igen-igen, dokumenter det ved Guds Ord!, ellers bliver det blot menneskemeninger og ren papegøjesnak (gentagelse på gentagelse på gentagelse).

Mkh Malli

PS. For en god ordens skyld, inden tøjbutikkerne bliver bestormet af exorcister - der er ingen! - INGEN!! dæmoner i cowboybukser.

Ændret af malli (24/08/2004 11:22)

Til toppen 
#36049 - 24/08/2004 11:38 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
malli
Bruger

Hej Jan

"Et spædbarn tilhører allerede Gud. Så derfor er det ikke nødvendigt at gøre noget for at sådan et barn kommer til at tilhører Gud. Du kan ikke tro for frelse for et andet menneske.

Det er først når barnet selv kan tro, at det er nødvendigt at det modtager Jesus som sin herre og frelser."

Dejligt at se at du gør rede for din mening, men der står ingen steder skrevet at et spædbarn allerede tilhører Gud, i betydningen at de er salige og frelste.

Ordlyden er "Himmeriget hører sådanne til" "Da sagde Jesus: "Lader de små Børn komme, og formener dem ikke at komme til mig; thi Himmeriges Rige hører sådanne til."

http://tagryggen.dk/bible.php?bible=1&book=40&chap=19#14

De ER ikke allerede hos Gud, men er født i arvesynden, hvilket da også kan bevidnes af at de både bliver syge og dør, sagt med andre ord, hele menneskeslægten bliver siden syndefaldet og udstødelsen fra Edens have født ind i Satans rige, ...og derfor frembærer vi dem for Gud i dåben i den tro at Gud vil indlemme dem i sin pagt - og dermed Guds rige, Himmeriget hører nemlig sådanne til. Det her kræver i sandhed indgreb fra Gud.

Vi er på ingen måde uenige om at spædbarnet - akkurat som alle andre behøver tro for at blive frelst, for der står skrevet "Men uden tro er det umuligt at behage ham!" (Heb. 11, 6). Bibelen fortæller os at spædbørn kan tro, naturligvis ikke i sig selv, for det kan ingen - men Gud kan skabe tro, også i et lille spædbarn (Matt. 21,16, Luk. 1,41)

I hvertfald er det ikke lykkes nogen ved god eksegese at dokumentere ved Ordet at spædbørn ikke kunne tro.

Konfirmationen er ikke andet eller mere end en bekræftelse af dåbspagten, en offentlig markering af at Gud har indlemmet mennesket i sin pagt som spæd........hvilket vi forøvrigt også gør når vi hver søndag i tro fremsiger Trosbekendelsen.

Mkh Malli

Ændret af malli (24/08/2004 11:50)

Til toppen 
#36050 - 24/08/2004 15:16 Barnedåben er fra Satan! [Re: ]
liberty
Bruger

Reg.: 05/06/2004
Sted: Brønderslev
Når der siges at barnedåben er fra Satan, så er det fordi den ofte bortleder mennesker fra det livsvigtige faktum, at man selv må komme til Jesus i ydmyghed, opgivenhed og hengivenhed, for at modtage Hans frelsende nåde. Derfor synes jeg det er i orden og på sin plads at råbe "falsk lære!" i sådan et tilfælde. Jeg har aldrig fundet noget, som giver mennesker en større falsk tryghed end barnedåben. Mange mennesker søger ikke ind i Guds arme, netop fordi de har en falsk tryghed i, at barnedåben har gjort alt for dem, som de behøver. Bibelen siger at man må tro med hjertet og bekende med munden for at blive frelst. Guds ord siger også at syndere ikke kan komme ind i Guds rige. Så vi må komme til Jesus, tro på Ham og komme med et angrende og omvendende hjerte, bekende vores synd, ellers går vi fortabt, og så er det ligemeget hvor mange gange vi er døbt. Nu kunne nogle sige at voksendåben er lige så slem, men så vidt jeg ved bliver der for det meste lagt vægt på personlig tro de steder hvor voksendåb foretages. Jeg er stødt på så mange mennesker som kaldte sig selv kristen og tænkte at alt nok var i orden, fordi de var jo barnedøbt og konfirmeret, og så levede de langt væk fra Gud. De havde ingen fred i deres hjerte, kun en falsk tryghed. Når Jesus kommer ind i vores hjerter, da bliver der en vidunderlig fred indeni. I juleevangeliet læser vi at der skulle blive "fred på jord i alle som har Guds velbehag" Inden i mennesker som har Guds velbehag skulle Guds fred være. Og Paulus siger at uden tro er det umuligt at have Guds velbehag. Når vi tror, da har vi Guds velbehag og Guds fred er i vore hjerter. Paulus siger også et sted: "mærker I ikke på jer selv, at Kristus bor inden i jer? ellers står I ikke prøve". Når vi er frelste, da vil der være en fred indeni vore hjerter, som er så dyrebar. Jeg har oplevet UFATTELIG mange mennesker som havde det største tomrum og utilfredshed i deres hjerter, som var barnedøbt. Der er endda en del, som også mærker tomrummet, men de vælger at tro på at de fik frelsen i barnedåben. Det er farligt, for hvis vi hører Kristus til, da VIL der være en fred og vished i hjertet, og vi vil kunne mærke på os selv at vi hører Kristus til.

Til toppen 
#36051 - 24/08/2004 15:47 Re: Barnedåben er fra Satan! [Re: liberty]
malli
Bruger

Hej Liberty

"Når der siges at barnedåben er fra Satan, så er det fordi den ofte bortleder mennesker fra det livsvigtige faktum, at man selv må komme til Jesus i ydmyghed, opgivenhed og hengivenhed, for at modtage Hans frelsende nåde"

Det ene udelukker ikke det andet - dåb udelukker ikke tro. Det er ikke barnedåben, der er skyld i at mennesker tror sig salige alene på baggrund af denne og uden tro. Groft sagt ville dette jo svare til at nadver eller bøn skulle være forkert fordi nogle mennesker tror sig salige alene på dette (såfremt der skulle være nogen).

Det forkerte er ikke det Gud selv har indstiftet!!, det forkerte er når Evangeliet ikke forkyndes! Det er Guds Ord og ikke vores følelser, der skaber tro. I missionsbefalingen knytter Jesus soleklart dåbsundervisning til dåben...." ...Idet i døber dem...og lærer dem" - ingen bliver døbt for så at drive hid og did i vranglærdomme! Skete dette ville både en gen - og voksendøbt på et tidspunkt falde fra. Men det er altså det der sker, når barnedåben ikke følges op af dåbsundervisning.

Mkh Malli

Til toppen 
#36052 - 24/08/2004 15:55 Re: Barnedåben er fra Satan! [Re: malli]
liberty
Bruger

Hej Malli!

Problemet er bare, at der bliver lovet frelse i barnedåben. De fleste præster forkynder at vi blev frelst som små børn i dåben. Denne lærdom må man godt kalde fra Satan. Satan vil gøre alt for at mennesker ikke bliver frelst. Desuden må vi også holde os til den bibelske rækkefølge: først tro og omvendelse, så dåb.
De fleste steder hvor voksendåb praktiseret, lægger man så megen vægt på troen og omvendelsen. I de fleste folkekirker bliver der lagt vægt på barnedåben. De som lader deres børn døbe, kommer i kirken og hører at deres barn nu er frelst, og så går de igen. Meget kan diskuteres unødvendigt, men dette er for alvorligt.
"Reliøse ånder" er vel de samme som fik færisæerne til at skrige af Jesus og ønske Ham død, det er når man krampagtigt holder mere fast på traditioner end det bibelen lærer os.

Jacob

Til toppen 
#36053 - 24/08/2004 16:27 Re: Barnedåben er fra Satan! [Re: liberty]
malli
Bruger

Hej Liberty

Det er svært at komme udenom at der står 2 steder i Bibelen at dåben frelser: "1 Pet 3,21: " Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" - Titus 3,4-7: "Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, v6 som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, v7 for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv"

Men uden tro frelser den altså ikke. Det er ikke rækkefølgen, tro/dåb der er konstituerende for om en dåb er gyldig, det er derimod Guds Ord tilknyttet vandet, der gør en dåb gyldig - og i Missionsbefalingen er rækkefølgen nøjagtig omvendt (dåb først oplæring efterfølgende).

Bibelen sammenligner dåben med omskæringen, som var pagtstegn i GT - denne omfattede spædbørn (ligesom samtlige Guds pagter har indbefattet spædbørn), der er derfor ikke grund til at antage at den ny pagt har forringet spædbørnenes vilkår. Og skulle det da forholde sig således, ville Gud lade det fremgå af sit Ord. Men tværtimod siger Jesus at vi skal døbe alle.

"Reliøse ånder" er vel de samme som fik færisæerne til at skrige af Jesus og ønske Ham død, det er når man krampagtigt holder mere fast på traditioner end det bibelen lærer os.

Bibelen omtaler ikke religiøse ånder, men farisæerne (dem du formodentlig her tænker på, ikke alle, da nogle af dem kom til tro), gjorde sig skyldige i den synd at de gennem egne gerninger og bestræbelser ville retfærdiggøre sig selv, de troede nemlig ikke at Jesus var Gud, og dermed ikke på retfærdiggørelsen i troen på Jesus alene.

Det her omhandler overhovedet ikke traditioner. Traditioner er gode, og alle kirker har sine egne traditioner......men må selvfølgelig ikke blive en erstatning for troen! Fuldstændig uden traditioner havner det let i ren anarki, hvilket bestemt er Gud imod.

Mkh Malli

Ændret af malli (24/08/2004 16:30)

Til toppen 
#36054 - 24/08/2004 16:29 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
Sunnøva
Bruger

Reg.: 15/07/2004
Sted: Lolland - Falster
Hej Jan..

Det er alligevel sådan, at når man som forældre dåber sit barn (hvis man er troende og det ikk bare er tradition), så er det en kærlighedsgave, og et symbol på kærlighed til Gud. Jeg overlader mit barn i din varetægt og Kristus elsker dette barn, fordi det er en af hans børn.

Jeg har læst en bog, som Mali faktisk anbefalede mig, "ud af Satans greb", hed den. Hun røgind i en satanisk kult hvor de tilbad djævlen. Hun mente faktisk, at hendes barnedåb var med til at redde hende tilsidst. Jeg siger ikke, det er rigtigt, men det var nogen tanker hun havde gjort sig efter hun blev rigtig frelst.

Det er selvfølgelig også en ed på, at man vil oplære sit barn i den kristne tro, således at barnet også kommer til at kende sin frelser og Fader gennem hendes/hans opvækst.

Jeg mener, at det er en kærlighedserklæring overfor sit barn og overfor for sin Fader. Uanset om det et sekremente. Det er ikke ritualet som sådan der gør det til kærlighed, men de følelser der ligger bagved det.

Venlig Hilsen Sunnøva... og Gud Fred..

Til toppen 
#36055 - 24/08/2004 20:59 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Sunnøva]
steincke
Bruger

Hej Sunnøva

Jeg forstår godt, at du vil give barnet den bedste gave, hvem vil ikke det. Problematiken er jo, at der i Biblen står at man skal tro i hjertet og bekende med sin mund.
Når du så går op og får barnet døbt, så sker det jo på din tro og din bekendelse med munden.
Jesus siger at vi skal være som børn, for at kunne komme til Ham. Det betyder jo, at et barn har fortrin i forhold til os voksne. Ved at velsigne barnet, tager Gud imod barnet som det er. For Gud kan ikke velsingne noget han ikke vil tage imod.
Når barnet så bliver ældre og gennem Ordet du har delt med ham/hende, så vil han/hun jo gå frem og bekende sin tro med sin mund, hvad han/hun tror med sit hjerte.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36056 - 24/08/2004 21:02 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
steincke
Bruger

Hej Jan

Du kan ikke sige konfirmationen er falsk. Du kender ikke det menneske der bekender sin tro, som den unge siger. Men det er faktisk ved konfirmationen, at dåben burde finde sted.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36057 - 24/08/2004 21:19 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Børn er frelste. De har troen, de kender ikke synden og synden har ingen magt over dem, p.g.a. at de ikke kender den.

De ER ikke allerede hos Gud, men er født i arvesynden, hvilket da også kan bevidnes af at de både bliver syge og dør, sagt med andre ord, hele menneskeslægten bliver siden syndefaldet og udstødelsen fra Edens have født ind i Satans rige, ...og derfor frembærer vi dem for Gud i dåben i den tro at Gud vil indlemme dem i sin pagt - og dermed Guds rige, Himmeriget hører nemlig sådanne til. Det her kræver i sandhed indgreb fra Gud.

At vi dør, er ikke kun et udfald af synd. Når Gud taler om at vi skulle dø p.g.a. synden, så var det jo adskillelsen fra Ham er døden, for Gud er LIVET.

en offentlig markering

sjovt nok du siger at konfirmationen er en offentlig handling, men når det er uden for jeres troes samfund, så er det en gernings frelse.

vi forøvrigt også gør når vi hver søndag i tro fremsiger Trosbekendelsen.

Husker jeg forkert, men jeg mener der var nogen der sagde at det var et ritual.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36058 - 24/08/2004 21:30 Re: Hovmod er en alvorlig synd ! [Re: Jan Sloth]
steincke
Bruger

Hej Jan.

Du tager gruelig fejl. Det er rigtigt, at man skal gøre opmærksom på det, MEN det er måden hvorpå det skal gøres. Den måde som du kommer på, har IKKE Jesus kærlighed.

Hvordan kan jeg sige det?... Jo, der er Jesus ved brønden og kvinden med de mange mænd. Der er kvinden der er taget i hor. Hvordan reagerede Jesus der. Kom han frem og sagde at de tilbad Satan? Nej, han opmuntrede dem til at ændre deres liv/syn.

Det skal vi også gøre for dem der har barnedåben, lige som de skal gøre det mod os. At fare frem og male bål og brand over den måde andre læser Biblen, er ikke fra Gud. Det gjorder Farisæerne jo også og hvad siger Jesus om dem?

Jeg har selv været en farisær her inde, men er mere bevidst om at det er Gud der skal til og ikke hvordan jeg læser Biblen. Det samme er der jo også nogle fra "barnedåbens" side, der har farisæriske holdninger.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36059 - 24/08/2004 21:44 Re: Barnedåben er fra Satan! [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli

Det er svært at komme udenom at der står 2 steder i Bibelen at dåben frelser: "1 Pet 3,21: " Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer" - Titus 3,4-7: "Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, v6 som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, v7 for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv"

Du har ret, problemmet er bare, at du ikke vil have hele Biblen med på dette område, for det står jo også i Rom 9, 9. Det skær du med glæde væk for der står jo ikke noget om at blive frelst. Jeg kan kun sige, at det gør der i min Bibel.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36060 - 24/08/2004 21:54 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Vi er uenige omkring barnedåben, og tiden her inde, har ikke ændret min tro på dåben som gives i kirken jeg kommer i. (der ikke har barnedåb)

Nu tror jeg heller ikke du er fuld af dæmoner, for du tror på Jesus og Han er vejen, sandheden og livet. Grunden til at jeg holder med dig her, er at den måde som dig og andre her inde bliver beskyldt, ikke har noget belæg i Biblen. Det er kun farisæere der råber op på den måde, lige som vi engang i mellem kommer til (at hoppe på farisær vognen). Biblen siger at vi skal formane i kærlighed og når det er blandt søstre og brødre, skal det være en opmuntring til at rette op på det man har/gør forkert.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36061 - 24/08/2004 22:05 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Hvad så med de der ikke kan "bekende med deres mund" bliver de ikke frelst?

Mkh Malli

Til toppen 
#36062 - 24/08/2004 22:13 Re: Barnedåben er fra Satan! [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Nej, jeg skærer ikke Rom. væk, men tro og dåb er nødvendig for frelse: " Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige" (Joh. 3,5)

Mkh Malli

Til toppen 
#36063 - 25/08/2004 00:14 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: Jan Sloth]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Jan.

Du siger sådan set ikke andet end hvad du hele tiden har sagt, men hvis du fortsat hævder at barnedåb er synd, bedes du dokumentere det ud fra Skriften, fremfor blot at gentage (som du allerede er blevet bedt om af flere).

Og igen, det er i orden at være uenig, men det handler om måden at udtrykke sig på. Du kunne sagtens udtrykke din uenighed i respekt for din modpart uden at anklage med ord som synd, stank, helvede og religiøse dæmoner. Den tone er der ikke meget opbyggeligt ved.
Husk, at du er gæst her på siden og derfor bør rette dig efter ordstyrernes (værternes) henstillinger.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#36064 - 25/08/2004 10:28 Re: Ordstyrerbemærkning [Re: Jan Sloth]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
HEj jan
Har du nogle begrundelser for dit synspunkt?
mvh. magnus

Til toppen 
#36065 - 25/08/2004 21:03 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Jeg skal ikke dømme hvem der frelses eller ej, det er heller ikke det der er linien i det jeg prøver at forklare. Om en der ikke kan bekende med sin mund, ikke bliver frelst? Det kan godt ske, det kan også ske at vedkommende gør. Det der er væsentlige, er at en der er stum, vil det være forkert at døbe, men jeg er nu sikker på at Gud er stor og almægtig og hvis den stumme tror på Jesus som Guds Søn, sandheden, livet og vejen. Så vil han/hun blive frelst. Men som sagt, det er Gud der har det sidste og og det er jeg glad for. Jeg kan så komme med min holdning ud fra Biblen, men min viisdom er ikke så stor som Guds, at jeg kan betydningen af hvert et ord i Biblen.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36066 - 25/08/2004 21:09 Re: Barnedåben er fra Satan! [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Vi er da enige, at frelsen tæt er forbundet med dåb. Lige som dåben høre med til frelsen, så høre bekendelsen med sin mund til dåben.

Når Jesus siger vand, kan det jo også være Helligånden. For han er beskrevet som vand forskellige steder i Biblen, så at vi bruger vand som vi kender det, er jo ud fra den viden og tro vi kan have, selv om den kun er mikroskopisk.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36067 - 25/08/2004 21:30 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Det vil så sige at den stumme ikke skal iklædes Kristus samt begraves og genopstå med Kristus?

Mkh Malli

Til toppen 
#36068 - 25/08/2004 21:58 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Fra skriftstedet:

"Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige" (Joh. 3,5)

...så svarer du mig at det vand der tales om her er Helligånd!.

Kim, mener du - hånden på hjertet - at teksten skal udlægges som

"Den, der ikke blive født af Helligånd og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige"

jeg må i givet fald spørge dig hvilken ånd er så ånd nr. 2 ?

Nej, det indlysende er at det er dåbsvand, Jesus taler om - dåbsvand OG Helligånd.

Det hele hænger jo sammen - åndelig + fysisk.

Jesus var Gud OG menneske - åndelig og fysisk/konkret.

Den Kristne Gud er i modsætning til new-ageguder ikke kun ånd/åndelig - men er i allerhøjeste grad tilstede i egen person i dåb og nadver.

Den kristne GUD har været MENNESKE!

Men har man kun en "åndegud" eksisterer det fysiske aspekt ikke...og den "åndegud" kan man kun gennem dyrkelse af egen åndelighed have kontakt med.

Men når vores Gud har været menneske, og dermed konkret og fysisk...er Han ikke stoppet med at være fysisk og konkret. For det er Han nemlig i dåben ved indstiftelsesordet og vandet
...for det er Han nemlig i nadveren ved indstiftelsesordet og brødet/vinen.

Mkh Malli

Ændret af malli (25/08/2004 22:07)

Til toppen 
#36069 - 25/08/2004 22:29 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: malli]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli.

Jeg er enig med dig - vil bare lige indskyde, at den 2. person i guddommen ikke bare har været menneske engang, men stadig er det.
Hvis han nemlig var holdt op med at være menneske, kunne han ikke træde frem for Guds ansigt som ypperstepræst efter sin opstandelse og himmelfart.
Han ville heller ikke kunne komme igen som Menneskesøn.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#36070 - 25/08/2004 22:43 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

.. nemlig Anne - og så kunne han heller ikke være fysisk til stede i nadverelementerne, som er hans legeme og blod! Jeg tror også du er enig her, Malli?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36071 - 26/08/2004 01:28 Levende Vand gør vandet sundt [Re: steincke]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Hej steincke

Tanker til tolkninger af begrebet vand..

joh. 4, 7-26.
Teksten handler om samtalen mellem en samaritansk kvinde og Jesus, hvor de taler sammen om begrebet Vand.
Kvinden beder Jesus give hende af Det Levende Vand, som han taler om. Læg mærke til, at han får hende til af sig selv at tale lige ud, at sige noget sandt. Dette peger han på hos kvinden, som får lejlighed til at blive mere opmærksom på, hvordan hun gennem at praktisere sand tale, har en kilde der vil strømme med levende vand. Dermed har han opfyldt hvad hun bad om.

Hans lære falder som dug på unge spirrer.

Vand kan tolkes som billede på Sandheden. Det udtrykkes i sand tale og ren lære. Tænk på Sandhedens Ånd, der vil undervise og lede til hele Sandheden.
At det er det samme vand, der også menes i forbindelse med dåben, kan følgende vers lede tanken hen på:

Mattæus 28 18-20
Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn, idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.

Her kædes folkeslagenes overtalelse i Faderens og Sønnens og Helligåndens Navn, sammen med vandet [sand tale] i den metafysiske dåb.

Det går ud på; at tale sandt.

Gennem sand tale [evangeliet], får folkeslagene del i den store Dåb, nemlig at de går fra kødets menneske, over og fødes i Åndens Mennske. Det er alle de som tilbeder i Ånd og Sandhed.

Når jeg skal fortælle, hvad der menes med ordet "Navn", og at blive talt over i Hans Navn kan betyde, kan det kort siges således:
Gud er Ånd, vor Fader, som vi ligner når hans stråleglans fylder vort ansigt.
Sønnen er Alle Mennesker som har Gud til Fader, og som vandrer i Mennskesønnen, i hvem Hans Skønhed og Værdighed ér givet.
Helligånden vidner sammen med Sønnen, og bliver derfor over den, som har Sønnen.

Kort og godt, det handler om at Leve det genfødte menneske, Ånds mennesket, helt og fuldt. Det rene vand, Dåbens Vand, gør sundt, forvandler og føder Guds Børn, som ér af Ånden.

De er de dugdråber, som Guds Kærligheds Sol, har løftet op fra Havet og lader åbenbare Menneskesønnen i en Sky af Vidner.

Fred og Alt Godt

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#36072 - 26/08/2004 04:39 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
chemnitz
Bruger

Hej Jan Sloth

Et spædbarn tilhører allerede Gud. Så derfor er det ikke nødvendigt at gøre noget for at sådan et barn kommer til at tilhører Gud. Du kan ikke tro for frelse for et andet menneske.

salme 51,7 siger: v7 I skyld har jeg været, fra jeg blev født,
i synd, fra min mor undfangede mig.

Ef. 2,3 siger: Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre
Biblen siger altsaa at vi fra foedslen er syndere, der er under Guds vrede og har brug for frelse. Derfor har saadanne boern brug for at blive frelste gennem daab og tro virket ved Guds ord.

Det er først når barnet selv kan tro, at det er nødvendigt at det modtager Jesus som sin herre og frelser.

Barnet kommer aldrig til selv at kunne tro. Naar man tror at man selv kan tro er det den rene indbildskhed, et andet evangelium, hvor man ikke tror paa jesus, men paa sigs elv. Gud kan derimod skabe troen i spaedboern saavel som i voksne, hvilket mathaeus 16 skriver klart.

Og der er ingen frelse i dåben.

Her er helligaanden og dig aabenbart uenioge, da Helligaanden siger ved apostlen paulus i Titus 3,5 at daaben frelser. tror du ikke det er paa tide at du begynder at koncentrere dig om hvad Helligaanden faktisk siger i biblen i stedet for hvad diverse fremgangsteologer paastaar. De er falske profeter og du risikerer din frelse ved at lytte til dem.

Jeg kan helt sikkert garantere dig for at Gud ikke har behag en barnedåb.

Du kan ikke garantere noget som helst, det kan alene Gud og han har garanteret at daaben frelser, at han kan skabe troen i boern og at boern har brug for frelse.

mvh. magnus

Til toppen 
#36073 - 26/08/2004 04:47 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
chemnitz
Bruger

Hej jan
Hvor har du faaet ideen om religioese daemoner fra. De er ikke omtalt i biblen.
Jeg vil hellere end gerne debatere dine synspunkter med dig, men hvis du vil overbevise nogen, maa du begynde at begrunde det ud fra Guds ord og ikke blot stroe om dig med skingre indlaeg som alene er loese paastande. Det gavner paa ingen maade din sag og heller ikke debatten herinde, naar du opfoerer dig som om du er Gud selv og kraever at vi aendrer holdning alene fordi du siger vi skal og ikke fordi biblen siger det.

mvh. Magnus

Til toppen 
#36074 - 26/08/2004 07:53 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: AnnePande]
Jan Sloth
Bruger

Barnedåb findes ingen steder i bibelen. Hver gang bibelen taler om dåb ser man at tro kommer før dåb. Altså er dåb noget man gør efter at man er blevet frelst.

Så derfor er barnedåb fra helvede og ikke fra Gud

Til toppen 
#36075 - 26/08/2004 08:25 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: Jan Sloth]
chemnitz
Bruger

Hej jan Sloth
Daab af kvinder findes heller ikke i biblen, men de er ligesom boern inkluderet i alle folkeslag. Biblen siger i Ap.G. 2,39 at loeftet om syndernes forladelse og helligaanden i daaben gaelder baade de tilstedevaerende, deres boern og alle udover jorden som Gud kalder til tro. . Desuden naevnes der intetseds med huse der bliver doebt, at boernen er undtaget, hvorfor man maa gaa ud fra at de er inkluderet, da den normale betydning af hus i biblen inkluderer boern. Bevisbyrden ligger helt paa jeres side.

mvh. magnus

Til toppen 
#36076 - 26/08/2004 09:36 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: AnnePande]
malli
Bruger

Hej Annepande

"Jeg er enig med dig - vil bare lige indskyde, at den 2. person i guddommen ikke bare har været menneske engang, men stadig er det.
Hvis han nemlig var holdt op med at være menneske, kunne han ikke træde frem for Guds ansigt som ypperstepræst efter sin opstandelse og himmelfart."

Enig - fandt det bare vigtigt at sammenkoble det fysiske aspekt i Jesu menneskevorden, og dåb-nadver.

Det virker nemlig til at man (sådan generelt) er mere optaget af det åndelige aspekt ved Jesus, hvilket gør ham uendelig fjern....med mindre man da "hiver ham ned"*) ved lovsang og tilbedelse....hvilket gør det hele til en "mærkesag"

Men Jesus - Gud! - er allerhøjeste grad fysisk i dåben og nadveren.

Mkh Malli

*) ønsker ikke at støde nogen, men kan ikke lige finde andre udtryk.

Ændret af malli (26/08/2004 09:38)

Til toppen 
#36077 - 26/08/2004 10:52 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: chemnitz]
Jan Sloth
Bruger

"går ud fra "

skal vi til at gætte ??

Til toppen 
#36078 - 26/08/2004 11:10 Re: Helligånden, hvad siger den ? [Re: chemnitz]
carl
Bruger

Hej chemnitz

Blot denne bemærkning, idet der var nogle linier i dit indlæg, som så interessante ud.
Jeg går ud fra at det hører med til emnet, fordi du og malli jo hævder, at Helligånden gives som gave ved barnedåben.

Du skriver:
Her er helligaanden og dig aabenbart uenioge, da Helligaanden siger ved apostlen paulus i Titus 3,5 at daaben frelser. tror du ikke det er paa tide at du begynder at koncentrere dig om hvad Helligaanden faktisk siger i biblen i stedet for hvad diverse fremgangsteologer paastaar. De er falske profeter og du risikerer din frelse ved at lytte til dem.
Citat slut.

Kommentar:
Du skriver ganske rigtigt "tror du ikke det er paa tide at du begynder at koncentrere dig om hvad Helligaanden faktisk siger i biblen "

Så er det jeg spørger dig konkret:
Hvis du virkelig mener det du har skrevet her og det tror jeg på, så ville det være interessant at vide,
passer denne belæring du giver om at koncentrere sig om hvad Helligånden faktisk siger i bibelen

Så må dette helt rigtige princip så også gælde m.h.t. hvad Paulus siger ved Helligånden om Hellligåndens nådegavers funktion ??

mvh
carl

Til toppen 
#36079 - 26/08/2004 12:00 Re: Helligånden, hvad siger den ? [Re: carl]
malli
Bruger

Hej Carl

"Så må dette helt rigtige princip så også gælde m.h.t. hvad Paulus siger ved Helligånden om Hellligåndens nådegavers funktion ??"

Vel ingen modsiger de særlige nådegavers funktion på apostlenes tid - men dette modsiger jo på ingen måde at vi modtager Helligånden i barnedåben, og at dåben frelser.

Helligåndens funktion er alene at pege på Jesus, men det virker til at du kun kan forbinde Helligånden med profeti o.l.?

Mkh Malli

Til toppen 
#36080 - 26/08/2004 12:19 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: Jan Sloth]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Jan Sloth.

"Barnedåb findes ingen steder i bibelen", skriver du. Nej, i det hele taget koncenterer Bibelen sig ikke om de døbtes alder. Der står fx heller ikke noget om dåb af ældre mennesker.

"Hver gang bibelen taler om dåb, ser man, at tro kommer før dåb."
Ja, det er der heller ikke nogen der har modsagt. Men Jesus taler om, at tage imod Guds rige ligesom et lille barn. Og netop dette rige kommer man ind i ved vand og Ånd, Joh. 3,5.
Ligeledes blev drengene i den gamle pagt omskåret på 8.dagen, og omskærelsens pagt handlede netop om retfærdiggørelse af tro. Rom. 4.
Jf. også Sl. 71,6. "Fra fødslen har jeg støttet mig til dig".

Der er derfor bibelsk belæg nok for, at de spæde kan tro, men ikke for at de ikke kan.
Derfor kan barnedåb ikke være synd, eller komme derfra hvor du foreslår...
Der er heller ikke belæg for, at dåben blot er symbolsk, eller at troen er vores beslutning. Ingen kan komme til Jesus, hvis det ikke er givet ham af Faderen. Joh. 6,65.

Hvis vi tror, at Bibelen er Guds ord, må vi også tro, at disse ord er fra Gud.
Og selv om man mener noget er forkert, kan man stadigvæk godt sige det uden at bruge så mange kraftudtryk. Det gælder for alle.

Mvh. Anne.

PS til Magnus: Jo, der var en kvinde, som blev døbt i Bibelen, nemlig Lydia. Ap.G.16,15.

Til toppen 
#36081 - 26/08/2004 12:44 Re: Helligånden, hvad siger han ? [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej venner - jeg har det så sært med at I skriver "den" om Helligånden - det er vist første gang jeg har set det - han er jo da en af de tre personer i Gud = Faderen, Sønnen, Helligånden.

Er det fordi I slet ikke opfatter ham som en levende person, der kan sørge og glædes, men mere som en slags upersonlig energi eller kraft?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36082 - 26/08/2004 13:55 Re: Helligånden, hvad siger han ? [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Du har skrevet dit indlæg ud for mig...kan ikke lige se at jeg har brugt det udtryk.

Mkh Malli

Til toppen 
#36083 - 26/08/2004 13:55 Re: Helligånden, hvad siger den ? [Re: malli]
carl
Bruger

Hej malli

Du skriver:Citat:
Vel ingen modsiger de særlige nådegavers funktion på apostlenes tid - men dette modsiger jo på ingen måde at vi modtager Helligånden i barnedåben, og at dåben frelser.
Citat slut.

Svar:
Jeg talte ikke om på apostlenes tid og det ved du udmærket. Og der står heller intet om barnedåben i skriften.
Så om igen.

Du skriver videre:Citat
Helligåndens funktion er alene at pege på Jesus, men det virker til at du kun kan forbinde Helligånden med profeti o.l.?
Citat slut.

Svar:
En luftig påstand som ikke er korrekt, hvilket er skrevet gentagne gange og det bliver den ikke bedre af, tværtimod.

Hvis du har læst min debatindlæg herom-og det har du- så har du også læst min skelnen mellem Guds ånds virke gennem alt og at ALLE Helligåndens nådegaver er specielle gaver givet af Gud til opbyggelsen af sin menighed- Kristi legeme.

mvh
carl

Til toppen 
#36084 - 26/08/2004 13:58 Re: Helligånden, hvad siger han ? [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Nånej, undskyld, det var bare din overskrift. Jeg prøver selv at huske at rette i overskriften, hvis det ikke lige passer med det, jeg skriver i mit indlæg, men somme tider glemmer jeg det også selv ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36085 - 26/08/2004 14:54 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Jan Sloth]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

Man kan INTET modtage fra Gud i barnedåben, for barnedåben er noget satan har fundet på for at bedrage mennesker.

Barnedåben er således en totalt ligegyldig handling hvor der absolut intet sker. Den giver blot en falsk tryghed for frelse.

Barnedåben stinker af helvede og den er fra helvede og den er gennemrådden.

Barnedåb er SYND.

Ha ha ha ha!

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#36086 - 26/08/2004 15:31 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Er det ikke noget med "Hvad hjertet er fuld af, løber..."

Mkh Malli

Til toppen 
#36087 - 27/08/2004 00:52 Re: Barnedåben er fra helvede [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Kommer i tanke om, at han jo kan bekende Jesus ved at skrive det på et stykke papir. En anden ting er jo, at han kan skrive det og så før dåben sige det med "sine" ord. Om vi forstår det han siger er jo uden betydning, men han bekeder sin tro.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36088 - 27/08/2004 01:04 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Jeg siger på ingen måder at Gud kun er ånd.

Kim, mener du - hånden på hjertet - at teksten skal udlægges som

"Den, der ikke blive født af Helligånd og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige"

jeg må i givet fald spørge dig hvilken ånd er så ånd nr. 2 ?

Det er egentligt meget nemt at svare på, hvad det du kalder ånd nr 2 er. Det er Ånden. Helligånden, som du så efter hvad jeg forstår, kalder ånd nr 1, er 3. PERSON i den treenige Gud. Der står at Guds ånd (Helligånden) svævede over vandene. Der er også floderne der går ud til verdenhjørnerne. Alt sammen Helligånden, men Guds ånd er begge steder, både i Faderen, Sønen og Helligånden.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36089 - 27/08/2004 01:13 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Hej Anne.

"Hver gang bibelen taler om dåb, ser man, at tro kommer før dåb."
Ja, det er der heller ikke nogen der har modsagt. Men Jesus taler om, at tage imod Guds rige ligesom et lille barn. Og netop dette rige kommer man ind i ved vand og Ånd, Joh. 3,5.
Ligeledes blev drengene i den gamle pagt omskåret på 8.dagen, og omskærelsens pagt handlede netop om retfærdiggørelse af tro. Rom. 4.

Omskærelsen og dåben er forskellige. Den første er fysisk og for at man kan være ren, det andet er omskærelsen af hjertet. Denne renhed kan kun effektueres ved at mennesket selv bekender nødvendigheden af Jesus, med de Ord, Gud har lagt i menneskets hjerte.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36090 - 27/08/2004 08:47 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hmm Kim, mener du så altså, at handicappede, som hverken kan formulere sig skriftligt eller mundtligt eller kropsligt ikke må blive døbt? Ja, det må du vel mene, når du ikke tror, at dåben er en gave fra Gud, som vi har både ret og pligt til at hjælpe umælende til at modtage ....

Som jeg ser det, hindrer vi så netop børn og umælende i at komme til Jesus, som jo sagde: "Lad de små børn komme til mig, dem må I ikke hindre?"

Hvordan mener du, at det skulle kunne lade sig gøre for nogen at hindre de små (såvel åndeligt som legemligt "små" i at komme til Jesus? Det skulle vel, ifølge din forståelse af sagen, ikke være muligt? Hvorfor mon Jesus sagde det så?

I dag kan vi ikke se Jesus i kød og blod gå rundt iblandt os, men vi kan med tak og glæde modtage - og hjælpe hinanden til at modtage - de af ham indstiftede sakramenter. Sådan ser jeg på det ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36091 - 27/08/2004 22:00 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: Jan Sloth]
chemnitz
Bruger

hej jan Sloth
Tvaertimod, det er det rene gaetteri at gaa ud fra at en husholdning alene i de tilfaelde, hvor det naevnes at den bliver doebt, ikke inkluderer spaedboern. Det er at afvige fra ordets normale betydning uden tvingemnde argumenter. Jeg venter staid paa bibelsk argumentation fra din side.

mvh. Magnus

Til toppen 
#36092 - 28/08/2004 01:44 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kristana.

Hvor er jeg ked af, at du vil gøre mig til Gud, når jeg utrykkelig har gjordt rede for at jeg ikke skal dømme om nogen skal døbes eller ej. Til gengæld går jeg ikke ind for at døbe mennesker imod deres vilje. Jeg er ikke Gud, der tager et menneske frem og tvinger det gennem dåben, som en dommer over for det menneske.

Noget andet er, at du prøver at lægge det frem til at der vil være nogen som ikke vil kunne blive døbt, med det jeg siger. Det passer jo ikke og er en løgn. Vi lever i 2004, med elektronik der kan hjælpe mennesker som ikke kan sige noget, skrive noget med hænderne. Vi har elektronik, der får 100% døve til at høre, så muligheden er sikkert også omvendt.

Argumentet med at der er nogen der vil blive udelukket, som grundlag for tvangsdåben som barnedåb jo vitterlig er, holder ikke.

Hvis barnedåben er fra Gud, så skal Rom. 9,9 fjernes fra Biblen. Men det må du jo spørge Gud om.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor jeg siger at dåben ikke er en gave fra Gud? For det er den, men den er ikke en gave man skal tvinge mennesker ind til. For det kan ikke være en gave men diktatur.

Hvordan mener du, at det skulle kunne lade sig gøre for nogen at hindre de små (såvel åndeligt som legemligt "små" i at komme til Jesus? Det skulle vel, ifølge din forståelse af sagen, ikke være muligt? Hvorfor mon Jesus sagde det så?

Hvad var det børne ville, som man prøvede at forhindre. De ville hen til Jesus, for at høre Ordet. Det ville man forhindre og derfor sagde Jesus som han gjorder.

Du har ret, at vi kan hjælpe hinanden hen til Jesus. Det gør vi jo ved at forkynde evangeliet til frelse. Når de så høre Ordet og Gud kalder på dem, så er dåben det næste.

Da Israelitterne skulle ud af Ægypten, kom Moses jo ikke til Ægypten efter at de havde været gennem vand og blev beskyttet af lammets blod. Det var omvendt. Moses kom jo til Ægypten og kaldte Israelitterne sammen (ved Guds Ord), derpå tog de imod Guds frihed og gik herefter ud og igennem vand.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36093 - 28/08/2004 01:48 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: chemnitz]
steincke
Bruger

Hej Magnus.

Det er rent gætteri, at der skulle være spædbarn i huset. For jeg kunne da godt lide at vide hvor gammel barnet var den dag?? Det må jo stå i Ordet, med din udtalelse. Jeg har bare ikke læst det, men vil da meget gerne vide det.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36094 - 28/08/2004 08:55 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Der står jo flere steder at hele huse blev døbt, at der så ikke skulle være børn imellem ville bestemt overgå min forstand. Men det er faktisk heller ikke det vi bygger på.

Jeg ser en rød tråd mellem tilegnelse af forsoningen og dåben. Mener vi at det er fuldbragt, lytter vi til Korsordet: DET ER FULDBRAGT, skal vi ikke selv gøre noget - for Guds nåde strømmer ud fra korset.... vi bærer bare de små børn derhen!, så de i tro kan modtage denne nåde, så de kan få Kristi højtidsklæder på, "alle I der er døbt til Kristus er jo iklædt Kristus" - hvilket de, som alle andre, behøver for at stå for Ham med øjne som ildsluer.

Mkh Malli

Til toppen 
#36095 - 28/08/2004 08:59 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kim, hvad har Rom. 9,9 med sagen at gøre - det må vist være en tastefejl? (Du skriver: Hvis barnedåben er fra Gud, så skal Rom. 9,9 fjernes fra Biblen. Men det må du jo spørge Gud om.)

Men du fastholder altså, at dåben ikke er fra Gud, og så skriver du lige nedenunder: Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor jeg siger at dåben ikke er en gave fra Gud?

Er gaver i din forståelse noget, men skal rekvirere? Så synes jeg ikke det fortjener betegnelsen gave. Jeg har aldrig selv brudt mig om at modtage, eller skrive, ønskesedler, men vil hellere give og modtage helt ufortjent!

Jeg undrer mig også stadig over, at du kan mene, at dåben kan være diktatur eller tvang eller på anden måde et overgreb.

F.eks. modtager jeg hver dag post, som jeg ikke har bedt om, men jeg føler mig ikke spor forulempet af den grund. Der er bare nogle af brevene og reklamerne, som jeg ikke bruger til noget, og ikke engang læser ... men det betyder ikke, at afsenderen ikke har givet dem til mig.

Vi er enige om én ting (mindst!) - nemlig det du skriver her: Til gengæld går jeg ikke ind for at døbe mennesker imod deres vilje. Det gør jeg bestemt heller ikke ...

Men, ak, bortset fra det, vi kommer ikke hinanden nærmere, desværre.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36096 - 31/08/2004 13:29 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: malli]
liberty
Bruger

Hej Malli!

Nej sådan nogle skriftsteder ville nok være dumt at bygge på : at hele huse blev døbt, og der skulle være helt små børn imellem.
Du siger at de små børn kommer til dåben i tro. Det kan jeg ikke forstå, det er da forældrene der bærer dem frem. Nogle gange tror forældrene, mange gange gør de ikke (selvom de jo skal sige at de gør). Hvad bliver da af omvendelsen og det at lægge sit liv ned for Kristus??

Liberty

Til toppen 
#36097 - 08/09/2004 22:19 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kristina. Rom 9,9 har med dåben at gøre. Hvor den næsten passer ind, er at præsten jo spørger forældrene og de svare.

Igen, jeg siger ikke at, dåben ikke er fra Gud. Du kan ikke lægge mig noget i munden jeg ikke siger.

Er gaver i din forståelse noget, men skal rekvirere? Så synes jeg ikke det fortjener betegnelsen gave. Jeg har aldrig selv brudt mig om at modtage, eller skrive, ønskesedler, men vil hellere give og modtage helt ufortjent!

Okay, så du giver ikke dine børn gaver til jul og fødselsdag? Der vil sikkert være noget du giver dem som de har sagt de ønsker sig. Dine børn har sikkert også lavet noget en gang i mellem som du ikke brød dig om, men det ændrede vel ikke på, at du ikke vil give dem en gave, selv om de måske ikke havde fortjent det ved at fejle i løbet af året.

Gud har givet os en gave i dåben, som vi med vores mund må sige at den vil vi gerne have. Så spørger jeg igen, hvor i den sætning jeg har nævnt her, siger jeg at dåben ikke er fra Gud. (Det er igen Rom. 9,9 der passer til denne linie jeg lige har sagt her)

ak, bortset fra det, vi kommer ikke hinanden nærmere, desværre.

Jeg er ked af, at du har en forudsholdning, og står fast i det, uden at bede over det og høre hvad Jesus siger ved Helligånden.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36098 - 08/09/2004 22:28 Re: Barnedåben er stadig fra Gud!! [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Jeg har svært ved at se tråden. For Biblen siger at vi er synder under loven men frelst ved Jesus. Når et barn ikke kender til loven, er det heller ikke under loven men i Jesus Kristus. (Kommer i tanke om at det vist står noget ligne i Biblen, kan ikke lige huske hvor. )

Korsets kraft er meget større end du nævner Malli. Det virker meget mere, end at man skal komme til det. For hvad med dem der levede før korsfæstelsen. Mener at kan huske der står noget med at de blev oprejst. Selvfølgelig, skal vi komme til korset, når vi opdager at vi er synderer og har brug for Jesus frelse.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36099 - 08/09/2004 23:44 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, du skriver:
Jeg er ked af, at du har en forudsholdning, og står fast i det, uden at bede over det og høre hvad Jesus siger ved Helligånden.

Det er en sær fornemmelse at læse sådan et udsagn ...

Jeg er nemlig tilsvarende ked af, at du har en holdning, som du står fast på uden at bede over det og høre hvad Jesus siger ved Helligånden ...

Nej, sorry, det mener jeg jo ikke om dig, og jeg synes ærlig talt heller ikke at du kan være bekendt at skrive sådan til mig - det har du bestemt slet ikke belæg for.

Jeg tror faktisk, at du, lige som jeg selv, har bedt Gud om at åbne teksterne for dig, og at kun Gud ved, hvorfor vi så er kommet til hver vores åbenbart urokkelige overbevisning.

Men det kan være et problem at fokusere på enkelte skriftsteder og se bort fra andre, for så kan man få næsten hvad som helst ud af sin bibellæsning! Skal vi ikke lade det blive ved den konstatering? Og være enige om, at mindst én af os tager fejl!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36100 - 09/09/2004 18:29 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: steincke]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Steincke.

Du skriver: "Rom. 9,9 har med dåben at gøre."
Det må vist være en trykfejl?
Rom. 9,9: "For det var det løfte, han fik: Næste år ved denne tid kommer jeg tilbage, og så har Sara en søn."
Så vidt jeg husker, blev Isak ikke døbt, men omskåret. (nej det var bare pjat.)

Mvh. Anne.

Til toppen 
#36101 - 10/09/2004 20:34 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Hej Anne.

Jeg var lidt for hurtig . Det var lige 1 kap. senerer.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36102 - 10/09/2004 20:54 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej kristina

Jeg ved godt, at det lød hårdt, jeg skrev det i kærlighed, ud fra at du lød opgivende, som om at der aldrig ville komme en løsning. Det tror jeg nemmelig ikke på. Gud er stor og Han vil gøre det klart for os begge, så der ikke er en af os der tager fejl, men at vi begge har ret på et tidspunkt.

Der var et tidspunkt, hvor jeg mente at barnedåben var den rigtige. På det tidspunkt, sad jeg og skrev et gave brev til en pige der skulle konfirmeres. Hun fik brevet, efter at jeg havde skrevet det rent og gemte kladen. Jeg bad meget til Gud om at Han ville bruge mig meget mere. Jeg hørte så at der var nogen der havde troens og bekendelsens dåb, men jeg troede stadig at barnedåben var den rigtige.

En dag jeg skulle have orden i alle mine papir, så jeg kladen igen. Her åbenbarede Gud sig og viste mig at den døb jeg havde, ikke var den rigtige. Gud viste mig, at Han ønsker et yderst personligt forhold til dig og mig. Han har ingen ønsker om at andre skal tage beslutninger om at modtage Hans gave, men at det må være os selv der gør det og går frem til graven og lader os begrave samt genopstå til et liv med Jesus.

Jeg tror kun at barnedåben er fra Gud, når barnet selv siger ja, til at modtage dåben på sin tro. Derfor var det et chock for mig, da I alle her inde der bakke op om barnedåben, var modstander af at præsten i Kalundborg, døbte de 2 muslimske børn.

K.h.
Kim

Til toppen 
#36103 - 27/09/2004 18:31 Re: Barnedåben er fra Gud [Re: steincke]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Steincke.

Nå på den lumske måde så forstår jeg det bedre.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#36104 - 27/09/2004 19:59 Re:Hvilken dåb blev I da døbt med? [Re: Jan Sloth]
carl
Bruger

Hej esmeralda
Dette indlæg er flyttet fra den anden tråd om barnedåb.

Apostlenes Gerninger kap. 19 vers 2, Paulus spurgte dem: Fik I Helligånden , da I kom til tro? De svarede;"Vi har ikke engang hørt, at der er en Helligånd" Paulus spurgte : Hvilken dåb blev I da døbt med? De svarede:"Med Johannes`dåb" Så sagde Paulus:" Johannes døbte med omvendelsesdåb og sagde til folket, at de skulle tro på Ham, der fulgte efter, det vil sige på Jesus" .....Så blev de døbt i Herren Jesu navn og da Paulus lagde hænderne på dem, kom Helligånden over dem og de talte i tunger og profeterede. Der var vel ialt tolv mand.

Ja, du har helt ret, nu kan der vist ikke "koges mere suppe på den pind"

Kun disse korte bemærkninger:
- Hvis børn er syndfrie indtil de bevidst synder - så er det værste vi kan gøre imod dem at fortælle hvad rigtig og forkert er...... hvis de fortsat lever i uvidenhed om det kan de aldrig komme til at synde bevidst......

- Syndens løn er døden. Børn kan dø. Fostre kan dø. Ingen synd = ingen død - - - det må være det samme som død(smulighed)= syndighed....... Har et menneske muligheden/risikone for at dø så må det have synd i sig - bevidst eller ubevidst.....

Svar:
Jesus sagde, AT BØRNENE HØRTE HIMMERIGET TIL.
Han sagde intet til dem eller deres forældre om at de ikke skulle synde mere (som han sagde til voksne, som Han mødte) og NT omtaler heller intet sted, at børn skal døbes.
Eftersom det er troen der frelser kan jeg selv med al mulig forståelse ikke se nogen begrundelse for at et spædbarn/foster kan vide at det er en synder.

Der må være en syndserkendelse for at kunne tage mod nåden og frelsen og troen. Ellers taler vi om automatisk tildeling at nåde og frelse og det kan jeg ikke se noget bibelsk belæg for.
Som du selv skriver så er troen vigtig. JA. den er altafgørende.

Alle fødte er bestemt til at at dø eengang og jeg kan ikke se noget i NT, der kan begrunde din tanke om ubevidst synd, derimod tales der om, at når nogen ved at de synder ......og ikke omvender sig .......

Hvorfor ikke vente...... fordi jeg tror at børn har brug for syndernes forladelse - og fordi jeg tror at dem kan de få i dåben...... Citat slut.

Svar:
Nej, det er troen der frelser, hvis man kan få den ved at lade sig døbe så er vi ovre i det modsatte af hvad Luther kæmpede for, nemlig retfærdiggørelse ved tro.
Det andet minder alt for meget om Den romersk Katolske førreformatoriske synds og frelseslære gennem handlingen/gerningen.

Min konklusion på denne debat:
Jeg tror fuldt og fast på, at dåbspraksis ikke adskiller nogle fra Gud, men det gør den manglende tro.
Troen på Kristus er døren ind til det allerhelligste, det siger Guds ord og Gud giver os styrken ved Helligånden, sådan som Paulus beskriver i Efeserbrevet ka. 6. vers 11-18. "Ifør jer Guds fulde rustning.....

mvh
carl

Til toppen 
#36105 - 27/09/2004 20:27 Re:Hvilken dåb blev I da døbt med? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Carl ( hvornår lærer jeg at holde mine løfter til mig selv om fremover at holde mig fra tastaturet i dåbsdebatter? ) - men du skriver nu

Nej, det er troen der frelser, hvis man kan få den ved at lade sig døbe så er vi ovre i det modsatte af hvad Luther kæmpede for, nemlig retfærdiggørelse ved tro.

- prøv lige at overveje dette:

Jeg er barnedøbt, få måneder gammel. Derfor kom jeg til tro, det er min overbevisning. Jeg tænker med taknemmelighed på de voksne, der bar mig til dåb, og min dåbsattest hænger i glas og ramme i min stue!

Jeg tror nemlig fuldt og fast, at jeg netop derfor, efter mange år på afveje blev hentet hjem af min hyrde, og - i begyndelsen meget modvilligt! - båret ind i de frelstes skare og fik bryllupstøjet på ...

... sig mig, er jeg så, efter din mening, slet ikke frelst alligevel?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36106 - 27/09/2004 21:06 Re:Hvilken dåb blev I da døbt med? [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Jeg tror nemlig fuldt og fast, at jeg netop derfor, efter mange år på afveje blev hentet hjem af min hyrde, og - i begyndelsen meget modvilligt! - båret ind i de frelstes skare og fik bryllupstøjet på ...

... sig mig, er jeg så, efter din mening, slet ikke frelst alligevel? Citat slut.

Svar:
Nu var mit indlæg sådan set til esmeralda, som havde nogle kommentarer til et andet indlæg.

Men jeg vil gerne slå fast, AT DU SELVFØLGELIG ER FRELST !!
Det er jo faktisk det jeg prøver på at sige (måske lidt anderledes) at troen er det afgørende og at dåben er en ydre bekræftelse på en indre forvandling.

Men jeg overlader det roligt til Gud. Han hænger sig vist nok ikke i metoder, men i principper, sådan oplever jeg ihvertfald Hans ord. Guds ske tak og lov!

Så, TROEN på Kristi forsonende død på korset og Hans sejrrige opstandelse er nøglen til Guds rige.
Og det er jeg sikker på vi er enige om.

mvh
carl

Til toppen 
#36107 - 27/09/2004 21:19 Re:Hvilken dåb blev I da døbt med? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Carl, vi er alligevel ikke enige!!!
Du skriver at dåben er en ydre bekræftelse på en indre forvandling.
Nej, det mener jeg så ikke.
Jo, somme tider, men i hvert fald ikke nødvendigvis, og i hvert fald ikke i mit tilfælde ..

Dåben, Guds dåbsgave til mig, var nemlig, årsag og ikke virkning/bekræftelse.
Lige omvendt altså! Gud, og så vidt jeg ved slet ingen anden, handlede i min dåb.

Jeg var aldrig kommet til tro, aldrig nogen sinde, hvis jeg ikke var blevet barnedøbt!
Jeg er helt, helt sikker!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36108 - 27/09/2004 23:23 Re:Hvilken dåb blev I da døbt med? [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Eftersom der er mange børn i skolealderen, som bliver døbt i folkekirken de seneste år, så må disse altså have erklæret, at de tror på Faderen, Sønnen og Helligånden, hvilket de så også svarer inden dåben.
Ligeså mener jeg at man i folkekirken anerkender voksen eller troendes dåb, som fuldgyldig

Ergo kan dåben i folkekirken altså ikke være afhængig af at man kun døber mennesker som spædbørn, men derimod om hvornår man bekender sin tro.????

Så hvordan kan det så være bibelsk korrekt at erklære sin tro pr. substitut ved barnedåben (forældre eller andre) og så selv bekende sin tro, når man selv når til erkendelse

Det er mig derfor uforståeligt at man kan basere sin praksis på disse præmisser.

At din egen dåb og frelse forholder sig som du skriver personligt er jeg ikke spor i tvivl om, og jeg tvivler ikke på og stiller ikke spørgsmål ved menneskers bevæggrunde, eller deres tro, men derimod om det skriftmæssige i folkekirkens traditionelle praksis.

mvh
carl

Til toppen 
#36109 - 28/09/2004 08:50 Re:Hvilken dåb blev I da døbt med? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl - igen, igen, igen !

Ergo kan dåben i folkekirken altså ikke være afhængig af at man kun døber mennesker som spædbørn, men derimod om hvornår man bekender sin tro.????

Dåben i folkekirken er skam slet ikke afhængig af dåbstidspunktet! Både børn og unge og gamle døbes. Men flest børn.
Dåben er heller ikke afhængig af, hvornår - og om - den døbte bekender sin tro.
Dåben er Guds gerning, og hans alene.

Så hvordan kan det så være bibelsk korrekt at erklære sin tro pr. substitut ved barnedåben (forældre eller andre) og så selv bekende sin tro, når man selv når til erkendelse?

Se tidligere indlæg - (jeg tror der er et par tusind )
Spædbørn kan jo ikke tale, kun, aldeles passivt, modtage. Om de på dåbstidspunktet tror på Gud ved vi ikke noget om. Måske/måske ikke.
Hvis de ikke gør, og heller ikke i deres liv kommer til det, ja så er Guds ord og vandet spildt på dem ... jeg vover ikke at tænke på den mulige spildprocent ..

Men Gud lader det hver dag regne ned over os alle med en overflod af gaver - til både retfærdige og uretfærdige!

Og Herren har tålmodighed med os!

2.Peter 2,9: Herren er ikke sen til at opfylde sit løfte, sådan som nogle mener, men han har tålmodighed med jer, fordi han vil, at ingen skal gå fortabt, men at alle skal nå til omvendelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36110 - 28/09/2004 11:27 Re:Hvilken dåb blev I da døbt med? [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Et syvfoldigt JA. til dit indlæg.

Guds rige velsignelse.

mvh
carl

Til toppen 
#36111 - 28/09/2004 11:59 Re:Hvilken dåb blev I da døbt med? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ih Carl, du har reddet min dag!

Mange tak for kampen - og al Guds fred og glæde !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær