Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#36007 - 22/08/2004 05:05 bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hvor står i forskellige i forhold itl bortrykkelsen og hvorfor?

Ole

Til toppen 
#36008 - 22/08/2004 08:54 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole, og god søndag!

Spørgsmålet om bortrykkelse er behandlet her.

Der er tre forskellige tolkninger at vælge imellem, og jeg synes selv, at tolkning 1)
hænger bedst sammen med resten af Guds ord til os.

Men jeg tror ikke, det er muligt for nogen at vide med sikkerhed, hvordan de sidste tider vil forme sig - det må være en af Guds hemmeligheder - og jeg tror heller ikke det er af afgørende betydning at have den "rigtige" mening herom. Hvis det havde været vigtigt, tror jeg at Guds ord havde talt tydeligere om sagen, og flere steder ...

Jeg glæder mig over, at vores frelse fra fortabelsen ikke afhænger af, om vi har de rette meninger, men om vi har Jesus som vor Frelser og Herre, lægger vores liv i hans kærlige hænder og beder om hans hjælp til leve her og nu efter hans vilje.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36009 - 22/08/2004 13:14 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Hej Kristina

enig med dig,

men når det er sagt så forbløffer det mig at folk glemmer at spørge hver er dommen kommet for? for verdenen vil mange sige, og det er helt klart at verdenen dømmes, men denne skal virkelig først dømmes efter at Jesus er kommet igen og nationerne dømmes for hvordan de har været overfor Israel.

Jeg selv holder til tolkning 3 da trængselstiden er for Israel, den sidste åruge i Daniel 9 , efter den 69 åruge er der en pause i skriften som er menighedens tidsperiode, Menigheden er ikke bestemt til vrede da denne ramte Jesus på korset, men Israel skal dømmes for deres synder som i begåede i fortids dage, denne straf er ikke fuldbyrdet endnu, palme søndag gik den 69 åruges dag i opfyldelse ved Jesu indtræden i Jerusalem, " hvis du kendte denne din dag", DIN DAG, altså en bestemt.

Idag er der blandt jøderne et forbud imod at regne den 69 åruge ud fra daniel 9 , da denne præcis rammer på palmesøndag.

Mattæus 24 er heller ikke til os men til jøderne, hele kapitlet er jødisk af karakter, til jøderne, sabbatten overholdes jo ikke af andre end jøderne , og det står om at flygte ud til ud i bjergene, dette forekommer mig lidt svært her i danmark, så det er henvendt til jøderne og ikke til os.
Men en ting mere, hvad er til Israel og hvad er til menigheden, dette kan læses ind i evangelierne og åbenbaringsbogen, vil man ikke stille det spørgsmål går man glip af hvad det drejer sig om

Men det er bare mit syn på det

Ole

Til toppen 
#36010 - 22/08/2004 13:42 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole, jeg må indrømme, at jeg ser anderledes på alt dette.

Jeg er så glad for Galaterbrevet, hvor der i 3,26-29 står:

For I er alle Guds børn ved troen, i Kristus Jesus. Alle I, der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus. Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus, og hører I Kristus til, er I også Abrahams afkom, arvinger i kraft af Guds løfte.

Alle vi, som er døbt til Kristus, har jo iklædt os Kristus, står der. Og alle må betyde alle!

... og når det er det samme for Gud, om man er jøde eller græker, så mener jeg også at såvel hans domme som hans løfter gælder os, som hverken er jøder eller grækere! ...

Til slut til opmuntring Matt 6,34: Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til.

og Es 49,8:
Dette siger Herren:
I nådens tid bønhører jeg dig;
på frelsens dag hjælper jeg dig.

I dag er nådens dag. I dag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36011 - 22/08/2004 15:32 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Ja GUd er den samme som jøde og kristne, men bibelen handler nu engang også om Israel, om hvordan han vil udvælge Israel igen efter at de har forkastet ham.

http://www.khouse.org/6640/prophetic/BP006.html handler om noget så grundlæggende om de 69 åruger som er Guds dom over Israel, så helt adskilt er israel faktisk alligevel om man er enig eller ikke, dette her er så grundlæggende en forståelse af bibelens profetiske ord. Prøv at lytte, det kunne faktisk være at du ville høre noget du aldrig havde hørt før

God søndag

Ole

Til toppen 
#36012 - 22/08/2004 16:12 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Ole Madsen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom aleychem..

haShabbat er bestemt for os alle... At kristne er faldet væk fra den, skyldes mere anti-semitiske tendenser, end egentlig åbenbaring om en ny dag...

Undskyld hvis jeg siger det lidt hårdt, men læs selv om grundene til at man skal holde sig fra lørdagen som helligdag og kejser Konstantins og andre udmeldinger om jødernes rolle både i og udenfor menigheden...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#36013 - 22/08/2004 16:37 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Kefas Ben-Adam]
Ole Madsen
Bruger

du er blid som et lam, nej det var ikke hårdt

Jeg mener paulus siger at det ikke drejer sig om at se på bestemte dage eller helligdage, men at det egentlige er Jesus. Det andet er bare noget ydre

Ole

Til toppen 
#36014 - 22/08/2004 17:41 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole og Kefas,

Har I læst, hvad den danske præst i Jerusalem Ole Mortensen har at sige om jøderne som Guds udvalgte folk?

Har I indvendinger mod hans hans kommentarer her? , eller er I (som jeg) enige med ham?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36015 - 22/08/2004 21:05 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

nu har jeg kun skimtet artiklen igennem, og må indrømme at det intet har med denne debat at gøre, Gud er ikke færdig med hans folk, lad os læse daniel 9 sammen.

v24 Halvfjerds uger er fastsat
for dit folk og for din hellige by,
før overtrædelserne bliver tøjlet,
synden bragt til ophør
og skylden sonet,
før den evige retfærdighed kommer,
før profeternes syner bliver beseglet,
og det højhellige bliver salvet.
v25 Du skal vide og forstå: Fra den tid ordet om at genopbygge Jerusalem udgik, og indtil der kommer en salvet fyrste, er der syv uger. I 62 uger skal det stå genopbygget med torve og gader. Men det er trængselstider! v26 Når de 62 uger er gået, bliver en salvet fjernet uden dom, og byen og helligdommen ødelægges af en fyrste, der kommer med sin hær. Han får sit endeligt i en stormflod. Det er besluttet, at ødelæggelserne skal vare, indtil krigen er forbi.

v27 Han vil slutte en stærk pagt med de mange i én uge. Men midt i ugen vil han bringe slagtoffer og afgrødeoffer til ophør. Ødelæggeren kommer på vederstyggelighedens vinger, og det varer, indtil den ødelæggelse, der er besluttet, vælder frem mod ødelæggeren selv.«

når de 62 uger er gået, altså efter ialt 69 åruger, skal bliver en salvet fjernet, dette passer med Jesus på palmesøndag da han trådte ind i Jerusalem med denne profeti

i vers 27 er den sidste åruge som varer 7 år som er det samme som i åbenbaringen, denne leder som er antikrist skal gå ind i helligdommen og sætte sig på tronen, menn når man læser hele daniel 9 så ser man at det intet har med menigheden at gøre men israel, dette viser at Gud ikke er færdig med Israel, og læsning af åbenbaringsbogen giver også udtryk for at han ikke er færdig med dem, Gud kunne jo lade det ske andre steder hvis han var færdig med dem, men det gør han ikke.

Ole

Til toppen 
#36016 - 22/08/2004 22:14 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Ole, ja, hvis du kun har skimmet Jan Mortensens redegørelse, kan du jo ikke kommentere den, men jeg synes dog, den behandler emnet ganske udførligt, og jeg håber du en dag får lyst til at fordybe dig i den.

Daniels bog bog er meget dunkel, og er i lige så høj grad som Åbenbaringsbogen genstand for adskillige tolkninger.

De tidligste kristne fortolkere har, ligesom Luther, opfattet kap 9,24-27 som en direkte profeti om Kristus - og i hvert fald leder versene for mig at se tanken hen på den nye pagt.

Og afhængigt af, hvorledes man kalkulerer med de nævnte "åruger" kan man nå frem til år 33, årstallet for Kristi forsoningsdød og Stefanus' martyrdød, og til Jerusalems ødelæggelse, som jo fandt sted i år 70 e.Kr.

Set historisk kan Daniels bog også være en trøsteåbenbaring for Guds folk under den store trængsel 167-164 f.Kr., efter at den jødiske gudstjeneste var ophævet, og inden templet blev genindviet.

Måske er det rigtigt, måske er det forkert, og måske er ikke en eneste af de
mange kalkulationer og tolkninger den rette. Og da jeg, som tidligere nævnt, ikke selv finder det særlig vigtigt at finde ud af det, vil jeg lade sagen hvile hermed.

Men for interesserede i emnet vil jeg anbefale Skarsaunes bog "Kristendommens jødiske rødder".

Tilståelse: Jeg har selv kun skimmet den, men emnet er i hvert fald behandlet meget udførligt deri.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36017 - 22/08/2004 22:51 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

grunden til at jeg finder det dårligt er fordi at han ikke bruger bibelen til at komme hen til hans mål med artiklen, der er for meget et skriftsteds kristendom i det.

Et ved jeg, der er for megen forvirring iblandt Guds folk hvad angår det profetiske ord, for megtet gætteri hvor skriften fortolker skriften. Jeg kan godt forstå at folk er forvirrede, fordi de aldrig til at begynde med er blevet ordentligt undervist. dette siger jeg ikke som en anklage imod dig, men bare som en konstatering, jeg er desværre blevet bekræftiget i dette det sidste års tid, for meget der ikke hænger sammen. Jesus siger "i kender tegnene på hvordan vejret bliver, men tiden------"

Vi kommer helt sikkert med uanset hvilke forståelse man har, men er det noget man brænder for, så kan man ikke være ligeglad....

Gud velsigne dig
hvad angår bøger, så kan jeg anbefale dig at gå ind på http://home.no/oeindergaard og http://www.israelnu.dk/mp3/Baand%2013.mp3 højreklik og gemsom, men se også siden http://www.israelnu.dk/

Ole

Til toppen 
#36018 - 22/08/2004 23:08 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ole, jeg synes tværtimod, at det er uheldigt at insistere på entydige fortolkninger, som der slet ikke er belæg for i Bibelen.

Oskar Indergaards undervisning, som du henviser til, kender jeg faktisk godt, og jeg må tilstå, at jeg slet ikke deler hans synspunkter.

Så vi bliver nok ikke enige, og heldigvis er det jo heller ikke nødvendigt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36019 - 23/08/2004 00:17 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

enig, men jeg skal nok forklare dig det hele på vej op i bortrykkelsen så vi kan jo aftale at stå ved det samme stop sted før vi bliver taget med?

Ole

Til toppen 
#36020 - 23/08/2004 08:34 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole ... eller, om ikke før, så ses vi på Herrens dag, for Hans ansigt ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#36021 - 23/08/2004 14:21 Re: bortrykkelse: før , midt eller efter trængselen [Re: Ole Madsen]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Ole,
Jeg hører til dem der mener at det er absurd at skubbe den sidste uge ud i fremtiden. Den 70.ende uge er overstået og opfyldt for længst.

Historisk set, som jeg har fået forklaret det og forstået det, så var det Romerne og Titus der lavede en pagt med mange folk, for at kunne gennemføre deres plan om at ødelægge Jerusalem, og midt i denne åruge, bragte romerne de jødiske ofre til ende, da de belejrede Jerusalem og bragte fuldstændig ødelæggelse over byen.

Denne 70. uge kom i direkte forlængelse af den 69. uge og markerede afslutningen på en æra - afslutningen på det jødiske Tempel, som blev fuldstændig tilintetgjort.

Guds tempel var nu ikke længere et tempel bygget af døde sten, men et tempel bygget af levende sten - Hans kirke - Kristi Legeme...

Det var dette tempel Paulus skrev om, da han skrev:

2 Thessalonikerbrev 2:3-4
"Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og lovløshedens menneske åbenbares, fortabelsens søn, v4 modstanderen, der ophøjer sig over alt, hvad der hedder Gud og helligdom, så at han sætter sig i Guds tempel og udgiver sig selv for at være Gud."

Paulus skrev ikke om et genopbygget Jødisk Tempel, men om Kirken, og her skulle fortabelsens søn sætte sig og udgive sig for at være Gud. Præcis som Bibelen beskriver det, satte Roms Paver sig og udgav sig for at være Gud, ved bl.a. at påstå at de kunne tilgive synder, ved at lave deres egne ændringer i de 10 bud, ved at udstede love til højre og venstre, og gik så langt som til at afholde folk fra at kunne købe og sælge, ja endda at eje noget som helst, hvis ikke de bekendte sig til den Romersk Katolske religion og Paven.

Gud befalede Israelitterne i 2. og 5. mosebog at have Guds Ord og befalinger så meget på sinde, at det skal være som et tegn på deres hånd (handlinger) og sidde som et mærke i panden på dem (vidnesbyrd) og således krævede Paven også at folk i handling og bekendelse skulle tilhøre ham og den Romersk Katolske religion, og hvis ikke - så var det finito - så var det inkvisition...

Men for at vende tilbage...
Hvordan kan man afslutte ved d. 69. uge og undgå at se at resten blev bogstaveligt opfyldt i de 7 år der fulgte herefter? Det Jødiske Tempels æra blev bragt til ende - Gud var flyttet ud, og var flyttet ind i en ny bolig, og i denne nye bolig er det Guds plan at vi skal blive til ét, vi og jøderne. Dette er ved at ske: For blot 10 år siden kunne man dårligt nævne Jesu navn i Israel og Jerusalem, men i dag er der mange Jøder der tager imod Jesus som deres Messias. Processen er igang...

Men inden den store høst kommer i verden kommer, kommer der et mørke. Der kommer en tid, hvor Zions Bjerg (Kirken) skal udrenses for al sin lunkenhed. Visne, syge og ufrugtbare grene vil blive klippet væk, for bedre at kunne give plads til de sunde, raske og frugtbærende grene...

...Dette vil være en hård proces, hvor mange vil falde fra, og i denne tid, vil Antikristen (fortabelsens søn) igen komme til. Hans sår vil være helet, og det ser ud til at han har held med sit forehavende, men han går sin undergang i møde.

Kirken og Jøderne der har taget imod Jesus som deres Messias, vil ligesom Jesus blive forfulgt, og ligesom Jesus vil "de 2 vidner" ligge som døde i 3 dage, formentlig "år-dage", og herefter vil Gud puste ånd ind i dem, og de vil atter rejse sig. Når de gør det, så er det kun dem der kendte deres Gud og holdt fast i deres tro der er tilbage, og de har fastet og bedt i sæk og aske - og herefter bryder lyset frem over dem - og verden vil se en vækkelse og høst som overgår alt tidligere set...

Det er i hvert fald hvad jeg kan se at skriften vidner om. Det her med at der vil ske en bortrykkelse før trængselstiden, beror på den misforståelse at trængselstiden er det samme som Guds vrede. Det er det ikke. Gud bruger denne tid til at rense sin vingård for alt hvad der er sygt og ufrugtbart. Det ville da også være ulogisk hvis vingårdsmanden fjernede alle vintræerne ved en bortrykkelse før høsten!!!

Med venlig hilsen

Carsten

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær