Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#35825 - 15/08/2004 20:10 Fundamentalisme i Hare Krishnas tankegang
Anonym
Anonym

Kære læsere

Jeg faldt lige over en artikel på Hare Krishnas hjemmeside, hvor det diskuteres, hvorfor man skal adlyde, når Krishna befaler, at man skal slå ihjel. Artiklen findes her: http://www.harekrishna.dk/slaihjel.htm

Jeg tillader mig lige at citere følgende passage, der ikke overraskede mig, men som derimod gjorde det klart, hvor fundamentalistisk disse munke tænker:

"Den endelige konklusion er, at Arjuna skal kæmpe, fordi Krishna ønsker det. Og hvorfor skal Arjuna gøre det, som Krishna ønsker? Fordi Han er Gud. Den virkelige definition på rigtigt og forkert er, hvad Gud ønsker. Denrigtige handlemåde er til enhver tid at opgive alle andre handlinger, som man mener, man skal gøre, og i stedet overgive sig til Krishna og gøre det, som Han vil."

Hvis nogen skulle interessere sig for, hvad enkelte munke inden for bevægelsen har på samvittigheden, så kan de læse følgende artikel:

http://www.dci.dk/?artikel=872

Jeg er helt på det rene med, at bevægelsen medlemmer vil hævde, at de handlinger der beskrives ikke er i overensstemmelse med bevægelsens ideologi, men hertil vil jeg blot føje et enkelt spørgsmål, nemlig det, om disse onder ikke udspringer indirekte af en fundamentalistisk tankegang, hvor man i kampen for et såkalt "højere mål" tilside sætter både sig selv og andre?

Til toppen 
#35826 - 16/08/2004 02:07 Re: Fundamentalisme i Hare Krishnas tankegang [Re: ]
Jerry
Bruger

Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve

... at man skal slå ihjel ...

Jeg faldt også over noget på Hare Krishnas hjemmeside om at slå ihjel. Her drejer det sig om "Indras hustru, den fede so ".

Da Indra var et svin
Engang forbandede den store vismand Brhaspati himmelens konge Indra til at være et svin her på jorden. Så meget blev Indra dækket over, at han glemte alt om sin ophøjede identitet. Han boede i en svinesti og havde en fed so til kone og en masse griseunger.
En dag syntes Brahma, at nu kunne det være nok. Himmelen var ikke den samme uden Indra til at lede den. Så Brahma kom ned til Indra og sagde til ham, ”Indra, nu må du godt komme tilbage som himmelens konge.”
Indra kiggede forundret på Brahma. ”Tilbage til hvad? Men jeg er meget lykkelig her. Jeg har en stor svinesti og masser af foder hver dag. Og jeg har et stort ansvar for min kone og mine børn. Hvordan kan jeg forlade dem?”
Brahma var forbløffet, men han måtte have Indra med tilbage. Derfor inspirerede han svinenes ejer til først at slå Indras hustru, den fede so, ihjel og derefter alle griseungerne.
Først da vågnede Indra op af sin drøm og indvilligede i at forlade sin snavsede svinesti og komme med tilbage til den himmelske verden.
(Srila Prabhupada fortalte denne historie flere gange for at illustrere, hvor stærk maya, Krishnas illusoriske energi, er. Under mayas fortryllelse tror vi alle, at vi er lykkelige, selv om vi lever under de mest afskyelige og forfærdelige forhold.)

Denne tankegang (- om 'Krishnas illusoriske energi', der indebærer en absolut underkastelse, hvor Krishna som absolut enehersker styrer alt, selv himmelens konge Indra, hvis hustru og børn 'bare' er svin, der kunne udraderes, når 'svinet' Indra ikke mere måtte opholde sig i sølet - ) føles så uvirkelig, så antikvarisk, at jeg har svært ved at fatte, at nogen kan finde på at nedfælde denne historie på internettet.

I øvrigt er vedaerne fyldt med fortællinger om krige og mord i en sådan grad, at man ikke en gang kan finde deres lige selv i de værste gyserfilm.

Et eksempel er løvemennesket, der blev skabt for at kunne dræbe en dæmon, der ikke kunne dræbes af hverken et menneske eller et dyr. Derfor denne kloning, hverken menneske eller dyr, som så kunne rive tarmene ud af dæmonen.

Som et kuriosum kan jeg fortælle, at et billede af dette drab, løvemennesket siddende med tarmene og blodet sprøjtende omkring sig i lang tid var Ajita-Jens' logo ved hans indlæg på ateist.org.

Og, for at denne logo ikke skulle glemmes, har en anden krishnafan, Gothari, stadig denne logo i sine indlæg. Og har oven i købet efter en forespørgsel om hvorfor, fortalt, at så kan vi (ateister) få noget at tænke over når vi ser dette billede.

Jerry

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær