I mn søns klasse er der en Jehovas Vidne pige - hun må jo ikke komme med til fødselsdage eller må ikke holde sin
Det undrer mig en smule - for hvor henne står det i de Hellige Skrifter at mennesket bør holde sig fra at blive fejret på den dag hvor man slå øjnene op for første gang? Eller er det en frifortolkning af egne Hellige Skrifter ?
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ringevej
I min søns klasse er der en Jehovas Vidne pige - hun må jo ikke komme med til fødselsdage eller må ikke holde sin
Det undrer mig en smule - for hvor henne står det i de Hellige Skrifter at mennesket bør holde sig fra at blive fejret på den dag hvor man slå øjnene op for første gang? Eller er det en frifortolkning af egne Hellige Skrifter ?
Jeg må indrømme at jeg slet ikke er helt sikker på dette her - men det forekommer mig at de (JV) ikke holder fødselsdag fordi de mener at det er "at søge sit eget" hvilket jo ikke er så godt ifølge disse vers:
1 Kor 10 v33 Selv prøver jeg altid at være alle til behag og søger ikke mit eget bedste, men de andres, for at de kan frelses.
og
Fil 2 v21 Alle de andre søger jo deres eget og ikke det, der hører Jesus Kristus til.
Det er nok en god ide at læse hele kapitlerne - men dybest set er det vist et fortolknings spørgsmål........ tror jeg nok.....
DEt skal siges at jeg ikke ved om JV har oversat versene anderledes end i den almindelige oversættelse........
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
1 Kor 10 v33 Selv prøver jeg altid at være alle til behag og søger ikke mit eget bedste, men de andres, for at de kan frelses.
og
Fil 2 v21 Alle de andre søger jo deres eget og ikke det, der hører Jesus Kristus til.
Tak for svar - men de skriftesteder - kan jeg ikke få til at gå op i at de så fejrer deres bryllupsdage med det store skud, fest og farver - det er da dobbeltmoralsk - men never mind - jeg tror at "de" frifortolker lidt for frit
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ringevej
Tak for svar - men de skriftesteder - kan jeg ikke få til at gå op i at de så fejrer deres bryllupsdage med det store skud, fest og farver - det er da dobbeltmoralsk - men never mind - jeg tror at "de" frifortolker lidt for frit
Så vidt jeg har forstået er det (ifølge JV) en helt anden sag med bryllup - der søger men jo ikke SIT eget...... der er jo TO mennesker som bliver fejret og så kan det aldrig blive SIT EGET man søger....... bruden fejre jo gommen og omvendt (hvis de husker det )
jooo de har jo da et ry for at tolke lidt alternetivt......
Personligt mener jeg at der slet ikke er noget i vejen med at fejre sin egen fødselsdag (eller andres for den sags skyld) så længe man ikke sætter sig selv over Gud. Det kan jo også sagtens være en takkefest til Gud over livet og en glædes fest over de gaver han har givet os det sidste år - samt ønske om at Gud må velsigne en det næste år......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
øhlenschlæger
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Der er også argumentet om, at de eneste to gange, hvor Bibelen omtaler fødselsdage, går det knapt så godt. Ved Faraos fødseldag i 1 Mos 40,20-22 bliver hofbageren hængt, og ved Herodes' fødseldag (Matt 14,6-11 og Mark 6,21-28) blev Johannes Døber halshugget.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Øhlenschläger ...
Joh - - men der er da mindst én bibelsk fødselsdag som i meget høj grad blev fejret, en ganske særlig fødselsdag!
I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.« Og med ét var der sammen med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang: Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag!
Og Herrens herlighed strålede om dem, står der ..
Den fødselsdag fejres stadig over næsten hele jorden hvert eneste år - i stråleglans og herlighed ...
Undtagen af JV'erne, som jo desværre ikke tror på Jesu guddommelighed og derfor ikke holder jul ...
Der er bestemt ikke i Bibelen noget forbud mod at fejre jul, og heller ikke mod at glæde os over hinanden og fejre vores egen og sine venners og bekendtes fødselsdage!
Joh 4.11: Mine kære, når Gud har elsket os således, skylder vi også at elske hinanden!
Jeg synes det er et dejligt udtryk for venskab og kærlighed, at vi husker hinandens fødselsdage, giver hinanden gaver og blomster, sender hilsener og ønsker hinanden til lykke med livet ... !
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Øhlenschlæger.
Jo det er vist nogenlunde sådan de argumenterer - eller også noget i retning af, at de eneste, der holdt fødselsdag i Bibelen, netop var hedninger - ergo er det hedensk at holde fødselsdag (vel også selvom der ikke ruller nogen hoveder...)
Hmm, det lyder mere som JV'ere er overtroiske, hvis de mener at der sker dem noget ondt eller uheldigt, hvis de holder fødselsdage - ligesom nogen heller ikke vil have 13 mennesker til bords - netop fordi der var 13 mennesker samlet den sidste nadvar / aften, hvor Jesus var sammen med sine diciple. Og det gik ham ikke særligt godt for (Jesus).
Jeg voksede op blandt mange af Johovas Vidner, mine forældre havde noget vennepar der var Johovas Vidner og en af mine bedste venner er Johovas Vidner. Jeg har aldig forstået deres bibelsyn, den er utrolig nådesløs i mine øjne, men de fleste er dejlige og venlige mennesker . Nå, men nok om det. Jeg har fået fortalt, at grunden til de ikke holder fødselsdag er fordi, det ikke er en fest der er indsat af Gud, ligesom bryllup er det, derfor er det en hedensk fest. Det samme er det med julen, og så også fordi julen holdes på den gamle vikingetraditionsfest Solhvervfesten (tror jeg nok den hedder), det er en hedensk tradition fra gammel tid og ikke oprindelig en fest for Gud, så derfor ville det være en synd at indsætte sådan en fest selv. Det samme med nisser og alfer og sådan noget, det har intet med Gud at gøre. Så derfor holdes det ikke. Det er ret trist for børnene, at blive holdt ude for disse dejlige højtider, og mange af deres børn har det faktisk rigtigt dårligt med det, kan jeg huske fra dengang . De forstår ikke rigtigt hvorfor det er anderledes for dem end for andre. Det er virkelig et problem for disse børn, så vi voksne må tage et ekstre hensyn til de små i sådanne situationer, så det lemper deres prblemer lidt.