Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#35732 - 10/08/2004 14:42 Ve dem med de ubrugte talenter
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Det er faktisk ret grufuldt, at selv frelste kan gå fortabt, at de kan miste det hele pga uduelighed, det er bare til eftertanke indlægget er ment som

Matthew 25:14-30 14 Det er nemlig ligesom med En Mand, Som skulle rejse udenlands: Han kaldte Sine tjenere til Sig og overgav dem Sin formue:
15 een gav Han fem talenter, een to og een en enkelt, enhver efter vedkommendes evne - og drog så strax udenlands.
16 Da Han var draget bort, handlede han, som havde fået de fem talenter, med dem, og tjente fem talenter til.
17 Således også han med de to talenter: han tjente også to til.
18 Men han, som havde fået den eene talent, gik hen og gravede den ned i jorden og gemte sin HErres penge.
19 Lang tid efter kommer disse tjeneres HErre så og gør regnskabet op med dem.
20 Da kom han, som havde fået de fem talenter, og med sig havde han de andre fem talenter, og han sagde: "HErre; fem talenter gav Du mig; se: jeg har tjent fem talenter til!"
21 Og hans HErre sagde til ham: "Vel, du gode og trofaste tjener: du har været tro over lidt - Jeg vil sætte dig over meget! Gå ind til din HErres glæde!"
22 Også han, som havde fået de to talenter, kom, og han sagde: "HErre; to talenter gav Du mig - se: jeg har tjent to talenter til."
23 Hans HErre sagde til ham: "Vel, du gode og trofaste tjener: du har været tro over lidt - Jeg vil sætte dig over meget! Gå ind til din HErres glæde!"
24 Men da han, som havde fået den eene talent, kom, sagde han: "HErre! Jeg vidste, at Du er En hård Mand, Som høster, hvor Du ikke har sået og samler, hvor Du ikke har strøet;
25 derfor blev jeg bange og gik ud og gemte Din talent i jorden. Se: her har Du, hvad der er Dit!"
26 Men hans HErre svarede og sagde til ham: "Du dårlige og dovne tjener! Du vidste, at Jeg høster, hvor Jeg ikke har sået og samler, hvor Jeg ikke har strøet;
27 burde du så ikke have overladt Mine penge til vexelererne, så Jeg, når Jeg kom igen, kunne have fået dem tilbage med renter!
28 Tag derfor talenten fra ham og giv den til ham, som har de ti talenter!
29 Thi enhver, som har, skal der gives, og han skal have overflod; men den, som ikke har, skal endog fratages dét, han har!
30 Og kast den unyttige tjener ud i mørket udenfor - dér skal være gråd og tænders gnidsel!

Til toppen 
#35733 - 10/08/2004 20:57 Re: Ve dem med de ubrugte talenter [Re: Ole Madsen]
Ole Madsen
Bruger

når det er sagt, så skal det også siges at det er Jesus der gør at vi i det hele taget kan og vil bruge talenterne, så er vi bare der, så kan vi tage det med ro og glæde os hver dag over at vi kan tjene Jesus

Ole

Til toppen 
#35734 - 10/08/2004 21:38 Re: Ve dem med de ubrugte talenter [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Ole,

Jeg tror næppe der er et eneste Guds barn, som får brugt alle de talenter/gaver, som Gud har givet os.

Og jeg tror heller ikke det er det, som denne lignelse egentlig handler om. Det er bestemt ikke ude med os, uanset hvor uduelige vi er - eller selv synes vi er!

Jeg er helt overbevist om, at vi kan være helt trygge: Ingen af Guds børn går fortabt på grund af uduelighed!

Tænk på at Jesus siger: "Den er kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort!" Et herligt løfte. Og jeg tror virkelig, at aldrig betyder aldrig, og ikke "næsten aldrig"!

Kernepunktet i lignelsen her er, tror jeg, den begrundelse tjeneren kom med for ikke at have turdet investere de talenter, han havde fået, så de kunne bære frugt! Han sagde jo at han vidste, hans herre var en hård herre, og at han derfor af frygt for ham gemte sine talenter. Han troede altså ikke på, at Gud ville ham det godt og ville tilgive ham, hvis han dummede sig!

Det var hans tro hans tillid til Gud, det var galt med, og ikke hans evner!

Tænk hvilken velsignelse, at vi ikke skal trælle under loven, men kan glæde os over friheden i evangeliet, og over at Jesus har betalt al vor gæld og frelst os fra fortabelsen! Jesus, som selv kom for at tjene os syndere, og derfor både er vor herre, vor tjener, vor broder og vor frelser!
Tænk at vi har Gud til far, at vi er kongebørn!

Vi skal ikke bekymre os, står der i skriften, vi kan hvile trygt i glæden over, at vi modtager Guds nåde for intet!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#35735 - 10/08/2004 22:42 Re: Ve dem med de ubrugte talenter [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Jeg taler ikke om loven, lad os tale voksent istedet for, vi skal bare stille og til rådighed for Gud, så kommer tjenesten til at køre ved ham og ikke ved os selv.

Den som ikke samler spreder, så jo, jeg tror at der er noget at være urolig for, Jesus siger at vi skal kæmpe for at komme ind af den snævre port, altså er det ikke bare en hviletur, så mange kristne er aldrig blevet undervist om at vi iikke er frelste til os selv, men for at gøre nytte for Guds rige.

Ole

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær