Hej Kaiser,
Du spørger om, hvordan synd bliver defineret. Det helt korte svar står i Johannes-evangeliet kap. 16, hvor Jesus siger: "
Synd er, at I ikke tror på mig. "
Men der er jo meget mere at sige om det, og en del af det kan man læse i
svararkivet her.
Så spørger du, om hvordan vi skal forstå ordene "ondskab" og "godhed".
Også store spørgsmål! Vigtigt er det at fastholde, at hele Guds skaberværk fra begyndelsen var såre godt.
1.Mos 1,31:
Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var.
Men ved syndefaldet (jf. 1 Mosebog 3) blev vores gudsforhold totalt ødelagt. Pga. ulydighed kom mennesket bort fra fællesskabet med Gud og har siden ikke længere haft mulighed for selv at genskabe det oprindelige gudsforhold.
Hvis et menneske vil finde ud af meningen med livet og kende Gud, må Gud selv åbenbare sig for vedkommende gennem sit Ord. Og det gør han! Gud elsker fortsat sine skabninger med grænseløs kærlighed, jfr. Joh 3,16: "
Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Gennem sin elskede søn, vor Herre og Frelser, ved hvem han også skabte alt universet (se Joh. 1,1-3) overvinder Gud selv syndens og skyldens problem mellem Gud og mennesket, sådan at det sande, oprindelige gudsbillede kan genoprettes i os mennesker (sml. 2 Korintherbrev 5,17-21).
Mht. ondskab: Iflg. Matt 7,11 siger Jesus:
Når da I, som er onde kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke jeres fader, som er i himlene, give gode gaver til dem, der beder ham!
Jesus siger (Luk. 18,19):
Ingen er god undtagen én, nemlig Gud.
å vi er altså - i bibelsk forstand - onde! Og alligevel elskede af Gud. Vi som bekender os til Jesus og ønsker at følge ham, har Hans herlige løfte om, at vi aldrig vil blive vist bort, uanset hvad, og at vi, som Guds børn også er Jesu medarvinger og kan forvente evigt liv i Guds rige.
Når vi tror på Jesus og følger ham, kan ingen, og intet, rive os ud af hans hånd. Jesus har købt os og betalt os med sit eget liv, så vi er uendelig værdifulde for Gud. Kongebørn faktisk! Tænk at vi har Gud til far!
Det, som du citerer efter hukommelsen - - det står der faktisk ikke i Bibelen, men måske tænker du på ordene i Johannes' Åbenbaring 22,8:
Og da jeg havde hørt og set det, faldt jeg ned for fødderne af den engel , som havde vist mig dette, for at tilbede den. Men englen sagde til mig: »Nej! Jeg er kun tjener som du og dine brødre, profeterne, og som de, der holder fast ved ordene i denne bog. Gud skal du tilbede.«
Så du har ret i, at vi skal tilbede Gud og ham alene. Men nu er det sådan, at Gud har et meget langt navn: "Faderen, Sønnen og Helligånden". Én sand Gud, den treenige Gud, én "substans", men tre personer, som ikke må sammenblandes, men heller ikke adskilles.
Jesus siger i Joh 10,37:
Gør jeg ikke min faders gerninger, skal I ikke tro mig. Men gør jeg dem, så tro gerningerne, selv om I ikke vil tro mig, for at I kan fatte og forstå, at Faderen er i mig og jeg i Faderen.«
Det vil så sige, at det er det samme, om vi i vores bønner henvender os til vores og Jesu far i himlen, eller vi henvender os til Jesus, Guds søn. Eller til Helligånden, som udgår fra Faderen og Sønnen. For Gud er én!
Jesus er Guds tolk. Gennem Jesus har Gud givet sig til kende for os - uden ham ville vi ikke vide noget om Gud. Og Jesus siger i Joh 14,6-7:
»Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.«
Så vi skal bede til Gud
i Jesu navn.
I Joh 14,13-14 siger Jesus:
og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.
"I mit navn" betyder her det samme som "i mig" - dvs. som Jesus ville bede til Faderen, nemlig altid med et ".. dog, ske ikke min, men din vilje".
I "Fadervor", den bøn, som Jesus selv har lært os, beder vi jo også: "Ske din vilje, som i himlen således også på jorden ..."
Jeg håber du kan bruge nogle af disse sporadiske kommentarer til videre overvejelse - ellers spørg endelig igen, for der er jo meget andet at sige ...
kristina