Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#35610 - 05/08/2004 21:56 Børn kommer i himmelen
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Den engelske udgave er mere sigende, nemlig "for jeg var levende uden loven
engang, men da budet kom , levede synden op, og jeg døde", dette siger at
Paulus dermed levede åndelig før budet kom, altså var hans frelse sikker som
barn, "age of accountability", altså er der er alder hvor man lever i en
nåde der er udover hvad den voksne lever i, de er ikke ansvarlige på samme
måde som vi.
D31 Romans 7:9 Og jeg levede engang uden Lov, men da Budet kom, levede
Synden op;

WIE Romans 7:9 Også jeg levede engang uden Lov; men da så Budet kom, levede
synden op - og jeg døde!

KJV Romans 7:9 For I was alive without the law once: but when the
commandment came, sin revived, and I died.

Vi ser det samme hos David.

hvor davids søn var død, reagere han på en speciel måde.

D31 2 Samuel 12:22 Han svarede: "Så længe Barnet levede, fastede jeg og
græd; thi jeg tænkte: Måske er HERREN mig nådig, så Barnet bliver i Live.

KJV 2 Samuel 12:22 And he said, While the child was yet alive, I fasted and
wept: for I said, Who can tell whether GOD will be gracious to me, that the
child may live?

D31 2 Samuel 12:23 Men hvorfor skulde jeg faste, nu han er død? Kan jeg
bringe ham tilbage igen? Jeg går til ham, men han kommer ikke tilbage til
mig!"

KJV 2 Samuel 12:23 But now he is dead, wherefore should I fast? can I bring
him back again? I shall go to him, but he shall not return to me.

hvilket siger at Davids søn kom i himmelen

2 Samuel 12:18 18 And it came to pass on the seventh day, that the child
died. And the servants of David feared to tell him that the child was dead:
for they said, Behold, while the child was yet alive, we spake unto him, and
he would not hearken unto our voice: how will he then vex himself, if we
tell him that the child is dead?

her står at sønnen døde på den syvende dag, så¨der kan ikke være tale om
noget med omskærelse som dermed skulle gælde

Et andet skriftsted er om den brede og smalle vej, hvordan kan et lille barn vælge? frelsen og fortabelsen er et valg, det er ikke noget man er født til, altså fortabelse. Der er noget på engelsk der hedder "age of accountability", og det syntes jeg passer meget godt på dette emne, jeg tror at der er en alder som børn kommer til hvor Gud ser at nu kan de selv tage en stilling, men at de indtil da er sikret frelsen, læs det med Paulus.

Ole

Til toppen 
#35611 - 05/08/2004 22:46 Re: Børn kommer i himmelen [Re: Ole Madsen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom aleychem..

Vækker eftertanke, men hvad angår Davids barn, så synes jeg ikke, at det ligefrem viser, at barnet er kommet i Himmelen... Det ville også være imod den almindelige holdning den gang...

Jøderne troede på, at når man døde, kom man i dødsriget... Der er nok større sandsynlighed for, at det var det, David tænkte på..

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#35612 - 05/08/2004 23:02 Re: Børn kommer i himmelen [Re: Kefas Ben-Adam]
Ole Madsen
Bruger

Jøderne troede på, at når man døde, kom man i dødsriget... Der er nok større sandsynlighed for, at det var det, David tænkte på..

Jeg tror at mange steder faktisk er skrevet for før deres tid, men der er jo også det at david faktisk havde en større forståelse end andre, så jeg tror det ikke

Ole

Til toppen 
#35613 - 06/08/2004 06:11 Re: Børn kommer i himmelen [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ole

Jeg er ikke helt med på hvilken bibeloversættelse du refererer til for i King James står der:

"What shall we say then ? [Is] the law sin ? By no means . Nay , I had not known sin , but by the law : for I had not known lust , except the law had said , Thou shalt not covet . lust: or, concupiscence
8 But sin , taking occasion by the commandment , wrought in me all manner of lust . For apart from the law sin [was] dead .
9 For I was alive apart from the law once : but when the commandment came , sin revived , and I died . "?

I den danske oversættelse (1907) står der også at Paulus var levende (eller levede) før loven

"Og jeg levede engang uden Lov, men da Budet kom, levede Synden op;
10 men jeg døde, og Budet, som var til Liv, det fandtes at blive mig til Død;
11 thi idet Synden fik Anledning, forførte den mig ved Budet og dræbte mig ved det.
12 Altså er Loven vel hellig, og Budet helligt og retfærdigt og godt."

Men bemærk at der er tale om to slags liv - liv og Liv. Paulus var ikke "levende" i forhold til Gud, men i forhold til sig selv. Paulus kendte ikke til synden førend Loven kom - altså han vidste ikke hvad der var rigtigt og forkert i forhold til Gud, og troede at det han gjorde var rigtigt. Men Loven kom og dræbte ham, selvfølgelig ikke konkret, men dræbte enhver forhåbning om at bygge på sig selv.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#35614 - 06/08/2004 08:48 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Malli, du skriver: "Men bemærk at der er tale om to slags liv - liv og Liv. Paulus var ikke "levende" i forhold til Gud, men i forhold til sig selv"

Ja, nemlig! - jeg sad faktisk lige med en tilsvarende kommentar på bedding .

På samme måde er der i bibelsk forstand også tale om to slags død: de døde og de Døde. Jeg kan huske, at da jeg første gang hørte citatet fra Lukas 9: Men Jesus sagde til ham: »Lad de døde begrave deres døde, men gå du ud og forkynd Guds rige.« - havde jeg ganske makabre forestillinger om, hvad det drejede sig om.

Indtil jeg forstod, at "de døde" er dem, der ikke følger Jesus, også selv om de kan bevæge sig.

Jeg er helt enig med dig. Der er ikke tale om, at vi mennesker - heller ikke som nyfødte - er "uskyldige" indtil det øjeblik, hvor vi bliver klar over Guds lov. Hvis det forholdt sig sådan, ville det jo være verdens største forbrydelse at gå ud og forkynde Guds ord for de unåede!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#35615 - 06/08/2004 11:11 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

På samme måde er der i bibelsk forstand også tale om to slags død: de døde og de Døde. Jeg kan huske, at da jeg første gang hørte citatet fra Lukas 9: Men Jesus sagde til ham: »Lad de døde begrave deres døde, men gå du ud og forkynd Guds rige.« - havde jeg ganske makabre forestillinger om, hvad det drejede sig om.

Indtil jeg forstod, at "de døde" er dem, der ikke følger Jesus, også selv om de kan bevæge sig.

Jeg er helt enig med dig. Der er ikke tale om, at vi mennesker - heller ikke som nyfødte - er "uskyldige" indtil det øjeblik, hvor vi bliver klar over Guds lov. Hvis det forholdt sig sådan, ville det jo være verdens største forbrydelse at gå ud og forkynde Guds ord for de unåede!

jeg syntes i begge tager fejl, jeg mener at der en dobbelt betydning som helt klart er bekræftiget ved at der er to veje, og at det er enten eller, man vælger at blive frelst, det gør man ikke ved at døbes, det er en samvittighedspagt med Gud står der. Jeg syntes der er mere brutalt billede af Gud som dømmer uden at de stakkels børn nogensinde har fået budet. Derfor mener jeg at der er en alder hvor Gud siger, nu kan de selv tage stilling, det er mere kærligt, syntes du ikke?

Ole

Til toppen 
#35616 - 06/08/2004 14:21 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

Nu er der ingen af os der ved hvem der er salig og ikke. For at blive salig skal man tro og blive døbt, og Bibelen bevidner at børn kan tro.

Vi ved ikke hvor gammel man skal være for at tro, men jeg antager at Gud kan skabe tro i alle mennesker (også de ufødte), med mindre de pga hårdhjertethed forkaster ham.

Jesus holder jo de små op for os som forbilleder og fortæller os at vi skal blive som børnene ja siger ligefrem at " Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.« (Mark. 10,15), så noget tyder på at småfolkene er væsentlig bedre skikkede til at tro end vi andre forhærdede syndere - så naturligvis kan børn både tro og blive frelste....det er faktisk derfor vi døber dem

Mkh Malli

Ændret af malli (06/08/2004 14:23)

Til toppen 
#35617 - 06/08/2004 14:27 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

Nu står der intet sted om at børnene modtager Guds rige, men Jesus bruge dem som et billede på den ubetingede overgivelse og tillid, at børn kan tro er jo en selvfølge, da det er Gud der skaber og virker troen i vort indre, men intet sted stgår der om at børn tror ved dåben, at det er en samvitigtheds pagt viser jo at det bygger på en forståelse som Gud har givet, at man bør lade sig døbe som for at lade Gud være virksom i ens liv i forhold til det at begrave det gamle
Men jeg tror ikke at vi bliver meget enige i det med dåben og troen i børn, men jeg tror bare ikke at bibelen siger noget om børnene andet end det jeg har skrevet

Ole

Til toppen 
#35618 - 06/08/2004 15:45 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

Nej, du har ret i at der intet står om at "børn tror ved dåben"....men jeg havde nær sagt, hvorfor ikke? Nogle tror - andre tror ikke, og heri adskiller de sig ikke fra andre.

Det er rigtigt at der står "en god samvittigheds pagt" - men samme skriftsted bevidner at dåben frelser...og vores samvittighed kan ikke frelse nogen som helst, derimod er det Gud, der frelser gennem sine nådemidler - Ordet, dåben, nadveren osv. hvilket igen peger tilbage på Guds pagt i kraft af Kristi korsoffer og opstandelse, som vi får del i ved tro og dåb. "En god samvittigheds pagt" fortæller os netop at man ved at få del i dåben handler ret overfor Gud, og det ved vi at vi gør, fordi Jesus siger at vi skal døbe alle. Men ordet om "en god samvittigheds pagt" fortæller os jo ikke alt det Gud giver ved dåben, men er talt ind i en situation med voksne mænd i Israel, der måske kunne finde på at undlade at lade sig døbe? Men som jeg mener alle skal have del i, så sandt Gud ikke har befalet at undlade at døbe nogle bestemte befolkningsgrupper. Men tværtimod befalet os at døbe alle, så sandt som han også gik i døden for alle. "Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død?

Du skriver:

at det er en samvitigtheds pagt viser jo at det bygger på en forståelse som Gud har givet, at man bør lade sig døbe som for at lade Gud være virksom i ens liv i forhold til det at begrave det gamle"

I denne kontekst, ja, der taler det om en forståelse, men det er jo ikke det Herren befaler. - Og vi er da også lidt på glatis her, for skulle dåben kun effektueres på baggrund af den individuelles kognitive forståelse, er der en lang række gaver "de alternativt begavede" og/eller mennesker der har problemer med at udtrykke sig verbalt hindres i at modtage, vel først og fremmest indpodningen til discipelskab og begravelse med Kristus som de mest graverende, og som bestemt ikke er knyttet til vores samvittighed - men til dåben, hvori Gud handler.

Jeg mener at man på denne måde opstiller nogle regler, der ikke kan begrundes i Bibelen idet Gud jo selv siger at vi skal lade de små børn komme til ham - som var manglende kundskab en synd! a la bespottelse af Helligånden, der skulle hindre nåden hos Gud.....og som var manglende kundskab hos de umælende en synd der vækkede Guds harme i den grad at dette ville ramme de vederstyggelige kirker, forældre og pårørende at de blev udsat vrede og dom....for i tillid til Gud at bære de elskede skabninger, som Gud selv fremhæver igen og igen, hen til Ham.

Mkh Malli

Ændret af malli (06/08/2004 16:09)

Til toppen 
#35619 - 06/08/2004 18:45 Re: Børn kommer i himmelen [Re: Ole Madsen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom aleychem..

At David havde en større viden, betyder jo ikke, at han vidste det, du gerne ville have ham til at vide:o)..

Hvis David mente noget andet, end det folk mente dengang, mon ikke det ville være kommet til udtryk??

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#35620 - 07/08/2004 09:48 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

Hej Ole

Nej, du har ret i at der intet står om at "børn tror ved dåben"....men jeg havde nær sagt, hvorfor ikke? Nogle tror - andre tror ikke, og heri adskiller de sig ikke fra andre.

det er fordi at det er ved prædikens dårskab at vi frelses. for dem der fortabes en dårskab men vi som frelses en Guds kraft til frelse , måske jeg tænker på en andet skriftsted...

Du skriver: </font><blockquote><font class="small"></font><br><br>at det er en samvitigtheds pagt viser jo at det bygger på en forståelse som Gud har givet, at man bør lade sig døbe som for at lade Gud være virksom i ens liv i forhold til det at begrave det gamle" <br><br></blockquote><font class="post">I denne kontekst, ja, der taler det om en forståelse, men det er jo ikke det Herren befaler. - Og vi er da også lidt på glatis her, for skulle dåben kun effektueres på baggrund af den individuelles kognitive forståelse, er der en lang række gaver "de alternativt begavede" og/eller mennesker der har problemer med at udtrykke sig verbalt hindres i at modtage, vel først og fremmest indpodningen til discipelskab og begravelse med Kristus som de mest graverende, og som bestemt ikke er knyttet til vores samvittighed - men til dåben, hvori Gud handler.

nej, for forståelse og tro er det samme, at handle i lydighed er jo baseret på dette

Jeg mener at man på denne måde opstiller nogle regler, der ikke kan begrundes i Bibelen idet Gud jo selv siger at vi skal lade de små børn komme til ham - som var manglende kundskab en synd! a la bespottelse af Helligånden, der skulle hindre nåden hos Gud.....og som var manglende kundskab hos de umælende en synd der vækkede Guds harme i den grad at dette ville ramme de vederstyggelige kirker, forældre og pårørende at de blev udsat vrede og dom....for i tillid til Gud at bære de elskede skabninger, som Gud selv fremhæver igen og igen, hen til Ham.

hvor mange bører virkelig deres børn hen til Gud? virkelig????? forståelse og tro er baseret på at Gud gør en gerning i det indre, og som så kan man ligestille forståelse med tro, som, "jeg må adlyde dette"

Ole

Til toppen 
#35621 - 15/08/2004 23:29 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: kristina]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Malli og Kristina.

Mit hjerte græder i ånden. Gud har givet så meget og I tager ikke imod. Der er en så stor velsignelse fra vores Fader, i det som Ole fremlægger.

Jeg vil opfordre at I beder over det som Ole skriver.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#35622 - 15/08/2004 23:39 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Det er ikke det Ole skriver (hvis jeg forstår det han skriver ) Ole fremlægger noget vi som kristne skal passe på, for fjenden er snedig og hvis han på en uset måde kan skabe splid mellem os og vor Fader, så bruger han den metode. Ved at kunne se det som Ole skriver, har vi fået et våben fra Jesus, til at besejre de angreb vi udsættes for. Ikke gennem egen kraft, men gennem Jesus ved at Han har vist os den fælde der er lagt ud, så vi ikke gå i den, men på det ene mikroskopiske område kan gå fra sejr til sejr gennem Jesus kraft.

K.h.
Kim

Til toppen 
#35623 - 15/08/2004 23:46 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Du må rette mig, hvis jeg husker forkert. Men der var en situation, hvor du siger, at du ville blive rasende, hvis nogen "døbte/omskårede" dine børn uden dit vidne, så du var imod at præsten døbte børne. Nu siger du, at Jesus befaler os at døbe ALLE.

Nu forstår jeg ikke, vil du følge det Jesus befaler eller ej? Jesus siger, at det er bedre met ét ja eller ét nej. Så her her dit svar jo både ja og nej. (hvis jeg husker rigtig)

K.h.
Kim

Til toppen 
#35624 - 15/08/2004 23:55 Re: Børn kommer i himmelen [Re: Kefas Ben-Adam]
steincke
Bruger

Hejsa Kefas

Det tror jeg nu også det er kommet. Selv om David var stor mens han levede, så var der også nogle der var efter ham, p.g.a. at den viden han havde, ønskede dem der ville have magten, ikke kom frem så de mistede det de ønskede.

Vi kan jo her bagefter se en sammenhæng til det NT, som viser at han godt kunne have den viden som Ole fremlægger. I hver tilfælde lige så godt som ikke. Der er jo ingen af os der er David.

K.h.
Kim

Til toppen 
#35625 - 16/08/2004 04:04 Re: Børn kommer i himmelen [Re: Kefas Ben-Adam]
Ole Madsen
Bruger

den viden jeg taler om er ikke så meget forståelse, men vidnesbyrd i skriften på at det er Guds Ord, Gud kan godt give sit ord til hans profeter selv om at de ikke forstår det, se bare daniel.

Ole

Til toppen 
#35626 - 16/08/2004 07:38 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

"Du må rette mig, hvis jeg husker forkert. Men der var en situation, hvor du siger, at du ville blive rasende, hvis nogen "døbte/omskårede" dine børn uden dit vidne, så du var imod at præsten døbte børne. Nu siger du, at Jesus befaler os at døbe ALLE."

Ja, og du "græder ikke" mere "i ånden" end at du er i stand til at fordreje mine ord. Jesus siger at vi skal døbe alle, sammenkobler du dette med skriftstedet om at "gaven gælder jer og jeres børn", den øvrige af Bibelens lære, og almindelig sund fornuft vil du se at dette ikke inkluderer ikke-kristnes spædbørn idet der knyttes dåbsoplæring til.

Mkh Malli

Til toppen 
#35627 - 16/08/2004 07:40 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

I stedet for at fortælle om dit føleri - hvad med at imødegå skriftsted med skriftsted??

Mkh Malli

Til toppen 
#35628 - 16/08/2004 08:05 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

"jeg syntes i begge tager fejl, jeg mener at der en dobbelt betydning som helt klart er bekræftiget ved at der er to veje, og at det er enten eller, man vælger at blive frelst, det gør man ikke ved at døbes, det er en samvittighedspagt med Gud står der. Jeg syntes der er mere brutalt billede af Gud som dømmer uden at de stakkels børn nogensinde har fået budet"

Ekskluderer dåben på nogen måde troen? Sådan vender du det faktisk. Som skrevet i flere sammenhænge udgør indstiftelsesordene og vandet sakramentet hvori den hellige Tre-enige Gud virker, og Han befaler os at døbe, jf. både Matthæus og Markus ligesom Han befaler dåbsoplæring. Derudover står der rent faktisk to steder i Guds Ord at dåben frelser!, hvordan kan du da påstå at dette ikke passer??

1Pet 3,21: " Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse,"

Titus 3,4-7: "Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, v6 som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, v7 for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv"

Hvad det er for et "bad" der refereres til henvises til Ef. 5,25 "Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri"

Joh 3,5: "Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige."

Og hvad med: " Gal 3,27: " Alle I, der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus."

Bliver man iklædt Kristus uden ved dåb? Hvis "JA", vil jeg gerne se skriftstedbegrundelse.

Summasumarum, dåben er langt mere end en "samvittighedspagt" - det er ganske enkelt et for snævert syn på Herrens nådemiddel.

Mkh Malli

Til toppen 
#35629 - 16/08/2004 08:17 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

Nu står der intet sted om at børnene modtager Guds rige, men Jesus bruge dem som et billede på den ubetingede overgivelse og tillid,

BILLEDE???Hmmm, hvad så med Luk. 18,16 "Sandelig siger jeg jer: Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.«?

Kan det blive mere konkret...og da specielt da det er tilknyttet en konkret begivenhed hvor disciplene søgte at hindre børnene i at komme til Herren og han lige forinden har sagt "Lad de små børn komme til mig, det må I ikke hindre dem i, for Guds rige hører sådanne til".

Der er absolut intet i teksten der indikerer at dette skulle være et "billede" - er de små børn der kom hen til Herren så også "billeder"? Er hele Bibelen symbolsk?

Mkh Malli

Til toppen 
#35630 - 16/08/2004 08:32 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

det er fordi at det er ved prædikens dårskab at vi frelses. for dem der fortabes en dårskab men vi som frelses en Guds kraft til frelse , måske jeg tænker på en andet skriftsted...

Aha, og denne Guds kraft til frelse gælder altså ikke børn og andre umælende??

nej, for forståelse og tro er det samme, at handle i lydighed er jo baseret på dette

Er det det? I så fald forstår jeg ikke at alle verdens intelligente børn ikke er frelste! Det lader til at du baserer din kristentro i høj grad på egne gerninger og lydighed fremfor Guds gerning og lydighed.

hvor mange bærer virkelig deres børn hen til Gud? virkelig?????

Man bærer børn hen til Gud når man frembærer dem i dåben, for Gud er selv tilstede ved Ordet og vandet - Ef. 5,25 "ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet"

forståelse og tro er baseret på at Gud gør en gerning i det indre,

I så fald bliver man ikke frelst!!For troen ser ikke på sig selv, men er den tomme hånd der tager imod Guds nåde i kraft af forsoningen på Korset.

og som så kan man ligestille forståelse med tro, som, "jeg må adlyde dette"

Sandt hvis vi taler om Islam.

Mkh Malli

Til toppen 
#35631 - 16/08/2004 10:45 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

"jeg syntes i begge tager fejl, jeg mener at der en dobbelt betydning som helt klart er bekræftiget ved at der er to veje, og at det er enten eller, man vælger at blive frelst, det gør man ikke ved at døbes, det er en samvittighedspagt med Gud står der. Jeg syntes der er mere brutalt billede af Gud som dømmer uden at de stakkels børn nogensinde har fået budet"

børnene får netop en chance fordi at de ikke kan stilles til regnskab da de endnu ikke har erfaret, vi andre er uden undskyldning da hele skaberværket vidner om at Gud er til, noget sådant har børn aldrig erfaret

Ekskluderer dåben på nogen måde troen? Sådan vender du det faktisk. Som skrevet i flere sammenhænge udgør indstiftelsesordene og vandet sakramentet hvori den hellige Tre-enige Gud virker, og Han befaler os at døbe, jf. både Matthæus og Markus ligesom Han befaler dåbsoplæring. Derudover står der rent faktisk to steder i Guds Ord at dåben frelser!, hvordan kan du da påstå at dette ikke passer??

nu skal vi have med hvad det ligger i ordet frelser, det er nemlig noget fremadskridende, en gerning Gud virker i vort indre, dette skulle være bevis nok til at sige at børn ikek bliver frelst ved dåben da der aldrig kommer noget synligt bevis

Hvad det er for et "bad" der refereres til henvises til Ef. 5,25 "Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri"

dette siger vel det hele, nemlig "for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet", nemlig process og ikke en enkelt gang

Og hvad med: " Gal 3,27: " Alle I, der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus."

Bliver man iklædt Kristus uden ved dåb? Hvis "JA", vil jeg gerne se skriftstedbegrundelse.

Summasumarum, dåben er langt mere end en "samvittighedspagt" - det er ganske enkelt et for snævert syn på Herrens nådemiddel.

jeg vil gerne se skriftsteder der siger at Gud ikke virker med til at bære frugt, det kræver du jo her

Ole

Til toppen 
#35632 - 16/08/2004 10:48 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

tro er altid noget Gud virker, det der menes her er den ubetingede overgivelse uden at stille krav eller betingelser, den der med at børn modtager Gud ved barnedåben, hvis det ikke er belyst af andre steder, så holder den ikke, sådan er bibelen bygget op

Ole

Til toppen 
#35633 - 16/08/2004 10:52 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

Hvis du ellers havde læst mit oprindelig indlæg, så ville du læse at børn jo netop kommer i himmelen, så læs lige først

hvad egne gerninger angår, så ser jeg kun på troens gerninger, dem som Gud selv virker i mig, og han virker troslydighed

Ole

Til toppen 
#35634 - 16/08/2004 15:03 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

"nu skal vi have med hvad det ligger i ordet frelser, det er nemlig noget fremadskridende, en gerning Gud virker i vort indre, dette skulle være bevis nok til at sige at børn ikek bliver frelst ved dåben da der aldrig kommer noget synligt bevis"

Det synlige bevis er dåben!, den er den der beviser at du hører Guds rige til.

Det er dåben og det er nadveren du kan kaste anker i når du bevæger dig på gyngende grund...og ikke føleriet.

Du kan ikke kaste anker i dig selv eller det billede du kan fremmane af Jesus, som når du ellers hviler i den "salige vished". For denne salige vished kan Satan (eller er det mon Gud) fjerne på et kort øjeblik.

Tæppet kan rykkes væk, og man føler lutter tomhed og er fuldstændig kraftesløs...og så duer det bare ikke længere med at "opbygge sig selv ved åndelige salmer", bøn, faste, snak osv, der sker ikke en dyt.

Du kan absolut intet mærke, og den frugt du bærer er mindre end en rosin !

Jeg har prøvet det og VED det.

Der er kun ét tilbage - nemlig troen - der ligger gemt væk i sorte tåger og det uanset hvad du føler, uanset hvilke "frugter" du bærer -

Din begravelse med Kristus og indvielse til discipelskab i dåben, - Jesu blod der flød på Golgatha og Han ganske gratis serverer for dig i nadveren.

Ganske ufortjent og af ren nåde.

Dette er de to ydre tegn og beviser vi får, dåb og nadveren.

Og så er jeg da forresten ligeglad med alle de frugter såkaldt "levende" kristne kan frembringe som "bevis" på og pral! af egen åndelighed,

- "SE PÅ MIG...jeg kan tale i tunger og gøre mirakler"
- "SE ALT DET GUD GØR FOR MIG....jeg svømmer simpelthen i penge"
- "SE HVOR MEGET JESUS ELSKER MIG....jeg vader i kraft og elsker simpelthen alle".

"Jesus, hvad skulle du dog gøre uden MIG???"

Hvad er alt dette værd, kan det måske frelse? - og er det væsentligt anderledes end hvad Tusindkunstneren kan frembringe?

Så vis mig da hvad sværmeriet kan frembringe, der på nogen måde adskiller sig fra Djævelens hokus-pokus!

Og jeg kan fortælle dig at Djævelen med garanti ikke kan indpode dig til disipelskab ved at døbe i den hellige Tre-enigheds navn, ligesom han med garanti ikke kan servere Jesu sande legeme og blod til syndernes forladelse.

Mkh Malli

Til toppen 
#35635 - 16/08/2004 15:13 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
Ole Madsen
Bruger

nu råber du lidt af mig syntes jeg, men det uden grund, frugten er hellighed som Jesus virker. Uden denne skal ingen se Gud.

Ole

Til toppen 
#35636 - 16/08/2004 15:24 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole

Det var nu ikke af dig...det var for at tydeliggøre budskabet.

Mkh Malli

Til toppen 
#35637 - 16/08/2004 22:27 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Jeg kan ikke se formålet ved at komme med skrifsteder som Ole allerede har givet. Mit indlæg var mere tænkt som en opmuntring til at lade Helligånden vise hvad det er Gud siger gennem Ole.

K.h.
Kim

Til toppen 
#35638 - 16/08/2004 22:47 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Du gør mig nu meget forvirret. Du skriver:

Jesus siger at vi skal døbe alle, sammenkobler du dette med skriftstedet om at "gaven gælder jer og jeres børn", den øvrige af Bibelens lære, og almindelig sund fornuft vil du se at dette ikke inkluderer ikke-kristnes spædbørn idet der knyttes dåbsoplæring til.

Er alle = nogle få? Jeg vil godt indrømme, at mit dansk alrig har været til et 13 tal, men jeg må også indrømme at ordet alle kan jeg ikke få til at blive til nogle. Alle = alle uden undtagelser. Dét er jo derfor at vi skal forkynde ordet og når det er forkyndt skal vi døbe dem der kommer til tro. I dette tilfælde vil man kunne døbe alle. Når det gælder børn, vil det være enten eller. Vi er ikke Gud der skal dømme om nogen skal døbes eller ej. Hvis vi siger, at det kun er kristnes børn der skal døbes, så dømmer vi at andre ikke kan få døbt deres, for at ordet alle kan få betydning, med mindre man vælger at fjerne betydningen af visse ord i Biblen. Den måde som du fremlægger dåben på her, giver jo yderligere andre problematiske tilstande, som jeg ikke vil komme ind på her. Har lovet Asbjørn at jeg holder mig så meget jeg kan, til at lade jeres dåbssyn være.
Situationen med at præsten (levende og troende præst der brænder for at dele Guds ord), døber børn der ønsker at blive døbt. Kan jeg da godt se, at hvis en dåb er afhængig af om forældrene er kristne, så har præsten gjort noget forkert. Jeg kan bare ikke se nogle steder, der står at vi kun må døbe dem der har kristne forældre. Men jeg tager nok fejl.
Det er ikke min hensigt at fordreje, men jeg forstår bare ikke denne sammen hæng og kan heller ikke se den i Biblen.
K.h.
Kim

Til toppen 
#35639 - 16/08/2004 23:37 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Jeg kan nu ikke se at der skulle være så meget at blive forvirret over. Jesus siger klart og utvetydigt at vi skal døbe alle i sin Missionsbefaling, han knytter også her oplæring til dåben (døb og lær). Når Gud kræver oplæring til dåben er det jo ret indlysende at man ikke kan døbe spædbørn af fx. muslimer, for hvordan skal de kunne sikres den rette dåbsundervisning?. Nej, man må gøre som man altid har gjort i hele Bibelens historie (tror jeg nok) man tager fat i de voksne først, og børnene via forældrene.

Hvad er problemet?

Mkh Malli

Til toppen 
#35640 - 16/08/2004 23:47 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli.

Misforstå mig ikke. Men det er noget rodet, det du fremlægger. I nogle tilfælde gælder der et og i andre tilfælde noget andet. Når jeg læser Biblen, ser jeg, at der er en linie hele vejen igennem. Der er ingen sving til det ene og så det andet. Når der står alle, så menes der alle og ikke alle med de undtagelser som vi nu kan finde på og som vi mener er mest logiske. Gud er ikke logisk i menneskelig forstand.
At børn der siger, de vil døbes, vil da have mulighed for at få Bibel undervisning og hvis det nu er som du siger, at muslimesk børn ikke vil få den oplæring som dåben skal medføre. Så har jeg da kun et spørgsmål til det. Hvad med de danske forældre, som lader deres børn døbe, men aldrig oplære dem i den kristne tro? Jeg er en af dem. Så vil de jo efter din mening ikke skulle døbes? Eller gælder der i dette tilfælde noget andet? Jeg spørger kun, for jeg kan altså ikke se nogen sammenhæng. Kun et stort problem i hvem der skal døbes og hvem der ikke skal. Hvem der kan bestemme hvem der skal døbes og hvem der ikke skal (om de vil oplære barnet i den kristne tro).

K.h.
Kim

Til toppen 
#35641 - 17/08/2004 00:09 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: steincke]
malli
Bruger

Hej Kim

Hvad rodet er der ved Missionsbefalingen, måske skal du lige læse den igen

"Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«

Jesus taler i al Guddommelige autoritet og siger klart at vi skal døbe alle - han siger lige så klart at de skal oplæres. Undskyld, men det er da logik for burhøns det her, vi kan da ikke døbe uden at sikre det Gud befaler....nemlig den krævede oplæring.

Spædbørn af kristne forældre skal døbes og ikke andre spædbørn, igen fordi ateistiske eller muslimske forældre ikke kan sikre den krævede oplæring, som GUD klart befaler.

Nu varer det altså ikke længe inden jeg går Esmeralda i bedende med et "så fat det dog"

Mkh Malli

Ændret af malli (17/08/2004 00:11)

Til toppen 
#35642 - 17/08/2004 09:16 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kim og I andre:

Lige en enkelt indskudt personlig bemærkning herfra:

Jeg er en af dem, der er barnedøbt, og ikke oplært i den kristne tro ("kulturdåb!"). Hvor er jeg dog taknemmelig for den kultur!

Jeg tror, (helst ville jeg her skrive ved i stedet for tror!) at dåb er dåb, og Guds handling, og at det netop er den dåb jeg kan takke for, at jeg i dag er velsignet med kristen tro.

Der skulle gå mange mange år for mit vedkommende, men set i bakspejlet har min hyrde, som jeg blev døbt til at tilhøre, passet på mig og vogtet mig gennem alle årene ... uden at jeg anede det .. og ledt mig ad rette stier - .

Og når Gud stadig ikke har flyttet lysestagen fra vores land, Danmark - det kan nok undre en og anden? - tror jeg det skyldes, at det trods alt er flertallet her, der er døbt. Herren vogter sine ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#35643 - 19/08/2004 23:33 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

Jeg kan godt forstå du er glad for at du blev døbt. Spørgsmålet er så, om Gud ikke ville have passet på dig og når du så hørte Guds ord, at du her opdagde at Jesus var vejen, p.g.a. at troen var lagt ned i dit hjerte, og du her blev døbt.

Biblen siger, at Gud kender os end før vi bliver født. Hvad er der så at ønske en kultur dåb, som kun må gives til dem der er født af "kulturdøbte forældre"? Jeg er ked af at må indrømme, at jeg kan ikke se hvor Gud er, i vores bedømmelse af hvem der kan blive barne døbt og hvem der ikke kan, når man virkelig mener barnedåben er rigtig? Det hænger ikke sammen, med mindre man man vælger menneskelige valg i hvem der skal døbes og hvem der ikke skal.

K.h.
Kim

Til toppen 
#35644 - 19/08/2004 23:49 Re: Børn kommer i himmelen ??? [Re: malli]
steincke
Bruger

Kære Malli

logik for burhøns det her, vi kan da ikke døbe uden at sikre det Gud befaler....nemlig den krævede oplæring.

Den her lægger du selv op til.
Du skriver at man ikke kan døbe uden (det der står med fed skrift) Så er der virkelig et problem her. Man døber tusinder af børn, som ikke engang lære fader vor af deres forældre!!!! Hvor skulle I skamme jer!!! Det kan måske godt være, at det ikke er helt efter netediketten, men det er den måde det er fattet på, som du har løst til at jeg har, i stedet for at stille spørgsmål

Yderligere, så findes der børn af muslimske forældre, der kommer på besøg hos troende kristne. Ved at være sammen med disse børn og forældre, vil de jo få en kristen oplæring. Det andet er, at et barn der høre Guds ord, har RET til at blive døbt på sin tro til Jesus.

For mig at se, ligner det mere menneskelig opfattelse af hvem der kan og skal døbes, end Biblens vejledning. (Jesus missions befaling og hele Apostlenes gerninger)

K.h.
Kim

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær