0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#35470 - 28/07/2004 15:35
jesus=satan?????
|
Bruger
Reg.: 28/07/2004
|
må vel starte med å beklage at dette må bli på norsk :-) men ok ifølge det gamle testamentet er satan morgenstjernen esaias 14 ifølge det nye testamentet er jesus morgenstjernen åpenbaringen 22 se her helt ærlig tror jeg at det ligger noe annet bak :-) men jeg vet at det fins ivertfall et annet nettsted som påstår at jesus er satan og begrunner det med jødisk mytologi. morgenstjernen er foresten planeten venus, og den lager et pentagram i løpet av 8 år. grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#35471 - 28/07/2004 16:36
Re: jesus=satan?????
[Re: grubleren]
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej grubleren
Nej, der er ingen åndelig sammenhæng.
I den jødiske kultur og dermed også i bibelen har naturen, universet altid været brugt som symbolik. Prøv at læse i de gamle profeter hvordan okser, vædderhorn, stjerner, sol og måne osv. blev brugt til at forklare Guds undere, domme, formaninger, trøst og ligesom omtalen af kongers dårlige eller gode indflydelse i forhold til Gud har været betegnet med symbolik. Beskrivelsen af syner har altid været fyldt med symbolske tegnforklaringer.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35472 - 28/07/2004 17:10
Re: Jesus ikke lig Satan !
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Grubler, velkommen til - og du skal sandelig ikke beklage dit norske - det er jo helt ligesom dansk, bare med lidt stavefejl!
Det er en misforståelse at tolke Esajas bog sådan, at Satan er morgenstjerne.
Jeg forstår det sådan, at den oprindeligt smukke og fuldkomne lysbærer, her benævnt "morgenstjerne" blev til Satan, da han nedstyrtedes.
Du tænker sikkert på Esajas 14,12-13, hvor der står:
Tænk, at du faldt fra himlen,
du strålende morgenstjerne!
Du er slynget til jorden,
du som besejrede folkene.
Du sagde ved dig selv:
»Jeg vil stige op til himlen,
højt over Guds stjerner
rejser jeg min trone ...
Morgenstjernen var netop her en af Guds allerhøjeste engle. Højt var han steget, for højt, ville ikke ville lade sig nøje med sin fornemme plads, men ville være Gud lig -den velkendte grundsynd! - og blev derfor slynget til jorden og blev Satan, Djævelen, anklageren, den onde selv.
Så efter sit fald var han sandelig ikke mere nogen morgenstjerne!
Tankevækkende synes jeg det er, at han altså kender Guds rige bedre end nogen anden, at han kender og frygter Gud, han ved, at det er ude med ham og at han blev endeligt besejret på Golgatha.
Hans ondskab er grænseløs, han vil forføre os - bort fra Gud og med i det helvede, der er beredt for ham og hans engle.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#35473 - 28/07/2004 17:12
[Re: carl]
|
Bruger
|
Hej grubleren
Nej, der er ingen åndelig sammenhæng.
I den jødiske kultur og dermed også i bibelen har naturen, universet altid været brugt som symbolik. Prøv at læse i de gamle profeter hvordan okser, vædderhorn, stjerner, sol og måne osv. blev brugt til at forklare Guds undere, domme, formaninger, trøst og ligesom omtalen af kongers dårlige eller gode indflydelse i forhold til Gud har været betegnet med symbolik. Beskrivelsen af syner har altid været fyldt med symbolske tegnforklaringer.
mvh carl
jo, men om satan hadde vært aftenstjernen og jesus hadde vært morgenstjernen så hadde dette vært greit, selv om både aftenstjernen og morgenstjernen er venus.
men dette er et symbol på et individ, og man skulle jo da i det minste tro at dette var snakk om samme person.
fx så er vel neppe rødskjegg navnet på en person, men heller ett kallenavn, og jeg mener at det må ha vært det samme med morgenstjerne.
videre så tror jeg at jesus viste at satan hadde blitt beskrevet som morgenstjernen når han kalte seg selv det.
videre så tror jeg faktisk ikke at jesus er satan, men det kan jo skyldes at jeg er ateist da :-)
grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#35474 - 28/07/2004 17:19
[Re: kristina]
|
Bruger
|
vel er vel sikkert mulig å tolke mye i bibelen på mange måter. men jeg vil jo tro at jesus ville ha vist noe om gresk mytologi, var det ikke en gresk apostel? morgenstjernen er kjent under navnet fosforios dvs lysbærerer det latinske navnet er lucifer, og det er vel grunn til å tro at man også viste hva det romerske navnet på denne planeten var. videre så var vel koblingen satan og lucifer der allerede? men for å være snill så tror ikke jeg heller at jesus er satan, men jeg tror det kan ligge noe annet bak. hadde vel vært rart om jeg som ateist hadde trod at jesus var satan  grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#35475 - 28/07/2004 17:34
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Grubler, du skriver:
... men jeg vil jo tro at jesus ville ha vist noe om gresk mytologi, var det ikke en gresk apostel?
Jesus var i sin inkarnation jøde, og ikke græker. Han var - og er - Guds søn. Han er opstået fra de døde, og han lever.
Treenigheden, du ved: Faderen, Sønnen og Helligånden. Én sand Gud, fra evighed til evighed.
Ifølge kristendommen altså!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35476 - 28/07/2004 17:41
|
Bruger
|
Hej igen Grubler, du skriver:
... men jeg vil jo tro at jesus ville ha vist noe om gresk mytologi, var det ikke en gresk apostel?
Jesus var i sin inkarnation jøde, og ikke græker. Han var - og er - Guds søn. Han er opstået fra de døde, og han lever.
Treenigheden, du ved: Faderen, Sønnen og Helligånden. Én sand Gud, fra evighed til evighed.
Ifølge kristendommen altså!
kristina
hmm??? jeg mente ikke at jesus var greker da :-) men at en av de som fulgte ham var greker. du vet disipel apostel, hva heter det på dansk?
hmm om jesus og satan hadde vært samme person så kunne det bli interresangt med treenigheten 
for vel ønske deg god natt, vet ikke om jeg for svart i morgen
mvg grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#35477 - 28/07/2004 18:44
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK grubler, så misforstod jeg dig.
Jo, du har ret så, han som skrev et af de fire evangelier, lægen Lukas, var netop græker. Han var Paulus' medarbejder og rejseledsager, og der er også ham, som har skrevet Apostlenes gerninger, som formodes at være nedskrevet omkring år 80.
Hverken han eller Paulus har kendt Jesus personligt inden hans død og opstandelse, men de har kendt øjenvidner til begivenhederne under og efter Jesu inkarnation.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35478 - 28/07/2004 23:24
|
Bruger
Reg.: 20/06/2004
|
Der er forskel på djævlen og satan. Djævlen opfattes som en bestemt ond person, der er Guds modstander. Djævlen optræder overhovedet ikke i GT, kun i NT. Ordet satan betyder advokat eller modstander og er således en rolle som en person kan spille. Ordet satan er både nævnt i GT og NT, men kun meget få steder.
Enhver teologi, som prøver at stille en lære op om hvem djævlen er, er dybest set et udtryk for vidtløftig fantasi.
Esajas 14 handler om en konge, ikke om nogen satan eller djævel. Denne konge kaldes en morgenstjerne. At Jesus i en anden af bibelens bøger også kaldes en morgenstjerne kan ikke bruges til at sætte lighedstegn mellem de to.
For skønlitterære tekster skal ikke behandles som om det var matematiske ligninger.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35479 - 29/07/2004 01:15
Re:
|
Bruger
Reg.: 23/07/2004
|
Ikke kun Satan er nævnt som morgenstjernen.
Engle er nævnt som: morgenstjerner og gudesønner.
Satan er en engel og var perfekt. Men hans stolthed blev hans fald.
Jesus Kristus er perfekt i enhver forstand men han har aldrig syndet og er derfor opsteget.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35480 - 29/07/2004 08:17
Re: Jesus er ikke satan
[Re: Engelsted]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted,
Jeg er overbevist om, at Djævelen og Satan er én og samme person, det mener jeg ikke er fri fantasi, selv om det ikke står skrevet tydeligt i GT.
(Navnet Jesus står heller ikke i GT, (bortset fra Siraks bog, men det er en helt anden person ved samme navn, nemlig Siraks søn) men det gør ham da bestemt ikke mindre virkelig, da hovedpersonen, også i GT, jo netop er Jesus af Nazareth.)
Jfr. Åbenbaringsbogen 12,9: Den blev styrtet, den store drage, den gamle slange, som hedder Djævelen og Satan, og som forfører hele verden – styrtet til jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen med den.
... og videre i ÅB 20,2: Englen greb dragen, den gamle slange, som er Djævelen og Satan ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35481 - 29/07/2004 16:14
[Re: Engelsted]
|
Bruger
|
Der er forskel på djævlen og satan. Djævlen opfattes som en bestemt ond person, der er Guds modstander. Djævlen optræder overhovedet ikke i GT, kun i NT. Ordet satan betyder advokat eller modstander og er således en rolle som en person kan spille. Ordet satan er både nævnt i GT og NT, men kun meget få steder.
Enhver teologi, som prøver at stille en lære op om hvem djævlen er, er dybest set et udtryk for vidtløftig fantasi.
Esajas 14 handler om en konge, ikke om nogen satan eller djævel. Denne konge kaldes en morgenstjerne. At Jesus i en anden af bibelens bøger også kaldes en morgenstjerne kan ikke bruges til at sætte lighedstegn mellem de to.
For skønlitterære tekster skal ikke behandles som om det var matematiske ligninger.
-Thomas Engelsted
kan da for morro skyld nevne følgende advokat er latin for han du tilkaller, ad til vokat som i vokal altså stemme.
gud kommer fra de germanske språk og betyr faktisk han du tilkaller :-)
men slik jeg tolker dette så går djevelen under mange navn: djevelen, satan beelsebud (fluenes herre, igrunnen er dette guden baal hentet fra en annen mytologi) morgenstjernen, lucifer (lysbringeren)
|
|
Til toppen
|
|
|
#35482 - 29/07/2004 16:32
|
Bruger
|
*sukk*, vel ville vært bedre for min argumentasjon om lukas hadde kommet tidligere inn i bibelen :-/
på den andre siden "12 Å, at du er falt fra himmelen,
du morgenstjerne, morgenrødens sønn!
At du er slengt til jorden,
du som seiret over folkeslag!"
morgenstjernen er her kalt morgenrødens sønn, vel lucifer er morgensrødens sønn etter gresk/romersk mytologi, les her og det er jo da kjent i gt, som Jesus kunne en del av?
kom til på å tenke på noe annet, du sa at djevelen ikke var morgenstjernen lengre etter han falt, det var ivertfall slik du tolket det, vel om rødskjegg hadde blitt avsatt som sjørøverkaptein og satt på en øde øy, så ville jo den nye kapteinen ikke vært rødskjegg, han som ble igjen på øya ville fortsatt vært rødskjegg, selv om han ikke var sjørøverkaptein.
grubleren
beklager, tok feil adresse i linken, har endret det nå :-)
Ændret af grubleren (29/07/2004 16:34)
|
|
Til toppen
|
|
|
#35483 - 29/07/2004 16:47
Re:
[Re: Kaiser]
|
Bruger
|
vel, men man kan tolke bibelen på litt forskjellige måter noen ganger.
leser jeg bibelen på en måte så har du en skapelsesberetning på side 1, og en annen motstridende på side 2.
videre så kan du snakke om en gruppe kapteiner, og så lengre ned i en samtale snakke om kapteinen, og da mene en bestemt kaptein.
og som jeg dokumenterer på et annet sted her, så må gresk/romersk mytologi vært kjent når gt ble skrevet, ergo så er det rimelig at jesus må ha kjent til det.
men for min del, så er jo min teori at det må ligge noe annet bak, jeg som ateist vil jo slite litt selv om jeg kunne bevise at jesus var satan :-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#35484 - 29/07/2004 17:48
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
... beelsebud (fluenes herre, igrunnen er dette guden baal hentet fra en annen mytologi)
Nogen helt anden mytologi er der vist ikke tale om.
I kanaanæisk mytologi var Baal og Jah(we) brødre og sønner af den højeste gud El (Eljon). Jahwe var israelitternes foretrukne af de tre, og på et tidspunkt har de så ophøjet ham til den eneste ved at slå dem alle tre sammen til én. Alle historierne om de andre guder er derefter blevet omskrevet og tillagt Jahwe. Dog var det fx oprindeligt Baal, der bekæmpede Levjatan. Omstændighederne omkring modtagelsen af de 10 bud kan også tyde på, at det oprindeligt var stormguden Baal, der gav dem til Moses. El og Jahwe er også stadigvæk begge to med i GT men ved at oversætte dem med hhv. "Den Højeste" (betydningen af "El Eljon") og "Herren" (hvilket sjovt nok er betydningen af "Baal") har man fået det til at fremstå som om der kun er tale en enkelt gud. Der er dog et par steder, hvor det er glippet med redigeringen og hvor der stadigvæk står "os" og "guder".
Dette er i hvert fald sådan jeg har forstået jødedommens oprindelse.
Iøvrigt er Baal-zebub (fluernes herre) blot en hånlig jødisk omskrivning af Baal-Zebul - ikke nogen faktisk guddom.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35485 - 31/07/2004 11:36
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
</font><blockquote><font class="small"></font><br><br>... beelsebud (fluenes herre, igrunnen er dette guden baal hentet fra en annen mytologi)<br><br></blockquote><font class="post"> Nogen helt anden mytologi er der vist ikke tale om.
I kanaanæisk mytologi var Baal og Jah(we) brødre og sønner af den højeste gud El (Eljon). Jahwe var israelitternes foretrukne af de tre, og på et tidspunkt har de så ophøjet ham til den eneste ved at slå dem alle tre sammen til én. Alle historierne om de andre guder er derefter blevet omskrevet og tillagt Jahwe. Dog var det fx oprindeligt Baal, der bekæmpede Levjatan. Omstændighederne omkring modtagelsen af de 10 bud kan også tyde på, at det oprindeligt var stormguden Baal, der gav dem til Moses. El og Jahwe er også stadigvæk begge to med i GT men ved at oversætte dem med hhv. "Den Højeste" (betydningen af "El Eljon") og "Herren" (hvilket sjovt nok er betydningen af "Baal") har man fået det til at fremstå som om der kun er tale en enkelt gud. Der er dog et par steder, hvor det er glippet med redigeringen og hvor der stadigvæk står "os" og "guder".
Dette er i hvert fald sådan jeg har forstået jødedommens oprindelse.
Iøvrigt er Baal-zebub (fluernes herre) blot en hånlig jødisk omskrivning af Baal-Zebul - ikke nogen faktisk guddom.
vel, jeg tror nok at den jødiske mytologi er basert på noen forskjellige mytologier, bl,annet den lærer den egyptiske faraoen atmoses lagde, det var en slags monoteistisk religion som vistnok dyrket solen. dette skal vist være grunnen til at jødedommen ble en monoteistisk religion
men jeg tenkte jeg skulle være litt snill her da 
mvh grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#35486 - 31/07/2004 16:42
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom aleychem....
Faraonen hed nu Akn-aton... Men Moshe var jo på Ramesses tid... Ifølger forskerne ihvertfald..
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35487 - 31/07/2004 19:32
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Faraonen hed nu Akn-aton... Men Moshe var jo på Ramesses tid... Ifølger forskerne ihvertfald..
Ifølge nogle forskere. Der er vist langt fra enighed om de nærmere omstændigheder, blandt de, der tror på en udvandring fra Ægypten. Andre forskere mener vist at den må være i forbindelse med fordrivelsen af Hyksos - altså flere hundre år før Ramesses.
Mig bekendt er der heller ikke andet end GT's beretning, der fortæller om Moses, udvandringen fra Ægypten etc. Og, hvis man ikke engang med sikkerhed kan påvise at der overhovedet var en udvandring, så må det være ret svært at udtale sig særlig sikkert om detaljer så som tidspunktet etc.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35488 - 31/07/2004 22:20
|
Bruger
|
Shalom... Nej, haTanach er det ældste og eneste dokument der omtaler det... Men selvfølgelig, hvis nogen forskere mener det ikke er sandt, så har de da ret  Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35489 - 31/07/2004 23:45
|
Bruger
|
Men selvfølgelig, hvis nogen forskere mener det ikke er sandt, så har de da ret
Og det baserer du på...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#35490 - 31/07/2004 23:55
|
Bruger
|
Shalom..
Ateistiske og religionskritiske forskere... De plejer jo at mene, at de har mest ret...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35491 - 01/08/2004 08:52
Re: Jesus er ikke = satan!
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kefas, Ateistiske og religionskritiske forskere... De plejer jo at mene, at de har mest ret... Jep! Og hermed er der endelig noget, som vi kristne har til fælles med sådanne: Vi mener også at vi har mest ret! God søndag! - - og husk nu at holde den hellig!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35492 - 01/08/2004 10:16
|
Bruger
|
Ateistiske og religionskritiske forskere... De plejer jo at mene, at de har mest ret...
Som Kristina også er inde på, så plejer teistiske og religionsukritiske forskere skam også at mene, at de har mest ret. Specielt måske de fundamentalistiske 'forskere' - de har jo Guds ord for det.
Man behøver nu ikke at være hverken ateist eller religionskritisk for at forholde sig kritisk til sine kilder (eller i dette tilfælde: Sin kilde). Kildekritik er noget af det, der kendetegner enhver god forsker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35493 - 01/08/2004 11:16
Re: Jesus er ikke = satan!
|
Bruger
|
Shalom til jer begge  Jeg ved det, jeg ved det:o)... Jeg skulle jo nok bare have formuleret mig anderledes fra starten... Kristina: Jeg havde en fantastisk Shabbat igår... Den holder jeg altid hellig  Søndagen er en ordinær arbejdsdag for mig.. Selvom jeg da er heldig at have fri hveranden søndag  Men god søndag til dig også... Og Guds fred
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35494 - 02/08/2004 15:19
|
Bruger
|
ok, beklager da, hadde kortsluttning i skolten, fått satt i ny sikring  mvh grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#35495 - 02/08/2004 15:28
|
Bruger
|
Shalom aleychem....
Guds fred..
jepp, der fant jeg han :-) aten
takker, bukker og neier :-)
ehh stryk det siste :-)
grubleren
|
|
Til toppen
|
|
|
#35496 - 02/08/2004 21:05