Det, Philip skriver om meditation og dæmonbesættelse på skabelse.dk (søg på forfatter: philip), er dybt foruroligende. Philip skriver blandt andet: - Man åbner sig op (ved meditation) for, at et immateriel åndevæsen kan gå UBEMÆRKET ind og overtage kontrollen over ens handlinger... (citat slut). Konsekvensen må være, at man kraftigt må advare mod meditation og lignende øvelser, herunder også den såkaldte kristne meditation, som jeg ikke finder nogen begrundelse for i Bibelen, tværtimod. Philips indlæg efterlader spørgsmålet, om dæmonbesættelse kan detekteres og dermed adskilles fra (almindelige) psykiske lidelser. Kunne en markant anti-kristelig holdning/adfærd være et (af flere) indicier på dæmonbesættelse?
#35396 - 26/07/200409:10Re: Meditation og dæmoner
[Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej høeg,
Jeg vil foreslå dig - og andre interesserede - at begynde med at søge i svararkivet under "besættelse" og læse de syv forskellige svar der. Essensen er, at kristne er under Jesu beskyttelse og ikke kan besættes.
Jeg har også for nylig med interesse læst Johannes Aagaards lille bog "Sans og samling" om kristen meditation, som er væsensforskellig fra f.eks. yoga-meditation.
Østlige meditationer (også TM - transcendental meditation) går angiveligt ud på at lukke alle kroppens porte, hvor man kan komme i en tilstand, hvor man drømmer sig bort fra virkeligheden og bilder sig ind at være på vej til at blive guddommelig.
Kristen bøn og meditation har et derimod et meget positivt forhold til tanken og fornuften. Tværtimod at forjage tankerne, som yoga tilstræber (fx. ved mantras), er det den kristne meditations sigte at gøre tankerne præcise. Målet er at udvikle øget opmærksomhed og bearbejdning af det, som opmærksomheden medfører.
Det, Philip skriver om meditation og dæmonbesættelse på skabelse.dk (søg på forfatter: philip), er dybt foruroligende. Philip skriver blandt andet: - Man åbner sig op (ved meditation) for, at et immateriel åndevæsen kan gå UBEMÆRKET ind og overtage kontrollen over ens handlinger... (citat slut). Konsekvensen må være, at man kraftigt må advare mod meditation og lignende øvelser, herunder også den såkaldte kristne meditation, som jeg ikke finder nogen begrundelse for i Bibelen, tværtimod.
At der er nogen der bruger meditation til at lade sig UBEMÆRKET besætte af et immaterielt åndevæsen med det formål at lade væsenet overtage kontrollen over ens handlinger har jeg godt nok ikke hørt før. Men unægtelig en sjov tanke eftersom man aldrig kan vide om man når målet, for hvis man vidste det ville det jo ikke være UBEMÆRKET og så ville målet jo ikke være nået.
At bruge dette som generelt argument i forbindelse med emnet meditation kunne tyde på at man UBEMÆRKET er blevet besat af den ide at det argument dækker emnet meditation generelt.
Philip skriver blandt andet: - Man åbner sig op (ved meditation) for, at et immateriel åndevæsen kan gå UBEMÆRKET ind og overtage kontrollen over ens handlinger... (citat slut).
Ja, og det har destruktive konsekvenser samt eksistentielle konsekvenser set i evighedsperspektiv...
Konsekvensen må være, at man kraftigt må advare mod meditation og lignende øvelser,
JA, i allerhøjeste grad; folk bliver snydt, bedraget af dæmonerne... Folk ved ikke, at de bliver besat ved at dyrke alle de dér New Age (okkulte) teknikker... Det er noget værre noget...
herunder også den såkaldte kristne meditation, som jeg ikke finder nogen begrundelse for i Bibelen, tværtimod.
Hmm... Er "den såkaldte kristne meditation" ikke bare en almindelig filosoferen over livet, Gud og Hans bud, Bibelen m.m.? Kristen meditation er på ingen måde meditation i den betydning, som New Age, okkulte og østlige religioner bruger den; i disse religioner er meditation noget, hvor man tømmer sindet fra tanker og indhold, går ind i en slags trance og søger ind i sig selv, for at man skal opvække sin indre guddommelighed (hvad det så end er )... Det, som der i virkeligheden sker, er, at man åbner sit sind op således, at de onde ånder kan gå UBEMÆRKET ind i én og overtage styringen... Dem, der dyrker det, er uvidende om, at dette sker; de bliver bedraget, snydt af dem, som udgiver sig for at være "lysets eng[le]" (2 Kor. 11,14)...
Philips indlæg efterlader spørgsmålet, om dæmonbesættelse kan detekteres og dermed adskilles fra (almindelige) psykiske lidelser. Kunne en markant anti-kristelig holdning/adfærd være et (af flere) indicier på dæmonbesættelse?
Ja, anti-kristelig holdning tror jeg er en væsentlig karakteristik hos mange dæmonbesatte... Det betyder selvfølgelig ikke, at alle, som har en anti-kristelig holdning, er dæmonbesatte, for der er jo også folk, som bare vælger at forhærde sig og gå imod Bibelen og de kristne... Desuden tror jeg, at en anti-semitistisk holdning også kan findes hos mange dæmonbesatte; dæmonerne vil nemlig kontrollere mennesker til at gå imod Guds folk... Men jeg tror skam også, at der kan være andre tegn på dæmonbesættelse -- her nogle af dem:
-- Fysiske lidelser, som lægerne ingen forklaring kan finde på. -- Hyppige følelser af kulde visse steder i kroppen. -- Følelsen af, at man ikke altid er sig selv. -- Pludselige, voldsomme indskydelser til enten at skade sig selv eller andre. -- Hører stemmer, der fortæller en, at man skal gøre ubehagelige ting. -- Dyr og små børn reagerer negativt på en. -- Uforklarlige fænomener, som oftest om natten, f.eks. at man oplever, at møbler eller andre genstande flytter rundt af sig selv, ting, der bliver væltet ned fra væggen og hallucinationer. -- Ufrivilligt clairvoyante oplevelser, hvor man ser auraer, skikkelser, skygger o.lign. -- Alvorligt søvnbesvær og angst. -- Ubændig trang til narkotika, sløvende medicin eller beruselsesmidler.
Hoeg: Det, Philip skriver om meditation og dæmonbesættelse på skabelse.dk (søg på forfatter: philip), er dybt foruroligende. Philip skriver blandt andet: - Man åbner sig op (ved meditation) for, at et immateriel åndevæsen kan gå UBEMÆRKET ind og overtage kontrollen over ens handlinger... (citat slut). Konsekvensen må være, at man kraftigt må advare mod meditation og lignende øvelser, herunder også den såkaldte kristne meditation, som jeg ikke finder nogen begrundelse for i Bibelen, tværtimod.
Sandheds-søger: At der er nogen der bruger meditation til at lade sig UBEMÆRKET besætte af et immaterielt åndevæsen med det formål at lade væsenet overtage kontrollen over ens handlinger har jeg godt nok ikke hørt før.
Nej, det er klart, for dem, der dyrker de østlige, New Age (okkulte) meditations-teknikker, tror netop ikke selv på det; hvis de vidste, at de bev besat, så ville de selvfølgelig ikke gøre det...
Kristina skriver: - Tværtimod at forjage tankerne, som yoga tilstræber (fx. ved mantras), er det den kristne meditations sigte at gøre tankerne præcise. Målet er at udvikle øget opmærksomhed og bearbejdning af det, som opmærksomheden medfører (citat slut). Efter min mening er der ikke bibelsk belæg for "kristen meditation". Bibelen taler om bøn og faste. Det er ikke meditation. Det må skyldes ikke-kristen nyreligiøs påvirkning, at meditationen har sneget sig ind kristendommen. Det mener jeg er farligt.
#35401 - 26/07/200413:57Re: Meditation og dæmoner
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Høgh, du skriver: Efter min mening er der ikke bibelsk belæg for "kristen meditation". Bibelen taler om bøn og faste. Det er ikke meditation. Det må skyldes ikke-kristen nyreligiøs påvirkning, at meditationen har sneget sig ind kristendommen. Det mener jeg er farligt.
Nu er ordet "meditation" et ord, som bruges i forskellige. Det betyder jo bare dyb eftertanke og overvejelse.
I min kirke (folkekirken) har vi tit "bøn og meditation", som jeg vil garantere for er helt uden newage påvirkning, men helt enkelt er, at synger en salme, fordyber os i et bibelcitat, lægger vores bønner og tanker frem for hinanden og for Gud og er stille for ham.
Stilhed og fred og ro er en mangelvare i manges - også mange kristnes - liv.
Jeg tror, at manges bøn til Gud tit kan sammenlignes med en patients der henvender sig til sin læge, forklarer om sine symptomer, fremlægger sine ønsker, bukker pænt og forlader klinikken - uden at forholde sig lyttende til, hvad den hvidkitlede har at sige.
Når Jesus ville bede, søgte han også stilheden.
Men jeg er enig med dig i, at ordet meditation sikkert oftest bruges som et middel til at søge indad og prøve at finde Gud der, og det vil jeg bestemt heller ikke anbefale - så får vi rigtig mange guder - eller afguder skulle jeg hellere sige. Én til hver!
De længst levende afguder finder vi i vort eget indre!
Men der er meget mere at sige om bøn og meditation. Jeg glemte at indsætte et link til svararkivet om "besættelser" i mit sidste indlæg, det kommer her - og der er svar på følgende gode spørgsmål:
Hoeg: Det, Philip skriver om meditation og dæmonbesættelse på skabelse.dk (søg på forfatter: philip), er dybt foruroligende. Philip skriver blandt andet: - Man åbner sig op (ved meditation) for, at et immateriel åndevæsen kan gå UBEMÆRKET ind og overtage kontrollen over ens handlinger... (citat slut). Konsekvensen må være, at man kraftigt må advare mod meditation og lignende øvelser, herunder også den såkaldte kristne meditation, som jeg ikke finder nogen begrundelse for i Bibelen, tværtimod.
Sandheds-søger: At der er nogen der bruger meditation til at lade sig UBEMÆRKET besætte af et immaterielt åndevæsen med det formål at lade væsenet overtage kontrollen over ens handlinger har jeg godt nok ikke hørt før.
Nej, det er klart, for dem, der dyrker de østlige, New Age (okkulte) meditations-teknikker, tror netop ikke selv på det; hvis de vidste, at de bev besat, så ville de selvfølgelig ikke gøre det...
Guds fred, Philip
Hej Philip,
Nå, det er en påstand du kommer med. Jeg havde ikke opfattet at det var din mening der blev citeret og ikke din beskrivelse af hvad formålet med en bestemt meditation var.
hoeg: Kunne en markant anti-kristelig holdning/adfærd være et (af flere) indicier på dæmonbesættelse?
Philip: Ja, anti-kristelig holdning tror jeg er en væsentlig karakteristik hos mange dæmonbesatte... Det betyder selvfølgelig ikke, at alle, som har en anti-kristelig holdning, er dæmonbesatte, for der er jo også folk, som bare vælger at forhærde sig og gå imod Bibelen og de kristne... Desuden tror jeg, at en anti-semitistisk holdning også kan findes hos mange dæmonbesatte; dæmonerne vil nemlig kontrollere mennesker til at gå imod Guds folk...
Det er lidt uhyggeligt at se folk i år 2004 'forklare' "en markant anti-kristelig holdning/adfærd" med dæmonbesættelse eller forhærdelse... Når man så ofte ser kristne tale om tvivl må det da netop være udtryk for, at ateismen med en vis sandsynlighed er sand, hvorfor I burde acceptere, at andre har valgt anderledes end jer.
Jeg går jo heller ikke og siger, at I er besatte af onde ånder, fordi I tror på jeres gud, gør jeg?
-Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
Philip skriver: - Kristen meditation er på ingen måde meditation i den betydning, som New Age, okkulte og østlige religioner bruger den; i disse religioner er meditation noget, hvor man tømmer sindet fra tanker og indhold, går ind i en slags trance og søger ind i sig selv (citat slut).
Det lyder rimeligt. Men hvorfor så bruge ordet meditation? Den kristne gudstjeneste med lovsang, bøn og nadver (og måske faste) burde være det, vi har behov for - og ikke mere.
Philip: Kristen meditation er på ingen måde meditation i den betydning, som New Age, okkulte og østlige religioner bruger den; i disse religioner er meditation noget, hvor man tømmer sindet fra tanker og indhold, går ind i en slags trance og søger ind i sig selv.
Høeg: Det lyder rimeligt. Men hvorfor så bruge ordet meditation? Den kristne gudstjeneste med lovsang, bøn og nadver (og måske faste) burde være det, vi har behov for - og ikke mere.
Ja, det er nok godt at undgå at bruge ordet "meditation", eftersom folk i disse tider nok vil være tilbøjelige til at forbinde det med New Age, yoga o.a. Og ja, lovsang, bøn, nadver, faste, er nok det, som bibelske kristne skal holde sig til. Grunden til, at jeg bruger betegnelsen "bibelske kristne," er, at der findes folk, som dyrker New Age (okkultisme) o.a., og SAMTIDIG kalder sig kristne...
#35406 - 29/07/200401:14Re: Meditation og dæmoner
[Re: Philip]
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Philip
For godt tredive år siden, havde jeg meget svært ved at finde nogen at tale med, om troen og oplevelser af åndelig karakter. Egentlig tror jeg mange dengang kunne opleve det var ensomt, at være begavet med erfaringer som profetiske drømme, syner, dagdrømme og andre typer evner, der på det tidspunkt var meget lidt offentlighed omkring. Man blev mødt med mistro, frygt og anklager, hvis man talte om noget der forekom fremmed eller ekstraordinært for omverden. Det var i aller højeste grad ukultiveret, hvor jeg færdedes. Hverken i skolen, i den sociale omgangskreds, eller ved bibel møderne, var der nogen at dele det med. Noget som var en naturlig del af min oplevelsesverden, blev holdt ude fra fællesskabet og ofte nærmest latterliggjort. Som ung, netop konfirmeret, fandt jeg det meget frustrerende, at de kristne jeg var sammen med, stillede sig så uforstående på det felt og talte om besættelse. I dag kan jeg forstå, at man jo ikke anede hvad det var og hvordan man kunne forholde sig til det. Det var nemmest at fortie det og ikke tale om det.
I dag er der en helt anden situation. Dine indlæg får mig til at mindes den skade, der er gjort ved at fortie. Forslag som helt at undgå ordet meditation, ligeså.
Nej, i dag skal I tale om det, ikke frygte det og kun prise det I kender, som var det det eneste saliggørende. Hvor meget får lovsang og jubel, jer til at realisere alt hvad I ejer og følge i Mesterens fordspor. Hvad skal der til, for at anerkende idioter og andre med alternative mentale processer, kan opleve deres hengivelse til Guden, uden man skal til at tænke om sig selv: Ups, måske er jeg besat....
Kærlig hilsen
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
#35407 - 30/07/200400:37Re: Meditation og dæmoner
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Hoegh
Du skriver "Man åbner sig op (ved meditation) for, at et immateriel åndevæsen kan gå UBEMÆRKET ind og overtage kontrollen over ens handlinger... (citat slut). Konsekvensen må være, at man kraftigt må advare mod meditation og lignende øvelser, herunder også den såkaldte kristne meditation, som jeg ikke finder nogen begrundelse for i Bibelen, tværtimod."
At ordet Kristen meditation ikke findes i Bibelen betyder jo ikke at det giver adgang for dæmoner - der står jo i det hele taget ingen steder skrevet at meditation gør dette!!
Til gengæld advares vi imod, nej, vi forbydes at tilbede andre guder, og her er der god grund til at antage dæmonisk aktivitet i forb. med afgudsdyrkelse (og meditation med focus på disse).
Men har vi Jesus til Herre, er vi under Hans nåde i kraft af forsoningen, vi er i Guds rige, er Guds børn...og her kan dæmoner ikke bare lige gå ind og besætte eller styre en kristensjæl - de ER ikke større eller stærkere end Gud!...
Skulle herpå en meditation over et bibelsk tema, et bibelord eller "bare" Jesus give anledning til dæmonbesættelse? Den holder altså ikke.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Vandrer
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Malli og Alle
At ordet Kristen meditation ikke findes i Bibelen betyder jo ikke at det giver adgang for dæmoner - der står jo i det hele taget ingen steder skrevet at meditation gør dette!!
Jeg tror det er meget vigtigt det du siger om; blot fordi ordet meditation ikke direkte er nævnt, at det ikke dermed betyder det er noget skidt. Frygten for ordet er nok det farligste ved det, at skabe frygt for det ene og det andet i andre, er vel nok det mest syndige måde at forholde sig til det.
Det kan godt være, at ordet meditation ikke lige er brugt i bibelen, men jeg er overbevist om der er adskillige steder, hvor vi kan tale om at det der står, er det samme som eller minder om meditation.
Her bare nogen ord: Du skal binde det på din hånd og på din pande. Du skal grunde på det både når du står op og når du sidder ned, og når du ligger på dit leje. I Stilhed og omvendelse skal du frelses. Det du fylder dit sind med er din gud. Bed uden ophør.
Som sådan, er det slet ikke fremmed i bibesk forstand, at anvende teknikker til at kontrollere sindet. Man kan udvikle sine egne metoder og finde ud af hvad der virker for en selv, men for de fleste vil det være godt at lære af andre, som ved hvad de foretager sig. Katholikkerne har nogen små jesus bønner, som man kan tage udgangspunkt i, ikke at forglemme fadervor, som er en meget kraftig meditation.
Idéalet må være, at skabe gode betingelser for en vedvarende meditativ tilstand, hvor man hengivet i Gud, er åben for forandring.
Nu ville det nok være for meget, hvis vi gik rundt og mumlede hele tiden, eller selv skulle minde os om at bede. Det ville også være påfaldende, hvis vi ustandseligt skulle rende ind i sidegader, under trapper, eller i telefonbokse for at bede. Som var man to og skulle skifte til en hemmelig identitet.
For at finde frem til noget brugbart, har jeg selv undersøgt forskellige muligheder og været opmærksom på hvad andre gør. Man kan vel nok tale om metoder, for det er når noget kan gøres systematisk, fordi man har fundet ud af at det virker. Men jeg mener at metoder må gøres personlige og tilpasses, så de ikke virker kunstige og påtaget. Der er mange eksempler på, at det kan gå galt, fordi man ikke er helt klar over hvad det er for nogen kræfter man arbejder med. Der er også mange eksempler på, at nogen kan være gunstige for troslivet og vor evne til at løse problemer i hverdagen.
En nok så kendt metode er; systematisk at starte og slutte sin dag med bøn og stilhed.
Metoderne er altså til tider noget vi oplever mere som en acceptabel adfærd, der måske orven i købet synes os bahagelig og nyttig, når vi har vendet os til den og den er blevet en del af vor hverdag. Vi kan se hvad vi får ud af dem.
Det vil være svært at forestille sig, at de på Jesu tid ikke kendte til meditation, i den forstand at anvende en metode til at kontrollere sindet og sende det på sandhedens vej mod Gud.
Nævnt i denne sammenhæng, kan det være interessant at finde noget, som kunne indikere noget i retning af at man har forholdt sig til meditation i evangeliet. Mon der har siddet en et sted på Jesu vej og mediteret.
Joh. 1, 47.-48. Jesus får da øje på Natanael komme over til ham og siger om denne: Se, i sandhed en Israelit i hvem tvesind ikke er mulig. Natanael siger ham: Af hvilket kender du mig? Jesus forklarer og siger ham: Før Filippo kaldte dig, skuede du i sandhed under Figentræet. min oversættelse
Her læser jeg altså, at Natanael praktiserede en form for meditation og at han var nået til indre oplysning.
At Natanael sidder under Figentræet, minder ikke i ringe grad om en Indisk prins, der omkring fem hundrede år forinden, var kommet til oplysning siddende under et Bodhitræ ”Kundskabens træ”, kendt som ficus religiosa. Det kan samtidig kaste en tolkning tilbage på figentræet, som Adam og hans hustru tog blade fra, for at dække sig med. I stedet for, at handle om tøjmode og blufærdighed overfor legemet, er der god mulighed for, at tolke figenbladene som en form for religion eller metode.
Gennem tiden har jeg fundet frem til en metode, som kan kaldes punkt meditation. Den går i sin enkelhed ud på; at komme i vedvarende bøn; ligesom Jesus anbefaler sine disciple.
Hvordan gør man det? Er man vandt til at starte og slutte sin dag med bøn og stilhed, er det et godt sted at hente erfaring. Det kan nemlig sagtens lade sig gøre at begynde der hvor man er. Der tages udgangspunktet og så bringer man det bedste med i sin hverdag.
Jeg kalder metoden for punkt meditation, men det mest fordi det ikke her drejer sig om at sidde i laaaaang tid og fordybe sig. I stedet for at der skal gå lang tid mellem meditationerne, og der skal blive stor forskel mellem tilstanden under meditationen og i mellemtiden, foreslår jeg meditationer som ikke behøver at vare mere end få seunder, ja brøkdele af sekunder, for at opnå en vedvarende meditativ bevidsthed.
Der skal ikke en masse teologi til, for at kunne forstå, praktisere og få noget ud af at arbejde med metoden. Man kan tage udgangspunkt i selv det mindste, man kan forbinde med at have fået blot færden af Gud. For når vi er rørt afGud, sætter det et nærke på os. Det forvandler Sindet, som kommer til at afspejle Ham. Så stærk er selv den mindste fornemmelse af Gud, at den vil lede os i selv den mørkeste stund.
Der skal mange små punkt meditationer til. Som eksempelvis lige inden man træder gennem en dør, går frem for grønt, eller samler sig for at tale. Man kan selv blive opmærksom på hvad man gør og finde rige muligheder for at arbejde med at meditere på Gud. Lad hele sindet fyldes med alt hvad du har i Gud og gør så det du gør.
Det kan godt være, at virkningen i begyndelsen er meget kortvarende, og du hurtigt mere bliver mere bevidst om det der sker omkring dig, medens det med Gud langsomt fader ud. Det der ingen problemer i, faktisk er det væsentligt, for det er vigtigt at være bevidst der hvor man ér. Tænk hvis man gik rundt og havde skabt sin egen lille forestilling og midstede bevidstheden om omgivelserne. Der er rigelig eksempler på mennesker, som mener de er almindeligt bevidste, kører rundt med hovedet under armen og mobiltelefonen i den anden.
Efter en tid, vil man kunne opdage, at det overhovedet ikke er en metode man anvender. Det er også muligt, at den tid man er i den meditative tilstand, har udvidet sig, samtidig med at man er blevet mere opmærksom hvor man færdes.
Punkt meditation, er et mix af mange erfaringer, men egenlig som udgangspunkt taget fra Bibelen og gammel Jødisk tradition. Formentlig kan du allerede gøre dig tanker om, hvordan meditation kan være gavnlig og ikke bibel fremmed.
Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud
Det er blevet mit valgsprog her på debatten, og er blevet til i arbejdet med denne metode. Det bruger jeg så en gang imellem, hvis jeg føler behov for det, eller også noget helt andet.
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Vandrer
Bibelen taler jo selv om bønnens ånd "men over Davids hus og Jerusalems indbyggere vil jeg udgyde nådens og bønnens ånd" (Zak. 12), og den kan vi bede vores Fader om i Jesu navn. Når jeg beder eller mediterer starter jeg med at gå til Faderen iført Kristus (i Jesu navn). Starter med at bekende min synd og bede om tilgivelse og nåde over mit og andres liv. Jeg bærer egne situationer eller andres manglende frelse frem for Gud i forbøn, og beder Ham tilgive dem. Vi ser jo flere gange at Jesus beder Faderen tilgive en masse mennesker - jeg tror at vi som kristne skal gøre det samme. Jeg åbner mig herpå op for Guds Ånd, der næsten altid giver mig områder at bede for. På et tidspunkt bliver jeg tom for ord og nyder så bare Guds nærvær.
Andre gange mediterer jeg over et bibelsk tema, et bibelsk ord, billeder eller er bare stille for Gud.
Eller jeg giver mig bare fuldstændig uden noget ydre til at takke og prise Gud. Dette er iøvrigt et specielt godt værn mod bekymring! og al negativitet. Når vi takker og priser Gud forsvinder de mørke skyer. Heri ligger nok flere ting. Dels ønsker Gud selvfølgelig at vi takker Ham for alt det Han har givet os! Dels tror jeg at Han griber ind i situationen...og ikke mindst er det godt at diciplinere sit sind, korsfæstelse af kødet, når vi ikke luller alt for meget rundt i vores egen elendighed. Ved at fjerne focus fra vore egne bekymringer og dårligdomme - og dem er der nok af - og til Frelseren og Forsoneren og alle de gaver vi har fået betroet opøver vi vort sind til ydmyghed og taknemmelighed. Dette saliggør os godtnok ikke - for dette beror alene på Forsoningen på Korset - men det kan fjerne os fra vores selvcentrering og dermed styrke os i vor dagligdag.
Fadervor beder jeg fast hver dag sammen med de to lutherske bønner hhv. morgen og aftenbøn - god start og afslutning på dagen. Hvis de kan tjene til inspiration er de som følger:
Morgen:
"Jeg takker dig, min himmelske Fader, ved Jesus Kristus, din kære Søn, fordi du i nat har vogtet mig for al skade og fare. Og jeg beder dig, at du også i dag vil vogte mig for synd og alt ondt, så at alt, hvad jeg lever og gør, må være efter din vilje. For jeg betror mig legeme og sjæl og alle ting i dine hænder. Lad din hellige engel være med mig, så den onde fjende ikke får nogen magt over mig! Amen!"
Aften:
" Jeg takker dig, min himmelske Fader, ved Jesus Kristus, din kære Søn, fordi du i dag nådigt har vogtet mig. Og jeg beder dig, at du vil tilgive mig alle mine synder, hvorved jeg har gjort uret, og i nat nådig vil vogte mig.
For jeg betror mig med legeme og sjæl og alle ting i dine hænder. Lad din hellige engel være med mig, så den onde fjende ikke får nogen magt over mig! Amen!"
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†