Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#35387 - 25/07/2004 19:50 Jesu afbildning forkert?
Kaiser
Bruger

Reg.: 23/07/2004
Vi ved vel alle at en afbildning af Gud Faderen ikke er tilladt. Herren ønsker ikke at vi skal bede eller skabe ét billede af ham, hvilket vi heller ikke kan da han er usynlig for mennesket. Han ønsker ikke at vi skal bede til en statue eller billede og dyrke afgudsdyrkelse.

Men hvis Jesus er Gud, hvilket han åbenlyst er, bør vi da afbilde ham? Er dette forkert? Er det så i grunden ikke forkert at have en afbildning af Jesus på korset stående ved alteret? Bør korset ikke være tomt (dette er også en anden diskussion jeg ikke skal tage hul på… jeg ved den har været mange andre steder)?

Jesu fred med jer alle.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#35388 - 25/07/2004 21:12 Re: Jesu afbildning forkert? [Re: Kaiser]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kaiser

Tja, det vil jeg jo ikke mene. I Heb. 1 står der netop at Jesus er Guds udtrykte billede "Han er Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede".

Jesus blev jo set af alle (i modsætning til Faderen), og der er derfor ikke samme tabu omkring billedet af Jesus.

Iøvrigt er det værd at bemærke at de 10 bud ikke taler om billede af Gud!, men af alt muligt andet end Gud, og her er vi henne i afgudsdyrkelsen, hvor mennesker i tiden har tilbedt figurer af alle mulige dyr og flerarmede menneskeskikkelser, hvilket for alvor har vækket Guds vrede. Læs i den forbindelse Leif Andersens udmærkede svar http://jesusnet.dk/svar/showpage.php?action=vissvar&id=463

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#35389 - 26/07/2004 11:41 Re: Jesu afbildning forkert? [Re: Kaiser]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Kaiser skrev:

...
Men hvis Jesus er Gud, hvilket han åbenlyst er, bør vi da afbilde ham? Er dette forkert? Er det så i grunden ikke forkert at have en afbildning af Jesus på korset stående ved alteret? Bør korset ikke være tomt (dette er også en anden diskussion jeg ikke skal tage hul på… jeg ved den har været mange andre steder)?

Jesu fred med jer alle.

Korset ville stadig være et billede. Et symbolsk billede godt nok, men alle billeder af Jesus er vel til syvende og sidst symbolske, da der næppe er nogen der ville være i stand til objektivt at påvise hvordan Jesus egentlig så ud.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#35390 - 26/07/2004 12:14 Re: Jesu afbildning forkert? [Re: malli]
Kaiser
Bruger

Reg.: 23/07/2004
Men alligevel er der ingen der beskriver, hvordan han så ud. Jeg mener at det kan være forkert at afbilde ham. Vi ved fra mange billeder at han tit er blevet malet som var han en hvid europære. Jeg mener det er usandligt at han så sådan ud da han jo var jøde.

En anden ting kunne være at han i de første Jesu film er gjort svag (eller sådan mindes jeg han var), men Jesus var jo tømre og heraf kan man jo lede en, ikke 100% sandsynlig, konklution at han var næmere robust. Han ligner nærmest en hippig, mens Passion of the Christ, skaber en modsætning til dette.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær