Hvad mener I om tungetale, der ikke bliver udlagt i menigheden? Jeg tror nok, at jeg måske selv synes, at det er lidt skørt, men det er måske bare mig...
#35317 - 13/07/200400:32Re: Tungetale, der ikke bliver udlagt i menigheden...
[Re: øhlenschlæger]
john316
Bruger
Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Helt enig i fortolkningen af 1. kor 14,28, men når tungetale kun sjældent høres i menigheden, så synes jeg det er ok at tale i tunger i menigheden, hvis man i sin ånd er overbevist om, at en anden i menigheden har en udlægning.
Jeg har et par gange oplevet, at der ikke var en udlægning af en tungetale..... og så var der jo ikke noget at gøre ved det.... det er jo ikke altid man modtager den respons på sine handlinger, som man forventer
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Helt enig i fortolkningen af 1. kor 14,28, men når tungetale kun sjældent høres i menigheden, så synes jeg det er ok at tale i tunger i menigheden, hvis man i sin ånd er overbevist om, at en anden i menigheden har en udlægning.
Ja, men jeg har nemlig oplevet, at det op til flere gange ikke udlægges...
#35320 - 13/07/200420:13Re: Tungetale, der ikke bliver udlagt i menigheden...
[Re: Philip]
john316
Bruger
Yep, det er ærgeligt når tungetale ikke udlægges, men man må glæde sig over de gange "oversættelsen" kommer
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Citat: Helt enig i fortolkningen af 1. kor 14,28, men når tungetale kun sjældent høres i menigheden, så synes jeg det er ok at tale i tunger i menigheden, hvis man i sin ånd er overbevist om, at en anden i menigheden har en udlægning.
Jeg har et par gange oplevet, at der ikke var en udlægning af en tungetale..... og så var der jo ikke noget at gøre ved det.... det er jo ikke altid man modtager den respons på sine handlinger, som man forventer Citat slut.
Kommentar: Paulus taler om de forskellige gaver og i vers 27 siger han;og een skal udlægge det! Derefter kommer vers 28 om udlægning eller at tie.
I kapitel 12 taler Paulus om de forskellige gaver, herunder også om at der er forskellig slags tungetale !!
Så tungetale og udlægning i menigheden er faktisk en handling ved 2 forskellige personer. De der har profetisk gave har ofte (for dem selv) tungetale inden profetien kommer og nogle får også udlægning af andres givne tungetale.
Det er jo ikke alle tungetaler der skal udlægges, der er jo former for tungetale.. der er bla den personlige, og den der skal udlægges i menigheden.. så den der bliver hørt, er jo nok den personlige.. medmindre en går op og taler i tunger i mikrofonen, for at den skal udlægges..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#35323 - 14/07/200423:53Re: Tungetale, der ikke bliver udlagt i menigheden...
[Re: MariaMaria]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej MariaMaria.
Det er rigtig nok at Paulus nævner "forskellige slags tungetale", men når han skriver om, at den skal udlægges, er der ikke antydning af, at han mener, at det kun er én slags, der skal udlægges. (Det kan så også diskuteres, om "forskellige slags" betyder personlig overfor offentlig, eller forskellige sprog, eller hvad.)
En gængs forståelse, som jeg flere gange er stødt på i pinsekredse, går på, at den, der skal udlægges, er den der indeholder et budskab (jf. det med at gå op til mikrofonen, som du nævner), men den, der er bøn til Gud (og som kaldes den personlige), behøver ikke udlæggelse. Derfor hører man så ofte folk tale i tunger i munden på hinanden i disse sammenhænge. Men en sådan forståelse har helt overset, hvad Paulus skriver i 1.Kor.14, 16-17: "For når du lovpriser med ånden, hvordan skal så den, der ikke er fortrolig hermed, kunne sige amen til din takkebøn? Han forstår jo ikke, hvad du siger. Nok er din takkebøn god, men den anden opbygges ikke." Det skal altså også udlægges, når det "kun" er bøn. Ligesom når der står i v.28: "Hvis der ikke er nogen til at tolke det, skal den, der kan tale i tunger, tie stille i menigheden. Han kan tale til sig selv og til Gud!" - altså = bøn.
#35324 - 15/07/200401:29Re: Tungetale, der ikke bliver udlagt i menigheden...
[Re: carl]
john316
Bruger
Så tungetale og udlægning i menigheden er faktisk en handling ved 2 forskellige personer.
Yep, helt enig!
/Rolf
Johannes 3.16
#35325 - 15/07/200409:29Re: Tungetale, der ikke bliver udlagt i menigheden...
[Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Anne og I andre .. jeg vil lige spørge, for jeg har ikke selv spor erfaring med tungetale: Hvordan kan den, der taler i tunger i en menighed, vide, om der er nogen "udlæggere" til stede?
Og hvordan kan man vide, om den konkrete tungetale kommer fra Gud, fra den talendes eget indre, eller fra forføreren?
Tungetalen er jo et vidt udbredt religiøst-ekstatisk fænomen som ikke kun er et kristent fænomen, men også er velkendt inden for hedenske religioner.
Så den kan være virket af a)Helligånden, b) menneskets egen ånd eller c) onde åndsmagter.
Mon ikke kendetegnet på, at tungetale i de konkrete tilfælde er Helligåndens gave, er, at det opbygger menigheden i kærlighed til Gud og næsten, og at opmærksomheden ikke samles om selve tungetalen, ejheller den talende, men om Giveren? Og at ikke noget menneske, men Kristus herliggøres?
#35326 - 15/07/200422:52Re: Tungetale, der ikke bliver udlagt i menigheden...
[Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina.
Hvordan ved man, om der er nogen til at udlægge? Det ved man vel, hvis det tidligere har vist sig, at der har været en, eller hvis den talende selv kan udlægge. Ellers er der vel næsten ikke andet at gøre end at lade det komme an på en prøve, at komme frem med det og se, om der er nogen til at udlægge (og bede om det). Hvis der ikke er, må man tage det til efterretning til en anden gang - og beklage fejlen...
Det kan vel være svært at finde ud af, hvor det kommer fra, så det er også vigtigt med bedømmelsens gave. Men jeg er enig med dig i det sidste du skriver.
Jeg tror også det er vigtigt at huske, at tungetale i NT faktisk ikke beskrives som noget ekstatisk, vel snarere tværtimod. Det tyder det på, når Paulus kan ordne den så fast som han gør: 2 eller 3 hver gang - og 1 ad gangen - og det kan lade sig gøre at tie i menigheden, men tale for sig selv og for Gud. (= indvendig?) Og alt skal gå sømmeligt og ordentligt til. De, der har erfaringer med det i deres hverdag, giver heller ikke indtrykket af, at det er noget ekstatisk, fx. kan de berette om, at de beder på denne måde indvendig, mens de skræller kartofler eller lign. Der er meget, der forekommer i andre religioner, også bøn, gudstjenester mv., men sammenhængen og indholdet må være det afgørende.
Du skriver: Hej Anne og I andre .. jeg vil lige spørge, for jeg har ikke selv spor erfaring med tungetale: Hvordan kan den, der taler i tunger i en menighed, vide, om der er nogen "udlæggere" til stede?
Og hvordan kan man vide, om den konkrete tungetale kommer fra Gud, fra den talendes eget indre, eller fra forføreren? Citat slut.
Kommentar: Til dit første spørgsmål: Du har noget godt tilgode !!! Eftersom Paulus skrev til de etablerede menigheder må der i menigheden have været personer, som man vidste havde den gave, som er een af de åndelige nådegaver. Een betingelse er ihvertfald, at der er nogle som har de åndelige gaver.
Hvor tungetalen kommer fra: Eftersom offentlig tungetale ALTID skal udlægges kan menighedens ledelse og personer i menigheden med åndelige nådegaver bedømme om udlægningen er i overensstemmelse med Guds ord, skriften.
Du skriver også: Mon ikke kendetegnet på, at tungetale i de konkrete tilfælde er Helligåndens gave, er, at det opbygger menigheden i kærlighed til Gud og næsten, og at opmærksomheden ikke samles om selve tungetalen, ejheller den talende, men om Giveren? Og at ikke noget menneske, men Kristus herliggøres?
Svar: Paulus skriver at offentlig tungetale kun må anvendes ved udlægning og dermed opbygge menigheden ellers er det profeti, som opbygger en menighed med opmuntring, trøst og formaning. Du har helt ret i, at de åndelige nådegaver er givet til menigheden- Kristi legeme- kirken for at opbygge og helliggøre den og at budbringeren er underordnet.
Hej annepande Du skriver: Jeg tror også det er vigtigt at huske, at tungetale i NT faktisk ikke beskrives som noget ekstatisk, vel snarere tværtimod. Det tyder det på, når Paulus kan ordne den så fast som han gør: 2 eller 3 hver gang - og 1 ad gangen - og det kan lade sig gøre at tie i menigheden, men tale for sig selv og for Gud. (= indvendig?) Og alt skal gå sømmeligt og ordentligt til. Citat slut.
Kommentar: Jeg er helt enig med dig i det meste af dit indlæg, blot dette; det du beskriver med 2 højst 3 drejer sig altså om direkte profeti og ikke om tungetale i sig selv. Hvis du mener at det er tungetale MED udlægning, så er vi enige.
#35329 - 16/07/200421:08Re: Tungetale, der ikke bliver udlagt i menigheden...
[Re: carl]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Carl.
Jo den er nu god nok med 2 eller 3, der taler i tunger. 1. Kor. 14,27: "Hvis nogen taler i tunger, så to, eller højst tre, og én ad gangen, og der skal være én til at udlægge det." Men det samme gælder rigtigt nok også for profeter: To eller tre, og de ander skal bedømme det. (v.29). Jo, det var tungetale med udlægning, jeg mente.
Tja... Jeg ved lidt af hvert... F.eks. at tungetalen fås ved Helligåndens dåb, og at "[d]en, der taler i tunger, opbygger sig selv" (1 Kor. 14,4); og jeg er skam enig med Paulus, når han skriver:
"Jeg ser gerne, at I alle taler i tunger, men hellere, at I taler profetisk. For den, der taler profetisk, er større end den, der taler i tunger, hvis han da ikke tolker det, han siger, så at menigheden kan blive opbygget. Hvis jeg nu kommer og taler i tunger til jer, brødre, hvad gavn har I så af det, hvis jeg ikke også giver jer åbenbaring, kundskab, profeti eller belæring? (...) Sådan er det også med jer: Hvis I ikke bruger tungen til at tale tydeligt, hvordan kan man så forstå, hvad der bliver sagt? Så snakker I jo bare ud i luften. (...) Derfor skal den, der taler i tunger, bede om at kunne tolke det, han siger. (...) For når du lovpriser med ånden, hvordan skal så den, der ikke er fortrolig hermed, kunne sige amen til din takkebøn? Han forstår jo ikke, hvad du siger. Jeg takker Gud for, at jeg taler mere i tunger end nogen af jer. Men i menigheden vil jeg hellere tale fem ord med min forstand og lære andre noget, end tusindvis af ord i tunger. (...) Hvis nu hele menigheden kommer sammen, og alle taler i tunger, og der så kommer nogle udenforstående eller nogle ikke-troende ind, vil de så ikke sige, at I er vanvittige? (...) Hvis der ikke er nogen til at tolke det, skal den, der kan tale i tunger, tie stille i menigheden." (1 Kor. 14,5-28; mine fremhævelser).
Paulus skriver endvidere: "Hvis nogen mener, at han er profet eller har en åndsgave, skal han vide, at det, jeg skriver til jer, er et bud fra Herren. Hvis en ikke anerkender det, bliver han ikke selv anerkendt." (1 Kor. 14,37-38; min fremhævelse).
Har du selv tungetale?
Det tror jeg... Men jeg er skam døbt med Helligånden; den oplevelse glemmer jeg ikke...