Hej brøder og søster ><> Guds fred. Jeg har hørt at kristendommen ikke er en religion, Fra undomskonsulenten i Odense Bodil skov Larsen. Men jeg er kommet i tvil. Hjelp mig!!
P.S. I skal ikke tage jer af minne stave fejl, vi er jo ikke alle perfete. Vel?
Håber i kan svare knus sbt.
Jeres hjerter må ikke forfarts, tro på Gud og tro på mig(Jesus). Joh.14.1
#35272 - 11/07/200418:02Re: Er kristendommen en religion?
[Re: sbt]
øhlenschlæger
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Jeg vil gå ud fra, at Bodil Skov Larsens argument er noget lignende det, man kan finde i studie 1 i kristendomskurset inTRO her på JesusNet. Artiklen kan findes her. Det relevante afsnit for emnet her er:
De forskellige religioner handler om hvordan vi når Gud. Religion er menneskers søgen efter Gud og forsøg på at opnå frelse. Men i kristendommen er det anderledes. Her er det Gud, der søger efter mennesker og det er ham der ønsker at frelse os. Forskellen på religion og kristendom er altså hvem det er der handler: Er det Gud der kommer til os eller er det vi mennesker der skal komme til Gud?
I den sidste ende vil det selvfølgelig afhænge af, hvordan man definerer religion.
Troen på Jesus er ikke en religion. For religioner er kendetegne med at man skal gøre sig fortjent til at komme nær Gud. At troen alene på Jesus som Guds søn og opstanden er alt hvad der skal til. Religioner som Islam, er der noget du ikke må spise. Hinduismen skal du lave brandofre og hoppe fra en klasse op til næste, for til sidst at være hos Gud. Budismen skal man lære at opføre sig ordentlig, for at få accept. Horoskoper "skal man leve" efter den dags vejledning. I kristenlivet, har Jesus betalt alt, så der ikke er noget at komme efter. Vi har p.g.a. Jesus blod direkte adgang til Gud.
For religioner er kendetegne med at man skal gøre sig fortjent til at komme nær Gud. At troen alene på Jesus som Guds søn og opstanden er alt hvad der skal til
At troen alene? Nej. Læs Matt. Ev. 22:37 og 39 37: Du skal ELSKE Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind 39: Du skal elske din næste som dig selv
Jeg synes ikke at denne opgave er urimelig, men stadigvæk er det IKKE kun "at tro på Jesus".
Så står der i Galaterbrevet 2:20: Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig selv hen for mig
Dejligt, men det betyder at vi skal underkaste os.
Forresten er det også det, muslimerne skal gøre, i følge Koranen, al-Baqarah, 1. del, for at være med i pagten, Allah har sluttet med dem. Bagefter siger Allah at han vil (og hans vil er lov, står der i Koranen), at man bl.a. ikke må spise svinekød, medmindre det er umuligt.
//Albert
PS Jeg er ikke muslim, og gider heller ikke forsvare deres blasfemiske bog.
Husk: Jesus står foran dig, bag dig og ved siden af dig. Han elsker dig, uanset hvad. Stol på Ham!
Mange af mine kristne venner siger også at kristendommen ikke er en religion, fordi i deres øjne er religion og religiøsitet kun noget negativt.
Men sådan som jeg ser det er en religion når man tror på en gud. Religion skulle komme af det latinske religare = at binde eller knytte forbindelse. Knytte forbindelse til Gud og til andre mennesker.
Hvorfor er kristendommen ikke en religion?
Mange af mine kristne venner vil heller ikke beskrive sig selv som religiøse. For at være religiøs er også negativt.
#35279 - 17/07/200418:38Re: Er kristendommen en religion?
[Re: Sovetryne]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Albert, du skriver:
At troen alene? Nej. Læs Matt. Ev. 22:37 og 39 37: Du skal ELSKE Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind 39: Du skal elske din næste som dig selv
Jeg synes ikke at denne opgave er urimelig, men stadigvæk er det IKKE kun "at tro på Jesus".At troen alene? Nej. Læs Matt. Ev. 22:37 og 39.
Du har ret i, at vi skal elske .. som skrevet står i Matt. 22,37 og 39. Det er jo LOVEN! Al lovs fylde.
Problemet er, at kun Jesus kunne opfylde den, intet andet menneske kan.
Vi kan, og skal, stræbe af al magt, på at opfylde loven, men vi kommer til kort, alle som én.
Vi retfærdiggøres af Guds nåde ved troen på Jesus, troen alene! Ellers var det ude med os!
Kærlighedsgerningerne - så vidt de nu rækker, (for fuldkommen kærlighed til Gud og næsten kan ingen præstere) - er troens frugter og ikke frelsesgrundlaget.
Du har ret i, at vi ikke kan tro på, at Jesus har sonet al vor skyld og overvundet døden og djævelen for os, uden at kærlighed til Gud og næsten bliver den naturlige konsekvens, men vi skal passe på ikke at sammenblande lov og evangelium.