0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#35004 - 09/07/2004 12:46
Re: At tro på Jesus er blasfemi
[Re: mr.x]
|
Bruger
Reg.: 20/06/2004
|
..ved at tro på jesus overholder man ikke det første bud. Som siger at: Du må ikke have andre guder end mig.
Det er en gammelkendt problemstilling. Jøderne har lige fra kirstendommes begyndelse anset de kristen for afgudsdyrkere. Det var bl.a. for at komme udenom dette problem, at kirkefaderen Tertullian opfandt treenighedsbegrebet.
Artiklen Treenighed fra Gads Danske Bibelleksikon
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35006 - 09/07/2004 15:01
[Re: Engelsted]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Thomas
Opfandt og opfandt... bob-bob
Treenighedsbegrebet er jo introduceret af Jesus selv, fx i Johannesevangeliet kap 14, hvor Jesus gør krav på at være eet med Faderen:
"Den, der har set mig, har set Faderen ... jeg er i Faderen og Faderen er i mig ... Tro mig, at jeg er i Faderen og Faderen er i mig" (14,9-11).
Men Jesus blev jo også selv anklaget for gudsbespottelse. Så medmindre Jesus var en bedrager, jeg så er det blasfemi af tro på Jesus. Men hvis Jesus talte sandt ... ? Ja, det er jo faktisk det, som det hele handler om.
Se iøvrigt disse artikler om treenigheds-læren:
Hvordan er forholdet mellem Jesus, Gud og Helligånden?
Taler Bibelen om en treenig Gud?
Hvordan forstå treenigheden?
Hvad er historien bag kirkemødet i 325?
Jesus og Gud - hvad siger han selv?
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#35007 - 09/07/2004 17:16
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Treenighedsbegrebet er jo introduceret af Jesus selv, fx i Johannesevangeliet kap 14, hvor Jesus gør krav på at være eet med Faderen:
"Den, der har set mig, har set Faderen ... jeg er i Faderen og Faderen er i mig ... Tro mig, at jeg er i Faderen og Faderen er i mig" (14,9-11).
Det bliver vist kun til en toenighed, hvis man tæller efter. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#35008 - 10/07/2004 14:17
|
Bruger
Reg.: 08/07/2004
|
hej Thomas Engelsted.
Hvis det var sådan at kirkefaderen Tertullian opfandt treenighedsbegrebet. må det jo være et bevis på at gud ikke eksistere. Hvis gud som efter sinde skulle ha lavet jorden på 6 dage og skabt menneskene, ikke kunne forudse at det ville skabe et problem at lave det første bud, som går direkte imod treenighedsbegrebet, så er der jo ikke meget gud over ham. Men det skal nok være rigtigt nok at et ”normalt” menneske som Tertullian opfandt treenighedsbegrebet, ligesom at mennesket har opfundet alt andet om gud for at skabe tyghed.
Mr. X
|
|
Til toppen
|
|
|
#35009 - 11/07/2004 04:43
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære Missio og I andre
Joh 14,9-11 kan få nogen til at mene det er Jesus de skal tilbede, jeg mener nu ikke det behøver at blive læst så entydigt.
Det kan bestemt opfattes blasfemisk af nogen, når Jesus sættes ind som den ene i en treenig gud og når han tilbedes som guden i sin egen inkarnation.
Man kan sige at det er udtryk for et gudsbegreb; hvor guden kan optræde i skabningen, og lade sig føde f.eks. som menneske, et dyr eller et træ. Det kan synes meget forskelligt fra et andet gudsbegreb; hvor guden er den ufødte og alt gennemtrængende, som ikke forlader sig selv.
Der er kristne, tillige med andre troende, for hvem det er utænkeligt, at guden optræder som et menneske der skal tilbedes. De vil kunne finde det absurd, at opfatte Jesus, Krishna, eller Sai Baba, som guden der inkarnerer sig personligt.
Jeg vil nu ikke kalde det for blasfemi og skal ikke udtrykke mine holdninger på vejne af gud. Det er min holdning at vi, som gudsbevidste mennesker, må være taknæmmelige hver gang vi oplever gud skaber tro. Vi har ikke nødig at være nærtagende, fordi vi har besvær med at få vore begreber til at passe sammen.
Du skal ikke fratage den fattige hvad han dækker sig med.
Jeg kan da godt synes den fanatiske person dyrkelse, til tider kan være for meget af det gode og i mange tilfælde nærmest afbilleder. Men jeg vælger at have tillid til gud og der er tid til at erkende fuldt ud, også for den som dør fra legemet, inden dette måtte ske.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#35010 - 11/07/2004 08:52
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Vandrer:
Det er min holdning at vi, som gudsbevidste mennesker, må være taknæmmelige hver gang vi oplever gud skaber tro. Vi har ikke nødig at være nærtagende, fordi vi har besvær med at få vore begreber til at passe sammen.
Risikerer man ikke at blive offer for religiøs manipulation og magtmisbrug, hvis man blot lukker øjnene for de logiske svagheder i kristendommen og slår sig til tåls med, at der nok findes en god forklaring?
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35011 - 11/07/2004 09:33
|
Bruger
|
Mr. X:
Hvis det var sådan at kirkefaderen Tertullian opfandt treenighedsbegrebet. må det jo være et bevis på at gud ikke eksistere. Hvis gud som efter sinde skulle ha lavet jorden på 6 dage og skabt menneskene, ikke kunne forudse at det ville skabe et problem at lave det første bud, som går direkte imod treenighedsbegrebet, så er der jo ikke meget gud over ham. Men det skal nok være rigtigt nok at et ”normalt” menneske som Tertullian opfandt treenighedsbegrebet, ligesom at mennesket har opfundet alt andet om gud for at skabe tyghed.
Jeg kan sagtens følge din tankegang. Men hvis man ønsker at bevise, at Gud ikke eksisterer, er det temmelig svært at finde ud af, hvilken gudsopfattelse, man skal tage udgangspunkt i. Hvilken Gud er det vi vil modbevise?
Den jødisk/kristne Gud er ikke nogen helt entydig størrelse. Der findes rigtig mange varianter af kristendommen, og den variant som præsenteres her på hjemmesiden (med vækkelsesmøder, personlig omvendelse og bogstavelig bibellæsning) er ikke meget mere end 100 år gammel. Kirkefaderen Augustin læste eksempelvis ikke skabelsesberetningen i 1. mos. 1 bogstavelige, men så det som et billedsprog (allegori) på hvordan Gud virker i det enkelte menneskes liv, når det bliver kristent. Og i dag er der teologer, der med udgangspunkt i bibelen argumenterer for at Gud ikke kender fremtiden (open theism).
Men selvfølgelig, alene det, at der findes så mange indbyrdes modstridende varianter af kristendommen sammenholdt med at de alle i deres trosbekendelse siger, at de tro på "én hellig almindelig kirke" (almindelig = katolsk, generel, universel, for alle) er jo ikke ligefrem noget der gør, at men bliver mindrer mistroisk overfor kristendommens øvrige påstande.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35012 - 11/07/2004 11:45
Re: Vildfarelse
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej
I farer tilsyneladende vild i begreberne og baserer jeres holdninger/meninger på basis af myter og vantro udlægning af bibelen. Vildfarelsen bunder primært i at man benytter metoden med at citere udvalgte skriftsteder som bevis, men glemmer, at skriftens kontekst vidner om: 1.Guds tale til mennesker på forskellig vis gennem hele historien 2. Guds konkrete tale om tilgivelse ved Kristus Jesus som døde på korset og opstod fra de døde og om at blive født på ny og få troen i hjertet 3. Guds Helligånd, som kom til jorden på pinsedag og som tog bolig i de som troede og som stadig virker tro i dem, som tager imod evangeliet
Dette er ikke myter men kan derimod bekræftes af milliarder af troende kristne, som globalt bekender Kristus som Herre.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35013 - 11/07/2004 12:13
[Re: carl]
|
Bruger
|
Dette er ikke myter men kan derimod bekræftes af milliarder af troende kristne, som globalt bekender Kristus som Herre.
Ja, det er en ganske populær myte.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35014 - 11/07/2004 14:34
Re: Fakta eller myte !
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej ateist
Du citerer hvad jeg skrev i mit indlæg: Dette er ikke myter men kan derimod bekræftes af milliarder af troende kristne, som globalt bekender Kristus som Herre.
og du svarer:
Ja, det er en ganske populær myte.
Citat slut.
Svar: Hvor ved du der er ateist nogetsomhelst om kristendommen og dens udbredelse over hele jorden ? Så din viden om fakta eller ej kan kun være din egen selvskabte myte !!
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35015 - 11/07/2004 15:12
|
Bruger
|
Carl:
Hvad så med de mennesker som kan vidne om hvor godt de har fået det med sig selv, efter at de har forladt kristendommen. Se f.eks. dette internetsted (engelsk) , med masser af antividnesbyrd.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35016 - 11/07/2004 16:42
Re: Fakta eller myte !
|
Bruger
|
Hvor ved du der er ateist nogetsomhelst om kristendommen og dens udbredelse over hele jorden ?
Vi ateister har også øjne og øren ved du vel.
Vi kan også læse kilderne. Derfor ved jeg fx noget om kristendommen.
Vi kan også læse statistikker. Derfor er jeg fx ret klar over, hvad kristendommens udbredelse er ud over Jorden.
Så din viden om fakta eller ej kan kun være din egen selvskabte myte !!
Mener du seriøst, at kun kristne kan vide noget faktuelt om kristendommen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#35017 - 11/07/2004 16:45
Re: myte
|
Bruger
Reg.: 08/07/2004
|
hej carl
Du skrive: Dette er ikke myter men kan derimod bekræftes af milliarder af troende kristne, som globalt bekender Kristus som Herre.
og så skriver Ateist :Ja, det er en ganske populær myte.
og så svare du tilbage: hvor ved du der er ateist nogetsomhelst om kristendommen og dens udbredelse over hele jorden ? Så din viden om fakta eller ej kan kun være din egen selvskabte myte !!
Det at han er ateist gør jo ikke at han ikke ved noget om kristendommen og dens udbredelse over hele jorden, han har bare valgt ikke at tro på en illusion, som gud. Du skriver også at Gud kan bekræftes af milliarder af troende kristne, som globalt bekender Kristus som Herre. Men er der nogen af de mange mennesker som du taler om der har bevis på at de har set gud eller som har andre konkrete beviser på at gud eksistere?. Hvis der ikke er det, så man jo sige at han er en myte og ikke andet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35018 - 11/07/2004 19:05
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
Hej Mr.X Du skriver:
...det første bud, som går direkte imod treenighedsbegrebet...
Forkert. Det første bud går ikke imod treenighedsbegrebet, hvilket fremgår af dette indlæg.
Men det skal nok være rigtigt nok at et ”normalt” menneske som Tertullian opfandt treenighedsbegrebet, ligesom at mennesket har opfundet alt andet om gud for at skabe tyghed.
Påstår du.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#35019 - 11/07/2004 23:57
[Re: Philip]
|
Bruger
|
Philip:
Forkert. Det første bud går ikke imod treenighedsbegrebet, hvilket fremgår af dette indlæg.
Beklager, men du læser bibelen ude af kontekst. At Jesus eksempelvis siger, at han er ét med Faderen - at Johannes siger at ordet der blev kød var Gud - og den slags siger absolut intet om nogen treenighed (og heller ikke noget om nogen toenighed). Og at Gud i det gamle testamente siger "lad os skabe", siger absolut heller intet om nogen treenighed.
Måske kan man med lidt god vilje prøve at finde nogle mønstre i Guds aktiviteter, og derefter mene at disse mønstre svarer til treenigheden. Man kan også mene, at treenigheden er en godt svar på nogle af de paradokser man finder i bibelen, men der er absolut intet konkret i bibelen, som underbygger treenighedslæren.
Men det er vel heller ikke så afgørende om det står i bibelen eller ej, bibelen er jo blot en del af kirkens tradition på linie med kirkefædrene mv.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35020 - 12/07/2004 00:11
|
Bruger
|
Du mener, at treenigheden findes i bibelen. Tillad mig at citere fra linket i min tidligere artikel:
Der er alm. enighed om, at der ikke i Ny Test. findes nogen lære om t......
Det er også et faktum, at treenigheden er et helt ukendt begreb i jødedommen, og derfor oplevede de kristne netop forfølgelse fra jøder for deres "flerguderi". I flg. artiklen udviklede oldkirken treenighedslæren fordi den stod:
............ i den situation at skulle forsvare troen på én Gud.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35021 - 12/07/2004 11:36
Læren om treenigheden
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Engelsted
Du skriver med henvisning til Gads leksikon: Der er alm. enighed om, at der ikke i Ny Test. findes nogen lære om t......
Det er korrekt, det der ikke findes en treenigheds-lære i Bibelen. Selve læren, altså den formel-agtige definition på forholdet mellem Gud Fader, Gud Søn og Gud Helligånd, er udviklet i oldkirken. Enig.
Men samme Gad-artikel anerkender også at læren ikke er grebet ud af luften, men er baseret på Ny Testamentes gentagne betoning af enheden mellem Gud, Kristus og Ånden. Jfr. sidste afsnit i Gad-artiklen:
... det drejer sig her om at betone enheden imellem Gud, Kristus og Ånden. Enheden mellem Gud og Kristus kommer især til udtryk i Joh.: "Jeg og Faderen, vi er ét" (10,30; jfr. 5,36; 14,9ff.), og denne enhed indbefatter også Ånden: "Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alle ting og minde jer om alt, hvad jeg har sagt jer" (14,26; jfr. 15,26; 16,7). Men enheden imellem Gud, Kristus og Ånden er forudsat i hele Ny Test., uden at den dog bliver formuleret som en lære om t.: "Thi det var Gud, som i Kristus forligte verden med sig selv" (2 Kor.5,19), og "Herren er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, dér er frihed". (2 Kor.3,17).
Du skriver videre at: Det er også et faktum, at treenigheden er et helt ukendt begreb i jødedommen
Det er sikkert rigtigt al den stund, at jødedommen er baseret på Bibelens Gammel Testamente, hvor gudsbilledet endnu kun er ufuldstændigt i forhold til Ny Testamente. Det er jo først i NT at Jesus Kristus åbenbares og Helligånden sendes til afløsning af Jesus.
Så jeg ved ikke lige hvad du vil med det "argument" ...?
Min pointe er blot at uanset om vi kalder det treenighed eller noget andet, så er sagen, at Gud, Kristus og Ånden er en enhed, meget klar og tydelig i Bibelen. Og derfor må alle tre "personer" også æres som een Gud. Hvis det er blasfemisk at tro på Jesus, som Gud, så var Jesus selv blasfemisk og så står vi tilbage med en Gud, som vi intet ved om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35022 - 12/07/2004 19:28
Re: Læren om treenigheden
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom aleychem.. Du skriver:
Hvis det er blasfemisk at tro på Jesus, som Gud, så var Jesus selv blasfemisk og så står vi tilbage med en Gud, som vi intet ved om.
Det er jeg nu ikke helt enig i... Står vi tilbage med en Yeshua, der ikke er Gud og so er blasfemisk (hvilket langt fra er min overbevisning), så står vi tilbage med de Skrifter, Han forkyndte ud fra... De vidner også om Gud... Og i stor grad... Der vil jeg sige, at det er en fejl af os kristne, at vi behandler Skrifterne som en lukket bog, der ikke har relevans for os mere... Hvilket jeg er overbevidst om, at De har i allerhøjeste grad..
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35023 - 12/07/2004 19:35
|
Bruger
|
 Hej Engelsted. Du skriver:
Philip: Forkert. Det første bud går ikke imod treenighedsbegrebet, hvilket fremgår af dette indlæg.
Beklager, men du læser bibelen ude af kontekst.
Nej, jeg gør ej, og du kommenterer ikke skriftstederne i mit indlæg, hvilket du heller ikke kommenterer -- det synes jeg er overfladisk af dig. I indlægget fremgår det klart, at jeg tolker skriftstederne i sammenhæng med hinanden og viser, at: Faderen er Gud. Sønnen er Gud. Helligånden er Gud. Og derfor er konkluderer, at disse tre personer er Gud, hvilket klinger godt og konsistent med, at Gud omtaler sig selv i flertal i det Gamle Testamente samt, at Guds Søn og Helligånden nævnes i det Gamle Testamente. Derfor fremgår det af Bibelen, at den ene Gud er tre personer, hvilket netop er den sandhed, der er indeholdt i ordet "Treenigheden".
At Jesus eksempelvis siger, at han er ét med Faderen - at Johannes siger at ordet der blev kød var Gud - og den slags siger absolut intet om nogen treenighed (og heller ikke noget om nogen toenighed). Og at Gud i det gamle testamente siger "lad os skabe", siger absolut heller intet om nogen treenighed.
Jo, hvis man tolker dem og andre skrifsteder i sammenhæng med hinanden, hvilket jeg har gjort i mit indlæg, så kommer man uundgåeligt til den konklusion, at Gud er tre personer. Og det er per definition det, som treenighedslæren går ud på.
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#35024 - 13/07/2004 07:54
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Carl
".Guds tale til mennesker på forskellig vis gennem hele historien 2. Guds konkrete tale om tilgivelse ved Kristus Jesus som døde på korset og opstod fra de døde og om at blive født på ny og få troen i hjertet 3. Guds Helligånd, som kom til jorden på pinsedag og som tog bolig i de som troede og som stadig virker tro i dem, som tager imod evangeliet
Dette er ikke myter men kan derimod bekræftes af milliarder af troende kristne, som globalt bekender Kristus som Herre."
Jo det er en myte, kristendommen er en tro, og fordi milliarder er troende kristne og dermed bekender Jesus som deres Herre, er ikke ensbetydende med at det ikke er en myte. Det fortæller bare, at kristendommen er en verdensreligion, men rigtigheden af den kristne tro, er ikke blevet bevist.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35025 - 13/07/2004 09:20
[Re: nelle]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Ellen du skriver: ... Det fortæller bare, at kristendommen er en verdensreligion, men rigtigheden af den kristne tro, er ikke blevet bevist. Det er jeg enig med dig i. Vi, som er kristne, skal holde os fra forsøg på bevisførelse, selv om det kan være fristende at prøve. Beviser hører ikke hjemme i troens verden. Kærlighed kan aldrig bevises, hverken Guds eller menneskers .. Men jeg vil sige, at der er en hvad man kan kalde til vished grænsende sandsynlighed for, at kærlighed findes ...  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#35026 - 13/07/2004 16:00
Lige en tilføjelse...
|
Bruger
|
 Hej Engelsted. Af denne side fremgår det også klart, at den ene Gud er tre personer, hvilket er den bibelske treenighedslære. Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#35027 - 13/07/2004 21:11
Re: Læren om treenigheden
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
GlobalModerator
Bruger
|
ok - det må jeg jo nok gi dig ret i
|
|
Til toppen
|
|
|
#35028 - 14/07/2004 00:05
Re: Lige en tilføjelse...
|
Bruger
|
Hej Philip Du skrev:
Af denne side fremgår det også klart, at den ene Gud er tre personer, hvilket er den bibelske treenighedslære
Jeg beklager, men den hjemmeside du linker til virker i mine øjne temmelig useriøs. De opererer ud fra nogle (uudtalte) forudsætninger, som jeg på ingen måde kan tilslutte mig.
Hvis du vil læse en gammel tekst, og det er uanset om det handler om teksterne i bibelen eller noget andet, så må du prøve at forstå teksten ud fra den tid og kultur hvorfra den stammer.
F.eks. ved vi, at jødedommen blev den første monoteistiske religion. Selvom der i GT benyttes forskellige navne om Gud (Jahve, Elohim etc.), så har jødedommen udviklet en unik monoteisme, hvor man siger, at man tilbeder den "ene sande Gud" og alt andet anses for afgudsdyrkelse.
Vers som: (fra dit link)
"I am the LORD, and there is no other; besides Me there is no God" (Isaiah 45:5). “Thus says the Lord, the King of Israel And his Redeemer, the Lord of hosts: ‘I am the first and I am the last, And there is no God besides Me," (Isaiah 44:6).
"I am the Lord, and there is no other; besides Me there is no God, (Isaiah 55:5).
er helt klart et led i denne jødiske kamp mod afgudsdyrkelse. Og derfor kan det ikke nytte noget at tage disse vers nogle tusinde år senere og benytte dem i et argument for treenigheden.
Pointen er, at jøderne altid har anset de kristne for afgudsdyrkere, og så kan det ikke duer det altså ikke, efterfølgende at bruge de jødiske skrifter til at argumentere for at trods de forskellige personer i de(n) kristne gudsopfattelse(r), så er de alligevel en enhed.
Det er at tage GT ud af sin historiske og kulturelle kontekst.
Treenigheden er opfundet/formuleret af Tertullian, men det betyder naturligvis ikke, at den ikke kan være en central del af kristendommen, for det er den. (Men det betyder at kristne er uvidende om kilderne til deres egen tro, hvis de siger at deres tro udelukkende bygger på bibelen, men det er selvfølgelig en anden diskussion). Tertullian opfandt selvfølgelig ikke treemigheden ud af den "blå luft", men som svar på det presserende problem, at de kristne (af jøderne) blev anset for afgudsdyrkere.
I virkeligheden er det ikke så afgørende om treenigheden kan findes i det nye testemente eller ej. Det afgørende er, at kristendommen gradvis indførte en ny gudsopfattelse, som blev til et radikalt brud med den jødedom, den kom fra.
Og derfor blev de kristen forfulgt af jøderne.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35029 - 14/07/2004 00:09
Kærlighed
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kristina:
Men jeg vil sige, at der er en hvad man kan kalde til vished grænsende sandsynlighed for, at kærlighed findes ...
Jamen, de ikke kristne har da så sandelig fuldstændig vished for at kærlighed findes.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35030 - 14/07/2004 00:12
Re: Er kærlighed blot et begreb ???
|
Bruger
|
Hej kristina
Mener du helt seriøst virkelig det du har skrevet ? Citat: Kærlighed kan aldrig bevises, hverken Guds eller menneskers .. Citat slut.
Svar:
Hvad vil du så kalde Johannes Kap. 3. vers 16: "Thi således elskede Gud verden, at Han gav sin søn, den enbårne for at........
eller mener du virkelig, at Jesu død på korset og opstandelsen ikke var Guds kærlighed ??
Eller mener du virkelig at et menneske ikke kan bevise sin kærlighed gennem handlinger. Mener du seriøst at man kan sige at man har kærlighed til eller elsker nogen (sin ægtefælle) eller sine børn uden at vise det konkret ???
Eller mener du virkeligt, at Jakobs brev er utroværdigt, når han taler om at troen er død uden gerninger (kærlighedens)
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35031 - 14/07/2004 00:33
|
Bruger
|
Carl:
...eller mener du virkelig, at Jesu død på korset og opstandelsen ikke var Guds kærlighed ??
Hvordan kan Jesu død være et udtryk for Guds kærlighed? Det virker da mildest talt temmlig skræmmende.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35032 - 14/07/2004 10:48
|
Bruger
|
Hej Thomas Engelsted
Du citerer fra mit indlæg til kristina: ...eller mener du virkelig, at Jesu død på korset og opstandelsen ikke var Guds kærlighed ??
hvorefter du stiller følgende spørgsmål: Hvordan kan Jesu død være et udtryk for Guds kærlighed? Det virker da mildest talt temmlig skræmmende.
Svar: Når du kan stille det spørgsmål og konklusion sådan må jeg gå ud fra at du ikke er en personlig kristen. I modsat fald ville du kende til Johannes Evangeliet kapitel 3 og vers 1-8 samt vers 16 plus en personlig oplevelse af Guds kærlighed på mange andre måder i dit eget liv.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35033 - 14/07/2004 11:03
|
Bruger
|
Hej Kristina
"Kærlighed kan aldrig bevises, hverken Guds eller menneskers .."
Enig, kærlighed mellem mennesker kan ikke bevises ej heller def.
Samtidig kan antallet af personer der tror på noget bestemt heller ikke være bevis på, at tingene forholder sig som de tror, for mig er det ligegyldigt om 4 personer eller 2 milliarder mennesker tror på en religion, det gør den ikke mere rigtig for mig, hvis jeg har en anden livsopfattelse/holdning der fortæller mig at der ikke findes noget guddommeligt overhovedet.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35034 - 14/07/2004 11:13
|
Bruger
|
 Hej Engelsted. Du skriver:
Af denne side fremgår det også klart, at den ene Gud er tre personer, hvilket er den bibelske treenighedslære
Jeg beklager, men den hjemmeside du linker til virker i mine øjne temmelig useriøs. De opererer ud fra nogle (uudtalte) forudsætninger, som jeg på ingen måde kan tilslutte mig.
Hvilke forudsætninger? Du kommenterer slet ikke nogen af de skriftsteder, hvor fx Helligånden nævnes i det Gamle Testamente dvs. jødernes bog...
Hvis du vil læse en gammel tekst, og det er uanset om det handler om teksterne i bibelen eller noget andet, så må du prøve at forstå teksten ud fra den tid og kultur hvorfra den stammer.
F.eks. ved vi, at jødedommen blev den første monoteistiske religion. Selvom der i GT benyttes forskellige navne om Gud (Jahve, Elohim etc.), så har jødedommen udviklet en unik monoteisme, hvor man siger, at man tilbeder den "ene sande Gud" og alt andet anses for afgudsdyrkelse.
Vers som: (fra dit link)
"I am the LORD, and there is no other; besides Me there is no God" (Isaiah 45:5). “Thus says the Lord, the King of Israel And his Redeemer, the Lord of hosts: ‘I am the first and I am the last, And there is no God besides Me," (Isaiah 44:6).
"I am the Lord, and there is no other; besides Me there is no God, (Isaiah 55:5).
er helt klart et led i denne jødiske kamp mod afgudsdyrkelse. Og derfor kan det ikke nytte noget at tage disse vers nogle tusinde år senere og benytte dem i et argument for treenigheden.
Ja, men kristne er skam også enige med jøderne om, at der kun er én Gud:
"Du tror, at Gud er én; det gør du ret i." (Jak. 2,19; jf. 5 Mos. 6,4).
Desuden nævnes Guds Søn i det Gamle Testamente:
"Hvem steg op til himlen og steg ned igen? Hvem samlede vinden i sine hænder? Hvem snørede vandet sammen i kappen? Hvem fastsatte jordens ender? Hvad hedder han, og hvad hedder hans søn? Du ved det jo!" (Ordsp. 30,4; min fremhævelse.)
Og Guds Helligånd sammen med Gud og Frelseren nævnes også i det Gamle Testamente:
Es. 63,7-10: "Jeg vil prise Herrens trofasthed, Herrens glorværdige gerninger, alt, hvad Herren gjorde mod os, hans store godhed mod Israels hus, som han viste barmhjertighed og i sin store troskab. Han sagde: De er jo mit folk, børn, der ikke svigter. Og han blev en frelser for dem i al deres nød. Det var ikke et sendebud eller en engel, men ham selv, der frelste dem. Fordi han elskede dem og ville skåne dem, løskøbte han dem; han løftede dem op og bar dem alle fortidens dage. Men de trodsede hans hellige ånd, så han blev en fjende for dem og gik til angreb på dem." (Min fremhævelse.)
Desuden passer det godt med, at Gud omtaler sig selv i flertal adskillige steder i det Gamle Testamente:
1 Mos. 1,26: "Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!«" (Min fremhævelse.)
1 Mos. 3,22: "Og Gud Herren sagde:»Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«" (Min fremhævelse.)
1 Mos. 11,7: "Lad os stige derned og forvirre deres sprog, så de ikke forstår hinanden." (Min fremhævelse.)
Sl. 110,1: "Herren sagde til min herre: »Sæt dig ved min højre hånd, indtil jeg får lagt dine fjender som en skammel for dine fødder!«"
Vi kan altså konkludere, at der i jødernes bog (det Gamle Testamente) antydes, at mens der er én Gud, så er der et flertal af personer i denne éne Gud. Endvidere nævnes Gud Sønnen og Gud Helligånden også i det Gamle Testamente, hvilket også passer fint med hvad det Nye Testamente siger.
Pointen er, at jøderne altid har anset de kristne for afgudsdyrkere, og så kan det ikke duer det altså ikke, efterfølgende at bruge de jødiske skrifter til at argumentere for at trods de forskellige personer i de(n) kristne gudsopfattelse(r), så er de alligevel en enhed.
Forkert. For som vi lige har set, så støtter det Gamle Testamente opfattelsen, at den éne Gud er flere personer...
Guds fred, Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#35035 - 14/07/2004 12:24
|
Bruger
|
Desuden passer det godt med, at Gud omtaler sig selv i flertal adskillige steder i det Gamle Testamente:
Der er vel snarere tale om referencer til den lille kanaanæiske gudefamilie (en fader og hans to sønner): El, Baal og Jah(we).
|
|
Til toppen
|
|
|
#35036 - 14/07/2004 13:20
|
Bruger
|
Hej nelle
Du skriver til kristina: Enig, kærlighed mellem mennesker kan ikke bevises ej heller def.
Svar: Jeg synes du skulle læse mit svar til kristina. Jeg mener helt konkret at jeres påstand er helt ude af trit med virkeligheden og bibelens kontekst og Guds handlinger, som blev synlige her på jorden gennem Hans søn, Jesus Kristus. Hvad vil I kalde Jesu tilgivelse af Maria og kvinden, der var grebet i hor eller Peter, som fornægtede Jesus, men som tilslut sagde til Jesus, som havde sagt:Simon, Johannes`søn, elsker du mig? Og Peter sagde: "Herre, du ved at jeg har dig kær"
eller at mennesker kan opleve Guds kærlighed og omsorg i svære stunder. De personer er ikke i spor tvivl om Guds kærlighed på trods af omstændighederne.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35037 - 14/07/2004 14:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, du skriver: .... eller at mennesker kan opleve Guds kærlighed og omsorg i svære stunder. De personer er ikke i spor tvivl om Guds kærlighed på trods af omstændighederne. Jeg er personlig heller ikke spor i tvivl om, at kærlighed findes, mellem Gud og mennesker, og mellem mennesker indbyrdes .. men det var da vist heller ikke det, der var til debat? Du skriver: Jeg mener helt konkret at jeres påstand er helt ude af trit med virkeligheden og bibelens kontekst og Guds handlinger, som blev synlige her på jorden gennem Hans søn, Jesus Kristus.Ja, du har ret i, at mange oplever Guds kærlighed og omsorg i svære stunder, og at de/vi ikke er i tvivl. Men tænk på, at mange mennesker lever i en helt anden verden, hvorfra de ikke kan se eller sanse eller tro på Guds kærlighed, selv om Gud øser den ned over os alle, troende, tvivlende og vantro ... De kan bare ikke - deres øjne er blændede ... Så hvis det var mig, der stod med bevisbyrden, ville jeg nok mene, at jeg havde en rigtig dårlig sag ... man kan ikke bevise at Bibelen er Guds sande ord til os alle ved at henvise til, at det står der i Bibelen, at den er ... ejheller ved at sige, som sandt er, at vi er mange der har erfaret det. Vi vil bare blive anklaget for at se syner  , og vores øjne kan vi kun selv se igennem, og ikke låne ud til andre, hvor gerne vi end ville .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35038 - 14/07/2004 14:03
|
Anonym
Anonym
|
Ellen du skriver:
... Det fortæller bare, at kristendommen er en verdensreligion, men rigtigheden af den kristne tro, er ikke blevet bevist.
Det er jeg enig med dig i. Vi, som er kristne, skal holde os fra forsøg på bevisførelse, selv om det kan være fristende at prøve.
Beviser hører ikke hjemme i troens verden.
Kærlighed kan aldrig bevises, hverken Guds eller menneskers ..
Men jeg vil sige, at der er en hvad man kan kalde til vished grænsende sandsynlighed for, at kærlighed findes ... 
kristina
Det er da klart at vi mennesker ikke kan forlange at få alt bevist, dette er jo fuldkommen umuligt. Fair nok at i vil holde jer langt væk fra bevisførelse, men man må jo også stille sig lidt kritisk overfor biblen. I bund og grund handler det jo i sidste ende altid om tro. Hvis jeg vælger at tro på at en rotte kan køre ethjulet-cykel, så tror jeg vel på det. Det kan hverken bevises, eller modbevises. Jeg vælger bare at tro på at dette eksembel, ikke kan lade sig gøre, også er der ikke ret mere ved det. På samme måde er den kristne mythologi lige så virkelig for mig som påskeharen er.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35039 - 14/07/2004 14:18
[Re: ]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej andreasb, du skriver: ... men man må jo også stille sig lidt kritisk overfor biblen. ... der er også to andre muligheder: Man kan stille sig helt neutralt til teksterne, eller man kan forhåndsindstille sig til "nu vil jeg lade som om dette her er sandt" ... og så vente med at tage stilling til man har fordybet sig uden fordomme. Hvis man ser en film med en kritisk forhåndsindstilling, og hele tiden sidder og husker sig selv på, at det jo bare er fiktion det hele, så får man heller ikke meget ud af filmen. Der er masser af tid til kritisk eller positiv stillingtagen bagefter, når man har fået tørret øjnene og er kommet hjem til aftenkaffen ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35040 - 14/07/2004 15:16
|
Bruger
|
Hej AndreasB
"Det er da klart at vi mennesker ikke kan forlange at få alt bevist, dette er jo fuldkommen umuligt. Fair nok at i vil holde jer langt væk fra bevisførelse, men man må jo også stille sig lidt kritisk overfor biblen. I bund og grund handler det jo i sidste ende altid om tro. Hvis jeg vælger at tro på at en rotte kan køre ethjulet-cykel, så tror jeg vel på det. Det kan hverken bevises, eller modbevises. Jeg vælger bare at tro på at dette eksembel, ikke kan lade sig gøre, også er der ikke ret mere ved det. På samme måde er den kristne mythologi lige så virkelig for mig som påskeharen er."
Jeg er enig og stiller mig skam meget kritisk overfor biblen i min egenskab af ateist, og mener ikke, den ene tro kan bevises mere end den anden, ergo, det er og bliver kun tro, hverken mere eller mindre.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35041 - 14/07/2004 15:23
|
Bruger
|
Hej Carl
"Jeg synes du skulle læse mit svar til kristina. Jeg mener helt konkret at jeres påstand er helt ude af trit med virkeligheden og bibelens kontekst og Guds handlinger, som blev synlige her på jorden gennem Hans søn, Jesus Kristus. Hvad vil I kalde Jesu tilgivelse af Maria og kvinden, der var grebet i hor eller Peter, som fornægtede Jesus, men som tilslut sagde til Jesus, som havde sagt:Simon, Johannes`søn, elsker du mig? Og Peter sagde: "Herre, du ved at jeg har dig kær""
Jamen jeg har skam læst dit svar til kristina, uden at fornærme dig, må jeg så sige, jeg er ikke enig, og hvorfor er jeg så ikke det, fordi jeg ikke er kristen, du finder dine svar i biblen, det gør jeg ikke. Svaret på hvad kærlighed er, finder jeg ikke i biblen.
Ellen
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35042 - 14/07/2004 16:55
|
Bruger
|
Hej nelle
Du skriver: Jamen jeg har skam læst dit svar til kristina, uden at fornærme dig, må jeg så sige, jeg er ikke enig, og hvorfor er jeg så ikke det, fordi jeg ikke er kristen, du finder dine svar i biblen, det gør jeg ikke. Svaret på hvad kærlighed er, finder jeg ikke i biblen. Citat slut.
Svar: Så har du tilsyneladende helt misforstået trådens emne.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35043 - 14/07/2004 17:04
|
Bruger
|
Hej kristina Du skriver: Vi vil bare blive anklaget for at se syner , og vores øjne kan vi kun selv se igennem, og ikke låne ud til andre, hvor gerne vi end ville .. Citat slut. Svar: Jamen, syner omtales bl. a i Joel 3. og mange andre steder.  Du skriver: Men tænk på, at mange mennesker lever i en helt anden verden, hvorfra de ikke kan se eller sanse eller tro på Guds kærlighed, selv om Gud øser den ned over os alle, troende, tvivlende og vantro ... De kan bare ikke - deres øjne er blændede ... Citat slut. Svar: Ja, men det er jo netop hvad bibelen siger. I Johannes Evangeliet kap. 3. vers 1-8 siger Jesus jo de forløsende ord om at man må fødes påny for at se Guds rige, ligesom der i bibelen også står som du nævner, at Guds kærlighed øser ned over alle. Andet bevis får vi mennesker ikke end hvad der omtales i Apostlenes Gerninger og at det skal modtages i tro. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35044 - 14/07/2004 17:08
|
Bruger
|
Hej Andreasb
Du skriver: Det er da klart at vi mennesker ikke kan forlange at få alt bevist, dette er jo fuldkommen umuligt. Fair nok at i vil holde jer langt væk fra bevisførelse, men man må jo også stille sig lidt kritisk overfor biblen. I bund og grund handler det jo i sidste ende altid om tro. Hvis jeg vælger at tro på at en rotte kan køre ethjulet-cykel, så tror jeg vel på det. Det kan hverken bevises, eller modbevises. Citat slut.
Svar: Undskyld, men det er et dårligt eksempel, for du behøver ikke tro på det, for det kan du selv konstatere med dine egne øjne og så har det intet med tro at gøre mere.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35045 - 14/07/2004 17:35
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Andreas
Et rædsomt logo du har valgt dig, er du klar over, at du - bortset fra at signalere respektløshed for de øvrige brugere på Jesusnet - træder på Ham, der ofrede sit liv for at du af hans nåde ganske ufortjent kan modtage frelsen?
Nå, men du skriver:
Fair nok at i vil holde jer langt væk fra bevisførelse, men man må jo også stille sig lidt kritisk overfor biblen.
og
På samme måde er den kristne mythologi lige så virkelig for mig som påskeharen er.
Tror man at Han, der på vegne af dig blev ramt af Guds vrede og løskøbte dit liv fra fortabelse på Korset! - er at sidestille med påskeharen, behøver man såmænd ikke "stille sig lidt kritisk overfor Bibelen" - man har nemlig ganske enkelt ikke fattet en bønne af Bibelens lære.
Mkh Malli
Ændret af malli (14/07/2004 17:38)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#35046 - 14/07/2004 17:37
|
Bruger
|
Shalom Engelsted...
Lige en ting du mangler at have med... Du glemmer, at Yeshua byggede sit syn på sig selv, ud fra de jødiske Skrifter... Det er i haTanach, at vi finder profetierne om Yeshua.. Så du kan ikke adskille dem på den måde...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35047 - 14/07/2004 19:35
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Hey Malli
Et rædsomt logo du har valgt dig, er du klar over, at du - bortset fra at signalere respektløshed for de øvrige brugere på Jesusnet - træder på Ham, der ofrede sit liv for at du af hans nåde ganske ufortjent kan modtage frelsen?
He, den kommentar burte du jo nok have skrevet i privat beskeder, så kunne jeg have give dig en forklaring på, mit valg af profilbillede, men som jeg har lovet så mange andre, skal jeg nok ændre det snarest.
Tror man at Han, der på vegne af dig blev ramt af Guds vrede og løskøbte dit liv fra fortabelse på Korset! - er at sidestille med påskeharen, behøver man såmænd ikke "stille sig lidt kritisk overfor Bibelen" - man har nemlig ganske enkelt ikke fattet en bønne af Bibelens lære.
OK, hvis du ikke kan lide den med påskeharen, kan jeg også godt sige Thor eller Odin, den ene mythologi kan være lige så god som den anden (på trods af at den nordiske mythologi ikke modsiger sig selv så meget som biblen gør det.) Jeg er faktisk meget overbevist om at jeg har fattet det meste af biblen, men jeg læser heller ikke kun det hvor at Gud bliver fremstillet som en god Gud. Jeg læser også de mere absurde, og paradoskale ting der står, som er med til at plante min overbevisning, om at Gud er falsk. Min sammenligning med påskeharen er blot, et billede på at jeg ikke tror på ham, ikke provokerende ment. Den med at han ofrede sit liv for min skyld, tror jeg ikke på, derfor kunne jeg med god samvittighed, benytte mig af den slags sammenligning, jeg havde ikke regnet med at du ville føle dig forurettet af det..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35048 - 14/07/2004 19:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, du skriver: I Johannes Evangeliet kap. 3. vers 1-8 siger Jesus jo de forløsende ord om at man må fødes påny for at se Guds rige, ligesom der i bibelen også står som du nævner, at Guds kærlighed øser ned over alle.
Andet bevis får vi mennesker ikke end hvad der omtales i Apostlenes Gerninger og at det skal modtages i tro. Ja, vi skal fødes på ny, sandt nok, men kan noget væsen føde sig selv? .. og kender du nogen, der er i stand til uden videre ved egen kraft og beslutning at blive en kristen der tror på på Jesus som frelser og Herre? Kunne du f.eks., hvis du ville, beslutte dig til at tro at den muslimske tro var sandheden? Eller hinduernes? Nej vel? Jeg tror ikke, at den kristne tro kan fødes uden Guds hellige ånd som fødselshjælper. Dertil er den simpelthen alt for utrolig! - tænk at vi bliver frelst alene ved Guds nåde, uden gerninger ... det er for meget, for stort, for overvældende og helt ufatteligt ... Alligevel har du på en måde ret. Et eller andet sted tror jeg nemlig ikke heller ikke, at nogen er tvunget til "ikke-tro", hvis de virkelig gerne vil være kristne. Men igen, hvis de nu er skabt uden den vilje? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35049 - 14/07/2004 19:40
|
Anonym
Anonym
|
Undskyld, men det er et dårligt eksempel, for du behøver ikke tro på det, for det kan du selv konstatere med dine egne øjne og så har det intet med tro at gøre mere.
Hej Carl, jeg er ikke helt enig, for jeg kan jo også konstatere med mine egne øjne at Gud ikke findes, da jeg ikke kan se ham. Men det er ikke det jeg gør, da jeg ved at alt ikke kan bevises, på den måde syntes jeg godt at mit eksembel kan bruges, men hvis du ikke kan lide det, kan du jo tænke dig til et andet, da du ved hvad jeg mener (det regner jeg ihvertfald med at du gjorde)
hyg dig
Til toppen
|
|
|
#35050 - 14/07/2004 21:09
|
Bruger
|
Thomas
Hvordan kan Jesu død være et udtryk for Guds kærlighed? Det virker da mildest talt temmlig skræmmende.
Carl:
Svar: Når du kan stille det spørgsmål og konklusion sådan må jeg gå ud fra at du ikke er en personlig kristen.
Hvordan kommer du frem til den opfattelse?
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35051 - 14/07/2004 21:23
Re: Gud er ikke død !
|
Bruger
|
hej Andreasb Du skriver: Hej Carl, jeg er ikke helt enig, for jeg kan jo også konstatere med mine egne øjne at Gud ikke findes, da jeg ikke kan se ham. Citat slut. Svar: Din påstand er ligeså luftig og utroværdig som den første russiske astronaut Gagarin, som blev spurgt ved tilbagekomsten efter rumturen: "Så du Gud derude i rummet" hvorpå han svarede: "Nej, for Gud findes ikke, for jeg så ham overhovedet ikke ".  Mennesker har til alle tider af een eller anden grund altid forsøgt at slå Gud ihjel, men jeg skal hilse og sige, at Han lever i bedste velgående. Hvis du kendte bibelen så ville du vide at Gud er ånd og allestedsnærværende. At du ikke kan se Ham er jo intet bevis og menneskers alt mulige, skøre og underlige opfattelser af hvordan Gud ser ud er jo latterlige. Iøvrigt bliver du og andre tvivlende nok overbevist den dag Kristus kommer for 2. gang til jorden.  mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35052 - 14/07/2004 21:30
Re: Gud er ikke død !
|
Bruger
|
Shalom...
Vi kan heller ikke se atomer med vores øjne... Eksisterer de så ikke??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35053 - 14/07/2004 21:34
|
Bruger
|
Hej kristina
Gud har givet os en fri vilje, det kan du også læse i NT. Har du aldrig undret dig over f.eks. at Barthomeus, den blinde tigger, som råbet efter Jesus. Da Jesus kom hen til den blínde mand spurgte Jesus: "Hvad vil du jeg skal gøre for dig ?" Hvorpå Barthomeus sagde:" at jeg må få mit syn igen" og han blev seende, Jesus vidste alt, så hvorfor skulle han spørge Barthomeus om hvad han ønskede. Og således er der mange beretninger om, hvordan Jesus aldrig gjorde noget uden at få accept fra de pågældende mennesker.
Du skriver: Alligevel har du på en måde ret. Et eller andet sted tror jeg nemlig ikke heller ikke, at nogen er tvunget til "ikke-tro", hvis de virkelig gerne vil være kristne. Men igen, hvis de nu er skabt uden den vilje? Citat slut.
Svar: Alle mennesker er unikke og jeg tror at alle har fået en fri vilje. Nogle kan så være påvirket gennem miljø og opvækst m.m., manglende selvtillid osv. men evangeliet og troen er noget man skal tage imod ved at åbne sit "hjerte", således at Helligånden kan få lov til at føde troen og det nye liv i den pågældende.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#35054 - 14/07/2004 21:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, du skriver:
Alle mennesker er unikke og jeg tror at alle har fået en fri vilje.
Ja, unikke er vi, men - som jeg har gjort rede for før - vi ser forskelligt på det med den frie vilje. Jeg tror jo, at når det drejer sig om tro, så er den principielt ikke uden videre fri.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35055 - 14/07/2004 23:38
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Engelsted.
Du spørger: Hvordan kan Jesu død være et udtryk for Guds kærlighed? Det virker da mildest talt temmelig skræmmende.
Jo det kan man godt sige - det var i hvert fald barske sager. Men ville du ikke mene, at det var et udtryk for kærlighed, hvis du fortjente at blive dømt til døden, og en anden tog straffen i dit sted (ud af kærlighed)? Mon ikke det netop er det største udtryk for kærlighed? Jesus siger jo også selv, at større kærlighed har ingen end den, som giver sit liv for sine venner. Ja, Paulus siger endda, at Jesus døde for os, mens vi endnu var hans fjender! (Rom.5) Og det store ved det var jo også bl.a., at han ikke "nøjedes" med det, men også stod op igen.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35056 - 15/07/2004 07:30
|
Bruger
|
Hej Carl
Hvad har jeg misforstået i denne tråd?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35057 - 15/07/2004 09:36
Jesu død
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Men ville du ikke mene, at det var et udtryk for kærlighed, hvis du fortjente at blive dømt til døden, og en anden tog straffen i dit sted (ud af kærlighed)?
Måske, det kommer vel an på hvorfor den anden vælger at tage straffen.
Men det svarer stadig ikke på hvordan Jesu død kan være et udtryk for Guds kærlighed. Det er da tvært imod temmelig skræmmende, hvis en gud viser sin kærlighed ved at lade sin egen søn dø, hvad bliver så det næste han finder på?
Der findes i øvrigt teologer, som ikke mener at Gud havde forudbestemt at Jesus skulle dø på korset. Deres opfattelse er, at Jesus blot døde på grund af de historiske omstændigheder der nu engang var. Du kan eksempelvis finde deres holdning i denne temmelig lange engelske artikel .
- Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35058 - 15/07/2004 10:16
Forudsætninger
|
Bruger
|
Hvilke forudsætninger?
At bibelen er en slags "grønspættebog" - altså en konsistent håndbog, hvor man finder absolutte eviggyldige svar på alle mulige ting.
Men bibelen er ikke en entydig størrelse, der kommer forskellige holdninger til udtryk i forskellige dele af bibelen. Du kan eksempelvis bare tænke på spørgsmålet om tro og gerninger, hvor lutheranere altid har lænt sig kraftige mod Paulus (frelse udelukkende ved tro), og kan have det temmelig svært med Jakobs brev.
Du kan eksempelvis også se på spørgsmålet om hvorvidt Gud kender fremtiden, her er GT mest i retning af at Gud ikke kender fremtiden, medens NT mere peger på at på, at Gud forhånd ved, hvad der skal ske.
En tredje ting er, at du kan se på teologen Richard Niebuhr, som har identificeret 5 forskellige opfattelser af forholdet mellem Kristus og kultur. Opfattelserne spænder fra, at kristendom er at være en kulturelt dannet person, til det at man som en god kristen må tage et fundamentalt opgør med den kultur man lever i. Og her finder Niebuhr forskellige holdninger gennem kirkehistorien og i bibelen. F.eks. ligger Paulus til den mere radikale side, hvor kristendommen anses for at leve i et spændingsforhold til den eksisterende kultur.
Og det er så klart, at når bibelen ikke præsenterer en entydig holdning til at alle spørgsmål, så må man pørve at forsåt bibelen i sin sammenhæng, og ikke blot "klippe" en masse bibelvers ud og burge dem til at lægge kabale.
Ja, men kristne er skam også enige med jøderne om, at der kun er én Gud:
Ja, men samtidig tilbad de Jesus og tillagede Helligånden en anderledes rolle end i GT, og derfor var de nødt til at gøre et eller andet. Og som nævt, løste Tertullian dette problem.
DU må meget undskylde, men det vil være tidskrævende at gå ind i en detaljerert tilbagevisning af alle dine bibelvers. Lad mig blot nævne, at der blandt teologer er forskellige forklaringer på hvorfor at Gud i begyndelsen af 1. mosebog omtaler sig selv i flertal. Ingen af disse forklaringer har med treenigheden at gøre.
Tværtimod er der blandt teologer engihde om at der ikke findes nogen treenighedslære i bibelen.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35059 - 15/07/2004 14:18
Re: Forudsætninger
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted, du skriver:
Tværtimod er der blandt teologer enighed om at der ikke findes nogen treenighedslære i bibelen.
Det udsagn er i hvert fald forkert. Jeg kender ikke en eneste teolog, som har den opfattelse. Det er sandt at selve ordet Treenighed ikke er brugt i Bibelen - men den fremgår sandelig af sammenhængen.
I det Det Gamle Testamente er det mest iøjnefaldende eksempel på flerheden i Gud nok Zak. 2,14-15, hvor Gud lover at tage bolig hos sit folk, men samtidig også taler om at være sendt af Hærskarers Herre.
Du skal juble og glæde dig, Zions datter, for nu kommer jeg og tager bolig hos dig, siger Herren. På den dag skal mange folkeslag slutte sig til Herren og være mit folk, og jeg tager bolig hos dig. Så vil du forstå, at Hærskarers Herre har sendt mig til dig.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35060 - 15/07/2004 17:59
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej Kristina!
I det Det Gamle Testamente er det mest iøjnefaldende eksempel på flerheden i Gud nok Zak. 2,14-15, hvor Gud lover at tage bolig hos sit folk, men samtidig også taler om at være sendt af Hærskarers Herre.
Du skal juble og glæde dig, Zions datter, for nu kommer jeg og tager bolig hos dig, siger Herren. På den dag skal mange folkeslag slutte sig til Herren og være mit folk, og jeg tager bolig hos dig. Så vil du forstå, at Hærskarers Herre har sendt mig til dig.
Det er vist første gang at jeg er blevet præsenteret for denne udlægning af teksten, og jeg har svært ved at se at der er noget hold i den. Jeg synes at det fremgår af teksten at det er den engel som formidler budskabet til Zakarias, som siger at "Så vil du forstå, at Hærskarers Herre har sendt mig til dig." Er det noget som du selv har fundet frem til, eller er der en ekstern kilde?
mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35061 - 15/07/2004 18:12
|
Anonym
Anonym
|
Hej Carl. Pas på, du sluttede citatet for tideligt, det medbringer misforståelser, som er ganske uønsket.  Her er det jeg skrev:
jeg kan jo også konstatere med mine egne øjne at Gud ikke findes, da jeg ikke kan se ham. Men det er ikke det jeg gør, da jeg ved at alt ikke kan bevises.
Bemærk venligst det sidste "men det er ikke det jeg gør, da jeg ved at alt ikke kan bevises" Hvis du læste mine indlæg ordentlig igennem, ville du kunne se at, jeg skriver at dette ikke var min konstatering.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35062 - 15/07/2004 21:52
Re: Jesu død
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted. Du spørger, hvordan Jesu død kan være et udtryk for Guds kærlighed. Et af de bedste svar finder vi nok i det kendte vers: "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv". Joh. 3,16. At Gud gav Jesus hen i menneskers hænder for at lide og dø, var netop det store tegn på Guds kærlighed til verden. Desuden var Gud og Jesus jo begge enige i at udføre planen til redning for menneskene. Jesus gør det frivilligt, der er ikke tale om nogen tvang. Da Jesus lod sig døbe af Johannes med synderes dåb, lød røsten fra Himlen: Det er min søn, den elskede, i ham har jeg fundet velbehag. Desuden nøjedes Gud, som sagt, ikke med at lade sin egen søn dø, men oprejste ham fra døden, ophøjede ham og gav ham navnet over alle navne. Mht. om det var tilfældigt eller ikke. Selvfølgelig var det en del af historiens gang, men det var også forudsagt af profeterne. Peter går så langt som til at sige, at det var forud bestemt, før verdens grundvold blev lagt. 1.Pet. 1. Hvad kan Gud så finde på næste gang? Han kan fx. finde på at frikende, retfærdiggøre og frelse os på baggrund af Jesu stedfortrædende død for os, hvis vi vil tage imod denne gave. Han kan også finde på at lade os opstå med krop og sjæl til evigt liv, ligesom Jesus. Se det er jo ikke så ringe endda.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35063 - 15/07/2004 22:06
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Shalom...
Læs lige teksten...
"Nu kommer jeg ... Siger Herren "
Hvorpå der bliver sagt:
"Så vil du forstå, at Hærskarers Herre har sendt mig til dig."
Altså taler denne "person" om, at Han, som er Herren, vil komme sendt af Hærskarers Herre (som er synonym for Gud)... Ingen anden end Gud er Herre...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35064 - 15/07/2004 22:28
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom, du spørger: "Er det noget som du selv har fundet frem til, eller er der en ekstern kilde?" Jeg har absolut kun eksterne kilder. Ingen interne. Ikke en eneste  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35065 - 16/07/2004 10:16
Joh. 3:16
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Anne:
Du spørger, hvordan Jesu død kan være et udtryk for Guds kærlighed. Et af de bedste svar finder vi nok i det kendte vers: "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv". Joh. 3,16. At Gud gav Jesus hen i menneskers hænder for at lide og dø, var netop det store tegn på Guds kærlighed til verden.
Hvordan kommer du frem til, at Joh. 3:16 handler om Jesus død? Men selvom forfatterne tl Johannes Evangeliet i dette vers virkeligt hentyder til Jesus død, så forstår jeg ikke hvordan det kan være et udtryk for Guds kærlighed til mennesker. Hvis han ikke elskede Jesus (som han angiveligt havde et meget tæt forhold til) nok til at skåne ham for en pinefuld dødsstraf, hvordan kan han så elske andre mennesker?
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#35066 - 16/07/2004 22:09
Re: Joh. 3:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted.
Joh. 3,16 behøver heller ikke kun handle om Jesu død i snæver forstand, men kan også indeholde alt det, der ligger i, at Guds søn blev sendt til jorden som menneske. Men målet med, at han blev det, var først og fremmest at dø og opstå på vores vegne (jf. også, at hans forløber Johannes Døberen kaldte ham "Guds lam, som bærer verdens synd") - og den, der tror på ham og på dette frelsesværk, skal ikke fortabes, men have evigt liv. Vi hører jo også flere steder i evangelierne om folk, der kom til tro på Jesus ved at høre hans forkyndelse og se hans tegn.
Pointen i Jesu korsdød er ikke, at Gud ikke elskede Jesus nok til at lade ham slippe. Pointen er, at både Gud og Jesus i enighed elskede menneskene så meget, at de var villige til hhv. at hengive og blive hengivet. Men det virker anstødeligt og ubegribeligt for den almindelige menneskelige tankegang. Det er derfor, Paulus kalder forkyndelsen af den korsfæstede "en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger" - og flere til, kunne vi evt. tilføje. Grundtvig taler om "korsets gåde".
Du drager denne slutning: Hvis Gud kunne gøre sådan ved den, han angiveligt elskede mest, hvordan kan han så elske andre? Svar: Fordi det netop skete ud af både Guds og Jesu kærlighed til disse andre. Men jo - den kan da være svær at greje. Vi kan ikke udgrunde det med forstanden, men må nøjes med at tro det - med dyb undren, glæde og taknemlighed. Sådan er det i hvert fald blevet for mig og mange andre.
Prøv fx. at tygge lidt drøv på Rom. 3, 21-31 og Rom 5 og 8. Der står rigtig meget godt om denne kærligheds-sammenhæng i korset.
Mvh. Anne.
PS. Jeg tager på camping i en uge fra i morgen, så vender jeg tilbage igen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35067 - 16/07/2004 22:20
Re: Joh. 3:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted, du skriver: Hvordan kommer du frem til, at Joh. 3:16 handler om Jesus død? Nu ved jeg ikke om du kan bruge det til noget, men jeg faldt lige over et svar i svararkivet, som måske kan bringe lidt klarhed: Hvorfor var Jesu død noget særligt? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35068 - 17/07/2004 21:28
|
Bruger
Reg.: 15/07/2004
Sted: Lolland - Falster
|
Hej Nelle.
Vover lige et lille pip. Du siger Svaret på hvad kærlighed er finder jeg ikke i biblen. Citat slut Meget af det vi kalder kærlighed i dag er vel noget vi kalder det fordi det er frugterne af Jesus lære. Selve menneskerettighederne er også bygget på Jesus lære. Barmhjertighed, nåde og tilgivelse er vel noget der er kommet med Jesus. Så jo, jeg synes virkelig at der er en masse kærlighed i biblen. En ting er at man ikke tror på at Gud og Jesus findes, men selve Jesus lære og nåden, den må alle et eller sted være enig i, fordi den et sted ligger i vores kultur og tankegang.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35069 - 17/07/2004 22:48
[Re: Sunnøva]
|
Bruger
|
Meget af det vi kalder kærlighed i dag er vel noget vi kalder det fordi det er frugterne af Jesus lære.
Kan du nævne et par eksempler på ting vi kalder "kærlighed" "fordi det er frugterne af Jesus lære".
Selve menneskerettighederne er også bygget på Jesus lære.
Tjah... Kan du demonstrere, at det er tilfældet?
Barmhjertighed, nåde og tilgivelse er vel noget der er kommet med Jesus.
Sludder!
Mener du helt seriøst at "Barmhjertighed, nåde og tilgivelse" ikke eksisterede før vores tidsregning?
Så jo, jeg synes virkelig at der er en masse kærlighed i biblen.
Men det dominerer ikke - specielt ikke i GT, der jo er temmelig hadsk.
En ting er at man ikke tror på at Gud og Jesus findes, men selve Jesus lære og nåden, den må alle et eller sted være enig i, fordi den et sted ligger i vores kultur og tankegang.
Hvilken del af Jesu lære er det du mener at alle må være enige i?
Hvad er det for en "nåde" som alle må være enige i?
|
|
Til toppen
|
|
|
#35070 - 18/07/2004 12:24
|
Bruger
|
Hej Ateist
Den form for kærlighed vi kender i Danmark er vel en anden form for kærlighed end den de har i mange andre lande: Hele vores kultur er bygget op på de 10 bud, hele vores grundlov er bygget op på den. Vores kærlighedsbegreb er vel bygget op på nåde fremfor ære, som det var i de gamle vikingers tid eller i Asien og Arabien. Det kommer af gamle rødder fra en kristen kultur, som stadig hænger i vores tankegange, og heldigvis for det da. Om menneskerettighederne er bygget op på den kristne lære, mener præcis de 10 bud, det var der en ganske god udsendelse om på DR2 for nogen måneder siden, den var lavet af Jersild, en fantastisk reporter. Og så er det efterhånden almen viden. Nej da, det er bestemt ikke sludder og det er den nåde alle burde være enige i, Jesus siger udtrykkeligt; Mat 7;12 - Derfor alt hvad i vil, at menneskene skal gøre mod jer, det samme skal i gøre mod dem, thi sådan er loven og profeterne. - Større nåde findes ikke. Det klinger rigtig god med, den som ikke har syndet kan kaste den første sten. Der findes ikke større nåde og barmhjertighed end dette. Samtidig siger han; bliv ved at tilgive. - Fortæl mig så, i en verden hvor der blev stenet, hvor man vikingerne hærgede, hvor romerriget erobrede, hvor finder du historiske kilder på sådan en tankegang??? Når du siger til mig at barmhjertighed i det GT ikke dominerer, så giver det mig svar på, at du ikke har haft et overblik i biblen. Det gamle testemente og det nye skal adskildes meget strængt, det er to helt forskellige tidsrammer, det er to helt forskellige sider af Gud vi ser; Faderen der hersker retfærdigt, og i det NT den barmhjertige kærlige fader. Det er ganske indlysende at barmhjertighed ikke agerer i det GT, det er retfærdighed.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35071 - 18/07/2004 13:13
|
Bruger
|
Hej Sunnøva!
Den form for kærlighed vi kender i Danmark er vel en anden form for kærlighed end den de har i mange andre lande
Virkelig? Hvordan det?
Og, hvordan betyder det, at den er "en anden form" i givet fald at den bygger på Jesus?
Hele vores kultur er bygget op på de 10 bud, hele vores grundlov er bygget op på den.
Kan du underbygge disse påstande?
Jeg synes da der er flere af de 10 bud, der ikke indgår særligt markant i vores kultur. Og grundloven strider da også imod min. 1 af de 10 bud (det første ovenikøbet).
Vores kærlighedsbegreb er vel bygget op på nåde fremfor ære, som det var i de gamle vikingers tid eller i Asien og Arabien.
Jeg synes egl. ikke at kærlighed er "bygget op på" hverken nåde eller ære. Hvordan når du dog frem til det?
Om menneskerettighederne er bygget op på den kristne lære, mener præcis de 10 bud, det var der en ganske god udsendelse om på DR2 for nogen måneder siden, den var lavet af Jersild, ...
Den så jeg ikke, så måske du kunne trække nogle af hovedargumenterne/-konklusionerne frem?
Jeg mener faktisk også menneskerettighederne strider imod min. det første bud.
Og så er det efterhånden almen viden.
At en opfattelse er udbredt gør den ikke sand. Eller mener du at muslimerne har ret alene i kraft af deres store antal?
Nej da, det er bestemt ikke sludder ...
Så du mener altså helt seriøst at "Barmhjertighed, nåde og tilgivelse" ikke eksisterede før vores tidsregning?
Jeg taler ikke om det specifikke udtryk det har fået i Nt men i det hele taget. Mener du overhovedet ikke at der blev udvist barmhjertighed, nåde og tilgivelse før vores tidsregning?
Det mener jeg nu der gjorde - jeg mener nemlig det er en del af den menneskelige natur.
det er den nåde alle burde være enige i, Jesus siger udtrykkeligt; Mat 7;12 - Derfor alt hvad i vil, at menneskene skal gøre mod jer, det samme skal i gøre mod dem, thi sådan er loven og profeterne. - Større nåde findes ikke.
Nu er den gyldne regel jo et temelig gammelt princip og ikke rigtigt noget Jesus alene kan tage æren for.
... i en verden hvor der blev stenet ...
Vel at mærke på den samme "kærlige" guds udtrykkelige ordre!
Når du siger til mig at barmhjertighed i det GT ikke dominerer, så giver det mig svar på, at du ikke har haft et overblik i biblen.
Nå da da!
Det gamle testemente og det nye skal adskildes meget strængt, det er to helt forskellige tidsrammer, det er to helt forskellige sider af Gud vi ser;
Det er I jo i hvert fald nogen, der påstår.
Faderen der hersker retfærdigt, ...
Jeg har nu svært ved at se det retfærdige i at slagte uskyldige børn, at lade folk betale dyrt for andres forbrydelser etc. etc. I mine øjne er det faktisk dybt uretfærdigt!
... og i det NT den barmhjertige kærlige fader.
Jeg har nu svært ved at se det kærlige i at ikke-troende skal lide evig fortabelse blot for at bruge deres forstand eller stole på deres forældre og de lokale religiøse autoriteter. I mine øjne er det faktisk alt andet end kærligt!
Det er ganske indlysende at barmhjertighed ikke agerer i det GT, ...
Så du er altså helt enig i mit udsagn - trods mit manglende "overblik i biblen"! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#35072 - 18/07/2004 15:17
|
Bruger
|
Jamen jeg er fuldstændig enig, der var ike nåde i det GT der var tilgengæld retfærdighed. Og det er ikke kun nogen der påstår dette, det gør teksten helt selv når man fortolker. En hver tekst tolker et sted sig selv.
Danmarks kultur har været været opbygget på Guds lære, så derfor er den dybt indgroet i mennesket. Jeg synes nu aligevel at den lære er grundlagt dybt i vores kultur i dag, de fleste er da bevidst at man skal gøre mod andre som man selv vil behandles. Og det er jo det den handler om.
Jo da, jeg synes da at kærlighed har meget med nåde at gøre, uden nåde kan jeg da ikke tilgive og uden tilgivelse er der ingen barmhjertighed og hvis jeg ikke har disse egenskaber, så kan jeg da ikke elske.
Den udsendelse handlede om hvad menneskerettighederne bestod af. Jeg mener bare med almen viden, at det var noget jeg lærte til samfundsfag, så lidt om det må der a være. Jeg har heller ikke sagt at den var lig med de 10 bud, bare at den er inspireret og bygget på de 10 bud.
Jeg jeg mener ikke at nåde var så udbredt i gammel tid, som det var efter Jesus tid, ikke at det ikke forfandtes i det små, men det har været minimalt. I sær i Danmark.
At du ikke kan se retfærdigheden i det GT, det kan jeg ikke gøre noget ved.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35073 - 18/07/2004 16:38
|
Bruger
|
Jamen jeg er fuldstændig enig, der var ike nåde i det GT der var tilgengæld retfærdighed. Og det er ikke kun nogen der påstår dette, det gør teksten helt selv når man fortolker. En hver tekst tolker et sted sig selv.
At en tekst påstår at det den beskriver er retfærdigt betyder jo ikke, at det også er det.
Danmarks kultur har været været opbygget på Guds lære, så derfor er den dybt indgroet i mennesket.
Der var engang, hvor det formelt set var sandt. Men, hvor dybt stak det mon? Og, desuden så har vi nu - heldigvis - længe baseret vores kultur på andre ting, hvorfor "Guds lære" er (ved at være) gledet ud.
Jeg synes nu aligevel at den lære er grundlagt dybt i vores kultur i dag, de fleste er da bevidst at man skal gøre mod andre som man selv vil behandles. Og det er jo det den handler om.
Den del har kristendommen ikke patent på og desuden er det jo ikke bare det, kristendommen handler om.
Jo da, jeg synes da at kærlighed har meget med nåde at gøre, uden nåde kan jeg da ikke tilgive og uden tilgivelse er der ingen barmhjertighed og hvis jeg ikke har disse egenskaber, så kan jeg da ikke elske.
Kærlighed er ikke det samme som nåde og tilgivelse. Kærlighed er ingen garanti for nåde og tilgivelse. Nåde og tilgivelse er heller ingen garanti for kærlighed (man kan faktisk godt tilgive folk, man ikke elsker). Det er altså forskellige ting der er tale om.
Jeg jeg mener ikke at nåde var så udbredt i gammel tid, som det var efter Jesus tid, ikke at det ikke forfandtes i det små, men det har været minimalt. I sær i Danmark.
En absurd påstand, hvis du spørger mig.
Mener du så også at det er Jesu skyld, hvis en jøde eller en muslim viser nåde og tilgiver folk?
At du ikke kan se retfærdigheden i det GT, det kan jeg ikke gøre noget ved.
Nej, ikke med mindre du kan skrive uretfærdighederne ud af teksten.
Mener du helt seriøst, at det er retfærdigt at straffe person A for en forbrydelse begået af person B?
|
|
Til toppen
|
|
|
#35074 - 18/07/2004 17:22
|
Bruger
|
Jeg mener at man må tage ansvaret for sine egne handlinger, og det var det menneskene gjorde da de blev straffet kollektivt i det GT. Det var heldigvis dengang, idag kan man få tilgivelse for sine synder.
Nej, det er ikke kun det kristendommen handler om, ikke kun kærlighed, den handler også om vejen tilbage til Gud, men hvis man ikke tror på det, ja, så må man i hvertfald tro på den barmhjertighedslære som Jesus lære os om. Det var det jeg oprindeligt sagde.
- En absurt påstand, HVIS DU SPØRGER MIG - Det gjorde jeg heller ikke, men jeg kan ikke forstille mig, at det har været alt for sjov at bo under et vikingesamfund, hvor ættens ære var mere værd end individets kærlighed. Men lad bare det ligge.
En jøde lever under tand for tand princippet, et retfærdighedsprincip. Det er tekstens lære. En muslims Koran kom efter biblen og den bygger på biblen. De har også Jesus med, og de taler også om tilgivelse.
Venlig Hilsen Sunnøva
Ps - Hvis du spørger mig er Kristus lære ved at komme tilbage på en hel ny levende måde i denne tid.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35075 - 18/07/2004 17:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, Synnøva, jeg er enig med dig her, og man kunne tilføje, at også hele
"socialforvaltningen" - hjælp til syge og fattige, og vel også undervisning, oprindeligt var i kirkeligt regi, f.eks. middelalderens sanktjørgensgårde (isolationsgårde for spedalske).
Odet hospital - kommer af hospits (herberg) - anlagt af munke til hjælp for
vejfarende.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35076 - 18/07/2004 17:30
|
Bruger
|
hej kristina
ja, og ikke nok med det, jeg har læst historiske kilder der har underbygget at kvinder i et vikingesamfund skyndte sig over til den kristne lære fordi der var meget mere plads til dem.
Og klosterne fungerede netop som det sociale netværk for mange mennesker i middelalderen. Kærlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35077 - 18/07/2004 17:44
|
Bruger
|
Shalom Sunnøva..
Skal Skrifterne og NT adskilles strengt fra hinanden?? Hvad bygger du det på??
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35078 - 18/07/2004 17:50
|
Bruger
|
Hej Kefas-Ben-Adam
Jeg mener blot, at det gamle testemente er bygget på Lov og retfærdighed, Øje for Øje, Tand for Tand. Hvorimod, da Jesus kommer til bliver det en vej af nåde og sandhed. Han fuldkommer loven og bliver vejen tilbage til Gud. PÅ den måde adskiller jeg de to testementer fra hinanden, fordi det GT er ikke relevant for mig som kristen.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35079 - 18/07/2004 17:59
|
Bruger
|
Shalom...
Var Skrifterne relevant for de første kristne??
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#35080 - 18/07/2004 18:38
Re: Skrifterne og NT
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kefas: "Var Skrifterne relevante for de første kristne??" Det tror jeg nu godt nok det er et ledende spørgsmål!  - Jo, det var de da naturligvis. Loven er ikke ophævet, og Jesus henviste til skrifterne utallige gange. ("Det står skrevet ... "). Jeg vil også mene, at hvis vi nøjes med at læse det Nye Testamente - som mange desværre gør - så sidder vi med Guds ord i en meget amputeret udgave. GT indeholder både menneskehedens ældste historie og Israels historie, som vi kan fordybe os i til bedre forståelse af kristendommens jødiske rødder. Profetierne fortæller om historiens betydning (og hvem ville dog undvære fx. Esajas?) og det samme gør poesien. Og evangeliet, budskabet om Guds nåde og frelse - hvordan kunne vi forstå det og fatte, at vi behøver det, hvis vi ikke kender til loven, til Guds vrede over synden, vor egen strafskyldighed og Guds retfærdighed ... ? ........ Vi er en gruppe, der lige er blevet færdige med en intensiv Bibelmarathon-sæson med kvalificeret undervisning, og det har været dejligt at opleve, hvor mange - deriblandt også kirke- og kristendomsfremmede - der er blevet dybt grebet ved at studere og debattere hele Bibelen. NT er så at sige indkroget i GT, og GT er forberedelsen til det fuldbragte: beretningerne om Jesu og de første kristnes liv og lære ... Men det er da sandt, at vi i troen på vor Herre og Frelser ikke mere er under lovtrældom men af Guds nåde frelst til evigt liv i Guds rige. Alle vi kristne lever vel vores liv i spændingsfeltet mellem lov og evangelium, tror jeg ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35081 - 18/07/2004 18:47
|
Bruger
|
Det tror jeg helt klart det var, fordi det var historie og det var det de havde ventet på og den fortæller om løftet på Jesus. PÅ den måde er den også uundværlig idag for en krisen, men den er ikke relevant for det kristne liv. Den er oplysende og fortæller historien. Men den tid er forbi ved Jesus, den tid var en tid hvor Moses var den mest centrale personlighed, nu er det Jesus og hans løfte til alle mennesker.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35082 - 18/07/2004 19:45
|
Bruger
|
Hej Sunnøva!
Jeg mener at man må tage ansvaret for sine egne handlinger, og det var det menneskene gjorde da de blev straffet kollektivt i det GT.
Kollektiv afstraffelse er altså ikke det samme som at tage ansvaret egne handlinger!
Nej, det er ikke kun det kristendommen handler om, ikke kun kærlighed, ...
Så er vi jo enige så langt.
... den handler også om vejen tilbage til Gud, men hvis man ikke tror på det, ja, så må man i hvertfald tro på den barmhjertighedslære som Jesus lære os om.
Hvorfor må man tro på barmhjertighedslæren? Uanset, hvor mange, der end gør det, så har du ikke givet nogen grund til at det "må" være sådan.
En absurt påstand, HVIS DU SPØRGER MIG - Det gjorde jeg heller ikke, men jeg kan ikke forstille mig, at det har været alt for sjov at bo under et vikingesamfund, hvor ættens ære var mere værd end individets kærlighed.
Det betyder jo ikke, at kærligheden var anderledes dengang - blot at der var andre ting, der vægtedes højere.
En jøde lever under tand for tand princippet, et retfærdighedsprincip. Det er tekstens lære.
Skal jeg forstå dette, lettere undvigende, svar sådan, at en jøde ikke kan være nådig og barmhjertig?
En muslims Koran kom efter biblen og den bygger på biblen. De har også Jesus med, og de taler også om tilgivelse.
Muhammed kan selvfølgelig have stjålet idéen fra Bibelen, men mon dog.
Ps - Hvis du spørger mig er Kristus lære ved at komme tilbage på en hel ny levende måde i denne tid.
Lad os ikke håbe du får ret.
/Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#35083 - 18/07/2004 19:54
|
Bruger
|
man kunne tilføje, at også hele "socialforvaltningen" - hjælp til syge og fattige, og vel også undervisning, oprindeligt var i kirkeligt regi
Og før det, var det i slægtens regi. Det er jo ikke sådan at alle samfund (før Jesus lærte dem bedre) blot lod alle de syge og fattige sejle sin egen sø.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35084 - 18/07/2004 21:13
|
Bruger
|
For at forstå kollektiv straf, må man forstå hvilket folk biblen taler om, et sygt, ond og defekt folk. Gud er en stor Gud, der fæller en retfærdig dom over et helt folk. Det er først senere ved Jesus, at han begynder at give en frelservej til individet.
Hvorfor må man tro på barmhjertighedslæren? Det må man da nødvendigvis ikke, men det ville da være lidt trist hvis man ikke kan tilslutte sig barmhjertighed.
Måske fantes der kærlighed dengang i det små, det er bare så trist, at det ikke blev vægtet højre og deres levevis ikke var bygget på det, men på ære.
Du skal forstå et øje for øjeprincip, som at det er der står i deres Toran. Ikke at fordi man er jøde ikke kender barmhjertighed, men at deres lære ikke bygger på det. Hvor i mod den kristne lære bygger på det. Koranen er inspireret af biblen, det lærer man i hvert fald til religion og i religionsbøger.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35085 - 18/07/2004 22:11
|
Bruger
|
Hej Kefas!
Læs lige teksten...
Tak for dit gode råd, som jeg har fulgt, sjovt nok med ganske samme resultat.  Min fortolkning bygger på Teksten som den findes på Det Danske Bibelselskabs hjemmeside:
Zakarias 2
Den famøse sætning forekommer endvidere i kap 4 og 6, og er vel blot profetens måde at sige, at når hans profetier går i opfyldelse, ja så vil de folk som profetierne omhandler indse at han, Zakarias havde ret, og at det var Gud som havde sendt ham. Men, indrømmet forfatteren gør det ikke altid lige nemt at se hvem der siger hvad. Mig bekendt så er teksten aldrig i jødisk sammenhæng blevet tolket som en "udvidelse" af dogmet om Gud´s enhed.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35086 - 18/07/2004 23:12
|
Bruger
|
For at forstå kollektiv straf, må man forstå hvilket folk biblen taler om, et sygt, ond og defekt folk. Gud er en stor Gud, der fæller en retfærdig dom over et helt folk.
Uanset, hvad, så kan jeg ikke acceptere kollektiv straf som et udtryk for retfærdighed.
Og, at samtlige et folkeslags individer skulle have fortjent dødsstraf lyder heller ikke rimeligt.
Måske fantes der kærlighed dengang i det små, ...
Jeg tror nu at mennesket altid har været menneske og at kærlighed alle dage har eksisteret fuldt ud.
Ikke at fordi man er jøde ikke kender barmhjertighed, men at deres lære ikke bygger på det.
Men nu snakkede vi jo om, hvorvidt det fandtes - ikke hvorvidt det indgik i deres lære.
Der er tilsyneladende intet, der tyder på at det var Jesus, der bragte os barmhjertighed. Jeg tror det har været en del af menneskets natur til alle tider.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35087 - 19/07/2004 03:50
Offer med åbne øjne
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Hej Engelsted
Jeg har haft tid til at gå og tænke nogen tanker omkring dit spørgsmål: Risikerer man ikke at blive offer for religiøs manipulation og magtmisbrug, hvis man blot lukker øjnene for de logiske svagheder i kristendommen og slår sig til tåls med, at der nok findes en god forklaring?
Man må da sige, at muligheden for at blive offer er til stede.
Her vil jeg først lige invende, at min ingangsvinkel til at sige; vi har ikke nødig at være nærtagende, fordi vi har besvær med at få vore begreber til at passe sammen; var mødet mellem mennesker, med Guden som omdrejningspunkt. På grund af meget forskellige traditioner, kan vi forstå og benytte begreber på hver vores måde. Vi har ikke alle de samme referencer og kan have grunde til, at vi lægger særlig vægt på noget og mindre på noget andet. Vil man mødes, kan man i modsætning til at være nærtagende; kun tage i sit eget; på helt menneskelig plan tage den andens begreber og lære at bruge dem på sin måde. Man må så at sige; mødes i hinandens forståelses og begrebs processer; der kan man godt til tider give slip på sit eget, fordi mødet er væsentligt og værdifuldt i sig selv.
De logiske svagheder i kristendommen skal ikke stå i vejen for, at vi har fællesskab om Guden.
Jeg kan komme på mange logiske svagheder i kristendommen, men det er bare ikke så ofte jeg ser på dem, som svagheder i hvert fald. Men der er da også flere kategorier, som hver især kan være interessante at observere på. Der er tekster, tolkninger, ordninger, holdninger og resultater, som man kan sige; gang på gang får kristne til at snuble over egne ben. Men jeg ser dem egentlig ikke som svagheder. Det er slet ikke noget der får mig til at tvivle på guds eksistens, eller opleve jeg mister orienteringen helt. Det er vel snarere udfordringer, som enhver måtte opleve dem, uanset hvilken religion eller kultur, han end måtte være vokset op med. Man må danne bro og nå over de skel man finder mellem mennesker. Oplever man at der er noget, som ikke stemmer overens, må man sætte sig ind i sagen og undersøge den grundigt. Jeg mener slet ikke man skal slår sig til tåls med, at der nok findes en god forklaring, og dermed ikke forholde sig undersøgende til det. Men det er væsentligt, når man føler man kan overskue situationen, at man er opmærksom på; enhver udvikling og ny erkendelse, må komme under de rette omstændigheder.
Jeg sagde; vi må være taknæmmelige hver gang vi oplever gud skaber tro.
Det er vel med viden om, at der foregår religiøs manipulation og magtmisbrug. Det er noget som findes over alt. Jeg er overbevist om, at vi alle har en naturlig fornemmelse for dette, og det kun kan blive mere tydeligt når vi taler om det. Man kan søge at ændre på det, eller være et redskab for det. Når alt kommer til alt, er det manipulatorernes og misbrugernes version af kristendommen, man vælger at bekæmpe, om ikke det er sin egen, hvis man giver sig ud i åben kamp mod kristendommen. Det kan være man bevidst eller ubevidst, er et offer for det, men hvis man selv har tro, så er der en vej igennem for alle. Gud skal nok se til, at de gunstige betingelser for den enkelte af os, kommer i det rette og udmålte øjeblik.
Det er jo vidunderligt, at kristendommen, eller det at være kristen, ikke er noget der kan dikteres eller skal være på en bestemt måde, som mennesker kan finde på. Vi er selv med til at definere kristendommen og gør det måske i modvind, men vi kan selv være med til at fortælle, hvad der kommer orvenfra....
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#35088 - 19/07/2004 10:36
|
Bruger
|
Nej, jeg mener slet ikke, at kærlighed er noget der bare ligger til et menneske. Der er her tale om social arv, Den kognative indstilling et menneske har til sin omverden er meget baseret på den kulturarv den har med sig. Man ser det i andre lande, hvor kulturen er betydentlig andreledes end vores. Det var også derfor Jesus ikke kunne slå ordentligt igennem, og det var derfor hans disiple ikke kunne forstå han. Paulus gik senere til alle mulige lande for at så frøet om barmhjertighed og Gud kommende rige. Og tilsidst blev den så udbredt, at den blev kultur. Men meget af grunden til at den blev så misbrugt i verden, som den blev, var vel netop, at mennesker ikke kunne styre den pga. deres tidligerer kulturarv.
Man kan også godt tale om en retfærdig straf. Da nasityskland blev indtaget, blev hele Tyskland straffet kollektivt.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35089 - 19/07/2004 10:50
|
Bruger
|
Man kan også godt tale om en retfærdig straf. Da nasityskland blev indtaget, blev hele Tyskland straffet kollektivt.
Det kan jo diskuteres.
Men uanset, om Tyskland blev straffet eller ej, så var der på ingen måde tale om, at den enkelte tysker fik udmålt en personlig straf for Tysklands forbrydelse. De individer, der blev straffet, blev straffet for deres personlige medvirken.
Iøvrigt vil kollektiv afstraffelse ikke være mere retfærdig, selvom du kan påvise, at det også er blevet praktiseret i den nyere historie.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35090 - 19/07/2004 11:39
Re: kollektiv afstraffelse
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist, du skriver:
"Men uanset, om Tyskland blev straffet eller ej, så var der på ingen måde tale om, at den enkelte tysker fik udmålt en personlig straf for Tysklands forbrydelse."
Næ, måske ikke, men hvis vi tænker på bombardementerne, så var der sandelig mange omkom uden at have haft lejlighed til at give udtryk for deres mening om Tysklands forbrydelse endsige at være dømt for personligt medansvar.
Men, når Gud kollektivt straffer byer og lande, ved krige og naturkatastrofer, og vi så anklager Gud for uretfærdighed, så er det fordi vi set bort fra evighedsperspektivet, som intet menneske kan gennemskue.
Paulus skriver i sit brev til romerne: Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os.
Og hvad der - måske ved sidste åndedrag - sker mellem Gud og det enkelte menneske (som for os at se meningsløst og helt tilfældigt rammes af ulykker) det kender vi slet ikke noget til, så det synes jeg vi skal være tavse om ... i bevidsthed om og tillid til, at Guds "retfærdshånd er strakt over dale og byer ... " som der står i salmen ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35091 - 19/07/2004 11:52
|
Bruger
|
Om Tyskland blev straffet kollektivt eller ej er ikke noget der kan diskuteres, det er konstateret i historien. PÅ den måde fik alle en retfærdig dom, Øje for Øje, Tand for Tand. (Jeg siger ikke jeg personligt går ind for denne form, overhoved) Men det er den objektive måde at se et samfund på, såvel Gud så hans folk, Isral på en objektiv måde. Det var, som sagt, først ved Jesus at Vejen til Gud blev individets vej. - Moseloven er skrevet til et folk, en vej tilbage til Gud, men folket var for ufuldkomment. Der var kun enkelte udvalgt, der fandt nåde i Guds øjne, Moses var den ene af dem. Da han fik Loven, udskajede folket og tilbad afguder. Da Gud ville straffe dem, gik Moses i forbøn for dem, Gud forbarmede sig over folket pga. Moses bøn. Men folket kunne ikke overholde loven, de kunne ikke føle med den, fordi de var ufuldkommende, derfor kom Kristus til verden, han gav dem nåden. Troen på hans navn og vej, blev individets vej til Gud. Jesus forbøn på korset var; tilgiv dem Fader, thi de ved ikke hvad de gør. Samtidig siger han; Den som kendes vd mig, vil jeg også kendes ved hos min Fader. Derfor er det nåde, Kristus forbøn giver os nåde.
Det er den forskel der er i det nye testemente og det gamle. Derfor er det også et andet billed på Gud vi ser i det GT. Den retfærdige skaber og den nådefulde Jesus.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35092 - 19/07/2004 18:12
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Men, når Gud kollektivt straffer byer og lande, ved krige og naturkatastrofer, og vi så anklager Gud for uretfærdighed, så er det fordi vi set bort fra evighedsperspektivet, som intet menneske kan gennemskue.
Anser du krige og naturkatastrofer som værende Gud´s værk? I bekræftende fald er det så generelt eller skal der være et vist "format" over krigen/naturkatastrofen?
Det siges at Inkvisitionens bødler ikke torterede deres ofre ud fra en sadistisk lystfølelse men derimod netop med tanken på "evighedsperspektivet"; dvs de sparede ofret for det som var uendeligt meget værre. 
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35093 - 19/07/2004 19:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom, du spørger: Anser du krige og naturkatastrofer som værende Gud´s værk? I bekræftende fald er det så generelt eller skal der være et vist "format" over krigen/naturkatastrofen?
Ikke nødvendigvis Guds værk, men i hvert fald med Guds tilladelse, helt uden undtagelse. Gud er almægtig. Og hvilken skabning kan gå i rette med sin skaber?
Herrens ord kom til profeten Esajas således (Es 45,7- 11):
Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke, jeg, Herren, frembringer alt dette.
Lad det dryppe fra oven, himmel, lad retfærd strømme ned fra skyerne! Jorden skal åbne sig, frelsen gro frem, og retfærd skal spire. Jeg, Herren, skaber det.
Ve den, der anklager ham, der dannede ham, et potteskår blandt skår af ler. Kan leret sige til ham, der former det: Hvad er det, du laver? Kan dit værk sige: Han har ingen hænder? Ve den, der siger til sin far: Hvad er det, du avler? og til kvinden: Hvad er det, du føder?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35094 - 24/07/2004 12:11
|
Bruger
|
Om Tyskland blev straffet kollektivt eller ej er ikke noget der kan diskuteres, det er konstateret i historien.
Din udlægning af historien er da i høj grad noget, der kan diskuteres.
PÅ den måde fik alle en retfærdig dom, Øje for Øje, Tand for Tand. (Jeg siger ikke jeg personligt går ind for denne form, overhoved) Men det er den objektive måde at se et samfund på, såvel Gud så hans folk, Isral på en objektiv måde.
Du kalder det retfærdigt, så du må jo også gå ind for det - hvis altså du går ind for retfærdighed.
Hvad objektivt er der ved den "måde at se et samfund på"? Den påstand må du meget gerne uddybe.
Det var, som sagt, først ved Jesus at Vejen til Gud blev individets vej. -
Så det var først efter Jesus, at Gud blev retfærdig?
Det er den forskel der er i det nye testemente og det gamle. Derfor er det også et andet billed på Gud vi ser i det GT. Den retfærdige skaber og den nådefulde Jesus.
Du har stadigvæk ikke vist, at det er retfærdigt at straffe A for B's forbrydelse. At GT's gud derfor skulle være retfærdig er blot en uunderbygget påstand.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35095 - 24/07/2004 12:22
|
Bruger
|
A: Men uanset, om Tyskland blev straffet eller ej, så var der på ingen måde tale om, at den enkelte tysker fik udmålt en personlig straf for Tysklands forbrydelse.
K: Næ, måske ikke, ...
Så lader vi til at være enige så langt.
... men hvis vi tænker på bombardementerne, så var der sandelig mange omkom uden at have haft lejlighed til at give udtryk for deres mening om Tysklands forbrydelse endsige at være dømt for personligt medansvar.
Og? Den ene uretfærdighed bliver vel ikke retfærdig af, at der findes andre uretfærdigheder?
Nu er der jo også forskel på med forsæt at udsætte andre for en uretfærdighed og så på uretfærdige konsekvenser af andre (mere eller mindre uundgåelige) handlinger.
Jeg forstår ikke, hvad du her mener med "evighedsperspektivet".
Men, hvis "intet menneske kan gennemskue" det, så kan det ikke anvendes som validt argument.
Paulus skriver i sit brev til romerne: Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os.
Det kan han jo have lov at mene. For mig at se, er det bare ikke noget argument for noget som helst. Det er vel blot lidt moralsk support til de plagede folk i menighed: "Hold ud, det bliver godt en dag".
Og hvad der - måske ved sidste åndedrag - sker mellem Gud og det enkelte menneske (som for os at se meningsløst og helt tilfældigt rammes af ulykker) det kender vi slet ikke noget til, så det synes jeg vi skal være tavse om ...
Så bør du jo ikke bringe det på banen 
Og, hvis vi slet ikke kender noget til det, så er det ikke noget validt argument.
... i bevidsthed om og tillid til, at Guds "retfærdshånd er strakt over dale og byer ... " som der står i salmen ...
Det vi diskuterer er vel et eller andet sted, hvorvidt vi kan have en sådan tillid til Guds retfærdighed. Derfor kan vi ikke bare tillade os at antage det rigtige i at have en sådan tillid.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35096 - 24/07/2004 17:59
|
Bruger
|
Hej Ateist
Hvis min udlægning af historien kan diskuteres, så skal man nok lave historiebøgerne om. Det hedder sig, at Tyskland blev straffet kollektivt og delt op i zoner, de blev lagt under total adminstration.
- Jeg går ikke ind for retfærdighed, jeg går ind for nåde g barmhjertighed, som kristen og som menneske. En forbryder kan godt få en retfærdig straf, der ikke er nådig eller barmhjertig. - når jeg siger objektiv, så er det ikke at gå ind i individet, men at se på den handlig der bliver udført. Som fx med Tyskland under krigen, det var Tyskland der bryd sig, og derfor må Tyskland betale prisen.
- Det var først ved Jesus at alle kunne komme til Gud via tro og nåde, og ikke ved lovgerninger.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35097 - 24/07/2004 19:25
|
Bruger
|
Hvis min udlægning af historien kan diskuteres, så skal man nok lave historiebøgerne om. Det hedder sig, at Tyskland blev straffet kollektivt og delt op i zoner, de blev lagt under total adminstration.
Der er ikke tvivl om det blev inddelt i zoner og sat under administration. Spørgsmålet er, hvorvidt det var for at straffe dem eller for at opbygge en fredelig demokratisk retsstat.
- når jeg siger objektiv, så er det ikke at gå ind i individet, men at se på den handlig der bliver udført. Som fx med Tyskland under krigen, det var Tyskland der bryd sig, og derfor må Tyskland betale prisen.
At Tyskland må betale prisen fordi det startede krigen er ikke nogen objektiv betragtning - det er en normativ og derfor i sidste ende en subjektiv betragtning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35098 - 24/07/2004 20:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist,
"Den ene uretfærdighed bliver vel ikke retfærdig af, at der findes andre uretfærdigheder?"
Jeg har ikke sagt, at det var uretfærdigt. Ifølge den kristne tro er Gud retfærdig, og hans indgriben er følgelig altid retfærdig, uanset om vi kan fatte det eller ej.
"Nu er der jo også forskel på med forsæt at udsætte andre for en uretfærdighed og så på uretfærdige konsekvenser af andre (mere eller mindre uundgåelige) handlinger."
Ja, det er der. Gud udsætter ingen for uretfærdighed. Djævelen gør, og mennesker gør.
"Jeg forstår ikke, hvad du her mener med "evighedsperspektivet".
Nej, selvfølgelig ikke. Du er jo ateist.
"Men, hvis "intet menneske kan gennemskue" det, så kan det ikke anvendes som validt argument."
Nej, det ved jeg skam godt. Det er ikke noget "validt argument" - kristendommen kan ikke udbredes ved hjælp af kristnes argumenter. Jeg argumenterer ikke, men svarer så godt jeg kan på spørgsmål til belysning om, hvad kristendommen handler om.
kr.) Paulus skriver i sit brev til romerne: Jeg mener nemlig, at lidelserne i den tid, der nu er inde, er for intet at regne mod den herlighed, som skal åbenbares på os.
Ateist: Det kan han jo have lov at mene. For mig at se, er det bare ikke noget argument for noget som helst. Det er vel blot lidt moralsk support til de plagede folk i menighed: "Hold ud, det bliver godt en dag".
Ja, det har han lov til at mene, og det har jeg også lov til at mene. Og nej, det er ikke noget argument, bare en oplysning. Og ja, det er sagt af Paulus til trøst og opmuntring til de første forfulgte kristne.
"kr. Og hvad der - måske ved sidste åndedrag - sker mellem Gud og det enkelte menneske (som for os at se meningsløst og helt tilfældigt rammes af ulykker) det kender vi slet ikke noget til, så det synes jeg vi skal være tavse om ..."
At.: Så bør du jo ikke bringe det på banen. Og, hvis vi slet ikke kender noget til det, så er det ikke noget validt argument.
Jo, jeg har lov til bringe hvad som helst på banen, hvis jeg mener det er relevant (in casa at fortælle om noget, vi ikke ved noget om). Og det er ikke min ambition at præstere "valide argumenter" for noget som helst.
Det vi diskuterer er vel et eller andet sted, hvorvidt vi kan have en sådan tillid til Guds retfærdighed. Derfor kan vi ikke bare tillade os at antage det rigtige i at have en sådan tillid.
Det synes jeg er en virkelig fin formulering! - det er ganske rigtigt lige netop det, det hele handler om: Kan vi bare tillade os at antage det rigtige i at have en sådan tillid? Du mener nej, og jeg mener ja.
Det et menneske tror på, kommer det til at leve sit liv på.
Tror jeg på noget forkert, kommer jeg til at tænke, ville, reagere forkert over for or kendsgerningerne, og indrette mig forkert i den sag, det gælder.
Og tror jeg på noget, som er rigtigt, kommer jeg til at tænke, ville og reagere ret.
Så troen er enten en førende eller en forførende magt i ethvert menneskes liv, og det gælder i alle ting, lige fra de mindste småting i dagligdagen til de allerstørste og alvorligste spørgsmål.
Kristen tro er at have tillid til Jesus, at tro på, at han er den han selv siger han er, og at han har gjort det for os, som vi kan læse om i Bibelen. Kristen tro er at erkende sin magtesløshed og lægge sit liv i Jesu hænder
Kristen tro er ikke en forstandssag, ej heller en følelsessag, men en tillid, en overbevisning om at vi, hvis vi vil, kan have skæbnefællesskab med vor Herre og Frelser.
Det, eller den, som vi tror på, kommer vi til at dele skæbne med. Tror jeg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35099 - 24/07/2004 22:10
|
Bruger
|
A: Den ene uretfærdighed bliver vel ikke retfærdig af, at der findes andre uretfærdigheder?"
K: Jeg har ikke sagt, at det var uretfærdigt.
Hvad mente du så egl. med din kommentar?
Ifølge den kristne tro er Gud retfærdig, og hans indgriben er følgelig altid retfærdig, uanset om vi kan fatte det eller ej.
Så det er faktisk retfærdigt at straffe A for B's forbrydelse?
Gud udsætter ingen for uretfærdighed. Djævelen gør, og mennesker gør.
En totalt uunderbygget påstand.
A: Jeg forstår ikke, hvad du her mener med "evighedsperspektivet".
K: Nej, selvfølgelig ikke. Du er jo ateist.
Er det noget, der kræver Helligåndens indgriben for at man kan forstå det? Eller er ateister for dumme?
A: Det kan han jo have lov at mene. For mig at se, er det bare ikke noget argument for noget som helst. Det er vel blot lidt moralsk support til de plagede folk i menighed: "Hold ud, det bliver godt en dag".
K: Ja, det har han lov til at mene, og det har jeg også lov til at mene. Og nej, det er ikke noget argument, bare en oplysning. Og ja, det er sagt af Paulus til trøst og opmuntring til de første forfulgte kristne.
Hvad mener du så egl. relevansen af citatet er?
Vi diskuterer Guds retfærdighed og du oplyser mig om at Paulus trøstede de første kristne?
K: Og hvad der - måske ved sidste åndedrag - sker mellem Gud og det enkelte menneske (som for os at se meningsløst og helt tilfældigt rammes af ulykker) det kender vi slet ikke noget til, så det synes jeg vi skal være tavse om ...
A: Så bør du jo ikke bringe det på banen.
K: Jo, jeg har lov til bringe hvad som helst på banen, hvis jeg mener det er relevant (in casa at fortælle om noget, vi ikke ved noget om).
Jeg udtalte mig skam ikke om hvad du "har lov til". Du skrev: så det synes jeg vi skal være tavse om - efter selv at have bragt emnet ind i debatten. Det hænger ikke sammen. Hvis du selv synes vi skal være tavse om det, så bør du ikke bringe det på banen.
A: Det vi diskuterer er vel et eller andet sted, hvorvidt vi kan have en sådan tillid til Guds retfærdighed. Derfor kan vi ikke bare tillade os at antage det rigtige i at have en sådan tillid.
K: Det synes jeg er en virkelig fin formulering! - det er ganske rigtigt lige netop det, det hele handler om: Kan vi bare tillade os at antage det rigtige i at have en sådan tillid? Du mener nej, og jeg mener ja.
Vi kan altså ikke tillade os at gøre det i en debat om, hvorvidt det er rigtigt eller ej.
Hvad folk tillader sig at antage i andre sammenhænge må de i sidste ende selv om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#35100 - 25/07/2004 00:50
|
Bruger
|
- Der kan næsten ikke herske nogen tvivl om, at man ville straffe Tyskland. USA´S zone var så heldig, at de var mere menneskelige, så de ville opbygge demokrati, men Rusland ville bestemt ikke lade dem bestemme selv, de skulle bare betale ved kasse 1 og blive ved med at betale. Det var også grunden til USA´s og Ruslands utrolige ueninger i sidste ende. Og det er ganske naturligt at man vil straffe et land, der har voldt så meget smerte.
Hvis du ikke kan lide ordet objektiv, så lad os kalde det; at se det store billed, makroniveau, at kikke på strukturen og handlingerne. Man går ikke ind i individet, men i samfundets struktur på det givende tidspunkt. Det gjorde Gud også i det GT, mennesker var defekte, de var onde i hjertet pga. synd. Han giver dem en lov, der skal lære dem godhed, men mange tager loven til sig som et princip, ikke som identitet.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35101 - 25/07/2004 11:17
|
Bruger
|
Hvis du ikke kan lide ordet objektiv, så lad os kalde det; at se det store billed, makroniveau, at kikke på strukturen og handlingerne.
Jeg har skam ikke det mindste imod ordet "objektiv". Men "objektiv" er bare ikke det samme som at "se det store billed, makroniveau, at kikke på strukturen og handlingerne". Uanset, hvor overordnet en betragtning du anlægger, så er dine normative vurderinger altså ikke objektive.
Man går ikke ind i individet, men i samfundets struktur på det givende tidspunkt. Det gjorde Gud også i det GT, mennesker var defekte, de var onde i hjertet pga. synd. Han giver dem en lov, der skal lære dem godhed, men mange tager loven til sig som et princip, ikke som identitet.
Hvad i det ovenstående gør at det bliver retfærdigt at straffe person A for person B's forbrydelse?
|
|
Til toppen
|
|
|
#35102 - 25/07/2004 12:00
|
Bruger
|
- Det gør det retfærdigt, pga. at Guds kender hjertet på folket, han ved de er onde og syndige, de tænker kun ondt. Han er kærlighed, og han kan se de laver ondet. Derfor straffes de som et ondt folk. Kun enkelte personer finder nåde i Guds øjne, heriblandt Moses, der kan gå i forbøn for folket.
Velig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35103 - 25/07/2004 13:15
|
Bruger
|
A: Hvad i det ovenstående gør at det bliver retfærdigt at straffe person A for person B's forbrydelse?
S: Det gør det retfærdigt, pga. at Guds kender hjertet på folket, han ved de er onde og syndige, de tænker kun ondt.
Vi taler altså ikke om at person A straffes for sin egen ondskab. Vi taler om, at Gud med egne ord straffer person A for person B's forbrydelse.
... han kan se de laver ondet. Derfor straffes de som et ondt folk.
Incl. de "ond[e]" spædbørn! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#35104 - 25/07/2004 16:13
|
Bruger
|
- Han straffer hans onde skabning for det valg de har taget, der er ikke godt i hverken person A eller B, der er kun Ét ondt folk. De bliver gode ved at være som ham, men det har de valgt ikke at være. De er alle fordærvet af synd.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35105 - 25/07/2004 17:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, jeg prøver lige en gang mere. Du skriver:
A: Den ene uretfærdighed bliver vel ikke retfærdig af, at der findes andre uretfærdigheder?"
K: Jeg har ikke sagt, at det var uretfærdigt. A: Hvad mente du så egl. med din kommentar? Jeg har forsøgt at forklare, at Gud er retfærdig, og at mennesker er uretfærdige, hvortil du riposterer: En totalt uunderbygget påstand. Ja, det er en uunderbygget påstand! Gud kan i sin almagt gribe ind som han vil, og forhindre uretfærdighed. Han kan også bruge vores uretfærdige handlinger imod hinanden og vende dem til velsignelse. Det gør han sommetider, og sommetider ikke. Vi kan ikke her og nu gennemskue hans veje, og hans planer, men det vil vi kunne engang, jfr. Lukas 12,2: Der er intet hemmeligt, som ikke skal åbenbares, og intet skjult, som ikke skal blive kendt. A: Jeg forstår ikke, hvad du her mener med "evighedsperspektivet". K: Nej, selvfølgelig ikke. Du er jo ateist. A: Er det noget, der kræver Helligåndens indgriben for at man kan forstå det? Eller er ateister for dumme? Jeg kan skam heller ikke forstå evigheden, det er vi alle fælles om, men ordet findes, og du har garanteret hørt det før! Så når du skriver, at du ikke forstår det, tager jeg det som et udtryk for, at du som ateist ikke accepterer tanken om et evigt liv, hvor Gud vil gøre op med al uretfærdighed og genskabe paradiset: Åb 22,5: .. der skal ikke mere være nat, og de har ikke brug for lys fra lamper eller lys fra solen, for Herren Gud lyser for dem, og de skal være konger i evighedernes evigheder. "A: Det vi diskuterer er vel et eller andet sted, hvorvidt vi kan have en sådan tillid til Guds retfærdighed. Derfor kan vi ikke bare tillade os at antage det rigtige i at have en sådan tillid.
K: Det synes jeg er en virkelig fin formulering! - det er ganske rigtigt lige netop det, det hele handler om: Kan vi bare tillade os at antage det rigtige i at have en sådan tillid? Du mener nej, og jeg mener ja.
A: Vi kan altså ikke tillade os at gøre det i en debat om, hvorvidt det er rigtigt eller ej. Hvad folk tillader sig at antage i andre sammenhænge må de i sidste ende selv om. Ateist, jeg vil gerne minde dig om, at du befinder sig som gæst på et kristent debatforum, og at det derfor ikke er op til dig at sætte dagsordenen for, hvad "vi" kan tillade os at antage. Jeg svarer gerne på spørgsmål og fortæller, hvad og hvem jeg tror på, nemlig Jesus, og hvad kristendommen har at sige om, hvad der er rigtigt og forkert, men det ved du vist efterhånden godt, og bevisførelse indlader jeg mig ikke på. Det er kristen tro, tillid og personlig overbevisning det handler om - ikke en videnskabelig afhandling, hvis værdi og sandfærdighed skal forsvares over for en række opponenter! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35106 - 26/07/2004 09:45
|
Bruger
|
Hej Sunnøva
"Guds kender hjertet på folket, han ved de er onde og syndige, de tænker kun ondt. Han er kærlighed, og han kan se de laver ondet. Derfor straffes de som et ondt folk. Kun enkelte personer finder nåde i Guds øjne, heriblandt Moses, der kan gå i forbøn for folket"
Jamen hvis du mener gud har skabt alt, saa maa gud jo have skabt mennesket ondt fra begyndelsen, med det for øje, at kunne straffe, er det ikke lidt underligt? Havde det ikke været bedre gud havde skabt mennesket godt?
Men selvfølgelig saa havde kristendommen jo ikke saa meget at bygge paa.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35107 - 26/07/2004 10:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle, du spørger: Havde det ikke været bedre gud havde skabt mennesket godt?
Det har Gud skam også! Gud har skabt alting godt. Mennesket har han endda skabt frit, i eget billede.
Og den frihed benyttede mennesket så til at træffe det fatale valg: at forlade fællesskabet med Gud. Syndefaldet kalder vi det.
Men Gud har givet os fortabte en frelsende hånd (= Jesus, Guds søn, som selv er Gud) så at enhver, som vil, indbydes til at følge ham tilbage til evigt livsfællesskab.
Jesus, fuldt og helt Gud, har således for os mennesker betalt syndens løn (døden), og med sit eget liv som fuldt og helt, men syndfrit, menneske , gjort fyldest for vores synder.
Det vil sige, at Gud har ofret sig selv til Gud for at frelse os!
Det er det kristne mysterium.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35108 - 26/07/2004 10:45
|
Bruger
|
Hej Nelle
Så er vi helt tilbage til punkt nul, IGEN. Jeg har lige haft denne debat med Ateisten. Men vi prøver da igen.
Kristina har ret - Mennesket skabes i Guds billed med ord, tanke og frit valg. De vælger forkert, de synder, som man kalder det, derefter fjerner de sig fra Gud og hans væsen. Mørket overflyder deres tankegang og deres hjerter. Gud straffer dem retfærdigt, øje for øje-princippet. Han fortryder enda han har skabt dem. Han giver dem Moseloven for at få dem tilbage på lysets vej, men det går ikke, deres tanker er onde og mørke. Jesus kommer og fuldkommer loven, han forklarer at det er ikke kun gerningerne der er onde, men også tankerne. Gud ved at de aldrig vil kunne opnå at blive fuldkommende i livet, derfor ber Jesus den fuldkommende bøn på korset; tilgiv dem Fader thi, de ved ikke hvad de gør. Så nu er mennesket givet til Jesus, Guds barmhjertige side, således at alle der ikke fornægter ham i livet vil han heller ikke fornægte når menesket skal dømmes. Alle bliver dømt ved gerninger, også kristne, derefter tager Jesus alle hans folk, der har vedkendt sig ham og hans lærdom. De får lov at blive hos Faderen i lys, men de andre må leve adskilt fra Faderen.
Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#35109 - 27/07/2004 07:42
|
Bruger
|
Hej Sunnøva
Det forklarer ikke mit spørgsmaal.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35110 - 27/07/2004 07:50
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg synes heller ikke rigtig du svarer paa mit spørgsmaal fordi
"Gud har skabt alting godt. Mennesket har han endda skabt frit, i eget billede. "
Hvis gud har skabt mennesket godt og med frihed, hvorfor maa de saa ikke bruge den frihed?, hvis gud havde villet det anderledes, skulle mennesket jo have været skabt uden frihed, og uden frihed ville der ikke have været noget syndefald. Er det ikke lidt mærkeligt?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35111 - 27/07/2004 08:05
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle, du spørger: "Hvis gud har skabt mennesket godt og med frihed, hvorfor maa de saa ikke bruge den frihed?" Joh, de må vi jo også godt. Men hvis vi bruger friheden til at undsige fællesskabet med Gud, så er konsekvensen naturligvis, at vi ikke mere er hos Gud. Og derfor må klare os uden. Den store skilsmisse. Du har ret i, at hvis Gud havde mennesket var skabt uden frihed, ville der ikke have været tale om noget syndefald. Men hvor blev så kærligheden af? Udsagnet "Jeg elsker dig" ville være absurd og uforståeligt i en verden uden frihed. For hvis der ikke er nogen anden mulighed ... Så kan du jo have den mening, at Gud hellere skulle have skabt mennesker uden frihed og uden kærlighedsmulighed. Men det gjorde han altså ikke ....... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35112 - 27/07/2004 14:43
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
|
Hej Sunnøva!
Jeg forstiller mig også at du er inde på noget vigtigt her.
Jeg tror også som du skriver at Gud kender mennesket.
Selv inden det bliver født. Det er i hver tilfælde det der står om Jeremias.
Før jeg dannede dig i moders liv, kendte jeg dig, før du kom ud af moders skød, helligede jeg dig; jeg gjorde dig til profet for folkene.« Jer 1.4 (Se også evt. salm. 58.4)
Om det skyldes at man har været før, eller det skyldes at man bliver skabt sådan eller noget helt andet må Gud vide.
Jeg ved heller ikke om der kan være nogle uskyldige mellem dem Gud lader slå ihjel, og det var kun i tilfælde af at der var det, at jeg regner med at de derefter fik en bedre lod end de ellers ville have haft, som jeg skrev i et tidligere svar. Fortryder egentlig mine to tidligere svar, da jeg har talt om mere end jeg har forstand på og skrev i en dårlig tone.
Et spørgsmål er, hvor mange der virkelig er retfærdige som kan gå fri af straf.
Når Guds udvalgte folk var ved at blive udslettet helt, og kun Moses var Gud til behag, hvordan står det så ikke til med de folk der ikke var udvalgt af Gud. (f.eks. salm. 106.23)
Når kun Noa fandtes retfærdig på hans tid og muligvis hans nærmeste slægtninge, kan det godt tyde på at der ikke er mange der kan bestå når Gud ikke længere tillader ondt, men straffer det.
Også tiden efter Noa og Moses har mennesker været hårde. De omkringliggende folk ofrede børn til deres guder, man havde slaver og "sværdet sad løst i skeden".
Senere på Jesus tid har der også været meget uret.
Det lyder f.eks. ikke som om der var ret mange uskyldige blandt galilæerne eller Jerusalems indbyggere:
”På den tid kom nogle og fortalte ham om de galilæere, hvis blod Pilatus havde blandet med blodet fra deres offerdyr. v2 Og han sagde til dem: »Mener I, at de var større syndere end alle andre galilæere, siden det gik dem sådan? v3 Nej, siger jeg, men hvis I ikke omvender jer, skal I alle omkomme ligesom de. v4 Eller de atten, som tårnet i Siloa styrtede ned over og dræbte - mener I, at de var mere skyldige end alle andre i Jerusalem? v5 Nej, siger jeg, men hvis I ikke omvender jer, skal I alle omkomme ligesom de.«” Luk 13.1
Men når der er retfærdige i et folk lyder det som om Gud skåner dem, når han beslutter at straffe ondt.
”Herrens ord kom til mig: v13 Menneske, når et land synder imod mig og er troløst, løfter jeg min hånd mod det. Jeg knækker brødets støttestav og sender sult over det; jeg udrydder både mennesker og dyr. v14 Havde disse tre mænd, Noa, Daniel og Job, levet i det land, så havde de reddet livet ved deres retfærdighed, siger Gud Herren. v15 Hvis jeg lod rovdyr hærge landet og affolke det, så det blev lagt øde og ingen turde færdes der for dyrene, v16 så kunne disse tre mænd, så sandt jeg lever, siger Gud Herren, hverken redde sønner eller døtre; kun de selv kunne reddes, når landet blev lagt øde. v17 Eller hvis jeg bragte sværdet over dette land og sagde, at sværdet skulle hærge landet, og jeg udryddede mennesker og dyr, v18 så kunne disse tre mænd, så sandt jeg lever, siger Gud Herren, hverken redde sønner eller døtre; kun de selv kunne reddes. v19 Eller hvis jeg sendte pest over det land og udøste min vrede i blod over det for at udrydde mennesker og dyr, v20 så kunne Noa, Daniel og Job, så sandt jeg lever, siger Gud Herren, hverken redde søn eller datter; men ved deres retfærdighed havde de reddet deres eget liv.” EZ 14.12
Ellers er det ikke kun debattanter her på debatten der har stillet spørgsmål omkring om Gud udrydder retfærdige blandt uretfærdige, Abraham gjorde også:
Mændene drejede af derfra og gik mod Sodoma, men Abraham blev stående foran Herren. v23 Abraham trådte nærmere og sagde: »Vil du virkelig udrydde retfærdige sammen med uretfærdige? v24 Måske er der halvtreds retfærdige i byen. Vil du så virkelig udrydde dem og ikke tilgive stedet på grund af de halvtreds retfærdige, som er i den? v25 Du kan umuligt handle sådan og slå retfærdige ihjel sammen med uretfærdige, så retfærdige og uretfærdige får samme skæbne. Det kan du umuligt! Skulle han, der dømmer hele jorden, ikke øve ret?« v26 Herren svarede: »Hvis jeg i Sodoma finder halvtreds retfærdige i byen, vil jeg tilgive hele stedet for deres skyld.« v27 Abraham svarede: »Nu vover jeg igen at tale til dig, Herre, skønt jeg kun er støv og aske! v28 Måske mangler der fem i de halvtreds retfærdige; vil du så ødelægge hele byen på grund af de fem?« Han svarede: »Jeg vil ikke ødelægge den, hvis jeg finder femogfyrre.« v29 Men Abraham blev ved med at tale til ham: »Måske findes der fyrre,« og han svarede: »For de fyrres skyld vil jeg lade være at gøre det.« v30 Så sagde han: »Nu må du ikke blive vred, Herre, når jeg taler. Måske findes der tredive,« og han svarede: »Jeg vil ikke gøre det, hvis jeg finder tredive.« v31 Men han sagde: »Jeg vover igen at tale til dig, Herre! Måske findes der tyve,« og han svarede: »For de tyves skyld vil jeg lade være at ødelægge den.« v32 Så sagde han: »Du må ikke blive vred, Herre, når jeg taler denne ene gang endnu. Måske findes der ti,« og han svarede: »For de tis skyld vil jeg lade være at ødelægge den.« v33 Så gik Herren, da han var færdig med at tale med Abraham, og Abraham vendte hjem. 1Mos 18.22
At Gud ved hvad der sker med de døde mener jeg selv gør en stor forskel.
Det er svært i det hele taget at have en mening om noget man ikke kender.
Men når alt kommer til alt, er der vel ikke mange der undslipper den fysiske død. Og hvem ved hvem der er lykkeligst. Den der dør som ung eller gammel. Hurtigt ved katastrofe eller i sin alderdom.
Hvad ved vi i det hele taget.
Man kan stille mange spørgsmål.
Om man er en stor eller lille synder, må Gud vide.
Personligt er jeg godt træt af mig selv.
Er også ked af mine sidste svar her på debatten.
Burde have skrevet pænere i mit svar til Matthias.
Abraham var også usikker på om Gud nu var retfærdig.
Jeg har selv meget jeg ikke forstår godt nok i bibelen.
Mit hoved kan slet ikke rumme det hele, og nogle ting har jeg ikke kun én idé om men flere.
Jeg fortrød også i mit andet svar at jeg skrev om rigdom.
For uanset at det er uretfærdigt at have meget uden at dele, er der meget andet der også er. Også det at skrive fordømmende.
Når man skriver fordømmende ophøjer man samtid sig selv og ydmyger andre, og det er ikke retfærdigt for Gud. (se f.eks. Lukas 18.9-15)
At forsøge at være retfærdig er egentlig ikke let.
Jeg føler jeg skriver og sletter, skriver og sletter, skriver og sletter…., og når jeg så får skrevet ender jeg med at fortryde alligevel.
Har derfor ikke den store lyst til at skrive i øjeblikket.
Uanset hvor man tror man står er det godt at holde fast i Jesus så godt man kan.
Jeg vil ikke dømme nogen.
Jeg har nok med at forsøge at holde min egen sti ren.
Håber det er ok med lidt selvransagelse, og ville også gerne sige undskyld til Matthias og andre der måtte have læst mine sidste svar på debatten.
Da tråden er lukket skriver jeg det her.
Og det her svar skal også læses med forbehold for min uvidenhed, fejl og dumheder.
Kærlig hilsen Mikael
Ændret af mikael kromann (27/07/2004 14:56)
|
|
Til toppen
|
|
|
#35113 - 27/07/2004 16:21
|
Bruger
|
Hej Kristina
Nej, men det er jo frivillig tvang, hvis mennesket bruger den frihed de har, bliver de jo straffet, saa logisk er det jo ikke.
Mennesket brugte deres frihed, den ret de var givet, men den ret ledte til syndefaldet, det giver jo ingen mening.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35114 - 27/07/2004 16:58
[Re: mikael kromann]
|
Bruger
|
Kære Michael Det var et utroligt flot og ærligt indlæg du skriver her, virkelig flot. Du ved da meget om Biblen, du havde sat rigitig mange gode vers sammen og faktisk fundet svaret på spørgsmålet i biblen. Så det kan godt være du ikke synes du ved nok om emner i biblen, men du ved i hvert fald rigtig meget. Det er næsten umuligt at vide noget "godt nok" i biblen. Jeg ved heller ikke alting og mange ting ikke nok, men jeg ved det vigtigste. Du har lige afklaret det spørgsmål med topkarakter, det har været en inspirerende læsning. Husk på, at der findes ingen der kan retfærdiges ved gerninger, ingen, kun ved troen. Der er ingen der er bedre end andre når vi taler om kristne. Man finder ikke Jesus alene ved biblen men via ens sanser og hjerte. Jesus elsker dig fordi du vedkender dig hans ord og kærlighed. Hvis du har et venskab med Jesus, men kender ikke alle lovgerningerne eller ikke kan overholde dem, så er du stadig en af hans børn ved troen. Du behøver ikke kunne alle de tørre teologiske tankesætninger, men kærlighed til Jesus og til mennesker. Og vi er KUN menensker, så det er ok at fejl. Husk på at;
Thi loven blev givet ved moses, nåden og sandheden er kommet ved Jesus Kristus.
og igen
Jeg har åbenbaret dit navn for de mennesker, du tog ud af verden og gav mig; de var dine, og du har givet mig dem, og de har holdt fast ved dit ord
således elskede Gud verden, at han gav sin søn den enbårne, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv
Men jeg siger jer det: i har set og dog tror i ikke. Alt hvad Faderen giver mig, skal komme til mig; og den som kommer til mig vil jeg aldrig støde bort.
Men førhen troen kom, bevogtedes vi under loven, idet vi holdtes indesluttet, indtil den tro kom, som engang skulle åbenbares, så at loven er blevet os en tugtmester til Kristus, for at vi skulle retfærdigegjorte af tro. Men efter at troen er kommet, er vi ikke mere under tugtmesteren. Alle er i nemlig i Jesus Kristus Guds børn ved troen.
Så der ser du, det er helt ok, hvis du ikke kan holde din sti ren, det er der ingen af os der kan. Vi er kun mennesker, men det er godt når vi kan anderkende vores fejl, og vi ikke er for store til at vise dem. Det er et tegn på styrke og et tegn på at man er troende i hjertet, fordi det er nemlig det vigtigste. Så Guds Fred, Michael og endnu engang, det var et virkelig godt indlæg, du har skrevet.
Kærlig Hilsen Sunnøva 
...den hvem kun lidt forlades, elsker kun lidt. Din tro har frelst dig, gå bort med fred. Luk 7;47 + 50
|
|
Til toppen
|
|
|
#35115 - 27/07/2004 18:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle, du skriver: Mennesket brugte deres frihed, den ret de var givet, men den ret ledte til syndefaldet, det giver jo ingen mening.
For mig giver det god mening. De havde udstrakt frihed i Edens have, kun een eneste ting måtte de ikke. De vidste nøjagtig hvad de gjorde, da de spiste af den forbudte frugt, og de kendte konsekvensen, nemlig døden. Gud havde fortalt dem det - men slangen fristede som bekendt ... se 1.Mos.3:
Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?« Kvinden svarede slangen: »Vi må gerne spise af frugten på træerne i haven, men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og ikke røre ved, for ellers skal vi dø.« Men slangen sagde til kvinden: »Vist skal I ikke dø!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35116 - 27/07/2004 20:48
Re: Vildfarelse-ps
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Nelle, jeg fandt lige et link til en artikel - her - som besvarer dit spørgsmål meget bedre end hvad jeg kunne præstere. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35117 - 29/07/2004 12:47
|
Bruger
|
Hej Kristina
"Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?« Kvinden svarede slangen: »Vi må gerne spise af frugten på træerne i haven, men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og ikke røre ved, for ellers skal vi dø.« Men slangen sagde til kvinden: »Vist skal I ikke dø! "
Ja, hvad skal jeg svare. Kun naa, er jeg bange for.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35118 - 29/07/2004 12:54
|
Bruger
|
Hej Kristina
Tak for linket, men igen jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med det.
Jeg er bange for vi ikke kan diskutere dette, fordi jeg stiller et kritisk spørgsmaal, faar det saa besvaret med citater fra biblen.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35119 - 30/07/2004 18:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hen igen Nelle, du skriver: Jeg er bange for vi ikke kan diskutere dette, fordi jeg stiller et kritisk spørgsmaal, faar det saa besvaret med citater fra biblen.
Tja, jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal svare. Bibelen er jo grundlaget for kristnes tro og liv, og det du skrev, og som jeg besvarede ud fra Bibelen, var: ... men det er jo frivillig tvang, hvis mennesket bruger den frihed de har, bliver de jo straffet, saa logisk er det jo ikke.
Mennesket brugte deres frihed, den ret de var givet, men den ret ledte til syndefaldet, det giver jo ingen mening.
Du argumenterede ud fra Bibelen, ved at sige, at det ikke gav nogen mening, at mennesket måtte tage konsekvensen af sit valg. Frihed betyder jo, at man selv må tage ansvaret for sine valg - ellers er det vel ikke frihed?
Jeg svarede med at skrive, hvad der står i Bibelen herom, i håb om at kunne forklare, at du ikke har ret i, at det er ulogisk.
Hvis du kritiserer Bibelen må du vel kunne acceptere, at jeg citerer og forklarer Bibelens ord i håb om et kaste lidt lys over sagen .. Hvad jeg selv mener er for så vidt underordnet, men hvad Guds ord i Bibelen siger, er afgørende for kristne, når det altså er den kristne tro vi debatterer!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35120 - 30/07/2004 22:26
|
Bruger
|
Hej Kristina
"Hvis du kritiserer Bibelen må du vel kunne acceptere, at jeg citerer og forklarer Bibelens ord i håb om et kaste lidt lys over sagen .. Hvad jeg selv mener er for så vidt underordnet, men hvad Guds ord i Bibelen siger, er afgørende for kristne, når det altså er den kristne tro vi debatterer!"
Jamen det accepterer jeg saa sandelig ogsaa, men det er ikke ensbetydende med, at jeg faar mit spørgsmaal besvaret, fordi det jeg kritiserer bliver besvaret med det jeg kritiserer, nemlig passager fra biblen.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#35121 - 30/07/2004 22:45
Re: forståelse eller misforståelse ...
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK Nelle, fair nok ... jeg ville bare være sikker på, at din kritik af Bibelen ikke kun skyldtes, at du ikke havde fået en rimelig forklaring på det med syndefaldet ... det lød for mig, som om der var en misforståelse et eller andet sted.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35122 - 06/08/2004 18:41
|
Bruger
Reg.: 22/07/2004
|
Hej Mr X ! Vidste du ikke at Jesus siger følgende : ''Den der tror på mig , tror på ham som har sendt mig .,, ''Den der kender mig , kender også min fader .,, ''Jeg er opstandelsen og livet ;den, der tror på mig ,skal leve,om han end dør .Og enhver, som lever og tror på mig, skalm aldrig i evighed dø . ,, Dette er nogle ting du skal tage og tænke over . Det er op til dig om du vil tro på de ord jeg har skrevet foroven . Guds nåde være med dig på den yderste dag
|
|
Til toppen
|
|
|
#35123 - 25/08/2004 16:46
Re: At tro på Jesus er den eneste vej til frelse
|
Ordstyrer
Bruger
|
... hermed, lidt forsinket, lukning af denne tråd, som er blevet for lang.
Velkommen med nye emner i nye tråde!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|