0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#34991 - 09/07/2004 11:32
Bibelquiz (engelsk)
|
Bruger
Reg.: 20/06/2004
|
Tillad mig at foreslå denne bibelquiz . -Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#34993 - 09/07/2004 12:07
Re: Engelstedquiz (dansk)
[Re: Engelsted]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Engelsted !
Facit på quizzen står her
Her er til gengæld en ultrashort quiz til dig:
Er du omsider holdt op med at sparke din gamle mor?
1: JA
2: Nej
3: Ved ikke
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#34994 - 10/07/2004 14:03
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Hej Kristina I den artikel du henviser til står der:
Dertil kommer, at de så ham ikke kun én gang, men mange gange, i en periode på 40 dage, inden han blev løftet ind i den usynlige verden.
Det passer jo ikke helt. I Lukas evangeliet står der helt klart at Jesus for til himmels samme dag som han genopstod?
Hvordan kan vidneudsagnene være så forskellige så der det ene sted står at 500 så ham i 40 dage, mens der det andet sted står at han forlod jorden samme dag som han genopstod?
Hvorfor vælger i at tro på de 40 dage?
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#34995 - 10/07/2004 16:46
[Re: kongstad]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Engelsted, du skriver: "I Lukas evangeliet står der helt klart, at Jesus for til himmels samme dag som han genopstod"
Hvad er det for et bibelcitat du tænker på?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34996 - 10/07/2004 18:14
|
Bruger
|
- v1-8 Kvinderne finder graven tom
- v9-12 de fortæller det til de andre, Peter løber ud til graven
- v13-35 to disciple møder Jesus på vejen til en nærliggende landsby. Om aftenene genkender de ham, han forsvinder og de skynder sig tilbage til Jerusalem
- v36-49 I Jerusalem viser Jesus sig for de andre disciple (samme aften)
- v50-53 Jesus farer til himmels.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#34997 - 10/07/2004 19:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kongstad, der står ganske rigtigt ikke noget om 40 dage i Lukas, men der står heller ikke noget om, at Jesus skiltes fra dem og blev båret op til himlen samme dag.
Jesu himmelfart er beskrevet mest udførligt i ApG 1,4-11.
Samtlige evangelier forudsætter, at Jesu tilstedeværelse på jorden efter hans opstandelse bringes til ophør.
Kristi himmelfart er en forudsætning for hans sæde ved Faderens højre hånd og hans forventede genkomst.
Lukas' omtale af himmelfarten understøttes af det øvrige nytestamentelige vidnesbyrd, cf. Joh 6,62; ApG 2,33-34, og 3,21; Ef 4,8-10; 1.Thess 1,10; Hebr. 1,4, 4,14 og 9,24 samt 1, Pet. 3,22 og Åb 4,6.
Kristi himmelfart udtrykker, at Jesus definitivt forlader jordelivets begrænsninger og vender tilbage til den Faderens herlighed, som er overalt. Derfor er han ikke længere begrænset af tid og rum, men allestedsnærværende lige som Faderen.
Derfor betegner hans himmelfart også, at han herefter vil være nær his sine disciple på en anderledes måde. Hans himmelfart er ikke ensbetydende med hans legemlige fravær, hvilket er udtrykt i hans forsikringer om at ville være hos sin kirke i dens liv og virke, og i forvisningen om, at han er virkeligt og legemligt til stede i nadveren.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34998 - 10/07/2004 19:33
|
Bruger
|
Hej Kongstad, der står ganske rigtigt ikke noget om 40 dage i Lukas, men der står heller ikke noget om, at Jesus skiltes fra dem og blev båret op til himlen samme dag.
Når jeg læser i den 92 oversættelser, så kan jeg ikke læse det anderledes end at det var samme aften?
http://www.bibelselskabet.dk/danbib/web/luk/24b.htm
Det er vist kun gennem en, i mine øjne, lidt ekstrem tolkning af teksten at der kan læses 40 dage ind i teksten!
I v 33 er det helt klart samme dag. De vender tilbage til Jerusalem (som lå omkring 10 km væk), og møder de 11 andre . Det må være samme aften! v 36 komme Jesus igen midt i samme samtale, altså samme aften. Det er klart at til og med v 49 er samme aften.
Så er der v 50 hvor han tager dem med ud af byen. De 40 dage skulle så presses ind imellem v49 og v50. Jeg synes den oplagte tolkning er at den samme punkt for punkt kronologi, som hele kapitlet bærer præg af fortsætter i de sidste vers?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#34999 - 10/07/2004 19:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kongstad
Jeg er desværre ikke teolog og kan derfor ikke give dig noget bedre svar.
Hvis du er interesseret i en uddybende fortolkning mht. tidspunktet for Jesu himmelfart, må jeg derfor henvise dig til at stille dit spørgsmål i svarpanelet ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35000 - 10/07/2004 20:27
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg må indrømme at spørgsmålet ikke optager mig voldsomt, men var ment som (venlig) provokation. Du henviste til artiklen som svar på den tænkte quiz der anvendte modsigelser i bibelen, og artiklen selv lænede sig op ad påstande som er tvetydige ud fra hvad man kan læse i bibelen. Jeg håber du kan tilgive mig  Venlig hilsen Søren ps Med fare for at blive dømt off topic af ordstyreren, så har sangeren Nick Cave for altid brændt en bestemt sæning ind i min hjerne i forbindelse med bønnen "tilgiv mig": If you're in Heaven then you'll forgive me, dear Because that's what they do up there If you're in Hell, then what can I say You probably deserved in anyway Citatet er fra sangen "Idiot Prayer" fra hans album "Botmans Call", et af hans største værker efter min ydmyge mening!
|
|
Til toppen
|
|
|
#35001 - 10/07/2004 22:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kongstad " Jeg må indrømme at spørgsmålet ikke optager mig voldsomt, men var ment som (venlig) provokation". Det havde jeg faktisk fattet!  - men jeg bliver ikke så let provokeret, når det drejer sig om emner, der ikke optager mig særlig meget! "Jeg håber du kan tilgive mig" Ork ja, det er min mindste kunst!  - tilgivelse er en mærkesag for alle kristne! Og selv om forbrødringen nok ikke bliver total, vil jeg endda bekende, at jeg også holder meget af "Idiot prayer", som faktisk ikke er så off topic endda. Jeg tror bestemt ikke, at ordstyreren dømmer straffe her, for hun er et meget venligt menneske, og desuden har hun sommerferie!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#35002 - 11/07/2004 13:03
|
Bruger
|
Og selv om forbrødringen nok ikke bliver total, vil jeg endda bekende, at jeg også holder meget af "Idiot prayer", som faktisk ikke er så off topic endda.
Kender du til Nick Caves essay "The flesh made word" som oprtæder på CD'en "The secret life of the lovesong"?
Her beskriver han sit gudsforhold og dets evolution. Gennem hans ungdom hentede han inspiration i det gamle testamente, og lod den gammeltestamentlige guds svovlånde dryppe ud af teksterne.
På et tidspunkt blev det evige had til omverdenen for tungt, og NC gik videre til det nye testamente og genfandt her sin barndoms Jesus. Jesus ser han som den videre udvikling af den gammeltestamentlige gud.
Jesus ER forestillingsevnen, til tider frygtelig irrationel, brandstiftende og smuk, eller med andre ord - guddommelig.
Ifølge NC er Jesus det perfekte menneske - i fuld kontakt med sin egen skaberevne. Ligesom mennesket har brug for gud, har gud brug for mennesket, thi vores fantasi, kommunikation, og skaberevne er det guddommelige, men uden mennesket kan det guddommelige ikke komme til udtryk.
Det ovenstående var et meget kort referat af et 17 minutters foredrag, men det kan godt anbefales, omend NC's teologi måske er lidt uortodoks (han lægger meget vægt på Thomas evangeliet )
/Søren
Ændret af kongstad (11/07/2004 13:05)
|
|
Til toppen
|
|
|
|