Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#34976 - 19/07/2004 09:46 Re: Guds frie og uafhængige robotter (flyttet) [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Så vidt jeg har forstået handler debaten om kristendommens Guds forudviden og forudbestemmelse....... har jeg ret.

Korrekt

HVis du læser hvad jeg skrev så står der at DER er tale om to forskellige ting - - - ikke at VI taler om to forskellige ting......

Hvis du mener at "forudviden" og "forudbestemmelse" er to forskellige ting, så er vi da helt enige.
Det har der da forhåbentlig aldrig været tvivl om.

Min påstand er, at forudviden forudsætter determinisme (dvs. "forudbestemmelse").

Der er to begreber og de dækker (for mig at se) i følge Bibelen IKKE over det du påstår. Og det må altså være Bibelens påstande som skal tages med i en debat om hvorvidt Gud er forudbestemmende på den ene måde eller den anden.... og forudvidende....

Det springende punkt er Guds forudviden.
Ved Gud - iflg. dig/Bibelen - med 100% sikkerhed, hvad der vil ske i fremtiden?
Dvs. der er ikke noget om fremtiden som han ikke ved og han kan heller ikke tage fejl?

Hvis ja, så må verden være deterministisk (uanset, om det står i Bibelen eller ej).
Og i en deterministisk verden kan det frie valg ikke eksistere.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#34977 - 19/07/2004 10:06 Re: tråd lukket [Re: Philip]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
... så er det lukketid her - tænk, 100 indlæg på kun 11 dage, det er da vist rekord, så der er sikkert brug for fortsat debat i nye friske tråde ...

Velkommen til det!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær