Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#3476 - 26/05/2002 14:06 Joh. Åbenbaringen, Er dommensdag nær?
Stammer
Bruger

Reg.: 12/01/2002
Jeg har læst Johannes Åbenbaringen, og jeg syntes at meget af det der stod i den allerede er over os. Krig og ødelæggelse, og de syv engle med de syv vredesskåle, jeg syntes at der er så mange ting der passer på den tid vi lever i. Bare tanken om at vi ikke ved hvornår det sker, virker skræmmende og fortvivlende. Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig til at forstå hvad der menes med det og om dommensdag slet ikke er så nær?

På forhånd tak

Til toppen 
#3477 - 26/05/2002 17:40 Re: Joh. Åbenbaringen, Er dommensdag nær? [Re: Stammer]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Du har ret i at meget af det som står i Bibelens sidste bog, Johannes Åbenbaring, kan virke skræmmende. Men det er nu ikke bogens hensigt at skræmme os. Tværtimod. Johannes Åbenbaring skal bl.a. vise os:

- at verdenshistorien og dens forløb er et "spejl" af den kamp som finder sted i den åndelige verden
- at det er Gud og ikke hans modstander som sidder på tronen
- at alt det onde og smertefulde som vi oplever på jorden er dømt til at forgå og afløses af en ny himmel og jord for alle dem som tror og har tillid til Jesus Kristus.

Du har ret i at meget af det som Johs Åbenbaring taler om synes at være noget vi allerede oplever. Åbenbaringen handler ikke kun om fremtiden, men om hvad der sker i den åndelige verden indtil Gud endeligt griber ind og genopretter sit rige på jorden. Og her rummer Åbenbaringen mange opmuntrende og trøstende ord. Fx om Guds trone i kap. 4 og om Lammet som åbner livets bog i kap. 5. For ikke at tale om den store finale fra kap. 19 og fremefter.

Om Jesu genkomst og dommens dag er nært forestående? Jeg ved det ikke. Krig og ødelæggelse er jo ikke noget nyt, vi ved blot mere om hvad der sker over hele jorden i dag end vi gjorde før. Vi ved også at nogle vigtige forudsigelser er opfyldt: Jødernes tilbagevenden til Israel og det kristne budskab der skal nå til verdens ende. Bibelen har forudsagt at dette skulle ske inden Jesus kommer igen. Derfor KAN det være meget snart.

Det er ikke vigtigt for os at vide hvornår Jesus kommer igen og hvornår Gud vil genoprette det tabte paradis. Men det er vigtigt for os at være parate til at det sker, og det er vigtigt at vi inden da for fortalt Guds frelsesbudskab til så mange mennesker som muligt.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#3478 - 26/05/2002 19:20 Re: Joh. Åbenbaringen, Er dommensdag nær? [Re: Stammer]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, Stammer!

Du skrev:

[...] Jeg ved ikke om i kan hjælpe mig til at forstå hvad der menes med det [Åb.] og om dommensdag slet ikke er så nær? [...]

Kort: Der er ingen der ved det. Jeg tror, at en del af forklaringen på bogens umidelbare aktualitet er, at verden ikke har ændret sig så meget, siden bogen blev skrevet. I øvrigt er det - så vidt jeg ved - den bog i Biblen, som har suverænt flest forskellige fortolkninger, så hvordan den skal læses er åbenbart ikke så ligetil at svare på.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#3479 - 07/06/2002 14:08 Re: Joh. Åbenbaringen, Er dommensdag nær? [Re: Stammer]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Kære ven.
Gud velsinge dig. Guds fred.
Jeg vil tillade mig at kommentere noget at det du spørger om.
Du ønsker at forstå åbenbaringsbogen mere. Det er en god ting at ønske sig.
Som du selv antyder så kan det være svært at forstå den. Særligt hvis man læser den ud fra en apokalyptisk (entetids) vinkel. Det mener jeg godt at man kan men så skal man bare lige huske at endetiden blev allerede proklameret af Noa i sin tid.
Skal man læse åbenbaringen rigtigt så skal man også være omhyggelig met at forstå hvad den siger om sig selv.
De fleste kristne og ikke kristne tror at åbenbaringsbogen er en en åbenbaring om endetiden. Men det er den ikke. Det siger den om sig selv at den ikke er. Derimod er den en åbenbaring af Jesus kristus. Det er dét den FØRST OG FREMMEST ER og det er dén vinkel vi skal lægge ind i dens tekser og det er ud fra personen Jesus Kristus at vi må fortolke og forstå dens tekster. Dens første ord er "Jesu Kristi åbenbaring,,,,,,,," og det er lige præcis dét som den først og fremmest er.
Åbenbaringen er altså Jesus Kristi åbenbaring af Ham selv.

Du nævner også at det der står i den passer meget godt ind i vores tid. Det vil jeg også mene at det gør. Problemet med det er at det har alle kristne til alle tider ment. Og de har ment det 100% af et ærligt hjerte. For eksempel er en trejdedel af europas befolkning død af sygdom 2 gange blot i middelalderen. Det passede dengang som i dag som fod i hose med åbenbaringens udsagn om at en tjedjedel at verdens befolkning skal uddø ved en eller anden katastrofe. dengang var hele verden Europa og onkrinliggende områder.

Men hvorom alt er så er det vigigt for alle og især kristne at vi lever hver dag helt for Herren og tænker på nuet og lever vores eget liv for og i Herren. Vi må ikke lade os styre af forskellige fortolkninger af hvornår endetiden er.

En anden vigtigt ting med det profetiske er at den profetiske arts tale er en vis karakter som betyder at når der for ekssempel står "i disse dage" eller at noget skal "ske i en hast" ja så betyder det ikke nødvendigvis at det sker indenfor en tidsramme som du eller jeg eller andre vil kalde for "en hast".

Herren velsigne dig nu og altid

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#3480 - 09/06/2002 18:40 Re: Joh. Åbenbaringen, Er dommensdag nær? [Re: Katolikken]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Lige en indskudt bemærkning fra mig: Det var en stor hjælp for mig at blive gjort opmærksom på, at åbenbaringsbogen ikke nødvendigvis primært er
en endetidsprofeti, men primært en Kristus-åbenbaring. Jeg vil nu læse den igen med dine ord in mente ! Tak !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær