Kære ven.
Gud velsinge dig. Guds fred.
Jeg vil tillade mig at kommentere noget at det du spørger om.
Du ønsker at forstå åbenbaringsbogen mere. Det er en god ting at ønske sig.
Som du selv antyder så kan det være svært at forstå den. Særligt hvis man læser den ud fra en apokalyptisk (entetids) vinkel. Det mener jeg godt at man kan men så skal man bare lige huske at endetiden blev allerede proklameret af Noa i sin tid.
Skal man læse åbenbaringen rigtigt så skal man også være omhyggelig met at forstå hvad den siger om sig selv.
De fleste kristne og ikke kristne tror at åbenbaringsbogen er en en åbenbaring om endetiden. Men det er den ikke. Det siger den om sig selv at den ikke er. Derimod er den en åbenbaring af Jesus kristus. Det er dét den FØRST OG FREMMEST ER og det er dén vinkel vi skal lægge ind i dens tekser og det er ud fra personen Jesus Kristus at vi må fortolke og forstå dens tekster. Dens første ord er "Jesu Kristi åbenbaring,,,,,,,," og det er lige præcis dét som den først og fremmest er.
Åbenbaringen er altså Jesus Kristi åbenbaring af Ham selv.
Du nævner også at det der står i den passer meget godt ind i vores tid. Det vil jeg også mene at det gør. Problemet med det er at det har alle kristne til alle tider ment. Og de har ment det 100% af et ærligt hjerte. For eksempel er en trejdedel af europas befolkning død af sygdom 2 gange blot i middelalderen. Det passede dengang som i dag som fod i hose med åbenbaringens udsagn om at en tjedjedel at verdens befolkning skal uddø ved en eller anden katastrofe. dengang var hele verden Europa og onkrinliggende områder.
Men hvorom alt er så er det vigigt for alle og især kristne at vi lever hver dag helt for Herren og tænker på nuet og lever vores eget liv for og i Herren. Vi må ikke lade os styre af forskellige fortolkninger af hvornår endetiden er.
En anden vigtigt ting med det profetiske er at den profetiske arts tale er en vis karakter som betyder at når der for ekssempel står "i disse dage" eller at noget skal "ske i en hast" ja så betyder det ikke nødvendigvis at det sker indenfor en tidsramme som du eller jeg eller andre vil kalde for "en hast".
Herren velsigne dig nu og altid