Hej tzook
Det er godt at høre, at du gerne vil lade dig lede af Gud og finde ud af hvad hans mening er med dig. Den længsel bor hos enhver, som har Guds Ånd i sig. Men somme tider kan vi gøre dette med Guds ledelse til noget meget svært og uoverskueligt, og det tror jeg faktisk slet ikke det er.
For det første, så tror jeg ikke, at Guds planer for mennesker er så detaljerede, som vi nogle gang tror (og måske ønsker). Og for det andet, så har Gud skabt os som selvstændige personer med vilje og ansvar, og hans plan er som regel ikke at tage dette ansvar, og de valg som følger, fra os. Derimod ønsker han, at vi skal handle og vælge på en måde som han kan velsigne og hjælpe os med.
Dvs., at det handler ikke nødvendigvis om at finde den eneste "Guds vej", men snarere at bede Gud om at gå med og hjælpe os på de veje, som vi selv vælger at gå på.
Sommetider står vi i situationer, hvor der er mange "døre" foran os. Og Guds ledelse er ikke som et lotteri, hvor det gælder om at finde den rigtige dør. Det handler mere om at vælge en dør og så bede Gud om at gå med hvor den fører hen.
Du skriver, at bøn nok er den oplagte løsning. Både ja og nej. Jo, jeg tror vi skal bede Gud om vejledning og om at han vil lade os gå ad de rigtige veje. Men jeg tror ikke altid Gud svarer os ved at tegne vejen op med rødt og sætte skilte op alle vejne. Derimod kan han svare os ved at give os mod til at tage ansvar for vore egen liv og de valg vi gør. Og Gud er stor nok til at velsigne og lede ad mange forskellige veje.
Dvs. at hvis du beder Gud om at vejlede dig og hjælpe dig til at vælge rigtigt. så kan du trygt gøre det, som du tror er bedst for dig og de mennesker som er omkring dig. Hvis Gud ser, at du er på vej ind i en blindgyde eller ud over en skrænt, så er jeg sikker på at han nok skal stoppe dig.
I dit tilfælde tror jeg at du skal afklare med dig selv, hvad du tror, der er rigtigt for dig. Prøv fx at skrive ned hvilke argumenter du kan finde for at du skal sige ja til lederopgaven - og hvilke argumenter, der taler imod. Når du ikke har lyst, er det så fordi du er magelig og doven eller er det fordi, du tror, at din opgave er en anden slags? Eller er det fordi lederopgaverne stresser dig for meget eller fordi du er bange for, at du ikke kan slå til i lederrollen? Er det fordi du ikke kan lide at tage ansvar eller er det fordi du simpelt har din tid fyldt op?
Gud har skabt og udrustet dig med nogle evner, nådegaver og en bestemt personlighed. Tal med nogen andre om hvilke egenskaber du har og hvad du mon er god til og overvej så hvordan du bedst kan bruge de evner. Det er ikke sikkert at det skal være som leder, men så må det jo være som noget andet ...
Det lyder som om du generelt ikke føler dig tryg ved at skulle være leder. Og den utryghed skal skam tages alvorligt. Måske er du også allerede leder nok (i IMU) og fordi man er det det ene sted, skal man ikke nødvendigvis også være det alle andre steder!
Mit råd til dig er altså at bede Gud vejlede dig, og så ellers bruge din sunde fornuft til at finde ud af hvad du har tid, evner, nådegaver og lyst til. Og så vælg vejen i tro på, at Gud går med dig og hjælper dig til at gøre dit bedste i opgaven.
venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)