Hej
Du spørger først om der er mulighed for at få tilgivelse, selvom du fortsætter med at synde. Det kan jeg nemt svar dig på: ja, det er særdeles meget muligt. Det er nemlig sådan, at langt de fleste synder som Gud må tilgive os, er synder som vi begår igen og igen, dag efter dag. Mange af dem er endda ret bevidste - også selvom vi egentlig ikke ønsker at synde.
Du har ret i at Bibelen i Hebræerbrevet 6,4-6 skriver sådan:
For det er umuligt at føre dem til ny omvendelse, som én gang er blevet oplyst og har smagt den himmelske gave, dem som har fået Helligånden og smagt Guds gode ord og den kommende verdens kræfter, og som så falder fra; for de korsfæster selv Guds søn igen og gør ham til spot.Men dette er ikke en dom over dem som gerne vil omvende sig. Det er derimod en konstatering af, at det nærmest er umuligt at kalde det menneske tilbage til tro, som efter at have levet i troen på ham, har vendt Gud ryggen. Det er aldrig Gud, der spærrer vejen til omvendelse, det kan kun vi selv gøre! Dvs. der er altid en vej tilbage for enhver som vil gå den. Det er alene op til os selv.
Jesus siger selv: "den, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort" (Johannesevangeliet 6,37). Men vil vi ikke komme til ham, så kan han heller ikke tage imod os.
Du nævner at du har brug for terapi. Du har ret i at troen på Jesus ikke nødvendigvis kurerer alle sygdomme eller fjerne alle problemer. Men troen på ham, kan give os frimodighed til at få behandlet de sår vi har i vores sind eller de ubehagelige oplevelser som vi har gemt væk i hukommelsen. Og til dette har du brug for hjælp fra en god terapuet.
Om der er terapiformer som er forkerte? Det ved jeg desværre ikke nok om, men umiddelbart vil jeg sige nej. Ikke så længe, der er tale om en ren terapiform. Problemet med nogen terapi i dag er at man inddrager andre former okkult eller energistisk tænkning og dermed lukker op for kræfter som er farlige og skadelige. Men hvis du beder Gud være med dig hos terapeuten og iøvrigt føler dig tryg ved vedkommende og de metoder han eller hun bruger, så skal du ikke være bange.
Foreningen Agape kan hjælpe dig med at finde en kristen terapeut.