0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#34680 - 28/06/2004 23:18
Debat om Hare Krishna
|
Anonym
Anonym
|
Til dem, der måtte have en interesse i Hare Krishna, så vil jeg her anbefale følgende link: http://www.rickross.com/reference/krishna/krishna35.htmlDesuden har jeg selv skrevet en lang række kritiske artikler om deres filosofi, hvoraf den ene findes her på jesusnet.dk: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=41342&page=1&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1Hertil vil jeg da gerne lige tilføje den lidt spøjse detalje, at debatforummet på harekrishna.dk lige pludselig blev lukket og alle indlæg slettet som et resultat af de kritiske spørgsmål, som de blev konfronteret med der. Det kunne være spændende, hvis andre ville fortælle om deres erfaringer med bevægelsen, og det var egentlig det emne, som jeg ville bruge denne tråd til. De førnævnte links kan bruges som inspirationskilder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34681 - 28/06/2004 23:50
Re: Debat om Hare Krishna
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Jeg forstår ikke rigtig meningen med denne tråd. Du har jo allerede startet en tråd om dette emne og ovenikøbet lavet et link til den tråd. Så må det vel være der det foregår, hvis man vil være med i den diskussion.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#34682 - 29/06/2004 07:06
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
Hertil vil jeg da gerne lige tilføje den lidt spøjse detalje, at debatforummet på harekrishna.dk lige pludselig blev lukket og alle indlæg slettet som et resultat af de kritiske spørgsmål, som de blev konfronteret med der.
Nu skal du ikke få storhedsvanvid Forummet blev for det første ikke lukket, kun reduceret, så debatdelen forsvandt. For det andet var det ikke pga. dine "kritiske" artikler, men pga. lang tids overvejelse af det faktum, at jeg ikke havde tid og overskud til at besvare indlæggene. Jeg følte heller ikke, der var megen mening i at besvare dem, da der ikke er så mange læsere på harekrishna.dk, som der fx er her. Derfor prioriterede jeg mine debatter på andre fora end harekrishna.dk højere. Mere er der egentligt ikke i det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34683 - 29/06/2004 10:53
[Re: Ajita]
|
Bruger
|
Hej Ajita,
jensen skrev:
Hertil vil jeg da gerne lige tilføje den lidt spøjse detalje, at debatforummet på harekrishna.dk lige pludselig blev lukket og alle indlæg slettet som et resultat af de kritiske spørgsmål, som de blev konfronteret med der.
Ajita svarede:
Nu skal du ikke få storhedsvanvid Forummet blev for det første ikke lukket, kun reduceret, så debatdelen forsvandt. For det andet var det ikke pga. dine "kritiske" artikler, men pga. lang tids overvejelse af det faktum, at jeg ikke havde tid og overskud til at besvare indlæggene. Jeg følte heller ikke, der var megen mening i at besvare dem, da der ikke er så mange læsere på harekrishna.dk, som der fx er her. Derfor prioriterede jeg mine debatter på andre fora end harekrishna.dk højere. Mere er der egentligt ikke i det.
Tja, du har jo et meget større publikum her på JesusNet uanset om folk er enige med dig eller ej. Og her er det også muligt at være endog overordentlig kritisk uden at indlæggene bliver slettet. Blot man overholder Netiketten og det skulle være til at overkomme.
Du skriver i forumnmet på harekrishna.dk:
Dette forum er ikke et debatforum, men et forum hvor man kan stille konkrete spørgsmål til Krishnabevægelsen om specifikke emner, hvis man har noget, man gerne vil vide mere om.
De spørgsmål som jensen citerer her (via den citerede artikel fra religion.dk)http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=41342&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1#Post41711
angående artiklen "Sådan tester vi, om en religion er ægte" er i høj grad relevante som "konkrete spørgsmål til Krishnabevægelsen om specifikke emner". Hvis man ikke kan få svar på sådanne ting i forummet på harekrishna.dk, så kan man lige så godt lade være med at stille konkrete spørgsmål til Krishnabevægelsen om specifikke emner.
Mvh,
Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#34684 - 29/06/2004 11:05
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
De spørgsmål som jensen citerer her (via den citerede artikel fra religion.dk)http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=41342&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1#Post41711 angående artiklen "Sådan tester vi, om en religion er ægte" er i høj grad relevante som "konkrete spørgsmål til Krishnabevægelsen om specifikke emner". Hvis man ikke kan få svar på sådanne ting i forummet på harekrishna.dk, så kan man lige så godt lade være med at stille konkrete spørgsmål til Krishnabevægelsen om specifikke emner.
Forummet på harekrishna.dk henvender sig ikke til hadske ateister, og vi besvarer ikke deres forsøg på at miskreditere os med deres falske argumenter og nedværdigende retorik. Det er meget let at afgøre, om en person har sådanne hadske motiver, og indlæg der bærer præg af dette vil blvie slettet promte. Forummet er præmært henvendt til studerende og skoleelever, samt folk der skal have praktisk hjælp til visse ting. Men også til folk som åbensindet stiller spørgsmål til Krishnabevidsthed. Men man skal ikke starte en debat. Måske er formuleringen "Dette forum er ikke et debatforum, men et forum hvor man kan stille konkrete spørgsmål til Krishnabevægelsen om specifikke emner, hvis man har noget, man gerne vil vide mere om" ikke så god, og jeg vil se, om jeg kan finde på en ny, der rammer lidt bedre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34685 - 29/06/2004 11:57
|
Bruger
|
Forummet på harekrishna.dk henvender sig ikke til hadske ateister, og vi besvarer ikke deres forsøg på at miskreditere os med deres falske argumenter og nedværdigende retorik. Det er meget let at afgøre, om en person har sådanne hadske motiver, og indlæg der bærer præg af dette vil blvie slettet promte. Forummet er præmært henvendt til studerende og skoleelever, samt folk der skal have praktisk hjælp til visse ting. Men også til folk som åbensindet stiller spørgsmål til Krishnabevidsthed. Men man skal ikke starte en debat. Måske er formuleringen "Dette forum er ikke et debatforum, men et forum hvor man kan stille konkrete spørgsmål til Krishnabevægelsen om specifikke emner, hvis man har noget, man gerne vil vide mere om" ikke så god, og jeg vil se, om jeg kan finde på en ny, der rammer lidt bedre.
Hvis man går ind på Krishnabevægelsens hjemmeside så kan man klikke på en mulighed der hedder "Debatforum". Det ville nok være en god ide at ændre også.
Artiklen "Sådan tester vi, om en religion er ægte" lægger op til en konkurrence-tankegang som jeg ikke tror er Guds vilje (men det er selvfølgelig en personlig mening).
Citat:
Derfor skal alle fremlægge deres viden og deres kærlighed til Gud, og den der fremlægger den bedste viden og den bedste kærlighed skal anerkendes af alle. Det er testen.
"Den bedste kærlighed" hmmmmmm. Jeg synes jeg det er meningsløst at snakke om "den bedste kærlighed". En konkurrence om hvem der har den "den bedste kærlighed" lægger ikke rigtig op til noget konstruktivt.
Det må være betydeligt mere konstruktivt blot at søge og forhåbentlig finde kærlighed. Man kan så bestræbe sig på at fremlægge dette "resultat" på en måde så det er til glæde og inspiration også for andre.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#34686 - 29/06/2004 20:45
|
Anonym
Anonym
|
To ting:
1. Jeg har nok ikke udtrykt mig præcist nok. Denne tråd var ikke tænkt som en debat af den artikel, som jeg henviste til. Artiklen var blot tænkt som en inspiration. Der er heldigvis kommet gang i en debat om teksten i den anden tråd. Det som jeg havde tænkt på her var, at andre kunne skrive deres overvejelser omkring bevægelsen og fortælle, hvordan de vurederen dens filosofiske grundlag eller dens praktiske handlinger. Jeg havde således ikke tænkt på denne tråd som en diskussion med Ajita, selvom han selvfølgelig er velkommen til at deltage. Derimod vil jeg gerne høre fra andre personer, der har undersøgt bevægelsen på en eller anden måde og har en holdning at give udtryk for.
2. Ajita har op til flere gange både på denne side men også i andre fora benyttet sig af et dårligt retorisk trick, hvor han kalder mig for en hadsk ateist. En sådan betegnelse er naturligvis urimelig af flere grunde. For det første, så er jeg ikke ateist og for det andet, så er jeg heller ikke hadsk. At karakterisere mig som "hadsk ateist" ser jeg derfor som et forsøg på at undgå at gå til sagen selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34687 - 30/06/2004 19:13
|
Anonym
Anonym
|
Og man kunne endda - for morskabs skyld - lige stille det spørgsmål til Ajita, hvorfor han ikke har lavet et link til fx. denne side eller de andre sider, hvor han diskuterer på?
Og hvis der ikke er særligt mange af krishnamunkene, der læste debatdelen på siden, kunne dette så tænkes at være en antydning af, at de egentlig ikke interesserede sig så frygtelig meget for, hvad personer af en anden opfattelse end deres egen mener, og hvad de bruger som argumenter. De vil måske hellere lade dig være talsmand for, hvad vi andre mener i de artikler, hvor du strør om dig med falske oplysninger om manipulation?
Hvis du vil hævde, at det er fordi de allerede kender sandheden, eller har bedre ting at tage sig til, så lad mig lige minde om, at en filosof aldrig bliver færdig med at nuancere og tænke på andre løsninger af et bestemt problem end dem, som han allerede kender til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34688 - 30/06/2004 19:46
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jensen
"En sådan betegnelse er naturligvis urimelig af flere grunde. For det første, så er jeg ikke ateist..."
Må man være så ubehøvlet at spørge hvad du tror på? Bare for at se "hvor" kritikken kommer fra... og så også lidt af nysgerrighed 
Mvh Kim Otto
|
|
Til toppen
|
|
|
#34689 - 02/07/2004 18:38
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er agnostiker. Jeg mener ikke, at man kan bevise, at Gud eksisterer eller at han ikke eksisterer. Man kan drage visse slutninger omkring hvilke egenskaber han evt. kan have, hvis han eksisterer, men mere kan man så vidt jeg kan se heller ikke vide.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34690 - 06/07/2004 11:41
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Ajita skrev: Aj> Forummet på harekrishna.dk henvender sig ikke til hadske ateister, og vi besvarer ikke deres forsøg på at miskreditere os med deres falske argumenter og nedværdigende retorik. Det er meget let at afgøre, om en person har sådanne hadske motiver, og indlæg der bærer præg af dette vil blvie slettet promte. Forummet er præmært henvendt til studerende og skoleelever, samt folk der skal have praktisk hjælp til visse ting.
1) Det er HK-tilhængere og ikke ateister, der værdsætter at en højere magt slår anderledes troende ihjel. 2) Det er HK-tilhængere og ikke ateister, der vil forbyde folk at sprede (hvad de opfatter som) løgne 3) Det er HK-tilhængere og ikke ateister, der vil at piger skal besvangres straks, de har fået menstruation og gør sig alle mulige krumspring for at det ikke skal hedde pædofili
Hellere være ateist, så.
[...] Aj> Måske er formuleringen "Dette forum er ikke et debatforum, men et forum hvor man kan stille konkrete spørgsmål til Krishnabevægelsen om specifikke emner, hvis man har noget, man gerne vil vide mere om" ikke så god, og jeg vil se, om jeg kan finde på en ny, der rammer lidt bedre.
Hvad med: 'Dette forum er ét, hvor du kan få at vide, at Krishna er stor og hvis du er fræk banner vi dig. Gud er stor, jeg er lille, du er dum. Og hvis du har fået menstruation skal du gøres med barn, om du så kun er ni.' ?
Det lyder for mig som essensen af den version af HK, du gør dig til fortaler for.
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#34691 - 06/07/2004 21:44
[Re: Zaphod]
|
Bruger
Reg.: 06/02/2004
|
Kære Zaphod, jeg ville skam da også hellere have været ateist, hvis Hare Krishna havde været, sådan som du fremstiller det. Men da nu din version intet har at gøre med, hvordan Hare Krishna virkelig er, er det jo nok lidt af en falsk problemstilling.
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
Mere info: [url=http://www.intelligentdesign.dk]
|
|
Til toppen
|
|
|
#34692 - 07/07/2004 11:01
[Re: Leif Asmark]
|
Bruger
|
Leif Asmark skrev: LA> Kære Zaphod, jeg ville skam da også hellere have været ateist, hvis Hare Krishna havde været, sådan som du fremstiller det. Men da nu din version intet har at gøre med, hvordan Hare Krishna virkelig er, er det jo nok lidt af en falsk problemstilling.
Det glæder mig. Efter bedste evne fremstiller jeg det indtryk, Ajita/Theological/Jens Madsen har gjort sit bedste for at rodfæste. Hvis du kan bekræfte, at det er forkert, tror jeg du ville gøre HK en tjeneste.
Er det forkert, at fremtrædende personer inden for Hare Krishna-bevægelsen har udtalt, at piger skal besvangres hurtigst muligt efter deres første menstruation?
-Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#34693 - 07/07/2004 12:33
|
Bruger
|
Kære Zaphod.
Du skriver:
>Er det forkert, at fremtrædende personer inden for Hare >Krishna-bevægelsen har udtalt, at piger skal besvangres >hurtigst muligt efter deres første menstruation?
Ja, det er forkert. Det står ingen steder skrevet, jeg har heller aldrig hørt det sagt, og det ville da også være helt absurd. Det eneste sted, jeg har hørt det, er fra den såkaldte debat på ateist-forummet.
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34694 - 07/07/2004 16:26
|
Bruger
|
Leif Asmark skrev: >Za> Er det forkert, at fremtrædende personer inden for Hare Krishna-bevægelsen har udtalt, at piger skal besvangres hurtigst muligt efter deres første menstruation?
LA> Ja, det er forkert. Det står ingen steder skrevet, jeg har heller aldrig hørt det sagt, og det ville da også være helt absurd. Det eneste sted, jeg har hørt det, er fra den såkaldte debat på ateist-forummet.Så dette citat af Srila Prabhupada er altså ikke sandt?
But after the first menstruation, the husband is ready. This is the system, Indian system. Herfra
Og han har heller ikke udtalt sig i overensstemmelse med følgende?
Here is a quick list of standards, all of which Srila Prabhupad instructed are to be followed by his followers, that are ‘unusual’ or at odds with Western system of marriage:
Father to arrange marriage of daughter (no dating) Girl to be married even Before puberty (no later then 16) No mixing of boys and girls allowed - strictly As soon as girl has first menstruation she is to be given a child by her husband Polygamy as a means to get all girls married Boy must be minimum 5 years older than the girl No maximum age difference No divorce allowed No remarriage for the women Father must give dowry
All of these Srila Prabhupad has spoke about. Herfra
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#34695 - 07/07/2004 19:30
|
Bruger
Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
|
Hej zaphod, du henviser til er indlæg fra mig på ateist.org, hvor jeg henviser til et Hare Krishna link. Dette link dur ikke længere. Men prøv i stedet dette link. som har sit navn for at ære Krishna for hans 16.108 hustruer, vist nok benævnt Laksmier, som udfører amourøse tjenester for denne Krishna. (sic) Hvor man bl.a. kan læse
And the girl who is already married at 8 or 10 years old, she will now have her husband, and the whole matter is also finished for her even before the agitation starts. No batting her eyes here and there looking at this one, "maybe that one. Oh, he is nice, and that one just looked at me, maybe he will be the one to save me," etc. Thus, getting the girls married at that age will reduce the agitation for the whole society, for the girls will now be properly protected. The whole game is over before it starts. This is the ideal system.
"and the whole matter is also finished for her even before the agitation starts." ... og det hele er slut før hun bliver 'ophidset' (skal formentlig forstås som før hun får seksuelle følelser og i øvrigt skulle begynde at finde sin egen identitet).
og ...
"The whole game is over before it starts." Eller med andre ord, hun får ikke en chance for at bestemme over sit eget liv.
og ...
"Thus, getting the girls married at that age will reduce the agitation for the whole society, for the girls will now be properly protected. "
Altså det tidlige ægteskab i 8-10 årsalderen vil reducere hendes ophidselse (vel her forstået som trang til at opleve/forstå samfundet) vil altså blive ordentlig beskyttet (læs: nægtet hende).
Leif Asmark: "Ja, det er forkert. Det står ingen steder skrevet, jeg har heller aldrig hørt det sagt, og det ville da også være helt absurd. Det eneste sted, jeg har hørt det, er fra den såkaldte debat på ateist-forummet."
Hvorfor "såkaldte debat"? Leif. Var det fordi din ven Jens, som selv startede den, efter flere ugers tavshed ikke svarede på spørgsmålet 'Går du stadig ind for for vedaernes kvindesyn', men i stedet forsvarede ægteskab mellem 22-23 år gamle mænd med 8-10-årige pigebørn med, at det ikke rent juridisk kunne kaldes pædofili.
For mig er betegnelsen ikke så vigtig, jeg opfatter det som et overgreb mod mindreårige. I øvrigt i fuld overensstemmelse med dansk lovgivning og også i fuld overensstemmelse med menneskerettighederne.
Da Jens ikke har svaret på spørgsmålet 'Går du stadig ind for for vedaernes kvindesyn' spørger jeg dig, gør du?
Og nu véd jeg godt, at I retter jer efter dansk lovgivning, og ikke udfører disse overgreb på 8-10-årige pigebørn, men det får mig til at stille spørgsmålet: Giver det ikke en konflikt, et dilemma, i jeres religiøse overbevisning, at Krishnas (og Praphupadas) krav om disse barnebrude må vige for vores demokrati og deraf følgende accept af, at kvinder bør være ligeværdige med mændene.
Wedding Lecture, May 6, 69, in this lecture Srila Prabhupad says that if the girl is not married by age of 13 the father will go to hell .
Er dette udsagn suspenderet i et demokratisk samfund, der ikke tillader barnebrude?
Er demokratiet stærkere end Krishna og Prabhupada? Eller er det et forsøg på at gøre jeres religion mere 'spiselig'?
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#34696 - 08/07/2004 14:58
|
Bruger
|
"Den bedste kærlighed" hmmmmmm. Jeg synes jeg det er meningsløst at snakke om "den bedste kærlighed". En konkurrence om hvem der har den "den bedste kærlighed" lægger ikke rigtig op til noget konstruktivt.
1) Hvorfor er det meningsløst?
2) Hvorfor lægger det ikke op til noget konstruktivt? Konkurrence kan være en god ting, fordi den gør, at de involverede parter anstreger sig endnu mere for at gøre deres bedste.
Det må være betydeligt mere konstruktivt blot at søge og forhåbentlig finde kærlighed. Man kan så bestræbe sig på at fremlægge dette "resultat" på en måde så det er til glæde og inspiration også for andre.
Kærlighed er ikke svær at finde. Vi oplever den alle dagligt i en eller anden form. Det gælder om at udvikle sin kærlighed til Gud, og den metode hvormed man bedst kan gøre dette er den bedste religion. Dermed ikke sagt, at alle andre er ubruelige, tværtimod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34697 - 08/07/2004 16:09
[Re: Jerry]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Jerry
"Og nu véd jeg godt, at I retter jer efter dansk lovgivning, og ikke udfører disse overgreb på 8-10-årige pigebørn, men det får mig til at stille spørgsmålet: Giver det ikke en konflikt, et dilemma, i jeres religiøse overbevisning, at Krishnas (og Praphupadas) krav om disse barnebrude må vige for vores demokrati og deraf følgende accept af, at kvinder bør være ligeværdige med mændene."
Ja, jeg erindrer jeg har spurgt om nogenlunde det samme på ateist.org, men det bliver da interessant at få et svar.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34698 - 08/07/2004 18:18
[Re: nelle]
|
Bruger
|
Krishna og Prabhupada stiller ikke et absolut krav om barneægteskaber. Den vediske lære kan tilpasses tid, sted og omstændigheder - inden for visse rammer. Så der er overhovedet intet problem set fra vores synsvinkel. Det er klart, at succes i åndeligt liv ikke afhænger af, hvornår man bliver gift. Det ville I vide, hvis I gad sætte jer ordentligt ind i den vediske lære, og før I gør dette, ser jeg ingen grund til at gå dybere i denne debat. Alt hvad der skal siges om sagen er allerede blevet sagt i denne tråd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34699 - 08/07/2004 18:20
|
Bruger
|
Gammel vin på nye flasker. Læs min respons i denne tråd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34700 - 08/07/2004 18:44
|
Bruger
|
Zaphod:
1) Det er HK-tilhængere og ikke ateister, der værdsætter at en højere magt slår anderledes troende ihjel. 2) Det er HK-tilhængere og ikke ateister, der vil forbyde folk at sprede (hvad de opfatter som) løgne 3) Det er HK-tilhængere og ikke ateister, der vil at piger skal besvangres straks, de har fået menstruation og gør sig alle mulige krumspring for at det ikke skal hedde pædofili
Hellere være ateist, så.
Man må sige, at disse påstande er så forsimplede og udelader så mange fakta, at de giver et helt forkert billede af, hvad ISKCON står for. Jeg har i denne tråd redegjort for, hvad den vediske position er i forhold til disse punkter.
I øvrigt synes jeg, at det i denne forbindelse er interessant at se på forskellen mellem det vediske samfund og det primært ateistiske danske samfund - som vi ser dette nu. Jeg har tidligere udtalt mig om, hvad resultatet af et sådant Gudsforladt samfund er. I dette indlæg afslører jeg, at "det danske samfund tjener penge på opfordringer til og forherligelser af vold, mord, voldtægt, prostitution, misbrug af børn, salg af narko, tingsliggørelse af kvinder. Jeg har endda set eksempler på, at den danske stat tjener penge på forherligelser af nekrofili samt vold og mord på politifolk. Det danske samfund tjener også penge på prostitution, salg af rusmidler, hasardspil og drab på uskyldige dyr - for ikke at tale om abort. Den vediske religion modarbejder alle disse onde ting."
Jeg henviser endvidere til undersøgelsen "Unges Trivsel 2002 – en undersøgelse med fokus på seksuelle overgreb i barndommen” Statens Institut for Folkesundhed 2002," der viser et uhyre højt antal af seksuelle overgreb på børn og unge i Danmark.
Jeg henviser også til nye undersøgelser, der bekræfter, at en uventet mængde "unge drenge og piger tilbyder seksuelle ydelser og får til gengæld gratis entré til diskoteker, hash, cigaretter, beskyttelse mod trusler eller en pose slik. Andre får omsorg, anerkendelse, en overnatning, penge eller en i gadens hierarki."
Så hellere det vediske system, som der endnu ikke er påpeget nogle defekter ved.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34701 - 08/07/2004 21:49
|
Bruger
|
Kære Zaphod. Du skriver:
>Så dette citat af Srila Prabhupada er altså ikke sandt? >But after the first menstruation, the husband is ready. This >is the system, Indian system.
Hvis du havde læst ordentligt, ville du have set, at Srila Prabhupada siger, at den dag, en pige når til puberteten, er det allerede arrangeret, at hun har en mand og ikke skal til at lede efter en. Der står ikke, at manden står på spring udenfor sovekommeret, og så snart det bliver bekendtgjort, at pigen har haft sin første menstruation, springer han ind og befrugter hende. Vorherrebevares. Hvad med et kursus i at læse indenad?
Dine øvrige citater svarer stort set til korrekt vedisk forståelse (og Srila Prabhupada) bortset fra dette: "As soon as girl has first menstruation she is to be given a child by her husband." Jeg søgte på den angivne hjemmeside, men kunne ikke finde det. Jeg har også søgt på citatet i Srila Prabhupadas samlede værker (som findes på en CD-rom og indeholder alt, han skrevet og sagt), men der er ikke noget, der svarer dertil. Er du bedre informeret end mig?
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34702 - 08/07/2004 22:36
|
Bruger
|
Siden lader til at være blevet fjernet, men The Internet Archive har en kopi af den her. Den indeholder ganske vist den citerede sætning, men der er ingen henvisninger til, hvor Prabhupad skulle have sagt det, og artiklen lader til at være del af en eller andens private hjemmeside. En smule kildekritik ville være tilrådeligt. Guds fred, Andreas evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#34703 - 08/07/2004 23:46
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
En smule kildekritik ville være tilrådeligt.
Nu kan det jo være lidt svært at bedømme validiteten af en kilde. Men når stort set alle de kilder jeg henviser til starter med dyb reverens til Krishna og Prabhupada, må jeg da gå ud fra, at det drejer sig om rettroende, der ikke fordrejer læresætningerne.
Så derfor vil jeg tillade mig at henvise til endnu en kilde, som har overskriften:
Vedic Training: How To Become A Krishna Conscious Wife For ISKCON Brahmacarinis
og som indleder med følgende:
"Why So Concerned About Marriage" chapter of the Brahmacarini Training Manual.
Krishna Consciousness Is For Renunciation. Why Be So Concerned AboutMarried Life?:
Krishna Consciousness is a Society. Society means men, women, children, families, etc. Lord Caitanya Mahaprabhu married twice. Nityananda, Adwaita Acharya, Srinivas, Gadadhar, they are all married men. Srila Prabhupad was a family man. Krishna married 16,108 times. Married life is allowed, it is a part of Krishna Consciousness
The purpose of marriage is for husband and wife to assist one another in their service and progress on the path of love for Krishna. As we will read, Srila Prabhupad encouraged and wanted that all women be married. Especially every young woman must be married. Srila Prabhupad encouraged that brahmacari should remain life-long brahmacari, if possible. At least it is advised to wait as long as they can. Brahmacari is time for self-control, austerity. To build up strong character. Srila Prabhupad instructed, and Manu states in the Manu Samhita, that a boy should put off marriage up until the point when his service or duties become hindered due to mental agitation. Then he can marry. But, for girls, Prabhupad taught that prior to puberty they should be married. And girl should be given a child as soon as she is able.
Room Conversation August 15, 1971, London 710815rc.lon
Se her
Læg venligst mærke til de to sidste sætninger i citatet.
Hvis nu også denne website af Jens (og evt. Leif) bliver kaldt suspekt, skal jeg da gerne grave endnu flere websites af krishnatilhængere frem med de samme citater af Prabhupada.
Men ærlig talt, har vi ikke efterhånden fået fastslået, at Prabhupada med afsæt i vedaerne går ind for disse barnebrude, som skal besvangres hurtigst muligt. Er nogen overhovedet i tvivl om det. Prabhupada var jo selv et godt eksempel.
Mon den omtalte CD-rom indeholder: "Room Conversation August 15, 1971, London 710815rc.lon "? Kunne være interessant at få at vide.
Det indtryk jeg har fået efter at have gennemtrawlet en masse websites og efter at have set Jens' og Leifs forståelse af og tilslutning til den vediske opfattelse af kvindens rolle i samfundet er, at kvinden lige fra barnsben kun må oplæres i huslige sysler, mens almen viden er forbudt for dem.
Se fx:
The Vedic science teaches that the only way to control the girl is that she should be married and given children as soon as possible. Not that she should be sent to an ashram and forced to remain celebant like brahmacari monk. That is so at odds with Vedic culture. Boys can be sent and live in the ashram of the guru, but for girls, what is that? It is a complete concoction. That is why Srila Prabhupad said brahmacarini ashram is artificial, that for our own daughters, no ashram.
Altså kontroller pigerne gennem ægteskab og barnefødsel så tidligt som muligt. Er det ikke et krystalklart krav?
Som jeg ser det, er det et totalt mandsdomineret samfund, hvor pigers fremtid er at være mandens totalt underlydige opvartere i et nærmest slavelignende forhold uden uddannelse og dømt til et liv uden kontakt med andre end den allernærmeste familie.
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#34704 - 09/07/2004 07:49
|
Bruger
|
Hej Jerry
"Som jeg ser det, er det et totalt mandsdomineret samfund, hvor pigers fremtid er at være mandens totalt underlydige opvartere i et nærmest slavelignende forhold uden uddannelse og dømt til et liv uden kontakt med andre end den allernærmeste familie."
Jamen Jerry, det er der jo egentlig ikke noget nyt i, religionen er kvindeundertrykkende, heri adskiller den sig jo ikke fra de fleste andre religioner, den er bare endnu værre på mange punkter.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34705 - 09/07/2004 09:04
Kilden
|
Bruger
|
Dine øvrige citater svarer stort set til korrekt vedisk forståelse (og Srila Prabhupada) bortset fra dette: "As soon as girl has first menstruation she is to be given a child by her husband." Jeg søgte på den angivne hjemmeside, men kunne ikke finde det. Jeg har også søgt på citatet i Srila Prabhupadas samlede værker (som findes på en CD-rom og indeholder alt, han skrevet og sagt), men der er ikke noget, der svarer dertil. Er du bedre informeret end mig?
Den side hvor påstanden kommer fra er fra en side lavet af en hengiven, der mener, at Prabhupada vil have, at vi indfører polygami i ISKCON, selv om Prabhupada flere steder sagde, at det skulle vi ikke. Forfatteren bag siden virker en smule subjektiv, og han siger da også selv:
NOTE: Disclaimer: Although I have been a member of ISKCON (the Hare Krishna movement - or the International Society for Krishna Consciousness) since 1973 and am a direct disciple of HDG AC Bhaktivedanta Swami Prabhupad, and as such, being his disciple I am representing him in that capacity as best as I personally can, still all of the views I express are my own personal views. My views and these pages are my own, instigated on my own endeavor. I am not officially representing ISKCON nor are the opinions expressed here necessarily those promoted or agreed with officially or unofficially by the Governing Body Committee of ISKCON or any other member.
Her
Ændret af Ajita (09/07/2004 09:13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#34706 - 09/07/2004 16:21
Re: Kilden
|
Bruger
|
Ajita: Den side hvor påstanden kommer fra er fra en side lavet af en hengiven, der mener, at Prabhupada vil have, at vi indfører polygami i ISKCON, selv om Prabhupada flere steder sagde, at det skulle vi ikke. Forfatteren bag siden virker en smule subjektiv, og han siger da også selv:
Ja, manden er subjektiv, men en tro tilhænger af Prabhupada og medlem af ISKCON siden 1973. Og det jeg fremdrager er netop hans citater af Prabhupada.
Hvis disse citater skulle være ikke-sande, mon så ikke han var blevet ekskluderet for at fejlcitere Prabhupada og derved miskreditere ham.
Men Prabhupada har jo vist sig at være ret så ambivalent i synspunktet på polygami. Af og til er han hamrende dogmatisk, andre gange er han pragmatisk og prøver på at tilpasse sin religion til nutidens samfund.
Men hans grundlæggende filosofi er, og her følger han vedaernes lære, at polygami er en god måde til at undgå ugifte kvinder/børn, som jo ellers ville kunne finde på at uddanne sig.
Jeg vil derfor give et par eksempler, og selvfølgelig henvise til kilderne. Og så er det op til Ajita at påvise, om det er fornuftige uddrag!
Polygamy
Required In Order To Establish True Varëäçram-Dharma
"We Are…In Favor Of Polygamy" His Divine Grace A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupäda CC Ädi Lélä 14.58
Based On The Teachings Of His Divine Grace A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupäda.
Founder-Acärya of the International Society for Krishna Consciousness
by Ameyätmä däs
First Printed Edition: October 1995
What Çréla Prabhupäd Taught About Polygamy Lectures & Tapes
3 days latter, Aug 19, 72, Srimad Bhagavatam Lecture again in Los Angeles, Çréla Prabhupäd says:
According to Vedic civilization, because man is very aggressive, so he's allowed to accept more than one wife. He's allowed. Generally, female population is greater than the male population. So the Vedic principle is that every girl must be married by the guardian, father. A father's duty is, as soon as girl is thirteen years old, fourteen years old, it is the duty of the father, or in the absence of father, it is the duty of elder brother to get her married. Some way or other, find out any husband. Yes. So if every girl has to be married, and if the female population is greater, then where to get so many husbands? Therefore it is very nice system that one man can marry more than one wife. That is natural. ...
On Sept 18, 72, during Srimad Bhagavatam lecture, Çréla Prabhupäd says:
Especially instruction are given to men. All literatures, all Vedic literatures, they are especially meant for instruction to the men. Woman is to follow the husband. That's all. The husband will give instruction to the wife. There is no such thing as the girl should go to school to take brahmacäré-äçrama or go to spiritual master to take instruction. That is not Vedic system. Vedic system is a man is fully instructed, and woman, girl, must be married to a man. Even the man may have many wives, polygamy, still, every woman should be married. And she would get instruction from the husband. This is Vedic system. Woman is not allowed to go to school, college, or to the spiritual master. But husband and wife, they can be initiated. That is Vedic system. – 720918sb.la
HER
Og jeg skal da ikke glemme at vise disclaimeren:
Preface and Legal Notices:
This book deals with a subject that is illegal in most countries. It deals with instructions by A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupäd (referred to in this book by the affectionate title used by his followers, “Çréla Prabhupäd”). Based on his teachings and Vedic injunctions the book makes arguments showing why polygamy should be allowed in society.
The aim of the book is to seek changes in the society’s perception of polygamy and the unfair laws which prohibit it. Polygamy is based on religious principles. As with any marriage it is a religious rite and should be protected by the Constitution. It is directly supported by many injunctions in the Vedic literature, most notably the Manu Samhita. Therefore to prohibit it is an unfair discrimination and violation of our religious freedom.
The views and opinions presented herein are not necessarily the formal and official views and opinions held by the legal International Society for Krishna Consciousness (referred to as ISKCON) temple entities or the Bhaktivedanta Book Trust publishers (BBT) or the Governing Body Commission (GBC) of ISKCON. Other than the references of Çréla Prabhupäd’s quoted teachings, which represent his personal views and opinions, all other views and opinions are those of the author.
This book is Copyrighted 1995 by Ameyätmä däs except for Çréla Prabhupäd’s quotes which are taken from the BBT VedaBASE Folio and are copyrighted by the BBT.
Og bemærk venligst her i sidste afsnit, at Prabhupadacitaterne er taget fra VedaBASE Folio og at de repræsenterer Prabhupadas personlige synspunkter.
Men også andre steder bliver Prabhupadas stillingtagen til polygami debatteret, her fra VAISHNAVA NEWS:
EDITORIAL February 22, 1999 VNN3129
"We Are, Therefore, In Favor Of Polygamy"
BY AMEYATMA DAS
EDITORIAL, Feb 22 (VNN) — His Divine Grace A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupäda (From Purport CC Ädi Lila 14.58)
Since this is part of the overal topic of the dharma of marriage that I have studied for many years, I must respond in strong objection to mother Prtha's recent editorial on polygamy (VNN3088) HER , in which she made many false and misleading statements in the name of Srila Prabhupad.
(mother Prtha: Prabhupada's real interest in polygamy was only in regard to protection, not about women's inferiority on a spiritual or intellectual level, only physically. However, when he saw his male disciples were not qualified he retracted the instruction of marrying more than one woman and changed it to a definite "NO.")
This is a topic that is much misunderstood in our movement. Of course, the Krsna Consciousness movement is meant to reduce sex life to nil, therefore, why should any of us be concerned with trying to defend such a topic? Because the topic itself is very much misunderstood. Polygamy, if properly introduced and practiced, will actually STOP illicit sex in human society. It will dramatically reduce divorce, in fact, it is one of the most important solutions to the problem of illicit sex and divorce. What do I base these radical ideas on? The teachings and words of the Founder Acharya of ISKCON. ... Mother Prtha says, "Years ago in this movement it was common knowledge that Prabhupada had discontinued polygamy."
It is a common misunderstanding. And, yes, at one time he did instruct us to not do this. But, one major defect of mother Prtha's article is that this was by no means Srila Prabhupad's last instructions on the mater. His later and very last instructions on the topic were not opposed. Rather, it was he who many times, after Feb of 73, time after time continually promoted it.
HER
Så selv om Ajita hævder: "selv om Prabhupada flere steder sagde, at det skulle vi ikke" (indføre polygami) så ser det ud til, at de fleste krishnatilbedere gerne ser det indført, men at Prabhupada af og til afstår fra kravet, idet tiden ikke er moden til at gennemføre det, og at man så retter ind.
Ret interessant i øvrigt, at de vediske dogmer kan gradbøjes.
Leif til Ajita:
Er du bedre informeret end mig?
Åbenbart ikke. Så jeg håber mine informationer hjælper på jeres forståelse.
I kan yderligere få information, hvis I tager en googler på 'Prabhupada polygami'.
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#34707 - 09/07/2004 17:40
|
Bruger
|
Jerry: "Ja, manden er subjektiv, men en tro tilhænger af Prabhupada og medlem af ISKCON siden 1973. Og det jeg fremdrager er netop hans citater af Prabhupada." 1) Hvor tro han er mod Prabhupada i forbindelse med denne sag - det har vi endnu ikke fundet ud af. 2) Det er ikke kun citater fra Prabhupada, du bringer. Du bringer også forfatterens bestemte udvalg og fortolkning af disse. Du bør gøre klart, hvad der er hvad. 3) Hvis disse citater skulle være ikke-sande, mon så ikke han var blevet ekskluderet for at fejlcitere Prabhupada og derved miskreditere ham. Det tror jeg næppe. Jeg tror ikke, forseelsen er så stor, hvis forfatteren virkelig er overbevist om, at det er, hvad Prabhupada ønskede. "Men Prabhupada har jo vist sig at være ret så ambivalent i synspunktet på polygami. Af og til er han hamrende dogmatisk, andre gange er han pragmatisk og prøver på at tilpasse sin religion til nutidens samfund." Jeg synes nu, han er helt klar. I princippet går han ind for polygamy, og han forsvarer det. Men i praksis fandt han ud af, at det ikke virkede i ISKCON og den vestlige verden, fordi folk er så degraderede:
First let us understand that polygamy cannot be permitted in our society. Legally it is impossible and neither are there many of our devotees who are prepared to assume the responsibility for many wives. Therefore as I have suggested previously as they do in Christian religion they have so many convent where the women stay and they receive protection. The point is that the women must be protected and it is the duties of the leaders of our society to see that this is carried out.
>>> Ref. VedaBase => Letter to: Satsvarupa -- Melbourne 10 February, 1973
After conferring with my various GBC representatives I have concluded that polygamy must be strictly prohibited in our society. Although it is a Vedic institution still there are so many legal implications. Neither are many of our men fixed up enough to tend for more than one wife. Polygamy will simply increase the sex life and our philosophy is to gradually decrease the sex life till eventually there is no sex life. The policy should be that all the women are given the utmost protection. Women are looking for husbands because they feel unprotected so it is up to the senior members to give all protection to the women.
>>> Ref. VedaBase => Letter to: Rupanuga -- Sydney 14 February, 1973
Jerry: "Så selv om Ajita hævder: "selv om Prabhupada flere steder sagde, at det skulle vi ikke" (indføre polygami) så ser det ud til, at de fleste krishnatilbedere gerne ser det indført, men at Prabhupada af og til afstår fra kravet, idet tiden ikke er moden til at gennemføre det, og at man så retter ind."
Jeg må stille mig kritisk over for påstanden om, at "de fleste krishnatilbedere gerne ser det [polygami] indført,..." I hvert fald hvis Jerry mener på nuværende tidspunkt. Jeg er overbevist om, de fleste følger Prabhupada´s instruktioner om ikke at indføre det, fordi polygamy ikke på nuværende tidspunkt virker i ISKCON og det meste af verden for den sags skyld. Måske vil det kunne indføres senere, hvis samfundet ændrer sig i en mere vedisk retning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34708 - 10/07/2004 00:52
|
Bruger
|
Ajita:
Jeg synes nu, han er helt klar. I princippet går han ind for polygamy, og han forsvarer det. Men i praksis fandt han ud af, at det ikke virkede i ISKCON og den vestlige verden, fordi folk er så degraderede:
O.k. Jens, så fik vi det afklaret. Altså Prabhupada går i princippet ind for polygami. Han går i princippet ind for ægteskab med 9-10-årige piger, som i princippet skal besvangres så snart de er kønsmodne. Principielt skal disse pigebørn ikke have anden uddannelse end husholdning og børnepasning.
I princippet skal de stakkels 9-10-årige piger se frem til et liv som husholdersker for manden og leverandører af nye krishnatilbedere og være totalt underlagt manden og uden kontakt med omverden. "IF a woman is trained up not to talk with any other man except her husband, that is her beauty. That enhances the beauty and prestige. This is Vedic knowledge."
Disse principper er ifølge Prabhupada den rigtige måde at indrette et samfund på.
Men da det i praksis er imod en moderne forståelse af kvinders stilling, og i øvrigt imod menneskerettighederne, så erkender han nødtvungent: "Men i praksis fandt han ud af, at det ikke virkede i ISKCON og den vestlige verden, fordi folk er så degraderede"
Så I krishnatilbedere venter åbenbart bare på opgraderingen. Og hvis den skulle komme, så træder Prabhupadas og vedaernes kvindesyn i kraft med al dens kvindeundertrykkelse.
Godt at vide, at I er så få i en hensygnende sekt. Som du, Jens, selv udtrykker det: "Mælken koges ind".
Jens: Jeg er overbevist om, de fleste følger Prabhupada´s instruktioner om ikke at indføre det, fordi polygamy ikke på nuværende tidspunkt virker i ISKCON og det meste af verden for den sags skyld. Måske vil det kunne indføres senere, hvis samfundet ændrer sig i en mere vedisk retning.
Må jeg opfatte denne udtalelse som at du ønsker polygami indført, men pænt venter til samfundet ændrer sig i mere vedisk retning?
Er du principielt tilhænger af polygami, hvor ældre mænd tager flere 9-10-årige pigebørn til sig som barnebrude? Og her skal jeg måske lige tilføje, at Prabhupada også synes, at det er i orden at selv 75-årige ægter disse pigebørn.
Jeg spørger, og håber på et seriøst svar.
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#34709 - 10/07/2004 10:10
|
Bruger
|
Jeg synes, dit indlæg er meget subjektivt og indeholder meget emotionelt sprog. Det virker som om, du vil manipulere dine læsere følelsesmæssigt i stedet for intellektuelt, fx med nedenstående sætninger. Ordene med fed er stærkt emotionelt ladede ord, som bruges for at manipulere læsere emotionelt i modsætning til følelsesmæssigt. " ...leverandører af nye krishnatilbedere og være totalt underlagt manden og uden kontakt med omverden." Kvinden er bestemt ikke totalt underlagt manden i vedisk kultur. Det kan man fx læse i denne tekst, hvor en kvinde fra ISKCON udtaler sig. Endvidere sagde Prabhupada, at kvinder fx kan indtage poster som tempelpræsidenter, og at de kan være guruer - den højeste position i vedisk samfund. Prabhupada sagde endda, at en hustru kan være sin mand guru, såfremt hun er mere åndeligt avanceret end han. Derfor kan der ikke være tale om, at kvinden er totalt underlagt manden. Det er noget, du har misforstået. " ...vedaernes kvindesyn i kraft med al dens kvindeundertrykkelse ." For det første så viser du, når du på forhånd antager, der er tale om kvindeundertrykkelse, at du slet ikke gider diskutere, hvorvidt der rent faktisk er tale om kvindeundertrykkelse. Du har allerede taget stilling på forhånd. Men dette går bare ikke i en debat. Det er en logisk fejl, der kaldes "begging the question," hvilket henviser til, at man forudindtager det, som diskuteres. Vi mener naturligvis ikke, der er tale om kvindeundertrykkelse i et vedisk samfund. I følge vedaerne må man bestemt ikke undertrykke kvinder. Vedaerne siger fx i den anledning:
Women must always be honoured and adorned by their fathers, brothers, husbands and brother-in-law, who desire their own welfare'(Manu Smriti 3:55). 'Where women are honoured, there the gods are pleased; but where they are dishonoured, no sacred rite yields its rewards'(Manu Smriti 3:56.) 'The family in which the women lament quickly meets with destruction; the family in which the womenfolk rejoice will always prosper'(Manu Smriti 3:57.) 'A wife who is tainted by sin, whether she be quarrelsome, or having left home, or having been raped, or fallen into the hands of robbers; must never be abandoned; to forsake her is not prescribes by the sacred law. (Vasista Samhita 28:2-3)
Jeg har envidere tidligere omtalt dette emne, hvor jeg viser, at din fremlægning af vedaernes syn på kvinder er alt for ensidigt og manipuleret:
Hare Krishna´s sex-etik: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=40560&page=2&view=collapsed&sb=5&o=93&vc=1
Lidt om vedisk menneskelforståelse: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=40802&page=2&view=collapsed&sb=5&o=93&vc=1
Falske anklager om pædofili tilbagevist: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=40523&page=2&view=collapsed&sb=5&o=93&vc=1
Tvungen sex for budt i følge Hare Krishna: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=40649&page=2&view=collapsed&sb=5&o=93&vc=1
Vold mod kvinder strengt forbudt i følge vedaerne!: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=40711&page=2&view=collapsed&sb=5&o=93&vc=1
Jeg har envidere vist, hvorfor det i virkeligheden er det vestlige samfund, der undertrykker og manipulere kvinder:
Uhyggelige tal om Danmark: http://www.ateist.org/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=14341&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=&vc=&PHPSESSID
"...hensygnende sekt."
For det første er vi ikke en sekt, da vi ikke er udsprunget fra en anden tradition. For det andet er vi ikke hensygnende, men vokser gradvist på verdensplan.
Dit indlæg er ikke andet end anden gentagelse af ting, du allerede har skrevet, og som jeg tidligere har tilbagevist. Desuden er det alt for useriøst til, at jeg vil besvare det i detaljer. Jeg kan kun henvise til mine tidligere indlæg, hvor jeg har redegjort for de ting, du har tager op igen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34710 - 10/07/2004 14:40
|
Anonym
Anonym
|
Nu ved jeg godt, at du mener at have tilbagevist de såkaldt falske anklager om pædofili ved at henvise til en række definitioner fra saglige kilder, der viser, at så snart pigen er over 13 år, så er der ikke tale om pædofili.
Måske du ville være så venlig at redegøre for, hvorfor det er formålstjeneligt at en pige på 14 år, hvis hun ikke skal have seksuel omgang så i det mindste skal loves bort i denne alder?
Det ville nok være en fordel, hvis du kunne redegøre for Hare Krishnas begrundelse af et sådant synspunkt evt. ved henvisning til noget, som du tidligere har skrevet. Du har - så vidt jeg husker - aldrig argumenteret for det positive i Hare Krishnas position i denne diskussion. At kritisere det som findes i dette samfund er ikke det samme, som at begrunde en hvilken som helst forandring. Det er vi forhåbentlig enige om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34711 - 10/07/2004 19:35
Rettelse
|
Bruger
|
Jeg kom til at skrive:
"Ordene med fed er stærkt emotionelt ladede ord, som bruges for at manipulere læsere emotionelt i modsætning til følelsesmæssigt."
Der skulle naturligvis have stået:
"Ordene med fed er stærkt emotionelt ladede ord, som bruges for at manipulere læsere emotionelt i modsætning til at overbevise dem intellektuelt."
|
|
Til toppen
|
|
|
#34712 - 10/07/2004 20:13
|
Bruger
|
jensen: Nu ved jeg godt, at du mener at have tilbagevist de såkaldt falske anklager om pædofili ved at henvise til en række definitioner fra saglige kilder, der viser, at så snart pigen er over 13 år, så er der ikke tale om pædofili.
Nu ser det ud som om, du er ude i samme ærinde som Jerry. Jeg har aldrig postet indlæg, der sagde, at så snart en pige er over 13, så er det ikke pædofili at have sex med hende. Jeg har argumenteret, at det ikke er alderen, det kommer an på, når man taler pædofili, men den fysiske udvikling. Pædofile er tiltrukket af de primære seksuelle karakteristika, og de føler sig frastødt af de sekundære (bryster, brede hofter, kønsbehåring, menstruation o.l.) Hvis en 13 årig pige har udviklet de sekundære seksuelle karateristika, så er man ikke pædofil, hvis man føler sig tiltrukket af hende. I følge eksperter er det helt normalt at voksne mænd er tiltrukket af piger i puberteten.
Vedaerne fordømmer folk, der er tiltrukket til piger, der ikke har udviklet alle disse sekundære seksuelle karakteristika. Det kan godt være, at nogle 13-årige ikke har udviklet disse, og hvis det er tilfældet, bør man holde sig fra dem. Men det kan også være, at en 13-årig har udviklet dem, og at hun har et stærkt ønske om at have sex. Dette er MEGET typisk. Til gengæld kan det også være, at en 15-årig ikke har udviklet de sekundære seksuelle karakteristika, og at en pædofil derfor kan være tiltrukket af hende. Vedaerne fordømmer dette. Dette viser, at vi ikke kan bruge alder som kriterie, når vi bedømmer, om en given person har udført en pædofil gerning. Det ville være absurd.
Læs evt. dette indlæg igen:
Falske anklager om pædofili tilbagevist: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=40523&page=2&view=collapsed&sb=5&o=93&vc=1
Faktisk læste jeg på nettet, men gemte ikke henvisningen, at den seksuelle lavalder er 15 i Danmark, netop fordi NOGLE ikke er modne nok, når de er 13. Så for at beskytte de få, hævede man aldersgrænsen. Hvor sandt dette er, ved jeg ikke, men faktum er, at mange 13-årige piger ønsker at have sex - og at de HAR det. Andre lande har da også en lavere aldergrænse. I Danmark skal vi da heller ikke mere end 100 år tilbage, før den var lavere. Jeg kan ikke huske, om den var 10 eller 12 år. I verden svinger den seksuelle lavalder fra ca. 12 til 18 år. Så hvorfor lige 15?
jensen: Måske du ville være så venlig at redegøre for, hvorfor det er formålstjeneligt at en pige på 14 år, hvis hun ikke skal have seksuel omgang så i det mindste skal loves bort i denne alder?
Jeg har faktisk argumenteret for det positive i dette adskillige gange. Piger som er i puberteten har et stærkt ønske om at finde en mand og have sex, og hvis man ikke sørger for, de får det, så vil de selv opsøge det. Kik dig omkring blandt unge piger, og du vil se, det er sandt. Dette skaber en forfærdelig masse problemer. Pigerne bliver misundelige på hinanden, de konkurrerer om, hvem der er smukkest, de sammenligner sig med uopnåelige såkaldte idealer, de udvikler spiseforstyrrelser, de får et forkvaklet forhold til deres egen kønsidentitet og seksualitet i det hele taget, de bliver gravide og får uønskede børn eller aborter, mænd udnytter dem - listen bliver ved dog ved. Det er disse ting, som ødelægger vores samfund, og de kan undgås eller minimeres, hvis alle bliver gift i en tidlig alder.
Og for at imødekomme evt. argumenter, så vil jeg opfordre til at følgende læses:
Despite the best training and the best company, most teenagers want to associate with the opposite sex. Therefore, Vedic culture prescribes early marriage, on religious principles. That kind of marriage makes the mind peaceful and receptive to spiritual instruction.
Parents must help their sons and daughters find suitable marriage partners, except for children who are going to stay happy in lifelong celibacy. Parents should understand that adolescents have only three choices in sexual morality: celibacy, marriage, or immorality. Because of the danger in a society where boys and girls mix freely, marriage should be encouraged.
We sometimes mistakenly think that an "arranged" marriage means that the parents force a twelve-year-old girl to marry a thirty-year-old man -- and they meet for the first time at the wedding. Prabhupada gives us a different picture. He tells us of a gradual process, usually spanning several years. The parents look for a suitable partner for their child, taking into account that the boy and girl should be equal in character, qualities, social position, and renunciation.
The parents judge the match through their own observations, by asking others, and through astrology. The wishes of the boy and girl are also important. Once the families and the boy and girl agree, a period of occasional, supervised association begins. It's as if the parents introduce their child to a suitable mate and then chaperone formal "dates" to prepare the children for marriage. When the children are old enough to marry, the girl may still spend long regular visits at her parents' home so she may gradually get used to being a wife. An extended family makes this easier by helping the new couple in their duties and relationship.
This time-tested process can be easily followed today. The girl engaged to a suitable boy doesn't have to advertise herself to find a man. And the boy knows he can't marry until he becomes responsible. He is therefore motivated to mature into a conscientious man of good character.
Built on the early training in renunciation, their marriage will be dedicated to Krsna, fulfilling our hope for their future.
>>> Ref. VedaBase => Teens and Celibacy
|
|
Til toppen
|
|
|
#34713 - 10/07/2004 23:18
|
Bruger
|
Jens: "Jeg synes, dit indlæg er meget subjektivt og indeholder meget emotionelt sprog." Korrekt opfattet vedr. subjektivitet. Selvfølgelig er det subjektivt. Om det som følge deraf også er manipulerende, lader jeg læserne om at bedømme. Hvad angår emotionel. Ja, dette er også korrekt opfattet. Hvis jeg ikke var emotionel, ville jeg slet ikke blande mig i debatten, men når jeg bliver præsenteret for et kvindesyn, som jeg subjektivt opfatter som dybt nedværdigende, så kommer også følelser med i billedet. Se fx Leifs udsagn:
Kvinder er en af fem slags personer, nemlig brahmana’er, børn, kvinder, gamle mennesker og køer, som alle har pligt til at beskytte. Alle ved, at koen indtager en specielt hellig plads for hinduer, men ikke alle ved, at kvinden også gør det.
Køer er hellige, men det er kvinder også! (sic)
Kvinder og køer har samme specielle plads for hinduer (læs: hinduistiske Mænd).
En ko er totalt styret af ejeren, og det samme er ganske åbenbart også tilfældet for kvinden.
Jens: "Kvinden er bestemt ikke totalt underlagt manden i vedisk kultur."
Det kalder jeg en kovending. Hvad med dette citat:
"SB 6.18.42 From Purport :
"A man should be trained to be a first-class devotee of Lord Krsna, and a woman should be trained to be a very chaste follower of her husband. That will make the lives of both of them happy."
Eller for den sags skyld en masse andre citater om faderens absolutte overherredømme over pigebarnet indtil han overgiver hende til en passende mand. Hun præmenstruel, 9-10-11 år gammel, han ca. ti år ældre, der som pligt skal besvangre hende straks hun er kønsmoden.
Er hun ikke totalt underlagt Manden (med stort M), udelukket som hun er, fra al undervisning undtagen huslige sysler?
At der ud fra denne placering af kvinden (læs: barnet) uden uddannelse kan opstå kvindelige tempelpræsidenter og guruer synes mig at være et paradox. En kvinde uden uddannelse med en så høj status?
Er det sådan, at tempelpræsidenter og guruer kan være uden uddannelse eller er der nogle kvinder, der ikke er underlagt de gældende regler og har fået en uddannelse?
Jens citerer mig for følgende: "... leverandører af nye krishnatilbedere og være totalt underlagt manden og uden kontakt med omverden." Hvilket han kalder manipulerende og fremhæver ordet "leverandører".
Dette gentager jeg gerne, idet Jens tidligere har udtalt, at kvinden er det hylster, som mandens sædcelle indeholdende oversjælen tager bolig i. Og dette kun for at skabe nye tilhængere af Krishna.
Denne skabelse (produkt af samleje) af nye krishnatilhængere skal ifølge Jens foregå uden nogen form for materiel nydelse, og først efter dyb hengivelse til Krishna, som et offer til ham.
At han dér er i uoverensstemmelse med Leif fremgår af følgende:
Leif: Det er således i orden at ønske at nyde sex , men kun under forudsætning af, at man er villig til at tage det fulde ansvar for de børn, der kommer deraf. ... Jens: men personligt ser jeg intet problem i, at man bliver gift tidligt, så fremt man følger reglen om, at man kun må have sex for at få børn. Denne regel forhindrer pædofili, da man ikke må have sex med nogen, der ikke kan få børn. ... I følge vedaerne er sex kun tilladt i ægteskab med det formål at få børn og opdrage disse til at elske Gud.
Og for at fuldende dette billede af forvirringen, så et citat af supporteren Gothari:
Gothari: Det er fuldt ud muligt at have seksuelt samkvem med et højere mål end seksuel tilfredsstillelse, f.eks. med det formål at få børn, og at opdrage disse til et gudsbevidst liv.
Som man kan se, er det ikke kun Prabhupada, der er ambivalent, men også hans nutidige danske tilhængere.
Eftersom Jens ikke har svaret på det, der faktisk var grundlæggende i mit forrige indlæg, vil jeg hermed gentage det.
Til Jens: Må jeg opfatte denne udtalelse som at du ønsker polygami indført, men pænt venter til samfundet ændrer sig i mere vedisk retning?
Er du principielt tilhænger af polygami, hvor ældre mænd tager flere 9-10-årige pigebørn til sig som barnebrude? Og her skal jeg måske lige tilføje, at Prabhupada også synes, at det er i orden at selv 75-årige ægter disse pigebørn.
Jeg spørger, og håber på et seriøst svar.
Kan du stadig stå inde for vedaerne kvindesyn?
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#34714 - 11/07/2004 10:04
|
Bruger
|
>>religionen er kvindeundertrykkende, heri adskiller den sig jo ikke fra de fleste andre religioner, den er bare endnu værre på mange punkter<<
Kære Nelle, du aner altså ikke, hvad du vrøvler om. Du har aldrig sat din fod i et Hare Krishna-tempel (eller har du?), og du kender ingen af os, der følger denne tradition, ved hvordan vi lever, hvad vi gør, hvordan vi omgås hinanden osv.
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34715 - 11/07/2004 13:08
|
Bruger
|
Jerry: Korrekt opfattet vedr. subjektivitet. Selvfølgelig er det subjektivt. Om det som følge deraf også er manipulerende, lader jeg læserne om at bedømme.
Hvad angår emotionel. Ja, dette er også korrekt opfattet. Hvis jeg ikke var emotionel, ville jeg slet ikke blande mig i debatten, men når jeg bliver præsenteret for et kvindesyn, som jeg subjektivt opfatter som dybt nedværdigende, så kommer også følelser med i billedet.
Rart at du indrømmer, at du er subjektiv, hvad angår denne sag. Men så længe du ikke er villig til at bevæge dig fra den subjektive til den objektive debat, så tvivler jeg på, du, jeg eller andre kan drage fordel af denne snak.
Jerry: Køer er hellige, men det er kvinder også! (sic)
Kvinder og køer har samme specielle plads for hinduer (læs: hinduistiske Mænd).
En ko er totalt styret af ejeren, og det samme er ganske åbenbart også tilfældet for kvinden.
Du begår en logisk brøler her. Her er, hvad du siger:
1. Argument:
1) Køer er hellige 2) Kvinder er hellige 3) Derfor indtager kvinden og koen samme specielle plads.
Konklusionen i dette fejlagtige argument bruger du så som præmis i dit andet argument:
2. Argument:
1) Kvinden og koen indtager samme specielle plads. 2) En ko er totalt styret af sin ejer 3) Derfor er kvinden også totalt styret af sin ejer.
Det undrer mig, at man kan komme til at drage sådanne ulogiske argumenter. Det følger samme logiske form som dette:
1. Argument
1) Grise har ører 2) Jerry har ører 3) Derfor indtager Jerry og grise den samme specielle plads.
2. Argument:
1) Jerry og grise indtager den samme specielle plads. 2) En gris er totalt styret af sin ejer. 3) Derfor er Jerry totalt styret af sin ejer.
Hvis du vil holde på, at din slutning er gyldig, så må du også holde på, at denne min slutning er gyldig.
Bare fordi både kvinder er køer er hellige, så følger det selvfølgelig ikke, at de er ens på alle punkter. Leif skrev også, at en brahmana, en præst, også var hellig, så hvis vi skal følge din logisk, så er kvinden også lig med brahmanaen.
Pointen er, at fordi to entiteter deler visse karakteristika, så følger det ikke, at de også deler alle mulige andre karakteristika. Jeg kan altså ikke forstå, at du argumenterer på den måde. Du må meget undskylde, men jeg opfatter det som værende meget barnligt - og jeg tror faktisk, du gør det med fuldt overlæg for at miskreditere ISKCON.
Jerry: Eller for den sags skyld en masse andre citater om faderens absolutte overherredømme over pigebarnet indtil han overgiver hende til en passende mand. Hun præmenstruel, 9-10-11 år gammel, han ca. ti år ældre, der som pligt skal besvangre hende straks hun er kønsmoden.
Her ser vi igen det meget stereotype billede, du gerne vil fremstille af ISKCON. Du bruger igen emotionelt sprog for at manipulere dine læsere emotionelt:
...faderens absolutte overherredømme...
Vi har tidligere postet indlæg, der viser, at pigen selv er med til at bestemme, hvem hun gerne vil giftes med.
...der som pligt skal besvangre hende straks hun er kønsmoden.
Leif har tidligere spurgt dig, om du kan fremskaffe et citat fra Prabhupada, der dokumenterer denne påstand. Kan du det?
Jerry:Er det sådan, at tempelpræsidenter og guruer kan være uden uddannelse eller er der nogle kvinder, der ikke er underlagt de gældende regler og har fået en uddannelse?
Her har du igen misforstået, hvad det er for en slags uddannelse, Prabhupada taler om. Selvfølgelig skal kvinder have uddannelse, men de skal ikke tvinges til at tage en uddannelse, der går imod deres natur. Pr. natur elsker kvinder familie, og hvad der dertil hører. Deres krop er skabt til at føde børn - og de har et bestemt moderligt instinkt, som gør, at de er specielt egnede til at tage sig af børn. Piger og kvinder bør derfor opdrages til at varetage disse funktioner. Ellers ender vi i et kaostisk samfund, som det vi har nu. Kvinder skal også uddannes i åndelig viden, de skal også være Krishnabevidste, og hvis de er Krishnabevidste nok, kan de indtage poster som tempelpræsidenter og guruer.
Jerry: Dette gentager jeg gerne, idet Jens tidligere har udtalt, at kvinden er det hylster, som mandens sædcelle indeholdende oversjælen tager bolig i. Og dette kun for at skabe nye tilhængere af Krishna.
Og hvad så? Hvorfor sætter det faktum kvinden i en underlegen position? Det siger vedaerne i hvert fald intet om, at det gør - tværtimod? Så hvordan er du nået frem til det?
Jerry: Denne skabelse (produkt af samleje) af nye krishnatilhængere skal ifølge Jens foregå uden nogen form for materiel nydelse, og først efter dyb hengivelse til Krishna, som et offer til ham.
At han dér er i uoverensstemmelse med Leif fremgår af følgende:
Leif: Det er således i orden at ønske at nyde sex , men kun under forudsætning af, at man er villig til at tage det fulde ansvar for de børn, der kommer deraf.
Der er ingen modsigelse. Vedaerne er indrettet således, at man gradvist går fra at være materialitisk indstillet til at opgive disse ønsker. Så det er tilladt at nyde materielt, hvis det gøres efter de vediske principper. Det viser, at man ved, det er moralsk forkert at nyde materielt, og at man er villig til at opgive det.
I princippet skal man altså kun have børn for at glæde Gud, og for at opdrage børnene til at elske Gud. Det er dette, man skal have i tankerne, når man får børn. Kan man ikke holde sine selviske ønsker helt ude, så er det alligevel ok, så længe man følger de vediske retningslinjer, for så vil disse selviske ønsker om sex gradvist forsvinde.
Så det er altså kun dig, Jerry, der har et problemer med at forstå, hvad det er vedaerne siger.
Eftersom Jens ikke har svaret på det, der faktisk var grundlæggende i mit forrige indlæg, vil jeg hermed gentage det.
Jeg skrev, at jeg ikke følte, vi kunne have en konstruktiv debat, så længe du bruger emotionelt og manipulerende sprog samt bevidst fordrejer argumenter og slutter ulogisk fra forkerte præmisser. Så før du forbedrer din debatstil, tager jeg ikke hul på disse spørgsmål.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34716 - 11/07/2004 13:33
|
Bruger
|
Nu vrøvler jeg aldeles ikke, men du kan jo forsøge at forklare mig, hvordan du kan se det anderledes end undertrykkende, når små piger er tvunget til at blive gift inden de når end alder på bare 16 år.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34717 - 11/07/2004 13:53
|
Bruger
|
Nu er det ikke sådan, at børn med vold og magt tvinges til at gifte sig.
Har du overvejet følgende: Er det også undertrykkende, når forældre tvinger deres børn til at gå i skole, når de er børn? Er alt hvad forældre tvinger og påfører deres børn undertrykkende? Hvis ikke, hvor går grænsen så og hvorfor?
|
|
Til toppen
|
|
|
#34718 - 11/07/2004 13:56
Utroligt kvindesyn!
|
Bruger
|
Ajita skrev: Aj> Selvfølgelig skal kvinder have uddannelse, men de skal ikke tvinges til at tage en uddannelse, der går imod deres natur. Pr. natur elsker kvinder familie, og hvad der dertil hører. Deres krop er skabt til at føde børn - og de har et bestemt moderligt instinkt, som gør, at de er specielt egnede til at tage sig af børn. Piger og kvinder bør derfor opdrages til at varetage disse funktioner. Ellers ender vi i et kaostisk samfund, som det vi har nu. Kvinder skal også uddannes i åndelig viden, de skal også være Krishnabevidste, og hvis de er Krishnabevidste nok, kan de indtage poster som tempelpræsidenter og guruer.
-Kan du føre bevis for, at kvinder pr. natur elsker familie i højere grad end fx mænd gør det? -Kan du føre bevis for, at kvinder er bedst tjent med at følge deres "natur" som defineret af dig i stedet for at følge deres egen fri vilje?
Jeg kan kun gentage, at dit deterministiske og totalitært undertrykkende samfundsideal vækker den dybeste afsky hos mig, og dit kvindesyn især er arketypen på det religiøst betingede, patriarkalske diktatur! Fy for den lede!
Med den dig tilkomne respekt -Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#34719 - 11/07/2004 14:12
|
Bruger
Sted: København
|
Nu vrøvler jeg aldeles ikke, men du kan jo forsøge at forklare mig, hvordan du kan se det anderledes end undertrykkende, når små piger er tvunget til at blive gift inden de når end alder på bare 16 år.
Småpiger kan jo lide at være sammen med fuldvoksne mænd - de ved det bare ikke selv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34720 - 11/07/2004 15:03
Re: Utroligt kvindesyn!
|
Bruger
|
-Kan du føre bevis for, at kvinder pr. natur elsker familie i højere grad end fx mænd gør det? -Kan du føre bevis for, at kvinder er bedst tjent med at følge deres "natur" som defineret af dig i stedet for at følge deres egen fri vilje?
Enhver med lidt erfaring på området, lidt indsigt i kvinder og mænds psykologi, kan se det. Vi ved også, at kvinder er mere emotionelle end mænd. Den falske ligestilling mellem mænd og kvinder fører samfundet længere og længere ud i kaos. Mænd og kvinder er lige meget værd, men de er ikke ens. Kvinder der ikke følger deres natur er ikke lykkelige.
Man skal selvfølgelig bruge sin frie vilje, men hvis man er opdraget til at tro, det er godt at bruge til at vælge ting, som faktisk er skadelige for en selv, så er den ikke meget bevendt alligevel.
Tillykke med dit syn på, hvad jeg mener. Men jeg kan ikke bruge dit sentimentale udbrud til noget som helst. Du føler afsky, men kan du selv bevise, at du har ret, og at jeg tager fejl?
|
|
Til toppen
|
|
|
#34721 - 11/07/2004 15:35
ORDSTYRER: Debat om Hare Krishna
|
Bruger
|
Café,
Hvis tonen ikke forbedrer sig, vil denne tråd blive lukket. Der vil ikke komme flere advarsler.
mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
#34722 - 11/07/2004 17:06
|
Anonym
Anonym
|
Nu er det vel i udgangspunktet en lidt mærkelig fremgang at fordre et bevis for, at et bestemt kvindesyn en bestemt forståelse af, hvordan kvinder er og tænker skal kunne bevises. Hvad ville du selv tænke, hvis nogen kom med deres egen bevisførelse for, hvilken rolle det var mest naturligt for mænd at have og derefter mente, at du skulle efterleve den, selvom den stred imod dine egne ønsker og følelser? Det virker ærlig talt temmelig subjektivitetsfjernt at søge et bevis for, at en form for rolle er mere rigtig end en anden. Jeg tror at alle - inklusiv dig selv - har det bedst med selv at bestemme, hvilken rolle de vil påtage sig og at træffe livets store beslutninger selv.
I øvrigt savner jeg syn for, at udviklingen kan være med til at skabe nye kønsroller. Her er jeg ikke ude på at relativisere men blot påpege, at kvinders traditionelle rolle som emotionelle også kan tænkes i høj grad at være et historisk tilfældigt træk. Det kan jeg ikke bevise, det skal heller ikke bevises, for hvad der er bedst for andre, det kan ingen andre bevise! Det er måske der, mange mennesker bliver forargede, når Hare Krishna mener at kvinden ER noget bestemt og SKAL indgå i et bestemt rollespil.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34723 - 11/07/2004 18:04
|
Bruger
|
>> Nu vrøvler jeg aldeles ikke, men du kan jo forsøge at forklare mig, hvordan du kan se det anderledes end undertrykkende, når små piger er tvunget til at blive gift inden de når end alder på bare 16 år >>
Du vrøvler, når du siger, at du ikke vrøvler, og du vrøvler, når du siger, at små piger eller andre indenfor Hare Krishna/vedisk kultur er tvunget til noget som helst. Hvor mange gange skal det gentages, at ingen (kvinder eller andre) er tvunget til noget, før du fatter det?
Det er noget vrøvl, når en person udtaler sig så skråsikkert om noget, som du gør, uden at ane en pind om det. Jeg har også vist det til et par religionssociologer (der ikke er medlemmer af Hare Krishna, men i modsætning til dig kender til vedisk kultur), og de rystede bare på hovedet.
Med venlig hilsen
Leif Asmark Jensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34724 - 11/07/2004 18:17
|
Bruger
|
Ajita
"Enhver med lidt erfaring på området, lidt indsigt i kvinder og mænds psykologi, kan se det. Vi ved også, at kvinder er mere emotionelle end mænd. Den falske ligestilling mellem mænd og kvinder fører samfundet længere og længere ud i kaos. Mænd og kvinder er lige meget værd, men de er ikke ens. Kvinder der ikke følger deres natur er ikke lykkelige"
Vrøvl, det er kun en undskyldning for at undertrykke kvinder, du kommer med denne forklaring.
"Man skal selvfølgelig bruge sin frie vilje, men hvis man er opdraget til at tro, det er godt at bruge til at vælge ting, som faktisk er skadelige for en selv, så er den ikke meget bevendt alligevel."
det der med opdragelse er jo en sjov lille ting, du mener måske det er bedre når piger bliver opdraget til at det er helt naturligt de skal giftes som 12-13 årige med mænd der er 25-30 år eller ældre, pigerne bliver jo opdraget til at tro, det er i orden, at de bliver behandlet som en handelsvare og de skal være underlagt manden.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34725 - 11/07/2004 18:25
|
Bruger
|
Ja man skal læse meget før øjnene falder ud. Jeg er fuldstændig ligeglad med hvor mange gange du fortæller mig at pigerne ikke er tvunget til at gifte sig, for det er de, vi kan kalde det for frivillig tvang så. Tror du en pige på 10-11 år kan stille meget op, tror du ikke hun er let at manipulere, og tror du ikke det er svært at gøre oprør mod faderen.
Pigerne bliver fuldstændig fritaget deres rettigheder som selvstændige individer.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#34726 - 11/07/2004 18:36
|
Anonym
Anonym
|
Når folk er lidt forvirrede over, hvad Hare Krishnas position i denne debat er, så skyldes det måske, at I ikke tilstrækkelig klart har meldt ud helt præcist hvilket syn i har på kvindens/barnets frie valg. I benægter fx. pure, at kvinder kan blive tvunget til at gifte sig, men andre steder lægger Ajita op til, at frihed ikke ubetinget er positivt og at vi måske burde overveje, om det også er frihedsberøvelse, når vi tvinger vores børn til at gå i skole. Hvorfor stille spørgsmålstegn ved, hvor grænsen går, hvis I er enige med størstedelen af debattørerne herinde i, at man ikke må tvinge folk til at gifte sig? Hvorfor forsøge at skubbe til en grænse, hvis I mener, at den allerede er, hvor den skal være?
Det ville være rart med et svar på dette spørgsmål.
I øvrigt så vil jeg gerne bakke ordstyreren Andreas op i sin formaning om, at der skal findes en bedre tone herinde. Det er svær at føre en begavet diskussione på de præmisser, som et debatforum som dette åbner op for, men det bliver næppe meget lettere af, at der skal væltes rundt i personlige tilsvininger og latterliggørelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34727 - 11/07/2004 19:02
Re: Astrologi og ægteskab
|
Anonym
Anonym
|
Som endnu et emne inden for denne tråd kunne jeg godt tænke mig at høre Leif Asmark og Ajitas vurdering af følgende side: http://www.planets9.com/sb091823.htmJeg faldt tilfældigvis over siden og vil gerne høre, om de to medlemmer af bevægelsen kan stå inde for de ting, som bliver hævdet her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34728 - 12/07/2004 10:41
|
Bruger
|
Nelle: Vrøvl, det er kun en undskyldning for at undertrykke kvinder, du kommer med denne forklaring.
Anklager du mig for at undertrykke kvinder?
det der med opdragelse er jo en sjov lille ting, du mener måske det er bedre når piger bliver opdraget til at det er helt naturligt de skal giftes som 12-13 årige med mænd der er 25-30 år eller ældre, pigerne bliver jo opdraget til at tro, det er i orden, at de bliver behandlet som en handelsvare og de skal være underlagt manden.
I følge vedisk kultur må man ikke handle med piger eller kvinder - det fordømmes.
Jeg har skrevet, hvad jeg mener omkring denne sag, og jeg kan tilføje, at jeg er stolt af det. Jeg vil gerne takke dig, fordi du gentagne gange giver os muligheden for at prædike disse ting til verden. Selv om det er kontroversielt for mange, så vil fornuftige folk uden tvivl med tiden indse, at den vediske metode er den bedste.
Faktisk er opposition fra ateister er tegn på, at vi har succes. Srila Prabhupada sagde:
"As soon as you become successful, there will be many enemies. That is natural. That is the sign of success. 731103rc.del"
"Unless there is opposition, it is not genuine. It is not genuine or it is not serious. Opposition must be there. 770109mw."
"Opposition is our victory." 770109rc.bom
>>> Ref. VedaBase => MMSP 7-2
Vi tager det heller ikke særligt tungt, at alle disse falske anklager bliver fremsat imod os:
Prabhupada: "...nondevotees will always be inimical toward us. Devotees engaged in preaching should be prepared to be accused by ignorant persons. SB 6.5.39 purport."
Prabhupada: "If you become Krsna conscious, the whole world will be your enemy. You must be prepared for that. 740802BG.VRN"
>>> Ref. VedaBase => MMSP 7-2: And Fought Prabhupada Did
Folk der ønsker mere information kan læse de link, jeg henviser til i dette indlæg: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=41998&page=0&view=collapsed&sb=5&o=7&vc=1
|
|
Til toppen
|
|
|
#34729 - 12/07/2004 10:58
|
Bruger
|
jensen: Når folk er lidt forvirrede over, hvad Hare Krishnas position i denne debat er, så skyldes det måske, at I ikke tilstrækkelig klart har meldt ud helt præcist hvilket syn i har på kvindens/barnets frie valg. I benægter fx. pure, at kvinder kan blive tvunget til at gifte sig, men andre steder lægger Ajita op til, at frihed ikke ubetinget er positivt og at vi måske burde overveje, om det også er frihedsberøvelse, når vi tvinger vores børn til at gå i skole. Hvorfor stille spørgsmålstegn ved, hvor grænsen går, hvis I er enige med størstedelen af debattørerne herinde i, at man ikke må tvinge folk til at gifte sig? Hvorfor forsøge at skubbe til en grænse, hvis I mener, at den allerede er, hvor den skal være?
Jeg har allerede påpeget, at barnets ønske spiller en vigtig rolle i denne henseende. Hvis pigen nægter, så bliver der intet ægteskab. Jeg har skrevet dette i tidligere indlæg.
Vi mener, at forældrene er bedre til at tage en sådan beslutning i samråd med forskellige eksperter, fx astrologer, således at mand og hustru rent faktisk passer sammen psykologisk. Hvis unge mænd og kvinder må vælge selv, så vælger de i en lidenskabelig rus, hvor de ikke tænker over særligt meget andet end deres personlige, kortvarige sansetilfredsstillelse; de kan ikke tænke klart.
Du skal endvidere tænke på, at denne debat er blevet ført i laaang tid inde på ateist.org, og at det stort set er de samme personer, der her debatterer. Så alle de forklaringer, du søger svar på findes på ateist.org. Derfor er det absurd, at de samme ateister stiller dem igen og igen her.
I følge vedaerne findes der forskellige typer ægteskaber, og det er faktisk godkendt, at en mand og en kvinde selv finder hinanden. Det er tilladt. Det bliver bare ikke anset for at være særligt ophøjet.
Fordi vi lever i det vestlige samfund, så kan vi ikke bare indføre arrangerede ægteskaber, og derfor er de fleste ISKCON-ægteskaber ægteskaber, hvor parrene selv har valgt hinanden.
Derfor er det totalt ude af proportioner, når vi skal høre alle disse vanvittige anklager. Overvej at anklagerne er fremsat af folk, der har dedikeret deres liv til ateisme (de fleste er medlem af Dansk Ateistisk Selskab), og som aktivt vil modarbejde religiøse livssyn. Det er derfor, de bliver ved med disse falske anklager.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34730 - 12/07/2004 11:02
Re: Astrologi og ægteskab
|
Bruger
|
Hvis du tænker på nedenstående, så kan jeg stå inde for det.
"According to the Vedic system, the parents would consider the horoscopes of the boy and girl who were to be married. If according to astrological calculations the boy and girl were compatible in every respect, the match was called yotaka and the marriage would be accepted. Even fifty years ago, this system was current in Hindu society. Regardless of the affluence of the boy or the personal beauty of the girl, without this astrological compatibility the marriage would not take place.
A person is born in one of three categories, known as deva-gana, manusya-gana and raksasa-gana. In different parts of the universe there are demigods and demons, and in human society also some people resemble demigods whereas others resemble demons. If according to astrological calculations there was conflict between a godly and a demoniac nature, the marriage would not take place.
Similarly, there were calculations of pratiloma and anuloma. The central idea is that if the boy and girl were on an equal level the marriage would be happy, whereas inequality would lead to unhappiness. Because care is no longer taken in marriage, we now find many divorces. Indeed, divorce has now become a common affair, although formerly one's marriage would continue lifelong, and the affection between husband and wife was so great that the wife would voluntarily die when her husband died or would remain a faithful widow throughout her entire life. Now, of course, this is no longer possible, for human society has fallen to the level of animal society.
Marriage now takes place simply by agreement. Dampatye bhirucir hetuh (Srimad Bhagavatam 12.2.3). The word abhiruci means agreement. If the boy and girl simply agree to marry, the marriage takes place. But when the Vedic system is not rigidly observed, marriage frequently ends in divorce."
|
|
Til toppen
|
|
|
#34731 - 12/07/2004 11:05
|
Bruger
Sted: København
|
Overvej at anklagerne er fremsat af folk, der har dedikeret deres liv til ateisme (de fleste er medlem af Dansk Ateistisk Selskab), ...
Det er ganske enkelt ikke korrekt. Meget få af de ateister, der er aktive her og på Ateist.org er faktisk medlem af Dansk Ateistisk Selskab. De er selvfølgelig alle meget velkomne i foreningen, skulle de ønske det, men din påstand er (surprise!) grebet ud af den blå luft.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34732 - 12/07/2004 11:10
|
Bruger
|
Din fejlagtige slutning bygger på din uvidenhed og manglende vilje til at sætte dig ind i det vediske ægteskabssystem. Du kan ikke foreslå et system, der virker bedre. Hvis du studerer den vediske litteratur, så vil du se, at kvinderne altid var lykkelige i ægteskabet, og at skilsmisser var et ukendt fænomen. Kvinderne var altid var lykkelige. Der er ingen vidnesbyrd om det modsatte.
Modsat lider kvinder i vores vestlige samfund. De er ikke ordentligt beskyttet, og de er i en unaturlig situation. Og det er sådan et system, du plæderer for. I mine øjne gør det dig indirekte medskyldig i den lidelse.
Jeg har ikke flere kommentarer til dit indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34733 - 12/07/2004 11:15
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Skal jeg tro på din påstand? Kan du fremlægge en liste over alle DAS´medlemmer?
Selv hvis de ikke er medlemmer, så er de hang-aroundere, og er det ikke sådan, at vores erfaring med rocker-miljøet siger, at sådanne ofte er værre end selve medlemmerne, fordi medlemmerne tvinger dem til at udføre det beskidte arbejde? Ellers kan de ikke kvalificere sig til at få rygmærket.
Ændret af Ajita (12/07/2004 11:18)
|
|
Til toppen
|
|
|
#34734 - 12/07/2004 11:31
|
Bruger
|
Mænd og kvinder er forskellige, og derfor opfylder de forskellige roller. Sådan har naturen skabt dem. Er det ikke også, hvad evolutionseventyret fortæller? Så hvad er problemet med at tale om kønsroller? Selv om psykisk syge i dag til en vis grænse kan ændre deres kønsrolle, fx ved at skifte køn, så følger det ikke, at man selv kan vælge den. Vi har en alle en bestemt natur, nogle evner, inklinationer, fysik m.m., og vi bør handle i overenstemmelse med denne. Vores mening er, at det er unaturligt, at en kvinde sætter sin karriere højere end sine børn, hvilket mange gør nu til dags - også selv om de ikke indrømmer det. Det er koldt og upersonligt. Vi mener, at mænd og kvinder er født med hver deres natur, og at de bør handle derefter. Ellers skaber de kaos i samfundet.
jensen: "...kvinders traditionelle rolle som emotionelle også kan tænkes i høj grad at være et historisk tilfældigt træk. Det kan jeg ikke bevise, det skal heller ikke bevises, for hvad der er bedst for andre, det kan ingen andre bevise! Det er måske der, mange mennesker bliver forargede, når Hare Krishna mener at kvinden ER noget bestemt og SKAL indgå i et bestemt rollespil."
Så vidt jeg er informeret, er det en videnskabeligt faktum, at kvinder bruger begge deres hjernehalvdele samtidigt, og at de derfor aldrig kan lukke deres følelser ude. Dette gør, at de ikke kan tænke lige så rationelt som mænd, der altid skifter mellem de to hjernehalvdele. Dette gør, at mænd både kan være meget intellektuelle, men at de også, ofte i kan miste deres intelligens fuldstændigt, fx i meget følelsesladede situationer. Historien beviser, at kvinder GENERELT ikke er så intellektuelle som mænd. Hvor er de store kvindelige filosoffer og videnskabsfolk.
Det er ikke kun kvinder, der har en bestemt rolle, det er også mænd. Der er både bestemte ansvar og pligter som henholdvis mand og kvinde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34735 - 12/07/2004 12:09
|
Bruger
|
Ajita: Skal jeg tro på din påstand? Kan du fremlægge en liste over alle DAS´medlemmer?
Selv hvis de ikke er medlemmer, så er de hang-aroundere, og er det ikke sådan, at vores erfaring med rocker-miljøet siger, at sådanne ofte er værre end selve medlemmerne, fordi medlemmerne tvinger dem til at udføre det beskidte arbejde? Ellers kan de ikke kvalificere sig til at få rygmærket.
Jeg går ud fra, at du vil betegne mig som hang-arounder for DAS.
Jeg har aldrig, gentager: aldrig, fået så meget som én henvendelse fra DAS, og kan som følge deraf selvfølgelig heller ikke være blevet tvunget til noget som helst!
Men jeg synes det er en grov beskyldning fra din side at bruge rockermiljøet som eksempel og derved antyde, at DAS bruger samme metoder.
Hvem har DAS tvunget til at udføre beskidt arbejde?
Din påstand: "Overvej at anklagerne er fremsat af folk, der har dedikeret deres liv til ateisme (de fleste er medlem af Dansk Ateistisk Selskab), ..."
Kan du bevise det, eller må vi konkludere, at det er påstand grebet ud af luften?
Jerry
|
|
Til toppen
|
|
|
#34736 - 12/07/2004 12:32
|
Bruger
|
sjovt at DU anklager mig for at fremsætte grove sammenligninger.
Din påstand: "Overvej at anklagerne er fremsat af folk, der har dedikeret deres liv til ateisme (de fleste er medlem af Dansk Ateistisk Selskab), ..."
Kan du bevise det, eller må vi konkludere, at det er påstand grebet ud af luften?
Deres udtalelser er et klart bevis!
|
|
Til toppen
|
|
|
#34737 - 12/07/2004 13:09
ORDSTYRER: Lukket tråd
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Café,
Så stopper legen. Gå hver til sit, køl ned og diskuter med nogle andre.
mvh. Andreas Peterson Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"
|
|
Til toppen
|
|
|
|