Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#34552 - 23/06/2004 22:37 holdbare argumenter i evolutionsdebatten
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hvis jeg vil noget i denne debat, hvor skal jeg så gå hen for at finde holdbare arguemnter? jeg har fundet ud af at det er ikke alt der er lige godt, skal jeg ha bøger fra ARN og videoer?

Jeg er ikke så teknisk minded at jeg forstår alt det biologiske som i forstår herinde, men noget lignende med hvorfor de enkelte fund ikke dur ville for mig at se være en god indgangsvinkel til at finde ud af noget, men har i foreslag til hvordan jeg kan finde uid af mere, så er i velkommen til at skrive.

Ole

Til toppen 
#34553 - 24/06/2004 10:08 Re: holdbare argumenter i evolutionsdebatten [Re: Ole Madsen]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Hej Ole

Jeg vil anbefale at du læser
http://www.talkorigins.org

Der er en hel del artikler at gå igang med her.
Også
http://www.talkdesign.org
og
http://www.talkreason.org

er spændende læsning.

http://www.pandasthumb.org er en blog der omhandler debatten, hvor der er en del interessante artikler. F.eks denne
http://www.pandasthumb.org/pt-archives/000291.html
som omhandler Dembskis seneste indlæg.

Venlig hilsen

Søren Kongstad

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#34554 - 24/06/2004 16:09 Re: holdbare argumenter i evolutionsdebatten [Re: kongstad]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Nu skulle jeg måske have præcisseret lidt bedre, imod evolution og for design, jeg mener at begge sider har uldne huller som jeg gerne vil undgå.

Ole

Til toppen 
#34555 - 24/06/2004 17:34 Re: holdbare argumenter i evolutionsdebatten [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

Hej Ole

Nu ved jeg ikke hvordan du har det med engelsk men jeg kan i hvert fald anbefale en bog, som hedder "The collapse of evolution" Den kan købes her Den er forholdsvis let forståelig. Den er en god bog som giver overblik over de forskellige emner inden for "skabelse/evolutions debatten" Den når rundt om en masse og er en slags samling af citater og argumenter fra en masse forskellige andre bøger.

En af bøgerne som den henter en del fra hedder: "The creation-evolution controversy" af R. L. Wysong. Jeg er i gang med at læse den nu og den kan også KLART anbefales. Den er meget sværere rent sprogligt end den første jeg nævnte (lidt surt at slå op i en engelsk/dansk ordbog og så ikke vide hvad ordet betyder på dansk ), men tilgengæld når den også helt i dybden med emnerne! Så sent som i går aftes læste jeg f.eks en masse om hvad amino syrer er, hvordan de kan sætte sig sammen til proteiner, og disse til et microskopisk "dyr", og pointen med det hele: sansyneligheden for at det IKKE! kunne ske af sig selv.
Bogen er ret gammel og jeg tror ikke den produceres mere, men jeg fandt den på amazon.com. Brugt ganske vist, men den er jo lige så god af den grund.

Jeg kender ikke lige så mange boger om emnet på dansk desværre.

Mvh Kim Otto

Til toppen 
#34556 - 24/06/2004 21:10 Re: holdbare argumenter i evolutionsdebatten [Re: Ole Madsen]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Hej Ole

Må jeg så anbefale at du når du har fundet et godt argument mod evolutionsteorien at du lige checke de sites jeg angav, for at se om dit argument er blvet besvaret!

Venlig hilsen

Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#34557 - 25/06/2004 11:05 Re: holdbare argumenter i evolutionsdebatten [Re: Ole Madsen]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Ole

Hvis du mener begge "sider" har "uldne huller", hvorfor så vælge "imod evolution og for design"?

Under alle omstændigheder har TalkOrigins en liste med links til pro-kreationistiske og evolutionskritiske hjemmesider:

http://www.talkorigins.org/origins/other-links.html#creationism
Den indeholder også et link til en meget længere liste.

Hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#34558 - 25/06/2004 13:04 Basale fejl i evolutionsdebatten [Re: ]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej Ole,
"The collapse of evolution" er god bog, hvis man vil løbes over ende i debatten af enhver gymnasielev, der har lært basale ting om naturvidenskab. Hvis du IKKE vil det, skulle du nok starte med at finde litteratur på dansk om grundlaget for evolutionslæren og måske lidt om naturvidenskabelig argumentation. Så vil du hurtigt lære, at man ikke kan "ekstrapolere tilbage" som "The collapse of evolution" gør med for eksempel magnetfeltet.

Og Kongstads råd om at checke argumenter fra anti-evolutionslitteratur på talksorigin vil også være en god immunisering mod vildledninger på de mest basale områder. Jeg tror i øvrigt også, at Andreas Petersons hjemmesider har nogle ord om det.

Nu tror du jo ikke på en "ung jord", så prøv at læse Kim Ottos link til "The collapse of evolution" og se om du kan finde 5 fejl!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#34559 - 25/06/2004 16:52 Re: Basale fejl i evolutionsdebatten [Re: LarsBj]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Hej Lars,

Ja, på min hjemmeside giver jeg dette råd:
    "Vær veluddannet

Det er en gammel sandhed, at vinderen af en diskussion er den, der har det bedste kendskab til stoffet. Du behøver ikke være ekspert i biologi og evolutionsteori, men jo flere bøger, du har læst om emnet, jo bedre. Læs ikke kun bøger, der støtter din position, men også dem, der udfordrer den. Da jeg var darwinist, mødte jeg mange kreationister, der ikke vidste et klap om darwismen, hvilket blot yderligere overbeviste mig om, at den var rigtig: "Hvordan skulle jeg have nogen tiltro til dem, når de ikke engang ved, hvad de argumenterer imod?" Jeg blev først overbevist om darwinismens problemer, da jeg mødte kreationister, der havde sat sig grundigt ind i sagen, og som vidste mere om darwinismen end mange darwinister!

Undersøg det, hvis du bliver mødt med påstande om, at en bestemt person skrev det og det. Du kan måske finde bogen på dit lokalbibliotek, og ellers er der en god sandsynlighed for, at den kan bestilles hjem fra et andet bibliotek. Du kan enten få bibliotikaren til at gøre det for dig, eller selv bestille bogen hjem over nettet - servicen bibliotek.dk er nem at bruge, og så har den ovenikøbet en søgefunktion." ("Hvordan man diskuterer - og vinder!")
Artiklen er i det hele taget en god introduktion til skabelse/evolution-debatten.

Guds fred,
Andreas
evolutionsteori/: Artikler om evolution og skabelse

Til toppen 
#34560 - 26/06/2004 00:46 Re: Basale fejl i evolutionsdebatten [Re: LarsBj]
Anonym
Anonym

Jeg vil da Lars ret i at de par bøger jeg nævnte højst sansyneligt har fejl i sig! Det har alle bøger vel et eller andet sted! Men for at finde dem må de jo chekkes af på en eller anden måde og her er internettet som Kongstad nævner en god mulighed!

Men The collapse og evolution er en rigtig god "start" bog som kommer godt rundt om emnerne og det var også den bog, som gav mig "blod på tanden"

Men som Andreas også siger længere nede. Jo mere du læser jo bedre! Simpelt!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær