0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#34489 - 23/06/2004 12:23
Djævlen og Kundskabens Træ
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa! Så vidt som jeg har forstået, så er gud uden for tiden og kan således både se det som er sket og alt som vil ske. Mit spørgsmål er så hvorfor han skabte Lucifor når han kunne forudse at han ville gå imod ham, og senere sprede ondskab i verden? Og hvorfor satte han kundskabens træ i edens have, velvidende at Adam og Eva ikke ville kunne stå for fristelsen? Mvh Skummelum
|
|
Til toppen
|
|
|
#34490 - 23/06/2004 16:38
Re: Djævlen og Kundskabens Træ
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Skummelum
Mit spørgsmål er så hvorfor han skabte Lucifor når han kunne forudse at han ville gå imod ham, og senere sprede ondskab i verden?
Der står ingen steder at Gud har forudskabt Satan til at skabe ondskab. Tværtimod var Djævelen en højt placeret kerub i Guds rige.
Så kan man måske spørge, hvordan kan det så ske, at en højtplaceret kerub på den måde bliver Guds Modstander?
Mit bedste og eneste svar til dette er, at Gud ikke skaber kloninger af sig selv, men skabte engle, mennesker og dyr til forskellige formål, han forprogrammerede dem ikke som robotter - for det ville stride imod hans væsen, for Gud er kærlighed (1. Joh.4), og kærligheden søger ikke sit eget (1. Kor. 13) men viser tillid og håber alt.
En tillid, der så er blevet misbrugt igen og igen.
Jesus siger i Mark. 10,16 "Ingen er god undtagen én, nemlig Gud."
Og hvorfor satte han kundskabens træ i edens have, velvidende at Adam og Eva ikke ville kunne stå for fristelsen?"
Er der noget specielt der gør at du knytter en sammenhæng mellem Guds placering af Kunskabens træ...og Adam/Eva?
Behøver det at have noget med hinanden at gøre? Jeg tænker på at Gud jo iflg. Skabelsesberetningen skabte træer og planter førend han skabte mennesket.
Kender du den nøjagtige hensigt med Kunskabens Træ?
Mkh Malli
Ændret af malli (23/06/2004 16:43)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#34491 - 23/06/2004 20:27
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Skummelum, Spørgsmålet om, hvordan det kan gå til at der findes ondskab i verden, når Gud er alkærlig, almægtig og alvidende er et spørgsmål, som vi må tage alvorligt, det er svært at fatte, og endnu sværere at acceptere. For "kunne Gud dog ikke bare have lavet alting på en anden måde"? Svaret er at jo, det kunne han naturligvis godt. Gud er jo Gudh, og dermed almægtig. Hvis vi spørger videre: "Kunne Gud så ikke skabt alting meget bedre?" så tror jeg at svaret er nej. For så havde han ikke skabt frie skabninger, men væsener, som ikke havde mulighed for at vende ham ryggen. Og hvad er vel den kærlighed værd, som ikke kan vælges eller fravælges frit? Gud er lys, det er slet intet mørke i ham kun kærlighed og frihed. Både menneskene og englene var skabt i Guds kærlighed, uden synd, og i frihed, men ikke som væsener, der ikke kunne vælge kærligheden fra. Det forbyder selve kærlighedens natur, som ikke kan påtvinges, men kun vælges frit. Derfor skabte Gud i sin kærlighed mennesker og engle med den risiko, at de ville vælge Gud fra. Og det skete så. Nogle af englene gjorde oprør mod Gud og ville selv være guder, og de første mennesker lod sig friste og faldt også fra - og dermed hele menneskeslægten. Så livsfællesskabet med Gud gik i stykker. Men ved Guds frelsesplan, Jesus Kristus, kan det genskabes for dem, som vil følge ham. Der står noget mere om emnet her . kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#34492 - 24/06/2004 08:41
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg kunne godt tænke mig at få afklaret om gud kan se både fremtid og fortid? Hvis han kan det vil det jo sige at selvom vi har fri vilje, så kan han se hvilke valg vi træffer. Hvilket igen vil sige at han ved hjælp af sin forsyn godt kunne skabe et frittænkende væsen der kun ville vælge det gode.
Jeg kender ikke hensigten med kundskabens træ, men jeg kunne da godt tænke mig at vide hvorfor det stod i paradis? Det var jo ikke bare et træ som alle andre træer vi har i dag.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34493 - 24/06/2004 10:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
.. det er svære spørgsmål, du kommer med der, Skummelum. Jeg tror, at Gud, som har skabt alt, altså også den dimension vi kalder tiden og dermed er herre over den, og som er i "det evige nu" også kan overskue tiden. Men "et frittænkende væsen, der kun ville vælge det gode" ? Det lyder for mig som om lidt af en firkantet cirkel! Det berømte træ i paradiset .. tja, hvis det ikke havde stået der, hvordan kunne Guds skabninger så være ulydige mod Gud og gøre noget som var imod Guds kærlige vilje? Man kunne så mene, at det ville da være dejligt .. Men hvad er kærlighed værd, hvis den er det eneste mulige valg, det vil sige et udpræget "sofavalg"? Hvis du (som jo ikke er Gud, men dog skabt i hans billede) i et sådant regi bævende spørger din elskede udkårne: "Er det virkelig sandt, at du elsker mig?" - så må svaret vel blive noget i retning af: "Hvad mener du dog med det? .. selvfølgelig gør jeg det, jeg har jo ikke andre muligheder .."  Hm .. nåh nej .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34494 - 24/06/2004 11:00
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kristina Hvis jeg forstår dig ret, så var kundskabens træ der for at give mennesket mulighed for at vælge forkert. Er det så ikke pludselig gud der er fristeren? Og oven i købet en frister som sidder uden for tiden og ved at fristelsen ikke kan modstås.
Uden kundskabens træ ville kærligheden være det eneste valg. Man hvad godt er der ved at få flere valgmuligheder, hvis der alligevel kun er en (kærligheden) der er den rigtige. Fra guds synspunkt er det måske godt fordi han så kan få ægte frivillig kærlighed, men for mennesket er det ingen fordel at kunne vælge fortabelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34495 - 24/06/2004 11:24
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Hvis vi spørger videre: "Kunne Gud så ikke skabt alting meget bedre?" så tror jeg at svaret er nej.
I så fald er han ikke almægtig!
For så havde han ikke skabt frie skabninger, men væsener, som ikke havde mulighed for at vende ham ryggen.
Fraværet af kærlighed er ikke det samme som ondskab. Fraværet af kærlighed er blot den neutrale ligegyldighed. Ondskabs eksistens er derfor ingen forudsætning for kærlighed.
Og hvad er vel den kærlighed værd, som ikke kan vælges eller fravælges frit? Gud er lys, det er slet intet mørke i ham kun kærlighed og frihed.
Hvis (sand) kærlighed kræver en valgmulighed, så må Gud jo have den samme valgmulighed for at kunne være kærlig. Ergo må Gud altså også kunne fravælge kærligheden?
Derfor skabte Gud i sin kærlighed mennesker og engle med den risiko, at de ville vælge Gud fra.
Og det skete så. Nogle af englene gjorde oprør mod Gud og ville selv være guder, ...
Der er altså et stort spriing fra at vælge kærlighed til Gud fra og så til at gøre oprør og ønske at være guder. Muligheden for at gøre oprør er altså på ingen måde en nødvendig forudsætning for at kunne elske Gud.
... og de første mennesker lod sig friste og faldt også fra - og dermed hele menneskeslægten.
At to mennesker spiste af kundskabens træ er vel ikke udtryk for at de ikke fortsat elskede Gud - endsige at deres efterkommere ikke gjorde? Din snak om menneskers kærlighed kan derfor ikke være den fulde forklaring.
At Guds kærlighed til mennesker forsvand kunne derimod sagtens være en forklaring.
Så livsfællesskabet med Gud gik i stykker. Men ved Guds frelsesplan, Jesus Kristus, kan det genskabes for dem, som vil følge ham.
Hvis det blot er et spørgsmål om at mennesker skal vælge kærlighed til Gud til eller fra, så var "frelsesplan[en]" da totalt overflødig. Frelsesplanen kan udelukkende dække et behov som Gud har følt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34496 - 24/06/2004 11:47
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Skummelum
"Fra Guds synspunkt er det måske godt fordi han så kan få ægte frivillig kærlighed, men for mennesket er det ingen fordel at kunne vælge fortabelse."
Næh, det kan du have ret i: For dem, der går fortabt er det ingen fordel.
Og mange vil nok gå endnu videre og mene, at det ingen "fordel" er, at de overhovedet er kommet til verden, og at deres liv er så lidelsesfuldt, at det ville have været mere fordelagtigt at være blevet aborteret ..
Det gode budskab er, at der er hjælp at få for enhver som tror på Jesus og følger ham: Evigt liv, evig salighed i Guds rige! Hos ham, som har al magt i himlen og på jorden.
Men Gud er sandelig kommet på anklagebænken! Vi vil sætte os i dommersædet og dømme ham, og ikke finde os i hans dom over os. For han lever slet ikke op (eller ned!) til, hvordan mennesker synes kan burde være, og har ikke gjort det, som vi synes han burde gøre. Ikke endnu i hvert fald ...
Synes du vi skal forsøge klare os uden Gud, eller sætte ham fra bestillingen og selv skabe en anden gud? Hvor finder Gud et nådigt menneske?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34497 - 24/06/2004 12:56
|
Anonym
Anonym
|
Det gode budskab er, at der er hjælp at få for enhver som tror på Jesus og følger ham: Evigt liv, evig salighed i Guds rige! Hos ham, som har al magt i himlen og på jorden.
Ville det så ikke være mere fair om gud gjorde sin eksistens åbenlys? Hvis han bare en gang om året lige vinkede ned fra himlen, så ville det omvende tusindvis af ateister. Der er masser af mennesker som egentlig vælger det gode, men som alligevel ikke får frelse fordi at guds eksistens ikke er åbenlys.
Men Gud er sandelig kommet på anklagebænken! Vi vil sætte os i dommersædet og dømme ham, og ikke finde os i hans dom over os. For han lever slet ikke op (eller ned!) til, hvordan mennesker synes kan burde være, og har ikke gjort det, som vi synes han burde gøre. Ikke endnu i hvert fald ...
Synes du vi skal forsøge klare os uden Gud, eller sætte ham fra bestillingen og selv skabe en anden gud? Hvor finder Gud et nådigt menneske?
Hvis man skal dømmes for noget vil man så vidt muligt sikre sig at dommen er retfærdig. At dommeren selv siger han er retfærdig er ingen garanti, for hvem siger at man har samme opfattelse af retfærdighed?
Jeg synes fint man kan klare sig uden gud, der er masser af ateister der lever et godt og meningsfuldt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34498 - 24/06/2004 13:52
|
Bruger
|
Jeg tror, at Gud, som har skabt alt, altså også den dimension vi kalder tiden og dermed er herre over den, og som er i "det evige nu" også kan overskue tiden.
Betyder det noget vage "overskue tiden", at han ved, hvad de frie viljer vil vælge?
Det berømte træ i paradiset .. tja, hvis det ikke havde stået der, hvordan kunne Guds skabninger så være ulydige mod Gud og gøre noget som var imod Guds kærlige vilje?
Så Gud skabte altså muligheden for ondskab - og dermed reelt også ondskaben - for at vi skulle kunne vælge den (ikke at jeg kan acceptere at det kaldes "ondt" at spise en frugt). Og, ikke nok med det, så plantede han det lige for næsen af de amoralske mennesker for at gøre det let for dem. Det er altså lidt ufint at give Satan skylden for ondskabens opfindelse og for at have fristet menneskene. Gud burde være 'mand' nok til selv at tage ansvaret for sine handlinger.
Men hvad er kærlighed værd, hvis den er det eneste mulige valg, det vil sige et udpræget "sofavalg"?
Man kan altså godt have et alternativ til kærlighed (fravær af kærlighed) uden at have ondskab, forbrydelse og oprør. Dit billede med den udkårne holder derfor ikke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34499 - 24/06/2004 14:07
|
Bruger
|
a: Fra Guds synspunkt er det måske godt fordi han så kan få ægte frivillig kærlighed, men for mennesket er det ingen fordel at kunne vælge fortabelse.
K: Næh, det kan du have ret i: For dem, der går fortabt er det ingen fordel.
Og mange vil nok gå endnu videre og mene, at det ingen "fordel" er, at de overhovedet er kommet til verden, og at deres liv er så lidelsesfuldt, at det ville have været mere fordelagtigt at være blevet aborteret ..
Så Gud har altså påført menneskene ondskab, lidelse og fortabelse blot for at tilfredsstille sit eget behov for at blive valgt til og elsket? Det er da en temmelig selvisk adfærd.
Det gode budskab er, at der er hjælp at få for enhver som tror på Jesus og følger ham: Evigt liv, evig salighed i Guds rige!
Her prøver du vist at vende det forhold, at der er mange som må undvære disse ting, til noget positivt.
Gud har skabt en verden, hvor ikke alle får del i goderne - til trods for, at han som almægtigt væsen kunne have undgået det. Når det så bliver påpeget, at han er skyld i at mange må undvære disse ting, så retfærdiggøres det med, at det skam ikke er alle, der må undvære. Et noget tyndbenet forsvar.
Der er nu mere tale om, at de forskellige påstande om Gud holdes op imod hinanden, hvorved det ses, at de ikke indbyrdes hænger sammen.
Det påstås, at der er ondskab i verden. Gud påstås at være algod. Gud påstås at være almægtig. Resultat: Logisk uoverensstemmelse (med mindre eksistensen af ondskab i sig selv kan vises at være god - altså at ondt kan vises at være = godt ).
At påpege denne logiske uoverensstemmelse er ikke nødvendigvis det samme som at fælde en moralsk dom over Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34500 - 28/06/2004 20:04
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Kære Ateist
I så fald er han ikke almægtig!
Med den udtalelse, vil man nemt kunne konkluderer, at du kun ser til "din egen næse" og alt andet kun er hvad der er ud over dette, ikke kan være perfekt. Jeg satser på, at du har skrevet det som en standard udtalelse, uden at have tænkt over hvad det var du svarede.
For når ting er skabt optimalt, hvordan kan det så ikke være almægtigt. De to konklusioner er jo modstridende.
Fraværet af kærlighed er ikke det samme som ondskab.
Dit citat = Derfor har pædofile kærlighed til børn og massemordere har kærlighed til mennesker.
Fraværet af kærlighed er blot den neutrale ligegyldighed.
Hvad er modsat neutral?
Din defination til kærlighed contra ondskab holder aldrig.
Ergo må Gud altså også kunne fravælge kærligheden?
Ja, det kunne Han gøre, men det gjorder Han ikke. Tilgengæld ophøjede Gud kærligheden gennem Jesus, så alle der tror på Jesus som Guds Søn og frelser skal blive frelst. HALLELUJA 
At Guds kærlighed til mennesker forsvand kunne derimod sagtens være en forklaring.
Den forklaring holder bare ikke. Der er nemmelig en ved navn Jesus Kristus. Han er beviset på Guds evige kærlighed til mennesket. Meget mere end det. Han er sejren og over alt og alt skal underlægges Ham. Den sejr har Han givet til sine børn (dem der tror på Jesus Kristus og har Ham som Herre i sit liv), for at alt skal ligges under deres fødder og det højeste som er under de kristnes fødder er at se nummeret på sko størrelsen. HALLELUJA. Hvor vil du være? Over eller under sko sålen? 
Frelsesplanen kan udelukkende dække et behov som Gud har følt.
En dårskabs konklussion.
K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#34501 - 28/06/2004 20:24
|
Bruger
|
Hej Skummelum
Hvis man skal dømmes for noget vil man så vidt muligt sikre sig at dommen er retfærdig. At dommeren selv siger han er retfærdig er ingen garanti, for hvem siger at man har samme opfattelse af retfærdighed?
Hvis du laver noget og det ikke virker og som du ikke kan rette på. Vil du så ikke mene det er retfærdigt at det er dig der smidder det ud?? Du vil nok ikke tænke over hvad det du smider ud "tænker", for det er jo ikke som du ønsker det.
Jeg synes fint man kan klare sig uden gud, der er masser af ateister der lever et godt og meningsfuldt liv.
Du har ret, at der er mange ateister som lever et "godt" liv. Mit spørgsmål er bare, hvad er et godt liv værd (fra man er født til man dør), hvis man fra dødstiden og resten af evigheden skal være i en pine og ondskab uden ophør til evig tid. Enda kunne se over til alt det gode, men dog aldrig få mulighed for at være en del der af????? Jeg er ikke i tvivl. Jeg vil følge Jesus. Tro på Ham. Have Ham som Herre i mit liv (dagligdag). Han har givet mig to huse og jeg er arbejdsløs. Det er kun Jesus der har ære for det. Det er der ikke mange på dagpenge der kan. Jeg har et skønt liv i Jesus. Det kan de fleste kristne her inde også sige ja til. Se andet forum her på Jesusnet.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#34502 - 29/06/2004 11:07
[Re: steincke]
|
Bruger
|
Kæreste Steincke!
A: I så fald er han ikke almægtig!
S: Med den udtalelse, vil man nemt kunne konkluderer, at du kun ser til "din egen næse" og alt andet kun er hvad der er ud over dette, ikke kan være perfekt.
Nogle ville måske nok have nemt ved at konkludere sådan, men de ville ikke have belæg for det.
Det forhold lader dog desværre ikke til at afholde alle.
Faktum er jo, at hvis der er noget Gud ikke magter, så er Gud ikke almægtig.
Det er i virkeligheden ret simpelt.
Er du ikke enig?
Hvad det skulle have med min næse at gøre kan jeg iøvrigt ikke se.
Jeg satser på, at du har skrevet det som en standard udtalelse, uden at have tænkt over hvad det var du svarede.
Det skal du nu ikke satse på - jeg tænker faktisk en del over, hvad jeg svarer folk.
Men du benytter dig måske selv af standardudtalelser som du ikke tænker over?
Som fx når du ovenfor antyder, at jeg anser mig selv og kun mig selv for at være perfekt?
Eller når du fx lirer alle dine irrelevante hallelujaer af?
For når ting er skabt optimalt, hvordan kan det så ikke være almægtigt. De to konklusioner er jo modstridende.
Jamen, hvis det er sandt, så må en naturlig næste konklusion jo så være, at Gud ikke er "skabt optimalt".
Det får ikke mit verdensbillede til at kollapse.
Nu mener jeg så ikke, at det at være skabt optimalt nødvendigvis indebærer at det skabte er almægtig.
Hvis jeg skaber den optimale papirklips forventer jeg fx ikke at den er almægtig.
A: Fraværet af kærlighed er ikke det samme som ondskab.
S: Dit citat = Derfor har pædofile kærlighed til børn og massemordere har kærlighed til mennesker.
Jeg forstår virkelig ikke, hvad du her forsøger at sige.
Måske du kunne omformulere og uddybe det?
Jeg fornemmer at du prøver at gøre mit synspunkt ansvarlig for pædofili og massemord, så jeg synes egl. du skylder mig en ordentlig begrundelse.
A: Fraværet af kærlighed er blot den neutrale ligegyldighed.
S: Hvad er modsat neutral?
Tjah... farvet, tendentiøst, holdningspræget etc.
Er du oprigtigt i tvivl om ordets betydning?
Din defination til kærlighed contra ondskab holder aldrig.
Nu er det bare ikke jeg, der har defineret skismaet "kærlighed contra ondskab". Tværtimod har jeg udtrykkeligt skrevet, at "Fraværet af kærlighed er ikke det samme som ondskab".
Iflg. min opfattelse er
- kærlighed det modsatte af ingen kærlighed
- ondskab det modsatte af ingen ondskab
- godhed det modsatte af ingen godhed
Derfor mener jeg ikke det er holdbart at forklare eksistensen af ondskab med, at menneskene skulle have valgt kærligheden til Gud fra.
<Præk snippet>
Hvor vil du være? Over eller under sko sålen?
Jeg er ganske inderligt ligeglad med alverdens fiktive skosåler.
A: Frelsesplanen kan udelukkende dække et behov som Gud har følt.
S: En dårskabs konklussion.
Det er nu ikke mit indtryk, at det er jeg som er dåren her.
Hvis Gud først opstiller et krav om bod og derefter vælger selv at tilfredsstille det, så kan det da kun være for at dække et eller andet subjektivt behov han selv måtte føle.
Nøgternt betragtet giver det nemlig ingen mening.
Ændret af Ateist (29/06/2004 11:10)
|
|
Til toppen
|
|
|
#34503 - 29/06/2004 15:48
|
Anonym
Anonym
|
Hvis du laver noget og det ikke virker og som du ikke kan rette på. Vil du så ikke mene det er retfærdigt at det er dig der smidder det ud?? Du vil nok ikke tænke over hvad det du smider ud "tænker", for det er jo ikke som du ønsker det.
Det vil sige at hvis man datter vokser op og ikke bliver som jeg ønsker det, så er det ok at smide hende ud?
Du har ret, at der er mange ateister som lever et "godt" liv. Mit spørgsmål er bare, hvad er et godt liv værd (fra man er født til man dør), hvis man fra dødstiden og resten af evigheden skal være i en pine og ondskab uden ophør til evig tid.
Hvordan kan gud både være god og retfærdig, og samtidig idømme en frygtelig uendelig straf? En gud der uddeler evig pine til nogensomhelst, er ikke værd at tilbede.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34504 - 29/06/2004 18:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver
Gud har skabt en verden, hvor ikke alle får del i goderne - til trods for, at han som almægtigt væsen kunne have undgået det. Når det så bliver påpeget, at han er skyld i at mange må undvære disse ting, så retfærdiggøres det med, at det skam ikke er alle, der må undvære.
Ja, Gud kunne have undgået det. Ja, og han kunne også have ladet være med at skabe noget som helst. Gud rummer universet og er herre over det.
Han kunne også have skabt sine skabninger uden mulighed for at vælge ham fra (det er det jeg kalder robotter) men det gjorde han altså ikke.
Jeg synes ikke Gud med rette kan siges at være selvisk. Ingen kan have større kærlighed en den der ofrer sig selv for at frelse sine fjender.
Ja, Gud er almægtig, men der er alligevel noget han ikke kan. Som skrevet står: "Fornægte sig selv kan han ikke". Gud er kærlighed, og kan ikke skabe noget ondt.
Han har heller ikke skabt Lucifer som ond, men som fri, og han, og nogle andre af englene, valgte altså at gøre oprør mod hans almagt i deres forsøg på at blive Gud lig.
Jeg er lidt kortfattet her - min computerskræm er brændt af, så jeg må nøjes med en kort stund på biblioteket ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34505 - 29/06/2004 20:03
|
Bruger
|
Gud har skabt en verden, hvor ikke alle får del i goderne - til trods for, at han som almægtigt væsen kunne have undgået det. Når det så bliver påpeget, at han er skyld i at mange må undvære disse ting, så retfærdiggøres det med, at det skam ikke er alle, der må undvære.
Ja, Gud kunne have undgået det.
...
Han kunne også have skabt sine skabninger uden mulighed for at vælge ham fra (det er det jeg kalder robotter) men det gjorde han altså ikke.
Det sidste synes jeg virker temmelig irrelevant. Hvis Gud virkelig er almægtig, så kunne han have skabt en verden, hvor 1) alle mennesker har en fri vilje 2) alle mennesker er sikret en lige attraktiv evighed. Kunne han ikke have gjort dette er han ikke almægtig.
Når han, trods sin almagt, alligevel ikke har gjort det må konklusionen nødvendigvis være, at det for Gud er et mål i sig selv, at nogen tilbringer evigheden i elendighed.
Jeg synes ikke Gud med rette kan siges at være selvisk. Ingen kan have større kærlighed en den der ofrer sig selv for at frelse sine fjender.
Såvidt jeg er informeret er Guds fjender netop ikke sikret frelse. Iøvrigt har Gud jo ikke ofret sig selv. I påstår jo i hvert fald, at han stadigvæk eksisterer.
Ja, Gud er almægtig, men der er alligevel noget han ikke kan. Som skrevet står: "Fornægte sig selv kan han ikke". Gud er kærlighed, og kan ikke skabe noget ondt.
I så fald er han ikke almægtig.
Han har heller ikke skabt Lucifer som ond, men som fri, og han, og nogle andre af englene, valgte altså at gøre oprør mod hans almagt i deres forsøg på at blive Gud lig.
Det er én udlægning af det.
Men selv, hvis det er sandt, så er Gud jo ansvarlig. Pga. hans alvidenhed vidste han jo, at Satan ville vælge som han gjorde og derfor må han siges at have skabt noget, han vidste ville ende med at være ondt. Det er ikke væsentligt forskelligt fra at skabe noget ondt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34506 - 29/06/2004 20:42
|
Bruger
Reg.: 28/06/2003
Sted: Randers
|
Hej Kristina Længe siden - men stadig uenige 
"Ja, Gud er almægtig, men der er alligevel noget han ikke kan. Som skrevet står: "Fornægte sig selv kan han ikke". Gud er kærlighed, og kan ikke skabe noget ondt."
Vil uddybe hvad du mener med at Gud ikke kan skabe noget ondt? Jeg har lidt svært ved at få det til at harmonere med nogle ret tydelige tilkendegivelser i bibelen om Guds skaberevner.
Jeg nævner lige nogle af stederne;
Esajas 45, 7 "Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke, jeg, Herren, frembringer alt dette."
Esajas 54, 16 "Det er mig, der har skabt smeden, som blæser kulilden op og fremstiller alle slags våben; jeg har skabt ødelæggeren, som tilintetgør."
Esajas 63, 17 "Herre, hvorfor leder du os vild fra dine veje og forhærder vort hjerte, så vi ikke frygter dig?"
Klagesangene 3, 38 "Udgår ulykke og lykke ikke af den Højestes mund?"
Prædikerens bog 1, 13 "Men det er en ulykkelig plage, Gud har givet menneskene at plage sig med!"
Ordsprogene 16, 4 "Alt skabte Herren til dets formål, også den uretfærdige til ulykkens dag."
Rom 11, v32 "For Gud har indesluttet alle i ulydighed..."
Job 2, 10 "Men han sagde til hende: Du taler som en kvinde uden forstand! Tager vi imod det gode fra Gud, må vi også tage imod det onde."
1 Peter 3, 17 "For det er bedre, om det er Guds vilje, at lide, når man gør det gode, end når man gør det onde"
Johannes 1,v3 "ALT blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er."
Venligst Karsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#34507 - 30/06/2004 02:10
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Hej Skummelum
Nu skal jeg prøve at blande mig med en lille kommentar. Du giver et godt bud på en definition, der omhandler egenskaber vi kan forbinde med Gudens værende eksistens, når du siger: Så vidt som jeg har forstået, så er gud uden for tiden og kan således både se det som er sket og alt som vil ske. Mange vil nok kunne dele den forståelse med dig og måske har vi hørt formuleringen før, det bliver den ikke mindre af. Når jeg læser den her, så tænker jeg; det må være et troende menneske, som har en formennelse for hvad der ligger i ordene.
Man kan vel ikke sige de ord, uden at give Gud fri adgang til at bekræfte, det står fast. Måske har man haft det på fornemmelsen, når tankerne bevægede sig der ud, og så gav det mening at tale om Gud på den måde.
Den der retter sin opmærksomhed mod Guds egenskaber, gør det på grund af at vi alle drages af Gud, som giver sig til kende i hele Skabningen. Vi danner begreber og forståelse, hvorpå Gud kan forholde sig til os og forme vor Tro. Nogen vil mene, at den voksenden gudsbevidsthed vi kan opleve; er Gud selv der vågner i os og erkender sig selv. Det synes jeg står godt med, at kun Sønnen kan se Faderen; nemlig at alt hvad vi modtager fra Gud, sætter os i denne situation, at Menneskesønnen, det sande gudsbevidste Menneske, kan blive Alt i Alle.
Dette vi jeg bare lige sige, inden jeg senere måske kan komme ind på de meget interessante spørgsmål.
Til alle jer andre og Skummelum..
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#34508 - 30/06/2004 10:15
[Re: Karniel]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Karniel
Ja, Gud skaber også mørke, og udøver straffedomme, men hans mørke er ikke ondskab, og hans straffedomme er ikke onde.
Kærlige, gode jordiske fædre foretager sig også ting, som deres børn jamrer over, og det gør også ondt at blive syet sammen på skadestuen, men det er ikke ondt ...
Undskyld min kortfattethed, jeg har kun computeradgang kort tid.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34509 - 30/06/2004 16:58
|
Bruger
|
Hej kristina
Ja, Gud skaber også mørke, og udøver straffedomme, men hans mørke er ikke ondskab, og hans straffedomme er ikke onde.
Kærlige, gode jordiske fædre foretager sig også ting, som deres børn jamrer over, og det gør også ondt at blive syet sammen på skadestuen, men det er ikke ondt ...
Jeg forstår godt din måde at se det på. Jeg mener blot vi må skelne formål fra middel. Når vi taler om det onde, er ondt stadig ondt, uanset formålet. "Ulykke", "ødelæggeren, som tilintetgør", "forhærdelse, så vi ikke frygter Gud", "ulykkelige plager", "den uretfærdige til ulykkens dag", "ulydighed" og "lidelse" er stadig onde ting, selv om det er skabt af Gud. At disse ting virker til noget godt gør ikke disse ting gode.
Venligst Karsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#34510 - 01/07/2004 17:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK, Karsten, det er måske et spørgsmål om hvad vi lægger i ordene så. Jeg selv ville ikke kalde selv de allerværste ulykker for onde, hvis hensigten ikke var ond.
Men når bare vi kan blive enige om, at Gud ikke selv er ond, men kærlig og retfærdig, så er vi da vist enige ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34511 - 01/07/2004 18:55
|
Bruger
|
Men når bare vi kan blive enige om, at Gud ikke selv er ond, men kærlig og retfærdig, så er vi da vist enige ...
Det er vi enige om; Gud er kærlig og retfærdig.
Gud er god og han laver ulykker og ondskab.
Venligst Karsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#34512 - 01/07/2004 19:17
|
Bruger
|
Jeg selv ville ikke kalde selv de allerværste ulykker for onde, hvis hensigten ikke var ond.
Men, hvis Gud er almægtig, så kunne han jo opnå nøjagtigt det samme resultat uden at ty til ondskab som middel. Ondskaben kan derfor ikke være et middel - det må nødvendigvis være et mål i sig selv. Hensigten med Guds ulykker etc. må derfor være ond, hvis han er almægtig.
Hvis han derimod ikke er almægtig - og kun da - kan det muligvis retfærdiggøres at bruge ondskab som middel til at opnå noget godt. Da kan det nemlig tænkes at være hans eneste mulighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34513 - 01/07/2004 20:51
|
Bruger
|
Hej Ateist Jeg ved godt at kommentaren er rettet til Kristina, men jeg blander mig alligevel.
Men, hvis Gud er almægtig, så kunne han jo opnå nøjagtigt det samme resultat uden at ty til ondskab som middel.
Taler du om at opnå et resultat, uden brug af middel? For mig hænger det nu ganske godt sammen, at skabelse er en proces der tager tid. Anyway, er det nu Gud der bestemmer, hvordan han vil skabe og hvilke midler han bruger. Mennesker har han altså bestemt skal have kundskab om godt og ondt - Gud er ved at skabe mennesker i sit billede.
Ondskaben kan derfor ikke være et middel - det må nødvendigvis være et mål i sig selv. Hensigten med Guds ulykker etc. må derfor være ond, hvis han er almægtig.
Hensigten med Guds ulykker er at vi skal have kundskab om godt og ondt - jeg synes han gør det ret overbevisende.
Hvis han derimod ikke er almægtig - og kun da - kan det muligvis retfærdiggøres at bruge ondskab som middel til at opnå noget godt. Da kan det nemlig tænkes at være hans eneste mulighed.
Hvorfor skulle Gud retfærdiggøres selv om han både er almægtig og bruger ondskab? Gud kan jo bruge hvad middel han vil, til at skabe på den måde han vil. Men at vi som mennesker, kan være utilfredse med hans dispositioner, er almindelig kendt. At jeg somme tider har lyst til at kaste sten mod himlen, ændrer ikke på at Gud gør tingene som han vil.
Venligst Karsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#34514 - 01/07/2004 21:10
|
Bruger
|
Jeg ved godt at kommentaren er rettet til Kristina, men jeg blander mig alligevel.
Helt okay!
A: Men, hvis Gud er almægtig, så kunne han jo opnå nøjagtigt det samme resultat uden at ty til ondskab som middel.
K: Taler du om at opnå et resultat, uden brug af middel?
Nej, jeg taler om at opnå et resultat ved brug af andre midler.
For mig hænger det nu ganske godt sammen, at skabelse er en proces der tager tid.
Hvis Gud er almægtig så behøver det ikke tage tid. Eller mener du ikke at han magter at skabe uden at det tager tid? Altså at der er noget Gud ikke kan?
Anyway, er det nu Gud der bestemmer, hvordan han vil skabe og hvilke midler han bruger.
Bemærk at jeg ikke opponerer mod at Gud bestemmer.
Jeg opponerer imod at I kalder en almægtig gud "god", når ondskab for ham er et mål i sig selv.
Eller også opponerer jeg imod at I kalder en gud "almægtig", når der er ting denne gud ikke kan.
Alt afhængig, selvfølgelig, af, hvilke af jeres selvmodsigende udsagn I ønsker at fastholde.
Mennesker har han altså bestemt skal have kundskab om godt og ondt - Gud er ved at skabe mennesker i sit billede.
Det må jo så betyde, at det var Gud, der valgte at Adam og Eva skulle spise af den forbudte frugt. Han ønskede altså syndefaldet - og dermed den ondskab, der angiveligt fulgte heraf.
A: Ondskaben kan derfor ikke være et middel - det må nødvendigvis være et mål i sig selv. Hensigten med Guds ulykker etc. må derfor være ond, hvis han er almægtig.
K: Hensigten med Guds ulykker er at vi skal have kundskab om godt og ondt - jeg synes han gør det ret overbevisende.
Uanset, hvad hensigten er, så ville en almægtig gud kunne opnå nøjagtigt det samme resultat (incl. at bibringe mennesket kundskab om godt og ondt) helt uden ondskab.
Det gjorde han imidlertid ikke og den eneste forklaring må være, at ondskab er et mål i sig selv - at Gud ønsker ondskab for ondskabens skyld.
Hvis han derimod ikke er almægtig - og kun da - kan det muligvis retfærdiggøres at bruge ondskab som middel til at opnå noget godt. Da kan det nemlig tænkes at være hans eneste mulighed. Hvorfor skulle Gud retfærdiggøres selv om han både er almægtig og bruger ondskab?
Det skal han for såvidt heller ikke - hvis ikke lige det var fordi han samtidig hævdes at være 100% god. For at retfærdiggøre denne påstand er det nødvendigt at retfærdiggøre Guds brug af ondskab. Ellers må konklusionen jo være, at Gud (også) er ond.
At jeg somme tider har lyst til at kaste sten mod himlen, ændrer ikke på at Gud gør tingene som han vil.
Nej, men Guds handlinger ændrer da på, hvorvidt det er begrundet at kalde ham 100% god.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34515 - 01/07/2004 22:34
|
Bruger
|
Hej
Hvis Gud er almægtig så behøver det ikke tage tid. Eller mener du ikke at han magter at skabe uden at det tager tid? Altså at der er noget Gud ikke kan?
Vi kan altíd stille hypoteser op, som kan forekomme som bevis for at Gud ikke er almægtig. Skabelsen af noget der sker over tid, må nødvendigvis forgå over tid. Tiden er netop en nødvendig forudsætning for skabelsen af mennesket. Det at være menneske indebærer jo bl.a. at fødes, leve for en tid og dø. At Gud har skabt tiden, for at skabe mennesket i tiden er jo hans valg. (Det sjove her er at Guds faktisk er færdig med at skabe - vi har bare ikke set det endnu. Gud er tidløs og uden for tiden, så på den måde har skabelsen ingen tid taget. Tid er for mig at se en kasse vi er i. Ja - det er ret komplekst.)
Jeg opponerer imod at I kalder en almægtig gud "god", når ondskab for ham er et mål i sig selv.
Jeg mener ikke ondskab er et mål i sig selv. Kundskab om godt og ondt er et mål på den måde, at den kundskab har Gud. Det er den kundskab vi er ved at få gennem en meget konkret erfaring.
Eller også opponerer jeg imod at I kalder en gud "almægtig", når der er ting denne gud ikke kan.
Alt afhængig, selvfølgelig, af, hvilke af jeres selvmodsigende udsagn I ønsker at fastholde.
Hvis Gud havde skabt os med kundskaben om godt og ondt på anden vis så han med et ord havde frembragt os, så vi var i besiddelse af den kundskab, var vi blot blevet til på anden måde. Jeg tror han har valgt at gøre det på den bedste måde - altså at vi gør konkret erfaring med det onde. Jeg tror mennesker som skabninger er afhængig af tid, for netop at være ... mennesker.
Det må jo så betyde, at det var Gud, der valgte at Adam og Eva skulle spise af den forbudte frugt. Han ønskede altså syndefaldet - og dermed den ondskab, der angiveligt fulgte heraf.
Naturligvis!
Uanset, hvad hensigten er, så ville en almægtig gud kunne opnå nøjagtigt det samme resultat (incl. at bibringe mennesket kundskab om godt og ondt) helt uden ondskab.
Det gjorde han imidlertid ikke og den eneste forklaring må være, at ondskab er et mål i sig selv - at Gud ønsker ondskab for ondskabens skyld.
Tja, så ville vel følge at Gud kunne give os kundsab om godt og ondt, helt uden godhed. Det bliver vi altså ikke skabt i Guds billede af. Endnu en gang - Gud ønsker ikke ondskab for ondskabens skyld. Gud viser os godt og ondt og derved får vi kundskaben om begge dele. Vi skabes ikke som kundskabsfulde engle - men som mennesker.
Det skal han for såvidt heller ikke - hvis ikke lige det var fordi han samtidig hævdes at være 100% god.
For at retfærdiggøre denne påstand er det nødvendigt at retfærdiggøre Guds brug af ondskab. Ellers må konklusionen jo være, at Gud (også) er ond.
En smed bliver ikke en hammer fordi han bruger en. En god smed bruger en god hammer. En der slår hårdt. God smed - onde slag - godt resultat. Og ja, det er Gud der fører hammeren - i din definition gør det ham ond - ikke i min. For mig er han stadig god. Det Gud gør for en tid, ændrer ikke ved hans væsen.
Venligst Karsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#34516 - 02/07/2004 00:27
|
Bruger
|
Kære ateist. Jeg er ikke enig i dit syn omkring Guds almægtighed. Jeg kan selvfølgelig pålægge dig et synspunkt i, at der er noget almægtigt i at rette noget som er perfekt. At du vil rette noget som var perfekt, hvis du fik muligheden, åbner det logiske kæmpehul der hedder "hvordan kan noget være perfekt, hvis man kan lave det bedre?". Når jo, et job hos Microsoft.  Det er ikke min opgave at gøre dig ansvarlig for pædofile og massemorderer. Jeg konkludere rent logisk på din udtalelse om at fravalg af kærlighed ikke er ondskab. Da du siger at du tænker meget over hvad du svare, må jeg jo forhold mig til at dem der f.eks. myrder andre, ikke har nogen kærlighed til det menneske, men at der ligger noget andet bag. Mine hallelujaer, er måske irrelevante for dig, men det ændre ikke det fakta, at de bliver sagt i glæde over Jesus Kristus.
Iflg. min opfattelse er - kærlighed det modsatte af ingen kærlighed - ondskab det modsatte af ingen ondskab - godhed det modsatte af ingen godhed
En pædofil siger at have kærlighed til et barn. Barnet har det modsat (ingen kærlighed til den pædofile. Nu er ondskal ikke det modsatte af kærlighed, siger du og på denne baggrund er det ikke onskab imod barnet. Det er realiteten i din opsætning. DESVÆRRE. Jeg er ked af at du har tænkt over hvad det er du skriver. Men hele dit indlæg bygger på at det modsatte af kærlighed ikke er ondskab. Det er ikke for at dømme, men det er ren logisk opsætning af tingene.
Hvis Gud først opstiller et krav om bod og derefter vælger selv at tilfredsstille det, så kan det da kun være for at dække et eller andet subjektivt behov han selv måtte føle. Nøgternt betragtet giver det nemlig ingen mening.
Det er LIGE der dårskaben ligger.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#34517 - 02/07/2004 00:40
|
Bruger
|
Dårligt eksempel med datteren. For vi må ikke dømme andre.
Hvordan kan gud både være god og retfærdig, og samtidig idømme en frygtelig uendelig straf?
Han har givet dig en mulighed som du kan tage. Hvis du ikke kender til det, så er der konsekvenser ved alle valg man tager. Så kan du mene at det er uretfærdig at du ikke kan gøre hvad der passer dig og at resten af verden skal indordne sig under dig. Sådan hænger det desværre ikke sammen, kan jeg fortælle dig.
En gud der uddeler evig pine til nogensomhelst, er ikke værd at tilbede.
Det en konsekvens som du selv bestemmer. Det kan du ikke pålægge Gud. Gud har gjort det muligt at du ikke skal pines, men hvis du absolut vil pines, så lader Gud dig også få din vilje, selv om Han vil ønske at du ville være sammen med Ham.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#34518 - 02/07/2004 09:34
|
Anonym
Anonym
|
Dårligt eksempel med datteren. For vi må ikke dømme andre.
Men hvorfor må gud så dømme os? Er magt=ret?
Han har givet dig en mulighed som du kan tage. Hvis du ikke kender til det, så er der konsekvenser ved alle valg man tager. Så kan du mene at det er uretfærdig at du ikke kan gøre hvad der passer dig og at resten af verden skal indordne sig under dig. Sådan hænger det desværre ikke sammen, kan jeg fortælle dig.
Forudsætningen for at tage et fornuftigt valg er at være godt oplyst. Hvis gud gjorde sin eksistens åbenlys, hvilket ikke skuklle være noget problem for et almægtigt væsen, ville det være en hel del nemmere at tro på ham og opnå frelse.
Det en konsekvens som du selv bestemmer. Det kan du ikke pålægge Gud. Gud har gjort det muligt at du ikke skal pines, men hvis du absolut vil pines, så lader Gud dig også få din vilje, selv om Han vil ønske at du ville være sammen med Ham.
Nej, jeg kan ikke pålægge gud noget, kun konkludere at hvis det er sandt er han ikke værd at tilbede. Gud kunne jo også vælge at tilintetgøre dem som ikke vil ham, men nej, de skal straffes i al evighed. Gad vide hvordan det føles for de frelste i himlen, at vide at nogle af dem de har elsket befinder sig i helvede?
|
|
Til toppen
|
|
|
#34519 - 02/07/2004 10:27
|
Bruger
|
A: Faktum er jo, at hvis der er noget Gud ikke magter, så er Gud ikke almægtig. Det er i virkeligheden ret simpelt. Er du ikke enig?
S: Jeg er ikke enig i dit syn omkring Guds almægtighed.
Så du er ikke enig i, at "almægtig" betyder at man magter alt? Du mener altså, at der er ting som den almægtige Gud ikke kan?
Eller, hvordan skal din uenighed forstås?
Jeg kan selvfølgelig pålægge dig et synspunkt i, at der er noget almægtigt i at rette noget som er perfekt.
Du hverken kan eller skal pålægge mig et synspunkt.
Hvorvidt verden er perfekt afhænger helt af, hvilken standard man måler den med. Hvilken standard bruger du?
Skal jeg iøvrigt forstå dig sådan, at du ikke mener at Gud er i stand til at forbedre den nuværende verden? At det ville være umuligt for ham?
At du vil rette noget som var perfekt, hvis du fik muligheden, åbner det logiske kæmpehul der hedder "hvordan kan noget være perfekt, hvis man kan lave det bedre?".
Det logiske problem består da udelukkende i, at du hævder 1) at Gud er almægtig, og 2) at Verden er perfekt. De to ting er i direkte modstrid, da det følger af pkt. 1, at Gud kan alt, incl. at forbedre verden mens det følger af pkt. 2 at verden ikke lader sig forbedre.
Det er ikke min opgave at gøre dig ansvarlig for pædofile og massemorderer.
Nej, det er overhovedet ikke din opgave.
Men forsøgte du ikke at gøre mit synspunkt ansvarlig? Hvad var ellers formålet med at bringe det på banen?
Jeg konkludere rent logisk på din udtalelse om at fravalg af kærlighed ikke er ondskab. Da du siger at du tænker meget over hvad du svare, må jeg jo forhold mig til at dem der f.eks. myrder andre, ikke har nogen kærlighed til det menneske, men at der ligger noget andet bag.
Som jeg skrev i mit sidste indlæg, så forstod jeg ikke med sikkerhed dit budskab omkring mord og pædofili - og slet ikke den logik, der ligger bag. Det gør jeg stadigvæk ikke. Måske du kunne skære det ud i pap for mig?
Mine hallelujaer, er måske irrelevante for dig, men det ændre ikke det fakta, at de bliver sagt i glæde over Jesus Kristus.
De er ganske rigtigt irrelevante for mig - og for diskussionen. Grunden til at jeg nævnede dem var nu en anden, nemlig at de virker som en mekanisk standardudtalelse - noget du beskyldte mig for at benytte mig af.
A: Iflg. min opfattelse er - kærlighed det modsatte af ingen kærlighed - ondskab det modsatte af ingen ondskab - godhed det modsatte af ingen godhed
S: En pædofil siger at have kærlighed til et barn. Barnet har det modsat (ingen kærlighed til den pædofile. Nu er ondskal ikke det modsatte af kærlighed, siger du og på denne baggrund er det ikke onskab imod barnet. Det er realiteten i din opsætning. DESVÆRRE.
Lad mig se om jeg forstår dig ret: Fordi den pædofile har kærlighed til barnet og fordi kærlighed og ondskab ikke er modsætninger så er seksuelle overgreb mod børn ikke ondskab? Det argument hænger jo overhovedet ikke sammen.
At kærlighed og ondskab ikke er hinandens modsætning men to forskellige 'dimensioner' betyder blot: - at folk, der elsker børn (deres forældre fx) ikke er onde. - at folk, der ikke elsker børn heller ikke er onde. Folk, der elsker at skade børn er derimod onde. Men der er da unægteligt et spring fra ikke at elske børn og så til at ville skade dem eller ligefrem til rent faktisk at skade dem.
Måske du kan forklare mig, hvad du mener, der er galt med følgende betragtninger: - kærlighed er det modsatte af ingen kærlighed - ondskab er det modsatte af ingen ondskab - godhed er det modsatte af ingen godhed
Jeg er ked af at du har tænkt over hvad det er du skriver.
Det skal du nu ikke være. Prøv det, og du vil se, at det slet ikke gør ondt!
Men hele dit indlæg bygger på at det modsatte af kærlighed ikke er ondskab. Det er ikke for at dømme, men det er ren logisk opsætning af tingene.
Hvis det virkelig er logik må du gerne, trin for trin, vise mig, hvordan du - vha. logik - kommer fra udgangspunktet til din konklusion.
A: Hvis Gud først opstiller et krav om bod og derefter vælger selv at tilfredsstille det, så kan det da kun være for at dække et eller andet subjektivt behov han selv måtte føle. Nøgternt betragtet giver det nemlig ingen mening.
S: Det er LIGE der dårskaben ligger.
Vil du ikke godt demonstrere for mig, hvorfor du mener at det af os to er mig, der er dåren? Jeg er nemlig ikke enig!
Måske du også kunne forklare, hvorfor det nøgternt betragtet giver mening at kræve bod for så selv at tilfredsstille kravet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#34520 - 02/07/2004 11:07
|
Bruger
|
A: Hvis Gud er almægtig så behøver det ikke tage tid. Eller mener du ikke at han magter at skabe uden at det tager tid? Altså at der er noget Gud ikke kan?
K: Vi kan altíd stille hypoteser op, som kan forekomme som bevis for at Gud ikke er almægtig.
Hypotesen er sådan set jeres egen, nemlig at Gud er almægtig - det jeg skriver følger direkte af jeres hypotese.
Skabelsen af noget der sker over tid, må nødvendigvis forgå over tid.
Et trivielt udsagn. Men, hvorfor er skabelsen nødvendigvis "noget der sker over tid"?
Tiden er netop en nødvendig forudsætning for skabelsen af mennesket.
"en nødvendig forudsætning"? Så du mener altså at der er noget den almægtige Gud ikke kan? Gud kunne ikke, selv ikke hvis han ville, have bibragt mennesket en forståelse af godt og ondt uden at udsætte mennesket for ondskab i et vist tidsrum?
Vil du så ikke godt forklare mig, hvad almægtig betyder? At man kan rigtig rigtig mange ting - men dog ikke alt?
A: Jeg opponerer imod at I kalder en almægtig gud "god", når ondskab for ham er et mål i sig selv.
K: Jeg mener ikke ondskab er et mål i sig selv.
Det må det jo være, når det ikke er et nødvendigt middel og det er valgt alligevel. Når det ikke er nød, der har fået ham til at vælge ondskaben, så må det jo være lyst.
Kundskab om godt og ondt er et mål på den måde, at den kundskab har Gud. Det er den kundskab vi er ved at få gennem en meget konkret erfaring.
Men hvorfor skal vi have den "gennem en meget konkret erfaring"? En almægtig gud kunne jo have opnået nøjagtigt det samme resultat uden at lade verden lide under ondskab.
Ondskaben er altså noget han har valgt fordi han ønsker ondskab.
Hvis Gud havde skabt os med kundskaben om godt og ondt på anden vis så han med et ord havde frembragt os, så vi var i besiddelse af den kundskab, var vi blot blevet til på anden måde.
Og?
Gud har vel fået sin kundskab om godt og ondt uden at være udsat for ondskab. Så ville det jo også være mest "i hans billede", hvis vi fik vores uden at være udsat for ondskab.
Jeg tror han har valgt at gøre det på den bedste måde - altså at vi gør konkret erfaring med det onde.
Hvilket er det samme som at sige, at Gud ikke kan gøre det bedre. At der altså er noget som den almægtige gud ikke magter.
A: Det må jo så betyde, at det var Gud, der valgte at Adam og Eva skulle spise af den forbudte frugt. Han ønskede altså syndefaldet - og dermed den ondskab, der angiveligt fulgte heraf.
K: Naturligvis!
Hey... endelig en kristen, der er enig med mig i dette synspunkt.
A: Uanset, hvad hensigten er, så ville en almægtig gud kunne opnå nøjagtigt det samme resultat (incl. at bibringe mennesket kundskab om godt og ondt) helt uden ondskab.
K: Endnu en gang - Gud ønsker ikke ondskab for ondskabens skyld.
Du forholder dig ikke til mit argument - du afviser blot min konklusion.
Er du enig i, at uanset, hvad hensigten er, så ville en almægtig gud kunne opnå nøjagtigt det samme resultat (incl. at bibringe mennesket kundskab om godt og ondt) helt uden ondskab? Eller mener du at der er ting den almægtige Gud ikke kan?
Er du dernæst enig i, at hvis man ikke behøver at vælge noget, men gør det alligevel, så må det være fordi man ønsker det - at det altså er et mål, man tillægger en værdi i sig selv?
A: For at retfærdiggøre denne påstand [at Gud er 100% god] er det nødvendigt at retfærdiggøre Guds brug af ondskab. Ellers må konklusionen jo være, at Gud (også) er ond.
K: En smed bliver ikke en hammer fordi han bruger en.
Nej, men en smed bliver betegnet en smed fordi han smeder.
På samme vis bliver man betegnet ond, hvis man ønsker og/eller realiserer ondskab.
Så hvis Gud ønsker ondskab, så må han betegnes ond. Og, ovenfor viser jeg netop, at han ønsker ondskab.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34521 - 02/07/2004 11:10
|
Bruger
|
Sk: Hvordan kan gud både være god og retfærdig, og samtidig idømme en frygtelig uendelig straf?
St: Han har givet dig en mulighed som du kan tage. Hvis du ikke kender til det, så er der konsekvenser ved alle valg man tager.
Når røveren kræver dine penge for ikke at slå dig ihjel, så er det også en mulighed som du kan tage. Der er også konsekvenser ved det valg du tager. Betyder det, at røveri nødvendigvis er godt? Ellers er dit argument vel irrelevant for vurderingen af, hvorvidt det valg gud giver os er godt eller ondt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34522 - 02/07/2004 18:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Karniel og Ateist Jeg standsede lige ved jeres udveksling herunder - er faktisk ikke enig med nogen af her: "Ateist: Det må jo så betyde, at det var Gud, der valgte at Adam og Eva skulle spise af den forbudte frugt. Han ønskede altså syndefaldet - og dermed den ondskab, der angiveligt fulgte heraf. Karniel: Naturligvis! Nu er der jo sådan, at du, Karniel, er universalist Ateist er ateist, og jeg er evangelist-luthersk kristen, så det ville også være sært, hvis vi var enige.  Men ifølge min kristne tro: Gud ønskede bestemt ikke syndefaldet, han skabte Adam og Eva i sit eget billede, altså fuldstændig frie i deres fællesskab med ham. Friheden mistede de, og alle deres efterkommere, da de gjorde oprør mod Gud og faldt for den fristelse det var at rette sig efter slangen (djævelen) som forklarede, at hvis de spiste af æblet, ville de blive som Gud selv ... Syndere kan ikke tåle direkte at se Gud uden at dø. Gud er hellig. Men Jesus blev menneske, og Gud åbenbarede sin vilje ved ham. Gud er ikke et princip eller en automatfunktion med levende og personlig. Han kan føle sorg, glæde og vrede. Hele hans væsen er kærlighed, og der er slet intet ondt i ham "Hans ord er en lygte for vor fod, et lys på vor sti." Hans forudviden er ikke hans forud bestemmelse . Hans frelsesplan for at genskabe forbindelsen med hans skabninger, som han trods oprøret ikke kan lade være med at elske ("fornægte sig selv kan han ikke") var, at han ofrede sin søn (=sig selv) for at sone vores skyld og genskabe vejen til sig selv for syndige mennesker, som vil modtage hans frelserhånd og følge ham. Jesus genopstod, fordi han for os overvandt døden, synden og djævelen og banede derved vej gennem forhænget for enhver som vil følge ham. Mange vil ikke, men foretrækker at forblive deres egen Herre. Det problem ser jeg ikke nogen løsning på .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34523 - 02/07/2004 19:24
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hmm Karniel .. nu må jeg vist trække min enighedstilkendegivelse tilbage, for du skriver: Gud er god og han laver ulykker og ondskab.
Laver ondskab? Nej, sådan ser jeg det ikke. Han udøver straffedomme, det er ikke det samme som at "gøre ondskab". Kun et ondt væsen kan "gøre ondskab", mener jeg. Men, som jeg tidligere har sagt, det han skaber kan gøre ondt, på dem det rammer.
Guds kærlighed og visdom kan intet menneske fatte eller forklare med sin fornuft. Se f.eks. 1. Kor 1:
Men det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34524 - 02/07/2004 20:00
|
Bruger
|
Friheden mistede de, og alle deres efterkommere, da de gjorde oprør mod Gud og faldt for den fristelse det var at rette sig efter slangen (djævelen) som forklarede, at hvis de spiste af æblet, ville de blive som Gud selv ..
Hvorfor skulle efterkommerne straffes for Adam og Eva's "oprør"?
Hans forudviden er ikke hans forudbestemmelse.
Beklager, men forudviden kræver nu engang forudbestemmelse.
Jesus genopstod, fordi han for os overvandt døden, synden og djævelen og banede derved vej gennem forhænget for enhver som vil følge ham. Mange vil ikke, men foretrækker at forblive deres egen Herre. Det problem ser jeg ikke nogen løsning på ..
Så du vil hævde, at jeg har en modvilje mod at følge Jesus? Og, at den er begrundet i, at jeg ønsker at forblive min egen herre?
Der tager du nu fejl!
|
|
Til toppen
|
|
|
#34525 - 02/07/2004 20:05
|
Bruger
|
Hvad er egl. forskellen på "mørke" og ondskab?
Og, hvordan kan hans straffedomme være andet end ondskab, når han nu i sin almægtighed ikke behøver at straffe men vælger at gøre det.
Men nu er jordiske fædre jo også noget mere begrænsede i deres muligheder. En almægtig gud derimod kan opnå alt uden at gøre ting, som medfører jammer og smerte. Deri ligger en helt afgørende forskel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34526 - 02/07/2004 21:11
|
Bruger
|
Du er ikke enig i at Gud laver ulykker eller ondskab siger du. Men du vil vel hævde at du tror på det der står i bibelen(?)
Esajas 45, 7 "Jeg danner lys og skaber mørke, jeg frembringer fred og skaber ulykke, <------ er ulykke ikke ulykke eller ondskab? jeg, Herren, frembringer alt dette."
Esajas 54, 16 "Det er mig, der har skabt smeden, som blæser kulilden op og fremstiller alle slags våben; <-------------- er våben ikke ulykke eller ondskab? jeg har skabt ødelæggeren, som tilintetgør." <--er ødelæggeren ikke ikke ulykke eller ondskab?
Esajas 63, 17 "Herre, hvorfor leder du os vild fra dine veje <--er vildledning ikke ulykke eller ondskab? og forhærder vort hjerte, så vi ikke frygter dig?"<-er forhærdelse ikke ulykke eller ondskab?
Klagesangene 3, 38 "Udgår ulykke og lykke ikke <------------------er ulykke ikke ulykke eller ondskab? af den Højestes mund?"
Prædikerens bog 1, 13 "Men det er en ulykkelig plage, Gud har givet menneskene at plage sig med!" <--er ulykkelig plage ikke ulykke eller ondskab?
Ordsprogene 16, 4 "Alt skabte Herren til dets formål, også den uretfærdige til ulykkens dag." <--------er den uretfærdige til ulykkens dag ikke ulykke eller ondskab?
Rom 11, v32 "For Gud har indesluttet alle i ulydighed..." <-----er ulydighed ikke ulykke eller ondskab?
Job 2, 10 "Men han sagde til hende: Du taler som en kvinde uden forstand! Tager vi imod det gode fra Gud, må vi også tage imod det onde." <-er det onde ikke ulykke eller ondskab?
1 Peter 3, 17 "For det er bedre, om det er Guds vilje, at lide, <--er lidelse ikke ulykke eller ondskab? når man gør det gode, end når man gør det onde"
Johannes 1,v3 "Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er." <-------------------------er det ikke ret overdrevet at sige alt og intet, hvis ondskab og ulykke ikke er blevet til ved ham?
Venligst Karsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#34527 - 02/07/2004 22:21
|
Bruger
|
Skummelt langt sådan et indlæg kan blive - håber det går an...
A: Hvis Gud er almægtig så behøver det ikke tage tid. Eller mener du ikke at han magter at skabe uden at det tager tid? Altså at der er noget Gud ikke kan?
K: Vi kan altíd stille hypoteser op, som kan forekomme som bevis for at Gud ikke er almægtig.
A:Hypotesen er sådan set jeres egen, nemlig at Gud er almægtig - det jeg skriver følger direkte af jeres hypotese.
Du har cuttet mit syn på det at være menneske: "Det at være menneske indebærer jo bl.a. at fødes, leve for en tid og dø. At Gud har skabt tiden, for at skabe mennesket i tiden er jo hans valg." (Skrev jeg). Så når tid er en del af menneskelivet, hører tiden jo med til skabelsen af mennesker. Menneske defineres bl.a. ved at være i tid. Menneske uden tid, svarer for mig lidt til firkanter uden kanter - det er i hvert fald ikke mennesker som vi kender dem.
Så melder spørgsmålet sig, om Gud kunne skabe "levende-væsener-uden-tid", med kundskab om godt og ondt, uden reel oplevelse af godt og ondt. Ja - det kunne han vel og har måske gjort. Det kan jeg ikke udelukke at han kan.
K: Skabelsen af noget der sker over tid, må nødvendigvis forgå over tid. A:Et trivielt udsagn. Men, hvorfor er skabelsen nødvendigvis "noget der sker over tid"?
Ja ok - det var lidt trivielt formuleret. Det jeg ville sige med det, var såmænd bare lidt som ovenstående; at mennesker er afhængige af tid. Håber det er lidt tydeligere nu, hvad jeg mener og at det også er svar på, hvad jeg mener med "nødvendige forudsætninger". Vender lige tilbage til det med firkanten; en forudsætning for en firkant er at den har kanter. Det er simpelthen spørgsmål om definitioner på hvad der er hvad.
Så du mener altså at der er noget den almægtige Gud ikke kan? Gud kunne ikke, selv ikke hvis han ville, have bibragt mennesket en forståelse af godt og ondt uden at udsætte mennesket for ondskab i et vist tidsrum?
Vil du så ikke godt forklare mig, hvad almægtig betyder? At man kan rigtig rigtig mange ting - men dog ikke alt?
Falder Guds almægtighed, i dine øjne, fordi han ikke kan lave firkantede cirkler, sten der er så tunge han ikke kan løfte dem eller mennesker uden tid? Jeg synes ikke den slags spørgsmål har bragt mig en større forståelse af hvad almægtighed vil sige, fordi det er udsagn der definitionsmæssigt umuliggør sig selv. Men de kan da være meget sjove, når de sættes op mod almægtighed, for på den måde umuliggøres almægtighed jo pga. af sproglige paradokser. Jeg forholder mig blot til at for Gud er alle ting mulige. Jeg tror ikke almægtighed kan forklares uden de rette definitioner på tingene. Du er nok heller ikke enig i definitionen; at mennesker og tid hører sammen. Og det er vel så det - håber bare du kan se logikken. Almægtighed er vel, at have magt over alt der er og kan blive.
Et par af dine kommentarer handler om lidt det samme, så jeg samler dem lige;
A:Det må det jo være, når det ikke er et nødvendigt middel og det er valgt alligevel. Når det ikke er nød, der har fået ham til at vælge ondskaben, så må det jo være yst.
A:Men hvorfor skal vi have den (ondskaben K´s parantes) "gennem en meget konkret erfaring"? En almægtig gud kunne jo have opnået nøjagtigt det samme resultat uden at lade verden lide under ondskab. Ondskaben er altså noget han har valgt fordi han ønsker ondskab.
Ja, han ønsker/bruger ondskab (midlertidigt) for at det gode skal komme. Gud har indesluttet alle i ulydighed, for at vise alle barmhjertighed. Også her er der lovmæssigheder i Guds planer og definitioner der hænger sammen. Jeg ser ondskab som kontrasten, hvorpå vi kan kende det gode.
Det onde kan bruge det gode til noget ondt. Det gode kan bruge det onde til noget godt. At vi oplever konkrete onder, siger mig blot at vi også kommer til at opleve konkrete goder. Endda af en karakter vi ikke kan forestille os.
K: Jeg tror han har valgt at gøre det på den bedste måde - altså at vi gør konkret erfaring med det onde.
A: Hvilket er det samme som at sige, at Gud ikke kan gøre det bedre. At der altså er noget som den almægtige gud ikke magter.
At Gud gør sine gerninger på den bedste måde, er jo blot at de er hans måde at gøre tingene på. Gud gør som Gud vil - ingen af os kan på den måde komme med kvalificerede forslag til hvordan Gud skulle tage at gøre tingene bedre. Skulle Gud kunne gøre det bedre - hvad så da? Skulle vi mugge over det, hvis ikke han gav os det bedste han havde? Eller antage at han er ond, fordi han ikke giver os det vi har lyst til?
K: En smed bliver ikke en hammer fordi han bruger en. A: Nej, men en smed bliver betegnet en smed fordi han smeder.
Rigtigt. Og en skaber betegnes skaber, fordi han skaber. Jeg synes du cutter min analogi her, idet jeg skiller smeden fra sit værktøj(?)
På samme vis bliver man betegnet ond, hvis man ønsker og/eller realiserer ondskab.
Ja, hvis ondskab er målet i sig selv. Jeg forsøger blot at sige, at ondskab ikke er et (ende)mål Gud ønsker for os. Kald det et delmål, om du vil. Derimod er *kundskab om godt og ondt* et mål. Det er ikke dårligt at kunne kende forskel.
Så hvis Gud ønsker ondskab, så må han betegnes ond. Og, ovenfor viser jeg netop, at han ønsker ondskab.
Tja, hvis vi sætter Gud under de samme præmisser, som mennesker, når vi skal afgøre om de er onde, så kan du vel have ret. Så det er lidt som man ser det. Hvis ikke du tror ondskab, kan bringe noget godt når det er Gud der står bag, så kan jeg godt følge dig. Det tror jeg så godt han kan, sålænge den oplevede ondskab er af midlertidig karakter, for at det gode skal komme. Set i lyset af håbet om det gode der skal komme, er det vi udsættes for i tiden, kun et kortvarigt rap. Men resultatet bliver stadig...godt.
Men så længe mennesker kun ser det onde Gud gør, og ikke ser hvorfor og til hvilket formål, vil de stadig se ham som ond. Og det kan jeg jo ikke forhindre dig i.
Venligst Karsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#34528 - 03/07/2004 15:23
|
Bruger
|
Så du er ikke enig i, at "almægtig" betyder at man magter alt? Du mener altså, at der er ting som den almægtige Gud ikke kan?
Du drejer mit udsagn og fjerne et væsenligt element. For jeg mener at Gud er almægtig. Han har skabt alt perfekt. Han har endog taget højde for at Han skulle korsfestes før Han skabte os mennesker. Gud er almægtig og alt hvad Han har gjort er perfekt til det allersidste.
Hvorvidt verden er perfekt afhænger helt af, hvilken standard man måler den med. Hvilken standard bruger du?
Jesus standard. For alt andet er dårligerer.
Skal jeg iøvrigt forstå dig sådan, at du ikke mener at Gud er i stand til at forbedre den nuværende verden? At det ville være umuligt for ham?
Det vil ikke være umuligt for Gud. Hvorfor skulle Gud gøre noget 2 gange når den første gang er iorden. Det er dumt at lave noget 2 gange som kan nøjes at laves en gang. At der findes nogen som ikke forstår det første gang, er jo ikke Guds problem. Han har gjort det som Han skal, men mangler at vi gør det vi skal.
Det logiske problem består da udelukkende i, at du hævder 1) at Gud er almægtig, og 2) at Verden er perfekt. De to ting er i direkte modstrid, da det følger af pkt. 1, at Gud kan alt, incl. at forbedre verden mens det følger af pkt. 2 at verden ikke lader sig forbedre.
Lige præcis modsat. Gud skabte alt og verden er perfekt. Problemmet er jo at det der er i verden ikke er perfekt, når der er nogen der fravælger Jesus Kristus som frelser.
Men forsøgte du ikke at gøre mit synspunkt ansvarlig?
Jo. For Jesus siger at har vi en dårlig tanke om et andet menneske, er vi en morder. Du kender jo min standard. Så alt er det ene eller det andet, der er ingen mellemvej.
Grunden til at jeg nævnede dem var nu en anden, nemlig at de virker som en mekanisk standardudtalelse - noget du beskyldte mig for at benytte mig af.
Det er ikke en mekanisk standard udtalelse, men et automatisk glæde udbrud, som viser at det er honning for mig over at Jesus er som Han er. Du vil opdage at udbrudne oftest er hvor Jesus får æren i det jeg skriver.
Lad mig se om jeg forstår dig ret: Fordi den pædofile har kærlighed til barnet og fordi kærlighed og ondskab ikke er modsætninger så er seksuelle overgreb mod børn ikke ondskab?
Du gør det mere besværligt end det er. I Korinterbrevet, har vi definationen på kærlighed i enkelt ord og små sætninger. Her står at kærlighed ønsker ikke sit eget bedste. En pædofil ønsker kun sit eget bedste, at udnytte et barn seksuelt. Her kommer dit problem ind, for du siger at pædofoli er onskab, hvis jeg har forstået dig ret. Samtidig siger du at det ikke er modsat kærlighed. Det er så simpelt, men du vil gøre det så vanskeligt med dine betragtninger og ønsker at lave begreber og definationer til en stor grød der ingen retningsliner har.
Det kommer ikke som nogen overraskelse, at du ikke ser dig som dåren på dette område. Problemmet ligger jo i, at jeg kan ikke fortælle dig det, for du kan ikke se det. Sagt på en anden måde, at det er kun ved hjælp af Jesus du ville kunne se det. Halleluja. Så mit råd til dig, er at du beder Jesus om at hjælpe dig. For det vil Han. Halleluja
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#34529 - 03/07/2004 15:29
|
Bruger
|
Kære Ateist
Når røveren kræver dine penge for ikke at slå dig ihjel, så er det også en mulighed som du kan tage. Der er også konsekvenser ved det valg du tager. Betyder det, at røveri nødvendigvis er godt? Ellers er dit argument vel irrelevant for vurderingen af, hvorvidt det valg gud giver os er godt eller ondt.
Din konklusion er kun relevant i at der er en konsekvens i om man betaler eller ej og har ikke noget som helst med om han er god eller ej.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#34530 - 03/07/2004 15:42
|
Bruger
|
Men hvorfor må gud så dømme os? Er magt=ret?
Nej, magt er ikke lig ret. Gud kan dømme os, for Han kender vores tanker og alt andet omkring os. Ud fra dette, kan Han give en retfærdig dom. Vi der imod er begrænset og kan derfor lave fejl i vores bedømmelser.
Forudsætningen for at tage et fornuftigt valg er at være godt oplyst. Hvis gud gjorde sin eksistens åbenlys, hvilket ikke skuklle være noget problem for et almægtigt væsen, ville det være en hel del nemmere at tro på ham og opnå frelse.
Du har ret i at du kan tage et fornuftigt valg, ved at være godt oplyst. Det vil jo i denne forbindelse være en fin start at bede til Jesus om at Han må vise dig vej, når du læser Biblen og at du grunder over det som står og de svar som du får fra kristne.
Gud kunne jo også vælge at tilintetgøre dem som ikke vil ham, men nej, de skal straffes i al evighed. Gad vide hvordan det føles for de frelste i himlen, at vide at nogle af dem de har elsket befinder sig i helvede?
Det kunne Han. Nu ønsker Gud tilgengæld at være sammen med os og det var derfor at Jesus sejrede påske morgen en gang for alle. Det er menneskers eget valg, om de vil pines eller ej. De har et helt liv til at bestemme sig i. De kender bare ikke den sidste dag de har. Det vil ikke være sjovt, men det er jo derfor vi er her inde og lave indlæg. 
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#34531 - 03/07/2004 16:55
|
Anonym
Anonym
|
Nej, magt er ikke lig ret. Gud kan dømme os, for Han kender vores tanker og alt andet omkring os. Ud fra dette, kan Han give en retfærdig dom. Vi der imod er begrænset og kan derfor lave fejl i vores bedømmelser
Som du skriver så er vi skabt begrænsede og begår fejl, men alligevel dømmes vi hvis vi i vores begrænsning ikke tror på Jesus. Hvorfor skal vi absolut dømmes til enten himlen eller helvede? Og hvorfor straffe frem for at udslette de fortabte?
Du har ret i at du kan tage et fornuftigt valg, ved at være godt oplyst. Det vil jo i denne forbindelse være en fin start at bede til Jesus om at Han må vise dig vej, når du læser Biblen og at du grunder over det som står og de svar som du får fra kristne.
Nu har jeg jo netop undersøgt en del om diverse religioner, men der er ikke nogen der er overbevisende nok. Det er altså ikke fordi at jeg ikke søger at jeg ikke tror.
Det kunne Han. Nu ønsker Gud tilgengæld at være sammen med os og det var derfor at Jesus sejrede påske morgen en gang for alle. Det er menneskers eget valg, om de vil pines eller ej. De har et helt liv til at bestemme sig i. De kender bare ikke den sidste dag de har. Det vil ikke være sjovt, men det er jo derfor vi er her inde og lave indlæg.
Gud ønsker at være sammen med os, men dem der ikke vil være sammen med ham skal pines i al evighed. Hvis troen på Kristus er nødvendig for at få en billet til himlen, så har gud skabt en verden hvor der kommer langt flere i helvede end i himlen. Det er sørme en god og kærlig gud.
Hvis det ikke er sjovt, hvordan kan det så være himlen? Tænk at sidde der på sin lyserøde sky, vel vidende at der er et andet sted er millioner der pines i al evighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34532 - 03/07/2004 21:30
|
Bruger
|
Som du skriver så er vi skabt begrænsede og begår fejl, men alligevel dømmes vi hvis vi i vores begrænsning ikke tror på Jesus. Hvorfor skal vi absolut dømmes til enten himlen eller helvede? Og hvorfor straffe frem for at udslette de fortabte?
Vi er alle dømt. Der hvor forskellen ligger, er hvem der er vores forsvar. Vi kristne har en forsvar der hedder Jesus Kristus, alle andre har valgt selv at ville forsvare sig. Jesus har taget og fuldført den dom som vi mennesker skulle have. Ved at tro på Jesus og have Jesus som Herre i sit liv og hverdag. Er der ingen straf længerer, for den straf er vi døde for og er frie.
Nu har jeg jo netop undersøgt en del om diverse religioner, men der er ikke nogen der er overbevisende nok. Det er altså ikke fordi at jeg ikke søger at jeg ikke tror.
Jeg kan godt følge dig med det du skriver. Faktisk havde jeg det selv på samme måde. Der var ingen beviser at se og det at bede, var som at snakke til en dør. Faktisk gik jeg rundt og lavede løgne til mig selv om det at tro på Jesus. Det ændrede sig og jeg må nok erkende, at hvis jeg havde den erfaring i et liv med Jesus som Herre, ville jeg have været en kristen mange år før.
Gud ønsker at være sammen med os, men dem der ikke vil være sammen med ham skal pines i al evighed. Hvis troen på Kristus er nødvendig for at få en billet til himlen, så har gud skabt en verden hvor der kommer langt flere i helvede end i himlen. Det er sørme en god og kærlig gud.
Gud er kærlig. Du kan ikke give Gud skyld for at der er flest som kommer i helvedet. Den skyld ligger alene hos os kristne. Vi skal fortælle om frelsen gennem Jesus. Først når vi har givet det viderer til et andet menneske, kan vi fra tage os skylden for at det menneske går i fortabelse. Men har vi ledet et menneske til Jesus, er det mennesket selv der bestemmer hvor det vil være. Du har ret, at der er mange der går fortabt og skal pines i al evighed, men det er et helt andet emne, som der ofte kommer frem i debaten, andre steder her på Jesusnet. At situationen er som den er, kan man ikke give Gud skyld for, for den ligger hos dig og mig alene.
Hvis det ikke er sjovt, hvordan kan det så være himlen? Tænk at sidde der på sin lyserøde sky, vel vidende at der er et andet sted er millioner der pines i al evighed.
Nu skal man som kristen ikke sidde på en lyserød sky, men være i himlen der er flot og hvor der er glæde. Der er lovprisning til Herren, hvor alle ophøjer Skaberen, kongernes konge og majestæt. Der er ikke tid til at bekømre sig over dem der er fortabt. De har valgt noget andet og længerer er den faktisk ikke. Nej, at skulle være sammen med Jesus til fest og glæde, er målet og så må andre tage de valg de vil. Jeg vil gøre mit, for at de får budskabet inden det er for sent.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#34533 - 04/07/2004 14:03
|
Bruger
|
Hej Skummelum
Gud ønsker at være sammen med os, men dem der ikke vil være sammen med ham skal pines i al evighed.
Hvis troen på Kristus er nødvendig for at få en billet til himlen, så har gud skabt en verden hvor der kommer langt flere i helvede end i himlen. Det er sørme en god og kærlig gud.
Der er ikke rigtig nogen der ved hvor mange der kommer det ene eller andet sted hen.
Hvis det ikke er sjovt, hvordan kan det så være himlen?
Tænk at sidde der på sin lyserøde sky, vel vidende at der er et andet sted er millioner der pines i al evighed.
Det bedrøver ikke bare mennesket men også Gud. Gennem hele Bibelen ser vi at Gud, netop fordi Han elsker mennesket, og på trods af at mennesket hele tiden vender Ham ryggen, gør alt for at mennesket kan blive frelst. Det eneste Han ikke gør er at tvinge os! Han påtvinger os ikke sit selskab.
Og vælger mennesket selv at leve sit jordiske liv med ryggen til Ham, vil adskillelsen også være efter døden.
Bibelen fortæller os klart at vi ikke kan have to Herrer "Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden." Jamen er det således at man kun har en Herre, "sig selv" har man djævelen til far og Herre " I har Djævelen til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster. Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til løgnen." Joh. 8,44.
Der findes ingen "sig selv" i den åndelige verden på det overordnede plan. Kun Gud og Hans store modstander Satan!!.
"Den, der gør synden, er af Djævelen, for Djævelen har syndet fra begyndelsen. Derfor blev Guds søn åbenbaret: for at tilintetgøre Djævelens gerninger.
Enhver, som er født af Gud, gør ikke synd*); for Guds sæd bliver i ham, og han kan ikke synde*), fordi han er født af Gud. Derved bliver det åbenbart, hvem der er Guds børn, og hvem der er Djævelens børn: enhver, som ikke gør retfærdighed, er ikke af Gud, lige så lidt som den, der ikke elsker sin broder"(1. Joh.3,8)
Jamen er det sådan at mennesket har Guds store Modstander til herre, i stedet for Gud Herren, må de jo følge deres herre, (ligesom de kristne må følge deres Herre) og det er altså i evig pine i helvede.
Mkh Malli
*) leve i synden.
Ændret af malli (04/07/2004 14:10)
|
|
Til toppen
|
|
|
#34534 - 04/07/2004 15:35
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Den almægte gud er altså kun i stand til at se sort/hvid. Enten er du med mig eller også er du imod mig, evig belønnelse eller evig straf.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34535 - 04/07/2004 16:49
Kristne omfortolkninger
|
Bruger
Reg.: 20/06/2004
|
Så vidt som jeg har forstået, så er gud uden for tiden og kan således både se det som er sket og alt som vil ske. Mit spørgsmål er så hvorfor han skabte Lucifor når han kunne forudse at han ville gå imod ham, og senere sprede ondskab i verden?
Der er intet i teksten i 1. mosebog som understøtter, at Eva i sin dialog med slangen blev fristet. Der er heller intet som understøtter den tolkning at slangen symboliserer en djævel. Faktisk findes der intet i hele det gamle testamente, der underbygger eksistensen af en djævel. (Gammel testamente bruger ganske få gange ordet "satan" hvilket betyder en advokat eller en modstander)
Det er altsammen senere kristne omfortolkninger.
Og hvorfor satte han kundskabens træ i edens have, velvidende at Adam og Eva ikke ville kunne stå for fristelsen?
Set med mine øjne indikerer teksten i 1. mosebog, at Gud virkeligeden ønskede at Adam og Eva skulle spise af træet. Slangen fortalte i øvrigt Eva, at de ikke skulle dø, selvom de spiste af træet. Det er interessant at se, at slangen faktisk havde ret - Adam og Eva døde ikke, men blev dog lukket ude fra haven og fra muligheden for at opnå udødelighed ved at spise af livests træ.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#34536 - 04/07/2004 18:28
Re: Kristne omfortolkninger
[Re: Engelsted]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Engelsted, du skriver: Mit spørgsmål er så hvorfor han skabte Lucifor når han kunne forudse at han ville gå imod ham, og senere sprede ondskab i verden? Det er ikke til at vide, om Gud vidste, at Lucifer, som var skabt som en af de højeste engle, altså god, ville gå imod ham, men jeg er overbevist om, at Gud vidste, at det kunne ske, fordi Gud skabte både engle og mennesker med fri vilje. Jeg tror et mennesket er et guddommeligt eksperiment - som i første omgang mislykkedes, og at hans nødplan for at redde sine elskede skabninger er Jesus Kristus. Men tag kun dette udsagn for min personlige tro. Der er intet i teksten i 1. mosebog som understøtter, at Eva i sin dialog med slangen blev fristet. Det er jeg meget forundret over, at du kan mene. I 1.Mos 1,31 står der, at Gud så alt hvad han havde gjort, og se, det var såre godt. I 1.Mos. 2 skaber Gud først Adam, og sagde, at hvis han spiste af det ene forbudte træ, skulle han dø. Derpå sagde Gud, at "det er ikke godt for mennesket at være ene" - og gjorde ham en medhjælp. Derefter hører vi om slangen, at den var træskere end alle markens andre dyr, og sagde "Mon Gud virkelig har sagt: "I må ikke spise af noget træ i haven?" Dertil svarede Eva, som sandt var "Vi har lov at spise af alle havens træer, kun frugten på træet midt i haven må I ikke spise ... " Men slangen fortsatte sit overtalelsesforsøg: "I skal ingenlunde dø ..." ... hvorefter Eva spiste, og også gav sin mand, der stod hos hende, og han spiste også. Kalder du ikke det at friste? Set med mine øjne indikerer teksten i 1. mosebog, at Gud virkeligheden ønskede at Adam og Eva skulle spise af træet. Det kan jeg ikke forstå, at du synes. Det ville da være helt mærkeligt, hvis Gud skulle forbyde noget, som han ønskede skulle ske. "Det er interessant at se, at slangen faktisk havde ret - Adam og Eva døde ikke ... " Jamen det gjorde de da rigtignok ! Hvor længe de levede efter syndefaldet ved vi ikke, men de døde da i hvert fald, så slangen fik ikke ret. Hvad får dig egentlig til at fæste mere lid til de ældste skrifter (GT) end til de nyere (NT) hvor Jesus henviser jo i hele sin lære henviser til de gamle tekster. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34537 - 04/07/2004 19:40
|
Bruger
|
Hej Skummelum
Bibelen fortæller os ikke om nogen tredje mulighed, når det handler om menneskets salighed - så det er enten eller...
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#34538 - 04/07/2004 21:13
Re: Kristne omfortolkninger
|
Bruger
Reg.: 20/06/2004
|
Engelsted:
Der er intet i teksten i 1. mosebog som understøtter, at Eva i sin dialog med slangen blev fristet.
Kristina:
Det er jeg meget forundret over, at du kan mene. I 1.Mos 1,31 står der, at Gud så alt hvad han havde gjort, og se, det var såre godt. I 1.Mos. 2 skaber Gud først Adam, og sagde, at hvis han spiste af det ene forbudte træ, skulle han dø.
Det ser ud som om at du er augustinsk i din tænkemåde. Augustin mente, at Gud (i platonisk forstand) havde skabt en perfekt verden uden sygdom, død etc. Han mente så at sygdom og død kom ind i verdenen da Adam og Eva spiste af frugten fra kundskabens træ. Adam og Eva blev altså dødelige den dag de spiste af frugten fra kundskabens træ.
Der er flere ting man kan indvende mod dette synspunkt. Når der i 1. mos, 1:31 står at alting var "godt", betyder det ikke nødvendigvis, at Gud havde skabt en perfekt ideal-verden. Så vi kan ikke uden videre konkludere at Adam og Eva var skabt udødelige.
En anden ting er, at det gamle testamente som bekendt indeholder to forskellige skabelsesberetninger. Den første beretning findes i 1.mos. 1:1 - 2:4, og her hedder den skabende gud Elohim (oversat i den danske bibel til Gud). Det er den beretning, hvor Gud ser at alting er godt (men ikke nødvendigvis perfekt). Den anden beretning findes i 1.mos. 2:4 - 2:25, og her hedder guden Jahve (oversat i den danske bibel til Gud Herren). Denne skabelsesberetning signalerer på ingen som helst måde, at alting bare er perfekt fra starten - tvært imod er det som om, at Jahve efterhånden som han får erfaring med sit skaberværk må gribe ind og korrigere det.
Kristina:
Derpå sagde Gud, at "det er ikke godt for mennesket at være ene" - og gjorde ham en medhjælp. Derefter hører vi om slangen, at den var træskere end alle markens andre dyr, og sagde "Mon Gud virkelig har sagt: "I må ikke spise af noget træ i haven?" Dertil svarede Eva, som sandt var "Vi har lov at spise af alle havens træer, kun frugten på træet midt i haven må I ikke spise ... " Men slangen fortsatte sit overtalelsesforsøg: "I skal ingenlunde dø ..." ... hvorefter Eva spiste, og også gav sin mand, der stod hos hende, og han spiste også.
Kalder du ikke det at friste?
Ja, det er i denne beretning nr. 2, at Jahve planter de to træer lige midt i haven, som spiller en rolle i den efterfølgende syndefaldshistorie. Der er således ingen grund til at antage, at Adam og Eva var skabt udødelige. Men Jahve siger til Adam og Eva, at de ikke må spise af frugten fra træet til kundskab og godt og ondt, "for den dag du spiser af det skal du dø". Der er intet i historien der antyder, at slangen ville overtale Eva til noget som helst. De diskuterer blot hvad Jahve har sagt, og hvilke konsekvenser der er eller ikke er knyttet til at spise af kundskabens træ.
Og det ser ud til at slangen havde ret. Adam og Evas øjne åbnedes og de døde ikke (men blev dog nægtet adgang til livets træ, der i. flg. beretningen kunne have fået dem til at leve evigt).
Thomas:
Set med mine øjne indikerer teksten i 1. mosebog, at Gud virkeligheden ønskede at Adam og Eva skulle spise af træet.
Kristina:
Det kan jeg ikke forstå, at du synes. Det ville da være helt mærkeligt, hvis Gud skulle forbyde noget, som han ønskede skulle ske.
Ja, men hvis man vil studere bibelen er det vel ikke for at projicere sine egne forestillinger ind i den. Så er det vel for at lære noget, også selvom det gå på tværs af ens egne forestillinger.
Thomas:
"Det er interessant at se, at slangen faktisk havde ret - Adam og Eva døde ikke ... "
Kristina:
Jamen det gjorde de da rigtignok ! Hvor længe de levede efter syndefaldet ved vi ikke, men de døde da i hvert fald, så slangen fik ikke ret.
Syndefaldshistorien nævner intet om at Adam og Eva døde, og det selvom Jahve sagde at de skulle dø samme dag som de spiste af træet.
Kristina:
Hvad får dig egentlig til at fæste mere lid til de ældste skrifter (GT) end til de nyere (NT) hvor Jesus henviser jo i hele sin lære henviser til de gamle tekster.
Jeg har nu ikke sagt, at jeg har mere tillid til GT end til NT. Jeg mener at der kan sættes mange berettigede spørgsmålstegn ved hele bibelen, men samtidig er jeg dog enig med de bibelske teologer der mener, er hvis man vil studere de bibelske tekster, så skal man studere dem på deres egne betingelser. Og det betyder bl.a. at den såkaldte syndefaldshistorie skal læses uden at projicere alle mulige ideér ind i den som først er udviklet et par tusinde år senere.
-Thomas Engelsted
|
|
Til toppen
|
|
|
#34539 - 05/07/2004 13:51
|
Bruger
|
A: Så du er ikke enig i, at "almægtig" betyder at man magter alt? Du mener altså, at der er ting som den almægtige Gud ikke kan?
S: Du drejer mit udsagn og fjerne et væsenligt element.
Det kan jeg altså ikke se, at jeg gjorde.
A: Hvorvidt verden er perfekt afhænger helt af, hvilken standard man måler den med. Hvilken standard bruger du?
S: Jesus standard.
Hvordan lyder den da?
A: Skal jeg iøvrigt forstå dig sådan, at du ikke mener at Gud er i stand til at forbedre den nuværende verden? At det ville være umuligt for ham?
S: Det vil ikke være umuligt for Gud.
Så det ville altså være muligt for Gud at forbedre den nuværende verden. Interessant.
Hvordan vil du så retfærdiggøre at kalde den nuværende verden perfekt? Hvis noget kan forbedres, så er det jo ikke perfekt.
Hvorfor skulle Gud gøre noget 2 gange når den første gang er iorden.
Hvorfor er irrelevant når vi blot taler om, hvorvidt det er muligt eller ej.
Du lader til både at mene, at det er muligt og at det er umuligt. Et mildest talt spændende standpunkt. Men, også et budskab jeg ikke kan købe.
A: Det logiske problem består da udelukkende i, at du hævder 1) at Gud er almægtig, og 2) at Verden er perfekt. De to ting er i direkte modstrid, da det følger af pkt. 1, at Gud kan alt, incl. at forbedre verden mens det følger af pkt. 2 at verden ikke lader sig forbedre.
S: Lige præcis modsat.
Hvilken del af mit udsagn er det du mener skal være "lige præcis modsat"?
Gud skabte alt og verden er perfekt. Problemmet er jo at det der er i verden ikke er perfekt, når der er nogen der fravælger Jesus Kristus som frelser.
Så du skelner altså mellem verden og så det, der eksisterer "i verden"?
Hvordan vil du definere verden, når nu ikke den er alt det, der eksisterer?
A: Men forsøgte du ikke at gøre mit synspunkt ansvarlig?
S: Jo. For Jesus siger at har vi en dårlig tanke om et andet menneske, er vi en morder.
Jamen, så tager Jesus fejl.
Iøvrigt er der jo stadigvæk stor forskel på ikke at have gode tanker om et andet menneske og så at have "en dårlig tanke om et andet menneske". Kan du ikke godt se det?
Du kender jo min standard.
Egl. ikke. Du har blot fortalt mig, hvem du mener at have den fra. Hvad dens reelle indhold er mangler vi stadigvæk at få fastslået.
Så alt er det ene eller det andet, der er ingen mellemvej.
Skal jeg forstå dette som at alt er enten godt eller ondt?
Hvad så, hvis jeg kikker ud ad vinduet på regnen udenfor? Er det en god eller ond handling?
Det er ikke en mekanisk standard udtalelse, men et automatisk glæde udbrud, som viser at det er honning for mig over at Jesus er som Han er. Du vil opdage at udbrudne oftest er hvor Jesus får æren i det jeg skriver.
Jeg er egl. ret ligeglad, hvor du skriver dem. Hvis det gør dig glad, så skriv du bare alle de hallelujaer du orker - jeg kan fint finde ud af springe dem over.
I Korinterbrevet, har vi definationen på kærlighed i enkelt ord og små sætninger. Her står at kærlighed ønsker ikke sit eget bedste. En pædofil ønsker kun sit eget bedste, at udnytte et barn seksuelt.
Jamen så lad os her bare antage, at pædofili intet har med kærlighed at gøre.
Her kommer dit problem ind, for du siger at pædofoli er onskab, hvis jeg har forstået dig ret.
Nu bruger jeg yderst sjældent ordet ondskab om noget, men når jeg gør, så betyder det noget med at få glæde ud af andres lidelser. I det omfang den definition passer på pædofili, vil jeg medgive dig, at det er ondskab.
Men lad os bare her antage, at pædofili er ondskab.
Samtidig siger du at det ikke er modsat kærlighed.
Hvad er det jeg efter din mening siger ikke er modsat kærlighed? Pædofili? Eller ondskab?
For diskussionen skyld har jeg nu accepteret følgende udsagn om pædofili: - det er ikke kærlighed - det er ondskab Men det betyder da ikke at "ikke kærlighed" er det samme som "ondskab" - det betyder blot at begge betegnelser passer på pædofili.
En rød bold er både rød og rund men det betyder da ikke at rød og rund er det samme.
Det er så simpelt, men du vil gøre det så vanskeligt med dine betragtninger og ønsker at lave begreber og definationer til en stor grød der ingen retningsliner har.
Jeg synes nu det er dig, der kommer anstigende med grøden uden retningslinier. Definitioner er jo netop retningslinier for sprogbrugen.
Men mine definitioner gør jo selvfølgelig billedet mere nuanceret end det sort-hvide verdensbillede du tilsynladende foretrækker. Jeg har imidlertid ikke noget problem med nuancer.
Det kommer ikke som nogen overraskelse, at du ikke ser dig som dåren på dette område. Problemmet ligger jo i, at jeg kan ikke fortælle dig det, for du kan ikke se det. Sagt på en anden måde, at det er kun ved hjælp af Jesus du ville kunne se det.
Så dit budskab er uforståeligt i sig selv - det lader sig kun formidle med guddommelig hjælp?
I så fald holder jeg fast i mit eget, der lader sig formidle helt uden magi men blot vha. simple definitioner.
Så mit råd til dig, er at du beder Jesus om at hjælpe dig. For det vil Han.
Hvis Jesus findes skal han da være velkommen til at hjælpe mig.
Men jeg beder ikke. Ligesom jeg ikke bloter, faster, brænder røgelse af eller reciterer mantraer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34540 - 05/07/2004 13:57
|
Bruger
|
Din konklusion er kun relevant i at der er en konsekvens i om man betaler eller ej og har ikke noget som helst med om han er god eller ej.
Det samme gælder vel så for dit udsagn om at Gud giver os et valg. Det er så også irrelevant for vurderingen af om han er god eller ej? Eller?
|
|
Til toppen
|
|
|
#34541 - 05/07/2004 15:22
|
Bruger
|
Skummelt langt sådan et indlæg kan blive - håber det går an...
Ikke noget problem.
Du har cuttet mit syn på det at være menneske: "Det at være menneske indebærer jo bl.a. at fødes, leve for en tid og dø. At Gud har skabt tiden, for at skabe mennesket i tiden er jo hans valg." (Skrev jeg). Så når tid er en del af menneskelivet, hører tiden jo med til skabelsen af mennesker. Menneske defineres bl.a. ved at være i tid. Menneske uden tid, svarer for mig lidt til firkanter uden kanter - det er i hvert fald ikke mennesker som vi kender dem.
Jeg udelod det, da jeg ikke fandt det relevant. Jeg taler nemlig ikke om mennesker uden tid. Selvom mennesker er skabt med kundskab om godt og ondt kan det jo stadigvæk godt leve i tiden.
Og, at Gud har valgt at skabe mennesket i tiden er vel irrelevant - det siger intet om, hvorvidt det valg er godt eller ondt.
Så melder spørgsmålet sig, om Gud kunne skabe "levende-væsener-uden-tid", med kundskab om godt og ondt, uden reel oplevelse af godt og ondt. Ja - det kunne han vel og har måske gjort. Det kan jeg ikke udelukke at han kan.
Hvis han er almægtig kan vi vel godt blive enige om, at han godt kan? Eller...?
K: Skabelsen af noget der sker over tid, må nødvendigvis forgå over tid.
A:Et trivielt udsagn. Men, hvorfor er skabelsen nødvendigvis "noget der sker over tid"?
K: Ja ok - det var lidt trivielt formuleret. Det jeg ville sige med det, var såmænd bare lidt som ovenstående; at mennesker er afhængige af tid. Håber det er lidt tydeligere nu, hvad jeg mener og at det også er svar på, hvad jeg mener med "nødvendige forudsætninger". Vender lige tilbage til det med firkanten; en forudsætning for en firkant er at den har kanter. Det er simpelthen spørgsmål om definitioner på hvad der er hvad.
Men ovenfor medgav du jo at Gud vel kan skabe væsener med færdige kundskaber om godt og ondt - og at muligvis allerede har gjort det. Ergo er en tidsmæssig udstrækning for skabelsen altså ikke nogen nødvendig forudsætning. Det er altså blot noget han har valgt at benytte sig af.
Hvis du mener, at det at erfare godt og ondt over tid er en definerende karakteristiska ved mennesket, så kan du jo godt hævde at vi ikke længere ville være mennesker, såfremt vi var skabt med disse kundskaber. Men, så havde vi jo bare været noget andet. Mennesker+ Gud har jo åbenbart allerede lavet om på menneskernes egenskaber én gang, da han indbyggede arvesynden i os. Det vi er nu, er altså ikke Guds oprindelige idé og derfor er der vel ikke noget til hindring for, at vi kan forbedres.
A: Vil du så ikke godt forklare mig, hvad almægtig betyder? At man kan rigtig rigtig mange ting - men dog ikke alt?
K: Falder Guds almægtighed, i dine øjne, fordi han ikke kan lave firkantede cirkler, sten der er så tunge han ikke kan løfte dem eller mennesker uden tid?
Jeg synes i bund og grund at begrebet almægtighed er nonsens, da det uværgeligt leder til selvmodsigelser.
Jeg synes ikke den slags spørgsmål har bragt mig en større forståelse af hvad almægtighed vil sige, fordi det er udsagn der definitionsmæssigt umuliggør sig selv. Men de kan da være meget sjove, når de sættes op mod almægtighed, for på den måde umuliggøres almægtighed jo pga. af sproglige paradokser.
Spørgsmålet om, hvorvidt Gud kan skabe noget han ikke kan løfte er vel mere end blot et sprogligt paradoks. Jeg kan skabe noget, jeg ikke kan løfte, så mere sprogligt paradoksalt er det udsagn jo ikke.
Jeg forholder mig blot til at for Gud er alle ting mulige. Jeg tror ikke almægtighed kan forklares uden de rette definitioner på tingene. ... Almægtighed er vel, at have magt over alt der er og kan blive.
Det, der "kan blive", er vel en begrænsning? Og, vel at mærke, en noget uklar begrænsning. Hvad "kan blive" og hvad kan ikke?
Men ovenfor medgav du mig, at det ikke er en nødvendig forudsætning for kundskaber om godt og ondt. Så må det vel være et mål i sig selv?
... han ønsker/bruger ondskab (midlertidigt) for at det gode skal komme. Gud har indesluttet alle i ulydighed, for at vise alle barmhjertighed. Også her er der lovmæssigheder i Guds planer og definitioner der hænger sammen. Jeg ser ondskab som kontrasten, hvorpå vi kan kende det gode.
Det er muligt, men den kontrast er jo ikke nødvendig. Ikke for skabningerne, hvilket du medgav ovenfor, og ikke for Gud, der vel kendte godt og ondt før skabelsen af ondskab. Så ondskab må være valgt for ondskabens skyld.
K: Jeg tror han har valgt at gøre det på den bedste måde - altså at vi gør konkret erfaring med det onde.
A: Hvilket er det samme som at sige, at Gud ikke kan gøre det bedre. At der altså er noget som den almægtige gud ikke magter.
K: At Gud gør sine gerninger på den bedste måde, er jo blot at de er hans måde at gøre tingene på.
Men, hvis det ikke kan gøres bedre, så er der noget Gud ikke kan. Det var min pointe, og den har du ikke modsagt.
Gud gør som Gud vil - ingen af os kan på den måde komme med kvalificerede forslag til hvordan Gud skulle tage at gøre tingene bedre.
Vi behøver skam heller ikke at kunne komme med et kvalificeret forslag for at fastslå, hvorvidt almægtig nødvendigvis medfører at han kan gøre det bedre.
Skulle Gud kunne gøre det bedre - hvad så da? Skulle vi mugge over det, hvis ikke han gav os det bedste han havde? Eller antage at han er ond, fordi han ikke giver os det vi har lyst til?
Jeg gør skam ingen af delene. Jeg antager at han er ond, fordi han vælger ondskab for ondskabens skyld. Hvorvidt han så har ret til at være ond eller ej blander jeg mig ikke i.
K: En smed bliver ikke en hammer fordi han bruger en.
A: Nej, men en smed bliver betegnet en smed fordi han smeder.
K: Rigtigt. Og en skaber betegnes skaber, fordi han skaber. Jeg synes du cutter min analogi her, idet jeg skiller smeden fra sit værktøj(?)
Ja, du skiller smeden fra sit værktøj men det er ikke rimeligt her. Jeg har jo netop fastslået, at Guds ondskab ikke blot er noget middel (værktøj) men et mål i sig selv.
Var han nødt til at benytte sig af ondskab, fordi han ikke havde andre muligheder for at opnå det gode, da ville jeg ikke betegne ham som ond - eller almægtig. Men når han nu, som følge af sin almægtighed, ikke er nødt til at benytte sig af ondskab, så må han nødvendigvis være ond.
A: På samme vis bliver man betegnet ond, hvis man ønsker og/eller realiserer ondskab.
K: Ja, hvis ondskab er målet i sig selv. Jeg forsøger blot at sige, at ondskab ikke er et (ende)mål Gud ønsker for os. Kald det et delmål, om du vil.
Det må være et endemål, når ikke han er nødt til at vælge det, men gør det alligevel. Gud må tillægge ondskab en eller anden værdi i sig selv.
A: Så hvis Gud ønsker ondskab, så må han betegnes ond. Og, ovenfor viser jeg netop, at han ønsker ondskab.
K: Tja, hvis vi sætter Gud under de samme præmisser, som mennesker, når vi skal afgøre om de er onde, så kan du vel have ret.
Hvorvidt noget er ondt eller ej afhænger vel ikke af personen, der gør det, men udelukkende af hensigterne og omstændighederne. Eller...?
Hvis Peter gør det, så er det ondt, men hvis Poul gør det, så er det ikke?
Så det er lidt som man ser det. Hvis ikke du tror ondskab, kan bringe noget godt når det er Gud der står bag, så kan jeg godt følge dig.
Jeg hævder ikke, at det ikke kan bringe noget godt. Jeg hævder, at det ikke kan bringe noget godt, som Gud ikke også kunne opnås helt uden brug af ondskab.
Men så længe mennesker kun ser det onde Gud gør, og ikke ser hvorfor og til hvilket formål, vil de stadig se ham som ond. Og det kan jeg jo ikke forhindre dig i.
Der er jo ikke tale om, at jeg "kun ser det onde Gud gør". Der er tale om, at jeg indser, at det onde må være et mål i sig selv - og at Gud dermed må betegnes som ond.
Hvorvidt han også gør gode ting og dermed også kan kaldes god forholder jeg mig ikke til.
Men 100% god det kan han ikke være.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34542 - 05/07/2004 23:25
|
Bruger
|
Jeg plukker lige kernepunkterne ud af hensyn til overskuelighed. Det er lidt vanskeligt (for mig i hvert fald), at bevare overblikket i tråden, fordi emnerne flettes en del. Skulle jeg have overset noget vigtigt - så bring det endelig op igen. Kan Gud kan skabe mennesker+ eller levende-væsener uden tid, med samme kundskab om godt og ondt, som mennesker får ved at erfare godt og ondt?
K:Så melder spørgsmålet sig, om Gud kunne skabe "levende-væsener-uden- tid", med kundskab om godt og ondt, uden reel oplevelse af godt og ondt. Ja - det kunne han vel og har måske gjort. Det kan jeg ikke udelukke at han kan.
A: Hvis han er almægtig kan vi vel godt blive enige om, at han godt kan? Eller...?
plus:
A: Men ovenfor medgav du jo at Gud vel kan skabe væsener med færdige kundskaber om godt og ondt - og at muligvis allerede har gjort det. Ergo er en tidsmæssig udstrækning for skabelsen altså ikke nogen nødvendig forudsætning. Det er altså blot noget han har valgt at benytte sig af.
Jeg er ikke sikker på at mennesker+ eller levende-væsener-uden-tid ville kunne få samme værdimæssige kundskab som mennesker får. Måske en teoretisk kundskab, men uden erfaringsmæssig værdi. Skabelse er for mig at se en proces, og det beskrives også som sådan i bibelen, når det angår mennesker. Jeg tror der er en ganske bestemt mening/årsag til, at vi skal gennem dette liv. Du skriver godt nok, at jeg medgav at mennesker+ kunne skabes med *færdige* kundskaber...". Det er ikke præcist, det jeg mener og jeg brugte heller ikke ordet færdige. Nok kunne de skabes med "kundskaberne", men ikke de "færdige" eller selvsamme kundskaber, som vi får gennem livsprocessen. Så jeg var vist for hurtigt ude med den melding.
Jeg har præsenteret min opfattelse af almægtighed. Og naturligvis er der et diffust element i det, når jeg siger at Gud har magt over det der kan blive. Det er jo følgeligt, at det komplette overblik over hvad der kan blive, ikke indehaves af undertegnede (eller andre). Det kan jeg fint leve med - og bliver nok også nødt til det. At almægtighed har "grænser" er ikke det samme som at sige Gud ikke har magt over alt.
Jeg kan godt følge dig, når du siger at "almægtighed" er nonsense. Almægtighed kan nok ikke fattes, i og med vi er mindre end almægtige. Ja, det lyder som kliche, men er vel lidt lignende, at noget ufatteligt ikke kan fattes. Vi ser forskelligt på om Gud er ond, når han benytter ondskab. Som jeg opfatter det, ser du Gud som ond, idet han bruger ondskab. Jeg ser Gud som god, fordi der er en mening med det.
Du nævner en anden ting som jeg synes er ret spændende.
[...] Gud har jo åbenbart allerede lavet om på menneskernes egenskaber én gang, da han indbyggede arvesynden i os. Det vi er nu, er altså ikke Guds oprindelige idé og derfor er der vel ikke noget til hindring for, at vi kan forbedres.
Ret enig. Jeg vil sige det sådan, at det vi er nu, er alene Guds ide for hvad vi er/skal være lige nu. Vi er ikke i mål endnu. Omvendelse og tro på evangeliet er, i min opfattelse, et væsentligt skridt i den rigtige retning.
Venligst Karsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#34543 - 11/07/2004 17:38
|
Bruger
|
Det du skriver her, passer perfekt ind i dit syn på tingene :
Hvis Jesus findes skal han da være velkommen til at hjælpe mig.
Men jeg beder ikke.
Du vil gerne, men vil ikke. (det er det du skriver i de 2 linier)
I så fald holder jeg fast i mit eget, der lader sig formidle helt uden magi men blot vha. simple definitioner.
Hvad er definationen på "søm"?
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#34544 - 11/07/2004 17:40
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#34545 - 11/07/2004 20:26
|
Bruger
|
Det du skriver her, passer perfekt ind i dit syn på tingene
Alt hvad jeg skriver passer da ind i mit syn på tingene.
A: Hvis Jesus findes skal han da være velkommen til at hjælpe mig.
Men jeg beder ikke.
S: Du vil gerne, men vil ikke. (det er det du skriver i de 2 linier)
Nej, det er ikke det jeg skriver.
Hvis Jesus findes skal han da være velkommen til at hjælpe mig. Det tror jeg bare ikke på, at han gør og derfor ville det overraske mig såre, hvis han hjalp mig.
Jeg beder ikke, da jeg ikke tror på hverken Jehova eller Jesus. Ligesom jeg ikke bloter, faster, brænder røgelse af eller reciterer mantraer da jeg ikke tror på hverken Odin, Allah eller Krishna..
Nu, hvor det er klart, må du da indrømme, at der er rigtig god overensstemmelse mellem mit verdensbillede og mine handlinger (i hvert fald på dette punkt).
A: I så fald holder jeg fast i mit eget, der lader sig formidle helt uden magi men blot vha. simple definitioner.
S: Hvad er definationen på "søm"?
Aner det ikke og jeg er egl. også ligeglad.
Er vi ude i noget goddag-mand-økseskaft her? Eller har du en pointe med dit spørgsmål? I så fald vil jeg foreslå dig at skrive det tydeligere, så selv jeg kan fatte det.
---------
Du glemte iøvrigt at kommentere på min påvisning af, at du på én og samme tid hævder: - at verden ikke kan forbedres - at Gud godt kan forbedre verden Synes du ikke selv at det er et lidt selvmodsigende standpunkt?
Du har også helt glemt trådens emne. Men jeg har måske fået dig overbevist om, at der er forskel på ikke at have gode tanker om et andet menneske og så at have "en dårlig tanke om et andet menneske"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#34546 - 16/07/2004 03:04
|
Bruger
Reg.: 30/05/2004
|
Hejsa! Så vidt som jeg har forstået, så er gud uden for tiden og kan således både se det som er sket og alt som vil ske. Mit spørgsmål er så hvorfor han skabte Lucifor når han kunne forudse at han ville gå imod ham, og senere sprede ondskab i verden? Og hvorfor satte han kundskabens træ i edens have, velvidende at Adam og Eva ikke ville kunne stå for fristelsen? Mvh Skummelum
Simpelthen for at vise os sandheden. Gud kender jo allerede sandheden, men for at vi skal kunne udvikle os åndeligt og finde Gud er det nødvendigt, at sandheden bliver formidlet således, at man skal søge for at finde.
Gud skabte alt. Selvfølgelig var der gode grunde til at gøre det på den måde, som det blev gjort på. Lucifer er i virkeligheden ikke imod Gud; hvordan skulle Lucifer kunne gøre Gud noget? Gud er jo almægtig. Men Lucifer er farlig for os mennesker.
Farlig hvis vi ikke indser, hvad han er. Hvis vi indser, hvad Guds vilje er, så vil vi være istand til at se, at Lucifer i virkeligheden er en guide for os, så holder os fra helt at falde.
Fx hvis du kommer til at lægge din hånd på en varm kogeplade. Du reagerer hurtigt og brænder dig forhåbeligt kun overfladisk. Men lad os sige, at hånden blive lagt på pladen af en anden, som vil have nogle informationer ud af dig. Se så bliver den kraft Gud har givet os misbrugt.
Hvornår/hvorfor sker der ondskab? Fordi vi ikke har indset, hvad er Guds vilje.
Mat 5:48 Vær da I fuldkomne, ligesom eders himmelske Fader er fuldkommen.
Kan man være egoistisk og være fuldkommen på en gang? Nej!
Når man handler kun for egen vinding skyld, vil man på et tidspunkt blive nødt til at træde på andre. Se fx et jobinterview. Der er måske mange, der er før dig, og I sidder alle i samme lokale og venter på, at det bliver deres tur.
Hvor mange af disse mennesker ville, hvis de fik tilbudet, ikke ønske, at de andre ikke blev valgt? Her ser vi igen egoismes ansigt titte frem. Det er vi jo blevet opdraget med. Vi gør det pr automatik uden at tænke over det. Det starter allerede der og sikkert også meget før.
På et tidspunkt skulle man gerne erkende, at der er noget galt. Man er ikke lykkelig. Man indser, hvad der er galt. Man indser, at den følelse man havde, når man gjorde noget forkert, ikke var rar. Måske var den rar i det øjeblik, hvor det stod på, men senere vil man kunne mærke, at det ikke var, som det skulle være.
Det kræver at vi ofrer vor egoisme. Det var jo egentlig det Jesus gjorde. Han var parat til at ofre sig selv for sit ideal. Kun hvis vi er parate til at ofre os selv for det godes sag, vil vi kunne skabe et fællesskab af lys. Et samfund hvor alle elsker hinanden og hjælper hinanden. Et samfund hvor Gud er inde i billedet 100%.
Det er da værd at se frem til.
|
|
Til toppen
|
|
|
#34548 - 01/08/2004 11:19
Re: En flok egoister
[Re: lre]
|
Bruger
Reg.: 15/07/2004
Sted: Lolland - Falster
|
Hej Lennart og co Selvfølgelig kan kristne søge job og tænke egoistisk. Mennesket kan overhoved ikke være fuldkommen, det er en fejl at tro de kan blive det. Fordi man bliver troende så bliver man ikke automatisk en frelst helgen, man bliver et Guds barn i troen og af tro og nåde bliver man frelst. Jesus vidste at intet menneske kunne blive fuldkommen af sig selv, derfor døde han på korset. Hvis vi kan stoppe med at tænke ufuldkommen, hvorfor skulle han så ofre sig? Så ville vi ikke behøve nåden!! Men selvfølgelig må man som kristen prøve at afbillede Kristus. Grunden, mener jeg, er at man ved at det er det som Kristus ønsker og når man elsker Kristus så må man glæde ham. Og det er vel også der i sidste ende afgør om man har taget Kristus lære til sig i hjertet. Venlig Hilsen Sunnøva
|
|
Til toppen
|
|
|
#34549 - 01/08/2004 12:34
Re: En flok egoister
[Re: lre]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lennart, du spørger:
Vil det så sige, at vi som kristne ikke kan søge job/gå til jobsamtale? Man er jo egoistisk når man ønsker at man selv skal have jobbet - eller hva'???
Jeg kan slet ikke få øje på, at det skulle være en egoistisk handling at søge et job, tværtimod da, selv om der også er mange andre, der gerne vil have det. Med mindre at man ligefrem lyver om sine kvalifikationer.
Hvis vi har den grundindstilling, at vi ønsker, og beder om, at Guds vilje må ske, og derfor lægger sagen i hans hænder, så tror jeg kun vi får jobbet, hvis det er til velsignelse for både os selv og "de andre".
Mon ikke vi alle har oplevet, at mange at livets skuffelser - at vi fx, ikke fik det job vi så gerne ville have, at vi fik nej fra kæresten, at vi blev taget på fersk gerning med hånden i kagedåsen, at vi kom for sent til flyveren etc. etc. ... senere skulle vise sig at være til vores allerbedste.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#34550 - 01/08/2004 12:34
[Re: divine]
|
Bruger
|
Hej Divine Jeg er altså ikke helt med her. Du skriver:
"Gud skabte alt. Selvfølgelig var der gode grunde til at gøre det på den måde, som det blev gjort på. Lucifer er i virkeligheden ikke imod Gud; hvordan skulle Lucifer kunne gøre Gud noget? Gud er jo almægtig. Men Lucifer er farlig for os mennesker"
Det er altså ikke korrekt at Satan ikke er imod Gud, Satan betyder Modstander, han er nemlig Guds! modstander, og i kraft af at han er Guds modstander søger han af alle midler at hindre at Guds plan skal lykkes. Satan er ikke specielt farlig for mennesker! - Jo var vi uden Gud, helt sikkert. Men sådan forholder det sig jo ikke. Satan kan nemlig ikke gøre mere eller andet end Gud tillader!!
I Bibelen står der skrevet at vi kun skal frygte Gud!! " Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel, men frygt derimod ham, der kan lade både sjæl og legeme gå fortabt i Helvede" (Matt. 10)
Dette ældgamle fjendskab mellem Gud og Satan skal vi have i mente for at kunne forstå Satans plan. Og ikke mindst skal vi huske at Gud HAR besejret Satan!!
Det er således Gud vi skal vende os til, og det er på Gud vores focus skal være...ikke Satan!
Der står skrevet: " I skal altså underordne jer under Gud; og I skal stå Djævelen imod, så vil han flygte fra jer. v8 Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer. Gør jeres hænder rene, I syndere; rens jeres hjerter, I tvesindede! v9 Sørg og græd i jeres elendighed; lad jeres latter afløses af sorg og jeres glæde af mismod. v10 Ydmyg jer for Herren, så vil han ophøje jer"
Satan kan ikke røre os når vi underordner os Gud. Hvis vi dagligt bekender vor synd for vores Fader - har Satan intet at gøre, for vi er på denne måde dækket ind under Korsets beskyttelse!!
Når Satan anklager så giv ham ret!! og flygt så til Korset og bekend din synd, " Ja, det er sandt at jeg er forfærdelig, hovmodig, pralende og på alle måde en synder, ikke for min egen men for Jesu Kristi skyld alene beder jeg dig forbarme over mig" for herved underordner vi os Gud....og Satan vil flygte fra os. Satans plan er jo lige præcis det modsatte. Han vil have at vi skal føle os så forkastede at vi vender Gud ryggen!
Eller han kan indgyde os hovmod så vi tror at vi er fuldstændig syndfri - nærmest små guder....på den måde vil vores synder ikke blive sonet, og vi vil bevæge os mere og mere væk fra Korset.
Kender du hans plan er han såmænd ikke så vanskelig at gennemskue. Hans plan er den samme som altid. Han ville i sin tid have Jesus væk fra Golgatha, væk fra Korset ovenikøbet mens Jesus hang på korset - alle hans bestræbelser forinden gjaldt at hindre Forsoningen på Korset - endda mange år inden Jesus blev født, og det er det samme i dag. Han vil hindre at menneskets synder bliver sonet! for derigennem at modarbejde Guds plan om menneskets frelse.
Satan er en Tusindkunstner i at opfinde og kreere nye ideer, som nævnt forkastelsestanker, hovmodstanker...men derudover forførelse. Og her må man jo næsten tage hatten af, vranglære og nye religioner - Østens mystik og andet hokus-pokus blomstrer jo frem som små paddehatte.
Skiftende forretningsgang - men målet er det samme!.
Men er vores synder dækket af Jesu blod, kan Satan simpelthen ikke røre os.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#34551 - 01/08/2004 13:21
[Re: divine]
|
Bruger
|
Hej Divine
Hvornår/hvorfor sker der ondskab? Fordi vi ikke har indset, hvad er Guds vilje.
Mat 5:48 Vær da I fuldkomne, ligesom eders himmelske Fader er fuldkommen.
Kan man være egoistisk og være fuldkommen på en gang? Nej!
Det er sandt at Guds krav er fuldkommenhed. Fuldkommenhed er 100% overholdelse af alle de bibelske bud, hvorom Jesus bevidner bl.a. i sin Bjergprædiken, hvor han fx siger at vi ikke må være vrede på vores bror, at vi skal vende den anden kind til, at vi skal låne alle der vil have af os, at vi skal elske de der hader os osv.
Men bringer dette salighed???
Det er i hvertfald ikke det Bibelen lærer os. Der står jo direkte skrevet at Loven frelser ingen, men at Loven vækker syndserkendelse, Rom. 3,20 "For af lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt over for ham; det, der kommer ved loven, er jo syndserkendelse."
Faktum er at Guds Ord stempler alle mennesker som syndere. Der står skrevet "Der er ingen forskel; for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus. Ham gjorde Gud ved hans blod til et sonoffer ved troen for at vise sin retfærdighed, fordi han havde ladet de tidligere synder ustraffede, dengang han bar over med dem, for i den tid, der nu er inde, at vise sin retfærdighed, så han selv er retfærdig og gør den retfærdig, som tror på Jesus." (Rom. 3,23)
Alle har syndet, alle er syndere, og synd vækker Guds vrede og dom.
Det glædelige budskab er så at Gud forligte os med sig gennem Jesu korsoffer. På vegne af os blev Jesus ramt af Guds vrede og dom, og Jesus kunne således råbe fra Korset til sin Far: "Det er fuldbragt".
På Golgatha sonede Jesus dine og mine synder således at vi kunne gå fri fra Dommen - han afvæbnede magterne og myndighederne, han besejrede Satan, Kol. 2,14-15 bevidner "Han slettede vort gældsbevis med alle dets bestemmelser imod os; han fjernede det ved at nagle det til korset; han afvæbnede magterne og myndighederne, stillede dem offentligt til skue og førte dem i sit triumftog i Kristus."
Af ren nåde og kærlighed til mennesket ofrede Gud sin eneste søn. Det vi ikke kunne, det gjorde Jesus.
Det er djævlens illusion at vi kan retfærdiggøre os selv i egen kraft. Vi kan måske nok blive bedre mennesker - men frelser dette os?
Nej, bevidner Gud i sit Ord, vi kan absolut intet gøre for at retfærdiggøre os. Intet der kommer fra mennesket kan på nogen måde overgå det Jesus gjorde, og derfor skylder vi ham al pris og tak.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
|