Malli spørger om hvordan Grosbøll kunne være præst så længe, med evt. den indfaldsvinkel som han har givet udsagn for?
Til det må forklaringen ligge i niveauet over, nemmelig hos biskopperne.
Hvorfor siger jeg så det? Jeg er blevet bekedt med, at en dejlig og velsignet præst, som dybt tror på Biblens Ord. (fra folkekirken)
Situationen er, at han under konfirmations forberedelserne, havde 2 børn med en anden tro. Da præsten nu havde forkyndt Guds Ord, ønske de at blive døbt, nu hvor de troede på Jesus Kristus som Guds Søn. Hvad gjorder præsten så? Han gjorder hvad Biblen siger man skal. Døbte de 2. HALLELUJA.
Hvad efterfølgende skete. Jo, præsten har nu fået en tiltale fra biskop Jan Lindhardt, at det må han ikke gøre!!!
Hvilken konklusion vil det så give? Jo, nogle af de danske præster, ligger under for biskopper der nægte børn at komme til Jesus. I dette tilfælde acceptere JL at irettesætte en præst der gør nøjagtig som Biblen siger der skal gøres.
Nu har vi fået taget hul på ikke troende præster, lad det nu være en udrensning af biskopper der nægter præster at udføre Biblens Ord.
#34310 - 14/06/200415:26Re: Unge må ikke komme til Jesus!!!
[Re: steincke]
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kim
Få nu det hele med, ikk?
Situationen var den at moderen gav sit besyv til at de kunne blive døbt....men FADEREN var muslim, og godt gal i skralden over at børnene blev det. Ja sikke noget rod.
Inden vi farer i blækhuset, hvordan ville vi selv have reageret hvis det omvendte havde været tilfældet. Børn bliver muslimer, og med moderens besyv, bliver de omskåret, men børnenes far er kristen og protesterer over handlingen.
Vil man stadig fastholde at det ville være forkert med en reprimande?
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Som jeg skriver, så er der tale om et ungt menneske, som går til konfirmations forbereldelse. Vi må jo her gå ud fra at præsten fortæller det kristne budskab.
Måske kan der have været tale om mindreårige - fx. børn af forældre fra et andet (muslimsk?) trossamfund.
Jeg kender ikke reglerne, men i så fald var præsten jo nok forpligtet til at tage kontakt med forældrene for at indhente deres tilladelse.
Det ligger faktisk så tæt på jeres dåbs argument, at hvis du mener det er forkert, at alle dine argumenter vil falde til jorden. (kærligt)
Grunden er, at det er en voksen kvinde (skilt med et barn) der kommer til kristen tro og vil døbes. Barnet den unge har sagt at hun også tror på Jesus er Guds Søn. På denne tro bliver de døbt. Manden tror ikke og har klaget til biskoppen, som siger at præsten ikke må. Altså må vi jo sige, at selv Bibelverset der siger at én forældrene kommer til tro og hele huset bliver døbt, står til fald, hvis man er imod denne dåb.
Jeg vil indrømme, at jeg blev uendelig trist i ånden over at en biskop er så meget imod mennesker kan blive døbt på deres tro og en anden ting er, at hvis de unge menneske først skal have fuld tilladelse af begge forældre, hvilken betydning har konfirmationen da, når den skal være bestemt af forældrene, lige som i barnedåben. For hvis det er tilfældet, så passer det jo ikke, når i siger at de unge bekræfter barnedåben, hvilket de ikke kan, når det er forældrene der stadig har det afgørende ord. (Jeg støtter faktisk op omkring dåben/konfirmationen som i har, i denne tråd)
Jeg har været inde og se, hvordan det forholder sig juridisk. Faktisk kan en menighed skifte til en anden biskop, et år efter han er blevet biskop. (hvis jeg har læst rigtigt.)
Jeg er ikke i tvivl om, hvordan jeg vil reagerer. Jeg vil blive ked af det, helt sikkert, hvis det barn jeg måtte have, vælger Islam i stedet for den kristne tro.
I stedet for at kræve præsten for en "intern" sagsanlæg, vil jeg bede for mit barn og gennem mit liv, vise at den kristne tro er den sande vej. En muslimsk Imam vil jo også forholde sig til Koranen og gøre de ting der skal til, når en kristen bliver converteret til Muslim.
At JL gør som han gør, er at tilsidesætte Biblen over for en der er modstander af Guds kærlighed, er meget betænkelig. Men hvis du til min store overraskelse, mener det er iorden at mennesker ikke kan blive døbt til den kristne tro, så forstår jeg godt, at du er "diplomatisk".
#34315 - 14/06/200416:25Re: Unge må ikke komme til Jesus!!!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jamen Kim, jeg var skam slet ikke nået frem til at udtale mig om, hvad der i kristen forstand var det rigtige at gøre.
Her kender du vist efterhånden min ønskeseddel: Jeg vil gerne have, at alle, uanset alder og IQ, bliver døbt med den kristne dåb og undervist i den kristne lære, med mindre de på en eller anden måde giver udtryk for, at de ikke tror og ikke vil være l være kristne.
Men samtidig må jeg erkende, at det jo ikke er noget jeg bestemmer. Det ved jeg godt, at mange er glade for!
Det jeg prøvede at finde ud af var, på hvilket grundlag biskoppen havde kritiseret præsten, og det har jeg så fået lidt at vide om i mellemtiden.
Du må meget undskylde mit forhastede indtryk af dit svar.
Som sagt, så ville jeg blot give min glæde om, at der er præster der går efter Biblens lære inden for folkekirken og samtidig hvilke situationer de kommer i, når biskopper går imod Biblen og Guds Ord.
Min forhastede beslutning på dine vejne, var nok mere, at jeg har erfaret at det som præsten her gjorder, var noget som passede godt ind i det Gudsforhold som du har og som jeg på dette område også har.
#34319 - 14/06/200422:57Re: Unge må ikke komme til Jesus!!!
øhlenschlæger
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Situationen er, at han under konfirmations forberedelserne, havde 2 børn med en anden tro. Da præsten nu havde forkyndt Guds Ord, ønske de at blive døbt, nu hvor de troede på Jesus Kristus som Guds Søn. Hvad gjorder præsten så? Han gjorder hvad Biblen siger man skal. Døbte de 2. HALLELUJA.
Hvad efterfølgende skete. Jo, præsten har nu fået en tiltale fra biskop Jan Lindhardt, at det må han ikke gøre!!!
Jeg formoder, at du taler om en anden sag, end den der fx har været omtalt i Kristeligt Dagblad. I den sag var problemstillingen beskrevet sådan:
Sagen er fra Nyvangskirken i Kalundborg, hvor præsten, Ulrik Vestenaa, søndag den 18. april døbte to piger på tre og 13 år, fordi deres mor, som var konverteret fra islam til kristendommen, ønskede, at to af hendes fire børn skulle døbes.
Altså var det moderens ønske at børnene skulle døbes, ikke børnenes. Og den tre-årige har næppe gået til konfirmationsforberedelse. Så det må jo være en anden sag.
Det er præcis den sag om Kalundborg jeg henviser til. I Kalundborg Folkeblad (12-06-04) stod der, at barnet var til konfirmationsforberedelse og at Ulrik havde en snak med hende omkring det.
Det ændre ikke ved sagen, for jeg mener at det er sket efter den ORDRE Jesus gav i missionsbefalingen.
En anden sag er, at hvis det også drejer sig om en 3 årig og det er p.g.a. moderen er kommet til tro, at det barn blev døbt. Så må du gerne revidere din holdning til at hele hustanden blev døbt, ved at én kom til tro. For den holder jo ikke længere hvis du ikke kan støtte op omkring deres dåb.
Til sidst vil jeg blot spørge : Er det Koranen eller Biblen der er hovedet? Hvilken tro er Herre i livet?
#34321 - 14/06/200423:44Re: Unge må ikke komme til Jesus!!!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Joh, men Kim, hvis vi ikke respekterer anderledes troendes overbevisning, hvordan kan vi så forvente at vores kristne tro respekteres?
Religionsfrihed er en sag, som vi skal kæmpe for, synes jeg, ikke kun for den kristne tro, men også for andre. Ingen kan tvinges eller argumenteres ind i Guds rige, og jeg kan godt se, at det næppe kan være lovligt at døbe mindreårige mod forældrenes ønske. Børn skal henvises til at adlyde deres forældre, og vente med en eventuel dåb, til de bliver myndige, hvis ikke de, der har forældreretten vil acceptere deres beslutning.
Muslimer ønsker, at koranen skal overrule den verdslige lovgivning, men vi som er kristne må ikke med bibelen i hånd kræve lovgivningen sat ud af kraft med henvisning til Guds ord.
Det mener jeg faktisk ville være ubibelsk. Vi skal jo adlyde al lovlig myndighed.
Jeg kan kun give dig ret i, at vi skal respekter andres tro, men situationen er jo lige modsat. Det er i dette tilfælde den muslimske tro der ikke respekter den kristne tro. Jeg må jo nok erkende, at det i dette land må gå begge veje. Jeg vil på ingen måder, accepter at den kristne tro skal underlægges den muslimske i en politisk korrekthed i at muslimer har fortrinsret i de retningsliner der skal være gældende her i landet. Jeg går ind for frihed til at vælge den tro man vil have i sit liv. Derfor står jeg ganske uforstående over at man kan sige at der skal være religionsfrihed, men dem der ønsker at tro og blive døbt i den kristne tro, må ikke. Det vil jeg kalde dobbelt moral. Jeg er kristen og nægter mig at underordne mig Koranen, p.g.a. at det er politisk korrekt at lade muslimer bestemme hvad kristne må og ikke må.
Det er også imod grundloven at tvinge mennesker ind i en tro. Det er jo det som voksne gør, ved ikke at høre på børnes valg. I Danmark giver vi børne ret til at vælge hvem de vil bo hos, når de når en hvis alder. Jeg vil her gør opmærksom på, at de i næsten 100% af tilfældende er under 18, som i Danmark er den alder de er myndig. På mange andre områder, har børne selv mulighed for at vælge, hvad de vil i deres liv. Der er mange som er under 18, der arbejder med det de selv ønsker, for at tjene lidt ekstra lomme penge. De voksne siger i dette tilfælde ja til at børne må arbejde, hvilket svare til at man siger børne må tro det de vil. Hvad de arbejder med, så længe det er lovligt arbejde er iorden. Her kommer vi tilbage til religionsfriheden. For det er lovligt at have den tro man vil have, hvilket jo betyder at man kan sige at man gerne vil døbes til den tro man tror på.
Det er helt sikkert, at vi skal overholde lovgivningen. Lovgivningen giver et menneske religionsfrihed og loven gælder for alle. Jeg mener heller ikke vi med Biblen i hånden skal kræve lovgivningen underlagt Biblen. Vi har en god lovgivning i Danmark i forhold til Biblen og Koranen. Det jeg gør opmærksom på, er at man fjerner dele i lovgivningen, som beskytter ethvert menneske til at vælge den tro mennesket har lov til. Eller for at provokerer, er et menneske (barn/ung) under 18, en klump der ikke er et menneske og kan udsættes for abort, når det gælder tro?
#34323 - 15/06/200409:21Re: Unge må ikke komme til Jesus!!!
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej igen Kim - nu har jeg også fået læst avisnotitsen, og det fremgår at præsten siger, at han havde fået det indtryk, at børnenes far var indforstået med dåben, så det ser for mig ud som om der helt enkelt er sket en misforståelse et eller flere steder, og så er den sag vel ikke længere ...
Men hvis vi nu et øjeblik glemmer det muslimske indslag, og bare forestiller os et forældrepar, der er uvenner, og sammen har forældreretten, og deres fælles treårige råber: "jeg vil osse døbes" - og faderen siger nej, det må du ikke, og moderen siger ja, det må du gerne. Hvad så? Skulle præsten så smugdøbe den lille og tage skraldet bagefter?
Dum sag, ikke? Så må bestræbelserne vel gå på at udsætte dåbshandlingen eller få forældrene til at nå frem til en fælles beslutning, for hvem kommer især til at lide under deres uenighed? Barnet, selvfølgelig, som sædvanlig. *Suk*.
Hvordan i alverden kan børn ære deres forældre og adlyde dem, hvis de siger hver sit?
For øvrigt synes jeg nok, at en treårig er enten for stor eller for lille til at blive døbt på sit eget udsagn. Han er allerede i trodsealderen og er ikke mere bare hjælpeløs og modtagende som et spædbarn, og han er ikke stor nok til at vide hvad dåben betyder.
Ja, der er mange gode grunde til at bøje sig for Guds kærlighedsbud om, at når to mennesker har indgået ægteskab, så skal de aldrig mere i livet skilles ad, men leve sammen og støtte hinanden i kærlighed.
#34324 - 15/06/200420:08Re: Unge må ikke komme til Allah!!!
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kim
Du får da vist aldrig din nattesøvn så meget som du skal bede for Chemnitz og undertegnede Men tak for det, det er altid godt at blive bedt for...du må også meget gerne bede for mit helbred.
Ja vi skal elske vores fjender, men vi skal ikke bare lige lade vores fjender ringeagte Guds pagter....og når det er ens afkom bliver reaktionen altså det større.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Jeg kan kun sige amen til det du skriver omkring børne, at det bedste ville have været at forældrene blev enige og at det er en dum sag.
I realiteten kunne moderen jo godt gennemføre en dåb. Det der skal til er vand, lige som hofmanden der kom til tro og så noget vand, hvor efter han blev døbt.
Helt sikkert jeg beder for jer, lige som for andre incl. mig selv Jeg vil gerne bede for dit helbred, for at du med det kan tjene Jesus.
Jeg mener heller ikke at man skal lade andre ringagte Gud. Vi skal stå frem og proklamerer at det er Jesus som man må holder sig til, hvis man vil rede sit liv. At fare op over andres beslutninger, er at åbne døren til at den onde kan begynde at manipulere med en. Det væreste han ved, er når man svare igen med Jesus kærlighed, for det fjerne hele hans grundelement i at virke.
steincke skrev: [...] st> Det er også imod grundloven at tvinge mennesker ind i en tro. Det er jo det som voksne gør, ved ikke at høre på børnes valg. [...] st> Eller for at provokerer, er et menneske (barn/ung) under 18, en klump der ikke er et menneske og kan udsættes for abort, når det gælder tro?
Det kan godt være, det bare er mig, men er du i færd med at argumentere for, at unge under 18 skal beskyttes mod indmeldelse i trossamfund?
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones