Kære ven
Tak for dit ærlige spørgsmål, som viser at du tager dig selv og kristendommen alvorligt og gerne finde frem til sandheden.
Du slutter med at spørge om der er håb for dig og har også skrevet i overskriften: Er jeg kristen? Lad mig svare lidt på det først:
Om du er en rigtig kristen afhænger faktisk ikke af dit syn på Bibelen og på hvor meget du tvivler på bestemte ting i Bibelen. Om du er kristen afhænger derimod af dit forhold til Jesus og til Gud. Jeg har for et par dage siden svaret end anden på et lignende spørgsmål, der dig havde en lidt anden baggrund. Men det vil jeg gerne henvise dig til fordi det grundlæggende gælder for dig også. Se her:
Er jeg kristen?Du skriver at der er mange ting som du har svært ved at tro på og som får dig til at tvivle på hvad vi egentlig ved om Jesus. Du nævner Mattæusevangeliet, som du synes ser ud til at være "tilpasset" en jødisk tankegang. Jeg er helt enig med dig i at Mattæusevangeliet er skrevet med adresse til jøder. Det fremgår meget tydeligt. Ikke mindst af de mange henvisninger til jødernes bibel, Det gamle Testamente. På den måde kan vi godt tale om, at det er tilpasset en senjødisk Messiasopfattelse. Men det handler jo mere om sprog og form end det handler om indhold. Mattæusevangeliet taler jo ikke anderledes eller i modstrid med de øvrige evangelier. Budskabet er det samme omend der er lagt vægt på begivenheder og ord som særligt er relevante for de jøder som Mattæus skrev til. Det er vel kun naturligt. Vi gør det samme i dag, når vi vil fortælle om Jesus til mennesker. Jeg må indrømme, at det kan jeg ikke se noget mistænkeligt i. Det bekræfter mig kun i at Bibelens evangelier er troværdige personlige beretninger fra mennesker, som havde det helt overordnede ønske at formidle fortællingen om Jesu liv og ord så forståeligt og autentisk som muligt.
Du skriver at du tvivler på hvad vi kan vide om den historiske Jesus. Det er selvfølgelig en ærlig sag. Men medmindre du tror at Jesu disciple og de første kristne arrangerede historiens mest vellykkede (og usandsynlige) sammensværgelse, så behøver du nu ikke tvivle så meget på den Jesus du møder i Bibelens evangelier.
Jeg vil anbefale dig at læse
Kan vi stole på evangelierne? og
Hvordan blev Ny Testamente til? og
Jesus - det stærkeste Guds-bevis!. Desuden kan du sikkert finde en hel del god hjælp i denne omfattende e-bog
Hvem er Jesus?Jeg håber dette kan være med til at give dig lidt mere tillid til Bibelen og til det som den fortæller om Jesus. Det er rigtigt at der findes mange teorier og tanker om at Bibelen er helt utroværdig og at vi derfor ikke kan vide noget om Jesus, men endnu har ingen af disse forsøg haft held til at modbevise noget som helst af det som Bibelen fortæller. Det er min fulde overbevisning at der ikke behøver at være nogen som helst modsætning mellem troen på Bibelens Jesus og min sunde fornuft.